Alpha 1:en

työkalut

Onko kellään kokemusta alpha ykkösen palkeiden vaihdosta, kannattaako vaihtoa yrittää ilman erikoistyökaluja?

Toinen mitä korjausoppaissa tyrkytetään koko ajan on moottorin suuntaus, siihen on erikoistyökalu joka käy kaikkiin (Merc-Omc-Volvo) mutta maksaa varaosana mansikoita. Mistä työkalun voisi saada inhimillisemmin hinnoin?

17

4608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rihtausakselia

      millä katsotaan kellon avulla, että kone on suorassa vetolaiteesseen nähden!

      itse ajattelin tuossa ottaa vanhasta vetolaiteesta akselin ja katsoa voisko sitä hyödyntää siinä, kun vaihdan laiteet

      • työkalut

        no sitäpä juuri, mun mielestä siinä ei tarvitse edes kelloa, riittää kun työkalu pohjaa vauhtipyörään asti. Vanhemmissa pre-alpha malleissa käytetään jotain keskittämisprikkaa.
        Netistä bongasin että sama työkalu käy kolmeen yleisimpään, mutta työkalun saatavuus käytettynä näyttää olevan nolla.


      • merkruiseri
        työkalut kirjoitti:

        no sitäpä juuri, mun mielestä siinä ei tarvitse edes kelloa, riittää kun työkalu pohjaa vauhtipyörään asti. Vanhemmissa pre-alpha malleissa käytetään jotain keskittämisprikkaa.
        Netistä bongasin että sama työkalu käy kolmeen yleisimpään, mutta työkalun saatavuus käytettynä näyttää olevan nolla.

        ja teen niitä ehkä muutaman kappaleen kerralla. Ei varmaan maksa maltaita.


      • työkalut
        merkruiseri kirjoitti:

        ja teen niitä ehkä muutaman kappaleen kerralla. Ei varmaan maksa maltaita.

        Onko sulla niitä myytäväksi asti ja miten sellaisen saisi?


      • Merkruiseri
        työkalut kirjoitti:

        Onko sulla niitä myytäväksi asti ja miten sellaisen saisi?

        niitä pitäisi olla myytäväksi. Tosin haluan ensin itse kokeilla yhden toimivuuden.


      • Minä vua
        merkruiseri kirjoitti:

        ja teen niitä ehkä muutaman kappaleen kerralla. Ei varmaan maksa maltaita.

        Saiskos ne mitat millä hinnalla?


    • palkeet vaihtanut

      Jos meinaat palkeilla pakoputken ja vetoakselin paljekumia niin ei se vaadi mitään erikois työkaluja. Lähinnä kärsivällisyyttä. Lisäksi kannattaa aluksi esi venyyttää palkeet, jotta riittävät paikalleen. Ainoat erikoisemmat työkalut on 1/2 tuuman kuuskantti hylsyn ja joustovarrellisen klemmariruuvarin. Itse tein vaihtotyön alpha 1 Gen II vetolaitteeseen.

      • työkalut

        Kiitos, säästyin turhalta rahanmenolta. Vaihdoitko samalla vesiputken ja vaihdevaijerin kumin vaijerin?


      • Palkeet
        työkalut kirjoitti:

        Kiitos, säästyin turhalta rahanmenolta. Vaihdoitko samalla vesiputken ja vaihdevaijerin kumin vaijerin?

        Palkeen vaihdoin siihen vaihde vaijeriin. Palkeiden esivenyyttely on mielestäni tärkein asia ja pitkät hermot.

        Vesiletkua en muistaakseni vaihtanut.


    • suuntaus

      Itse suuntasin koneen putkella, joka mahtui vauhtiyyörässä olevan kumikytkimen rihlojen sisään. paksuuden sain säädettyä laittamalla tasaisen kerroksen muovoteippiä. Kumikytkin sallii pienen poikkeavuuden linjauksessa

      • työkalut

        olet oikeassa, ensimmäisen osan halkaisija on tasan tuuma, tokan 1,150 ja viimeisen 1,375 tuumaa. Netistä löytyy tarkat mitat, mutta putki ei aiemmin tullut mieleen. kiitos!


    • Alphaone66

      Millaiset suositukset/kokemukset palkeiden vaihtovälistä?

    • Huuru Petteri

      Palkeet saa kyllä itse vaihdettua vaikka v-mäinen homma onkin.
      Itse tein näin: Vetolaiteesta oli pelkkä kypärä kiinni homman alkaessa.

      1.Kypärän nivelpultit irti, vaati erikoistyökalun, saa esim US-partsista.
      2.Puukolla ja pihdeillä vedin vanhat palkeet katki samalla vaihdoin jäähdytysletkun ja vaihdevaijerin joten nekin katkasin surutta.
      3.Sitten kypärä kädessä onkin tilaa ottaa vanhat palkeen rämät ym pois.
      4.Ensiksi kannattaa kypärään asentaa uusi vaihdevaijeri ja siihen pujottaa vaijerin palje. (vaatii erikoistyökalun pitkän tuumasen hylsyn.) itse jatkoin hylsyä hitsaamalla siihen putken pätkän.)
      5.Sitten kiinnität jäähdytysletkun kilpeen ja kilpeen kiinnität myös vetonivelen palkeen.
      6.Pakopalje pitää kiinnittää kypärään.
      7.Jäähdytysletkun saa kypärään asennettua suht vaivatta.
      8.Sitten nivelet paikoilleen
      9. Kiinnitä vetoakselinpalje, siihen pääsee sisäkautta hyvin käsiksi.
      10. Pakopalje oli mielestäni kaikista hankalin sen saa survottua pikkuhiljaa paikoilleen. kääntelemällä vetolaitetta ja painamalla sitä alas ja sorkkimalla paljetta pikkuhiljaa eteenpäin. Palkeen klemmari pitää olla ylöspäin ja ruuvin vasenmalle josta sen saa vetolaitteen kyljessä olevasta reiästä kiristettyä.
      11. Sitten vielä ronkit vaihdevaijerinpalkeen paikoilleen.

      Kiinnitä asennuksessa huomiota etenkin klemmareiden suuntaamiseen ja mieti mistä saat ne helpoiten kiristettyä ja asennuksessa kannattaa käytttää vielä paljeliimaa. Bostik käy tähän hyvin.

      • Kyllä ne perushuollotkin ovat teille Merccarimiehille vaikeat. Onneksi Volvo on keksinyt toimintavarmemman ja helpommin huolettavan perävetolaitteen.

        Tosin niin kiroilee kun valitsee....


      • GRUUUUUUUUUUUNNNNNN
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Kyllä ne perushuollotkin ovat teille Merccarimiehille vaikeat. Onneksi Volvo on keksinyt toimintavarmemman ja helpommin huolettavan perävetolaitteen.

        Tosin niin kiroilee kun valitsee....

        Sullahan on tunnetusti pitkä syntilista ryssityistä volvohuolloista!


      • epätietoinen omc
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Kyllä ne perushuollotkin ovat teille Merccarimiehille vaikeat. Onneksi Volvo on keksinyt toimintavarmemman ja helpommin huolettavan perävetolaitteen.

        Tosin niin kiroilee kun valitsee....

        Pitääkö niihin Volvoihin edelleen vaihtaa ko. Kumit joka vuosi?


    • kerrroor

      Mulla ei oo tieto, mutta kiitos kun kysyit? mites itelläs?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Karhuryhmä

      Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      31
      3626
    2. Mitä sä pelkäät

      Ettei tää etene?
      Ikävä
      96
      3293
    3. Raisionkaaren koira hyökkäys

      Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      91
      3172
    4. Mitä kaikkea sä

      Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      77
      3098
    5. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

      Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      68
      3003
    6. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

      Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      86
      2745
    7. Ei me saada toisiamme

      Ei vaan saada. On vain haaveita ja uunelmia
      Ikävä
      35
      2530
    8. Mikä on luonteesi parhain ominaisuus

      ja mikä huonoin?
      Ikävä
      69
      2453
    9. Satuit vain olemaan

      Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se
      Ikävä
      43
      2308
    10. Vieläkö toivot, että kuulisit

      Minusta? Vai suutuitko kun en pystynyt vastaamaan sinulle?
      Ikävä
      88
      2070
    Aihe