Nukkumaanmenoaika 8kk?

Jozza

Tiedustelisin tässä, että miten muut 8kk ikäiset nukkuvat ja ennenkaikkea, mihin aikaan menevät nukkumaan illalla?

Meillä tyttö menee 21.30 iltaunille, herää aamulla noin 7.30, menee ap-unille noin 10.30. Nukkuu 1,5-2h ja ip-unille menee noin 16-16.30 ja nukkuu taas sen 1,5-2h. Laittaisin mielellään illalla pikkusen aikaisemmin nukkumaan, mutta nukkuu aika myöhään nuo ip-unet, joten eipä häntä nukuta kauhean paljon aikaisemmin.

Sitten kysymys tähän kylkiäisiksi:
Miten olette hoitaneet eroahdistuksesta johtuvan itkun illalla sänkyyn laittaessanne?
Itku alkaa heti, kun käännän selkäni ja olen lähdössä hänen huoneestaan pois. Käymme vuorotellen mieheni kanssa pikkuisen lohduttamassa, mutta aina sama homma, kun lähdemme huoneesta. Tämä kestää noin puolisen tuntia, jonka jälkeen hän nukahtaa. Sääli pikkuista, kun tietää itkun johtuvan haluttomuudesta jäädä yksin. Mutta jos viereen jää silittelemään ja hän nukahtaa siihen, niin herättyään yöllä vaatii taas todennäköisesti jonkun silittelemään uneen. Nyt on nukkunut parisen viikon koko yön ja siitä olen kyllä todella tyytyväinen. Tuo eroitku vaan surettaa.

Kiitos vastauksista jo etukäteen. :)

7

1868

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nukkuu

20;00-n.06;40 tai 07,10 sitten siitä noin tunnin päästä tunnin unille jonka jälkeen n 12;00-14,00 unet vielä tämän jälkeen 16;00-17;00 unet.eli kolmet päikkärit.syä aamulla 300ml velliä.11;00 ison purkin ruokaa.14;30 hedelmäsose.17;00 isopurkki ruokaa ja illalla 19;30 puuroa n 2 dl maitoa lisäksi aina ruuan yhteydessä

• Katpu

Eli meillä juuri 8kk täyttänyt tyttö. Menee nukkumaan illalla siinä 20.30-21. Nukkuu aamulla sinne klo 8 puolin ja toisin. Ei siis enää tisuta yöllä ja tuttiakin harvakseltaan itkee. Eli meillä yöt menee tosi mukavasti. Nyt on vissiin vähän rytmin hakua uudeksi ollut, kun päiväuni-rytmit on vaihdelleet tässä muutamana päivänä. Eli joko näin: aamu-unet siinä klo 10-11 ja iltapäivä-päikkärit siinä 13-15. Tai sitten näin: päikkärit noin 11-13 ja pienet torkut vielä siinä klo 16.

Meillä ei ole mitään kauheempia ero-ahdistuksia, neiti jää omaan sänkyyn itsekseen (ja nyt jo omaan huoneeseenkin) kuten alusta asti on jätetty/jäänyt. Eli ilta-tisut hämärässä huoneessa, tutti suuhun ja äidin sylin, pusujen ja kuiskutusten kautta omaan sänkyyn. Peittelen hänet ja annan harson nyplättäväksi sekä pidän kättä rinnan/olkavarren/selän päällä hetken. Tietty joskus on joutunut juosta muutamia kertoja tuttia suuhun takaisin laittamassa, mutta ei kyllä vähään aikaan.

Tuossa oltiin pappalassa muutama viikko sitten reilun viikon ajan. Neiti aloitti itkemään kun olin poistumassa huoneesta. Tein sitten yksinkertaisesti niin, että jäin omien iltarutiinien jälkeen vain huoneeseen "olemaan". Istuin sängylle ja jos meinasi parkua alkaa tekemään syssytin vain tai hyräilin hetken, niin että neiti hiljeni. En siis altistanut millekään uudelle tavalle, jäin vain henkiseksi tueksi hengitykseni ja syssytyksieni kanssa. Kokeileppa!

• Jozza

Neiti nostaa metelin heti, kun suoristan itseni hänen sänkynsä viereen. (Siis, kun ensin olen kumartuneena hänen ylleen silittelemässä häntä.) Eroitku tulee nykyään päivisinkin häipätessäni näkyvistä.

No mutta tätä vaihetta on kestänyt vasta parisen viikkoa, joten toivottavasti on pian ohimenevä kehitysvaihe.
        Attelen positiivisesti: Onhan se hienoa, että olen jollekkin noin tärkeä. ;)

• eroahdistusasiaan vastailen, vaikka oma tyttöni on jo yli 1v. meillä on tuota ongelmaa ollut myös ajoittain, ehkä muutaman kerran n. viikon jaksoissa. olen itse tehnyt niin, että ensimmäisen kerran huoneesta lähtiessäni olen lyhyen ajan poissa (n.1min), sitten käyn lohduttelemassa ja sanon aina samat jutut; "nyt käydään nukkumaan, kauniita unia jne". sitten toisella kerralla pidän vähän pidemmän välin jne. kolmea kertaa useammin ei ole yleensä tarvinnut käydä. :) yleensä hän vain hiljenee sänkyynsä, joinain iltoina juttelee rauhassa yksinään pitkäänkin mutta useimmiten nukahtaa nopeasti.

meillä tosiaan tuo eroitkutaipumus on aina n. viikon jälkeen hävinnyt, muuten tyttö on tosi hyvä nukkumaan ja nukahtamaan. hän siis on nukkunut omassa huoneessaan 3kk asti.

pahin vaihe taisi täälläkin olla tuossa 8-9kk iässä. silloin sitä kesti myös reilun viikon, kerran tyttö jopa itki niin rajusti, että oksensi sänkyyn. hänellä on oksennusrefleksi tosi herkässä noin muutenkin.. olen tuon jälkeen ottanut tavaksi, että jos itku yltyy ihan hirveän kovaksi, otan hänet syliin hetkeksi ja rauhoittelen, kävellään hämärässä huoneessa ja jutellaan. tämän jälkeen on aina rauhoittunut ja nukahtanut. jossain ohjeissahan tuota sängystä pois ottamista ei suositella, mutta meillä se on toiminut - ja onhan se vähän pakkokin, kun se "pulautus" tosiaan tulee vieläkin tytöltä helposti.

• Jozza

Sori, jouduin poistamaan eka lähettämäni viestin, kun palvelin oli jumissa ja se jäi vajaaksi. :)

Meillä on tuo eroahdistus sitä luokkaa, että heti, kun häviän pois hänen silmistään, alkaa itku, vaikka tyttö olisi sillä hetkellä isänkin sylissä. Aamupuuro on ainoa jonka voin syödä keittiössä kaikessa rauhassa (Olen tuosta hetkestä iloinen:) siten, että tyttö istuu lelujen seurassa olkkarissa ja toki välillä löydän hänet sohvaa vasten seisomasta kaukosäädintä nypläten. :) Lohduttavaa on se, että näin tapahtuu myös isän lähtiessä pois huoneesta, jossa hän sillä hetkellä on leikkimässä. Kaipa tämä on vaan jokin ohimenevä vaihe ja kuuluu hänen itsenäistymiseensä. Ikävän tuskaiselta kuitenkin näyttää tuntuvan hänen hoksatessaan olevansa itsenäinen persoona. :(

Tuosta nukkumisesta vielä, että meillä hän on nukkunut omassa huoneessaan täytettyään 6kk. Yötissittely loppui 7kk ikäisenä. Lopetin imetyksen ensin päivällä ja sitten hän itse lopetti sen yöllä, maidon todennäköisesti vähentyessä niin paljon. Yöheräilyt olivat tissittelyn aikoihin kahden tunnin välein. En jaksanut enää niin tiheää heräilyä, kun tiesin ettei se ole nälkää. Kaipa hän on luonteeltaankin jo sellainen paljon, paljon, paljon läheisyyttä kaipaava ja täten eroahdistuskin tulee voimakkaana.

Olen kans ottanut syliini iltasella sängystä tilanteen mennessä hysteeriseksi. Onneksi niin ei ole montaa kertaa tapahtunut, mutta on kyllä nukahtanut heti laskiessani hänet sänkyynsä. Tätä iltaisin nukkumaanmenoitkua on kestänyt nyt semmosen yli kaksi viikkoa. On tehnyt hurjasti mieli ottaa hänet viereeni nukkumaan, jottei hänestä tuntusi kurjalta jäädä yksin, mutta nyt noi yöt ovat menneet niin hyvin, etten ole viitsinyt "pilata" hyvää alkua. Itse olen hyvin herkkäuninen, joten en nukkuisi todennäköisesti lainkaan.

Mutta joo, katsotaan nyt kuin kauan tämä vaihe kestää :)

• sara1980

Meillä rytmi menee kutakuinkin näin:
      Herätys 7
      Aamupäiväunet 9.30-11.30 välillä tunti-puolitoista
      Iltapäiväunet 14-16 välillä taas tunti-puolitosta
      Nukkumaan n. klo. 20

Päiväunien suhteen on vähän vaihtelua kun on juuri jättänyt puolentunnin iltatirsat pois. Myös aamuherätys on vähän aikaistunut kun poika siirrettiin omaan huoneeseen ja omaan sänkyyn nukkumaan (unikoulu meneillään).

Tuota eroahdistusta ei meillä iltaisin tällähetkellä ole. Meilläkin aina silloin tällöin on vaikeuksia nukkumaanmenon kanssa mutta tilanne korjaantuu yleensä viikossa-kahdessa. Nyt unikoulun yhteydessä iltarutiiniksi on muodostunut omaan hämärään huoneeseen meno, unipussin laitto, vellipullon juominen sylissä samalla kun hyräilen unilaulua. Tämän jälkeen omaan sänkyyn jossa uni tulee tosi nopeasti, ellei jo ole nukahtanut syliin. Johtuu varmaan siitä että on jo niin väsy kun on jättänyt ne iltatirsat pois. Unikoulun avulla on päästy eroon yösyönneistä. Aiemmin kun poika asui tissillä yökaudet... Vielä kun yöheräilyt vähän vähenisivät (3-5 x yö) niin äitikin olisi iloinen =)

• Jozza

Meillä iltarutiineihin kuuluu hampujen pesu (hän siis pureksii harjaa ja ihmettelee sitä :)), sitten luetaan luukkukirjaa, josta hän aukoo kaikki luukut, laulan iltarukouksen hälle ja halin hurjasti. Nostan sänkyynsä ja höpötän hälle nukkumaanmenosta. Huoneesta hävitessäni vaan alkaa itku.....='(

Meillä oli tuo yöheräily kans aikamoinen ongelma 7kk ikään saakka. Hän itse lopetti yötissin, kun olin ensin lopettanut sen päivällä. Itse en ole koskaan antanut maitoa tai velliä juuri ennen nukkumaan menoa, (paitsi vauva vauvana) ettei hää yhdistäisi pulloa unentuloon. Jouduin koliikin takia nukuttamaan hänet aina sylissä ja 5kk opetin hänet itse sänkyyn nukahtamaan, koska ei osannut enää yölläkään herätessään nukahtaa ilman syliä.

Mutta joo, eiköhän nämä tästä. Kerrankos he vaan ovat vaaveja. Voimia sullekkin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1761
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1561
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      140
      1484
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1430
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      78
      1361
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1219
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      274
      1121
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1021
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      995
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      38
      992
    Aihe