Sijoitusvakuutus vs säästövakuutus

A-lottejia

Selailin OP:n sivuja sijoitusmielessä, kun pitäisi sijoittaa niin että pääsee vaihtelee, mutta ei vaikuta verotukseen (tulorajoihin).

En saanut selkoa mitä eroa on säästö- ja sijoitusvakuutuksella?? Kertokaa kiitos?

18

2670

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku vaan

Yhteistä noille on kamalat kulut, mahdollinen verohyöty menee niihin ja vielä paljon enemmänkin.

Pienillä summilla joku Seligsonin indeksirahasto tai joku ETF voisi olla hyvä, isommilla summilla suorat osakesijoitukset.

• A-lottelija

Olen samaa mieltä, mutta tuntuu että vaihtoehtoja ei ole. Tällä hetkellä teen töitä jo täydet tulorajat ja sinnittelen ettei mene yli.

Haluan kuitenkin pystyä vaikuttamaan sijoituksiini ja vakuutuksissa vaihtelusta ei kerry pääomatuloja..

• joku vaan
        A-lottelija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, mutta tuntuu että vaihtoehtoja ei ole. Tällä hetkellä teen töitä jo täydet tulorajat ja sinnittelen ettei mene yli.

Haluan kuitenkin pystyä vaikuttamaan sijoituksiini ja vakuutuksissa vaihtelusta ei kerry pääomatuloja..

Suomen lain mukaan ainoa tapa päästä pakoon veroja on sijoittaa sellaiseen mikä ei tuota (osinkoja) ja minkä arvo kasvaa.

Aikanaan lahjoitat nämä lapsillesi tai lähdet vuoden keikalle johonkin sellaiseen maahan jonka kanssa Suomella on ns. vanha verosopimus.

Onhan tämä typerää pelleilyä ja vahingollista Suomelle, mutta jos poliitikot haluavat näin olevan niin olkoon sitten näin.

Muutenkin, ei sinun ole pakko alkaa stahanovilaiseksi työläiseksi. Esimerkiksi tuntemani hammaslääkärit pitävät kuukausien lomia mielenkiintoisissa paikoissa.

• sijoittanut

Säästövakuutuksesta voit nostaa kolmen vuoden jälkeen sijoitustasi kerralla tai osissa 50 euton palkkiolla. Sijoitusvakuutuksesta voit nostaa viiden vuoden kuluttua samoin koska tahansa mutta ilman kuluja. Säästärissä voit vaihtaa rahastoja 4 kertaa vuodessa maksutta ja sijoitusvakuutuksessa vaikka päivittäin.

Säästärin kulut ovat 5% talletussummalle ja sijoitusvakuutuksessa 2% (eli sijoitusvakuutuksen kulut ovat samat kuin suorassa rahastosäästämisessä, menee vain 2% kerralla eikä 1% merkittäessä ja 1% lunastaessa.)

Itse olen ehdottomasti sijoitusvakuutuksen kannalla. Todella hyvä tuote, markkinoiden tullessa alas voit nopeasti siirtää varat netissä lyhyen koron rahastoon kuluitta ilman verovaikutusta ja taas halutessasi takaisin osakepuolelle. Nostaessa vakuutuksesta osissa, nostat aina ensin pääomaa jota olet tallettanut joten pääomaveroa ei mene edes silloin. Vakuutusyhtiö myös perii mahdollisen pääomaveron automaattisesti kun tuloutat sijoituksesi eikä sinun tarvitse vaivata itseäsi veroehdotusta täyttäessä.

• A-loittelija

kiitos sijoittaneelle, juuri näitä kaipasinkin tietää. Noiden perusteella kallistun itsekin ehdottomasti sijoitusvakuutuksen puolelle.

• joku vaan

Tai sitten et osaa lukea sitä pienellä painettua tekstiä vakuutussopimuksessasi.

Kaikissa noissa on noin seitsemän prosentin kulu, se vaan on piilotettu esimerkiksi ensimmäisten vuosien korkeampiin hoitokuluihin (näin siis Skandiassa).

Tämä seitsemän prosenttia menee sille rotannaamaiselle vakuutusmyyjälle joka huijaa sinut antamaan rahasi vakuutusyhtiölle.

• ei ole edes pientä printtiä
        joku vaan kirjoitti:

Tai sitten et osaa lukea sitä pienellä painettua tekstiä vakuutussopimuksessasi.

Kaikissa noissa on noin seitsemän prosentin kulu, se vaan on piilotettu esimerkiksi ensimmäisten vuosien korkeampiin hoitokuluihin (näin siis Skandiassa).

Tämä seitsemän prosenttia menee sille rotannaamaiselle vakuutusmyyjälle joka huijaa sinut antamaan rahasi vakuutusyhtiölle.

mutta Skandia on jäänytkin jo huijauksista kiinni

• joku vaan
        ei ole edes pientä printtiä kirjoitti:

mutta Skandia on jäänytkin jo huijauksista kiinni

Oletko yhtään miettinyt miksi pankkien sijoitusneuvojat niin ahkerasti kaupittelevat vakuutuksia?

Niistä pankki saa kaksi kertaa sen mitä rahastoista, suorissa osakesijoituksissa pankki saa vain prosentin murto-osan ja senkin vain kerran.

No jaa, hölmöjen pitääkin päästä rahoistaan, siihen vakuutukset ovat erinomainen väline. Mutta voisitte sentään vaikka käydä tunkemassa ne seteleinä minun postiluukustani sisään, keksisin niille parempaa käyttöä kuin vakuutusyhtiöt.

• apu

Näiden kyseisten vakuutusten ero on, että säästövakuutukseen säästetään rahaa esim. kuukausittain ja sijoitusvakuutukseen sijoitetaan kertasijoitus. Vakuutussäästämisen etu on, että vakuutuksen sisällä voi tehdä rahastonvaihtoja maksamatta, esim veroja voitoista. Mutta tämä kulurakenne onki sitten asia ihan toinen. Asiakkaalle on aina kerrottava minkälaisia kiinteitä kuluja näistä peritään, mutta ei kerrota koskaan, että suurin kulu on rahastojen osto- ja myyntikurssin välinen ero. Eli mitä useammin rahastoja vaihdetaan sen suurempi on kulu. Jos kuitenkin haluatte sijoitaa rahaa vakuutukseen niin sijoittakaa ns. yksilölliseen sijoitusvakuutukseen. Se on vakuutus, jossa ei ole valmiita rahastoja,vaan asiakas saa päättää käyttämänsä sijoituskohteet esim.suorat rahastosijoitukset, yksittäiset osakkeet, indeksilainat jne myös eri yhtiöistä. Nämä vakuutuksekset eivät ole Suomalaisia eikä niitä ilmoiteta verottajalle eli näistä ei halutessaan tarvitse maksaa veroja. Muutenkaan ei kannata käyttää sellaisten pankkien rahastoja, jotka tarjoaa vain omia rahastoja. Esim op,nordea

• tyytyväinen sijoittaja osuu...

Kertoisitko mistä löydät eri kurssit rahastoille ostaessa ja myydessä, eihän niillä ole kuin yksi arvo = markkinaarvo ko. päivälle.
        Siinähän juuri sijoittaja tekee suurimman voiton kun kurssien laskiessa siirtää korkoihin ja nousun alkaessa taas osakepuolelle kun halvalla saa enemmän osuuksia.
        Sitä paitsi myös sijoitusvakuutukseen voi säästää kuukausittain. Itse säästän 50 euroa joka kuukausi ja netissä voi tehdä myös mielin määrin lisäsijoituksia. Tosin ainakin omassa osuuspankissani alkupääoman piti olla 2500 euroa.

• ei eri kursseja
        tyytyväinen sijoittaja osuu... kirjoitti:

Kertoisitko mistä löydät eri kurssit rahastoille ostaessa ja myydessä, eihän niillä ole kuin yksi arvo = markkinaarvo ko. päivälle.
        Siinähän juuri sijoittaja tekee suurimman voiton kun kurssien laskiessa siirtää korkoihin ja nousun alkaessa taas osakepuolelle kun halvalla saa enemmän osuuksia.
        Sitä paitsi myös sijoitusvakuutukseen voi säästää kuukausittain. Itse säästän 50 euroa joka kuukausi ja netissä voi tehdä myös mielin määrin lisäsijoituksia. Tosin ainakin omassa osuuspankissani alkupääoman piti olla 2500 euroa.

tarkkaan ottaen rahastoilla ei ole mitään kursseja vaan arvo määritellään osuuksilla ja yhdelle osuudelle määritetään päivittäin yksi arvo eikä ole mitään eri osto ja myyntiarvoa vaan kaupat tehdään aina samalla arvolla.
        Sijoitusvakuutuksen kannalla olen vahvasti.

• A-lottejia

Ulkomaiset sijoitusvakuutukset.. En ollut edes tullut ajatelleeksi.. Osaatko tai joku muu suositella mistä kannattaisi tarkastella ulkomaisia sijoitusvakuutuksia?

• apu

Kokeilkaa, ottakaa skandian, sammon tai jonkin palveluntarjoajan säästö-, sijoitus- tai eläkevakuutus. Valitkaa jokin rahasto ja vaihtakaa se johonkin toiseen. Takaan, että yllätytte. Parhaimmillaan tämä ero voi olla jopa 7%. Nämä on niitä asioita, joista ei asiakkaille paljon kerrota, eikä ne pankkivirkailijat niistä kovin paljon ymmärääkkään. 80% näistä edellämainituista vakuutuksista on todellisuudessa sellaisia, jotka eivät ole tuottaneet mitään ja jotka voivat olla jopa miinuksella. Näistä on saatavilla myös ihan puolueettomia julkaisuja, mistä ilmenee nämä samat asiat.

• voittoa pukkaa

Kokeile vaan ja takaan että olet tyytyväinen.
        Omastani olen jo kaksi kertaa nostanutkin enkä ikinä vaihtaisi sitä mihinkään. Mitä tulee kuihin ym. niin ei se ainakaan minua kiinnosta. Tuotto on niin mahtavaa ja tuote niin vaivaton käyttää että voipi siitä vakuutusyhtiölle siivun antaakin. En ainakaan minä ilmaiseksi kenenkään rahoja alkaisi sijoittamaan ja hoitamaan.

• Piruparka
        voittoa pukkaa kirjoitti:

Kokeile vaan ja takaan että olet tyytyväinen.
        Omastani olen jo kaksi kertaa nostanutkin enkä ikinä vaihtaisi sitä mihinkään. Mitä tulee kuihin ym. niin ei se ainakaan minua kiinnosta. Tuotto on niin mahtavaa ja tuote niin vaivaton käyttää että voipi siitä vakuutusyhtiölle siivun antaakin. En ainakaan minä ilmaiseksi kenenkään rahoja alkaisi sijoittamaan ja hoitamaan.

Kyllähän hyvien vuosien aikana tuottoa tulee melkein mille tahansa sijoitukselle niin, että siitä voi antaa jotain lahjaksikin. Eihän 40 % vuosituotossa jokin viiden prosentin palkkio paljon tunnu, kun jäljelle jää mahtavat 35 %.

Mutta huonoina aikoina annat myös kakustasi paksun siivun vakuutusyhtiölle, vaikka itse et saa mitään. Kymmenen prosentin tappio kasvaa kuin itsestään viiteentoista.

Näin se homma toimii. Hyviä vuosia on tässä ollutkin jo muutama peräkkäin. Huonompia on tulossa.

• ei valittamista
        Piruparka kirjoitti:

Kyllähän hyvien vuosien aikana tuottoa tulee melkein mille tahansa sijoitukselle niin, että siitä voi antaa jotain lahjaksikin. Eihän 40 % vuosituotossa jokin viiden prosentin palkkio paljon tunnu, kun jäljelle jää mahtavat 35 %.

Mutta huonoina aikoina annat myös kakustasi paksun siivun vakuutusyhtiölle, vaikka itse et saa mitään. Kymmenen prosentin tappio kasvaa kuin itsestään viiteentoista.

Näin se homma toimii. Hyviä vuosia on tässä ollutkin jo muutama peräkkäin. Huonompia on tulossa.

ylläpitokulu osuspankin vakuutuksissa on vain 0,4% vuodessa. ei se pahalta tunnu pienessäkään tuotossa kun lunastuskin sijarissa on maksuton. Huonoina aikoina voi aina siirtää kuluitta vähemmän riskiseen vaihtoehtoon esim. suurimman osan korkorahastoon.

• kuluja
        ei valittamista kirjoitti:

ylläpitokulu osuspankin vakuutuksissa on vain 0,4% vuodessa. ei se pahalta tunnu pienessäkään tuotossa kun lunastuskin sijarissa on maksuton. Huonoina aikoina voi aina siirtää kuluitta vähemmän riskiseen vaihtoehtoon esim. suurimman osan korkorahastoon.

Aivan turha pettää itseään noilla "kohtuullisilla" 0,4 prosentin vakuutuskuluilla. Sijoitus/säästövakuutustenne kokonaiskuluihin pitää laskea valitsemielle rahastojen kulut mukaan. Se vakuutuksen kulu tulee rahastokulujen päälle. Pankkinne myy omia rahastojaan mieluummin vakuutukseen paketoituina hyvästä syystä - saadakseen kynittyä teiltä yhden kierroksen kuluja lisää.

• ero???

Sijoitusvakuutukseen saa itte valita mitä rahastoja lystää ja niiden vaihtaminen vakuutuksen sisällä on maksutonta. Eikä tuotostakaan tarvitse maksaa välillä veroa, vaan sen saa kasvattamaan pääomaa.

Takuusäästöjen hoitaminen maksaa vuosittain, sijoitussidonnaisista ei ainakaan Nordeassa ja Sammossa peritä erikseen kuluja vakuutuksen ottamisen jälkeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      60
      3368
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2970
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1396
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      812
    Aihe