Hurrican HT + Volvo Penta AQ115 lisää vääntöä ja nopeutta?

Vesihiihtäjä

Tervehdys!

Alla joukko kinkkisiä kysymyksiä. Joskus n. kymmenen vuotta ja kymmenen kiloa sitten harrastin Hurrican HT VP AQ115 yhdistelmällä pujotteluhiihtoa. Se oli siinä rajoilla, että vääntöä ja nopeutta oli riittävästi.

Kun noustaan yhdellä suksella pintaan tarvitaan vääntöä (usein jouduin raahautumaan veneen perässä n. 40 metriä, jotta vene pääsi plaaniin, kun ihanne olisi 3-5 metriä, eli saman tien ylös voimia säästäen), ja kun taas hiihdellään yhdellä suksella tarvitaan nopeutta n. 28 solmua, jotta suksi pysyy hyvin pinnalla ja kaarteet saadaan tehtyä näyttävästi ja vesi lentämään.

Nyt vene on ollut eräällä tuttavalla ja harkitsen sen ostamista itselleni. Koneelle ei ole tehty yhtään mitään ja potkurikaan ei liene paras mahdollinen. Löytyykö täältä asiantuntijoita, jotka osaisivat vastata ao. kinkkisiin kysymyksiini?

Kuinka lujaa Hurrican HT:n pitäisi kulkea tuolla AQ115 moottorilla (1-2 hengen kuorma) olettaen, että se on hyvässä vedossa, potkuri valittu oikein ja veneen pohja kunnossa?

Mikä mahtaisi olla käyttötarkoitukseeni (pujotteluvesihiihto) sopivin potkuri?

Koneeseen ei missään vaiheessa ole tehty ns. täysremonttia, ehkä sellaisestakin olisi apua. Olisikohan mahdollista moottoria hieman virittämällä saada tarvittava lisäteho? Mielessä on lähinnä käynyt sellaisia asioita kuin:

- männän renkaiden vaihto
- kiertokangen vaihto kireämpään?
- tuplakaasarit

Mitäköhän ylläoleva operaatio mahtaisi maksaa?

Oma arvaukseni on, että veneen huippunopeus pitäisi ilman vesihiihtäjää olla sellaiset 32-34 solmua, jotta se hiihtäjä perässä jaksaisi vetää 28 solmua. Ongelma on tietty koneen kannalta se, että tuolloinkin on vedettävä urku aivan auki.

Parasta olisi jos pärjättäisiin jo olemassaolevalla moottorilla, mutta olen miettinyt myös moottorin vaihtoa tehokkaampaan. Vene on kohtuullisen pieni ja painoltaan kovin paljon suurempaa moottoria siihen ei taida uskaltaa laittaa. AQ115/100 = 210kg

Olen miettinyt, että AQ151/SP250/AQ145B menevät varmaan painonsa puolesta (250 kg), jos sellaisen jostakin vaan löytäisi ...

Mitenköhän mahtaa olla AQ171, joka painaa jo 289 kg?

Vastaan on tullut myös rivikutonen AQ170, mutta se painaa jo 320 kg. Sellaisen saisi kyllä suht halvalla. Painaa n. 100 kg enemmän ja vaatii tilaa 20-30 cm enemmän (pituus), joten en ole aivan varma mahtuisiko edes.

Kaikki ajatukset ja mahdolliset tarjoukset viritysosista AQ115 (tuplakaasarit) tai vaihtomoottorit (lähinnä AQ151 tai AQ145) otetaan kiitollisena vastaan. Minut tavoittaa mailitse:

[email protected]

,,Mika

2

2188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • macano tutuksi

- kiertokangen vaihto kireämpään? Oisko nokka-akseli.

• volvoon tehoja

hurrikaaani on hyvä vene, mutta satasen perä.
      Siis käsikäyttöinen?

Volvoa on helppo virittää. Muista vain, että et nosta puristuksia paljoa, tai käsissäs on viilajauhoa.
      Kiertokankien ja varsinkin kampuran laakeripinta riittää, mutta helpoiten tehoa saat kun vaihdat koko kannen ja nokan kaasareineen.
      Öljynpainetta pitää nostaa ja kiertoa myöskin tehostaa.
      Joudut siis avaamaan koko motin, koska
      "viriviri" lyhentää muutoin koneesi käyttöikää.

Toisaalta vaihtoehtoja on Volvon " B" 36 tai Roverin kasi.
      Volvon 36 on kuorma-auton bensakasi ja Rover sama kuin Buick alumiinikasi.n. 225 hp/motti, mutta paino on suht kevyt ja kone lyhyt.
      Joudut kuitenkin marinoimaan, joten...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2490
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      200
      1181
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      91