Rahaston lunastaminen

---- verot

Noniin, eli nyt alottelijan varmaankin aivan tyhmä kysymys..... Siis kun verotonta on nostaa kait se 1000e/vuodessa, eikö??
Niin mitä se tuhat siis on.

Kuvitellaan tilanne A:olen laittanut johonkin rahastoon omaa rahaa 500 euroa. Ja se on kasvanut siellä niin, että rahaston arvo olisi nyt 900 euroa. Niin eihän siitä mitään veroja mene jos sen 900e lunastan??

Kuvitellaan tilanne B: Olen sijottanut sinne 500 euroa ja nyt se on kasvanutkin siellä niin, että rahaston arvo on 1200e. Ja jos nyt tahdon lunastaa sen 1200e niin mistä osasta menee veroa, vai meneekö vieläkään mistään???? Vai onko se niin että sitten vasta kun mun 500 euroa olisi kasvanut 1501 euroon niin sitten vasta lähtisi verot? Ja mistä osasta sillon lähtisi se 28%??

Olkaa kilttejä ja kertokaa tyhmemmälle alottelijalle :)

2

1379

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piruparka

Yhteensä alle 1000 euron myynnit vuodessa ovat verovapaita. Toisaalta myöskin tällaisista pienistä myynneistä tulleen tappion vähentämisessä on rajoituksia.

Raja on vuoden aikana myydyn omaisuuden kokonaishinta. Rahastosijoituksissa siis se summa, jonka sait rahaa lunastaessasi osuuksia. Jos teet useita pieniä kauppoja, joista kertyy myyntihintaa yhteensä yli tonnin, kaikki voitot verotetaan normaalisti.

Tapauksessa A saat 900 euroa. Summa on alle verotettavan rajan, eikä voitosta mene veroa, jos et vuoden aikana myy muuta omaisuutta.

Tapauksessa B myyntihinta on 1200 euroa. Tämä ylittää verottoman rajan ja myyntivoitto on kokonaisuudessaan verotettavaa tuloa. Voitto saadaan vähentämällä myyntihinnasta ostohinta ja myyntikulut eli verotettava voitto on 1200 - 500 - kulut = noin 700 euroa. Siitä maksat veroa 28 % eli noin 200 euroa. Jos lunastaisit vain 950 euron arvosta osuuksia ja ensi vuonna loput, sinun ei tarvitsisi maksaa veroa.

Rahastomyynneissä kannattaa jättää riittävästi väliä tuohon tuhanteen euroon, jotta rahaston arvon satunnainen heilahdus ylöspäin ei nostaisi lunastushintaa yli verotettavan rajan.

• Sijoittaja X

Edellä selostettu ihan oikein. Jos voittosi on kohonneet yli 1000 euron minä en missään tapauksessa nostaisi koko osuutta. Eli, jos olisin sijoittanut 500 euroa ja arvo olisi nyt 1200 eruoa nostaisin vain noin 900 euroa ja jättäisin 300 euroa rahastoon kasvamaan lisätuottoja mikäli ei välttämätöntä nostotarvetta tälle summalle löydy. Olet jo riskisi ottanut voitolla tällöin rahastosta ja sinulla tietty porkkana kasvamassa lisää. Kaikesta päätellen rahastosi on ollut hyvä. miksi lopettaa se kokonaan? Tälle sijoutkselle sinulla ei tule mitään merkintä kustannuksia!

Verotuksesta löytyy esimerkkinä täältä: http://www.vero.fi/nc/viewarticle.asp?path=5,40&article=4644&domain=VERO_MAIN&language=FIN&index=

Kelaamalla alaspäin sivua löytyy kappale:

Yleistä luovutusvoiton verotuksesta

Jossa sanotaan seuraavasti:

Eräät luovutusvoitot on erikseen säädetty verovapaiksi ja eräät luovutustappiot vähennyskelvottomiksi. Arvopapereiden luovutusten verotuksessa on merkitystä erityisesti pienten voittojen verovapaudella ja pienten tappioiden vähennyskelvottomuudella. Luovutusvoitto on verovapaa, jos kaiken verovuonna luovutetun omaisuuden luovutushinnat ovat yhteensä enintään 1 000 euroa. Vastaavasti luovutustappio on vähennyskelvoton, jos kaiken verovuonna luovutetun omaisuuden yhteenlasketut hankintamenot ovat enintään 1 000 euroa ja kaiken verovuonna luovutetun omaisuuden luovutushinnat ovat samalla yhteensä enintään 1 000 euroa.

HUOM: Jos sinulla on myöws tappiollisia rahastoja, voit tietysti myydä rahaston kokonaan ja sittewn myydä myös tappiollisen rahaston, jolloin saat tappiot vähennettyä verotuksessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3208
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2791
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1790
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe