Olen monta kertaa mietttinyt miksei Suomessa voi olla sellaisia liikennevaloja, jotka alkavat vilkkua ennen vaihtumistaan. Jos esim.vihreät valot vilkkuisivat ennen vaihtumistaan keltaiselle, jäisi aikaa valmistautua hiljentämään vauhtia ja pysähtyä valoihin. Ei tarvitsisi aina jännätä, että vieläkö mä kerkiän vai joudunko vetämään vaaleanpunaista päin vai tekemään lukkojarrutuksen, jolloin takana tuleva eli se joka vielä yritti ehtiä vanhoilla vihreillä yli veti peppuun. Tai vastaavasti punaisissa valoissa voisi rauhassa istuskella vaihde vapaalla ja vilkkuvan valon aikana kerkiäisi valmistautua lähtöön, jolloin luulisi senkin tapahtuvan jouhevammin ja nopeammin.
Liikennevalojen vaihtuminen
31
4105
Vastaukset
- kolli
Se keltainenhan oikeastaan tarkoittaa just sitä mitä ajat takaa, eli ettei lipsuisi punaisia päin. Ei siinä tarvii sit enää sitä keltaista jos vihreät rupeisi vilkkumaan ennen vaihtumista.
- Tkk
On muuten todella hyvä idea, joka varmaan tullaan toteuttamaan joskus! Esim. Hesan keskustassa valot vaihtuvat niin nopeasti vihreältä keltaiselle ja punaselle, että kovin ihmeelliseen ennakointiin ei jää aikaa.
Tarkotan siis sitä, kun vauhtia on 60km/h ja vähän ennen valotolppaa syttyy keltainen, niin siinä ei kyllä ehdi tehdä monestikaan turvallista jarrutusta, vaan valotolppa on usein ohitettava vanhoilla vihreillä tai jopa punaisillakin.
Kun vihreä alkaisi vilkkumaan vähän ennen keltaiseksi vaihtumista, niin autoilija voisi jo kaukaa aloittaa valmistautumisen pysähtymiseen!
Jalankulkijoillahan tämä jo toimiikin ainakin Helsingissä, eli kun vihreä alkaa vilkkumaan, niin kävelijä tietää, että valo on vaihtumassa punaiseksi.- Big M
Missäpäin Helsingin keskustaa saa laillisesti ajaa kuuttakymppiä? Taitaa 40 olla kattonopeutena nykyisin koko keskustan alueella. Aja rajoitusten mukaan niin ehdit paremmin reagoimaan liikennevaloihin, lapsiin, vanhuksiin ja ulkopaikkakuntalaisiin.
- Tkk
Big M kirjoitti:
Missäpäin Helsingin keskustaa saa laillisesti ajaa kuuttakymppiä? Taitaa 40 olla kattonopeutena nykyisin koko keskustan alueella. Aja rajoitusten mukaan niin ehdit paremmin reagoimaan liikennevaloihin, lapsiin, vanhuksiin ja ulkopaikkakuntalaisiin.
Joo tiedän kyllä, että rajoitus on 40km/h, mutta sen ajaminen on liki mahdotonta kun bussit yms hiillostavat takapuskurissa.
Järkevintä lienee ajaa muun liikennevirran vauhtia, eli n. 60km/h koko Mannerheimintien läpi. - Tepa
Tkk kirjoitti:
Joo tiedän kyllä, että rajoitus on 40km/h, mutta sen ajaminen on liki mahdotonta kun bussit yms hiillostavat takapuskurissa.
Järkevintä lienee ajaa muun liikennevirran vauhtia, eli n. 60km/h koko Mannerheimintien läpi.Olet ilmeisesti sitä tyyppiä joka menee muiden mukana vaikka kaivoon. Käytä järkeäsi; jos paikalla on 40 km/h rajoitus, niin se valojen keltainen on mitoitettu siten että tuosta nopeudesta pysähtyminen onnistuu vaivatta.
Noudattakaa niitä rajoituksia, niin ei tarvi mitään ihmeen diskovihreitä, että ehditte toppaamaan 50% ylinopeudesta autonne!!!!!!!!!! - Big M
Tkk kirjoitti:
Joo tiedän kyllä, että rajoitus on 40km/h, mutta sen ajaminen on liki mahdotonta kun bussit yms hiillostavat takapuskurissa.
Järkevintä lienee ajaa muun liikennevirran vauhtia, eli n. 60km/h koko Mannerheimintien läpi.Tästä pääsisi näppärää aasinsiltaa väittelemään Helsingin keskustan ulottuvuudesta, eli kuinka pitkältä Mannerheimintie on keskustassa. Se menee aika voimakkaasti off-topic, mutta mielestäni kaikki edarista pohjoiseen jää keskustan ulkopuolelle.
Liikennevirrassa ajetaan monenlaisia nopeuksia, jos manskun läpi ajat niin voit kokeilla kuinka paljon ylinopeus vaikuttaa ajoaikaan- väitän vaikutuksen olevan mitätön. Bussit manskulla on ohjattu omalle kaistalleen, eli jos koet niiden hiillostavan niin olet ehkä väärällä kaistalla (kuuden vai seitsemän jälkeen illalla bussikaistat vapautuvat myös henkilöautoille).
Olenko väärässä muistaessani että Manskusta valtaosa on viidenkympin rajoituksella? - autoilija
Big M kirjoitti:
Missäpäin Helsingin keskustaa saa laillisesti ajaa kuuttakymppiä? Taitaa 40 olla kattonopeutena nykyisin koko keskustan alueella. Aja rajoitusten mukaan niin ehdit paremmin reagoimaan liikennevaloihin, lapsiin, vanhuksiin ja ulkopaikkakuntalaisiin.
Mannerheimintiellä voi ajella ihan rauhassa 60km/h jos liikennemäärät sen sallii!
ei sinne poliisit voi tutkaa laittaa kun se olis tukossa minuuteissa... - Sami
autoilija kirjoitti:
Mannerheimintiellä voi ajella ihan rauhassa 60km/h jos liikennemäärät sen sallii!
ei sinne poliisit voi tutkaa laittaa kun se olis tukossa minuuteissa...No siinähän sitä oppis, kun seisos koko aamun ruuhkassa, joka johtuu siitä että pollrit poimii kortteja talteen.
- ..Auto-Antero
Tepa kirjoitti:
Olet ilmeisesti sitä tyyppiä joka menee muiden mukana vaikka kaivoon. Käytä järkeäsi; jos paikalla on 40 km/h rajoitus, niin se valojen keltainen on mitoitettu siten että tuosta nopeudesta pysähtyminen onnistuu vaivatta.
Noudattakaa niitä rajoituksia, niin ei tarvi mitään ihmeen diskovihreitä, että ehditte toppaamaan 50% ylinopeudesta autonne!!!!!!!!!!Mannerhomontie on P E R S E E S T Ä !!! Kuudesta kaistasta neljä on varattu julkisille HAHAHAHAHA MANNERERHOMONTIE!!!!!!
Koko katu on tehty hinttareille! - Basso_
Tepa kirjoitti:
Olet ilmeisesti sitä tyyppiä joka menee muiden mukana vaikka kaivoon. Käytä järkeäsi; jos paikalla on 40 km/h rajoitus, niin se valojen keltainen on mitoitettu siten että tuosta nopeudesta pysähtyminen onnistuu vaivatta.
Noudattakaa niitä rajoituksia, niin ei tarvi mitään ihmeen diskovihreitä, että ehditte toppaamaan 50% ylinopeudesta autonne!!!!!!!!!!Manskulla on 50 km/h melkein koko matkan.
- Anonyymi
Tepa kirjoitti:
Olet ilmeisesti sitä tyyppiä joka menee muiden mukana vaikka kaivoon. Käytä järkeäsi; jos paikalla on 40 km/h rajoitus, niin se valojen keltainen on mitoitettu siten että tuosta nopeudesta pysähtyminen onnistuu vaivatta.
Noudattakaa niitä rajoituksia, niin ei tarvi mitään ihmeen diskovihreitä, että ehditte toppaamaan 50% ylinopeudesta autonne!!!!!!!!!!Sä idiootti oletkin kaiken tukkona.
- Anonyymi
Big M kirjoitti:
Tästä pääsisi näppärää aasinsiltaa väittelemään Helsingin keskustan ulottuvuudesta, eli kuinka pitkältä Mannerheimintie on keskustassa. Se menee aika voimakkaasti off-topic, mutta mielestäni kaikki edarista pohjoiseen jää keskustan ulkopuolelle.
Liikennevirrassa ajetaan monenlaisia nopeuksia, jos manskun läpi ajat niin voit kokeilla kuinka paljon ylinopeus vaikuttaa ajoaikaan- väitän vaikutuksen olevan mitätön. Bussit manskulla on ohjattu omalle kaistalleen, eli jos koet niiden hiillostavan niin olet ehkä väärällä kaistalla (kuuden vai seitsemän jälkeen illalla bussikaistat vapautuvat myös henkilöautoille).
Olenko väärässä muistaessani että Manskusta valtaosa on viidenkympin rajoituksella?Itse kokeilin, että mitenkä pääsen vihreään aaltoon. No, 120km/h mansku lävitse. Jee. Miten nyt pelle sanoo?
- asdfgh
...sillä, että keltainen palaisi pitempään?
- väsynyt ihminen
Mä oon selvä jne mut erittäin väsynyt ja se tietää nauramista vikka pöydänjalalle..
ja yksi idea.. eikö voisi olla näin
vihree-->vihree vilkkuu-->keltaiset vilkkuu vihreiden kaa samaan aikaan---->keltaiset vilkkuu---> keltaiset palaa --->keltaiset vilkkuu--->keltaiset ja punaiset vilkkuu---> punaiset vilkkuu---> ja punaiset! ja kun vaihtuu vihreälle niin sama rumba toistepäi!!
eikö ollut hyvä idea?? mitä?? no ainaki tietäis millo vaihtuu..:-)
tai sit vihree ja punainen ovat normaaleja mut keltainen olisi esim 750W spotti!! osoitetuna niille joka meinaa keritä mut pakko pysähtyä ky häikäisee.
tai sit silleen ettei oo ku punainen ja vihree. vaihtuu yhtäkkiä puhaiselle ilman vilkkumista!
ja bussit...nehä hiillostaa vaikka ajais 20km ylinopeutta. pitäis tehä silleen että just ku kello on niin paljon et saa ajaa lain mukaan bussikaistalla. silloin ajais sitä 40km/h tai mikä se rajoitus sit onki. siistiä. norjassa itse näin sellaisen että bussi rupes työntämään autoa. tais olla hermostunut kuski.
eiku karjapuskureita busseihin
T:erittäin vasunut mies - väsynyt
väsynyt ihminen kirjoitti:
Mä oon selvä jne mut erittäin väsynyt ja se tietää nauramista vikka pöydänjalalle..
ja yksi idea.. eikö voisi olla näin
vihree-->vihree vilkkuu-->keltaiset vilkkuu vihreiden kaa samaan aikaan---->keltaiset vilkkuu---> keltaiset palaa --->keltaiset vilkkuu--->keltaiset ja punaiset vilkkuu---> punaiset vilkkuu---> ja punaiset! ja kun vaihtuu vihreälle niin sama rumba toistepäi!!
eikö ollut hyvä idea?? mitä?? no ainaki tietäis millo vaihtuu..:-)
tai sit vihree ja punainen ovat normaaleja mut keltainen olisi esim 750W spotti!! osoitetuna niille joka meinaa keritä mut pakko pysähtyä ky häikäisee.
tai sit silleen ettei oo ku punainen ja vihree. vaihtuu yhtäkkiä puhaiselle ilman vilkkumista!
ja bussit...nehä hiillostaa vaikka ajais 20km ylinopeutta. pitäis tehä silleen että just ku kello on niin paljon et saa ajaa lain mukaan bussikaistalla. silloin ajais sitä 40km/h tai mikä se rajoitus sit onki. siistiä. norjassa itse näin sellaisen että bussi rupes työntämään autoa. tais olla hermostunut kuski.
eiku karjapuskureita busseihin
T:erittäin vasunut miesJa sit on ne yövalot... vilkkuu keltaista keskellä yötä. aatella mitä Sähkönkulutusta!!!!
- Landepaku
Muualla päin niin onkin, siis keltaset pitkää.
En tiedä sitte miten liikenneruuhkat ovat vaikuttaneet hesassa valojen vaihtumistiheyteen, mutta jkl:n tienoilla keltasta piisaa riittämiin..
- jaatinen
on sellaiset numeronäytöt liikennevaloissa, että näkee montako sekuntia vielä palaa se vihreä, että ehtii oikein kiihdyttämään kuten vilkkuvalla vihreälläkin. siihenhän se väistämättä johtaa kun nytkin jo kiihdytetään periaatteella kyllä minä vielä ainakin ehdin
- Tappi
Just tota varten on se keltainen valo ja se palaa kyllä niin pitkään että ehtii ihan hyvin pysähtyä ennen punaista. Tietysti keltainen valo voitaisiin korvata punaista ja vihreää vilkuttamalla.
Jalankulkijoille ei ole keltaista valoa ja nyt onkin uusia valoja kokeiltavana, joissa valo vilkkuu ennen vaihtumistaan.- taas väsynyt
ihan oikeesti. Sellaset valot jotka vaihtuu yhtäkkiä! ja nopealla tempolla!! silleen et samaan aikaan ku toisessa vaihtuu vihreet ni toisessa vaihtuu punaset ja nimenomaan yhtäkkiä!!
tai sellaset valot jossa on sekunti merkit keltasia 5 sekuntia ja punaisia näyttäis 60 sekuntia tai 360 sekuntia.
oon taas väsynyt Nyt parempia ideoita!!
- veikka73
Samaa minakin olen taalla miettinyt.
- 87k
Syy taitaa olla kustannuskysymys ja tieliikennelaki.
Sillä yhden risteyksen logiikan ohjelman muokkaamiseen menee helpolla asentajalta jopa viisi minuttia, ja lisäksi tämä työ tulisi tehdä yötyönä, koska valoja on ilkeä sammuttaa päivisin.
Eli asentajan palkka on esim 13€ tunnissa, yölisä 20% ja tunnissa ehtisi ehkä hoitamaan kuudet keskustan risteyksen valot niin silloinhan yhden ristyksen muunto tulisi maksamaan huimat 2,6€ puhummattakaan kilometrikorvauksista, ja tel maksuista yms.
Punaiselta vihreään tämä ei toimisi, koska silloin ne NYSVÄRIT pysähtyisi jo hyvissä ajoin varmuuden vuoksi kauan ennen keltaisen syttymistä, mutta vihreellä tämä toimisi hyvin, ehtisi laittamaan vaihteen päälle, vetämään käsijarrun, siirtämään jalan kaasulla ja sitten vain lähtöön vihreä syttyessä ;)
Tietenkään kaikki liikennevalot eivät toimi millään viiveellä, vaan osa on realiaikaisia tutkiin yms perustuvia, mutta ei niissäkään valo samalla hetkellä vaihdu kun auto lähestyy risteystä- on se idiootti
Voi taivas sentään mitä sontaa tuo kakkakikkre kirjoittaa, ei siis tolkun häivää tarinassa, taas laki on syynä valojen toimintaan, mistähän Aku Ankasta noi jutut on kopioitu. Ja parasta se että vedetään käsijarru päälle kun ollaan lähdössä, ei saaakeli sentään mikä idiootti.
No mutta onhan sillä vielää aikaa tutustua oikean autoilun saloihin kunhan tulee siihen ikään. on se idiootti kirjoitti:
Voi taivas sentään mitä sontaa tuo kakkakikkre kirjoittaa, ei siis tolkun häivää tarinassa, taas laki on syynä valojen toimintaan, mistähän Aku Ankasta noi jutut on kopioitu. Ja parasta se että vedetään käsijarru päälle kun ollaan lähdössä, ei saaakeli sentään mikä idiootti.
No mutta onhan sillä vielää aikaa tutustua oikean autoilun saloihin kunhan tulee siihen ikään.Aika outoa tekstiä oli kyllä, mutta mitä käsijarruun tulee, kyllä minä ainakin sitä vedän sen vapauttaakseni. Aiemmin en vetänyt (korkeintaan pari millliä nykäisin ylöspäin), mutta...
Mitä alkuperäiseen ajatukseen tulee, täysin turhaa. Meillä on jo keltainen, joka hoitaa tuon tarkoituksen.- ai onko ...?
The_Rat kirjoitti:
Aika outoa tekstiä oli kyllä, mutta mitä käsijarruun tulee, kyllä minä ainakin sitä vedän sen vapauttaakseni. Aiemmin en vetänyt (korkeintaan pari millliä nykäisin ylöspäin), mutta...
Mitä alkuperäiseen ajatukseen tulee, täysin turhaa. Meillä on jo keltainen, joka hoitaa tuon tarkoituksen.Missäs rotta sellaiset liikennevalot on nähnyt, joissa punainen ei vaihdu suoraan vihreäksi?
- Venkulaattori
ai onko ...? kirjoitti:
Missäs rotta sellaiset liikennevalot on nähnyt, joissa punainen ei vaihdu suoraan vihreäksi?
Onhan niitä suoraankin punaiselta vihreälle vaihtavia valoja, esim. suojateilden jalankulkuvalot ja jotkut sivusuuntien lisäopastimet. Normaalit ajoneuvoliikenteen valot eivät vaihdu punaiselta suoraan vihreäksi vaan punaisen keltaisen kautta. Ja ettei menisi saivarteluksi, sanotaan nyt vielä, että se punainen kieltää ajamisen, vaikka keltainenkin palaa samaan aikaan.
ai onko ...? kirjoitti:
Missäs rotta sellaiset liikennevalot on nähnyt, joissa punainen ei vaihdu suoraan vihreäksi?
Suomessa noita näyttäisi olevan. Muutamassa maassa olen kyllä käynyt, joissa tuota pun kel -vaihetta ei ole.
Tärkeämpää kuitenkin seurata muita näkyviä valoja. Jalankulkijoiden, risteävien teiden, yms. Niistä voi — varsinkin tutussa risteyksessä — päätellä yllättävän tarkasti, milloin valot vaihtuvat.
- järki käteen
Se on paljon jännempää, kun valo vaihtuu täysin yllättäen.
- pihistelyä.,.
Miksi tarvii olla 3kpl paikkoja kaikille väreille, kun yhdelläkin pärjäisi. Kun esim punainen palaisi, se alkaisi välkkyä ja sitten syttyisi vihreä, ja taas kun vihreä palaisi se alkaisi välkkyä ja sitten punainen. Säästöä tulisi joka valotolpasta 2 valon verran. Ja saa sinne yhteen valoon kolme eriväristä lamppuakin jos tarvii.
- qwerty14
Ootkos koskaan kuullut puna-viher-sokeudesta?
- Anonyymi
Liikennevaloissa tulisi olla kameravalvonta jolloin punaisia päin ajavalle lähtisi sakko rekisterinumeron perusteella.
- Anonyymi
Miksi ei voisi olla, vilkkuisi se vihreä vaikka tai keltainenkin, sitten palaisi keltainen kun olisi syytä jo hiljentää niin että pysähdytään.. Kyllä voisi pehmentää liikenteen sujumista mutta onhan ne keltaiset kuitenkin jo sentään.. JOS moka käy niin voi keltaisilla vielä mennä yli risteyksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40841