Taas 11 helsinkiläistä koulua

lopetusuhan alla

Helsingin opetusvirasto esittää, että kaupunki lakkauttaa 11 peruskoulua tai yhdistää hallinnollisesti toiseen kouluun 2008 - 2011. Opetusvirasto esittää myös yhden tai kahden lukion yhdistämistä toiseen lukioon sekä kaupungin ruotsinkielisen aikuislukion yhdistämistä ruotsinkieliseen päivälukioon.

Virasto luopuisi lisäksi useista koulurakennuksista ja viipalerakennuksista sekä sijoittaisi uudelleen joitakin erityisluokkia. Opetusvirasto julkistaa tänään ehdotuksensa Helsingin kouluverkon supistamisesta. Esitys perustuu viime marraskuussa valmistuneeseen konsulttiselvitykseen kaupungin koulujen vähentämisestä.

Helsingin väestöennusteen mukaan peruskouluikäisten määrä vähenee 2006 - 2016 lähes 8600:lla. Alle kouluikäisten määrä on myös laskussa, mutta kääntyy kasvuun ensi vuoden jälkeen.

Helsingissä on 157 peruskoulua, joista 131 on kaupungin ylläpitämiä. Peruskouluista 22 on ruotsinkielisiä.

Operusviraston esitystä koulujen määrän vähentämiseksi käsitellään opetuslautakunnassa huhti- ja toukokuun aikana. Tavoitteena on, että kaupunginvaltuusto päättää asiasta 20. kesäkuuta.

HS tänään

5

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • investoinnit ovat

      rajusti laskeneet 90-luvun lamasta lähtien, koskien päivähoitoa, kouluja, lasten terveydenhoitoa, sosiaalietuuksia ja kaikkia lapsiperheiden tukia, niin kouluikäisen väestömäärän laskun myötä olisi hyvä tilaisuus paikata tilannetta koululaisten osalta. Mutta vieläkään ei ole halua siihen.

      Kun opettajan ja kouluterveydenhoidon virkoja on vähennetty ja luokkakoot kasvatettu äärirajoilleen, ei ole ollenkaan ihme, että osa oppilaista voi koulussa yhä huonommin. Ennen kaikkea erityisopetuksen tilanne on edelleen surkea.

      Kun 600:n oppilaan ala-asteella on vain muutama erityisluokka ja 1-2:een koulunkäyntiavustajaa, ei tilanne ole likikään tarvetta vastaava. Pienryhmäopetuksen puutteesta kärsivälle oppilaalle tarjotaan ratkaisuksi ns. mukautettua opetussuunnitelmaa vaikeuksia tuottavissa aineissa, mikä tarkoittaa sitä, että oppilas ei opi riittävää oppimäärää esimerkiksi lukio-opintoja ajatellen. Tässä valetaan eriarvoistumisen kivijalkaa ja vahvaa sellaista.

      Esim. AS-oppilaan ongelmat lieventyvät monesti iän myötä, mutta siinä vaiheessa kun päätös lukioon siirtymisestä on ajankohtaista, hänellä saattaa olla mukautetun oppimäärän seurauksena puutteelliset taidot joissain aineissa, mutta silti hänen taitonsa voivat olla kypsyneet lukio- ja yliopisto-opintoja varten. Jo pelkästään neurologisista ongelmista kärsivien ala-asteen oppilaiden opetukseen satsaaminen siis kannattaisi varsinkin nyt, kun heidän ongelmistaan ja auttamistavoistaan on jo riittävästi tietoa.

      Tietoa kyllä on, mutta auttamishalua ei ole näköjään vieläkään.

      • jonka silmätikuksi

        erityisoppilaat ensimmäisenä joutuvat. Kun opettaja ei tunne vanhempia riittävän hyvin (mikä yleensä on tilanne), kasvaa perheen paine kouluun päin monesti sietämättömäksi.

        Vanhempia epäillään huonosta kasvatuksesta sellaisissakin tilanteissa, mihin ei todellista aihetta ole. Se taas kuluttaa vanhempien voimavaroja turhaan todisteluun perhetilanteen puolesta, kun he voisivat käyttää aikansa ja voimansa erityislapsensa tukemiseen, läksyissä auttamiseen ja muuhun perheen yhdessäolemiseen. Pahimmillaan koulusta tehdään suoraan lastensuojeluilmoitus, paljoa etukäteen perheelle tilannetta ihmettelemättä.

        Turhan suuri osuus lapsen opetuksesta jää nykytilanteessa nimittäin vanhempien harteille. Jos lapsi kärsii keskittymiskyvyttömyydestä, ääniyliherkkyydestä tms, ei liki 20:n luokan yhteinen koulunkäyntiavustaja ehdi auttaa jokaista tarvitsijaa ongelmatilanteissa. Tuntuu hulvattomalle kuulla, miten joissain kunnissa on lähes joka luokassa oma erityisavustaja, missä häntä tarvitaan. Niin ei esim. lapseni koulussa ole.

        Miksi lakkautettavia kouluja ei oteta esim. erityisopetuksen käyttöön? Ja säästyviä rahoja sijoiteta lasten tarpeisiin? Sellainen jää vanhempien haaveiden asteelle, päättäjillä ei tule mieleenkään käyttää ne muuta kuin muka tärkeämpiin kohteisiin. Mikä voisi olla yhteiskunnan kannalta tärkeämpää kuin investoida lapsiin, joiden harteilla maan tulevaisuus on? Maailmanpankin laskelmien mukaan jokainen tänä päivänä ilman riittävää tukea jäävä lapsi maksaa yhteiskunnalle moninkertaisesti tulevaisuudessa. Suomellako on vara menettää tulevaisuuden veronmaksajiaan ja kääntää tuotto niiltä osin miinusmerkkiseksi?


    • HS Mielipiteissä

      Olen samaa mieltä joka sanasta tässä kirjoituksessa:

      "Yksilöllinen opetus, koulun me-henki, kaikkien opettajien ja muiden oppilaiden tunteminen ovat arvoja, jotka kehittävät lapsen sosiaalistumista ja menestymistä yhteisöissä ja yhteiskunnassa. Nämä arvot eivät ole rahalla mitattavissa.

      Helsingin opetusviraston aikanaan tilaama konsulttiselvitys mittasi vuokrasäästöjä ja seinäpinta-aloja. Nytkin puhutaan mittavista säästöistä, mutta kuka mittaa ne sosiaaliset ja emotionaaliset haitat, jotka syntyvät tuhannen oppilaan suurkouluissa lapsille?

      Oppilasmäärien väheneminen on ilmeinen peruste joidenkin koulujenlakkauttamiseen, mutta metsä on nähtävä puilta. Turvattomuus ja koulukiusaaminen, pitkät koulumatkat, syrjäytyminen maksavat yhteiskunnalle vuosien mittaan sosiaali- ja terveysmenoina kymmenkertaisesti verrattuna pienten kouluyksiköiden ylläpitoon. Minkään asuinalueen vanhemmat eivät halua panna kouluaan aloittavia lapsiaan massakouluihin.

      Helsingin lapsia eivät hätyyttele sudet ja karhut, vaan tilastobyrokraatit ja konsultit. Kyse on todellakin koulun yhteiskunnallisesta, sosiaalistavasta ja yksilöä emotionaalisesti kehittävästä tehtävästä!

      Kaikki pienkoulut ovat tärkeitä, mutta Helsingin Yhtenäiskoulu on osa suomalaisen koulu-uudistuksen historiaa. Se on suomalaisissa oloissa poikkeuksellisen kasvattajan ja koulupedagogin, rehtori Touko Voutilaisen luoma koulukokeilu, joka on tuottanut sosiaalisesti erittäin hyviä tuloksia.

      Koulu antaa edelleenkin hyvät tiedolliset, persoonalliset ja sosiaaliset kehittymisedellytykset lapsille ala-asteelta lähtien aina ylioppilaaksi asti.

      Yhtenäiskoulu on antanut mallin koko suomalaiselle koulujärjestelmälle niin jakso-opiskeluun, luokattomaan lukioon kuin koko lukiouudistukseen. Koulun lakkautus olisi anteeksi antamatonta sivistystoimen historiaa - loukkaus valinnanvapautta ja avointa kansalaisyhteiskuntaa kohtaan."

    • taata, että luokkakoot

      pysyvät ylisuurina ja opettajien virkojen määrä minimissään. On se ihme, jos lapset eivät oireilisi tuollaisissa olosuhteissa ja ensimmäisenä tietysti ne, joilla on siihen aniten alttiutta, kuten neurologisista aistihäiriöistä kärsivät lapset.

      Järjettömiin EU-maksuihin, eduskunnan juhlavuoteen ja muihin järjettömyyksiin rahaa kyllä löytyy satoja miljoonia, mutta ei Suomen peruskoululaisille.

      Riittävää määrää koulunkäyntiavustajia on mahdoton saada, sen sijaan oppilaille tarjotaan mukautettua opintosuunnitelmaa vaikeuksia tuottavissa aineissa.

      Koulujen minimibudjeteilla ja yleisellä lapsiköyhyydellä pyritään varmistamaan se, että osa lapsista ja nuorista on takuuvarmasti syrjäytynyt jo lukioikään mennessä, koska mukautetuilla opintosuunnitelmilla he eivät ole saavuttaneet lukiovalmiuksia kaikissa aineissa.

      • lapsista koulumaailmassa

        niin siihenkin on saatu jotenkin "ympättyä ajatus" siitä
        että kaikki lasten ja nuorten "oirehtiminen",
        olivatpa syyt sitten neurologisia, psyykkisiä tai muista esimerkiksi sairauksista johtuvia,
        niin aina vaan puhutaan nykyajan
        huonosta ja heikosta vanhemmuudesta,
        vanhempien päihdekäytöstä jne lasten ja nuorten "kouluoirehtimisen" yhteydessä.


        Eli lapsia saadaan sulloa vaikka sata samaan luokkaan yhden opettajan "vahditaviksi"
        niin jos nyt joku oppilaista "sattuisi" moisesta älämölö sirkuksesta hapenpuutteen, (homeen!) tai mun seikan vuoksi "oireilemaan"
        niin ainahan se syy on lapsen tai nuoren kotona ja vanhemmissa!


        Eikös näitä päänsärystä ja mahakivuistakin kärsiviä koululaisia nykyään laiteta johonkin psykologisiin "ihmettelyihin"
        vaikka koulu voi samaan aikaan olla läpimätä homeesta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet toisen kanssa

      ...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1556
    2. Näytit taas lihoneen.

      Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

      A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1227
    5. Onko jotain mistä

      Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

      Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

      niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

      Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

      Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      962
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

      Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe