Elikkäs tuota Y3-lomaketta tässä täyttelen ja häiritsee nyt, että onko ennakkoperintärekisteriin pakko ilmottautua? Eikös siihenkin ole jonkinnäköinen raja? Jos ilmottaudun vain y-tunnusta varten ja tienaankin paljon rahaa, niin mitenkäs silloin menetellään? Ja jos ilmottaudun tosiaan vain y-tunnusta varten, niin täytänkö kolmatta sivua kaavakkeesta ollenkaan?
Kiitän, jos joku jaksaa tyhmälle vastata.
Ennakkoperintärekisteri
8
1359
Vastaukset
- 1234567
Ennakkoperintärekisteriin pitää ilmoittautua, jos "harjoittaa tai todennäköisesti ryhtyy harjoittamaan elinkeinotoimintaa, maataloutta tai muuta tulonhankkimistoimintaa, josta saatua korvausta ei ole pidettävä palkkana eikä urheilijan palkkiona."
Mitähän hyötyä pelkästä Y-tunnuksesta olisi? Jos et kuulu ennakkoperintärekisteriin, et voi esimerkiksi tehdä töitä kuin verokortilla, ja sitähän voit tehdä ilman yrityksen perustamistakin.- Mietinnässä yritys
Saako ennakkoon maksettuja alveja takaisin jos maksaa liikaa?
- Yksi Tyhmä
Sitten kun ilmottaudun rekisteriin, niin tuleeko ennakkovero maksettavaksi itse kirjoitetun arvioidun verotettavan tulon mukaan? Jos kirjailen vaikka 5000 euroa arvioiduksi tilikauden verotettavaksi tuloksi, niin napsuuko sieltä heti 1000 euron (eikös ennakkoveroprosentti ole tuossa summassa 19%) lasku, maksuaikaa tyyliin viikko?
Tai jos ilmoitankin 1000e, maksan pienemmän laskun ja haen tuohon muutosta, sitten kun olen toimintaa hetken harjoittanut. Korjaileeko verottaja tuota arvioitua summaa itse?
Ja alvit kaiketi tilitetään kuukauden välein jälkikäteen, vai? - skatman
Yksi Tyhmä kirjoitti:
Sitten kun ilmottaudun rekisteriin, niin tuleeko ennakkovero maksettavaksi itse kirjoitetun arvioidun verotettavan tulon mukaan? Jos kirjailen vaikka 5000 euroa arvioiduksi tilikauden verotettavaksi tuloksi, niin napsuuko sieltä heti 1000 euron (eikös ennakkoveroprosentti ole tuossa summassa 19%) lasku, maksuaikaa tyyliin viikko?
Tai jos ilmoitankin 1000e, maksan pienemmän laskun ja haen tuohon muutosta, sitten kun olen toimintaa hetken harjoittanut. Korjaileeko verottaja tuota arvioitua summaa itse?
Ja alvit kaiketi tilitetään kuukauden välein jälkikäteen, vai?Arvioi mahd. oikein vuoden tulo. Ennakot jaksotetaan useaan erään, joten kerralla ei tartte maksaa. Ennaoiden alentaminen on kyllä "työläämpää" kuin niiden korottaminen, joten varovainen ennakko voisi olla perusteltu (muttei liikaa alakanttiin).
Isot jäännöksetkin (lopullisessa verotuksessa) peritään kahdessa erässä. - Yksi Tyhmä
skatman kirjoitti:
Arvioi mahd. oikein vuoden tulo. Ennakot jaksotetaan useaan erään, joten kerralla ei tartte maksaa. Ennaoiden alentaminen on kyllä "työläämpää" kuin niiden korottaminen, joten varovainen ennakko voisi olla perusteltu (muttei liikaa alakanttiin).
Isot jäännöksetkin (lopullisessa verotuksessa) peritään kahdessa erässä.Nyt olen saanut kaavakkeen täytettyä ja vien sen postiin.
Ilmottaudun ennakkoperintärekisteriin, alv-velvolliseksi ja y-tunnusta varten.
Olen kirjoittanut liikevaihdoksi 4500 euroa ja verotettavaksi tuloksi 4000 euroa (nämä ovat toivottavasti erittäin alakantissa, tarkoitus nostaa myöhemmin).
Ja viimeinen kysymykseni kuuluu, kauanko näiden käsittelyyn yleensä menee.
Ja kiitoksia erittäin paljon kaikille vastanneille, teistä on ollut paljon apua. - vielä...
Yksi Tyhmä kirjoitti:
Ja alvit kaiketi tilitetään kuukauden välein jälkikäteen, vai?arvonlisäverot tilitetään jälkikäteen, kyllä.
Siten, että nyt huhtikuun 15. päivä on maksussa helmikuun alv:t, eli maksu ei ole heti seuraavassa kuussa vaan kirjaamiselle on annettu vähän aikaa.
Alv ei kylläkään ole sinällään yrittäjän kulu, vaikka näin useat tuntuvatkin ajattelevan.
Alv:n maksaa loppukuluttaja eli tässä tapauksessa sinun asiakkaasi. Sinulle se on vain läpikulkuerä, jonka veloitat asiakkaalta ja tilität edelleen verottajalle.
Toisaalta tästä tilitettävästä määrästä saat vähentää itse maksamasi (eli ostoista kertyneet) alv:t, jolloin tilitys ei ole täysimääräisesti kaikki se, mitä olet asikkailtasi verona kerännyt. - satunnainen surffailija
Yksi Tyhmä kirjoitti:
Nyt olen saanut kaavakkeen täytettyä ja vien sen postiin.
Ilmottaudun ennakkoperintärekisteriin, alv-velvolliseksi ja y-tunnusta varten.
Olen kirjoittanut liikevaihdoksi 4500 euroa ja verotettavaksi tuloksi 4000 euroa (nämä ovat toivottavasti erittäin alakantissa, tarkoitus nostaa myöhemmin).
Ja viimeinen kysymykseni kuuluu, kauanko näiden käsittelyyn yleensä menee.
Ja kiitoksia erittäin paljon kaikille vastanneille, teistä on ollut paljon apua.Moro, pisti silmään tuo sinun liikevaihto 4500€ josta voitto 4000€. Eli saat 500€ hankinnalla 4000€ katetta. Kannattaa ottaa selvää, mitä kaikkea voit yrittäjänä vähentää verotuksessa. Esimerkisi: työssäsi tarvittavat työkalut, koneet, laitteet, lehdet, ammattikirjallisuus, vakuutukset, vaatteet, edustuskulut, ...
- ....
Mutta käytännössä kannattaa ilman muuta. Jos et ole rekisterissä, toimenksiantajasi joutuvat pidättämään ennakonpidätyksen, ilmoittamaan maksusta verohallintoon ja tilittämään ennakonpidätyksen verovirastolle. Paljon vaivaa siis asiakkaalle.
Jos myyt pelkästään tavaraa, ei rekisteröintiä tarvita. Käytännössä rekisteröinti on kuitenkin "pakollinen", koska sen puuttuminen on merkki selkeästä epäluotettavuudesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941749
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2411579- 891356
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651025Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9904- 46862
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika36842