teosofia

looking for light

Hei!
Onko kukaan muu kiinnostunut teosofiasta ja Ervastin kirjoituksista? Toimivatko em. elämänkatsomuksen omistavat ihmiset millään tavalla Suomessa? Se tuntuu vahvasti olevan minun juttuni.

7

418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kolbjan
    • Tellu

      Onhan Suomessa Teosofinen seura, jolla lienee osastot ainakin Helsingissä ja Tampereella. En tiedä onko toiminta järin vilkasta, mutta ainahan noita luentoja piisaa, tarkkaile vaikkapa lehtiä (Ultra yms.) joissa on tapahtumakalentereita.

      Ervastia diggaavat enempi (Suomen) ruusu-ristiläiset ja kristosofinen seura. Jälkimmäinen on vähän turhan äärimmäisyyksiin hurahtanut pitäessään Ervastia melkein Jeesustakin suurempana hahmona.

      Kirjoja löytyy kiitettävästi hyvin varustelluista kirjastoista ja antikvariaateista. Olen muuten kirjastoissa huomannut että on täysin kirjastonhoitajan mieltymyksistä kiinni kuinka reilusti "alan" kirjoja löytyy. Joissakin kenkummissa kirjastoissahan osastoa 15 edustaa jokin "Saatana kutsuu minua"... äsh! Ervast tosin taitaa olla enempi osastoa 17 muistaakseni.

      (Itse en ole sitoutunut teosofiaan, mutta olen aikoinani tutkinut sitäkin paljon.)

    • EclipsE

      Siis tuo P. Ervasthan erosi Teosofisesta liikkeestä, kun hänellä meni palko nenään sen johdosta ettei häntä valittu teosofisen seuran elinikäiseksi johtajaksi, erosi ja perusti ruusu-ristin.
      Mutta hän suomensi Salaisen opin (tuo suomennos on englannin kieliseen teokseen verrattuna kuulemma kammottava), sekä on kirjoittanut melkoisen määrän ko. katsannon kirjallisuutta.
      Joista ainakin osa on Disney-driven-okkultismia.
      (Onpahan olemassa liike joka oli nimeltään muistaakseni "ihmisyyden tunnustajat" joiden mukaan Ervast on avatar, joihin he laskevat mm. Buddhan ja muita uskontojen avainhenkilöitä.)

      Itse teosofisen liikkeen miinuksena on rusinat pullasta-metodi ottaa huomioon tunnuskirjoista vain tämä heidän suuntauksensa mukaiset kohdat, tehden näin väkivaltaa kontekstille.
      Joskin myönnän itsekkin tuohon vähän perehtyneeni, ja omistavani ilmestyskirja teosofian-valossa opuksen, joka on paikoittain varsin viehättävä, mutta paikoittain kerrassaan surkuhupaisa esimerkki edellämainitsemanlaisesta rusinat pullasta- tutkimuksesta.

      • Kolbjan

        > Siis tuo P. Ervasthan erosi Teosofisesta
        > liikkeestä, kun hänellä meni palko nenään sen
        > johdosta ettei häntä valittu teosofisen seuran
        > elinikäiseksi johtajaksi, erosi ja perusti ruusu-
        ristin.

        No nyt kyllä syyllistyit rusinanpoimimiseen! Missäs sinä olet valehtelemaan oppinut ?;)

        Kyseessä oli sama ongelma, mikä jo Blavatskyn aikana ilmeni, että seuraan eksyi ihmisiä, joilla ei ollut oikein selvää käsitystä, seuran tarkoituksesta, (eikä kaikilla täyttä käsitystä omasta itsestäänkään) ja jotka eivät tuntuneet haluavan siitä edes tietää. Etsivät näet vain kannatusta omalle pilvissäleijuntaharratukselleen, tiedäthän. Nämä olivat niitä, jotka seuran sisältä alkoivat pyrkiä kuuluisuuteen ja huomattuaan, ettei seuran johtaja olekaan yhtä mieltä (tai mielettömyyttä) heidän kanssaan, ryhtyivät häntä vastustamaan. Tätä ilmeni jo Blavatskyn aikoina ja monet noiden kiukuttelijoiden perättömät huhut elävät vieläkin teosofian vastustajien vetoomuksissa.

        Hämmästyttävää kyllä, Ervastin eroaminen ei kuitenkaan johtunut edellisestä, vaan viimeinen tikki taisi olla juuri tämä sotakysymys. Ervast odotti ikäänkuin luonnollisesti, etteivät Teosofisen Seuran jäsenet sekaantuisi syttyneeseen 2. maailmansotaan ja sen tunnelmiin, vaan eläisivät yleismaailmallisissa veljeydentunteissa ja töissä läpi koko sota ajan. Mutta hän joutui toteamaan, että Teosofisen seuran johto oli asettunut toisen sotivan puolelle ja kehoitti kaikkia teosofeja sotaan Valkoisen Veljeskunnan puolesta mustien maagikkojen kätyriä, Saksaa, vastaan.

        * * *

        Muutoin en kiellä etteikö tarkoituksenhakuisuutta esiintyisi teosofiankin piirissä.


      • EclipsE
        Kolbjan kirjoitti:

        > Siis tuo P. Ervasthan erosi Teosofisesta
        > liikkeestä, kun hänellä meni palko nenään sen
        > johdosta ettei häntä valittu teosofisen seuran
        > elinikäiseksi johtajaksi, erosi ja perusti ruusu-
        ristin.

        No nyt kyllä syyllistyit rusinanpoimimiseen! Missäs sinä olet valehtelemaan oppinut ?;)

        Kyseessä oli sama ongelma, mikä jo Blavatskyn aikana ilmeni, että seuraan eksyi ihmisiä, joilla ei ollut oikein selvää käsitystä, seuran tarkoituksesta, (eikä kaikilla täyttä käsitystä omasta itsestäänkään) ja jotka eivät tuntuneet haluavan siitä edes tietää. Etsivät näet vain kannatusta omalle pilvissäleijuntaharratukselleen, tiedäthän. Nämä olivat niitä, jotka seuran sisältä alkoivat pyrkiä kuuluisuuteen ja huomattuaan, ettei seuran johtaja olekaan yhtä mieltä (tai mielettömyyttä) heidän kanssaan, ryhtyivät häntä vastustamaan. Tätä ilmeni jo Blavatskyn aikoina ja monet noiden kiukuttelijoiden perättömät huhut elävät vieläkin teosofian vastustajien vetoomuksissa.

        Hämmästyttävää kyllä, Ervastin eroaminen ei kuitenkaan johtunut edellisestä, vaan viimeinen tikki taisi olla juuri tämä sotakysymys. Ervast odotti ikäänkuin luonnollisesti, etteivät Teosofisen Seuran jäsenet sekaantuisi syttyneeseen 2. maailmansotaan ja sen tunnelmiin, vaan eläisivät yleismaailmallisissa veljeydentunteissa ja töissä läpi koko sota ajan. Mutta hän joutui toteamaan, että Teosofisen seuran johto oli asettunut toisen sotivan puolelle ja kehoitti kaikkia teosofeja sotaan Valkoisen Veljeskunnan puolesta mustien maagikkojen kätyriä, Saksaa, vastaan.

        * * *

        Muutoin en kiellä etteikö tarkoituksenhakuisuutta esiintyisi teosofiankin piirissä.

        etenkään maksalaatikon rusinoista. (sen sijaan nyrkillinen voita, ja mälli puolukkahilloa will do..)

        Äh, sinua olen pitänyt aivan liian älykkäänä ryhtymään tuohon jos-olet-erimieltä-kanssani-valehtelet-retoriikkaan.

        Sillä se mitä sanoi ei mitenkään pois-sulje sitä mitä minä sanoin, vaan lähinnä antaa poliittisestikorrektin, aka. tarkoituksenhakuisen selityksen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe