EINO POUTIAINEN MEMORANDUM

MOPO KULKEE TAAS !!!

Eino Poutiainen (11. lokakuuta 1917, Leppävirta - 12. syyskuuta 1979, Joensuu) oli kiihtelysvaaralainen kansanedustaja ja pienviljelijä. Hän oli Suomen Maaseudun Puolueen SMP:n kansanedustaja vuosina 1970–1972 sekä 1979 ja toimi myös puolueensa puoluesihteerinä. Poutiainen toimi Suomen Maaseudun Puolueen pää-äänenkannattajan, Suomen Uutisten päätoimittajana 1961–1968. Hänet muistetaan erityisesti pappa-mopolla tehdystä vaalityöstä. Poutiainen ei koskaan ollut erityisen hyvissä väleissä puolueen puheenjohtajan Veikko Vennamon kanssa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tunturi_Automat
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=28&t=68&a=1700

SMP:n edesmennyt kansanedustaja Eino Poutiainen lienee kuuluisimpia suomalaisia mopoilijahahmoja. Poutiainen kalasteli aikoinaan puolueelleen kannatusta kiertämällä pappatunturilla kansan parissa.

Kotimaisen populaarikulttuurin alueella mopo esiintyy yleensä vitsikkäissä yhteyksissä. Elokuvapuolella ainakin Timo Koivusalon komediasankari Pekko Aikamiespoika viihtyy mopon seljässä.

Televisioklassikkojen saralla Tankki täyteen -komediasarjan pappihahmo tapasi liikehtiä mopedilla. Lapinlahden Linnut -ryhmän sketsisarjassa lämpötakkinen Mikko Kivinen työnteli mopoa vauhtiin Hurjat-nimisessä poikasakissa.

Puberteettiheppujen vapauden valtakunta on inspiroinut erityisesti kotimaisen popmusiikin lauluntekijöitä.

Mopohuumorin ehdottomana lipunkantajana toimi Sleepy Sleepers -yhtye. Esimerkiksi vuonna 1979 Sliipparit julkaisivat albumin The Mopott Show, jolta lohkaistiin vinkeä pikkuhitti Kesämopo.

Ja nämäkin moporallit ovat osa Suomen pophistoriaa:

Juice Leskinen: Napoleonin mopo
Eppu Normaali: Mopolla tähtiin
Freeman: Mopetilla maailmalle
Klamydia: Mopolla suohon
Liisa Akimof: Miten kauas mopolla pääsee.

2

492

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta...

...ei Einolla ollut Tunturi-mopoa koskaan.
      Ensimmäinen oli saksalainen Göbel ja toinen ja viimeinen oli sininen automaatti Solifer Export.

• mopo 130e

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2490
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      200
      1181
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      91