Eino Poutiainen (11. lokakuuta 1917, Leppävirta - 12. syyskuuta 1979, Joensuu) oli kiihtelysvaaralainen kansanedustaja ja pienviljelijä. Hän oli Suomen Maaseudun Puolueen SMP:n kansanedustaja vuosina 1970–1972 sekä 1979 ja toimi myös puolueensa puoluesihteerinä. Poutiainen toimi Suomen Maaseudun Puolueen pää-äänenkannattajan, Suomen Uutisten päätoimittajana 1961–1968. Hänet muistetaan erityisesti pappa-mopolla tehdystä vaalityöstä. Poutiainen ei koskaan ollut erityisen hyvissä väleissä puolueen puheenjohtajan Veikko Vennamon kanssa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tunturi_Automat
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=28&t=68&a=1700
SMP:n edesmennyt kansanedustaja Eino Poutiainen lienee kuuluisimpia suomalaisia mopoilijahahmoja. Poutiainen kalasteli aikoinaan puolueelleen kannatusta kiertämällä pappatunturilla kansan parissa.
Kotimaisen populaarikulttuurin alueella mopo esiintyy yleensä vitsikkäissä yhteyksissä. Elokuvapuolella ainakin Timo Koivusalon komediasankari Pekko Aikamiespoika viihtyy mopon seljässä.
Televisioklassikkojen saralla Tankki täyteen -komediasarjan pappihahmo tapasi liikehtiä mopedilla. Lapinlahden Linnut -ryhmän sketsisarjassa lämpötakkinen Mikko Kivinen työnteli mopoa vauhtiin Hurjat-nimisessä poikasakissa.
Puberteettiheppujen vapauden valtakunta on inspiroinut erityisesti kotimaisen popmusiikin lauluntekijöitä.
Mopohuumorin ehdottomana lipunkantajana toimi Sleepy Sleepers -yhtye. Esimerkiksi vuonna 1979 Sliipparit julkaisivat albumin The Mopott Show, jolta lohkaistiin vinkeä pikkuhitti Kesämopo.
Ja nämäkin moporallit ovat osa Suomen pophistoriaa:
Juice Leskinen: Napoleonin mopo
Eppu Normaali: Mopolla tähtiin
Freeman: Mopetilla maailmalle
Klamydia: Mopolla suohon
Liisa Akimof: Miten kauas mopolla pääsee.
EINO POUTIAINEN MEMORANDUM
MOPO KULKEE TAAS !!!
2
492
Vastaukset
- mutta...
...ei Einolla ollut Tunturi-mopoa koskaan.
Ensimmäinen oli saksalainen Göbel ja toinen ja viimeinen oli sininen automaatti Solifer Export. - mopo 130e
http://www.trademe.co.nz/Trade-Me-Motors/Motorbikes/Parts-accessories/Frames-bodywork/auction-90414514.htm
Siinä näette samanlaisen Göbelin, kuin Poutiaisen vaalityömopo. Tuollaisella hän ajeli pitkin Pohjois-Karjalaa.
Hinta näkyy olevan 130e.
Soliferilla ei hän paljon ehtinyt ajelemaan.
Se on muuten vieläkin täydessä trimmissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803