Astrologiaan perehtyneenä minua kiinnostaisi tietää toimiiko kuuluisan tieteilijämatemaatikon Nils Mustelinin aikanaan kehittelemä sporalogia? Kellään kokemuksia? Siinähän ennusteen saa raitiovaunujen lähtöaikatauluista.
Yleiset kulkuneuvot vaikuttavat aikatauluihimme ja matkoihimme. Miksei sitten myös raitiovaunujen aikataulut? Ja jos ne vaikuttavat aikatauluihimme, niin täysin todistettavasti ne vaikuttavat suoraan meihin. Näin minä olen ymmärtänyt. Kenelläkään omakohtaisia kokemuksia? Olisin kiitollinen infosta. Tuntuu että ainakin pääkaupunkiseudulla tämä vaikutus olisi vahvempi. Tiedä vaikka Turkuunkin saataisiin joskus vielä ratikat takaisin niin sielläkin voisi ennustella.
Sporalogia
37
1597
Vastaukset
- Kulkija*
Minuakin kiinnostaisi tietää. Tähän asti kun en ole vielä nähnyt yhtään tulkintaa, joka olisi tehty sporalogian mukaan. ;-) Sitä paitsi sporalogian taustallahan on uskomus siitä, että astrologia perustuisi planeettojen suoriin fyysisiin vaikutuksiin, siispä ratikatkin tuossa sporalogia-ajatuksessa vaikuttavat meihin fyysisesti. Ei sen niin väliä, vaikka niitä ohjaakin ihminen, joka voi vaikka saada sairaskohtauksen ja pläjäyttää ratikan päin Stockan seinää. Ratikathan voi kuitenkin rinnastaa planeettoihin ihan koska vaan. :-)
Tässä Maarit Laurennon ajatuksia mm. sporalogiasta: http://www.ultra-lehti.com/kolumnit/kolumni-401.html- ennenkaikkea
"... uskomus siitä, että astrologia perustuisi planeettojen suoriin fyysisiin vaikutuksiin..."
Mihin astrologia sitten perustuu, millaisiin vaikutuksiin jossein fyysisiin - metafyysisiinkö ?
"Vaikuttavatko" planeetat lainkaan vai minkäluonteinen yhteys niillä on maanpäällisiin tapahtumiin. Ala on jo niin vanha ja sitä on harjoitettu niin paljon että joku yhtenevä käsitys on jo pakko olla - tiedätkö sinä tai joku muu mistä nyt loppujen lopuksi voi olla kysymys. - ota sen enempää
tässä kantaa, mutta täytyy sanoa että Maarit Laurennon mietteet "Mediaväitteet astrologiasta" kappaleessa ovat täyttä soopaa.
Ensinnäkin hän väittää että keskustelua käydään kritiikittömästi, eli että tieteilijät eivät tarkista tietojaan ja aiheettomasti (eli perusteettomasti) kritisoivat astrologiaa. Väitän että tämä ei pidä paikkaansa. Itseasiassa hyvin usein olen huomannut että astrologiaan uskovat heittelevät ilmaan täysin perusteettomia väitteitä ja puhuvat ristiin jopa omiensa kanssa.
Samoin se "hiljainen tieto", jota hän mainostaa astrologiaan uskovien omaavan, on myös tieteilijöillä. Se hiljainen tieto on päättelyä tästä maailmasta.
Jo ensimmäinen miete jossa hän kritisoi tieteilijöiden mielipidettä siitä että eläinradan tähdistöt ovat siirtyneet paikaltaan on täysin väärä. Entisaikaan astrologit tutkivat aktiivisesti taivasta. Astrologia ja astronomia olivat yhtä. Tänäpäivänä astrologit eivät tunne tähtitaivaan kuvioita tai tunnista planeettojakaan tähtien joukosta. Astrologien työ on painunut pelkästään leikkimaailmaan joka ei vastaa oikeaa maailmaa. Selitykset siitä että astrologinen eläinrata on jokin asteikko joka alkaa kevättasauspisteestä, on pelkästään tämän ellen sanoisi jopa hävyttömän, mokan peittämistä!
Sanon sen vuoksi hävyttömän, koska tieteilijätkin tietävät että tähdistöjen rajat ovat pelkästään keinotekoisia eivätkä todellakaan vastaa ulkoavaruudesta katsottuna lainkaan tähdistöjen todellisia rajoja. Tähdistöjen rajalla tai rajattomuudella, tai käärmeenkantajalla, ei ole tässä mitään merkitystä, sen sijaan tähdistöjen oikealla sijainnilla on astrologiassa menneinä aikoina ollut! Nykyiset tähdistöjen paikat eivät vastaa menneiden aikojen tähdistöjen paikkoja koska prekessio on niitä muuttanut. Tätä eivät nämä satukirjojen tuijottelijat huomanneet ja moka oli valmis! Siinä ei auta selitykset siitä että astrologia olisi muka irtonainen tähdistöistä. Fakta on se että muinainen astrologia perustui nimenomaan tähdistöjen paikkoihin ja eläinrataan.
Astrologien tähdistörajakikkailut ja selitykset ovat verrattavissa samaan kuin kristityt irrottaisivat Jeesuksen paikaltaan ja alkaisivatkin palvoa hänen sijastaan Juudasta.
Kohdassa kolme "Väite 3: Astrologia kertoo ympäripyöreitä yleistyksiä"
-"Astrologinen analyysi on laadittu väitteen mukaan niin yleiseksi, että kuka tahansa löytää siitä itsensä. Tätä kutsutaan Barnum-efektiksi..."
Maarit Laurento kommentoi väitettä näin:
-"Kommentti: Mutta entä jos analyysin kohde on jo kuollut? Miten Barnum-efekti toimii silloin, kun analyysia verrataan esimerkiksi elämäkertaan tai aikalaisten kertomuksiin?"
Laurento ei ota kuitenkaan huomioon sitä että astrologi jo tietää sen millainen ihminen kyseisen kartan omistaja on ollut. Kyseessä ei ole silloin Barnum-efekti, vaan pelkkä muistelo, jonka vuoksi kaikki kartan tulkitsemista tukemattomat väitteet voi jättää tulkinnasta pois. En tiedä onko Laurento tutustunut varmasti kaikkiin tutkimuksiin aiheesta, sillä eräässäkin tutkimuksessa eräästä sarjamurhaajan kartasta, joka oli astrologeille tuntematon, eri astrologit saivat erilaisia tulkintoja.
Jos astrologia pitäisi oikeasti paikkansa, näiden tulkitsijoiden olisi pitänyt löytää jonkinlaista yhteneväisyyttä kartasta. Tulkinnat olivat kuitenkin pelkkää hajontaa joka ei kuvannut kartan omistajaa lainkaan.
Hän kommentoi muitakin väitteitä mietteillään, mutta jätän ne tällä kertaa omaan arvoonsa. Hän kuitenkin kokoaa kommenttinsa tällä tavoin:
" Edellä käytyjen mediaväittämien lähtökohtaoletukset ovat varsin huteria ja joissain tapauksissa jopa vääriä (esim. eläinratakysymys) tai ne menettävät merkityksensä lähemmässä tarkastelussa (esim. Barnum-efekti), joten niiden päälle rakennetut johtopäätöksetkään eivät tarjoa hedelmällistä ymmärryspohjaa astrologialle. Näin ollen edellä esitetyt väitteet pelkistyvätkin uskomuksiksi. Ne toteuttavat uskomuksille tyypillistä linjaa myös siinä, että ne elävät sinnikkäästi tiedotusvälineissä ja keskusteluissa, vaikka niillä ei olisikaan todellisuusperustaa."
Hänen päätelmänsä on täysin vailla pohjaa, kuten jo tuli huomattua. Epäilijöiden väitteet ehkä ovat uskomuksia, mutta sitä samaa on myös astrologia. Kyse onkin siitä mikä uskomus osataan perustella vedenpitävästi. Astrologiasta ei ole vedenpitäväksi systeemiksi vaikka sitä kuinka teippaisi erilaisilla selityksillä.
Mietin vaan mitähän Laurento sanoisi siihen kuinka taivaalta on löydetty tuhansia ja taas tuhansia kappaleita joita ei kuitenkaan ole otettu astrologiaan mukaan... - Kulkija*
ennenkaikkea kirjoitti:
"... uskomus siitä, että astrologia perustuisi planeettojen suoriin fyysisiin vaikutuksiin..."
Mihin astrologia sitten perustuu, millaisiin vaikutuksiin jossein fyysisiin - metafyysisiinkö ?
"Vaikuttavatko" planeetat lainkaan vai minkäluonteinen yhteys niillä on maanpäällisiin tapahtumiin. Ala on jo niin vanha ja sitä on harjoitettu niin paljon että joku yhtenevä käsitys on jo pakko olla - tiedätkö sinä tai joku muu mistä nyt loppujen lopuksi voi olla kysymys.No, en ole ammattiastrologi enkä osaa sanoa alan yhtenevistä käsityksistä, mutta se miten itse olen asian ymmärtänyt, niin astrologia ei niinkään perustu ajatteluun vaikutuksista vaan pikemminkin vastaavuuksista. Planeettoihin yhdistetään tietty symboliikka, jonka vastaavuuksia tai "heijastuksia" tutkitaan täällä maan päällä. "Niin ylhäällä, kuin alhaalla", sanotaan. Planeetat eivät siis mystisesti ohjaile ketään, mutta astrologian symboliikkaa tunteva voi niistä nähdä meneillään olevan ajan laadun ja päätellä siitä asioita. Taustalla on ajatus, että olemme kaikki osa samaa maailmankaikkeutta emmekä siitä mitenkään irrallisia, itsevaltiaita osasia, vaikka meillä tietty valinnanvapaus (tai ainakin sen illuusio) onkin.
Btw, olen huomannut, että meidän länsimaisten ihmisten on usein melko vaikea päästä sisälle sellaiseen symboliseen ajatteluun, mitä astrologiaa ymmärtääkseen tarvitaan. Itse olen joskus verrannut astrologisen kartan tulkintaa unien tulkintaan, kummassakaan ei tiukan rationalistisesta ajattelusta ole juuri hyötyä, eivätkä kumpaakaan juuri ymmärrä ihmiset, jotka eivät ole itse saaneet niistä oivalluksia.
En itse jaksa enää nykyisin "selittää" astrologiaa sen enempää. Kukin kokeilkoon itse, tutustuminen on ilmaista. :-) - Ennenkaikkea
Kulkija* kirjoitti:
No, en ole ammattiastrologi enkä osaa sanoa alan yhtenevistä käsityksistä, mutta se miten itse olen asian ymmärtänyt, niin astrologia ei niinkään perustu ajatteluun vaikutuksista vaan pikemminkin vastaavuuksista. Planeettoihin yhdistetään tietty symboliikka, jonka vastaavuuksia tai "heijastuksia" tutkitaan täällä maan päällä. "Niin ylhäällä, kuin alhaalla", sanotaan. Planeetat eivät siis mystisesti ohjaile ketään, mutta astrologian symboliikkaa tunteva voi niistä nähdä meneillään olevan ajan laadun ja päätellä siitä asioita. Taustalla on ajatus, että olemme kaikki osa samaa maailmankaikkeutta emmekä siitä mitenkään irrallisia, itsevaltiaita osasia, vaikka meillä tietty valinnanvapaus (tai ainakin sen illuusio) onkin.
Btw, olen huomannut, että meidän länsimaisten ihmisten on usein melko vaikea päästä sisälle sellaiseen symboliseen ajatteluun, mitä astrologiaa ymmärtääkseen tarvitaan. Itse olen joskus verrannut astrologisen kartan tulkintaa unien tulkintaan, kummassakaan ei tiukan rationalistisesta ajattelusta ole juuri hyötyä, eivätkä kumpaakaan juuri ymmärrä ihmiset, jotka eivät ole itse saaneet niistä oivalluksia.
En itse jaksa enää nykyisin "selittää" astrologiaa sen enempää. Kukin kokeilkoon itse, tutustuminen on ilmaista. :-)Kyllä tämä selvensi paljon:
-planeettojen vastaavuudet ei vaikutukset?
-tietyn symboliikan heijastuksia?
-ajan laatu?
-valinnan vapauden illuusio?
-tiukan rationaalistisesta ajattelusta ei ole hyötyä? (voi varmaan poistaa tämän aiheen kohdalla sanan tiukka)
Onko näillä käsitteillä mitään objektiivista määrittelyä.
Mitä esim. tarkoittaa ajan laatu. Liittyykö se vuorokaudenaikaan, vuodenaikaan, aikakauteen, elämänmenoon esim. Botswanassa, ihmiskohtaloihin Perussa tai Kuorevedellä. Onko jokaisella ihmisellä oma ajan laatunsa.
"Niin ylhäällä kuin alhaalla"
vrt:
"Torstai on toivoa täynnä"
"Joka vitsaa säästää se lastaan vihaa"
"Minä olen tie, totuus ja elämä"
jne. jne. jne. (sanontojahan kyllä riittää)
Kieli on todella tärkeää - astrologit voivatkin varmasti siteerata Wittgensteinia
- Kieleni rajat ovat maailmani rajat -
Keksitään sanoja ja erilaisia symboleja ja leikitään niillä - hyvä - mutta näin kai tulee kaikille selväksi se että kyse on ihan puhtaasta uskon asiasta. Oivalluksia voi saada planeettojen merkityksistä, unien tulkinnasta tai vaikka koiran paskasta jos siihen vain haluaa uskoa, eikös. - mutta ensimmäinen
Ennenkaikkea kirjoitti:
Kyllä tämä selvensi paljon:
-ajan laatu?
-tiukan rationaalistisesta ajattelusta ei ole hyötyä? (voi varmaan poistaa tämän aiheen kohdalla sanan tiukka)
Mitä esim. tarkoittaa ajan laatu. Liittyykö se vuorokaudenaikaan, vuodenaikaan, aikakauteen, elämänmenoon esim. Botswanassa, ihmiskohtaloihin Perussa tai Kuorevedellä. Onko jokaisella ihmisellä oma ajan laatunsa.
vrt:
Kieli on todella tärkeää - astrologit voivatkin varmasti siteerata Wittgensteinia
Keksitään sanoja ja erilaisia symboleja ja leikitään niillä - hyvä - mutta näin kai tulee kaikille selväksi se että kyse on ihan puhtaasta uskon asiasta. Oivalluksia voi saada planeettojen merkityksistä, unien tulkinnasta tai vaikka koiran paskasta jos siihen vain haluaa uskoa, eikös.kohta vaati hetken aikaa miettimistä ja tulihan se ymmärrys sieltä.
Tuo voi ollakin totta että planeetat ovatkin vain kuvaelmia siitä mitä me ihmiset täällä maapallolla teemme. Sitä kun ei voi kukaan todistaa koskaan oikeaksi tai vääräksi. Silloin planeetoilla olisi ne vastaavuudet, mutta ei minkäänlaista vaikuttavaa voimaa meihin.
Mutta jos miettii hieman pidemmälle niin mitä ihmeen virkaa sitten astrologeilla yleensäkään on, jos he tutkivat taivaalta pelkästään sellaista joka on jo tapahtunut?
Nimittäin jos planeetoilla olisi pelkästään vastaavuus ihmiskunnan mielialaan, ei silloin kannata katsella mitään planeettojen sijainteja tähdistöihin vaan selittää ne ennusteet pelkästään muihin todettaviin asioihin vedoten. Eli selittää siis kansakunnan tuleva tila vaikka talouden kasvukäyrillä tms.
Jos planeetoilla on pelkät vastaavuudet ilman vaikutuksia, astrologeille se tietää työttömyyttä!
Toisinsanoen, kuten sanoitkin, jos haluaa ennustaa ihmiskunnan mielialoja tulevaisuudessa, sen voi tehdä vaikka koiranpaskaa katselemalla, sillä sehän ei vaikuta muuten kuin hajullaan ja vastaavuudet sen putkahdukselle katukivetyksen reunaan voi keksiä omasta päästä. - Kulkija*
Ennenkaikkea kirjoitti:
Kyllä tämä selvensi paljon:
-ajan laatu?
vrt:
Keksitään sanoja ja erilaisia symboleja ja leikitään niillä - hyvä - mutta näin kai tulee kaikille selväksi se että kyse on ihan puhtaasta uskon asiasta. Oivalluksia voi saada planeettojen merkityksistä, unien tulkinnasta tai vaikka koiran paskasta jos siihen vain haluaa uskoa, eikös.Tuli sekä riveistä että rivien välistä hyvin selväksi, ettet sinäkään oikeasti halua ymmärtää astrologiaa etkä tutustua siihen. Kummasti kuitenkin viitsit tuhlata aikaasi tänne kirjoitteluun - itse en sinuna jaksaisi.
Nythän alkaakin olla paras aika saada oivalluksia siitä koiranpaskasta, joten mukavaa tutustumista siihen maailmaan. ;-) - Olimikäoli
...et selvästikään itse harrasta Sporalogiaa ja mieluiten pysytteletkin sen ulkopuolella. Miten vain.
Mutta jos sinua yhtään kiinnostaa päästä tuosta harhasta että Sporalogiassa väitetään sen ja sen Sporan AIHEUTTAVAN jotain, niin mieti tätä, vaikka "mystistä" onkin:
Sporien asemat siellä sun täällä ja suhteessa toisiinsa kuvastavat ajanlaatua. Aivan kuten kellon viisarit vain kertovat mitä kello on, mutta eivät aiheuta itse kyseistä aikaa eivät vaikuta ajankulkuun itse.
Tekijän X vuoksi Spora 3 on siinä ja siinä merkissä, suhteessa se ja se johonkin toiseen Sporaan, ja samaan aikaan tapahtuu juttuja jotka omalta osaltaan kuvastavat tuolle X:lle ominaista ajan laatua.
Se ettei kukaan osaa kertoa mistä X johtuu onkin sitten se juttu minkä vuoksi Sporalogiaa ei vielä kukaan osaa kunnolla selittää eikä todistaa pysyvästi todeksi. Ilku mieluummin tätä, kuin sitä että kuvittelet Sporalogiasta jotain mitä se ei ole ja sitten nauraa rätkättelet sille kuvitelmallesi. Olkoon vain useimpien ihmisten harha, mutta harha se on kumminkin.
Itse olettaisin näin. Jos joku päivä todistetaan että Sporat "vaikuttavat" kuitenkin jotenkin niin siitäpä sitten vain sitten niinkin. Itse en siihen usko ja käsittääkseni Sporalogiassakaan ei yleisesti uskota.
(Kertokoon joku lisää jos tietää.) - ent. skepe
On hyvin helppo kumota tässäkin näitä sporalogiaan liittyviä harhakäsityksiä, alkaen vaikkapa siitä - huh huh- mitä sporalogia on ja mitä sillä voidaan aidosti tehdäkin
Kuvataan persoonallisuutta - kyllä. Määritellään sairauksia? En ole juurikaan törmännyt tällaiseen ainakaan näin harrastelijana. Ennustetaan tulevaisuutta? Jotkut sporalogit kyllä, lähinnä he laativat ennusteita ja suuntaviivoja sen mukaan, miltä tietyn tulevan hetken ajan laatu näyttää, kuten ylläkin olevassa kirjoituksessa hienosti todettiin.
Itse en ole vielä törmännyt sporalogiin tai sporalogian harrastajaan, joka väittäisi että liikkuvien kiskoelementtien (aidot/laskennalliset) asemat vaikuttavat "ehkä jopa täysin determinoivasti" henkilön elämään. Mielestäni useimmat jakavat kanssani käsityksen, että ne KUVAAVAT aikaa ja sen ilmentymiä, mutta eivät ole niiden SYY.
Sporalogia todella kuvaa siis ajan laatua, mutta totta kai ihminen itse elää elämänsä ja tekee valintansa. Jos hänellä on sporalogisesti katsottuna meneillään esim. "Seiska-kausi", hän todennäköisesti joutuu kohtaamaan vanhasta luopumisen ja puhtaalta pöydältä aloittamisen teemoja, esim. jonkin elämänvaiheen päättymisen, kuoleman tai syvällisen itsetutkailun kautta. Valinnat ja mahdollisuudet siis liittyvät kyseisenä aikana paljolti näihin teemoihin. En näe noissa asioissa mitään ristiriitaa.
Sporalogia toimii siispä meille samantyyppisenä välineenä kuin meteorologia sään ennustajille. - olet varmaan
Kulkija* kirjoitti:
No, en ole ammattiastrologi enkä osaa sanoa alan yhtenevistä käsityksistä, mutta se miten itse olen asian ymmärtänyt, niin astrologia ei niinkään perustu ajatteluun vaikutuksista vaan pikemminkin vastaavuuksista. Planeettoihin yhdistetään tietty symboliikka, jonka vastaavuuksia tai "heijastuksia" tutkitaan täällä maan päällä. "Niin ylhäällä, kuin alhaalla", sanotaan. Planeetat eivät siis mystisesti ohjaile ketään, mutta astrologian symboliikkaa tunteva voi niistä nähdä meneillään olevan ajan laadun ja päätellä siitä asioita. Taustalla on ajatus, että olemme kaikki osa samaa maailmankaikkeutta emmekä siitä mitenkään irrallisia, itsevaltiaita osasia, vaikka meillä tietty valinnanvapaus (tai ainakin sen illuusio) onkin.
En itse jaksa enää nykyisin "selittää" astrologiaa sen enempää. Kukin kokeilkoon itse, tutustuminen on ilmaista. :-)perehtynyt tosi perusteellisesti näihin asioihin. Taidat olla tutkijatyyppi ja siksi suosittelenkin sinulle Sporalogian kurssia. Siellä voit vahvistaa omia mielipiteitäsi. Tai voi käydä toisinkin.
Itse menin Sporalogiakurssille sillä ajatuksella, että on mielenkiintoista tutustua tähänkin elämänilmiöön. Kävimme läpi vuorollaan kaikkien syntymähetken reittikartat. Olin kyllä aika ällistynyt kun ope kertoi muutamalla lauseella minulle elämäni ongelmakohdat.Vaikka olin ne kyllä jo itsekin hoksannut siihen ikään mennessä. Mutta tulipa vaan mieleen, että olisipa joku kertonut ne minulle hieman aiemmin. Ei olisi tarvinnut lyödä päätään niin sitkeästi siihen pölkkyyn.
Kukaan kurssilaisista ei muuten sanonut, että tulkinnat eivät olisi osuneet kohdalleen. Ja meistä valtaosa oli aika varttunutta ja koulutettua väkeä. Tiesimme jo, miten elämä oli kouluttanut. Lähdin kurssilta vakuuttuneena siitä, että jotakin ytyä tässä on. En tiedä mistä kaikki johtuu, mutta osaanpa käyttää tätä tietokonettakin vaikka en tiedäkään, miten tämä kaikki on mahdollista. Että tieto vaan kulkee tuolla reiteillä ja Connexium-sfääreissäkin ja leviää hetkessä kaikkialle. - 4711
Olimikäoli kirjoitti:
...et selvästikään itse harrasta Sporalogiaa ja mieluiten pysytteletkin sen ulkopuolella. Miten vain.
Mutta jos sinua yhtään kiinnostaa päästä tuosta harhasta että Sporalogiassa väitetään sen ja sen Sporan AIHEUTTAVAN jotain, niin mieti tätä, vaikka "mystistä" onkin:
Sporien asemat siellä sun täällä ja suhteessa toisiinsa kuvastavat ajanlaatua. Aivan kuten kellon viisarit vain kertovat mitä kello on, mutta eivät aiheuta itse kyseistä aikaa eivät vaikuta ajankulkuun itse.
Tekijän X vuoksi Spora 3 on siinä ja siinä merkissä, suhteessa se ja se johonkin toiseen Sporaan, ja samaan aikaan tapahtuu juttuja jotka omalta osaltaan kuvastavat tuolle X:lle ominaista ajan laatua.
Se ettei kukaan osaa kertoa mistä X johtuu onkin sitten se juttu minkä vuoksi Sporalogiaa ei vielä kukaan osaa kunnolla selittää eikä todistaa pysyvästi todeksi. Ilku mieluummin tätä, kuin sitä että kuvittelet Sporalogiasta jotain mitä se ei ole ja sitten nauraa rätkättelet sille kuvitelmallesi. Olkoon vain useimpien ihmisten harha, mutta harha se on kumminkin.
Itse olettaisin näin. Jos joku päivä todistetaan että Sporat "vaikuttavat" kuitenkin jotenkin niin siitäpä sitten vain sitten niinkin. Itse en siihen usko ja käsittääkseni Sporalogiassakaan ei yleisesti uskota.
(Kertokoon joku lisää jos tietää.)Onko sillä sitten eroa,että vaikuttavatko vaikka pysäkkitransiitit asioihin maan päällä vai kuvaavatko ne ajan laatua? Sehän on ihan sama asia sille joka täällä maan päällä on. Tai siis minun mielestäni kumpikin on ihan oikein sanottu.
Ainoa varma asia on,että omat elämänvaiheet jollain lailla siellä transiiteista kuvastuu,seurailee niitä sitten etu- tai jälkikäteen. Se on ihanaa.
Oma kokemushan se kaiken ratkaisee,eikä mitkään hemmetin teoriat,näin on! - Antintyttö
ota sen enempää kirjoitti:
tässä kantaa, mutta täytyy sanoa että Maarit Laurennon mietteet "Mediaväitteet astrologiasta" kappaleessa ovat täyttä soopaa.
Ensinnäkin hän väittää että keskustelua käydään kritiikittömästi, eli että tieteilijät eivät tarkista tietojaan ja aiheettomasti (eli perusteettomasti) kritisoivat astrologiaa. Väitän että tämä ei pidä paikkaansa. Itseasiassa hyvin usein olen huomannut että astrologiaan uskovat heittelevät ilmaan täysin perusteettomia väitteitä ja puhuvat ristiin jopa omiensa kanssa.
Samoin se "hiljainen tieto", jota hän mainostaa astrologiaan uskovien omaavan, on myös tieteilijöillä. Se hiljainen tieto on päättelyä tästä maailmasta.
Jo ensimmäinen miete jossa hän kritisoi tieteilijöiden mielipidettä siitä että eläinradan tähdistöt ovat siirtyneet paikaltaan on täysin väärä. Entisaikaan astrologit tutkivat aktiivisesti taivasta. Astrologia ja astronomia olivat yhtä. Tänäpäivänä astrologit eivät tunne tähtitaivaan kuvioita tai tunnista planeettojakaan tähtien joukosta. Astrologien työ on painunut pelkästään leikkimaailmaan joka ei vastaa oikeaa maailmaa. Selitykset siitä että astrologinen eläinrata on jokin asteikko joka alkaa kevättasauspisteestä, on pelkästään tämän ellen sanoisi jopa hävyttömän, mokan peittämistä!
Sanon sen vuoksi hävyttömän, koska tieteilijätkin tietävät että tähdistöjen rajat ovat pelkästään keinotekoisia eivätkä todellakaan vastaa ulkoavaruudesta katsottuna lainkaan tähdistöjen todellisia rajoja. Tähdistöjen rajalla tai rajattomuudella, tai käärmeenkantajalla, ei ole tässä mitään merkitystä, sen sijaan tähdistöjen oikealla sijainnilla on astrologiassa menneinä aikoina ollut! Nykyiset tähdistöjen paikat eivät vastaa menneiden aikojen tähdistöjen paikkoja koska prekessio on niitä muuttanut. Tätä eivät nämä satukirjojen tuijottelijat huomanneet ja moka oli valmis! Siinä ei auta selitykset siitä että astrologia olisi muka irtonainen tähdistöistä. Fakta on se että muinainen astrologia perustui nimenomaan tähdistöjen paikkoihin ja eläinrataan.
Astrologien tähdistörajakikkailut ja selitykset ovat verrattavissa samaan kuin kristityt irrottaisivat Jeesuksen paikaltaan ja alkaisivatkin palvoa hänen sijastaan Juudasta.
Kohdassa kolme "Väite 3: Astrologia kertoo ympäripyöreitä yleistyksiä"
-"Astrologinen analyysi on laadittu väitteen mukaan niin yleiseksi, että kuka tahansa löytää siitä itsensä. Tätä kutsutaan Barnum-efektiksi..."
Maarit Laurento kommentoi väitettä näin:
-"Kommentti: Mutta entä jos analyysin kohde on jo kuollut? Miten Barnum-efekti toimii silloin, kun analyysia verrataan esimerkiksi elämäkertaan tai aikalaisten kertomuksiin?"
Laurento ei ota kuitenkaan huomioon sitä että astrologi jo tietää sen millainen ihminen kyseisen kartan omistaja on ollut. Kyseessä ei ole silloin Barnum-efekti, vaan pelkkä muistelo, jonka vuoksi kaikki kartan tulkitsemista tukemattomat väitteet voi jättää tulkinnasta pois. En tiedä onko Laurento tutustunut varmasti kaikkiin tutkimuksiin aiheesta, sillä eräässäkin tutkimuksessa eräästä sarjamurhaajan kartasta, joka oli astrologeille tuntematon, eri astrologit saivat erilaisia tulkintoja.
Jos astrologia pitäisi oikeasti paikkansa, näiden tulkitsijoiden olisi pitänyt löytää jonkinlaista yhteneväisyyttä kartasta. Tulkinnat olivat kuitenkin pelkkää hajontaa joka ei kuvannut kartan omistajaa lainkaan.
Hän kommentoi muitakin väitteitä mietteillään, mutta jätän ne tällä kertaa omaan arvoonsa. Hän kuitenkin kokoaa kommenttinsa tällä tavoin:
" Edellä käytyjen mediaväittämien lähtökohtaoletukset ovat varsin huteria ja joissain tapauksissa jopa vääriä (esim. eläinratakysymys) tai ne menettävät merkityksensä lähemmässä tarkastelussa (esim. Barnum-efekti), joten niiden päälle rakennetut johtopäätöksetkään eivät tarjoa hedelmällistä ymmärryspohjaa astrologialle. Näin ollen edellä esitetyt väitteet pelkistyvätkin uskomuksiksi. Ne toteuttavat uskomuksille tyypillistä linjaa myös siinä, että ne elävät sinnikkäästi tiedotusvälineissä ja keskusteluissa, vaikka niillä ei olisikaan todellisuusperustaa."
Hänen päätelmänsä on täysin vailla pohjaa, kuten jo tuli huomattua. Epäilijöiden väitteet ehkä ovat uskomuksia, mutta sitä samaa on myös astrologia. Kyse onkin siitä mikä uskomus osataan perustella vedenpitävästi. Astrologiasta ei ole vedenpitäväksi systeemiksi vaikka sitä kuinka teippaisi erilaisilla selityksillä.
Mietin vaan mitähän Laurento sanoisi siihen kuinka taivaalta on löydetty tuhansia ja taas tuhansia kappaleita joita ei kuitenkaan ole otettu astrologiaan mukaan...Iltapäivälehdet ja miksei nettikin tuuttaa näitä "päivän horoskooppeja", jotka minun käsitykseni perusteella heiluvat aika hataralla pohjalla. Jos voisin jakaa yhden aurinkomerkin kolmeen osaa, niin sitten voisi yrittää edes jotain sinne päin "ennustusta", mutta ei pelkän aurinkomerkin 30 asteen sisällä. Tästäkö syystä usein astrologian harrastajat saavat törmätä tuttuun lausahdukseen; mä en usko horoskooppeihin. Lempivastaukseni on; en minäkään enää? Mitä sitten? (Tämä vain silloin, kun koen joutuvani riitaan, joka ei ole minun, vaan kyseisen henkilön oma sisäinen riita.)
Jos kiinnostuu aidosta sporalogiasta, miettii sitä syvällisemmin, miksi joku entiteetti heijastaa tietynlaista energiaa ja sen myötä tiettyjä tapahtumia, tai miten kartalle sinetöity syntymähetki voi jättää oman persoonallisen leimansa fyysiseksi syntyneeseen sieluun, niin silloin huomaa pelkän ulkoa tankkaamisen hedelmättömäksi. Mitä pidemmälle oma tutkimukseni sporalogian parissa on edennyt, sitä enemmän olen alkanut miettiä tämän "tieteen" pohjaa, sitä mihin tämä kaikki perustuu. Yhtäkkiä olen huomannut tutkivani eri uskontoja, jälleensyntymistä, sielupareja, uskomuksia jne. Heitänkin ilmaan ajatuksen, onko sporalogia sittenkin vain yksi mielenkiintoinen tapa laajentaa omaa henkistä tietoisuuttaan? Paljon arkisemmin läsnäoleva kuin astrologian horoskoopit voivat olla. - Kulkija*
Olimikäoli kirjoitti:
(Kertokoon joku lisää jos tietää.)Ihan hauskaa parodiaa. :-D
(Mutta valitettavasti pelkästään sitä.) - SueEllenBabs
Kulkija* kirjoitti:
Ihan hauskaa parodiaa. :-D
(Mutta valitettavasti pelkästään sitä.)-Jos joku skeptikko väittää, että sporalogia on humpuukia (parodiaa), niin minä kysyn ylpeästi ja napakasti: "Kuinka paljon oikeastaan tiedät sporalogiasta ?"
-Jos joku väittää, että sporalogia ei toimi, niin minä vastaan: "Todista se !"
- sporalogi vaan
Sporalogia toimii, ja jos epäilet, olet tyhmä! Sporaloginen kartta on tarkka ja kertoo sisimmästäsi.
- Ellin Telli
Miksei sporalogia muka voisi sitten toimia;;;mikä sen estää jos siihen luottaa ja omai kokemukset on hyviä
- SueEllenBabs
Kiitos tämä auttaa paljon, varsinkin kun olen itse vasta aloittelija sporalogiassa, n. viisi vuotta.
Tällä palstalla jauhetaan koko ajan samoja asioita. Sporalogia on tärkeä uusi piristävä aihe. Kuka jaksaa viikosta toiseen miettiä jotain kaukaisia planeettoja tai sitä mikä on minkäkin aurinkomerkin kengännumero ja suosikkihahmo salkkareissa.
Wilson on sanonut että jos hautaat astrologian siemenen maahan niin siitä versoo,rasittavan pitkän ajan jälkeen puu, jossa on kauniit ja houkuttelevat hedelmät, jotka kuitenkin maistuvat p***lta ja ovat myrkyllisiä. Jos hautaat sporalogian lampaan kuumaan kuoppaan niin saat pian mehevän valkosipulin tuoksuisen paistin, josta riitää todellista ravintoa ja iloa suurellekin joukolle.
Sporalogia on kiehtovaa ja joskus tulkinnalle löytyy punainen kisko. Silloin tulkinta kolisee eteenpäin ja ilmassa on sähköä, ihanaa. Joskus vastaan tulee vaikea kartta ja silloin joudutaan helposti sivuraiteelle.
Itse käytän mielelläni juuri Stadiumin pysäkkijakoa tulkintani viitekehyksenä vaikka muitakin voi hyödyntää oman maun mukaan.
Itse käytän Stadium pysäkkijaon kanssa myös seuraavia jakoja:
a. Tasapysäkkijako (reitit on jaettu pituuden mukaan 12 yhtä suureen osaan, joihin merkitykset siirtyvät)
b. Trooppinen pysäkkijako (reittikartta ja sen tulkinta vaihtelee vuodenajan ja -aikataulun mukaan)
c. Retro-stadium (jossa reittikarttaa siirretään taaksepäin henkilön syntymäaikaan)
Olen käyttänyt myös aputekniikkana VR-Connexium-sfääriä, jossa kartta on jaettu 30 asteen sektoreihin rautatieasemalta katsoen. Tutkin näin seutuliikenteen ja lähijunien suhdetta ja aspekteja sporiin, sillä jokainen sektori kuvaa omaa elämänaluettani ja henkisyyttäni. Transiitit eli pysäkkiohitukset ovat näissä todella haastavia samoin myös saapuvat ja lähtevät aspektit eri merkkien ja elementtien välillä rikastavat tulkintaa. Elementithän eivät aina ole siellä missä niiden pitäisi olla, sillä ne myöhästelevät. Tässä auttaa kuitenkin niiden korvaaminen laskennallisilla ja metafyysisillä olemuksilla, joita kartalle voi projisoida. Joskus merkit myös törmäävät, jolloin syntyy uusia kiehtovia ja savuavia tulkintakehikkoja.
Olen vahvasti sitä mieltä että ikuinen hesateerinen periaate "Niin alhaalla kiskoilla kuin ylhäällä kiskoillakin" voi toimia ainakin symbolisen merkitysvastaavuuden tasolla.
Sporalogiassahan nousumerkin ajankohta, eli elementin nousu maanpinnalle alitajunnan maanalaisesta merkityskentästä, alkaa toimia vasta myöhemmällä iällä ja kuvata sitä miksi ihminen todella oman olemuksena mukaan on kehittymässä.
Aikataulujen pitämättömyys ei ole ongelma sporalogiassa, sillä kartalle projisoidaan elementtien metafyysiset vastineet laskennallisesti, esim. tasareittikartta-järjestelmän mukaan.
Käytän tutkimuksissani tietokonetta ja matematiikkaa. Tutkittavaa riittää loppuelämäksi ja vielä lapsenlapsillekin, jos ehdin niitä hankkia.
Me sporalogit arvostamme tiedettä, kunhan sitä harjoittavat oikeat ihmiset ja oikella tavalla. Sporalogialla on monia sukulaistieteenaloja, joiden kanssa voidaan käydä hedelmällistä keskustelua.
Jos joku skeptikko väittää, että sporalogia on humpuukia, niin minä kysyn ylpeästi ja napakasti: "Kuinka paljon oikeastaan tiedät sporalogiasta ?"
Jos joku väittää, että sporalogia ei toimi, niin minä vastaan: "Todista se !"- elX!
Moi,voitteks auttaa mua vähän että saan selville mulle tärkeitä juttuja.
Mulla on kartalla vihree seiska eduskuntatalon merkissä sekä saapuva kolmonen Finlandia-talossa. Tarkottaako se,että mulla olis vihreitä ajatuksia aika henkisellä tasolla ja sellaisia poliittis-kosmologisia energioita luonteessani. Olen taiteellinen ja haluan esiintyä,joten se varmaan selittää ton kolmosen ja mun luovan potentiaalini.
Mitä muuten tarkoittaa se jos on kaksi elementtiä Aleksilla konjunktiossa,vaikka liikennevaloissa? - erik the beast
Sporalogialla on jo useiden sukupolvien mittainen historia, mikä tekee siitä ylivertaisen ja toimivan merkityskentän muihin verrattuna. Stadium-järjestelmän ensimmäiset sporat liikkuivat radoillaan jo 11.12. 1890. Tällöin elementit olivat hevosvetoisia, mikä antoi dynaamisen tulkintayhteyden myös eläinrataan ja sen merkkeihin. Vuonna 1900 -1901 siirryttiin kuitenkin sähkörataan, jolloin energiakentän rakenne muuttui ja tulkintoja jouduttiin tarkkailemaan ajan kosmisen ja elektromagneettisen hengen mukaisesti
- Peetsis
elX! kirjoitti:
Mulla on kartalla vihree seiska eduskuntatalon merkissä sekä saapuva kolmonen Finlandia-talossa. Tarkottaako se,että mulla olis vihreitä ajatuksia aika henkisellä tasolla ja sellaisia poliittis-kosmologisia energioita luonteessani. Olen taiteellinen ja haluan esiintyä,joten se varmaan selittää ton kolmosen ja mun luovan potentiaalini.
Mitä muuten tarkoittaa se jos on kaksi elementtiä Aleksilla konjunktiossa,vaikka liikennevaloissa?Alekskunssi on yks niistä vahvimmin energisoituvista aspekteista, joka juurikin oikeiden kiskohallitsijoiden valossa vois muodostaa aivan uuden symbolisen yhteyden myöskin retro-stadiumin kautta,muista nyt mitään puhumattakaan. Ei sitä asiaa voida noin yksinkertaisesti katsellakaan. On otettava huomioon kokonaisuus ja se miten erilaiset kehittymiseen ja kasvuun liittyvät potentiaalit näkyvät kartalla,jossa pol.-kosm.-suuntaus luo oman viitekehyksensä muutokselle. Tässä on tavallista ja kokemuksellistakin se juttu että stadiakki ei näyttäydy kohteilleen aivan yksiulotteisena vaan mukana on yllättäviäkin perustiloja ja voimia,joita et näköjään vielä ole osannut huomioida. Suosittelen paljon lisäopintoja niin jutellaan sitten, hei.
- ...tilanteesi..
elX! kirjoitti:
Mitä muuten tarkoittaa se jos on kaksi elementtiä Aleksilla konjunktiossa,vaikka liikennevaloissa?...on hiukkasen uono siinä mielessä että se Aleksi-konjunktio tuo ristiriitoja niiden sporien energioiden kesken mitä ne ovat tai edustavat. Nää tällaset on yleensä ns. "kovia aspekteja".
Hyvä siinä mielessä että ne eivät tee sinua laiskaksi ja auttavat paremmin selvittämään sisäisiä energioita, mikäli vain onnistut siinä. Antavat ehkäpä myös eräänlaista sisua tätä kautta.
Stadium-sporalogian mukaan suunnat voisivat kiteytetysti olla:
Objektiivinen
Laajat näkymät
Halu Oppia
Harkitseva
Suhteuttava
- Jakautunut
- Repivä
- Altis Vaikutteille
- Periaatteeton
- Sopeutumaton
Sinä tietenkin olet paras sanomaan mitkä näistä pitävät paikkansa ja mikä tuntuu olevan kohdalla (: - Kulkija*
Peetsis kirjoitti:
Alekskunssi on yks niistä vahvimmin energisoituvista aspekteista, joka juurikin oikeiden kiskohallitsijoiden valossa vois muodostaa aivan uuden symbolisen yhteyden myöskin retro-stadiumin kautta,muista nyt mitään puhumattakaan. Ei sitä asiaa voida noin yksinkertaisesti katsellakaan. On otettava huomioon kokonaisuus ja se miten erilaiset kehittymiseen ja kasvuun liittyvät potentiaalit näkyvät kartalla,jossa pol.-kosm.-suuntaus luo oman viitekehyksensä muutokselle. Tässä on tavallista ja kokemuksellistakin se juttu että stadiakki ei näyttäydy kohteilleen aivan yksiulotteisena vaan mukana on yllättäviäkin perustiloja ja voimia,joita et näköjään vielä ole osannut huomioida. Suosittelen paljon lisäopintoja niin jutellaan sitten, hei.
"Suosittelen paljon lisäopintoja niin jutellaan sitten, hei."
Kuinka niin? Sinähän se tässä juuri osoitit tietämättömyytesi sporalogiasta. - endur
Kulkija* kirjoitti:
"Suosittelen paljon lisäopintoja niin jutellaan sitten, hei."
Kuinka niin? Sinähän se tässä juuri osoitit tietämättömyytesi sporalogiasta.Asioista tietysti pitää puhua niiden oikeilla nimillä. Tiedän mitä hesateria tarkoittaa, mutta en ole syvällisemmin perehtynyt, ja kaikki kiehtoo taivaan ja maan välillä. Voisin lukea asiasta, mutta paljon mielenkiintoisempaa on kuunnella ihmisten käsityksiä asioista. Joka tapauksessa jollain tavalla värittynyt on kaikki tieto, mitä otamme vastaan (jos nyt ei ole kysymyksessa 2 2=4, ja tähänkin on jollain jotain sanottavaa ehkä...)
- kadunmies minä
elX! kirjoitti:
Mitä muuten tarkoittaa se jos on kaksi elementtiä Aleksilla konjunktiossa,vaikka liikennevaloissa?Yhtymäsi on aika mielenkiintoinen tapaus. Siinä saattaa olla jopa enemmän ihmettelemistä omien mielihalujen ja muiden mielipiteen välillä kuin kääntöneliössä.
Yhtymähän tarkoittaa energioiden yhteensulautumista. Toisin sanoen tässä tulee esiin esim. tilanne "ei ole kutosta ilman kakkosta eikä kakkosta ilman kutosta". Energiat häiritsevät toisiaan. Vaikeus on kuitenkin siinä, että niitä ei yhtymässä ole helppo erottaa. Neliössäkin energiat häiritsevät toisiaan, mutta ne erottaa kyllä toisistaan suht. helposti.
Ihmisen, jolla sporat ovat tarkassa yhtymässä A:lla saattaa olla todella vaikea tehdä kompromisseja omien ja toisten mielihalujen välillä.
En osaa tästä arvioida kuinka liittyy tapaukseesi, mutta noin yleisesti. - Kulkija*
endur kirjoitti:
Asioista tietysti pitää puhua niiden oikeilla nimillä. Tiedän mitä hesateria tarkoittaa, mutta en ole syvällisemmin perehtynyt, ja kaikki kiehtoo taivaan ja maan välillä. Voisin lukea asiasta, mutta paljon mielenkiintoisempaa on kuunnella ihmisten käsityksiä asioista. Joka tapauksessa jollain tavalla värittynyt on kaikki tieto, mitä otamme vastaan (jos nyt ei ole kysymyksessa 2 2=4, ja tähänkin on jollain jotain sanottavaa ehkä...)
Jep, jep.
Heh, heh.
- *Valistunut*
Hyvä, olet jo hiukan selvästi perehtynyt asiaan etkä vain kritisoi sporalogiaa, kuten jotkut skeptikot tekevät vaikka eivät ole tutustuneet koko järjestelmään ja sen holistiseen ajattelumalliin. He ovat yleensä yksityisautoilun ja logistiikan sokaisemia materialisteja, jotka eivät ymmärrä elämän monimuotoisuutta, säälittäviä pseudoskeptikoita.
Näkökulma on todellakin uusi ja raikas. Sehän tässä sporalogiassa onkin niin kiehtovaa, että aina riittää uutta opittavaa eikä valmiiksi tule koskaan. Sitä ihminen tosiaan nöyrtyy näinkin suurten voimien ja energian edessä jos vain avaa silmänsä ja etsii.
Asiaa kannattaa tutkia ja käydä kursseilla, hakea kirjastosta tunnettujen sporalogien kirjoja, sillä muuten voi tuntu siltä että ajattelu menee ihan pois raiteiltaan. Näkemykset voivat tosiaan alussa tuntua hyvin radikaaleilta, vaikka niihin onkin saatu jo paljon näyttöä niiden toimivuudesta käytännössä
Maitolaari Haureaonko on yksi tunnetuimmista sporalogeistamme, hän on sitäpaitsi paijaustieteen desantti. Raivo A.B.C.D. Hitusvinkula on myös tunnettu ja arvostettu sporalogi hän on koulutukseltaan massahysterian kamreeri. Heistä kumpaakaan ei voida todella kuvata ainakaan kylmäkiskoiseksi. - semis
Hei vaan sporalogiaan pettyneet,
olette joutuneet taas väärille raiteille, kun yritätte löytää konkreettista vastaavuutta materiasta sporaogiaa selittäessänne. sporalogia perustuu hermeneuttiseen oivallukseen ja tulkintaan se on autopoeettinen (!?!) kieli, joka kehittyy sitä mukaa kun sitä käytetään ja siitä puhutaan. Kysymys on relaatioista kielen sisällä ei niinkään varsinaisista suhteista ulkoiseen maailmaan. sporaogian kritisoijat ovat olleet jo pitkään pahasti pihalla, kun eivät tätä humanisteille itsestään selvää asiaa ole tajunneet.
Mene ja väitä jotain siitä, että kieli jota puhumme on sinänsä totta tai epätotta - ei onnistu ilman viittaussuhdetta ulkoiseen maailmaan, joka sekin on vain enemmän tai vähemmän subjektiivisesti tajuttavissa. Että se siitä skeptikkonarutuksesta ja muiden *-logien turhasta asiantuntemattomasta poskensoittamisesta.
Sitäpaitti sporaogiassa on tietokoneiden aikakaudella mahdollista tehdä hyvinkin tarkkoja tilastotieteellisiä vertailuja ja arviointeja - niille jotka niitä kaipaavat. tiedettä tai taidetta - kukin päättää omasta puolestaan (eikä jokin skeptikkojen oikeassa totuudessa pysyvien herrojen kerho). - Pendulummi
Moi,
Tämä ei ole mainos. Sporalogia elää, vilkas keskustelu todistaa siitä. Tuntuu kuitenkin siltä, että Nettiin tottuneet nuoret eivät välttämättä osaa aina etsiä suorimpia mahdollisia kanavia etsiä lisätietoa.
-Sporalogia ei ole mekaaninen kysy-vastaa -kone.
-Sporalogia on itsetuntemuksen väline.
-Sitä ei voi ottaa haltuun nopeasti kuten ei mitään muutakaan, joka todella merkitsee jotain eikä ole pelkkää kulutustavaraa.
-Opiskelu on välttämätöntä. Ei ole oikoteitä - jos on - ne vievät ongelmiin.
-Sporalogiaa on monella tasolla alkaen viihteellisestä runkolinjasporalogiasta päätyen minne tahansa ihmisen olemuksen analyyseihin tai olemisen peruskerroksiin.
-Sporalogiaa harjoittavat ammattimaiset ihmiset työkseen, heistä suurin osa asuu luonnollisesti Hgissä.
-Ammattimainen työ maksaa rahaa.
-Silti sporalogian etu on siinä, että se päästää luokseen jokaisen itsestään kiinnostuneen ihmisen. Kirjastoissa on tulkintakirjoja, joilla pääsee alkuun oman kartan ymmärtämisessä.
-Pelkät transiittilistaukset, pysäkkiohitukset yms. eivät kerro ihmisen elämäntilanteesta paljonkaan ellei siihen sisälly oman peruskartan ymmärtämistä. Sama koskee koko sporalogiaa: se ei ole tekninen väline, joka tuottaa vastauksia liukuhihnalta. Se on itseensä tutustumisen symbolinen ja myyttinen tie.
Aloittelijat kaikilla aloilla yleensä tarvitsevat opastusta. Siinä ei ole mitään pahaa, mutta siinä voi olla, että jää kiinni jonkun yksilön omalaatuisiin näkemyksiin eikä kuva täydenny.- Exä ja pexä
Sain sporalogisen tulkinnan jossa mainittiin,että elämäni on ensikertaa hyvää ja tasapainoista 35 ikävuoden jälkeen.Siihen asti on turha odottaa mitään onnistuvaksi kun on niin paljon vastoinkäymisiä.
Niitä todellakin ollut ja paljon.Nyt on ollut liian helppoa ja tasaista.:)
Onneksi en saanut tuota tulkintaa vuosia sitten,olisin varmaan masentunut.:)
Alan päästä tästä skeptisestä asenteestani sporalogiaan pikkuhiljaa kun lukee ja vähän itsekin opiskelee asiaa.Itseasiassa kiinnostuin vasta hiljan sporlogiasta,aikatauluja ja reittikarttoja nyt olen lueskellut aina.:) - Pendulummi
...vaikka tutustumalla perusteisiin, eli:
http://www.hel.fi/wps/portal/HKL/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/fi/Helsingin kaupungin liikennelaitos/Aikataulut ja reitit/Raitiolinjat - Ruuneberi
Pendulummi kirjoitti:
...vaikka tutustumalla perusteisiin, eli:
http://www.hel.fi/wps/portal/HKL/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/fi/Helsingin kaupungin liikennelaitos/Aikataulut ja reitit/RaitiolinjatItselleni kaikkein merkityksellisin 3B on täynnä sitä mistä "semiskin" kirjoitteli:
- sporalogia perustuu hermeneuttiseen oivallukseen ja tulkintaan se on autopoeettinen (!?!) kieli, joka kehittyy sitä mukaa kun sitä käytetään ja siitä puhutaan. Kysymys on relaatioista kielen sisällä ei niinkään varsinaisista suhteista ulkoiseen maailmaan. sporaogian kritisoijat ovat olleet jo pitkään pahasti pihalla, kun eivät tätä humanisteille itsestään selvää asiaa ole tajunneet.-
katsokaa vaikka:
Pysäkki Numero
0 Eläintarha 1171445
1 Auroran sairaala 1180443
3 Kansaneläkelaitos 1140441
4 Töölön halli 1140439
5 Ooppera 1140437
7 Töölöntori 1140449
9 Apollonkatu 1130443
11 Sammonkatu 1130441
12 Kauppakorkeakoulut 1130439
13 Luonnontiet.museo 1130437
16 Lasipalatsi 1020443
18 Ylioppilastalo 1020446
19 Aleksanterinkatu 1020448
20 Senaatintori 1020450
22 Kauppatori 1030424
23 Eteläranta 10 1030426
24 Olympialaituri 1090415
25 Kaivopuisto 1070417
26 Neitsytpolku 1070419
26 Kapteeninkatu 1070421
27 Eiran sairaala
Numerologisen tulkintakehyksen sisään/oheen nousee aivan oma myyttinen maailmansa,joka täynnä viittauksia tarustoihin ja uskontoihin,ihmiskunnan erilaiseen arkkitypologiaan (ja tämä on vasta yksi exämppeli- rikasta,rikasta on koko sporal.)
VRT. Eläintarha,Apollonkatu,Sammonkatu,Olympialaituri,Neitsytpolku
(=eläinrata,Kreikan jumaltaruston Apollo,Kalevalan Sampo,Olympos-vuori,Neitsyen tähtikuvio)
Tästä huomaa jo aloittelijakin hahmon ja tulkintasuuntia. - itselläni
Ruuneberi kirjoitti:
Itselleni kaikkein merkityksellisin 3B on täynnä sitä mistä "semiskin" kirjoitteli:
- sporalogia perustuu hermeneuttiseen oivallukseen ja tulkintaan se on autopoeettinen (!?!) kieli, joka kehittyy sitä mukaa kun sitä käytetään ja siitä puhutaan. Kysymys on relaatioista kielen sisällä ei niinkään varsinaisista suhteista ulkoiseen maailmaan. sporaogian kritisoijat ovat olleet jo pitkään pahasti pihalla, kun eivät tätä humanisteille itsestään selvää asiaa ole tajunneet.-
katsokaa vaikka:
Pysäkki Numero
0 Eläintarha 1171445
1 Auroran sairaala 1180443
3 Kansaneläkelaitos 1140441
4 Töölön halli 1140439
5 Ooppera 1140437
7 Töölöntori 1140449
9 Apollonkatu 1130443
11 Sammonkatu 1130441
12 Kauppakorkeakoulut 1130439
13 Luonnontiet.museo 1130437
16 Lasipalatsi 1020443
18 Ylioppilastalo 1020446
19 Aleksanterinkatu 1020448
20 Senaatintori 1020450
22 Kauppatori 1030424
23 Eteläranta 10 1030426
24 Olympialaituri 1090415
25 Kaivopuisto 1070417
26 Neitsytpolku 1070419
26 Kapteeninkatu 1070421
27 Eiran sairaala
Numerologisen tulkintakehyksen sisään/oheen nousee aivan oma myyttinen maailmansa,joka täynnä viittauksia tarustoihin ja uskontoihin,ihmiskunnan erilaiseen arkkitypologiaan (ja tämä on vasta yksi exämppeli- rikasta,rikasta on koko sporal.)
VRT. Eläintarha,Apollonkatu,Sammonkatu,Olympialaituri,Neitsytpolku
(=eläinrata,Kreikan jumaltaruston Apollo,Kalevalan Sampo,Olympos-vuori,Neitsyen tähtikuvio)
Tästä huomaa jo aloittelijakin hahmon ja tulkintasuuntia.Ihan tiedoksesi vain, että itselläni on mm. Stadiumin mukaan 3B - opperassa (tasajaolla se ei ihan pysy mutta en käytä sitä, Connexiumista en ole oikein koskaan päässyt sisälle).
Kutonen on Bldv. 34:ssä, mikä yleensä heijastaleekin sitä miksi yksilö on kehittymässä iän myötä. Kasi kun vielä Lintsiin - a vot. Eipä ihme että ollaankin tekemisissä jokseenkin taiteilijaluonteen kanssa jolla räiskyy ja ihmissuhteet vaihtuu = minä :) :)
Tätä rikkoo hieman "kymppi Kelassa" mutta sen voi muuntaa tasajaolla eikä kukaan meistä särötön olekaan, siinähän se elämän juju onkin ja näkyy myös kartoilla. Saas nähdä mitä tulee.
- Oiva23
Spårat vaikuttavat elämän kehitykseen siinä vaiheessa kun
ne ovat jankuttaneet radoillaan muutaman miljardin vuoden ajan. Kevytkin kappale rupeaa rytmittämään lähiympäristönsä elintoimintoja siinä vaiheessa kun se on ollut taululla tarpeeksi kauan. Siitähän astrologiassa on kysymys, asioiden rytmittymisestä.- tiivitaavi ja pqai
Mites tämä sitten,,,, Pluto lödettiin vasta 1930,,,ei ole rytmittänt elintoimintoja eli vaikuttanut kuin vasta 75 vuotta
- XYZÅ
tiivitaavi ja pqai kirjoitti:
Mites tämä sitten,,,, Pluto lödettiin vasta 1930,,,ei ole rytmittänt elintoimintoja eli vaikuttanut kuin vasta 75 vuotta
?Millos muuten neppari löydedttiin?
- demi moore
XYZÅ kirjoitti:
?Millos muuten neppari löydedttiin?
Wikipedia:
"Vuonna 1821 havaittiin häiriöitä Uranuksen kiertoradassa ja alettiin epäillä, että sitä häiritsisi toinen planeetta. Vuonna 1843 John Couch Adams laski tämän tuntemattoman planeetan kiertoradan. 1846 Urbain Le Verrier teki samanlaisia laskelmia tietämättä Adamsista. Samana vuonna Johann Gottfried Galle löysi Neptunuksen vain asteen päässä siitä, missä Le Verrier oli laskenut sen olevan."
Eli Neppari on löydetty useaan eri aikaan. Selvästi aiemmin kuin I sporat ;-)
- kirill+
.krijoja joissa olis tietoo sporalogiasta, sitten kans siitä että miten se toimii vai toimiiko
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881607
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla151501- 981400
- 1191325
- 691270
- 1161160
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n2601010- 69981
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18955- 37937