Vertaus viikunapuusta

Matteuksen 24. luvussa Jeesus opettaa maailman lopun merkeistä, kun opetuslapset sitä Häneltä kysyvät.

Hän puhuu mm. vertauksen viikunapuusta (32,33).
Mitähän Hän tällä vertauksella tarkoittaa?

3

506

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raamatun ilmoitus

"Kun laittomuus pääsee valtaan".. ”Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.”
      ...niin siitä tietäkäämme, että kaiken loppu on lähellä!

Matteuksen evankeliumi:
      24:12 "Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus."
      1.Johanneksen kirje:
      3:4 "Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; ja synti on laittomuus."

"Pysykää laissa ja todistuksessa!" Elleivät he näin sano, ei heillä aamunkoittoa ole."
      Se sellainen profeetta, joka Lakia halveksuu hän ei voi olla Jumalasta, se sellainen profeetta on väärä profeetta!
      "Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon."

• childish bookmark

Kun ihmiset ovat huolettomia, elämä hymyilee ja kaikki näyttää olevan hyvin, eikä osata odottaa mitään mullistavaa, tuleekin sellainen!
      Aikoinaan oli suuri onnettomuus (odotettavissa), jos viikunapuiden lehdet eivät puhjenneetkaan, eivätkä antaneet satoaan!
      Mutta kun viikunapuiden lehdet puhkesivat ja oli odotettavissa hyvä sato, niin ihmiset pitivät sitä hyvänä merkkinä, eikä ollut mitään pahaa tai muuten mullistavaa odotettavissa sinä vuonna, tai ainakaan aivan lähiaikoina!
      Ihmiset tunsivat olonsa turvalliseksi!
      Sitä Jeesus tarkoittaakin tuolla viikunapuuvertauksella, että ihmiset tuuduttautuvat väärään turvallisuuden tunteeseen, kun viikunapuiden lehdet puhkeavat, ennustaen muuttumatonta, onnellista lähitulevaisuutta, ilman mitään mullistuksia tai muutoksia!
      Ihmiset kylvävät, leipovat, tekevät ruokaa, perillisiä (Matt.24:38 - "naivat") j.n.e., aivan kuin mitään pahaa tai mullistavaa ei olisikaan lähitulevaisuudessa odotettavissa, vaan että elämä jatkuisikin samaa vanhaa, turvallista rataansa!

--------------------

Matteuksen evankeliumi:
      24:32 Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.
      24:34 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.

Matteuksen evankeliumi:
      24:38 Sillä niinkuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta: söivät ja joivat, naivat ja naittivat, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin,
      24:39 eivätkä tienneet, ennenkuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva.

-------------------

Jeremia:
      8:13 Minä tempaan heidät peräti pois, sanoo Herra. Ei ole rypäleitä viinipuussa eikä viikunoita viikunapuussa, ja lehtikin lakastuu. Minä saatan hyökkääjät heidän kimppuunsa."

Jooel:
      1:7 Se on raastanut minun viiniköynnökseni ja katkonut minun viikunapuuni, on ne paljaiksi kuorinut ja karsinut; niiden oksat ovat valjenneet.
      1:12 Viiniköynnöstä on kohdannut kato, viikunapuu on kuihtunut, granaattipuu ja myös palmu ja omenapuu; kaikki kedon puut ovat kuivettuneet. Niin, häpeään on joutunut ilo, ihmislasten joukosta pois.

Habakuk:
      3:17 Sillä ei viikunapuu kukoista, eikä viiniköynnöksissä ole rypäleitä; öljypuun sato pettää, eivätkä pellot tuota syötävää. Lampaat ovat kadonneet tarhasta, eikä ole karjaa vajoissa.

--------------------

24:40 Silloin on kaksi miestä pellolla; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
      24:41 Kaksi naista on jauhamassa käsikivillä; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
      24:42 Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.
      24:43 Mutta se tietäkää: jos perheenisäntä tietäisi, millä yövartiolla varas tulee, totta hän valvoisi, eikä sallisi taloonsa murtauduttavan.
      24:44 Sentähden olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee.

• Lainaan Aapeli Saarisaloa (Raamatun tietosanakirja:
        "Viikunapuu antaa satoa kolme kertaa vuodessa.
        Se kuuluu arvokkaimpiin ja eniten levinneisiin puihin välimerenmaissa.
        Asuminen oman viikunapuun alla ja sen hedelmien syöminen kuului israelilaisten kotionneen.

Viikunapuun kiroaminen (Matt. 21:19) on tosiasiallinen vertaus Juudan kansasta.

Viikunapuun lehtien puhkeaminen, Matt. 24:32, taas kuvaa kirouksen kuivattaman Israelin uutta elpymistä (Vrt. Hes. 37), Jeesuksen tulemuksen edellä".

Näin siis Aapeli Saarisalo tulkitsee ko. kohdan!
        Kommentteja!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3474
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      403
      2757
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      18
      2718
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      82
      1827
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      87
      1457
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1350
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      88
      1077
    8. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      71
      1066
    9. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      80
      943
    10. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      30
      868
    Aihe