Koeaika?

-mie-

Elikkä tarvisin pikaista jelppiä...olen menossa hevosta katsomaan ja olenko tyhmä tai röyhkeä jos pyydän hevosta "koe ajaksi"?
Eli esim kuukaudeksi tai jotain?
Ja miten se niikun käytännössä sitten menee?
Heppa kotiin...mutta maksetaanko siitä jo silloin jotain?

7

818

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • krista 12v

      et ois millään tavoin röyhkee mä tiiän älä ota ikää huomioon meil on kolme hevosta.
      mutta jos otat koeajaksi ja jos hevoselle sattuu jotain niin sehä on sun vastuulla sitte että jos otat kannattaa kattoo noi vakuutukset yms.
      mun mielestä siitä joutuu jotai maksaa en oo iha varma

      • Nimetön

        Koeajasta mitään. Yleensä hevosen saa kokeelle pariksi viikoksi, mutta täytyy ymmärtää että on myös hevosen omistajia mitkä ei anna hevosta koeajalle, varsinkaan jos matka on uuteen paikkaan kovin pitkä. Myös muita syitä asiaan voi olla, vaikka hevosessa ei vikaa olisikaan.
        Jos vuokraat hevosen, niin silloin se tietysti maksaa, ja kaikki suuremmat tallit eivät anna koeajalle, vaan mielellä vuokraavat.
        Totuus on kuitenkin se, että jos hevosen saat pariksi viikoksi koeajalle, se ei välttämättä näytä todellisuuttansa. Toiset hevoset käyttäytyvät kuukaudenkin uudessa paikassa täysin erilailla kun edellisessä. Myös uuden omistajan käsittely, ym vaikuttaa asiaan herkillä hevosilla.
        Hevoskaupassa on oltava erityisen tarkkoja ja tutustuttava hevoseen hyvin. Kokeneen hevosen omistajan kanssa kannattaa ostot hoitaa. Muistathan että markkinoilla on paljon tarjontaa, älä tyydy ensimmäiseen vaihtoehtoon kuitenkaan.=)


    • en antaisi

      käytäntö vaihtelee, toiset antaa koeajalle, toiset ei. Samoin hinta, voi olla että joudut maksamaan, joku ei ehkä veloita mitään. Kuten joku jo mainitsi, koeaika ei välttämättä näytä hevosen oikeaa luonnetta, koska uusi paikka, uudet kaverit ja ihmiset jännittää aluksi, voi mennä pidempikin aika, ennen kuin hevonen kotiutuu ja käyttäytyy "normaalisti".
      Vahinkoja voi sattua, silloin joudut maksumieheksi koeajan aikana, joten vakuutukset kuntoon! Olen kuullut muutaman ikävän tapauksen, joissa toisessa tapauksessa oli hevonen annettu koeajalle, se palautettiin kamalassa kunnossa ja järkytyyneenä takaisin, sanottiin olevan hullu elukka! Perästä sitten kuultiin, että hevosella oli useampi ratsastanut, ajettu pitkin kenttää, niin paljon kuin jaloista lähti jne..eikä tarhassakaan saanut rauhassa olla, ajettu sielläkin takaa..sairasta!
      Käy mieluummin katsomassa useampi kerta, ratsasta ja katso, kun joku muu ratsastaa jne.

    • iitu98

      josmottaa hevosen koeajalle pitääkö itse maksaa sen ruuat yms.

    • iitu98

      jos ottaa hevosen koeajalle joutuuko itse maksamaan kaikki sen ruuat yms.

      • agrologi AMK

        Yleensä hevosesta maksetaan koko kauppasumma tai ainakin osa ostettaessa. Sitten koeajan aikana hevosen saa palauttaa ja vastaavasti saa rahansa takaisin, jos hevonen ei vastaakaan odotuksia. Ostaja huolehtii hevosesta kuin omastaan koeajan ajan (eli maksaa kulut).

        Joskus voi sopia myös vuokraamisesta eli hevosen vuokralle esim. kuukaudeksi. Silloin kiinnostunut ostaja maksaa vuokran ja saa hevosen itselleen. Vuokra-ajan jälkeen hän maksaa hevosesta kauppahinnan tai palauttaa hevosen myyjälle.


    • ippu98

      kiitos tiedosta!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4974
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3267
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1405
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1245
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      74
      943
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe