Liberaalien tavoiteohjelma: Kritiikki

Kritiikkiä

Muistutukseksi tavoiteohjelma: http://sp.liberaalit.fi/alasivut/tavoiteohjelma.aspx

Myös liberaalit ovat hyvinvointivaltion puolella, jossa valtio ajaa heikompien etuja.

Liberaaleilla on monia hyviä asioita ajettavana, mutta kaikkea en itse henkilökohtaisesti hyväksy. Tosin minusta olisi mukava nähdä Suomen menevän enemmän liberaalimpaan suuntaan.

Itse olen erimieltä:
"Ihmisillä on luontainen tarve hankkia ja kasvattaa lapsia, eikä tuota tarvetta ole syytä rajoittaa varsinkaan Suomen kaltaisessa maassa, jossa syntyvyys ei riitä väestön riittävään uusiutumiseen." Itse olen Globaalin vastuun kannalla. Emme voi vaikuttaa muiden maiden ihmisten lisääntymiseen, mutta omaamme voimme. Homojen ja lesbojen adoptiooikeus vaatii lisää tutkimuksia, tähtäimessä pelkästään lapsen etu, ei vanhempien oikeudet.

"Työehtosopimusten yleissitovuus on poistettava, sillä sopimusvapauden vallitessa etujärjestöt voivat edustaa vain sellaisia työntekijöitä ja yrityksiä, jotka ovat valtuuttaneet ne edustamaan itseään." Työntekijät ovat heikommassa asemassa kuin työnantajat. Siten työntekijöiden asemaa täytyy parantaa. Yksi keino tähän on taata perustoimeentulo myös työstä kieltäytyville. Jos tämä tehdään ensin, niin en näe estettä.

"Maa- ja metsätalous on katsottava yritystoiminnaksi, ja niiden tuista on päästävä asteittain eroon." Ei onnistu, ellei tukia poisteta samanaikaisesti koko EU:n alueelta ja laiteta EU:n ulkopuolisille tullit. Tuet vääristävät kilpailua ja niistä pitäisi päästä eroon maailmanlaajuisesti.

"PERUSTULO" Muiden kuin palveluseteleiden ja harkinnan varainen sosiaalilaina ovat tarpeettomia, jos hyväksytään negatiivinen verotus. Harkinnanvarainen sosiaalilaina/tuki tarvittaisiin putoajia varten.

"ELÄKEJÄRJESTELMÄ" kts. perustulo ylempänä

"Julkisen vallan tehtävänä on vain taata, että kaikilla on varaa koulutukseen, terveydenhuoltoon, asumiseen ja perustoimentuloon. Sen ei itse tarvitse tuottaa peruspalveluja. Näin julkisen sektorin palveluntuotantoresurssit siirtyvät yksityisiin yrityksiin ja alkavat osaltaan myös innovoida uusia, asiakkaidensa tarvitsemia palveluja." Julkinen terveydenhoito on hyvä pitää mahdollisuutena, kansalainen päättää itse palveluseteleillä. Pelkkä yksityinen järjestelmä saattaisi aiheuttaa ongelmia syrjäisillä seuduilla. Mielestäni valtion tulee taata peruspalvelut koko maan kattavasti kohtuulliseen hintaan.

"Hoidon kustannuksista vastaisi vakuutusyhtiö määriteltyjen enimmäishintojen mukaan." Tämä johtaisi hintasäännöstelyyn, koska emme voi vaatia vakuutusyhtiön tekevän mainittua, jos yksityiset lääkäriasemat voisivat määritellä hintansa vapaasti. Täytyy pitää mielessä Yhdysvaltain järjestelmän heikkoudet.

"Terveydenhuolto laajenee koko ajan ja uudet, kalliit lääkkeet paisuttavat kustannuksia. Siksi on tarkkaan määriteltävä julkisin varoin tuettavat hoidot." Tämä on erityisen vaikea tehtävä, jota varten pitäisi perustaa oma seurantavirasto. Terveyden arvon määrittely on vaikea tehtävä.

"KANSANTERVEYS JA TERVEYDENHUOLTO" Tähän asiaan kaipaisin puolueettomia tutkimuksia, oma tietoni on huteraa kyseisellä alalla.

"Poliisi ei saisi turhaan loukata yksilönvapautta tai yksityisyyttä. Aina kun poliisi rajoittaa kansalaisten vapautta on selvästi oltava osoitettavissa, että se tapahtuu rikoksen estämiseksi tai syyllisen rankaisemiseksi. Tällöin rajoitusten on kuitenkin oltava kohtuullisessa suhteessa uhkaan tai rikokseen." Tai rikosten ennaltaehkäisemiseksi.

"Liberaalit haluavat että Euroopan unioni on jatkossakin valtioiden välinen liitto, ei keskitetty liittovaltio. Liittovaltiokehityksestä on silti syytä käydä asiallista keskustelua, joka ei pohjaa ennakkoluuloihin ja populistisiin uhkakuviin." Itse olen liittovaltion kannalla, mutta kehityksen tulisi tapahtua asiallisin perustein. Turhasta byrokratiasta tulisi päästä eroon koko liittovaltion alueella.

"Rajat ylittävä markkinatalous ja vapaa liikkuvuus ovat vapaan maailman perusedellytyksiä. Kaupan rajoitukset kuten tullit, tuontikiintiöt, tukiaiset ja muita maita vastaan suunnattu sääntely haittaavat ihmisten vapaata kaupankäyntiä ja vähentävät vuorovaikutusta yli rajojen." Tullit ovat suoja niitä valtioita vastaan, jotka antavat tukiaisia omalle tuotannolleen. Tullimaksun määrä on oltava näiden tukiaisten suuruinen. Näin voimme itse luopua tukiaisista.

Uskoakseni monet ovat mielipiteitäni vastaan ja itseasiassa odotankin keskustelua. Tosin järkevää ja perusteltua.

3

1231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liberaali manu

      Tavoiteohjelma ilman olemassa olevaa puoluetta on aika turha, eikä siitä ole nykylainsäädännön mukaan lupa keskustella. SORI...

      • Wonder79

        Ja kuka estää, ja miksi?


      • Liberaali Manu
        Wonder79 kirjoitti:

        Ja kuka estää, ja miksi?

        Kuinka täältäkin viestit häviää yllättäen ja pyytämättä?

        Esität pientä asiallista kritiikkiä ja hengentuotteesi katoaa bittiavaruuteen. Kuulemma joku ex Liberaalipuolueen sisäpiiristä on Enirossa töisssä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2448
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1912
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1383
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1260
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1245
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1171
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1101
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1055
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    10. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      15
      1014
    Aihe