Mitä on epilepsia ja miten tulisi toimia!
Ensiksi, epilepsia on Neurologinen sairaus, Aivoissa tapahtuva kemiallinen sähköhäiriö. Henkilöt näyttävät normaaleilta, ja käyttäytyvät normaalisti, kunnes saavat kohtauksen. Useimmilla epilepsiaa sairastavalla on lääkärin määräämä lääkehoito, ja he saattavat olla sen myötä täysin oireettomia. Poikkeuksia kumminkin nykyaikana löytyy. 10:stä vähintään yksi sairastaa epilepsiaa.
Tärkeää on huomioida henkilö, joka sairastaa epilepsiaa, yleisesti Kun kohtaus tulee, on sairastavalla yleinsä ensioireita.
- Päänsärkyä
- Väsymystä
- Kävelyn hidastuminen
- Hetkellisiä tuntemuksia päässä ( vihlovia kiputiloja)
- Puhekyvyn hetkellinen Menetys
Kun joku saa epilepsia kohtauksen tai epileettisen kohtauksen, näkyvempiä oireita/tuntomerkkejä ovat:
- Käsien tärinä
- Käsien jäyksityminen
- Kouristukset (erilaiset kehon nykimis liikkeet)
- Silmien räpyttely, tuijotus/moljotus
- Hetkellinen Tajunnan menetys
- Kuolan valuminen suusta, maiskutusta
Huomattavaa on myös tämä, jos kuvauksiin sopivalla henkilöllä esiintyy vastaavia oireita, tarkista ranteet, onko henkilöllä merkkiä, missä lukee Epilepsia, ja on logo. Saattaa olla myös kaulaketjuna.
Ensiapu.
1. Varmista henkilön turvallisuus, jottei hän satuta itseään, tai joudu alttiiksi ulkoisille vaaroille.
2. Avaa kiristävät vaatteet, Kun henkilö kouristelee, ei häneen pidä koskea, ja ei pidä estää kouristeluliikkeitä, eikä suuhun saa laittaa mitään esineitä.
3. Kun henkilö on lopettanut kouristelun, käännä hänet varovasti kylkiasentoon, taikka niin että hän ei tukehdu mahdollidesti suuhun kertyneeseen sylkeen. Jotta se valuisi pois.
4. Puhu henkilölle rauhallisesti, ja rauhoita häntä. Mikäli henkilö on edelleen tajuton eikä readoi mihinkään, eikä hengitä, Älä anna itse tekohengitystä, saatat pahentaa tilannetta. Älä tarjoa mitään, äläkä juota mitään. koska tajuton saattaa vetää sitä keuhkoonsa.
5. Älä koske henkilöön tai estä häntä jos hän kohtauksen aikana liikkuu, tai lähtee kävelemään, hän saattaa olla agressiivinen, lyödä purra raapia.
6. Älä soita Ambulanssia, ennen kun kohtauksen alkamisesta on kulunut vähintään 15 minuuttia, eikä henkilö ole tullut tajuihinsa tuona aikana, ja puhunut järkevästi.
7. Katso että henkilö pääsee määränpäähänsä turvallisesti, älä jätä häntä heitteille, koska silloin olet vastuussa hänestä.
Epilepsiaa sairastavan omia kokemuksia:
Sain kohtauksen kun odotin taksia, Minulla ei ollut vielä silloin kohtauksia lievittävää apuvälinettä, kaaduin takanani seisovan päälle, ja menetin tajuntani ja aloin kouristella, muut eivät tehneet yhtään mitään, siihen tuli vanhempi rouvas ihminen, olin edelleen tajuton, mutta kuulin kyllä, se alkoi sitten etsimään, niitä epilepsia merkkejä. Löysi epilepsia merkin, ja tajusi että sairastan epilepsiaa, se käski jonkun soittaa ambulanssin, ja kun selvisin edellisestä kohtauksesta sain heti uuden. Kuulin että mulle on soitettu ambulanssi, ambulanssiin kannettiin, ja tulin siellä tajuihini, vaikka sain uusia kohtauksia, ambulanssissa laitettiin tippa, ja otettiin sormesta verinäyte. Kyseltin onko juonu alkohoolia, kielsin, kun en ollut ottanut. Sitten kun minut oli viety sairaalaan, olin jonkin aikaa ensiavussa, sen jälkeen vietiin osastolle, siinä sain kohtauksen, ja lääkäri sano, että oon ihan koht komee, mutta ei tarvi herättää huomioo teeskentelemällä kohtauksia. (väitti kohtauksia teeskentelyksi) pääsin kotio.
kokemukset hoidosta, oliko siitä apua?
Ensinnä tippalaite, siitä ei ollut mitään apua, lääkkeet annettiin myöhässä, kun piti vessaan mennä, ei tultu ajoissa auttamaan, ei annettu oikeaa lääkettä, jotain korvaavaa. Ruokaakaan ei meinattu antaa, Ei varsinaisesti ollut apua. ei tajuttu mikä on epilepsia.
Apuvälineitä vaikean epilepsian hoitoon.
Leikkauksessa asennetaan sydämen vierreen laite, siitä laitetaan johdot aivoihin, se on noin tulitikkurasian kokoinen. Sitä sanotaan stimulaattoriksi, siihen kuuluu rannike, missä on kiinni mangneetti. Joka on ranteessa. Laitteen toiminta periaate on seuraava: Mangneetti viedään stimulaattorin päälle ja se käynnistää sen, joka taas puolestaan ohjaa aivoissa sähkövirran oikeaan paikkaan. ja näin ollen poistaa taikka lievittää kohtausta.
kokemuksia laitteen toiminnasta.
Kerran kun olin saamassa kohtausta, ja päässä tuntui, ja kädet tärisi, sain mangneetin siirretyksi stimulaattorin päälle, ja se auttoi, kohtaus meni ohi. Leikkauksen jälkeen, hienan yskittää ja päänsärkyäkin. Itse laitteen käyttämisestä ei ole ollut sivuoireita.
Huomioikaa muutkin, jotka tapaatte epilepsiaa sairastavan, jolla on stimulaattori, eivätkä itse pysty käyttämään sitä, asettakaa mangnetti simulaattorin päälle, ja kohtaus lievittyy taikka menee ohi.
tämä on erittäin tehokas yhteiskäytössä lääkkeiden kanssa.
Näkemyksiä ja omakohtaisia kokemuksia saa antaa/kertoa, palaute on ensisijaisen tärkeää, jotta muutkin saisivat tietoa ja apua tämän artikkelin myötä.
Mitä on epilepsia ja miten tulisi toimia!
17
3556
Vastaukset
Mistä tiedän, että sinulla on kuvaamasi
stimulaattori ?
T. Artsi- yks epileptikko
Ota asioista selvää, kysy lääkäriltäsi se kertoo kyllä että Tämmöinen Stimulaattori on olemassa.
Mikäli tarkoituksesi oli vaan tulla irvaamaan ja solvaamaan, vaihda palstaa. yks epileptikko kirjoitti:
Ota asioista selvää, kysy lääkäriltäsi se kertoo kyllä että Tämmöinen Stimulaattori on olemassa.
Mikäli tarkoituksesi oli vaan tulla irvaamaan ja solvaamaan, vaihda palstaa.Itselläni on ollut epilepsia jo vuodesta 1973,
Yritin vain kysellä, mistä tiedän että sinulla on
"ko. stimulaattori" , jotta tietäisin miten sinua auttaisin jos tilanne sattuisi joskus kohdalle.
T. Artsi- leijonamieli
Miekans kirjoitti:
Itselläni on ollut epilepsia jo vuodesta 1973,
"ko. stimulaattori" , jotta tietäisin miten sinua auttaisin jos tilanne sattuisi joskus kohdalle.
T. ArtsiTieteen Kuvalehti 14/2001:
---
http://www.tieteenkuvalehti.com/polopoly.jsp?d=157&a=852
"Potilas voi tarvittaessa itse käynnistää ja sammuttaa hermostimulaattorin. Laite sammuu, kun generaattorin kohdalla rinnan päällä pidetään magneettia, ja käynnistyy uudelleen, kun magneetti poistetaan."
---
Tämä magneetti voi olla esim. rannekkeessa, jolloin sitä voi itse ohjailla, jos tulee ennakko-oireita.
Tarjoan yhden linkin ulkomaille. Sieltä löytyy kuvia laitteista ja niiden asennuksista:
http://www.howdydave.com/vns.html
Onko henkilöllä stimulaattori? En muuta keksi kuin tuon magneetin löytymisen. Noh, on tietysti vasemman rinnan yläosassa ompeleet sen stimulaattorin asennuksen jäljiltä. - yks epileptikko
Miekans kirjoitti:
Itselläni on ollut epilepsia jo vuodesta 1973,
T. ArtsiNiin ei tätä varsinaisesti päällepäin näe, paitsi kun katsoo leikkausarpia, muutoin huomaa kun oikeassa ranteessa olevasta mangneetista.
Sen vain huomaa ja tajuaa miten tyhmiä toiset ihmiset ovat, (ei sairastavat) heti ensimmäisenä jos toisen näkee saavan kohtauksen, soitellaan ambulanssia, ja sairaalas ne muuta tee ku makuuttaa ja panee tippaan. Tosin tämän stimulaattorin asennuksen jälkeen olen pystynyt lähes normaaliin elämän rytmiin.
Apu lääkkeiden kanssa on erittäin hyvä. - ansku-22
yks epileptikko kirjoitti:
Mikäli tarkoituksesi oli vaan tulla irvaamaan ja solvaamaan, vaihda palstaa.hän ivaa ja solvaa.Vagushermostimulaattori näkyy ainakin joillakin hoikilla ihmisillä solisluun vieressä pienennä pyöreänä "pullotuksena".Myös kaulassa oleva viilto voi epilesialaatan ja vastamangneetin kanssa kertoo jo jotain.
Niin ei tätä varsinaisesti päällepäin näe, paitsi kun katsoo leikkausarpia, muutoin huomaa kun oikeassa ranteessa olevasta mangneetista.
Sen vain huomaa ja tajuaa miten tyhmiä toiset ihmiset ovat, (ei sairastavat) heti ensimmäisenä jos toisen näkee saavan kohtauksen, soitellaan ambulanssia, ja sairaalas ne muuta tee ku makuuttaa ja panee tippaan. Tosin tämän stimulaattorin asennuksen jälkeen olen pystynyt lähes normaaliin elämän rytmiin.
Apu lääkkeiden kanssa on erittäin hyvä.Viitaten kirjoitukseesi:
"Sen vain huomaa ja tajuaa miten tyhmiä toiset ihmiset ovat, (ei sairastavat) heti ensimmäisenä jos toisen näkee saavan kohtauksen, soitellaan ambulanssia".
Ehkä se on helppoa sanoa ja paheksua
muitten tekemisiä, kun itse tietää
olevansa epileptikko.
Kuitenkin suurin osa kadulla vastaan
taapertavista henkilöistä ei ole
epileptikkoja tai ei edes tunne
lähipiirissä epileptikkoa.
Aikaisemminkin asiasta keskusteltu,
että kouluihin ja näköjään myös
poliisikoulutukseen pitäisi saada
opetusta epilepsian moninaisuudesta.
Jos itse olisin terve ja en olisi
edes koskaan kuullut niin "ihanasta"
sairaudesta kuin epilepsia, niin
varmaallakin nähdessäni henkilön
saavan epikohtauksen kutsuisin
samantein ambulanssin ja jatkaisin
matkaani heti heidän saapuessaan, jos ensiaputaitoni ei riittäisi.- yks epileptikko
Pärre kirjoitti:
Viitaten kirjoitukseesi:
"Sen vain huomaa ja tajuaa miten tyhmiä toiset ihmiset ovat, (ei sairastavat) heti ensimmäisenä jos toisen näkee saavan kohtauksen, soitellaan ambulanssia".
olevansa epileptikko.
matkaani heti heidän saapuessaan, jos ensiaputaitoni ei riittäisi.Se vissiin niinkin, Mutta esimerkiksi julkisissa tiloissa/paikoissa työskentelevät ihmiset, virastot, kaupat ym. voisi kouluttaa henkilökuntaansa hieman tehokkaamminkin, joskus kun tulee tilanne, et saat vaik kassajonossa kohtauksen, etkä itse pysty käyttämään stimulaattoria, käsien jäyksitymisen vuoksi, taikka menettää tajunnan, tuntematta ensioireita.
ei pahemmin osata tunnistaa mikä toisella on, taikka auttamaan häntä. Väliin tuntuu että pitäis vissii kulkea kyltti kaulassa, jossa on kissan kokosin kirjaimin, "Olen epileptikko" Suoraan sanoen olen monesti kärsiny turhasta sairaala reissuista, ennekuin sain stimulaattorin. Nyt hiukan helpompi sen myötä elää. Mutta yleisesti ottaen ensiapu kursseja olis hyvä järjestää epilepsian osalta kattavemmaksi, tarkemmin kertoo mitä pitää tehdä, ja mitä ei. Ja huomioida josko henkilöllä on stimulaattori, ja miten se toimii. - yks epileptikko
ansku-22 kirjoitti:
hän ivaa ja solvaa.Vagushermostimulaattori näkyy ainakin joillakin hoikilla ihmisillä solisluun vieressä pienennä pyöreänä "pullotuksena".Myös kaulassa oleva viilto voi epilesialaatan ja vastamangneetin kanssa kertoo jo jotain.
Kuten jo sanoin ja sanon ny uusiksi, sain väärän käsityksen asiasta. Vissiin luin viestin liian äkkiä, tai ymmärrin väärin.
No mutta Stimulaattorin käyttö tavallisille (ei sairastaville) tuntuu olevan hebreaa. Voisi siitä ja sen käytöstä kertoo muillekkin. Lisäksi kouluihin olis hyvä suunnata jonkinmoinen oppitunti, miten toimia nähdessään jonkun saavan epilepsia kohtauksen, taikka kun on maassa ja kouristelee. Olen vaa huomannu et suurin osa ihmisistä pelkää kun epileptikko saa kouristus kohtauksen.
Onneksi tuttava piirissäni osaavat ainakin auttaa oikein.
Ja Kysyisin viel että onko teillä kellään kokemuksia vr:n toiminnasta kun saa junas kohtauksen?
Kerron ehkä omastani myöhemmin. yks epileptikko kirjoitti:
Kuten jo sanoin ja sanon ny uusiksi, sain väärän käsityksen asiasta. Vissiin luin viestin liian äkkiä, tai ymmärrin väärin.
No mutta Stimulaattorin käyttö tavallisille (ei sairastaville) tuntuu olevan hebreaa. Voisi siitä ja sen käytöstä kertoo muillekkin. Lisäksi kouluihin olis hyvä suunnata jonkinmoinen oppitunti, miten toimia nähdessään jonkun saavan epilepsia kohtauksen, taikka kun on maassa ja kouristelee. Olen vaa huomannu et suurin osa ihmisistä pelkää kun epileptikko saa kouristus kohtauksen.
Ja Kysyisin viel että onko teillä kellään kokemuksia vr:n toiminnasta kun saa junas kohtauksen?
Kerron ehkä omastani myöhemmin.siinä, että tietoa pitäisi
lisätä esim. kouluissa ja
ehkä seuraava sukupolvi
ymmärtää asian paremmin.
Olen kerran lähettänyt
Vantaan kaupungille kyselyn
siitä, että kuuluuko opetukseen
myös epilepsiasta kertominen.
Vastaus oli jotakin sellaista,
että ikävä kyllä ei.
Voit tuon keskustelun hakea
minun nimimerkillä tältä
palstalta, sillä juuri nyt
minulla ei ole aikaa itse sitä etsiä.- ansku-22
Kerron ehkä omastani myöhemmin.sitten asennettu kyseinen laite, mutta ei ole vielä käynnistetty.Pään leikkaus mahdollisuutta kun ei ollut niin piti tyytyä tähän.En välttämättä lähtisi nyt toppi päällä kaupungille vaikka olisi kesähelle.Kaula on ja rintakehä on sen verran ilkeän näköisiä.
- yks epileptikko
ansku-22 kirjoitti:
sitten asennettu kyseinen laite, mutta ei ole vielä käynnistetty.Pään leikkaus mahdollisuutta kun ei ollut niin piti tyytyä tähän.En välttämättä lähtisi nyt toppi päällä kaupungille vaikka olisi kesähelle.Kaula on ja rintakehä on sen verran ilkeän näköisiä.
oikeen miellytä lähteä ulos esitteleen arpiaan. Toivotaan että saat avun Stimulaattorista.
Aluksi siihen on opittava ja totuteltava. Mutta uskon vahvasti itse sen tuomaan apuun, kohtauksien lieventäjänä, ja nopeampana ohimenona. Se ei tietysti estä niiden tulemista, mutta helpottaa huomattavasti niitä, jos ennen saanu pahimmillaan yli 10 min kestäviä kouristuksia, ja nyt kun Stimulaattori on käytössä, kohtauksen ensioireet tuntien käyttää ns, ulkoista mangneettia, vie se kohtauksen pois.
Mulla oli aluksi siten että kun laite käynnistettiin piti hetken opetella käyttään sitä sinällään, ehkä se sinälläänkin helpotti vähäsen. Vasta ulkoisen mangneetin käytön jälkeen on selkeesti helpotusta tullut. - sauvatar
ansku-22 kirjoitti:
sitten asennettu kyseinen laite, mutta ei ole vielä käynnistetty.Pään leikkaus mahdollisuutta kun ei ollut niin piti tyytyä tähän.En välttämättä lähtisi nyt toppi päällä kaupungille vaikka olisi kesähelle.Kaula on ja rintakehä on sen verran ilkeän näköisiä.
Kun laite on toiminnassa niin
kerrothan sitten kokemuksia siitä
ja helpottaako kohtauksissasi
jota todella toivon. - ansku-22
sauvatar kirjoitti:
Kun laite on toiminnassa niin
kerrothan sitten kokemuksia siitä
ja helpottaako kohtauksissasi
jota todella toivon.odotetaan vaan kun päästää eka siihen pisteeseen.Vielä saa odottaa vähän yli viikon.Pitää odottaa että verisuonet on leikkauksesta "toipuneet" koska johtohan on kierretty verisuonta pitkin.
- sauvatar
ansku-22 kirjoitti:
odotetaan vaan kun päästää eka siihen pisteeseen.Vielä saa odottaa vähän yli viikon.Pitää odottaa että verisuonet on leikkauksesta "toipuneet" koska johtohan on kierretty verisuonta pitkin.
kärsimättömänä kuin myös varmasti itsekkin.
Toivotaan laitteen tekevän tehtävänsä =) - ansku-22
sauvatar kirjoitti:
kärsimättömänä kuin myös varmasti itsekkin.
Toivotaan laitteen tekevän tehtävänsä =)ennen kuin tipahtaa.voi olla että jouduin odottamaan hoitotuloksia jopa vuosia.
- 57-vuotias
Pärre kirjoitti:
Viitaten kirjoitukseesi:
olevansa epileptikko.
matkaani heti heidän saapuessaan, jos ensiaputaitoni ei riittäisi.Kuulin tänään, vuonna 2017 elämäni ensimmäisen kerran magneetista. Lähipiirissäni ei ole ollut epilepsiaa sairastavia enkä ole lääkäri tai sairaanhoitaja. Toivoisi epileptikon olevan tyytyväinen, että vieraat ihmiset ylipäänsä yrittävät auttaa. Ambulanssissa ja sairaalassa olevalta henkilökunnalta voisi sen sijaan vaatia ammattitaitoa. Tietoa varmasti kannattaa lisätä myös tavallisten mattimeikäläisten keskuudessa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .794468Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503105Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631353091Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4002179Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2191296Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111203- 761197
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301064- 631056
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983