Kysymys kuuluu otsikon mukaisesti eli onko bioanalyytikoille töitä? Onko mahdollista mennä töihin jo opiskeluaikana? Mietin alanvaihdosta, kun minulla on bioalan akateeminen tutkinto, mutta tällä tutkinnolla työllistyminen on vaikeaa ja muutenkin haluaisin käytännönläheisempään työhön. Saakohan amk:ssa opintoja korvattua yliopisto-opuinnoilla?
Onko bioanalyytikoille töitä?
8
2381
Vastaukset
- -ihmettelee-
Onko sulla tosiaan siis kiinnostusta ihan tavallisen "labrahoitajan" työhön tolla sun taustallas??? ja palkkahan on siinä reilun 1000egen pintaan.
- tuleva labran täti
Mistäköhän edellinen kirjoittaja on tietonsa repinyt. Huslabilla pohjapalkka on 1934€/kk. Opiskeluaikana saa melko varmasti töitä, ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Ensimmäisen vuoden opiskelijoilta otataan yleensä palkasta 10% pois ja seuraavien vuosien opiskelijoilta 5%.
Noista hyväksiluvuista en osaa sanoa, sillä muistini perukoilla olisi joku mielikuva ettei samaa kurssia voisi käyttää kahteen tutkintoon, mutta tässä voi joku tietäväisempi korjata minua. Toisaalta muistelisin että erään laboratorio-analyytikon kohdalla ainakin tehtiin jotain poikkeuksia. Läsnäoloja tuskin ainakaan vaaditaan kaikissa harjoituksissa ja monissa kursseissa riittää tenttiin osallistuminen.
Työllisyys on todella hyvä: vuoden 2005 lopussa työttömänä (koko maa) oli opistoasteen laboratoriohoitajan tutkinnon suorittaneita 93, bioanalyytikkotutkinnon (amk) suorittaneita 8 (Suomen bioanalyytikkoliitto).
Jos laboratoriohoitajan (miksiköhän edellinen kirjoittaja lainausmerkkeihin pisti) kiinnostaa, niin ainakin työllisyyden puolesta kannattaa hakea. Ymmärrän kyllä jos taustallasi opinnot eivät tunnu tarpeeksi haastavilta, mutta kunhan ensimmäisen vuoden pakollisista viestinnöistä sun muista bioanalyytikon työ terveysalalla-kursseista selviää, niin käytännön tunnit ovat ainakin minusta ollet todella mielekkäitä.
Tässä vielä linkki Stadian opinto-oppaaseen, josta näet mitä kurssit pitävät sisällään.
http://opinto-opas.stadia.fi/ops.php?c=122&clang=fi - alanvaihto
tuleva labran täti kirjoitti:
Mistäköhän edellinen kirjoittaja on tietonsa repinyt. Huslabilla pohjapalkka on 1934€/kk. Opiskeluaikana saa melko varmasti töitä, ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Ensimmäisen vuoden opiskelijoilta otataan yleensä palkasta 10% pois ja seuraavien vuosien opiskelijoilta 5%.
Noista hyväksiluvuista en osaa sanoa, sillä muistini perukoilla olisi joku mielikuva ettei samaa kurssia voisi käyttää kahteen tutkintoon, mutta tässä voi joku tietäväisempi korjata minua. Toisaalta muistelisin että erään laboratorio-analyytikon kohdalla ainakin tehtiin jotain poikkeuksia. Läsnäoloja tuskin ainakaan vaaditaan kaikissa harjoituksissa ja monissa kursseissa riittää tenttiin osallistuminen.
Työllisyys on todella hyvä: vuoden 2005 lopussa työttömänä (koko maa) oli opistoasteen laboratoriohoitajan tutkinnon suorittaneita 93, bioanalyytikkotutkinnon (amk) suorittaneita 8 (Suomen bioanalyytikkoliitto).
Jos laboratoriohoitajan (miksiköhän edellinen kirjoittaja lainausmerkkeihin pisti) kiinnostaa, niin ainakin työllisyyden puolesta kannattaa hakea. Ymmärrän kyllä jos taustallasi opinnot eivät tunnu tarpeeksi haastavilta, mutta kunhan ensimmäisen vuoden pakollisista viestinnöistä sun muista bioanalyytikon työ terveysalalla-kursseista selviää, niin käytännön tunnit ovat ainakin minusta ollet todella mielekkäitä.
Tässä vielä linkki Stadian opinto-oppaaseen, josta näet mitä kurssit pitävät sisällään.
http://opinto-opas.stadia.fi/ops.php?c=122&clang=fiKiitos vastauksista. Kyllä olen todellakin kiinnostunut labrahoitajan työstä, vaikka takana on FM tutkinto. Eräs painavimmista syistä on huono työllisyys. Varsinaisesti työttömiä tällä alallakaan ei paljoa ole, mutta tutkijan työ minimaalisella apurahalla ei kiinnosta. Yrityksissä tilanne voisi olla toinen, mutta paikkoja on todella vähän. Kertokaa alan opiskelijat ja muut tietävät lisää työstä ja opiskelusta!
- tuleva bioanalyytikko?
tuleva labran täti kirjoitti:
http://opinto-opas.stadia.fi/ops.php?c=122&clang=fiheippa,
olen itse hakemassa bioanalyytikko-linjalle, olen käynyt lukion ja laboratorioalan perustutkinnon, kysyisimpä siis millaiset mahikset minulla on päästä bioanalyytikko-koulutukseen? Keskiarvo minulla on 3,67 (sisältää siis lukion hyväksiluetut arvosanat) ja tiedätkö mitä arvosanoja katsotaan plussana? Ammattiaineiden keskiarvo on n. 4. Minkälaista on muuten ollut koulutus, minkälaiselle ihmiselle sopii? Itse olen rauhallinen mutten suulas tyyppi, mutten tuppisuukaan. - stadian bioanalytiikan opis...
tuleva bioanalyytikko? kirjoitti:
heippa,
olen itse hakemassa bioanalyytikko-linjalle, olen käynyt lukion ja laboratorioalan perustutkinnon, kysyisimpä siis millaiset mahikset minulla on päästä bioanalyytikko-koulutukseen? Keskiarvo minulla on 3,67 (sisältää siis lukion hyväksiluetut arvosanat) ja tiedätkö mitä arvosanoja katsotaan plussana? Ammattiaineiden keskiarvo on n. 4. Minkälaista on muuten ollut koulutus, minkälaiselle ihmiselle sopii? Itse olen rauhallinen mutten suulas tyyppi, mutten tuppisuukaan.Itse en ole käynyt lukiota ja täysin eri alan ammatillisen tutkinnon, josta keskiarvoni on 3,86. Pääsin Stadiaan opiskelemaan bioanalytiikkaa. Ammatillisella todistuksella haettaessa mitään arvosanoja ei painoteta, vaan ainoastaan keskiarvo katsotaan. Saat tietty itse valita haetko lukion, amiksen vai amis/yo papereilla. Meillä ainakin nollattiin pisteet pääsykokeissa, että kunhan pisteet sinne asti riittävät, niin kaikki hakijat ovat samalla viivalla. Stadiaan on kirjatentti, ryhmätilanne ja psykologin haastattelu pääsykokeissa.
Meidän luokkamme laboranttien ei ole tarvinut osallistua kaikille peruslaitteitten ja -menetelmien tunnelle ja kemiat he ovat ainakin käyneet vain tenttimässä. Virallisia hyväksilukuja ei kuitenkaan alemman asteen tutkinnoista saa.
En ole huomannut että mikään tietty ihmistyyppi hakisi alaa opiskelemaan; osa haluaa ehdottomasti päästä työskentelemään ihmisten pariin esim. kliinisen fysiologian laboratorioon, osa taas haluaa ehdottomasti vain analyysipuolelle esim. miksrobiologian labraan. Eli kaikkea todella sosiaalisesta omissa oloissaan viihtyvään löytyy.
Ensimmäisenä vuonna koulussa tulee kursseja anatomiasta ja fysiologiasta, kemiasta ja muista yleisistä aineista sekä ammatillisten aineiden puolella näytteenotosta ja peruslaitteista ja myös lääketieteelliset opinnot kuuluvat ensimmäiseen opintovuoteen. Keväällä on ensimmäinen työharjoittelu. Me olimme 3 viikkoa terveyskeskuksen näytteenotossa ja 3 viikkoa sairaalaassa aamunäytteenotossa. Tämän jälkeen kesätyökin on käytännössä taattu.
Seuraavana vuonna tulevat hematologia, verensiirtotoiminta ja kliininen kemia, joista on pitkä harjoittelu kevällä. Viimeisille vuosille sijoittuvat perimän tutkimukset, mikrobiologia, patologia ja kliininen fysiologia, niiden harjoittelut sekä tietysti opinnäytetyö.
Joku pidemmälle opiskellut voi toki tarkentaa ja tosiaan kaikki tietoni koskevat nimenomaan Stadiaa.
Työllisyys on hyvä ja voi sijoittua todella erilaisiin työtehtäviin. Palkka tosin on siinä ~2000€ pintaan. Jos pitää pikkutarkasta työstä eikä nyt varsinaisesti kammoksukaan ihmisiä, niin voin lämpimästi suositella alaa. - haluan bioanalyytikoksi
stadian bioanalytiikan opis... kirjoitti:
Itse en ole käynyt lukiota ja täysin eri alan ammatillisen tutkinnon, josta keskiarvoni on 3,86. Pääsin Stadiaan opiskelemaan bioanalytiikkaa. Ammatillisella todistuksella haettaessa mitään arvosanoja ei painoteta, vaan ainoastaan keskiarvo katsotaan. Saat tietty itse valita haetko lukion, amiksen vai amis/yo papereilla. Meillä ainakin nollattiin pisteet pääsykokeissa, että kunhan pisteet sinne asti riittävät, niin kaikki hakijat ovat samalla viivalla. Stadiaan on kirjatentti, ryhmätilanne ja psykologin haastattelu pääsykokeissa.
Meidän luokkamme laboranttien ei ole tarvinut osallistua kaikille peruslaitteitten ja -menetelmien tunnelle ja kemiat he ovat ainakin käyneet vain tenttimässä. Virallisia hyväksilukuja ei kuitenkaan alemman asteen tutkinnoista saa.
En ole huomannut että mikään tietty ihmistyyppi hakisi alaa opiskelemaan; osa haluaa ehdottomasti päästä työskentelemään ihmisten pariin esim. kliinisen fysiologian laboratorioon, osa taas haluaa ehdottomasti vain analyysipuolelle esim. miksrobiologian labraan. Eli kaikkea todella sosiaalisesta omissa oloissaan viihtyvään löytyy.
Ensimmäisenä vuonna koulussa tulee kursseja anatomiasta ja fysiologiasta, kemiasta ja muista yleisistä aineista sekä ammatillisten aineiden puolella näytteenotosta ja peruslaitteista ja myös lääketieteelliset opinnot kuuluvat ensimmäiseen opintovuoteen. Keväällä on ensimmäinen työharjoittelu. Me olimme 3 viikkoa terveyskeskuksen näytteenotossa ja 3 viikkoa sairaalaassa aamunäytteenotossa. Tämän jälkeen kesätyökin on käytännössä taattu.
Seuraavana vuonna tulevat hematologia, verensiirtotoiminta ja kliininen kemia, joista on pitkä harjoittelu kevällä. Viimeisille vuosille sijoittuvat perimän tutkimukset, mikrobiologia, patologia ja kliininen fysiologia, niiden harjoittelut sekä tietysti opinnäytetyö.
Joku pidemmälle opiskellut voi toki tarkentaa ja tosiaan kaikki tietoni koskevat nimenomaan Stadiaa.
Työllisyys on hyvä ja voi sijoittua todella erilaisiin työtehtäviin. Palkka tosin on siinä ~2000€ pintaan. Jos pitää pikkutarkasta työstä eikä nyt varsinaisesti kammoksukaan ihmisiä, niin voin lämpimästi suositella alaa.Kiitos tosi paljon tiedoista! :) Itse olen tosiaan ollut ikäni kiinnostunut kaikesta terveyteen liittyvästä, olen myös harkinnut terveydenhoitajan uraa, mutta se ei ehkä ole ihan sitä mitä haluan. Nyt tosiaan olen juuri keväällä valmistumassa laborantiksi ja olen hurahtanut juuri mikrobiologiaan yms. ja ne on menneet mulla tosi hyvin, niin osaksi sen takia olen miettinyt tosissani tuota bioanalyytikon ammattia. Minä tosiaan hain sinne sitten amiksen papereilla. Pidän ihmisten kanssa työskentelystä, mutta myös itsenäisestä työskentelystä ja ennen kaikkea tutkimustyöstä, ja tykkään tehdä pikkutarkkaa työtä, onnekseni olen aika kätevä käsistäni :) Bioanalyytikoille taitaa olla aika paljon työmahdollisuuksia? Sitten minulla kiinnostaa hirmuisesti just ihmisen anatomia jne. eli taitaa olla aika passeli ammatti mulle.. :) mitä muuten pääsitte tekemään työharjoittelussa? Onhan se 2000e parempi palkka kuin laborantin työssä, tosin sekin riippuu paljon työpaikasta, että onko valtion vai yksityisen firma, jne.
- tuleva bioanalyytikko
haluan bioanalyytikoksi kirjoitti:
Kiitos tosi paljon tiedoista! :) Itse olen tosiaan ollut ikäni kiinnostunut kaikesta terveyteen liittyvästä, olen myös harkinnut terveydenhoitajan uraa, mutta se ei ehkä ole ihan sitä mitä haluan. Nyt tosiaan olen juuri keväällä valmistumassa laborantiksi ja olen hurahtanut juuri mikrobiologiaan yms. ja ne on menneet mulla tosi hyvin, niin osaksi sen takia olen miettinyt tosissani tuota bioanalyytikon ammattia. Minä tosiaan hain sinne sitten amiksen papereilla. Pidän ihmisten kanssa työskentelystä, mutta myös itsenäisestä työskentelystä ja ennen kaikkea tutkimustyöstä, ja tykkään tehdä pikkutarkkaa työtä, onnekseni olen aika kätevä käsistäni :) Bioanalyytikoille taitaa olla aika paljon työmahdollisuuksia? Sitten minulla kiinnostaa hirmuisesti just ihmisen anatomia jne. eli taitaa olla aika passeli ammatti mulle.. :) mitä muuten pääsitte tekemään työharjoittelussa? Onhan se 2000e parempi palkka kuin laborantin työssä, tosin sekin riippuu paljon työpaikasta, että onko valtion vai yksityisen firma, jne.
Muistuttaisin vielä, että bioanalyytikko (ent. laboratoriohoitaja) voi suuntautua myös kliiniseen fysiologiaan (EKG, spirometria, rasituskokeet ym.) tämän perinteisen hematologian (veripuoli) tai kemian sijaan. Itse olen eniten kiinnostunut juuri fysiologiasta :).
- tuleva bioanalyytikko?
tuleva bioanalyytikko kirjoitti:
Muistuttaisin vielä, että bioanalyytikko (ent. laboratoriohoitaja) voi suuntautua myös kliiniseen fysiologiaan (EKG, spirometria, rasituskokeet ym.) tämän perinteisen hematologian (veripuoli) tai kemian sijaan. Itse olen eniten kiinnostunut juuri fysiologiasta :).
juu, minullakin kiinnostaa enemmän juuri tuo kliinisen fysiologian puoli :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491516Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761345Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 17982
- 86936
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187876Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82811
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi93797Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740