Seurakunta haluaa rahasi

paksu lompakko

Kymmenysten maksusta puhutaan enemmän tai vähemmän vetoavasti. Itkuiset tunteisiin vetoavat uhripuheet!!! Kerrotaan esimerkeistä, miten joku on testamentannut omaisuutensa seurakunnalle. Seurakunnan lehden välissä on maksukuitti jolla voi helposti maksaa seurakunnan tilille ja niiden kautta on helppo pitää kirjaa siitä kuka seurakuntalainen maksaa kymmenyksiä ja kuka ei (ellei joku salaa laita niitä uhrikoppaan).

Vai että Nokia Missio muka ainoa rahankerääjä! Sallikaa mun nauraa!

35

818

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OLET OIKEASSA....

Uskonnosta on tullut liiketoimintaa jossa pelataan markkinatalouden säännöillä.

• eräsajattelija

-mikäs toiminta raadollisessa maailmassa ilman euroja toimii,-mitä isompi lafka sen suuremmat menot?

-sallinette huomauttaa että maailmassa eläessä piru ei kysy annatko 10% vaan se vie kaiken jos suinkin mahdollista ja monelta on vienytkin niin että perikuntakin on joutunut maksupojaksi !

-Jumala pyytää vain 10% ja sekin on vapaaehtoista !

-on olemassa srk:a joissa rahaa ei paasata turhamaisen kalliisiin kirkkorakennuksiin ja työntekijöidenkin palkatkin on suhteellisen vaatimattomat,-rahallinen panostus suuntautuu esim,lähetystyön tekemisiin alueilla joissa ei aiemmin ole evankeleiumia, julistettu jne !

-esim. sellainen joka lähtee Intiaan lähetystyöhön täytyy olla vahva kutsu Jumalalta koska siellä voi mennä henki hyvin helposti,-maa joka on täynnä ,noituutta taikauskoa,pimeyden voimien palvontaa ja rituaalimenoja joissa uhrataan jopa ihmisiä pirulle ja muilla öhkömönkiäisille jne !

-Netistä löytynee Väinö Viikilän välittämää lähetystyön kuulumisia Intiasta,-jotka ovat tosiasioita,mutta siellä mies on vain toiminut Jumalan armosta jo aika kauan !

-on totta että joiltakin osilta srk:n toiminnasta
        on muodostunut vain klubi joka pyörii omaa painoaan ja deodorantti sopivasti löyhäilee ja lähetyslounaita syödään jne:-)

-mutta taas tässäkään asiassa se ei tarkoita sitä että kaikki uskovaiset toimisivat ,tällä tavalla !

• eräsajattelija kirjoitti:

-mikäs toiminta raadollisessa maailmassa ilman euroja toimii,-mitä isompi lafka sen suuremmat menot?

-sallinette huomauttaa että maailmassa eläessä piru ei kysy annatko 10% vaan se vie kaiken jos suinkin mahdollista ja monelta on vienytkin niin että perikuntakin on joutunut maksupojaksi !

-Jumala pyytää vain 10% ja sekin on vapaaehtoista !

-on olemassa srk:a joissa rahaa ei paasata turhamaisen kalliisiin kirkkorakennuksiin ja työntekijöidenkin palkatkin on suhteellisen vaatimattomat,-rahallinen panostus suuntautuu esim,lähetystyön tekemisiin alueilla joissa ei aiemmin ole evankeleiumia, julistettu jne !

-esim. sellainen joka lähtee Intiaan lähetystyöhön täytyy olla vahva kutsu Jumalalta koska siellä voi mennä henki hyvin helposti,-maa joka on täynnä ,noituutta taikauskoa,pimeyden voimien palvontaa ja rituaalimenoja joissa uhrataan jopa ihmisiä pirulle ja muilla öhkömönkiäisille jne !

-Netistä löytynee Väinö Viikilän välittämää lähetystyön kuulumisia Intiasta,-jotka ovat tosiasioita,mutta siellä mies on vain toiminut Jumalan armosta jo aika kauan !

-on totta että joiltakin osilta srk:n toiminnasta
        on muodostunut vain klubi joka pyörii omaa painoaan ja deodorantti sopivasti löyhäilee ja lähetyslounaita syödään jne:-)

-mutta taas tässäkään asiassa se ei tarkoita sitä että kaikki uskovaiset toimisivat ,tällä tavalla !

Kirjoitit
        >>-sallinette huomauttaa että maailmassa eläessä piru ei kysy annatko 10% vaan se vie kaiken jos suinkin mahdollista ja monelta on vienytkin niin että perikuntakin on joutunut maksupojaksi

• että.

Sentään se on vapaaehtoista, toisin kuin eräällä julkisesti Jumalan lain mukaista laittomuutta harrastavalla porttokirkkolla, joka toimissaan myös katolilaiskirkolta saadulla tavallaan "pakkokastaa" lapsia "kymmenyksen" eli kirkollisveron maksajiksi.

• Ollakko vai eikö olla

Ei se ole vapaaehtoista vaan

" Kun kolikko kirstuun kilahtaa sielu taivaaseen vilahtaa"

• -.-
        Ollakko vai eikö olla kirjoitti:

Vain usko Jeesukseen pelastaa. Ei mikään muu. Ei teot, ei sanat, vaan ainoastaan usko. Se on nimenomaan vapaaehtoista.

• mitä mitä
        -.- kirjoitti:

Vain usko Jeesukseen pelastaa. Ei mikään muu. Ei teot, ei sanat, vaan ainoastaan usko. Se on nimenomaan vapaaehtoista.

Iloista antajaa Jumala rakastaa. Joka siis ei anna iloisesti tai ei anna mitään niin sitä ei Jumala rakasta.

• -.-
        mitä mitä kirjoitti:

Iloista antajaa Jumala rakastaa. Joka siis ei anna iloisesti tai ei anna mitään niin sitä ei Jumala rakasta.

Matt 7:15 "Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia.
        16 Hedelmistä te heidät tunnette. Eihän orjantappuroista koota rypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita.
        17 Hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, huono puu kelvottomia hedelmiä.
        18 Ei hyvä puu voi tehdä kelvottomia eikä huono puu hyviä hedelmiä.
        19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen.
        20 Hedelmistä te siis tunnette heidät.
        21 "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.'
        23 Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: 'En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!'

--------------------------
        Uskolla on vain yksi ehto!

Joh. 14:5 Tuomas sanoi hänelle: "Herra, emme me tiedä, minne sinä menet. Kuinka voisimme tuntea tien?"
        6 Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.

Apt. 16:30 Hän vei heidät ulos ja kysyi: "Herrat! Mitä minun on tehtävä, että pelastuisin?"
        31 He vastasivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut, sinä ja sinun perhekuntasi."

• mutta mutta
        -.- kirjoitti:

Matt 7:15 "Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia.
        16 Hedelmistä te heidät tunnette. Eihän orjantappuroista koota rypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita.
        17 Hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, huono puu kelvottomia hedelmiä.
        18 Ei hyvä puu voi tehdä kelvottomia eikä huono puu hyviä hedelmiä.
        19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen.
        20 Hedelmistä te siis tunnette heidät.
        21 "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.'
        23 Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: 'En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!'

Uskolla on vain yksi ehto!

Joh. 14:5 Tuomas sanoi hänelle: "Herra, emme me tiedä, minne sinä menet. Kuinka voisimme tuntea tien?"
        6 Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.

Apt. 16:30 Hän vei heidät ulos ja kysyi: "Herrat! Mitä minun on tehtävä, että pelastuisin?"
        31 He vastasivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut, sinä ja sinun perhekuntasi."

ILOISTA ANTAJAA JUMALA RAKASTAA!!!! SITÄ JOKA EI ANNA ILOISESTI JUMALA EI RAKASTA EIKÄ SITÄ JOKA EI ANNA OLLENKAAN!!!!!!

• asia
        mitä mitä kirjoitti:

2. Kor 9:7 Kukin antakoon sen mukaan kuin on mielessään päättänyt, ei vastahakoisesti eikä pakosta, sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.

Ei määrää eikä pakkoa, toisin kuin vaikkapa valtiomme porttokirkolla.

• sanamuoto
        asia kirjoitti:

2. Kor 9:7 Kukin antakoon sen mukaan kuin on mielessään päättänyt, ei vastahakoisesti eikä pakosta, sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.

Ei määrää eikä pakkoa, toisin kuin vaikkapa valtiomme porttokirkolla.

Kukin antakoon, mutta antamatta ei saa jättää!!!!!!!

• lukea?
        sanamuoto kirjoitti:

Kukin antakoon, mutta antamatta ei saa jättää!!!!!!!

Sanotaan että: "ei pakosta."

Iloista antajaa Jumala rakastaa.

Ei sanota, etteikö Jumala rakastaisi vaikka ei anna, vaan nimenomaan sanotaan ettei ole pakkoa.

Joh: 3:16 Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.

Hän antoi meille, eikä vaadi muuta kuin uskoa vastapalveluksi!

• Pentecostal*
        lukea? kirjoitti:

Ei sanota, etteikö Jumala rakastaisi vaikka ei anna, vaan nimenomaan sanotaan ettei ole pakkoa.

Joh: 3:16 Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.

Jumalalta. Raamattu sanoo, että kymmenykset ovat automaattisesti Jumalan omaisuutta. Hän antoi meille ja meidän on annettava Hänelle.

• sanamuoto tajua
        lukea? kirjoitti:

Iloista antajaa Jumala rakastaa. Jumala ei siis rakasta sitä joka ei anna mitään tai ei anna iloisesti. Onko äidinkielesi ruosteessa.

• Hmmmmm?
        lukea? kirjoitti:

Mitä sanoit siitä antamisen ilosta?

8. Riistääkö ihminen Jumalalta? Te kuitenkin riistätte minulta. Mutta te sanotte: "Missä asiassa me sinulta riistämme?" Kymmenyksissä ja antimissa.
        9. Te olette kirouksella kirotut, kun te, koko kansa, riistätte minulta.
        10. Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani olisi ravintoa, ja siten koetelkaa minua, sanoo Herra Sebaot: totisesti minä avaan teille taivaan akkunat ja vuodatan teille siunausta ylenpalttisesti.
        11. Ja minä karkoitan nuhtelullani teiltä syöjäsirkat turmelemasta teidän maanne hedelmää, eikä teidän viiniköynnöksenne kedolla ole hedelmätön, sanoo Herra Sebaot.

• sanoja ei ole?
        sanamuoto tajua kirjoitti:

Iloista antajaa Jumala rakastaa. Jumala ei siis rakasta sitä joka ei anna mitään tai ei anna iloisesti. Onko äidinkielesi ruosteessa.

Siinä ei missään lue että Jumala ei rakasta jos ei anna.

• mutta mutta kirjoitti:

ILOISTA ANTAJAA JUMALA RAKASTAA!!!! SITÄ JOKA EI ANNA ILOISESTI JUMALA EI RAKASTA EIKÄ SITÄ JOKA EI ANNA OLLENKAAN!!!!!!

Jumala rakasti maailmaa silloin, kun olimme kaikki Hänen vihollisiaan pahoissa töissämme ja taistelimme Häntä vastaan. Me vihasimme Häntä, mutta Hän rakasti koko maailmaa ja antoi ainokaisen poikansa syntiemme sovitukseksi.

"Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa!". Tähän sovintoon Hän meitä nyt kutsuu ja siinä ei auta kymmenysten antamiset tai niiden maksamatta jättämiset vaan rakkauden kautta vaikuttava usko Jeesukseen Kristukseen ja Hänen lunastustyöhönsä.

Sotketaanpa tähän lunastukseen vaikka vain ripaus tekojamme, niin emme saa sydämiimme sitä rauhaa, jonka saamme vain Jeesuksen liiton veren kautta.

Tehkäämme jokainen itsellemme selväksi, piirtäkäämme se oikein sydämemme ja mielemme tauluihin, että saamme Jumalalle kelpaavan vanhurskauden (otollisuuden Hänen edessään) yksinomaan ja ehdottomasti vain Herramme sijaiskuoleman ja ylösnousemuksen kautta. Mitä siihen lisätään ei ole Jumalasta vaan pahasta; ihmisten omia yrityksiä pienin lisäyksin parannella Jumalan armosta ja lahjaksi antamaa vanhurskautta.

• -.-
        Hmmmmm? kirjoitti:

Mitä sanoit siitä antamisen ilosta?

8. Riistääkö ihminen Jumalalta? Te kuitenkin riistätte minulta. Mutta te sanotte: "Missä asiassa me sinulta riistämme?" Kymmenyksissä ja antimissa.
        9. Te olette kirouksella kirotut, kun te, koko kansa, riistätte minulta.
        10. Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani olisi ravintoa, ja siten koetelkaa minua, sanoo Herra Sebaot: totisesti minä avaan teille taivaan akkunat ja vuodatan teille siunausta ylenpalttisesti.
        11. Ja minä karkoitan nuhtelullani teiltä syöjäsirkat turmelemasta teidän maanne hedelmää, eikä teidän viiniköynnöksenne kedolla ole hedelmätön, sanoo Herra Sebaot.

ENSIMMÄINEN KYMMENYSLAKI

Ensimmäisen kymmenyslain Jumala sääti Siinailla ja osoitti sen ainoastaan Israelille. Jumala kirjoitti Kymmenen käskyä omalla sormellaan kivitauluille ja ne pantiin Arkun sisäpuolelle: 5.Moos.10:1-3.
        Mooses kirjoitti Lain kirjan ja se pantiin Liiton Arkun viereen: 5.Moos.31:24-26.

TOINEN KYMMENYSLAKI

5.Moos.14:22 – 29: Luovuttakaa vuosittain kymmenykset kylvönne tuottamasta sadosta, kaikesta siitä, mikä kasvaa pelloillanne.

KOLMAS KYMMENYSLAKI

5.Moos.14:28,29: Joka kolmas vuosi teidän tulee jättää sadosta erottamanne vuotuiset kymmenykset omalle paikkakunnallenne, niin että leeviläiset, joilla ei ole teidän keskuudessanne perintömaata, sekä luonanne asuvat muukalaiset, orvot ja lesket saavat syödä itsensä kylläisiksi. Jos teette, kuten Herra, teidän Jumalanne, on käskenyt, hän siunaa teitä kaikissa toimissanne”.

Vanhan Liiton Laki päättyi ristillä. Jeesus on Uuden Liiton alkuunpanija. Jeesus kumosi Vanhan Liiton Lait!

(Kol. 2:14) hän kumosi meitä rasittavan velkakirjan kaikkine määräyksineen ja teki sen mitättömäksi naulitsemalla sen ristiin.

(Ef. 2:15) Hän on kumonnut lain käskyineen ja säädöksineen.

• siinä
        sanoja ei ole? kirjoitti:

Siinä ei missään lue että Jumala ei rakasta jos ei anna.

Lukija voi kuitenkin ymmärtää asian sillä tavalla ettei Jumala rakasta niitä jotka eivät anna rahaa ja vielä iloisesti.

• -.-
        siinä kirjoitti:

Lukija voi kuitenkin ymmärtää asian sillä tavalla ettei Jumala rakasta niitä jotka eivät anna rahaa ja vielä iloisesti.

Jumala kieltää jokaisen antamasta rahaa pakollisten kymmenyksien maksamiseen. Vain eläimiä, hedelmiä, viljaa, jne.

Ja vanhan liiton laki kumottiin ristillä!

• RitariOlevainen
        Ollakko vai eikö olla kirjoitti:

lasten loruja, tuollaiset kilinät!
        -Tosiasiahan se on, että ei seurakunnatkaan nyky yhteiskunassa voi toimia ilman euroja, vai mitä ?
        -Vaikka vapaaehtoista se antaminen on, aina, vaikka kyllä esm "pääsee" pöntöön useammin todistelemaan, ja saarnaamaan, jos noin sala näyttävästi jakaa satasia, seurakunnassa vähän joka tarpeeseen, mutta onko se nyt niin väärin, itsehän sitä antaa, ei ole pakko edelleenkään antaa, mutta älä sitten odota pöntöön pääsyä, ainakaan kovin usein, nyt jälestäpäin olen tuonkin honannut, sitä pitää vähän sillai esittää, ja näyttää vaikkakin salaa, mukamas!

-Jeesus kyllä sanoo, että tehkää ystäviä väärällä mammonalla!, Mitäs tuhon sanotte, hyvä on seurakunnassakin että ystäviä on :D

• Riatrihelluntailainen
        RitariOlevainen kirjoitti:

lasten loruja, tuollaiset kilinät!
        -Tosiasiahan se on, että ei seurakunnatkaan nyky yhteiskunassa voi toimia ilman euroja, vai mitä ?
        -Vaikka vapaaehtoista se antaminen on, aina, vaikka kyllä esm "pääsee" pöntöön useammin todistelemaan, ja saarnaamaan, jos noin sala näyttävästi jakaa satasia, seurakunnassa vähän joka tarpeeseen, mutta onko se nyt niin väärin, itsehän sitä antaa, ei ole pakko edelleenkään antaa, mutta älä sitten odota pöntöön pääsyä, ainakaan kovin usein, nyt jälestäpäin olen tuonkin honannut, sitä pitää vähän sillai esittää, ja näyttää vaikkakin salaa, mukamas!

-Jeesus kyllä sanoo, että tehkää ystäviä väärällä mammonalla!, Mitäs tuhon sanotte, hyvä on seurakunnassakin että ystäviä on :D

Ritarin mielestäsi siis raha on ihmistä tärkeämpi asia?

• RitariOlevainen
        Riatrihelluntailainen kirjoitti:

Ritarin mielestäsi siis raha on ihmistä tärkeämpi asia?

että et ymmärrä kirjoitetua textiä, sorry, se tuottaa tuollaista väärin ymmärrystä!
        -Tai sitten vain lietsot vihaa, pahan sydämesi sopukoista!

• kymmenykseni heti,
        Pentecostal* kirjoitti:

Jumalalta. Raamattu sanoo, että kymmenykset ovat automaattisesti Jumalan omaisuutta. Hän antoi meille ja meidän on annettava Hänelle.

kun jumala tulee niitä itse hakemaan tai todistaa olemassaolonsa minulle hyväksyttävästi.

Sitä ennen: ei tipu.

• Paineet lisäntyvät kun ihmiset ovat jakautuneet ja rahat moniin osiin ja uusiin seurakuntiin? Ja järjestöihiin jotka kaikki kerjää niin paljon raha että ihmiset väsyy ja vihastuvat!

• Heh!

Pari rahaa käsittelevää aloitusta ja porukka aivan villiintyy keskustelemaan! Rahalla saa ja hevosella pääsee. Eläköön markkinavoimat!

• Näin on asia

Markkinatalous valtaa jo nekin asiat jotka ihmisille olivat ennen pyhiä. Raha pyörittää maailmaa!!!!

• minimani.

Muistan monta kertaa kun helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa oli jostain kauempaa tullut puhuja niin otettiin oikein ylimääräinen uhrinkeruukierros. Kun nyt joku tuolla moittii sitä että Nokia Mission seminaarista pyydetään maksua. Miksi ihmeessä jostain erikoistilaisuudesta ei voi pyytää maksua, eihän materiaalit ja opettajat ihan ilmaisia ole!

• mitä on

Maksu jota pyydetään voi olla liian suuri.

• joka pyytää

vaan se, joka antaa.

Huuhaasta ei kannata maksaa: sitä saa tälläkin palstalla ihan ilmaiseksi. :(

• Varmasti kymmenysten maksun sanotaan olevan täysin vapaaehtoista ja ettei se ole edellytys lahkoseurakunnan jäsenyydelle. Idea on kuitenkin siinä, että vaivihkaa annetaan ihmiselle sellainen kuva, että antamalla lahkolle rahaa saa osakseen Jumalan siunausta: onnea ja menestystä. Jumala antaa moninkertaisesti takaisin sen, minkä uskovainen lahjoittaa. Tietysti sääntö toimii myös päinvastoin: mikäli rahaa ei anna, ei tule siunaustakaan.

• suu puhuu, siis lompakko tässä tapauksessa. Leskivaimo antoi vain muutaman rovon ja silti hän antoi kaiken, mitä hänellä oli, aivan vapaaehtoisesti. Miksi hän antoi? Hänellä oli luottamus ja turva Jumalassa. Hän uskoi Kaikkivaltiaan Jumalan huolenpitoon omalla kohdallaan ja siksi antoi elintarpeensa Hänelle.

• purje kirjoitti:

suu puhuu, siis lompakko tässä tapauksessa. Leskivaimo antoi vain muutaman rovon ja silti hän antoi kaiken, mitä hänellä oli, aivan vapaaehtoisesti. Miksi hän antoi? Hänellä oli luottamus ja turva Jumalassa. Hän uskoi Kaikkivaltiaan Jumalan huolenpitoon omalla kohdallaan ja siksi antoi elintarpeensa Hänelle.

hellarimummon rovoilla mahtaa tehdä?

• purje kirjoitti:

suu puhuu, siis lompakko tässä tapauksessa. Leskivaimo antoi vain muutaman rovon ja silti hän antoi kaiken, mitä hänellä oli, aivan vapaaehtoisesti. Miksi hän antoi? Hänellä oli luottamus ja turva Jumalassa. Hän uskoi Kaikkivaltiaan Jumalan huolenpitoon omalla kohdallaan ja siksi antoi elintarpeensa Hänelle.

Siinähän ei ollut kysymys vertauksesta vaan Jeesus näki itse tapauksen. Näin tapaus kerrotaan Markuksen evankeliumin 12 luvussa:

Ja hän istui vastapäätä uhriarkkua ja katseli, kuinka kansa pani rahaa uhriarkkuun. Ja monet rikkaat panivat paljon. Niin tuli köyhä leski ja pani kaksi ropoa, yhteensä muutamia pennejä. Ja hän kutsui opetuslapsensa tykönsä ja sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: tämä köyhä leski pani enemmän kuin kaikki muut, jotka panivat uhriarkkuun. Sillä he kaikki panivat liiastaan, mutta tämä pani puutteestaan kaiken, mitä hänellä oli, koko elämisensä"(jakeet 41-44).

Siunattu olkoon hänen muistonsa; kymmenysten sijasta hän antoi kaiken, mitä hänellä oli. Se ei ollut ihmissilmin juuri mitään, mutta tämä leskivaimo pani puutteensa keskellä koko toivonsa Israelin Jumalaan, joka on "orpojen Isä ja leskien puolustaja", osoittaen luottamuksensa Jumalaan, että tämä pitäisi hänestä pennittömänäkin huolen.

Mooseksen lain mukaan kymmenykset annettiin pellon viljasta ja puiden hedelmistä (3 Ms 27:30) ja kaikesta raavas- ja pikkukarjasta (jae 32). Sadon kymmenykset voitiin lunastaa maksamalla niiden arvioitu hinta rahana ja lisäämällä siihen 20 % (jae 31). Karjan kymmenyksiä ei voitu lunastaa (jae 33).

Kymmenykset piti antaa leeviläisille, koska heillä ei ollut annettu maasta perintöosuutta ("Herra on hänen [leeviläisen] perintöosansa) jotta he voisivat suorittaa palvelusta ilmestysmajassa ja leeviläisten piti antaa saamistaan kymmenyksistään paras osa kymmenyksinä papeille (4 Ms. 18:26-30). Mainitussa raamatunpaikassa puhutaan vain maan sadon kymmenyksistä.

VT:ssa on mainittu myös muita kymmenyksiä, mm. joka kolmas vuosi tuli antaa sadosta kymmenykset vietäväksi lähiseuduilla asuville leeviläisille, leskille, muukalaisille ja orvoille (5 Ms. 14:27-29 ja 26:12-14).

UT:ssa Uuden liiton astuttua voimaan Herran kuoltua ristillä, noustuaan ylös ja perustettuaan Seurakuntansa, ei kymmenyksiä mainita kuin Hebr. 7 luvussa, jossa viitataan Aabrahamin antamiin kymmenyksiin (ei omaisuudestaan vaan sotasaaliistaan) Melkisedekille. Tällä kirjoittaja haluaa ilmaista kuinka paljon korkeampi on Kristuksen pappeus leeviläiseen pappeuteen verrattuna.

UT:ssa kymmenysasetusta ei toisteta Seurakunnalle, koska uskovan Kristuksessa omistama elämä -joka ei ole sidoksissa kansalliseen yhteiskuntajärjästykseen- on tarkoitettu elettäväksi kokonaan Herralle ja lähimmäisten palvelukseen asetettuna, kukin uskova sillä paikallaan, jolle Herra on hänet asettanut. Kaikki mitä meillä on, on Herran antamaa siunausta ja lahjaa, ja jokaisen uskovaisen tulee ilolla jakaa omastaan hyvää sekä seurakunnan palvelijoille että puutteenalaisille.

Koska kymmenykset Mooseksen lain mukaan annettiin vain maan sadosta ja karjasta, ei esimerkiksi käsityöläiset joutuneet maksamaan kymmenyksiä. Tästä päätellen ei Jeesuskaan puuseppänä maksanut kymmenyksiä, koska sellaista ei laissa oltu säädetty.

Nämä kymmenysasiat ovat sellaisia asioita, että niistä syntyy helposti riitaa ja pahaa mieltä eri tavoin ajattelevien ihmisten kesken. Jeesuksen sanat fariseuksille, että pitää antaa mintuista ja tilleistä kymmenykset olivat juuri maan satoa, josta lain voimassa ollessa piti kymmenyksiä antaa.

Nyt elämme kuitenkin Uuden Liiton autuasta aikaa ja Herramme on ilmoittanut hyvin selkeästi apostoliensa kautta, että seurakunnan työntekijöistä kuuluu seurakuntalaisten pitää huolta, jotta he voisivat julistaa evankeliumia sekä saisivat riittävän elantonsa tällä tavoin ja lisäksi muistaa köyhiä. Hän on itse sanonut: "Autuaampaa on antaa kuin ottaa!"

• aivan.

noin ne toimii

lukekaa uskontojen uhrien kertomuksia lahkotouhuista

ja vasta kuoleman jälkeen heille paljastuu koko petos
      lue Matt.7:22-23

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      204
      7023
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4642
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      38
      4298
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      73
      3262
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1955
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1706
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      17
      1680
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      40
      1573
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1459
    10. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1237
    Aihe