Pakko jonnekin purkaa tätä kiukkua. Mieheni lasten äiti soitti ja haukkui mieheni lyttyyn, kun ei kuulemma raha virtaa tarpeeksi mieheni tililtä sinne exän tilille. Siis olenko ymmärtänyt jotain väärin, kun luulin, että elatusmaksut maksetaan just sitä varten, että niillä ostetaan lapsille vaatteita ja kustannetaan harrastuksia. On se kumma kun ei 360 euroa kuukaudessa kahden lapsen menoihin riitä. Lisäksi mieheni maksaa vielä matkakulut tapaamisista (n. 200 euroa per kk) ja osallistuu aina isompiin hankintoihin plus järkkää matkoja ja muuta kivaa lapsilleen.
Niin hyvin kun tulenkin mieheni exän kanssa juttuun, niin suorastaan vituttaa kun meillä ei saisi olla omaa elämää, kaikesta on tehtävä tiliä sinne exän suuntaan. Me kun olemme ihmisiä, jotka harrastavat kulinaristisia nautintoja, rakastamme matkustelua ja muutenkin tykkäämme ottaa elämän rennosti ja panosta elämyksiin, niin siellä sitten on yhdet tavarnapalvojat jurnuttamasssa kaikesta mitä me teemme.
Kauhean vaikeaa on sitten sekin, kun omalle pojalleni haluan opettaa, että vaikka elämme ihan mukavaa "poroporvarillsita" elämää, niin ei kaikki ole itsestään selvää. Itse olen varsin vaatimattomista oloista lähtöisin ja vanhempani panostivat lapsuudessani merkkivaatteiden ja kalliiden rojujen sijaan siihen, että meitä lapsia vietiin ulkomaille ja tutustuimme uusiin kulttuureihin ja mielestäni se on suurin pääoma, jonka olen elämääni kotoa saanut. Sellaisen elämänasenteen haluaisin omalle lapsellenikin opettaa, mutta aika mahdotonta se on, kun mieheni lapset kasvatetaan taas siihen, että kaikki mitä haluaa on saatava ja vanhempien tehtävänä on maksaa maksaa ja maksaa.
Eikö jokaisella aikuisella pitäisi olla vastuu omasta lapsestaan ja etenkin omasta elämästään? Eihän se voi olla niin, että kun on erottu, niin sen parempituloisen pitää maksaa kaikki silläkin kustannuksella, että oma elämä ja uuden perheen elämä kärsii ja lisäksi meidän on tunnettava jotain huonoa omatuntoa siitä, että me halutaan elämästä muutakin, kuin istua kotona murjottamassa?
RRRRRR:...
29
2343
Vastaukset
- tytti
kuin omasta päästäni! Olet kyllä niin oikeassa. Voisitte ehdottaa miehen exälle että voisitte vuorostanne ottaa lapset luoksenne ja äiti maksaa elarit. Tai voitte kokeilla vuoroviikkosysteemiä. Meillä kun näin tehtiin, jostain kumman syystä exä on ollut hiiren hiljaa : )
- vihainen vihannes
Mietittiin me sitäkin, että kun mieheni exä niin kovasti haluaisi "uudelleen laskettaa elatusmaksut", että suostuttaisiin siihen. Nimittäin luultavasti hänelle tulisi siitä persnettoa, koska yleinen käytäntöhän on se, että vanhemmat maksavat puoliksi tuollaiset suuremmat matkakulut ja lisäksi mieheni tulot ovat hieman laskeneet siitä, millä tuloilla nuo elatusmaksut ovat alunperin lasketut.
Minua huolestuttaa se, että miten tuo häslääminen vaikuttaa mieheni ja hänen lastensa väleihin ja toisaalta tiedän, että mieheni muutenkin on kantanut huonoa omatuntoa sekä erosta, että mm. toiselle paikkakunnalle muutosta ja tiedän, että vaikka minä olen nyt ollut ihan raivoissani (tosin en ole sitä miehelleni esille tuonut, koska en vaan halua sotkeutua liikaa heidän asioihinsa), niin se menee ohi. Mieheni sielunelämään taas tuollainen "huono isä" ja "vaadin yksinhuoltajuutta jos..." -syyttely ja uhkailu jättää jäljet.
- loistoelämä itse
"Eikö jokaisella pitäisi olla vastuu omista lapsista", kirjoitit näin. No eikö se mies ole niiden lasten isä? Silloin hänellä on niistä vastuu.
Jos mies pystyy elämään ilman lapsia loisto-elämää, niin on kykenevä maksamaankin enemmän.
Se vaan aina tehdään kateuksissaan ja peloissaan sekä katkeruudessa siitä exästä se pahis, johon myös isä syyllistyy, mutta kukaan ei sitä huomaa.
Miksi sinä muuten olet huolissasi miehen rahoista? Onko se jotenkin sulta pois. Mene töihin, ettei tarvi elää miehen kustannuksella, eikä surra sitä, että isä maksaa lapsiensa kustannuksia siinä missä äitikin.- vihainen vihannes
Kuules, itse teen pitkää päivää duunia ja olen nyt viettämässä vuosilomaani. Toisin kuin mieheni exä, joka vaan loisii monen miehen rahoilla.
Joten se siitä.
Ihmettelen vaan, että miten kenelläkään on varaa tehdä lapsia, jos lapsiin upotetaan satoja euroja kuukaudessa rahaa, vaikka ei siihen sitten olisi realielämässä varaa. Lapsen äiti tekee tässä tilanteessa päätökset siitä, että mitä lapsilleen hankkii ja silloin hänen on myöskin kannettava vastuu siitä, että onko siihen varaa. Voisin minäkin alkaa pukea muksuani kalliisiin vaatteisiin, mutta silloin se olisi automaattisesti jostain muusta pois ja mielestäni lapsen kasvatukselle on tärkeämpää moni muu asia kuin se, että kulkeeko muksu kalliissa vaatteissa vai ei.
En ymmärrä sitä ajatusmaailmaa, ettei eronneet vanhemmat saisi rakentaa itselleen hyvää ja ilman, että heidän on sitten oltava tilivelvollisia katkerille exilleen.
Ja kyllä minulle mieheni rahat kuuluu siinä missä hänelle kuuluu minun rahani, koska MINÄ olen naimisissa mieheni kanssa, ei hänen exänsä. Kuulostaa varmaan kurjalta, mutta niin se vaan on. Ei minunkaan lapseni isä sotke minun ja mieheni asioita ja utele sitä, että kuinka me varamme käytämme. Enkä toisaalta minä sotkeudu lapseni isän uuden perheen asioihin. Kerran kuussa kun tulee elatusmaksu tilille ja isä pitää lapseensa yhteyttä ja viettää aikaa tämän kanssa, niin minä olen tyytyväinen. En tiedä paljonko hän käyttää rahaa luonaan asuviin lapsiinsa, pääasia on se, että lasten kanssa ollaan ja touhutaan, eikä se, että ostetaan rojua ja tavaraa! - olet katkera
oletko itse töissä? Mene itse töihin tai jos ei ole varaa pitää lapsia, ehdota että isä ottaa huoltajuuden ja sinä maksat elarit.
- hyvin
vihainen vihannes kirjoitti:
Kuules, itse teen pitkää päivää duunia ja olen nyt viettämässä vuosilomaani. Toisin kuin mieheni exä, joka vaan loisii monen miehen rahoilla.
Joten se siitä.
Ihmettelen vaan, että miten kenelläkään on varaa tehdä lapsia, jos lapsiin upotetaan satoja euroja kuukaudessa rahaa, vaikka ei siihen sitten olisi realielämässä varaa. Lapsen äiti tekee tässä tilanteessa päätökset siitä, että mitä lapsilleen hankkii ja silloin hänen on myöskin kannettava vastuu siitä, että onko siihen varaa. Voisin minäkin alkaa pukea muksuani kalliisiin vaatteisiin, mutta silloin se olisi automaattisesti jostain muusta pois ja mielestäni lapsen kasvatukselle on tärkeämpää moni muu asia kuin se, että kulkeeko muksu kalliissa vaatteissa vai ei.
En ymmärrä sitä ajatusmaailmaa, ettei eronneet vanhemmat saisi rakentaa itselleen hyvää ja ilman, että heidän on sitten oltava tilivelvollisia katkerille exilleen.
Ja kyllä minulle mieheni rahat kuuluu siinä missä hänelle kuuluu minun rahani, koska MINÄ olen naimisissa mieheni kanssa, ei hänen exänsä. Kuulostaa varmaan kurjalta, mutta niin se vaan on. Ei minunkaan lapseni isä sotke minun ja mieheni asioita ja utele sitä, että kuinka me varamme käytämme. Enkä toisaalta minä sotkeudu lapseni isän uuden perheen asioihin. Kerran kuussa kun tulee elatusmaksu tilille ja isä pitää lapseensa yhteyttä ja viettää aikaa tämän kanssa, niin minä olen tyytyväinen. En tiedä paljonko hän käyttää rahaa luonaan asuviin lapsiinsa, pääasia on se, että lasten kanssa ollaan ja touhutaan, eikä se, että ostetaan rojua ja tavaraa!Ymmärrän hyvin kiukkusi. Monille exille näyttää näille palstoille kirjoitellessaan olevan erityisen vaikeaa hyväksyä se että huonoimmassa tapauksessa rahallinen apu isältä on ainoastaan sen elatusrahan verran eikä heillä ole laillisesti oikeutta vaatia yhtään enempää. Teillä tosin näyttää siltä että isä osallistuu enemmänkin kustannuksiin joten aika noloa exältä olla vaatimassa vielä lisää. Nähtävästi kaiken sen rahan joka näihin erolapsiin laitetaan pitää näkyä exän kukkarossa, eivätkö ne tajua että kyllä isä rahaa laittaa lapsiinsa omassakin taloudessaan......Onneksi on exiäkin jotka ovat kohtuullisia pyynnöissään kuten meidän etälapsen äiti....hän ei yritä vedättää enään...tosin jonkin aikaa hänkin sai mieheni maksamaan koko summan ~500 € kun ei tajuttu kysyä viranomaisilta miten tuo jako menee, uskottiin sinisilmäisinä että kun exä niin sanoo niin tottavie me uskotaan. Kun yksinhuoltajaystävättäreni sitten ihmetteli että ei kenenkään lapsen kuukausittainen rahan meno ole edes viittäsataa, alkoi hälytyskellot soida. Ei sitten enään kyllä ihmetelty miksi exällä oli varaa uuteen autoon....ja exä kehtasi väittää että ei hän tiennyt..näitä palstoja lukiessa on TÄYSIN selvää että exät tietävät tasan tarkkaan miten tuon rahan kanssa menee....
- ap:ta
olet katkera kirjoitti:
oletko itse töissä? Mene itse töihin tai jos ei ole varaa pitää lapsia, ehdota että isä ottaa huoltajuuden ja sinä maksat elarit.
tosi hyvin!! meillä erehdyttiin käymään viime kesänä risteilyllä ilman miehen lasta, ja semmonen meteli nousi, kuinka kehdataankin tehdä semmosta vääryyttä lapselle, ja kuinka meillä on sitten varaa risteillä keskenään!! äidille ei tullut mieleen että vie itse pojan risteilylle, mutta eihän hänellä ole varaa kun mies maksaa niin huonon elatusmaksun..niin onko nämä risteilytkin tarkoitus kattaa lapsen elatusmaksuista,ei meillekään kukaan maksa kesäloma-sekä ulkomaanmatkoista joissa lapsi mukana poikkeusetta! edes sitä taskurahaa ei äidiltä heru lapselleen..ja elarithan juoksee normaaliin tapaa silläkin aikaa!
ja kyllä kun meillä on oma asunto,sitä kadehditaan, ja kyllä meillä on varaa..niin pankille ollaan velkaa, ja sitä lyhennetään joka kk:si, että ei me mitään sen rikkaampia olla! mutta äiti kun JOUTUU oleen kotona uuden puolison kanssa tehdyn lapsen kanssa,niin ei ole varaa mihkään, ja ex puolison KUULUU vastata lapsensa elannosta, kun on lapsen isä..eikö äidin tarvitse sitten äitinä osallistua? tätä mieheni on kysynyt,ja exä vastasi että hän JOUTUU hoitamaan lapsen YKSIN ja enemmän kuussa, että mieheni saa vastata elatuksesta..huh huh..tästä viisastuneen varasimme aja lv:lle, ja saatiin kunnollinen sopimus, jossa tapaamisajatkin lisättiin paperille..
ja mieheni ja minä hommaamme lapselle tänne omat vaatteet,lelut jne..exä sitten vaatii omia puolikkaitaan joka rukkasparista,mutta mies on perustellut että hän hommaa tänne vaatteet exä sinne, ja ei silloin osallistu enään exän ostamiin hankintoihin.
matkat menee puoliksi ( 120km suunta)ennen mies maksoi ne yksin, tähänkin saatiin muutos lv.lla..ja tilanne katsottiin että laskutulla elatusmaksulla, lapsilisällä ja omalla osuudellaan katetaan lapsen kulut kk:ssa exän päässä,exähän ei tätä hyväksy vieläkään,kun ei hänen kuulu maksaa lapsesta,se on isän velvollisuus!
tottakai isän velvollisuus maksaa lapsensa elantoa mutta YHDESSÄ toisen vanhemman kanssa!! - vihainen vihannes
ap:ta kirjoitti:
tosi hyvin!! meillä erehdyttiin käymään viime kesänä risteilyllä ilman miehen lasta, ja semmonen meteli nousi, kuinka kehdataankin tehdä semmosta vääryyttä lapselle, ja kuinka meillä on sitten varaa risteillä keskenään!! äidille ei tullut mieleen että vie itse pojan risteilylle, mutta eihän hänellä ole varaa kun mies maksaa niin huonon elatusmaksun..niin onko nämä risteilytkin tarkoitus kattaa lapsen elatusmaksuista,ei meillekään kukaan maksa kesäloma-sekä ulkomaanmatkoista joissa lapsi mukana poikkeusetta! edes sitä taskurahaa ei äidiltä heru lapselleen..ja elarithan juoksee normaaliin tapaa silläkin aikaa!
ja kyllä kun meillä on oma asunto,sitä kadehditaan, ja kyllä meillä on varaa..niin pankille ollaan velkaa, ja sitä lyhennetään joka kk:si, että ei me mitään sen rikkaampia olla! mutta äiti kun JOUTUU oleen kotona uuden puolison kanssa tehdyn lapsen kanssa,niin ei ole varaa mihkään, ja ex puolison KUULUU vastata lapsensa elannosta, kun on lapsen isä..eikö äidin tarvitse sitten äitinä osallistua? tätä mieheni on kysynyt,ja exä vastasi että hän JOUTUU hoitamaan lapsen YKSIN ja enemmän kuussa, että mieheni saa vastata elatuksesta..huh huh..tästä viisastuneen varasimme aja lv:lle, ja saatiin kunnollinen sopimus, jossa tapaamisajatkin lisättiin paperille..
ja mieheni ja minä hommaamme lapselle tänne omat vaatteet,lelut jne..exä sitten vaatii omia puolikkaitaan joka rukkasparista,mutta mies on perustellut että hän hommaa tänne vaatteet exä sinne, ja ei silloin osallistu enään exän ostamiin hankintoihin.
matkat menee puoliksi ( 120km suunta)ennen mies maksoi ne yksin, tähänkin saatiin muutos lv.lla..ja tilanne katsottiin että laskutulla elatusmaksulla, lapsilisällä ja omalla osuudellaan katetaan lapsen kulut kk:ssa exän päässä,exähän ei tätä hyväksy vieläkään,kun ei hänen kuulu maksaa lapsesta,se on isän velvollisuus!
tottakai isän velvollisuus maksaa lapsensa elantoa mutta YHDESSÄ toisen vanhemman kanssa!!Joo no meillä kanssa käytiin sota tuossa pari vuotta sitten. Minä olen omaa lastani kasvattanut melkein 10 vuotta yksinhuoltajana ennen kuin muutimme nykyisen mieheni kanssa yhteen. Pienelläkin rahalla kituutettiin lapseni kanssa, opiskelija kun olin. Kuitenkin meillä on ollut tapana lapseni kanssa kerran vuodessa käydä ulkomailla, koska itse olen ottanut sen kasvatuslinjan, että tavaroissa ja muussa voidaan tinkiä ja sitten nautitaan kerran vuodessa matkasta jonnekin uuteen kulttuuriin. No pari vuotta sitten olimme varanneet matkan Portugaliin ja nykyinen miehenikin sitten halusi lähteä meidän mukaan.
Ja voi jestas sitä sotaa, kun ei otettu miehen lapsia mukaan...
Nyt olisi taas syksyllä suunnitelmissani, että vien lapseni Kreikkaan, mutta en ole uskaltanut edes miehelleni vielä puhua asiasta, koska tiedän, että siitä alkaa taas sellainen soppa, että...
Minusta vaan on väärin, että jos pihistän oman lapseni menoissa eikä hän ole mankumassakaan mitään kalliita tavaroita ja veisin hänet omalla kustannuksellani ulkomaille, niin siitäkin sitten saa paskaa niskaan "kun yksi lapsi pääsee matkoille ja muut eivät"... Kai meidän pitää lapseni kanssa lähteä kahden ja miehen jäädä sitten sovinnolla kotiin... - Vihainen vihannes
hyvin kirjoitti:
Ymmärrän hyvin kiukkusi. Monille exille näyttää näille palstoille kirjoitellessaan olevan erityisen vaikeaa hyväksyä se että huonoimmassa tapauksessa rahallinen apu isältä on ainoastaan sen elatusrahan verran eikä heillä ole laillisesti oikeutta vaatia yhtään enempää. Teillä tosin näyttää siltä että isä osallistuu enemmänkin kustannuksiin joten aika noloa exältä olla vaatimassa vielä lisää. Nähtävästi kaiken sen rahan joka näihin erolapsiin laitetaan pitää näkyä exän kukkarossa, eivätkö ne tajua että kyllä isä rahaa laittaa lapsiinsa omassakin taloudessaan......Onneksi on exiäkin jotka ovat kohtuullisia pyynnöissään kuten meidän etälapsen äiti....hän ei yritä vedättää enään...tosin jonkin aikaa hänkin sai mieheni maksamaan koko summan ~500 € kun ei tajuttu kysyä viranomaisilta miten tuo jako menee, uskottiin sinisilmäisinä että kun exä niin sanoo niin tottavie me uskotaan. Kun yksinhuoltajaystävättäreni sitten ihmetteli että ei kenenkään lapsen kuukausittainen rahan meno ole edes viittäsataa, alkoi hälytyskellot soida. Ei sitten enään kyllä ihmetelty miksi exällä oli varaa uuteen autoon....ja exä kehtasi väittää että ei hän tiennyt..näitä palstoja lukiessa on TÄYSIN selvää että exät tietävät tasan tarkkaan miten tuon rahan kanssa menee....
Laskettiin tänään, että esim. helmikuussa mieheni siirsi yhteensä 700€ lastensa äidin tilille. Sisältäen elatusmaksun, matkakuluja, rahat tyttärensä uusiin bikineihin, rahaa yhteen konserttilippuun, taskurahaa lapsille, yksi puhelinlasku jne.
Lisäksi mieheni esim. otti just kalliit tapaturmavakuutukset lapsilleen.
Sitä kun vertaa siihen, että oman lapseni isä maksaa joka kuukausi tasan 125€ elatusapua ja mielestäni se on ihan kohtuullinen summa enkä ole enempää koskaan pyytänyt, niin jotenkin tuntuu ihan friikiltä koko touhu. - Eräs yh-äiti
vihainen vihannes kirjoitti:
Joo no meillä kanssa käytiin sota tuossa pari vuotta sitten. Minä olen omaa lastani kasvattanut melkein 10 vuotta yksinhuoltajana ennen kuin muutimme nykyisen mieheni kanssa yhteen. Pienelläkin rahalla kituutettiin lapseni kanssa, opiskelija kun olin. Kuitenkin meillä on ollut tapana lapseni kanssa kerran vuodessa käydä ulkomailla, koska itse olen ottanut sen kasvatuslinjan, että tavaroissa ja muussa voidaan tinkiä ja sitten nautitaan kerran vuodessa matkasta jonnekin uuteen kulttuuriin. No pari vuotta sitten olimme varanneet matkan Portugaliin ja nykyinen miehenikin sitten halusi lähteä meidän mukaan.
Ja voi jestas sitä sotaa, kun ei otettu miehen lapsia mukaan...
Nyt olisi taas syksyllä suunnitelmissani, että vien lapseni Kreikkaan, mutta en ole uskaltanut edes miehelleni vielä puhua asiasta, koska tiedän, että siitä alkaa taas sellainen soppa, että...
Minusta vaan on väärin, että jos pihistän oman lapseni menoissa eikä hän ole mankumassakaan mitään kalliita tavaroita ja veisin hänet omalla kustannuksellani ulkomaille, niin siitäkin sitten saa paskaa niskaan "kun yksi lapsi pääsee matkoille ja muut eivät"... Kai meidän pitää lapseni kanssa lähteä kahden ja miehen jäädä sitten sovinnolla kotiin...Kyllä varmasti ottaa päähän! Siis tottakai te saatte uuden perheenne kanssa käydä ulkomailla ja jos toiset lapset haluavat mukaan, niin osallistukoon heidän äitinsä sitten myös kustannuksiin. Kun luin noita juttujasi niin sain käsityksen että tälle miehesi exälle ei riitä mikään! Haluaisi nyhtää rahaa ihan mistä vaan pystyy loputtomasti! Ja jo se, että miehesi on maksanut 700€ tämän naisen tilille, niin on kyllä jo todella paljon! Itse olen yksinhuoltaja, asun lapsen kanssa kaksistaan, seurustelen mutta uusi miesystäväni asuu eri osoitteessa. Elatusapua saan noin 118€/kk. En ole koskaan viitsinyt vaatia lapsen isältä enempää vaikka hän onkin töissä. Välimatkaa meillä on noin 100km. Lapsen matkat isän luokse ja takas maksetaan puoliksi. Tällä isällä on jo uusi perhe ja lapsikin on syntynyt sittemmin. Jos he vaikka lähtevät perheineen ulkomaille niin en todellakaan ole vaatimassa että tyttäreni on myös päästävä mukaan! Pah! Ihan liikoja vaatii tuollainen nainen! Ymmärrän tosi hyvin kiukkusi ja toivon että pystyt jotenkin ratkomaan tuon ongelman.
- Vihainen vihannes
Eräs yh-äiti kirjoitti:
Kyllä varmasti ottaa päähän! Siis tottakai te saatte uuden perheenne kanssa käydä ulkomailla ja jos toiset lapset haluavat mukaan, niin osallistukoon heidän äitinsä sitten myös kustannuksiin. Kun luin noita juttujasi niin sain käsityksen että tälle miehesi exälle ei riitä mikään! Haluaisi nyhtää rahaa ihan mistä vaan pystyy loputtomasti! Ja jo se, että miehesi on maksanut 700€ tämän naisen tilille, niin on kyllä jo todella paljon! Itse olen yksinhuoltaja, asun lapsen kanssa kaksistaan, seurustelen mutta uusi miesystäväni asuu eri osoitteessa. Elatusapua saan noin 118€/kk. En ole koskaan viitsinyt vaatia lapsen isältä enempää vaikka hän onkin töissä. Välimatkaa meillä on noin 100km. Lapsen matkat isän luokse ja takas maksetaan puoliksi. Tällä isällä on jo uusi perhe ja lapsikin on syntynyt sittemmin. Jos he vaikka lähtevät perheineen ulkomaille niin en todellakaan ole vaatimassa että tyttäreni on myös päästävä mukaan! Pah! Ihan liikoja vaatii tuollainen nainen! Ymmärrän tosi hyvin kiukkusi ja toivon että pystyt jotenkin ratkomaan tuon ongelman.
Kiitos kaikille myötätuntoisista vastauksista. En yleensä ole koskaan kirjoittanut tai edes lukenut näitä palstoja ja helpottaa kyllä huomata, että on muitakin näiden asioiden kanssa painivia.
Mieheni exäkään kun ei ole mikään pa-tyyppi, vaan he ovat nykyisen miehensä kanssa ihan tavallisia keskituloisia ihmisiä (tosin tämä exä ei käy nykyään töissä), jotka vaan eivät ymmärrä jotenkin omia rajojaan ja pitää olla vähän hienompaa kuin naapurilla ja kauhean katkeria ollaan jos jollakin on vähän paremmin.
Kyllä minä välillä mietin sitäkin, että olenko minä se paha ihminen, että pitäisikö meidän antaa enemmän rahaa mieheni lapsille ja vaikka tinkiä sitten itse jostain enemmän. Mutta minusta se olisi sitten toisaalta väärin, että annettaisiin lapsille sellainen esimerkki, että "ostetaan" hyvä omatunto siitä, että lapset asuvat muualla.
Ja onko sekään oikein, että me tehdään töitä sen eteen, että ollaan menestytty ja miehenikin on paljon työmatkoilla, seminaarimatkoilla jne. eli me myöskin luovutaan asioista (esim. vietän varsin paljon arki-iltoja yksin, syy jonka takia mieheni exä halusi aikoinaan erota miehestäni eli ei ollut sitten sen hyvän elintason vuoksi luopumaan mistään), että meidän elintasomme olisi hyvä, jos sitten joku ulkopuolinen vie siitä älyttömiä siivuja vedoten lapsiin? Ja onko älykästä opettaa murrosikäisille lapsille, että isiltä voi kinuta 50 euron pleikkaripelejä, sadan euron kenkiä tai satojen eurojen skeittilautoja ihan milloin vaan ja jos isi ei suostu, niin sitten voi tirauttaa vähän itkua "sinä et rakasta minua enää". Hitto kun nytkin olisi remontti suunnitteilla, mutta ei me niin rikkaita olla, että rahaa riittäisi ihan minne vaan.
Ehkä paljon ongelmia on ihan arvomaailmojen eroista johtuvia. Itse olen kaiken lisäksi ortodoksi, jonka vuoksi on myöskin tullut sanomista, kun meillä ei esim. joulut ole krääsän ja tiptappien keskellä hillumista vaan hiljentymistä ja elämän pienistä iloista nauttimista...
Jotenkin tämä tilanne on paisunut sellaisiin mittasuhteisiin, että ehkä on vaan vedettävä nyt todella tarkat rajat sille, että mitä kustantaa ja kuka.
Olenko ihan kamala ihminen, jos ehdotan miehelleni, että tulevaisuudessa hän maksaa ne elatusmaksut ja lasten matkakulut tapaamisiin ja se on siinä?
Sanokaa minulle, että eikö ole niin, että kun elatusmaksun suuruus on laskettu, niin se elatusmaksu kattaa lapsen harrastukset, vaatekulut jne? Eli lapsen äidillä ei ole mitään perusteita vaatia jatkuvasti lisää rahaa?
En haluaisi sotkeutua koko asiaan, mutta kyllähän tämä nyt alkaa vaikuttaa jo koko perheeseen ja mieheni on jotenkin ihan valtavan ahdistunut ja masentunutkin tästä tilanteesta.
Kiitos vielä kaikille viesteistä. Auttaa kun jonnekin saa paineita purkaa. - meikäläinen...
Vihainen vihannes kirjoitti:
Kiitos kaikille myötätuntoisista vastauksista. En yleensä ole koskaan kirjoittanut tai edes lukenut näitä palstoja ja helpottaa kyllä huomata, että on muitakin näiden asioiden kanssa painivia.
Mieheni exäkään kun ei ole mikään pa-tyyppi, vaan he ovat nykyisen miehensä kanssa ihan tavallisia keskituloisia ihmisiä (tosin tämä exä ei käy nykyään töissä), jotka vaan eivät ymmärrä jotenkin omia rajojaan ja pitää olla vähän hienompaa kuin naapurilla ja kauhean katkeria ollaan jos jollakin on vähän paremmin.
Kyllä minä välillä mietin sitäkin, että olenko minä se paha ihminen, että pitäisikö meidän antaa enemmän rahaa mieheni lapsille ja vaikka tinkiä sitten itse jostain enemmän. Mutta minusta se olisi sitten toisaalta väärin, että annettaisiin lapsille sellainen esimerkki, että "ostetaan" hyvä omatunto siitä, että lapset asuvat muualla.
Ja onko sekään oikein, että me tehdään töitä sen eteen, että ollaan menestytty ja miehenikin on paljon työmatkoilla, seminaarimatkoilla jne. eli me myöskin luovutaan asioista (esim. vietän varsin paljon arki-iltoja yksin, syy jonka takia mieheni exä halusi aikoinaan erota miehestäni eli ei ollut sitten sen hyvän elintason vuoksi luopumaan mistään), että meidän elintasomme olisi hyvä, jos sitten joku ulkopuolinen vie siitä älyttömiä siivuja vedoten lapsiin? Ja onko älykästä opettaa murrosikäisille lapsille, että isiltä voi kinuta 50 euron pleikkaripelejä, sadan euron kenkiä tai satojen eurojen skeittilautoja ihan milloin vaan ja jos isi ei suostu, niin sitten voi tirauttaa vähän itkua "sinä et rakasta minua enää". Hitto kun nytkin olisi remontti suunnitteilla, mutta ei me niin rikkaita olla, että rahaa riittäisi ihan minne vaan.
Ehkä paljon ongelmia on ihan arvomaailmojen eroista johtuvia. Itse olen kaiken lisäksi ortodoksi, jonka vuoksi on myöskin tullut sanomista, kun meillä ei esim. joulut ole krääsän ja tiptappien keskellä hillumista vaan hiljentymistä ja elämän pienistä iloista nauttimista...
Jotenkin tämä tilanne on paisunut sellaisiin mittasuhteisiin, että ehkä on vaan vedettävä nyt todella tarkat rajat sille, että mitä kustantaa ja kuka.
Olenko ihan kamala ihminen, jos ehdotan miehelleni, että tulevaisuudessa hän maksaa ne elatusmaksut ja lasten matkakulut tapaamisiin ja se on siinä?
Sanokaa minulle, että eikö ole niin, että kun elatusmaksun suuruus on laskettu, niin se elatusmaksu kattaa lapsen harrastukset, vaatekulut jne? Eli lapsen äidillä ei ole mitään perusteita vaatia jatkuvasti lisää rahaa?
En haluaisi sotkeutua koko asiaan, mutta kyllähän tämä nyt alkaa vaikuttaa jo koko perheeseen ja mieheni on jotenkin ihan valtavan ahdistunut ja masentunutkin tästä tilanteesta.
Kiitos vielä kaikille viesteistä. Auttaa kun jonnekin saa paineita purkaa.tienaa just tuo pikkusen reilu 700e käteen näin äippälomalla..pisti vaan silmään, että joku voikin väittää lapsien kulutuksen olevan tätä,tai siis voi olla, mutta että pistetään etäisä YKSIN kustantaan tämmösiä summia, ja kuitenkin esim.minun täytyy maksaa laskut,lapsen kuluja ja omat asumismenoni tästä summasta..
et ole paha todellakaan..ja olisi tämän äidin syytä nyt tiputtautuu maan pinnalla, ja kustantaa itse tämä elintaso lapsille, jos sitä haluaa!!hui kamalaa..
samaa painotan, ihmiset tekevät töitä elääkseen,ei pelkästään elättääkseen muita!! ja jos siitä on katkera, niin aina löytyy töitä tekevälle( ei kyllä ihan aina)..mutta elintaso on ihan omasta pussista kiinni, ei sitä muilta aleta kinuaan ja maksattaan luxuselintasoo, vaikka kuinka muillakin olis..hittolainen..kyllähän erolapsistakin täytyy ja pitää huolehtii taloudellisesti MOLEMPIEN vanhempien, mutta tässä tapauksessa mennään mettään ja rytinällä!!!! - talsel-5
Tulin siihen tulokseen että ehkä sinun pitäisi mennä töihin.
- okalinnut
Kiitos vielä kaikille viesteistä. Auttaa kun jonnekin saa paineita purkaa.Ja onko älykästä opettaa murrosikäisille lapsille, että isiltä voi kinuta 50 euron pleikkaripelejä, sadan euron kenkiä tai satojen eurojen skeittilautoja ihan milloin vaan ja jos isi ei suostu, niin sitten voi tirauttaa vähän itkua "sinä et rakasta minua enää".
-Ei ole älykästä. Ei vanhempien rakkaus lapsiinsa ole kiinni siitä, miten paljon lapset saavat uusia pleikkapelejä tms. vaan kyllä rakkaus on enemmän tunnetta. Hölmöhän se miehesi exä on...
Itse olen kaiken lisäksi ortodoksi, jonka vuoksi on myöskin tullut sanomista, kun meillä ei esim. joulut ole krääsän ja tiptappien keskellä hillumista vaan hiljentymistä ja elämän pienistä iloista nauttimista...
- Te vietätte joulua tavallanne olivat lapset teillä tai muualla. Lapset viettävät äitinsä kanssa joulua kuten heillä joulua on tapana viettää. Miksi tehdä tästä asiasta ongelmaa? Miksi ylipäätään kuuntelette "sanomista"?
- Et ole kamala ihminen. Mutta miehesi rahat eivät ole sinun rahojasi, vaan hänen rahojaan. Hän voi käyttää omat rahansa miten haluaa, vaikkakin lain mukaan molempien puolisojen tulee osallistua perheen elatukseen (oletan, että olette naimissa). Sinä elätät omat lapsesi, hän omansa ja yhdessä yhteiset lapsenne(?).
- Sanon sinulle, että asia on juuri näin. Mutta edelleenkin...miehesi voi maksaa lisää, jos haluaa, sitä ei missään kielletä. Miksi miehesi kuuntelee moisia vaateita exältään?
- toteaa äitipuoli
Sama vitutus täälläkin! Miehen ex vaatii rahaa eikä niillä rahoilla todellakaan ostella lapsille vaatteita... exän matkustelu sen sijaan on kummasti lisääntynyt kuten lasten oleskelu meillä. Parin kuukauden ajan mieheni on maksanut puolet elatusmaksuista suoraan lapsille ja exä ei voinut muuta kuin kihistä kiukusta...
Ei mitään muuta mutta hän on ns. yh vaikka uusi mies majailee (mutta ei virallisesti asu) exän ja lasten asunnossa... että sellainen "yh" - yx mammuli
En voi muuta sanoa ku että Jestas sentään! Itse olen yh ja ei kuuna päivänä tuli mielee olla noin törkeä ex-puolisoani kohtaan, vaikak on yhtä jos sun toista viel hampaan kolos. Kehottaisin sinua juttelemaan miehes kanssa vakavasti, sillä minusta tollaselle "kuppaamiselle" pitää laittaa stoppi nyt heti, sillä muuten se ei lopu koskaan, ei edes silloin kun lapset tulevat täysi-ikäisiksi. Onkohan exälle tullu se edes mieleen? Exä voi nostaa haloon ja uhkailla ties millä, mutta teidän pitää olla vahvoja. Ottakaa jokainen "todiste" uhkailuista, et saa tavata lapsias yms. ja miehes menee lastenvalvojan juttusille. Ei ne tapaamiset ja elatusmaksut muutu vaikka hän yksinhuoltajax alkaisi. Ja uskon ettei kukaan mielivaltaisesti tosta noin vaan saa yksinhuoltajuutta jos toinen sitä vastustaa, jos ennestään on yhteishuoltajuus. Voimia teille ja teidän henkisen hyvinvoinnin takia laittakaa stoppi tollasille ja älä välitä tollasista mene töihin viesteistä, joissa lukijat vaan valikoivat heidän mielestään olennaisen.
- Vihainen vihannes
Minua alkoi tämä asia painaa jo niin, etten meinannut saada viime yönä unta. Asiaa ei helpota yhtään se, että mies on työmatkoilla ja joutuu odottamaan lauantaihin, että päästään tätä asiaa purkamaan.
Minä olen päättänyt sen, että tästä asiasta tehdään nyt selvää pässinlihaa, eli asia käydään lopullisesti halki eikä sen jälkeen rahasta enää puhuta. (Mieheni exähän haukkui mieheni lyttyyn, kun mies oli uusia vaatteita kinuaville lapsile sanonut, että näiden on pyydettävä äidiltään, jolla vastuu vaatehankinnoista on. Oli kuulemma "suurin loukkaus"... eli raha-asioista ei saisi lapsille puhua, mutta pakkohan tässä tilanteessa joku vähän sitä todellisuutta raottaa heillekin).
Laskin muuten äsken, että mieheni ex saa kuukaudessa lapsilisiä ja elatusmaksuja 50 euroa ENEMMÄN (per lapsi) kuin mitä itse sain yksinhuoltajaopiskelijana kuukaudessa opintotukea. Kertokaa minulle, miten 70 euroa viikossa ei ole riittävä summa vaan joka kuukausi sieltä ollaan kädenojossa ruinaamassa milloin mitäkin.
Yksi asia jonka päätin, on se, ettei enää vaate- ja harrastuskuluihin mieheni osallistu. Ne on katettava elatusmaksuilla ja lapsilisillä. Toisen asian päätin, että tulevaisuudessa ne pleikkaripelit ja skeittilaudat saavat tienata itse. Me keksitään jotain sopivaa työtä ja maksetaan siitä 6 euroa per tunti. Eivät he muuten opi koskaan sitä rahanarvoa, jos tavaraa vaan voi pyytää ja sitä kannetaan nenän eteen.
Ja jos sitten ei tyydytä miehen exää, niin hän voi mennä sinne uhkailemalleen lastenvalvojalle keskustelemaan asiasta.
Nyt kun saisin vielä mieheni uskomaan, että näin on parasta. Hän kun on vähän liian kiltti ja vähän liikaa lastensakin vietävissä. - ...jukka
Minua alkoi tämä asia painaa jo niin, etten meinannut saada viime yönä unta. Asiaa ei helpota yhtään se, että mies on työmatkoilla ja joutuu odottamaan lauantaihin, että päästään tätä asiaa purkamaan.
Minä olen päättänyt sen, että tästä asiasta tehdään nyt selvää pässinlihaa, eli asia käydään lopullisesti halki eikä sen jälkeen rahasta enää puhuta. (Mieheni exähän haukkui mieheni lyttyyn, kun mies oli uusia vaatteita kinuaville lapsile sanonut, että näiden on pyydettävä äidiltään, jolla vastuu vaatehankinnoista on. Oli kuulemma "suurin loukkaus"... eli raha-asioista ei saisi lapsille puhua, mutta pakkohan tässä tilanteessa joku vähän sitä todellisuutta raottaa heillekin).
Laskin muuten äsken, että mieheni ex saa kuukaudessa lapsilisiä ja elatusmaksuja 50 euroa ENEMMÄN (per lapsi) kuin mitä itse sain yksinhuoltajaopiskelijana kuukaudessa opintotukea. Kertokaa minulle, miten 70 euroa viikossa ei ole riittävä summa vaan joka kuukausi sieltä ollaan kädenojossa ruinaamassa milloin mitäkin.
Yksi asia jonka päätin, on se, ettei enää vaate- ja harrastuskuluihin mieheni osallistu. Ne on katettava elatusmaksuilla ja lapsilisillä. Toisen asian päätin, että tulevaisuudessa ne pleikkaripelit ja skeittilaudat saavat tienata itse. Me keksitään jotain sopivaa työtä ja maksetaan siitä 6 euroa per tunti. Eivät he muuten opi koskaan sitä rahanarvoa, jos tavaraa vaan voi pyytää ja sitä kannetaan nenän eteen.
Ja jos sitten ei tyydytä miehen exää, niin hän voi mennä sinne uhkailemalleen lastenvalvojalle keskustelemaan asiasta.
Nyt kun saisin vielä mieheni uskomaan, että näin on parasta. Hän kun on vähän liian kiltti ja vähän liikaa lastensakin vietävissä.jäljillä noitten lasten hankintojen kanssa mutta kyllä asia on niin, että miehesi pitää ryhdistäytyä ja oppia sanomaan "ei", vai miten sitä sanotaan...."...ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka antaa..."
Jos hän osallistuu kohtuudella lastensa kustannuksiin, antaa heille aikaansa, rakkautta ja välittämistä niin muuta ei tarvitse. Tuli sellainen tunne, että häntä ohjaa nyt hieman huono omatunto ja syyllisyys kun on eronnut ja yrittää jotenkin sitä lapsilleen hyvittää ja sehän on täysin väärin, lasten rakkautta ja hyväksyntää ei tarvitse ostaa tavaroilla.
Istukaapa alas ja puhukaa asia kertakaikkiaan selväksi; ette voi antaa yhden exän määrittää millaisia vanhempia olette ja miten vietätte aikaanne kun lapset eivät ole luonanne, pitää nousta tuollaisen yläpuolelle jos kerran tietää varmasti tekevänsä oikein...nyt te annatte exän vaikuttaa elämäänne ja se vie turhaa energiaa, pitää vaan elää niin kuin on aikonutkin huolimatta mitä mieltä exä siitä on.
Meidän teinimme käy töissä lukion ohella vaikka meillä olisi hyvin varaa kustantaa hänelle kaikki mitä hän tarvitsee mutta kyse on siitä, että pitää opettaa miten maailma toimii ja jos haluaa jotain niin sen eteen pitää tehdä myös töitä. - panemaan
Nyt kun saisin vielä mieheni uskomaan, että näin on parasta. Hän kun on vähän liian kiltti ja vähän liikaa lastensakin vietävissä.Tämän asian järjestykseen, tunnut olevan topakka mimmi kun tilanne vaatii.
Miehesi tarvitsee kaiken tukesi asian järjestelyissä. Exän ahneus tuntuu kohtuuttomalta ja vaatimukset senkun vaan kasvavat, kohta tonni ei riitä mihinkään...
Onnea sinulle ja miehellesi!
- Pandis
velvollisuuden. Jos miehesi haluaa maksaa OMILLE lapsilleen ylimääräistä mitä se sinulle kuuluu. Lapset ovat miehesi perillisiä ja oletko kenties kateellinen heille.
- mikä onneton olet
Et tainnut kunnolla lukea ap:n kirjoitusta. Kyse ei ollut etteikö rahaa ole, vaan jatkuvista kohtuuttomista vaatimuksista jotka jo näyttää laittavan lastenkin rahankäytön kohtuullisuuden naurettavuuksiin. Mieti hetki ennenkuin kommentoit.
- ne nyxät usein kadehtii
siksi on pakko tehdä niitä lapsia jotta mies menisin naimisiin hänen kanssaan, niin sillälailla on miehen rahoista osa taattu itselle!
- Äiti ja äitipuoli
ne nyxät usein kadehtii kirjoitti:
siksi on pakko tehdä niitä lapsia jotta mies menisin naimisiin hänen kanssaan, niin sillälailla on miehen rahoista osa taattu itselle!
meistä pariskunnista hanki sitä omaisuutta yhdessä? Tällöin se kuuluukin molemmille ja sitten vanhempien kuoltua lapsille.
- ne exät
ne nyxät usein kadehtii kirjoitti:
vetoaa niihin "perillisiin" ja vaativat vuosienkin jälkeen miestä maksamaan elatusmaksujen lisäksi ties mitä... MIes ei saisi uuden vaimonsa kanssa viettää haluamaansa elämää, ei saisi matkustella, ei saisi käydä ravintolassa syömässä... Exät pelkää että tämä kaikki on niiltä "perillistä" pois...!!!
- ja pitävät lastensa
ne exät kirjoitti:
vetoaa niihin "perillisiin" ja vaativat vuosienkin jälkeen miestä maksamaan elatusmaksujen lisäksi ties mitä... MIes ei saisi uuden vaimonsa kanssa viettää haluamaansa elämää, ei saisi matkustella, ei saisi käydä ravintolassa syömässä... Exät pelkää että tämä kaikki on niiltä "perillistä" pois...!!!
puolta. Eksät ovat vastuullisia. Heidän kuuluu valvoa sitä, ettei kukaan ohikiitävä onnenkantamoinen nappaa miehen lapsilta tulevaisuutta pois.
- Heh
ja pitävät lastensa kirjoitti:
puolta. Eksät ovat vastuullisia. Heidän kuuluu valvoa sitä, ettei kukaan ohikiitävä onnenkantamoinen nappaa miehen lapsilta tulevaisuutta pois.
Eli exän kuuluisi saada omaisuus, jonka mies on hankkinut uudessa liitossaan, niinkö? Lapsethan sen saavat joka tapauksessa ilman sinunkin valvomistasi miehen kuollessa -sen turvaa laki.
Ja mikä uudeta liitosta tekee ohimenevän onnenkantamoisen? Exähän se ohimennyt on, eikä nykyinen.
Liitot hajoavat eri syistä, ketään siitä syyllistämättä, sinuakaan. Mutta olisikohan jo kuitenkin korkein aika katsoa peiliin ja miettiä, olitko sittenkään se ihannevaimo (ainakaan exällesi), jos miehesi lähti. - minä tienaan
Äiti ja äitipuoli kirjoitti:
meistä pariskunnista hanki sitä omaisuutta yhdessä? Tällöin se kuuluukin molemmille ja sitten vanhempien kuoltua lapsille.
enemmän kuukaudessa kun mieheni, joka pistää lähes joka lantin kiinni yhteiseen elämiseen ja etälapsiin..ei en todellakaan ole kateellinen, mutta ihmettelen kun exä voi uhata ettei mies enään saa tavata lapsia ellei osta sitä ja tätä, ja kustanna sitä ja tätä..tietää ammattini, ja jaksaakin vedota miksen MINÄ kustanna asumisiamme ym,sekä yhteisen lapsien menoja, kun tuloni on hyvät, että miehenikin voisi osallistuu enemmän heidän lasten kuluihin..ohhoh, kyllä meillä yhteistä elämää maksetaan yhdessä, ja ilman muuta mieheni osallistuu etälasten kustannuksiin sekä tapaa heitä usein, mutta se että kun ei ostanut kannettavaa 5vuotiaalle tytölleen, ja kun minä en mahdollistanu sitä maksamalla yhteisiä menoja, niin ei tarttanu tavata lapsia..niin tätä se on!! mies ei saisi osallistuu nykyisen elämän kustannuksiin että exälle ja lapsille jäisi enemmän, suoraan sanottuna KOKO miehen tili!!
- Äiti ja äitipuoli
sen linjan, etten puutu mieheni exälleen maksamiin summiin lainkaan, vaan annan heidän sopia ne keskenään.
Toisaalta tuo 700 euroa kuulostaa jo erittäin suurelta summalta, jonka täytyy rasittaa talouttanne melkoisesti -ellei sitten miehesi ole todella suurituloinen. Jos sinä joudut tässä tapauksessa kustantamaan yksin koko perheenne menot, ei tilanne tietenkään ole reilu. En myöskään pysty kuvittelemaan, että lapsi voisi kuluttaa noin suuria summia kuussa, ellei sitten puhuta tilapäismenoista (esim. autokoulumaksut tms.)
Lopullinen päätös maksuista kuuluu miehellesi, mutta toki voit ottaa asian hänen kanssaan esille ja perustella kantasi järkisyillä. Te ette ole tilivelvollisia miehen exälle menoistanne tai miehesi velvollinen elättämään taloudellisesti exää. Elatusvelvollisuus koskee ainoastaan lapsia. - AnonyymiUUSI
RRRRRRR
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus
Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki1913487Mies, näen sinua hetken
ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen102930Riikka Purra on ihana, jämpti
Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä612468Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa
Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman92115Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!
Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling411900Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)
Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.41839Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki
Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue391682- 901551
- 721113
- 741090