reisi puutunut

outo lintu

En nyt oikein tiedä minne palstalle tämä pitäisi laittaa...

Mutta kysyn täältä..

Eli mulla on oikea reisi ollut jo muutaman kuukauden "puutunut". Eli isolta alueelta on tunto aika hyvin pois. Voin ihan rauhassa nipistellä reittä, tunnen, mutta ei satu. Nyt on tota reittäkin käynyt lihasta käynyt kutittamaan ihan älyttömästi, raapiminenkin on melkeinpä turhaa puuhaa kun ei oikein tunnu missään. Vuosi sitten oli taas pakara joka oli samalla tavalla "puutunut". Mikä ihme tuo vois olla?

Pitäs varmaan käydä lääkärillä, mutta kun inhoan lääkäreitä kun ruttoa. Suunnilleen alan hyperventiloimaan lääkäreistä..

22

34292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heidijoensuu

      Heips outo lintu!

      Mullakin on toinen reisi (vasen) puuduksissa! On tosi inhottavan tuntunen. Siinä tuntuu muttei kuitenkaan tunnu, vaikea selittää. Se on kuitenkin myös jollain tavalla kosketus tai oikeastaan paineen arka eli siihen ei saa painaa mikään, aina ei voi kättäkään pitää siinä eikä lapsen jalkaakaan voi sille laskea.

      Se puutu ekan kerran esikoisen odotusaikana ja oli jännällä tavalla kipeä, kun sitä rasitti, aivan kuin olisi puukko siihen isketty ja sitte vähä väännelty. Se vaiva jäi sitte synnytyssaliin sillä kerralla ja puudutus hävisi pikkuhiljaa. Kunnes taas muutaman vuoden päästä tulin uudelleen raskaaksi, vaiva palasi taas. Ensin alkuun siinä rupes tuntumaan pieniä sähköiskun omaisia pistoja ja pikkuhiljaa alkoi tunto mennä. Koko raskausajan se paheni, muttei tullu semmosta "puukonisku-efektiä" niinku ekan raskauden aikana, oli vain vähä kipeä rasituksessa. Mutta tällä kertaa puudutus ei jääny synnytyssaliin. Reisi on edelleen puuduksissa, tunnoton mutta kuitenkin siihen ottaa kipeää kun siihen painaa jokin. Synnytyksestä on kulunu vähä reilu 5kk.
      Mulla on taustalla selkärankareuma ja oon nyt 26-vuotias (kesällä täytän 27). Nyt keväällä oon menossa käymään reumalääkärillä, niin aattelin hänelle valittaa tästäkin, terveyskeskuslääkäri kun ei ole ottanut juuri mitään kantaa tähän, raskausaikanakaan ei pistäny eteenpäin. Nyt ei onneksi tee kipeää liikkuminen tai seisoskelu, mut kuitenkin tosi piinallinen vaiva.

      Oli hauska saada tietoon, etten ole ainoa laatuani tämän oudon vaivan kanssa.

      Yst.terv. Heidi

      p.s. palaillaan asiaan, jos jotain uutta tapahtuu oireissa tai jompikumpi saa vaivaan diagnoosin :-)

      • saanutdiagnoosin

        Selkärankareumakin on monesti alkujaan SI-nivelen virheasennosta. Kannattaisi käydä se laittamaassa paikalleen, niin reumakin voi vaikka parantua, kuten kävi hänelle:
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/aarre.pdf

        Reisien ja pakaroiden puutuminen johtuu monesti juuri tuosta samasta: SI-nivel.

        www.selkasivut.fi


      • lissu

        ilmottautuu myös yksi. Mulla puutuu oikean reiden etuosa kun seisoskelen tai kävelen hissukseen kovalla alustalla. Tunto palaa kyllä heti kun pääsen istumaan ja välillä jalka on myös kipeä. Minulla on diabetes, nivelpsori ja selkärankareumakoe on positiivinen sekä lannerangassa nikamansiirtymä. Lääkäri oli sitä mieltä, että se painaa vähän johonkin hermoon ja vaiva tulee sieltä.


      • korjattuna on kivaa
        lissu kirjoitti:

        ilmottautuu myös yksi. Mulla puutuu oikean reiden etuosa kun seisoskelen tai kävelen hissukseen kovalla alustalla. Tunto palaa kyllä heti kun pääsen istumaan ja välillä jalka on myös kipeä. Minulla on diabetes, nivelpsori ja selkärankareumakoe on positiivinen sekä lannerangassa nikamansiirtymä. Lääkäri oli sitä mieltä, että se painaa vähän johonkin hermoon ja vaiva tulee sieltä.

        Nikamansiirtymä seuraa usein, kun toinen tai molemmat SI-nivelet on pettänyt ja lantio on kipannut eteen. Tällöin alaselässä on voimakas notko ja jokin nikama pääsee liukumaan eteenpäin alamäkeä.

        Hoito: SI-nivelet paikalleen niin notko suoristuu ja yleensä nikama palautuu paikalleen ja kivut on poissa.

        Nikamansiirtymä on varsin yleinen urheilijoilla joilla on notkoselkää... tulee iskuja ja tärähdyksiä ja yksi nikama laskee alamäkeä.


      • ap*
        korjattuna on kivaa kirjoitti:

        Nikamansiirtymä seuraa usein, kun toinen tai molemmat SI-nivelet on pettänyt ja lantio on kipannut eteen. Tällöin alaselässä on voimakas notko ja jokin nikama pääsee liukumaan eteenpäin alamäkeä.

        Hoito: SI-nivelet paikalleen niin notko suoristuu ja yleensä nikama palautuu paikalleen ja kivut on poissa.

        Nikamansiirtymä on varsin yleinen urheilijoilla joilla on notkoselkää... tulee iskuja ja tärähdyksiä ja yksi nikama laskee alamäkeä.

        Moikka,
        Mulla tää puutunut reisi on ollut jo tossaset 4 kuukautta.

        Eli voiko tuo SI nikama sitten aiheuttaa samalla alaselän kipuja? En nimittäin pysty makaamaa mahallani kyynerpäitten varassa, silloin selkä menee aivan jumiin ja saattaa olla pitkään kipeä.
        Samoin juokseminen on ihan pannassa, tossa kävin aikanaan juoksemassa ja selkä tuli niin kipeäksi että hyvä jos sängystä ylös pääsin. (ei voinut ainakaan ylipainosta johtua koska hivon juuri sen normaalipainon alapuolella muutaman kilon).

        Olen vaan aina ajatellut että selkä on mennyt huonoon kuntoon fyysistä työstä mitä teen. Eli paljon joutuu painavaa nostelemaan ja tietenkinaina väärässä asennossa. No, ainakin punttia löytyy tän työn takia ;-)

        Mut kerro ihmeessä lisää...
        Ja jos kuka muu tietää myös asiasta niin eikun juttua kehiin.

        Hyvä että tähänkin tuli ratkaisu. Eli pitää sitten kiropraktikkoa käydä varailemaan. Riittääkö tohon "rusautteluun" yksi kerta.
        Vähän pelottaa tuo kiropraktikko touhu... Olen kuullut muutaman raa'an tarinan. Esim entiseltä työkaveriltani eräs kiropraktikko rusautti selän todella paljon pahempaan kuntoon... Tuo "rusauttelu" on kuitenkin niin taito,- ja tekniikkalaji.


    • soikku86

      mulla on ollu samaa ongelmaa jo pitkään, paitsi että mulla se koskee koko vasenta puolta. Tässä tapauksessa se johtuu siitä että mun hermokudos on pahalla päällä, ja tuolla lapaluiden alueella on hermoja jääny pinteeseen. Mene ihmeessä lääkäriin siitä, ja vaadi itelles esim. magneettikuvaus, ettei se puutuneisuus johdu mistään aivoissa olevasta asiasta. Mieti kaks kertaa ennen ku meet mihinkä nikamanniksauttajalle, selkä on nii momimutkanen kapistus ja siellä voi mikä vika vaan johtaa ihan ihme oireisiin, että edes lääkärit ei pääse heti selvyyteen viasta.

    • Gromilus68

      Itsellä Vasen reisi puutuu kävellessä ja nyt on alkanu oikeekin reisi puutumaan .tulee tunnotomaksi ja kylmäksi ja kun pysähtyy tulee poltava tunne koko vasempaan reiteen alussa oli pitemmän kävelyn jälkeen ja nytten jo ihan alle kilsan kävely niin reisi puutuu ja sen palautumiseen menee joka kerta aina pitempään ja pitempään

    • yutu

      Poppakonsteista tarjolla yksi lisää: jos vika ei löydy hermopinteestä eikä muustakaan järjellisestä, niin sietää kokeilla mineraaliöljyä/vaseliinia sisältävien tuotteiden elimininointia kaikesta, mistä sitä voisi kulkeutua elimistöön, esim. ihovoiteista, kosmetiikasta, elintarvikkeista, hajusteista, puhdistusaineista.

      Synonyymilista on lähestulkoon loputon.
      Mineral oil, Vaseline; Petrolatum; Paraffanium liquidium; Petroleum jelly; Paraffin oil; Heat-treating oil; Hydraulic oil; Cable oil; Lubricating oil; Oil mist, refined mineral; mineral oil mist; oil mist, mineral, severely refined; Uvasol; Paraffin oils; Mineral oil hydrocarbon solvent (petroleum); Mineral oil (saturated parrafin oil); oil, petroleum; Nujol; liquid paraffin; white mineral oil; clearteck; drakeol; hevyteck; filtrawhite; frigol; kremol; kaydol; alboline; paroleine; Saxol; adepsine oil; glymol; lignite oil; blandol white mineral oil; carnea 21; Ervol; gloria; hydrocarbon oils; peneteck; primol; triona b; blandlube; crystosol; Molol; protopet; bayol f; crystol 325; fonoline; bayol 55; kondremul; neo-cultol; oil mist; penreco; perfecta; petrogalar; primol 355; primol d; tech pet f; Petroleum hydrocarbons; jute batching oil; paraffin oil (class); petrolatum, liquid; white oil; Mineral oil, aromatic; Mineral oil, paraffinic; Mineral Seal Oil; Electrical Electrical Insulating Oil; Elintarvikelisäaineet 905a , 905b, 905c.

    • hoidettujoo

      mulla oli si nivel vintallaan joka puudutti jalkoja, menin lekuriin ja se sanoi että pitää olla 8 kk ensin reiteen asti puutuneena ennenkuin aletaan tutkimaan, menin sit ja lekuri kysyi että miksi tulit kerroin jotta nyt on 8 kk kulunut joko aletaan tutkimaan
      ei kuulemma voinut kun kumpikin jalka puutuili, jos olisi vain toinen puutunut niin olisi voitu tutkia tämä tapahtui tikkakosken terveysasemalla naislekuri oli kyseessä
      varmaan sama akka töissä palokassa nykyään. aivan perseestä.
      sitten jouduin hoitamaan itseni itse kuntoon.

      • Anonyymi

        Toivottavasti tälle lekurille sattuu jotakin, jolle kukaan ei jaksa tehdä mitään 8 kuukauteen ja kärsisi sen ajan pahasti eikä senkään jälkeen tehdä mitään koska koska yms yms


    • vaivana

      minulla alkoi vuosi sitten tämä vaiva, ensin meni töissä lonkka tulikuumaksi, että poltti läpi vaatteitten. työterveyshoitaja käski vaan seurata, eikä laittanna mihinkään tutkimuksiin. lenkillä ollessa reisipuutuu ja lonkka kipeä, piti monta kertaa pysähtyä , että pääsi jatkaa matkaa kotia. on pistetty piikkejä, ja sanottu että on limapussi tulehdus. kävin fysioterapialla hierotuksella, sanoi että ei johdu limapussitulehduksesta, vaan jostain muusta täytyy tutkia. töissä taas meni vasen reisi kuumaksi ja oli kuin halko. mutta terveyskeskuslääkäri sanoi että mysteerinen homma! otettiin suoni kokeet, mut normaali oli?. kävin hermorata tutkimuksessa mutta tulos normaali, voi kuulema olla syvemmällä hermot viottuneet. saa nähdä mikä tutkimus seuraavaksi tulee.

      • Vaivana

        No niin kävin viimeviikolla lääkärillä. Laittoi piikin vasempaan lonkkaan. Nyt ainakin pääsen aamuisin sängystä ylös normaalisti. Määräsi lääkkeitä sellaista jota käytetään epilepsian hoitoon. Eli kipulääkettä pahempiin kipuihin. Ja lähete lähti eteenpäin. Eli jatkotutkimuksiin
        2 vuotta jo odotettu.


    • Faskiitti

      Mulla reidet puutuvat on todettu että faskiitit on jumissa. Siihen auttaa Lymfa Touch hoito. Sitä vaan ei saa joka paukasta! 😄

    • Lonkkavikainen

      Kannattaa kyllä käydä kyseisen vaivan takia lääkärissä, vaikka vihaisikin lääkärikäyntejä.
      Voi olla jonkinasteinen hermokinne kyseessä, tai pahimmassa tapauksessa välilevy- tai nivelvika. Ne viat kyllä oireilee muillakin tavoin.
      Mutta mulla on aikanaan löytynyt selästä pari välilevypullistumaa, mitkä vaikuttivat oikean jalan toimivuuteen aika paljonkin.
      Ja mulla on vielä nykyäänkin tuossa oikean jalan reidessä ulkosivulla iso alue, mikä on juurikin tuollainen kuvausten kaltainen.
      Eli siihen voisi esim tökätä haarukan pystyyn eikä se satu, vaikka sen tuntee. Välillä enempi ja välillä vähempi puuduksissa.
      Sitten mulla on molemminpuolinen lonkkien rakennevika, molemmat on leikattu. Vasen vuosia sitten ja oikea puoli suht hiljattain. Sitä en tiedä varmaksi, onko tuon oikean puolen rakennevika vaikuttanut myöskin tuohon tuntoaistiongelmaan.
      Eräs työkaverini myöskin on puhunut mulle samasta aiheesta, eli reidessä on iso tunnoton kohta.
      Hänellä kyllä on polvi aikaslailla loppuunkulunut, eli hän odottaa lähinnä sitä, että pääsisi tekonivelleikkaukseen. Tiedä sitten, onko tuo hänen kohdallaan tuosta polvesta johtuvaa..

    • Jaakkimaaa

      Juu, ensin niska jurnutti vas. puolelta, sitten kipu valui vas. olkapäähän samaan aikaan ja lopulta vasen reisilihas ulkosyrjästä juuri kuvatun kaltainen. Tämä haarukka vertaus sopii mullekkin.
      Olkapää ja niskakin edeleen hiukan jumissa.
      Koiraa ulkoilutan 5 - 15 km päivässä, kahvakuulaa pyörittelen ja ei luultavasti liikunnan puutteesta ole kyse :) .
      60 v. tuli just lasiin ja kipu tuli 4.kk sitten, lekuri pyörittelee silmiä ;).
      Thyroksiini lääkitys tuli myös 60v. lahjaksi (kilpirauhasen vajaatoiminta), sitä ennen ei juuri funssaa eikä mitään.

    • soonnytselkää

      Itsellä on lonkkahermojuttuja. Tekee kipua niin reiteen, kuin jopa jalkaterään asti säteillen. aamuisin hankaluus liikkuessa, tuntuu pahiten oikean lonkan alueella ja reidessä.
      Puutumisen tunnetta ei ole mutta "löperö" kävely aina aamusta, ihan kuin laahaisin jalkaa ensin tunnin-kaksi.
      Itse selkäkipua ei tunnu, ajoittain issias viiltää rajumminkin kivuilla.
      Neuvo, että älkää jääkö paikoillenne potemaan, on pahinta. Vaihtakaa istumatyö liikkuvampaan. Itse pystyn paremmin fyysiseen työhön, kuin istumaan toimistossa.

      Selän lihakset pitäisi pitää arjessa kunnossa.
      Jos saa ajan hyvälle niksauttajalle kun vaivat on pahoina, saa joksikin aikaa avun- nopeasti. Mutta itse perusasiaa se ei muuksi muuta, että välilevy tai useampi ovat joko iän, iän ja vääränlaisten kuormitusten, tai rappeutumasairauden takia kärsineet.
      Pitkäaikaiset kivut eivät ole kivoja, niihin kannattaa etsiä itse loiventavia asioita, eli liikuntaa mikä auttaa. Lääkärin tyyli on yleensä kipulääke, joka useimmiten ei käy mahalle eikä maksaakaan pidä kunnossa.

    • Minulla puutuili vasen reisi ollu monta kk jalkapohja tunnoton puuhailee aamuisin kävely jäykkää..sitten jouduin päivitykseen menemään selkä kuvattiin mangeetissa todettiin selkäranga kanavien ahtautuma useissa selkäranga kanavien välissä myös muita löydöksiä selitti minun kivut kävellessä ikää jo 60 vuotta ..ei tarvi vielä leikata vasta kun ei pysty kävelemään 300 metriä sitten leikataan mun kävely on kuin kävelisi muovikuplan päällä sellainen tunne.
      Minut on 20 vuotta sitten selkä leikattu Töölössä päivystyksessä kun vasen puoli halvaantui eikä virtsarakko toiminut .Nyt tulossa 3 selkä leikkaus ..myös vasen nilkassa voimaks nivelrikko kantaluussa kookas puu piikki luudutus leikkaus myös edessä lähi aikoina ..Minulla myös molemmissa polvissa tekonivelet sairastan kilpirauhasen vajaa toimintaa tehty koko kilpirauhasen Totaali poisto 2015 sain tekonivelet 2014 ja 2016 coxassa

    • Anonyymi

      Minulla kävi niin oudosti, että kun vasen lonkkani leikattiin, niin sairaalassa ollessani huomasin että oikean puolen pakaran yläosa ja oikea reisi olivat menneet tunnottomiksi. Se olisi ollut ymmärrettävää, että leikatulta puolelta olisi mennyt tunto, mutta kun nyt meni siltä terveeltä puolelta. Syytin ensin surkeaa sairaalasänkyä joka sai paikat puutumaan, mutta leikkauksesta on nyt toista viikkoa aikaa ja olen jo viikon nukkunut omassa sängyssäni, eikä tunto ole palannut. Jos makaan vähänkin pidempään selälläni, reittä alkaa jotenkin polttelemaan ja on pakko vaihtaa asentoa tai lähteä liikkeelle. Outoa on.

      • Anonyymi

        Kuulostaa kurjalta. Leikkaus on varmaan suoritettu selkäydinpuudutuksessa, ja jos tuntohäiriöt on tulleet tuon jälkeen, niin oliskohan puudutus syynä. Kummallista kyllä ettei oireita ole molemmissa raajoissa. Olisi hyvä ottaa yhteys lääkäriin pikaisesti, mieluummin operoineeseen ortopediin ja/tai anestesiologiin. Toivoa sopii ettei reaktio ole kovin agressiivinen.
        Se on positiivista ettei sentään lantionpohjan alueen hermosto ole vaurioitunut.

        Monisairas


    • Anonyymi

      naapurin mummo kävi selkäleikkauksessa ja sen jälkeen ei ole pääsyt kuin rollalla kulkeen kun kaikki valuu itsestään alas ja pitää olla vaipat ja jalkopohjissa on tunne että kävelee pallon päällä

      • Anonyymi

        Huonommalla tuurilla käy sitten just noin kurjasti 😦
        Tämän takia leikkauksia pitäisi välttää viimeiseen asti eli kun selvää lihasheikkoutta, sietämätöntä lääkeresistenttiä kipua yms. En tiedä onko kirurgi nyt tumpeloinut mikä todennäköisintä vai puudutus epäonnistunut, mutta väitetään selkäpuudutuksen olevan turvallisempi kuin perinteinen nukutus. En nyt olis ihan varma, kun oikein huonolla tuurilla puudutuksessa voi mennä kaikki pieleen.

        Monisairas


    • Anonyymi

      Itellä nyt ollu sama vaiva 4kk välilevypullistumaa tässä miettinyt. Reisi ja pakara puutuu pinnasta. Sisällä välillä polttava, viiltävä kipu. Joka kerran jo säteili nilkkaan asti. Onko nyt tosi, että 15 vuoden aikana ei oo vieläkään ketään täällä oo selvittänyt mikä täs nyt on kyseessä..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    9. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe