Ihan pakko iloita asiasta täällä, kun en oikein lähipiirissä viitsi tätä huudella... Sain siis luottotietoni takaisin 8 vuoden jälkeen! Olen nyt 28 -vuotias eli olen elänyt melkein koko aikuisikäni luottotiedottomana.
Mitä se sitten on käytännössä tarkoittanut? Ei omaa puhelinliittymää, ei vakuutuksia, ei vuokra-asuntoa esim. Satolta tai muilta yrityksiltä (yksityisiltä kyllä, mutta vuokratkin ovat korkeammat), ei minkäänlaista lainaa mistään (edes akuuttiin tarpeeseen) paitsi kavereilta tai panttilainaamosta, ei kredittiä laskutusasiakkaaksi (kaikki käteisellä), ei pankki- tai visakortteja, ei tiettyjä työpaikkoja...
Kaikki alkoi joskus parikymppisenä, miehen takia tietenkin. Asuimme yhdessä, mutta opiskelin toisella paikkakunnalla ja miehestä ei ollut taloutemme hoitajaksi. Huomasin tämän liian myöhään. Mies jäi, opiskelut jatkuivat, mutta jo solmuun menneitä raha-asioita oli lähes mahdotonta selvittää opiskelijan tuloilla. Onneksi sain kuitenkin töitä opintojen ohessa ja sain pahimmat (vuokrarästit) maksettua.
Kun pääsin työelämään, marssin sydän pamppaillen kunnan velkaneuvontaan. Velkaneuvonta oli minulle positiivinen yllätys ja ilman sitä en olisikaan selvinnyt... Sain vieläpä harvinaisen empaattisen ihmisen asioitani hoitamaan ja hän neuvotteli velkojien kanssa korot kohtuullisemmiksi (osa antoi korot kokonaan anteeksi) ja järkevät kuukausierät. Makselin sitten näitä velkoja monta vuotta ja lipsua ei saanut yhtään! Velkojien kanssa tehdyissä sopimuksissa oli nimittäin pykälä, että jos yksikin maksu jää maksamatta, kaikki menee korkoineen ulosottoon ja mitään sopimuksia ei enää tehdä... Kyllähän se vitutti monta kertaa, kun pienestä palkastani (brutto 1400 e/netto 1050 e) maksoin yli kolmasosan vanhoja velkoja ja elämiseen jäi juuri ja juuri riittävä määrä rahaa. Moneen vuoteen ei ollut varaa ostaa MITÄÄN, ei vaatteita, ei huonekaluja, ei tosiaankaan mitään matkoja tai pitkiä baarireissuja. Mutta hammasta purren kestin sen, sillä tiesin ettei mitään muuta ratkaisua ole ja jonain päivänä kaikki oppirahat olisivat maksetut.
Lopulta viimeinenkin erä lähti tililtä ja sitten jäin vain odottamaan maksuhäiriömerkinnän poistumista. Eilen soitin Asiakastietoon ja sain kuulla, että merkinnät ovat nyt vihdoin poistuneet! Pitkä tie piti kulkea tähän pisteeseen ... Mutta nyt kaikki on hyvin ja olen taas luottokelpoinen kansalainen. Tämän kivikkoisen tien kuljettuani osaan arvostaa luottotietojani, eikä noiden sotkujen jälkeen yksikään lasku ole viivästynyt eräpäivästä! Lainalla tai osareilla en osta (paitsi asunnon) ja opinpahan venyttämään eurot soikeiksi.
Eli vaikka asiat olisivat kuinka solmussa tahansa, pienellä sitkeydellä ja päättäväisyydellä niistäkin voi selvitä. Sitä vain toivon, että ihmiset ottaisivat nopeammin yhteyttä sinne velkaneuvontaan, ennenkuin velat kertaantuvat ja kertaantuvat ja kertaantuvat... Velkojatkin suhtautuvat positiivisesti, kun velallinen oma-aloitteisesti ehdottaa järjestelyä. Ja mieluummin muutaman vuoden kituuttaminen, kun loppuelämä löysässä hirressä.
Luottotiedot takaisin!
14
3053
Vastaukset
- saanajaana
Hienoa! Onnittelut siitä, että olet saanut asiasi järjestykseen, ja valoista keväänjatkoa!
- hym hym
Kuinka sinä sait puhelinsoitolla tietää että luottotietosi ovat ok? Sieltähän ei sellaisia tietoja puhelimessa anneta, ethän vain ole satuilija?
- 123456
tuskinpa kuule näistä asioista ei paljon satuilla....
- Puhdas78
Eli soitin kysyäkseni, että milloin olen viimeksi tiedustellut merkintöjäni Asiakastiedolta, kun sen saa kysyä ilmaiseksi kerran 12 kuukaudessa. Täti tarkisti asian ihan pelkällä sotulla ja sanoi, että hän voi ihan näin puhelimessa kertoa, ettei siellä mitään merkintöjä enää ole. Että ovat poistuneet helmikuussa.
En tiedä, saako noita tietoja antaa puhelimitse, mutta olin kiitollinen, ettei tarvinnut pyyntöjä faksailla.
- epätoivoinen ikuisesti
miten tuo velkaneuvonta oikeestaan toimii....?itellä kaikki alkoi siitä kun otin todlla järkevänän kaverilleni puhelinliittymän ja siitä se kaikki sitten alkoi..10 000 ulosotossa ja palkasta suoraan 1/3 pois...nyt kuitenkin perhettä perustamassa mutta lasta en halua tilanteeseen jossa äidillä paha olla....
- sepittänyt koko jutun
Tuo puhelintiedustelu paljasti sinut. Kannattaa olla tarkempi kun yrittää kirjoittaa valheita totena.
Suomen asiakastieto Oy: sivuilta :
Voit tarkistaa luottotietosi
Täyttämällä tilauslomakkeen, tulostamalla sen ja lähettämällä sen Asiakastietoon
Lähettämällä tai faksaamalla vapaamuotoisen kirjallisen pyynnön Asiakastietoon. Pyynnön mukaan tulee liittää henkilötunnus, kotiosoite, omakätinen allekirjoitus ja nimenselvennys sekä kopio henkilöllisyystodistuksesta, jossa on allekirjoitus tai kopio Asiakastiedon ilmoituskirjeestä.
Käymällä Asiakastiedon kuluttajaneuvonnassa, 5. kerros, arkisin kello 9.00 - 15.30. Katso sijainti kartalta. Tietoja tarkistavan on todistettava henkilöllisyytensä henkilöllisyystodistuksella, ajokortilla tai passilla.
Mikäli tarkistat tiedot useammin kuin kerran 12 kuukaudessa, tietojen tarkistus maksaa 10 € / tarkistuskerta.
Tietoja EI VOI TARKISTAA PUHELIMITSE eikä sähköpostitse, sillä Asiakastiedon tulee olla varma kysyjän henkilöllisyydestä. - Puhdas78
sepittänyt koko jutun kirjoitti:
Tuo puhelintiedustelu paljasti sinut. Kannattaa olla tarkempi kun yrittää kirjoittaa valheita totena.
Suomen asiakastieto Oy: sivuilta :
Voit tarkistaa luottotietosi
Täyttämällä tilauslomakkeen, tulostamalla sen ja lähettämällä sen Asiakastietoon
Lähettämällä tai faksaamalla vapaamuotoisen kirjallisen pyynnön Asiakastietoon. Pyynnön mukaan tulee liittää henkilötunnus, kotiosoite, omakätinen allekirjoitus ja nimenselvennys sekä kopio henkilöllisyystodistuksesta, jossa on allekirjoitus tai kopio Asiakastiedon ilmoituskirjeestä.
Käymällä Asiakastiedon kuluttajaneuvonnassa, 5. kerros, arkisin kello 9.00 - 15.30. Katso sijainti kartalta. Tietoja tarkistavan on todistettava henkilöllisyytensä henkilöllisyystodistuksella, ajokortilla tai passilla.
Mikäli tarkistat tiedot useammin kuin kerran 12 kuukaudessa, tietojen tarkistus maksaa 10 € / tarkistuskerta.
Tietoja EI VOI TARKISTAA PUHELIMITSE eikä sähköpostitse, sillä Asiakastiedon tulee olla varma kysyjän henkilöllisyydestä.tuo aikaisempi vastaukseni. Eli sain kyllä tiedon poistuneesta merkinnästä ihan puhelimitse. Että ei ole satua.:)
- puppua puppua
Puhdas78 kirjoitti:
tuo aikaisempi vastaukseni. Eli sain kyllä tiedon poistuneesta merkinnästä ihan puhelimitse. Että ei ole satua.:)
Luepa edellinen vastaukseni. Et voi saada luottotiedoistasi tietoja puhelimitse. Eli on edelleen satua :)
- Puhdas78
puppua puppua kirjoitti:
Luepa edellinen vastaukseni. Et voi saada luottotiedoistasi tietoja puhelimitse. Eli on edelleen satua :)
Minulle on henkilökohtaisesti ihan sama, uskotko minun saaneen tietoni puhelimitse tai et. Jokatapauksessa näin tapahtui ja mitäpä sitä sen enempää todistelemaan...:)
- kokemustaon
"Mitä se sitten on käytännössä tarkoittanut? Ei omaa puhelinliittymää, ei vakuutuksia, ei vuokra-asuntoa esim. Satolta tai muilta yrityksiltä (yksityisiltä kyllä, mutta vuokratkin ovat korkeammat), ei minkäänlaista lainaa mistään (edes akuuttiin tarpeeseen) paitsi kavereilta tai panttilainaamosta, ei kredittiä laskutusasiakkaaksi (kaikki käteisellä), ei pankki- tai visakortteja, ei tiettyjä työpaikkoja..."
Itselläni sama tilanne ei ole ollut luottotietoja vuodesta 1997(nyt 30v).
On kuitenkin vuokrakämppä, oma puhelin- ja nettiliittymä ilman vakuuksia, 2 luotollista tiliä (takaajat) ja pankkikortti.
Viimevuonna vanheni 15000 € veroja, tänä vuonna vanhenee 18000€ veroja ja ensi vuonna 9000 € veroja
Odottelen siis enää 5 vuotta jolloin viimeisetkin yksityisoikeudelliset velat vanhenevat, miksi niitä siis maksaa? - Pankkitoimihenkilö
yhteiskuntakelpoisuutesi johdosta. Tosiaan, luottohäiriöisten kanssa ollaan syystä aika tarkkoja: talouskriisejä todellakin on syntynyt kun ihmiset ei suostu maksamaan lainojaan pois. Se näkyy sitten normaalia korkeimmissa koroissa. Viiden vuoden karenssi on sitä varten että ihminen ehtii selvittämään asioitaan, ja henkisesti kasvaa. Toinen, ei yhtään hassumpi, vaihtoehto olisi sitten holhous.
Ja niinpäniin, tietysti, muista ihmisistä kaikki aina johtuu. Koskaan mitään ei ole omaa vikaa. Noitakin on kuultu jo maailman sivu.- Puhdas78
"Ja niinpäniin, tietysti, muista ihmisistä kaikki aina johtuu. Koskaan mitään ei ole omaa vikaa. Noitakin on kuultu jo maailman sivu."
Tätä on ihan pakko kommentoida, koska yleinen käsityshän tosiaankin on, että jokainen luottotietonsa menettänyt on menettänyt ne omaa laiskuuttaan ja saamattomuuttaan...
Omalla kohdallani ehdin kyllä monta vuotta pohtia omaa osuuttani tapahtumasarjaan ja syyllistää itseäni. Olin sinisilmäinen, olin hölmö, luotin ja uskoin silloiseen kumppaniini... Mutta kukapa ei niin tekisi? Eikö luottamus kuitenkin ole parisuhteen kulmakivi ja jos toinen ei osoittaudukaan tämän luottamuksen arvoiseksi, niin onko se petetyn syy? Jos toinen pettää raha-asioissa ja minun olisi se pitänyt etukäteen tietää, niin entäpä rakkauselämässä; onko jokainen petetty nainen itse aiheuttanut tilanteen luottamalla ja uskomalla mieheensä? (Koetapa mennä heittämään tuo kommentti Uskottomuus-palstalle...;))
Itse otin kyllä vastuun tilanteesta kaikesta huolimatta ja maksoin nimissäni tehdyt velat pois. Jälkeenpäin ajatellen olisi ehkä pitänyt tehdä rikosilmoitus, niin olisi edes joskus ollut mahdollisuus saada jotain takaisin. Velkoja en voinut kiistää, sillä kyllähän se sähkölasku oli osoitettu asuntoon, joka oli puoliksi minun nimissäni. Maksamani sähkölaskurahat vain eivät ikinä päätyneet sähköyhtiön tilille, vaan menivät avopuolisoni viettämään "makeaan elämään" ja toisiin naisiin.
Taloudellisten vaikeuksien syyt ovat hyvin moninaiset. En minä ainakaan pysty syyttämään huolimattomuudesta erästä läheistäni, joka miehen alkoholismin ja väkivaltaisuuden takia otti eron ja talo meni alta, mutta velat jäivät. Häneltäkin meni luottotiedot, mutta onneksi ei kuitenkaan henki. Naimiisiin mennessään, lapset tehdessään ja talon ostaessaan hänenkin miehensä oli ihan tavallinen, työssäkäyvä perusmies. Jokin vain napsahti päässä ja viina vei. Oliko se vaimon syy?
Ja näitä tarinoita on Suomi pullollaan. Joskus asiat eivät ole musta-valkoisia. - 14 v yhteen
Puhdas78 kirjoitti:
"Ja niinpäniin, tietysti, muista ihmisistä kaikki aina johtuu. Koskaan mitään ei ole omaa vikaa. Noitakin on kuultu jo maailman sivu."
Tätä on ihan pakko kommentoida, koska yleinen käsityshän tosiaankin on, että jokainen luottotietonsa menettänyt on menettänyt ne omaa laiskuuttaan ja saamattomuuttaan...
Omalla kohdallani ehdin kyllä monta vuotta pohtia omaa osuuttani tapahtumasarjaan ja syyllistää itseäni. Olin sinisilmäinen, olin hölmö, luotin ja uskoin silloiseen kumppaniini... Mutta kukapa ei niin tekisi? Eikö luottamus kuitenkin ole parisuhteen kulmakivi ja jos toinen ei osoittaudukaan tämän luottamuksen arvoiseksi, niin onko se petetyn syy? Jos toinen pettää raha-asioissa ja minun olisi se pitänyt etukäteen tietää, niin entäpä rakkauselämässä; onko jokainen petetty nainen itse aiheuttanut tilanteen luottamalla ja uskomalla mieheensä? (Koetapa mennä heittämään tuo kommentti Uskottomuus-palstalle...;))
Itse otin kyllä vastuun tilanteesta kaikesta huolimatta ja maksoin nimissäni tehdyt velat pois. Jälkeenpäin ajatellen olisi ehkä pitänyt tehdä rikosilmoitus, niin olisi edes joskus ollut mahdollisuus saada jotain takaisin. Velkoja en voinut kiistää, sillä kyllähän se sähkölasku oli osoitettu asuntoon, joka oli puoliksi minun nimissäni. Maksamani sähkölaskurahat vain eivät ikinä päätyneet sähköyhtiön tilille, vaan menivät avopuolisoni viettämään "makeaan elämään" ja toisiin naisiin.
Taloudellisten vaikeuksien syyt ovat hyvin moninaiset. En minä ainakaan pysty syyttämään huolimattomuudesta erästä läheistäni, joka miehen alkoholismin ja väkivaltaisuuden takia otti eron ja talo meni alta, mutta velat jäivät. Häneltäkin meni luottotiedot, mutta onneksi ei kuitenkaan henki. Naimiisiin mennessään, lapset tehdessään ja talon ostaessaan hänenkin miehensä oli ihan tavallinen, työssäkäyvä perusmies. Jokin vain napsahti päässä ja viina vei. Oliko se vaimon syy?
Ja näitä tarinoita on Suomi pullollaan. Joskus asiat eivät ole musta-valkoisia.kaikki alkoi 14 vuotiaana ollessani,mieheni oli tuolloin 19v.yhteen muutettuamme kun olin 16 vuotias.otimme vuokra asunnon molempien nimiin josta minä aina maksoin oman puoliskoni.muutimme toisee ja toiseen.aina vaihtaen paikkakuntaa.kunnes eräänä päivänä alkoi tulla perintä toimistosta lappuja.soitin sinne ja ne sanoi että aivan sama vaikka olet maksanut oman osuuden vastaat silti toisestakin puoliskosta.hah.mikä yllätys.velkaa oli tässä vaiheessa jo 25 000mk.ja minä raukka luulin että selviän kaikesta kun maksan oman puoliskon vuokrasta,mutta eipä ollutkaan niin.kaikki velat menivät ulosoottoon.olipa kivaa aloittaa elämä 18 vuotiaana miehen huijaamana.yksinhuoltajana.no onnekseni pankki antoi lainan velkoihin vanhenpieni takaamana ja pääsin 4,5 v 700 mk kk maksujen jälkeen veloista eroon ja samaten ei pankkia haitannut enään asuntolainaakaan hakiessa ne vanhat merkinnät jotka oli maksettuja jo;)
- eliz
Onnea! Itselläni puhdistuu kanssa tämän kuun aikana!!
Epäilijöille tiedoksi: Itse sain asiakastieto oy:ltä tietää puhelimessa päivämäärän milloin tietoni puhdistuvat ja että tiedoissa oli enää yksi perijä joka vaikutti luottotietoihini. Eivät siis todellakaan ole aina vaiti näistä asioista puhelimessa. Tilasin myös kirjallisena ja samat tiedot sieltäkin tuli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073195GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351022- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831