Ennakkoperintärekisteri

Yksi Tyhmä

Elikkäs tuota Y3-lomaketta tässä täyttelen ja häiritsee nyt, että onko ennakkoperintärekisteriin pakko ilmottautua? Eikös siihenkin ole jonkinnäköinen raja? Jos ilmottaudun vain y-tunnusta varten ja tienaankin paljon rahaa, niin mitenkäs silloin menetellään? Ja jos ilmottaudun tosiaan vain y-tunnusta varten, niin täytänkö kolmatta sivua kaavakkeesta ollenkaan?

Kiitän, jos joku jaksaa tyhmälle vastata.

8

1470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1234567

      Ennakkoperintärekisteriin pitää ilmoittautua, jos "harjoittaa tai todennäköisesti ryhtyy harjoittamaan elinkeinotoimintaa, maataloutta tai muuta tulonhankkimistoimintaa, josta saatua korvausta ei ole pidettävä palkkana eikä urheilijan palkkiona."

      Mitähän hyötyä pelkästä Y-tunnuksesta olisi? Jos et kuulu ennakkoperintärekisteriin, et voi esimerkiksi tehdä töitä kuin verokortilla, ja sitähän voit tehdä ilman yrityksen perustamistakin.

      • Mietinnässä yritys

        Saako ennakkoon maksettuja alveja takaisin jos maksaa liikaa?


      • Yksi Tyhmä

        Sitten kun ilmottaudun rekisteriin, niin tuleeko ennakkovero maksettavaksi itse kirjoitetun arvioidun verotettavan tulon mukaan? Jos kirjailen vaikka 5000 euroa arvioiduksi tilikauden verotettavaksi tuloksi, niin napsuuko sieltä heti 1000 euron (eikös ennakkoveroprosentti ole tuossa summassa 19%) lasku, maksuaikaa tyyliin viikko?

        Tai jos ilmoitankin 1000e, maksan pienemmän laskun ja haen tuohon muutosta, sitten kun olen toimintaa hetken harjoittanut. Korjaileeko verottaja tuota arvioitua summaa itse?

        Ja alvit kaiketi tilitetään kuukauden välein jälkikäteen, vai?


      • skatman
        Yksi Tyhmä kirjoitti:

        Sitten kun ilmottaudun rekisteriin, niin tuleeko ennakkovero maksettavaksi itse kirjoitetun arvioidun verotettavan tulon mukaan? Jos kirjailen vaikka 5000 euroa arvioiduksi tilikauden verotettavaksi tuloksi, niin napsuuko sieltä heti 1000 euron (eikös ennakkoveroprosentti ole tuossa summassa 19%) lasku, maksuaikaa tyyliin viikko?

        Tai jos ilmoitankin 1000e, maksan pienemmän laskun ja haen tuohon muutosta, sitten kun olen toimintaa hetken harjoittanut. Korjaileeko verottaja tuota arvioitua summaa itse?

        Ja alvit kaiketi tilitetään kuukauden välein jälkikäteen, vai?

        Arvioi mahd. oikein vuoden tulo. Ennakot jaksotetaan useaan erään, joten kerralla ei tartte maksaa. Ennaoiden alentaminen on kyllä "työläämpää" kuin niiden korottaminen, joten varovainen ennakko voisi olla perusteltu (muttei liikaa alakanttiin).

        Isot jäännöksetkin (lopullisessa verotuksessa) peritään kahdessa erässä.


      • Yksi Tyhmä
        skatman kirjoitti:

        Arvioi mahd. oikein vuoden tulo. Ennakot jaksotetaan useaan erään, joten kerralla ei tartte maksaa. Ennaoiden alentaminen on kyllä "työläämpää" kuin niiden korottaminen, joten varovainen ennakko voisi olla perusteltu (muttei liikaa alakanttiin).

        Isot jäännöksetkin (lopullisessa verotuksessa) peritään kahdessa erässä.

        Nyt olen saanut kaavakkeen täytettyä ja vien sen postiin.

        Ilmottaudun ennakkoperintärekisteriin, alv-velvolliseksi ja y-tunnusta varten.

        Olen kirjoittanut liikevaihdoksi 4500 euroa ja verotettavaksi tuloksi 4000 euroa (nämä ovat toivottavasti erittäin alakantissa, tarkoitus nostaa myöhemmin).

        Ja viimeinen kysymykseni kuuluu, kauanko näiden käsittelyyn yleensä menee.

        Ja kiitoksia erittäin paljon kaikille vastanneille, teistä on ollut paljon apua.


      • vielä...
        Yksi Tyhmä kirjoitti:

        Sitten kun ilmottaudun rekisteriin, niin tuleeko ennakkovero maksettavaksi itse kirjoitetun arvioidun verotettavan tulon mukaan? Jos kirjailen vaikka 5000 euroa arvioiduksi tilikauden verotettavaksi tuloksi, niin napsuuko sieltä heti 1000 euron (eikös ennakkoveroprosentti ole tuossa summassa 19%) lasku, maksuaikaa tyyliin viikko?

        Tai jos ilmoitankin 1000e, maksan pienemmän laskun ja haen tuohon muutosta, sitten kun olen toimintaa hetken harjoittanut. Korjaileeko verottaja tuota arvioitua summaa itse?

        Ja alvit kaiketi tilitetään kuukauden välein jälkikäteen, vai?

        arvonlisäverot tilitetään jälkikäteen, kyllä.
        Siten, että nyt huhtikuun 15. päivä on maksussa helmikuun alv:t, eli maksu ei ole heti seuraavassa kuussa vaan kirjaamiselle on annettu vähän aikaa.

        Alv ei kylläkään ole sinällään yrittäjän kulu, vaikka näin useat tuntuvatkin ajattelevan.
        Alv:n maksaa loppukuluttaja eli tässä tapauksessa sinun asiakkaasi. Sinulle se on vain läpikulkuerä, jonka veloitat asiakkaalta ja tilität edelleen verottajalle.
        Toisaalta tästä tilitettävästä määrästä saat vähentää itse maksamasi (eli ostoista kertyneet) alv:t, jolloin tilitys ei ole täysimääräisesti kaikki se, mitä olet asikkailtasi verona kerännyt.


      • satunnainen surffailija
        Yksi Tyhmä kirjoitti:

        Nyt olen saanut kaavakkeen täytettyä ja vien sen postiin.

        Ilmottaudun ennakkoperintärekisteriin, alv-velvolliseksi ja y-tunnusta varten.

        Olen kirjoittanut liikevaihdoksi 4500 euroa ja verotettavaksi tuloksi 4000 euroa (nämä ovat toivottavasti erittäin alakantissa, tarkoitus nostaa myöhemmin).

        Ja viimeinen kysymykseni kuuluu, kauanko näiden käsittelyyn yleensä menee.

        Ja kiitoksia erittäin paljon kaikille vastanneille, teistä on ollut paljon apua.

        Moro, pisti silmään tuo sinun liikevaihto 4500€ josta voitto 4000€. Eli saat 500€ hankinnalla 4000€ katetta. Kannattaa ottaa selvää, mitä kaikkea voit yrittäjänä vähentää verotuksessa. Esimerkisi: työssäsi tarvittavat työkalut, koneet, laitteet, lehdet, ammattikirjallisuus, vakuutukset, vaatteet, edustuskulut, ...


    • ....

      Mutta käytännössä kannattaa ilman muuta. Jos et ole rekisterissä, toimenksiantajasi joutuvat pidättämään ennakonpidätyksen, ilmoittamaan maksusta verohallintoon ja tilittämään ennakonpidätyksen verovirastolle. Paljon vaivaa siis asiakkaalle.

      Jos myyt pelkästään tavaraa, ei rekisteröintiä tarvita. Käytännössä rekisteröinti on kuitenkin "pakollinen", koska sen puuttuminen on merkki selkeästä epäluotettavuudesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      683
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe