Olen kiinnostunut nyt tutkimaan uskonasioita ja etsimään omaa uskoani. Olen lukenut pinoittain kirjoja ja etsinyt netistä tietoja. Olen törmännyt siihen, että se, mikä näyttää hyvältä ja kristilliseltä, saattaakin olla suorastaan demonista. Luin viestiketjuja mm. Pirkko Jalovaarasta ja siinä oli kahta leiriä, puolesta ja vastaan. Minä kauhistuin ja siirryi heti vastaan-puolelle. Luen pastori Olli Valtosen kirjaa jossa hän taas mainitsee Pirkko Jalovaaran "..löysi varastosta rukouksen maailman, joka irrotti hänet liike-elämästä Jumalan äänen kuuntelemisen salaisuuksiin". Onko pastori Valtonenkaan sitten oikealla tiellä. Mihin tässä voi luottaa? Katsoin kirjastossa uskonnollista kirjallisuutta ja ajattelin että siinä sitä nyt on. Kirjastovirkailija on ne lajitellut alalajeihin arviointinsa mukaan. Siinä on jyvät ja akanat samassa hyllyssä. Näissä asioissa täytyykin olla tarkkana.
Olen lukenut, että rajatieto on vaarallinen asia vaikka se on puettu hyväksi ja kauniiksi enkelten asiaksi. Heitin roskiin säästämäni Minä Olen-lehdet. Mitä sanotte vaihtoehtoisista hoidoista? Hypnoosi, reiki, rosen, vyöhyketerapia... silva ja muut rentoutukseen perustuvat. Kävin pari kertaa tunnetun hypnoosihoitajan vastaanotolla R-mäessä. Jätin hoidon kesken intuitiivisen tunteen vuoksi. Hän vaikutti mukavalta ja empaattiselta, mutta... jokin siinä ei ollut kohdallaan. Hän rentoutti minut kahdella kerralla. Hoidon tarkoitushan on eheyttää, eli se vaikuttaa hyvältä, mutta onko se sitä? Mitä sanotte masennuslääkkeistä?
Onko vaarallista?
16
541
Vastaukset
- Jumalan pieni köyhä
En usko että Jumalalle on kovin tärkeää mitä mieltä olet Pirkko Jalovaarasta tai vyöhyketerapiasta.
Yleisin hyvä neuvo jonka uskonasioihin liittyen kuulee on keskittyä Jeesukseen Kristukseen. Hän sovitti meidät Jumalan kanssa ristinkuolemallaan, antaen niin täydellisen armon että se riittää epävarmoille ja harhailevillekin.
Vaikka et tiedä mikä on totta ja mikä ei, ei Jumala sinua hylkää. Hän ei hylkää yhtään lastaan, kaikki harharetkemmekin on sovitettu ristillä jo etukäteen. Samanlaisia ajatuksia tulee mieleeni kuin Jumalan pienelle köyhälle.
Hänen nimimerkinsä on siitä hyvä, että se muistuttaa, että kristillinen elämä on ruohonjuuritason elämää. Siihen kun keskittyy ei tarvitse pohtia julkkisten uskon aitoutta (jonka tehtävän hoitaa Jumala itse). Ruohonjuuritason elämässä on turvassa vaaroilta:
3. "Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta.
4. Autuaita ovat murheelliset, sillä he saavat lohdutuksen.
5. Autuaita ovat hiljaiset, sillä he saavat maan periä.
6. Autuaita ovat ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä heidät ravitaan.
7. Autuaita ovat laupiaat, sillä he saavat laupeuden.
8. Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan. (Matt 5:3-8)
"Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne. Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä." (Matt 11:28-30)
"Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta." (Matt 19:14)- Suosittelen sinulle
että käyt Teuvo Sunin galleria-sivulla ja tilaat häneltä siellä mainitun
ilmaisen kirjan niin saat todella tietää kaiken Jalovaarankin
Saatanalta saamasta tehtävästä ja paljon tästä rajusta eksytyksestä,
jossa tämäkin kansaa vaeltaa monenlaisten pappien perässä laveaa
tietä pitkin kohti kadotusta.- Gloria
teuvosunia tarvitse enkä pirkkojalovaaraakaan. En ole käynyt kaadettavana missään eikä ole aikomusta mennäkään, ihan tämä oma kirkko ja sen jumalanpalvelukset riittävät. Haluan tietää onko esim. hypnoosilla parantaminen tai suggestopedinen opiskelu turvallista, kieltääkö raamattu sen?
- joista
Gloria kirjoitti:
teuvosunia tarvitse enkä pirkkojalovaaraakaan. En ole käynyt kaadettavana missään eikä ole aikomusta mennäkään, ihan tämä oma kirkko ja sen jumalanpalvelukset riittävät. Haluan tietää onko esim. hypnoosilla parantaminen tai suggestopedinen opiskelu turvallista, kieltääkö raamattu sen?
kannattaa pysytella kaukana.l-h
- kaulahuivifin
joista kirjoitti:
kannattaa pysytella kaukana.l-h
Suosittelen Marian tunnustusta jokaiselle, joka haluaa kuulla modernista kristillisestä teologiasta. Tunnustus on helppotajuinen ja perustuu teologiseen tutkimukseen. Luettuasi avoimesti teoksen näet elämän aivan uudessa valossa ja ihmettelet, miksi kirkko on hiljaa näistä asioista.
http://www.pasi.toivonen.fidisk.fi/mariantunnustus.html - Crypticall
kaulahuivifin kirjoitti:
Suosittelen Marian tunnustusta jokaiselle, joka haluaa kuulla modernista kristillisestä teologiasta. Tunnustus on helppotajuinen ja perustuu teologiseen tutkimukseen. Luettuasi avoimesti teoksen näet elämän aivan uudessa valossa ja ihmettelet, miksi kirkko on hiljaa näistä asioista.
http://www.pasi.toivonen.fidisk.fi/mariantunnustus.htmlMinusta näyttää, että maallistuneesta kirkosta on vaikea löytää muuta kuin mainostamaasi liberaalia teologiaa. Tieteellinen tutkimus antaa paljon lisätietoa ja on hyödyllistä, mutta ei mitenkään pysty määrittelemään uskoa.
Miten ihmiset eivät ymmärrä, ettei eksegetiikan tehtävä ole lainkaan puuttua uskoa koskeviin kysymyksiin. Se jättää kokonaan tutkimatta kaikki uskonnolliset väitteet. Tästä jotkut ovat mielessään tehneet päätelmän, että tosi usko on vain se mitä eksegetiikka kertoo, hohhoijaa. - se ,
kaulahuivifin kirjoitti:
http://www.pasi.toivonen.fidisk.fi/mariantunnustus.htmlmyos taivaaseen... ja vastaus on negatiivinen.
- kaulahuivifin
Crypticall kirjoitti:
Minusta näyttää, että maallistuneesta kirkosta on vaikea löytää muuta kuin mainostamaasi liberaalia teologiaa. Tieteellinen tutkimus antaa paljon lisätietoa ja on hyödyllistä, mutta ei mitenkään pysty määrittelemään uskoa.
Miten ihmiset eivät ymmärrä, ettei eksegetiikan tehtävä ole lainkaan puuttua uskoa koskeviin kysymyksiin. Se jättää kokonaan tutkimatta kaikki uskonnolliset väitteet. Tästä jotkut ovat mielessään tehneet päätelmän, että tosi usko on vain se mitä eksegetiikka kertoo, hohhoijaa.Luterilainen kirkko ei hyväksy tärkeimpiä eskegeettisiä tutkimustuloksia, joten se on aika konservatiivisilla linjoilla. Eksegetiikka kertoo, miten Raamattu kirjat alunperin ymmärrettiin ja selitettiin, joten se kertoo kristillisestä sanomasta, uskosta ja elämästä tärkeimmän. Kirkko on sitten myöhemmin tehnyt omia tulkintojaan ja naulannut niitä kiinni kirkolliskokouksissa.
Tosi usko ei ole eksegetiikkaa. Minusta usko on rakkautta Jumalaan ja Jeesukseen. Tärkeintä ei ole olla oikeassa tai väärässä. Uskovien yhteys ei synny samoista opeista tai samoista mielipiteistä, vaan yhteisestä luottamuksesta Jumalaan ja Jeesukseen.
Historiallinen raamatuntutkimus kuvaa kristillisen sanoman syntyä ja kehitystä. Se on arvokasta tuntea, vaikkakaan ei mitenkään pakollista taivaaseen pääsemiseksi. Ihmiset pysykööt parhaaksi katsomissaan opeissa tai tulkinnoissa.
Minä en ole täällä käännyttämässä ketään mihinkään. Olen vain tuonut keskusteluun uuden vaihtoehdon ja näkökulman kristinuskoon. Tarkoitus ei ole loukata kenenkään uskonnollista vakaumusta, vaan pitää esillä modernia vaihtoehtoa. Jos se tuntuu vieraalta, on aina mahdollista turvautua tutumpiin kirkkojen opetuksiin.
Minä itse uskon vilpittömästi Marian tunnustukseen ja omatuntoni pitää sitä oikeassa vuosien teologian opiskelujen ja tutkimisen jälkeen. En minäkään iloinnut siitä, kun tajusin teologisen tiedekunnan aikoinani, että koko elämäni minulle luterilaisten pappien esittämät jutut eivät taida ollakaan niin hyvin perusteltuja kuin kirkko antaa ymmärtää...Se hetki teki kipeää, mutta halusin olla rehellinen uskossani ja kuunnella tiedettä enemmän kuin sokeaa uskoa. Se oli minun tieni. - Crypticall
kaulahuivifin kirjoitti:
Luterilainen kirkko ei hyväksy tärkeimpiä eskegeettisiä tutkimustuloksia, joten se on aika konservatiivisilla linjoilla. Eksegetiikka kertoo, miten Raamattu kirjat alunperin ymmärrettiin ja selitettiin, joten se kertoo kristillisestä sanomasta, uskosta ja elämästä tärkeimmän. Kirkko on sitten myöhemmin tehnyt omia tulkintojaan ja naulannut niitä kiinni kirkolliskokouksissa.
Tosi usko ei ole eksegetiikkaa. Minusta usko on rakkautta Jumalaan ja Jeesukseen. Tärkeintä ei ole olla oikeassa tai väärässä. Uskovien yhteys ei synny samoista opeista tai samoista mielipiteistä, vaan yhteisestä luottamuksesta Jumalaan ja Jeesukseen.
Historiallinen raamatuntutkimus kuvaa kristillisen sanoman syntyä ja kehitystä. Se on arvokasta tuntea, vaikkakaan ei mitenkään pakollista taivaaseen pääsemiseksi. Ihmiset pysykööt parhaaksi katsomissaan opeissa tai tulkinnoissa.
Minä en ole täällä käännyttämässä ketään mihinkään. Olen vain tuonut keskusteluun uuden vaihtoehdon ja näkökulman kristinuskoon. Tarkoitus ei ole loukata kenenkään uskonnollista vakaumusta, vaan pitää esillä modernia vaihtoehtoa. Jos se tuntuu vieraalta, on aina mahdollista turvautua tutumpiin kirkkojen opetuksiin.
Minä itse uskon vilpittömästi Marian tunnustukseen ja omatuntoni pitää sitä oikeassa vuosien teologian opiskelujen ja tutkimisen jälkeen. En minäkään iloinnut siitä, kun tajusin teologisen tiedekunnan aikoinani, että koko elämäni minulle luterilaisten pappien esittämät jutut eivät taida ollakaan niin hyvin perusteltuja kuin kirkko antaa ymmärtää...Se hetki teki kipeää, mutta halusin olla rehellinen uskossani ja kuunnella tiedettä enemmän kuin sokeaa uskoa. Se oli minun tieni.Pappien kertomat jutut eivät olekaan yllättäen niin perusteltuja, kuin on aikaisemmin ajatellut. Tieteellinen tutkimus antaa toisenlaisia tuloksia, vai antaako? Todellisuudessa tieteellinen tutkimus ei anna niitä tuloksia, joita radikaalit eksegeetit tieteeseen nojautuen väittävät. Se on vain heidän tulkintansa, tulkinta, joka kertoo siitä, että he eivät ole tajunneet uskon luonnetta. Mikä on perustelu ja mikä hyvä perustelu? Tieteellinen perusteluko? Hengellisessä kysymyksessä? Eihän se edes lähtökohtaisesti voi tarjota mitään perustelua hengellisessä kysymyksessä, tämän pitäisi olla itsestään selvää. Lisäksi tiede ei ole ristiriidatonta siinä mielessä, että olisi vain yksi tieteellinen totuus Raamattu kysymyksessä. Tulokset ovat hyvinkin ristiriitaista, jolloin tulkintojen ristiriitaisuus on suoraan verrannollinen niihin oletuksiin, joiden pohjalta tulkintaa suoritetaan. Pari mielenkiintoista kirjoitusta aiheeseen liittyen:
http://www.teolinst.fi/luennot/TP060918.htm
http://www.teolinst.fi/luennot/ja031015.html
- gloria
"Ja paljon oli muuttunut Pirkon ja Sepon ensimmäisistä illoista vuosia sitten. Nyt tilaisuus oli villiintynyt. Musiikkikin soi kovaäänisistä aivan kuin nuorisokonsertissa. Pirkko käski meitä auttamaan kaatuvia. Joku pyysi esirukousta, toinen öljyllä voitelua. Ihmettelimme erään kaatuneen outoa kouristelua. Yhdeltä meni jalat alta, hän ei kyennyt kävelemään enää penkkiin omin avuin. Eräs nainen kaatui ja menin auttamaan. Hän alkoi nauraa. Se nauru oli ilkeää ja pilkallista eikä kuullostanut häneltä itseltään. Sitten hän alkoi äkkiä puhua kielillä. Se oli ihan oikeaa kieltä, arabiaa, jota en heti tunnistanut enkä ymmärrä. Lauseet olivat sujuvia ja kokonaisia, ei mitään epämääräisiä tavuja, eikä ääntelyjä. Oikeaa puhetta. Sävy oli hyvin ilkeä. Tuo henki pilkkasi ja solvasi joko minua tai meitä kaikkia. Kuulin myös toisten kaatuvien naurua, se oli erilaista ja kuulosti vain heiltä itseltään vaikka kylläkin aika holtittomalta ja aiheettomalta."
Se on pelottavan hirveää. Tällaisiako ovat herätystilaisuudet? En ole koskaan käynyt, mutta minua pelottaa, jos tällaiset puhujat saavat massat liikkeelle ja huijatuksi "uskomaan".- Crypticall
"Musiikkikin soi kovaäänisistä aivan kuin nuorisokonsertissa"
Sen täytyy olla läpeensä saatanallista menoa, ihan kuin kaikki nuorisokonsertit ja ehkä muukin musiikki, vai mitä? ;)
- Esko
>>Mihin tässä voi luottaa?
Luota hyvään ja vältä pahaa. Arvostele itse.
Älä ole turhan pelokas. Luota ihmisiin, mutta älä kaikkea usko. Hyvä hypnoosi ei ole vaarallista, mutta lavahypnoosit ovat joskus olleet vahingollisia.
Nykyaikana tiedon tulvassa on nuorilla, kokemattomilla ihmisillä varmaan vaikeaa. Uskonnonkin alueella on liika vouhottamista. Raamatussa on kyllä hyvääkin paljon. Kyllä sitä kannattaa lukea.
Seuraa terveen järjen ajatuksia, sellaista "talonpoikaisjärkeä". Opi vanhemmilta ihmiltä. Heillä on kokemusta, vaikka he eivät kaikkia nykyajan metkuja tunnekaan.- gloria
Yritän löysätä pipoa hieman ;)
- Rebekka
gloria kirjoitti:
Yritän löysätä pipoa hieman ;)
Sinä olet oikealla tiellä.Etsintäsi on Jumalan Pyhän Hengen aikaan saamaa.Kokemusta on 9 vuoden takaa.Tässä ajassa on paljon eksytystä ja paholainen yrittää kaikin tavoin estää ihmisiä tulemasta uskoon.Itse olin pitkän aikaa etsikkovaiheessa,ja epäröin aika kauan,mutta lopulta Jumala salli elämääni niin paljon vaikeuksia,että käännyin Jeesuksen puoleen ja luovutin elämäni hänelle.Sitä en ole katunut hetkeäkään.Radio Dei on kanava,jota susittelen.Samoin tv 7,joka näkyy kaapelikanavalla ja netissä.Noista epäilyttävistä hoidoista on hyvä kirja:Noituuden paluu lääketieteeseen,kirj.Pekka Reinikainen.Hän on uskova lääkäri,entinen ateisti.Siunausta sinulle.Jatkan mielelläni keskustelua kanssasi,jos haluat.
- Crypticall
Rebekka kirjoitti:
Sinä olet oikealla tiellä.Etsintäsi on Jumalan Pyhän Hengen aikaan saamaa.Kokemusta on 9 vuoden takaa.Tässä ajassa on paljon eksytystä ja paholainen yrittää kaikin tavoin estää ihmisiä tulemasta uskoon.Itse olin pitkän aikaa etsikkovaiheessa,ja epäröin aika kauan,mutta lopulta Jumala salli elämääni niin paljon vaikeuksia,että käännyin Jeesuksen puoleen ja luovutin elämäni hänelle.Sitä en ole katunut hetkeäkään.Radio Dei on kanava,jota susittelen.Samoin tv 7,joka näkyy kaapelikanavalla ja netissä.Noista epäilyttävistä hoidoista on hyvä kirja:Noituuden paluu lääketieteeseen,kirj.Pekka Reinikainen.Hän on uskova lääkäri,entinen ateisti.Siunausta sinulle.Jatkan mielelläni keskustelua kanssasi,jos haluat.
Radio Deitä ja Taivaskanava seiskaa ajoittain seuranneena suosittelen suhtautumaan varauksella siihen, mitä niissä kerrotaan.
Kertojat ovat varmaankin vilpittömin mielin liikkeellä (useimmiten) mutta älä anna niiden määritellä omaa uskoasi. Sieltä voi tulla sanomaa, joka kehottaa hylkäämään tieteelliset tutkimukset ja vain uskomaan sokeasti. Ei niin tarvitse olla. Tiede ja usko eivät ole aidosti vastakkaisia ja on mahdollisuus ymmärtää niitä ilman ristiriitaa.
Ei kannata antautua sen enemmän ateistisen, kuin uskonnollisen fundamentalismin hyväksyjäksi, ei ole saatavissa mitään tyylipisteitä tyhmyydestä. Asiat ovat asioita ja todellisilla asioilla on vastaavuutensa havaittavassa todellisuudessa.
RadioDei ja kanava 7 ovat mielenkiintoisia, mutta kaikkeen on syytä suhtautua kriittisesti. Juuri kritiikittömyys omaa uskoa kohtaan antaa toisille aseet torpedoida se alas. On syytä pitää huoli siitä, että oma usko on perusteltua, ettei tarvitse kokea turhaa uskon kriisiä, kun oma tulkinta ei ollutkaan oikea. Se ei vielä kerro siitä, ettei uskon kohde olisi luotettava.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata1203268Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2522063Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois641999- 1361879
Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641382- 971297
Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻931257- 611215
- 591187
- 701083