Kirjoitan tänä vuonna ylioppilaaksi, sekä pyrin myös lukemaan psykologiaa yiopistoon tänä vuonna. Olen menossa valmennuskurseille huhtikuussa. En kirjoittanut matematiikkaa kirjoituksissa ollenkaan. Olenkin alkanut tässä miettimään, että onko tilastomatematiikan asiat liian vaikeat tajuta, jos ei edes kirjoittanu matematiikkaa. Yritys ja motivaatio on korkealla, mutta auttaako se?
tavoitteena psykologian opiskelu yliopistossa...
19
4519
Vastaukset
- --------------
liian vaikeata tajuta mutta et kyllä sitten eroa millään tavoin muista psykologeista. piikkiä perseeseen, nappia huuleen ja pian on henki pois uhreiltanne.
- Bit
Heh, vahvat tiedot sulla jos luulet että psykologi voi määrätä piikkiä tai nappia tai mitään muutakaan lääkettä.
- Abi
Bit kirjoitti:
Heh, vahvat tiedot sulla jos luulet että psykologi voi määrätä piikkiä tai nappia tai mitään muutakaan lääkettä.
Onko kokemuksia psykologian pääsykokeista lähinnä Tampereelta ja Jyväskylästä? Niissähän painotetaan vähän erilailla vaatimuksissa.... Millaisilla papereilla kannattaa edes yrittää? Kiitti jos joku vastaa!
- ope
Abi kirjoitti:
Onko kokemuksia psykologian pääsykokeista lähinnä Tampereelta ja Jyväskylästä? Niissähän painotetaan vähän erilailla vaatimuksissa.... Millaisilla papereilla kannattaa edes yrittää? Kiitti jos joku vastaa!
Oposi osaa auttaa näissä asioissa:)
- Constanzia
Ollaanpa sitä niin katkeria, että.
Tulepa joskus tulevalle vastaanotolleni, niin keskustellaan tästä ongelmastasi.
Tai ehkä hieman pelkäät?
Pelkäätkö ehkä, että näemme sinun sieluusi ja paljastamme kaikki salaiset sairautesi?
Usein viha syntyy peloista ja tietämättömyydestä. Ei hätää. Me tulevat psykologit emme suutu kommentistasi, sillä me ymmärrämme ihmisiä. Ja kun valmistumme me autamme kaikkia, joilla on ongelmia. Pienikin huoli on meille tärkeä.
Ja jokainen ihminen on meille tärkeä. Myös sinä "--------------".
Tosin alalle kuin alalle lipsahtaa välillä niitä, jotka eivät ammattiinsa sovi.
Ja Julia, sinä kyllä pärjäät. Jos motivaatiosi on kunnossa, opit kyllä mitä haluat. Ja jos et nyt pääse sisään, niin sitten ensi vuonna. Siksi aikaa voit mennä vaikka avoimeen yliopistoon lukemaan tilastotiedettä ja psykologiaa. :) - Abi
Constanzia kirjoitti:
Tai ehkä hieman pelkäät?
Pelkäätkö ehkä, että näemme sinun sieluusi ja paljastamme kaikki salaiset sairautesi?
Usein viha syntyy peloista ja tietämättömyydestä. Ei hätää. Me tulevat psykologit emme suutu kommentistasi, sillä me ymmärrämme ihmisiä. Ja kun valmistumme me autamme kaikkia, joilla on ongelmia. Pienikin huoli on meille tärkeä.
Ja Julia, sinä kyllä pärjäät. Jos motivaatiosi on kunnossa, opit kyllä mitä haluat. Ja jos et nyt pääse sisään, niin sitten ensi vuonna. Siksi aikaa voit mennä vaikka avoimeen yliopistoon lukemaan tilastotiedettä ja psykologiaa. :)Ehkäpä en alalle sovi. Antaapi asian olla.
- Constanzia
Abi kirjoitti:
Ehkäpä en alalle sovi. Antaapi asian olla.
Toivottavasti et luullut, että tarkoitin sinua "abi". Kirjoitin nimimerkille "--------------".
- Constanzia
Abi kirjoitti:
Seuraava luki aikaisemmin täällä jossain viestiketjussa koskien Tampereen yliopistoa, sieltä nappasin sen wordsiin itselleni:
"Alkupisteet ovat YO-pisteet koepisteet. Niiden perusteella siis pääsee sinne soveltuvuustestiin.
Soveltuvuustestiin siis pääsee 100 parasta ja ne jaetaan kolmeen (tai kahteen) ryhmään, jottei koko lössi olis samaan aikaan siellä pyörimässä. Aluksi kokoonnuttiin sellaiseen saliin, jossa tehtiin musteläiskätesti, kirjoitettiin pieni essee aiheesta "Minä" ja sitten oli pari kuvantäydennystestiä. Tämän jälkeen porukka jaettiin 4-5 hengen pienryhmiin, joissa sitten käytiin varsinainen keskutelu. Ensimmäisen keskustelun aiheena oli "Nainen työelämän johtotehtävissä" ja se siis oli eräänlainen väittely. Toinen keskustelu oli haastattelutyyppinen, jossa kyseltiin toisiltaan miksi oli hakenut tälle alalle, miten oli lukenut, millaisia tuntemuksia pääsykokeet ja niihin valmistautuminen oli herättänyt. Oli kyllä tosi jännittävää olla siellä, koska meitä tarkkaili neljä proffaa ja videokamera. No, oli se silti mennyt kai ihan ok, kun paikka kuitenkin tuli."
Toivottavasti auttoi vähän. Haluan vielä lisätä, että papereillahan on kohtalaisen vähän merkitystä.
Useimmiten psykologian kiintiöstä valitaan 60% pelkän pääsykokeen perusteella.
P.S. tilastotieteeseen kannattaa todella panostaa.
Se on tärkeää paitsi pääsykokeessa, myös itse psykologin ammatissa. - Julia
Constanzia kirjoitti:
Tai ehkä hieman pelkäät?
Ja Julia, sinä kyllä pärjäät. Jos motivaatiosi on kunnossa, opit kyllä mitä haluat. Ja jos et nyt pääse sisään, niin sitten ensi vuonna. Siksi aikaa voit mennä vaikka avoimeen yliopistoon lukemaan tilastotiedettä ja psykologiaa. :)Kiitos paljon kannustuksesta. Olin juuri itsekkin ajatellut sitä, että jos en pääse ensi yirttämällä sisään helsingin yliopistoon, niin olen sitten vaikkapa vuoden töissä ja samalla mahdollisesti avoimessa yliopistossa! Mutta parhaani kuitenkin yritän tänä vuonna!
- :DDDD
tykkään tästä
- Freud
Kyllähän ne tilastotieteen asiat oppii, vaikkei mikään matikkanero ookaan. Alkupisteitä saat vähemmän mutta muuten ei oo suurta eroa. Kannattaa lukea pääsykoekirjat aika moneen kertaan läpi. Ensin kerran läpi ja sitten tarkemmin paneutua aina tärkeisiin asioihin ja opetella ulkoa ne kaikista tärkeimmät. Tilastotieto ei selkene muuten kuin laskemalla. Jyväskylässä mitään laskuja ei viime vuonna edes ollut vaan oli sellaisin pikkutarkkoja kysymyksiä raja-arvoista sun muista tilastotieteen perusteista. Tampereella tuli vähän tenkka på niden laskujen kanssa ja koe oli siellä muutenkin aivan hämärä kun vertaa JKL:n selkeään essee- ja monivalintatyyliin.
Pyrin siis viime vuonna Tre:lle ja Jkl:ään, jälkimmäiseen pääsin (ekalla kerralla). Jkl:ssä on myös se toinen vaihe eli soveltuvuuskoe, joka koostuu musteläiskätestistä, kuvien selittelystä, pienestä esseestä (aiheena oli MINÄ) sekä parista rupattelutuokiosta. On kyllä jännät kokeet kun ei oikein tiedä mitä ne siellä odottaa... Kaikki kuitenkin menee putkeen kun on vaan rennosti ja juttelee aktiivisesti.
Ei muuta kuin lukuintoa, ja jos on vielä kysyttävää, niin rohkeasti vaan...!- apuaa
Jos haluaa yliopistoon opiskelemaan psykologiaa niin täytyykö kirjoittaa se yo-kirjoituksissa? itse en kirjoittanut ja nyt olen miettinyt psykologin uraa..
- mhaap
apuaa kirjoitti:
Jos haluaa yliopistoon opiskelemaan psykologiaa niin täytyykö kirjoittaa se yo-kirjoituksissa? itse en kirjoittanut ja nyt olen miettinyt psykologin uraa..
Olen miettinyt aivan samaa, voiko edes hakea jos ei ole kirjoittanut psykaa?
- Tsemppiä!
mhaap kirjoitti:
Olen miettinyt aivan samaa, voiko edes hakea jos ei ole kirjoittanut psykaa?
Kannattaa katsoa kunkin yliopiston nettisivuilta tarkempia tietoja. Älkääkä antako tilastomatikan pelottaa. :)
- jejjf
Tsemppiä! kirjoitti:
Kannattaa katsoa kunkin yliopiston nettisivuilta tarkempia tietoja. Älkääkä antako tilastomatikan pelottaa. :)
Niin, onko psyka pakko kirjoittaa jos psykologiksi tahtoo? :D
- Jonna___-
jejjf kirjoitti:
Niin, onko psyka pakko kirjoittaa jos psykologiksi tahtoo? :D
olla lukion käynyt, jotta voi lueka psykologiaa yliopistossa?
- dkfjkdsfjkfdjdksljf
Jos yliopistoon haluatte lukemaan psykaa, niin luulisi olevan sen verran tiedonhankinnan valmiuksia, että osaa etsiä netistä tiedot siitä, onko pyskologian pakko kirjoittaa ja pitääkö lukio olla käytynä...
- jessee.april
Voisko joku nyt hieman selkeyttää mulle, että tarvitaanko Joensuun pääsykokeissakin tilastotieteen hallintaa? Katsoin vähä noita kahta pääsykoekirjaa sekä edellisvuoden pääsykoetta eikä niissä ollut mitään tilastostotieteitä.
- 26
KAveri ja tuttu hakivat lukemaan psykologiaa Tampereelle. Kaveri kirjoitti pitkästä matikasta E:n, tuttu kirjoitti L:n. Kumpikaan ei päässyt sisälle, koska matematiikka oli kuulemma ollut liian hankalaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941763
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581179Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181178- 961038
- 62833
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36811Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6754- 46706
Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.132698En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680