VAELTAKAA RAKKAUDESSA
Ef. 5:1-5
5:1 Olkaa siis Jumalan seuraajia, niinkuin rakkaat lapset,
5:2 ja vaeltakaa rakkaudessa, niinkuin Kristuskin rakasti teitä ja antoi itsensä meidän edestämme lahjaksi ja uhriksi, Jumalalle "suloiseksi tuoksuksi".
5:3 Mutta haureutta ja minkäänlaista saastaisuutta tai ahneutta älköön edes mainittako teidän keskuudessanne - niinkuin pyhien sopii -
5:4 älköön myös rivoutta tai tyhmää lorua tai ilvehtimistä, jotka ovat sopimattomia, vaan paremmin kiitosta.
5:5 Sillä sen te tiedätte ja tunnette, ettei yhdelläkään haureellisella eikä saastaisella eikä ahneella - sillä hän on epäjumalanpalvelija - ole perintöosaa Kristuksen ja Jumalan valtakunnassa.
---
Paavali kehoittaa kirjeensä saajia olemaan armahtavaisia ja rakkaudellisia toinen toisiaan kohtaan, niin kuin Kristuskin rakastaa heitä antamalla itsensä uhriksi, Jumalalle ”suloiseksi tuoksuksi” (2).
Tämä sanonta liittyy Vanhan Testamentin uhritoimituksiin, joiden tehtävänä oli ennakoida sitä sovitusuhria, jonka Jeesus oli kerran uhraava.
Kymmenisen vuotta sitten kävin itse Efesossa. Kaupunki on osin esiinkaivettu.
Perimätiedon mukaan ”rakkauden” apostoli Johannes (hebr. Herra antaa armon) asui viimeiset vuotensa Efesossa. Kerrotaan, että kun Johannes oli jo vanha eikä itse voinut saapua seurakunnan kokouksiin, hänet kannettiin ystäviensä luo, jolloin hän vain toisti: ”Lapseni, rakastakaa toisianne!”
Tämä puhuttelee minua erikoisesti.
Voi kuinka ajankohtainen kehoitus itse kullekkin meistä!
Paavali mainitsee kaksi ”pääsyntiä”; haureuden ja ahneuden (3).
Syntejä ei voi luokitella pieniin ja suuriin. Syntiä on se, mikä erottaa minut Jumalasta ja lähimmäisistä. Synnissä on aina epäuskoa, mikä johtaa kapinaan Jumalaa ja hänen Sanaansa kohtaan.
”Synti turmelee ihmisen sielua ja ruumista. ihmisen järki sokaistuu ja hänen tahtonsa suuntautuu pahaan. Tyhjyys ja levottomuus kuluttavat hänen voimansa.
Synti erottaa hänet ihmisistä ja tuo hänelle kärsimystä. Jatkuva synnin harjoittaminen tekee ihmisen synnin orjaksi; hänen omatuntonsa paatuu. Synti synnyttää myös vihaa ja kateutta, riitaa ja väkivaltaa. Siten se levittää turmelusta ja onnettomuutta yhteiselämään” (Katekismus).
Syntiin langenneen ihmisen kauhistavin onnettomuus on, että hän on Jumalan pyhän vihan alainen (Ef. 2:3).
Jos ihminen jää Jumalan vihan alaiseksi, hän joutuu kadotukseen.
Tänäänkin Jeesus kutsuu meitä syntisiä yhteyteensä.
Hän tahtoo pelastaa jokaisen, joka tunnustaa syntinsä ja hylkää ne.
Jeesus osoitti käsittämättömän rakkautensa meitä kohtaan uhraamalla itsensä meidän puollestamme:
”Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä” (Joh. 3:16).
Jeesus vapaaehtoisesti vuodatti verensä meidän edestämme. Hän kantoi sen syyllisyyden ja rangaistuksen, jonka me olemme synneillämme ansainneet ja sovitti näin Jumalan vihan.
Jeesus voitti synnin, kuoleman ja perkeleen vallan.
Kristuksen kärsimys ja kuolema on meidän syntiemme sovitus.
Hiljentykäämme kaikki miettimään tätä ristin sanomaa näin pääsiäisen alla!
---
”Kirkasta, oi Kristus meille ristinuhri Golgatan,
josta meille langenneille loistaa sydän Jumalan.
Uskon silmä kiinnitä aina kohti ristiä”.
(Virsi 301:1).
Vaeltakaa rakkaudessa; Ef. 5:1-5
12
321
Vastaukset
- Hengessä!
Tiedän sinun olevan alkuopetuksen osalta luterilainen, samoin olen minä. Tiedän sinun olevan vauvana kastettu, kuten olen minäkin.
Tunnen sinussa saman Hengen, jonka minä olen Jeesuksen armosta saanut.
Sinä puhut kuuliaisuudesta Jumalan tahdolle, vaikka et niitä sanoja käytäkkään ja siitä samasta syystä Jeesus on minut tänne lähettänyt, puhumaan Sanan totuudesta ja kuuliaisuudesta.
En ole tavannut sinua koskaan pilkkaamasta tai lyömästä sanalla lähimmäisiä, vaikka moni käy sinua vastaan ja varsinkin sitä kastetta vastaan, jonka olemme Jumalan armosta jo vauvana saaneet. Iloitsen sivistyksestäsi, joka tulee sydämestä, jonka Jeesus on lihasydämeksi, lupauksensa mukaan muuttanut. Ihmisen oma sydän on kiveä, mutta Jumalan Henki tekee ihmeen ihmisen sydämessä.
Kiitos sinulle jälleen kirjoituksestasi, joka herättää jokaisen tarkkaamaan suuntaansa, heidät, jotka etsivät Jumalan tahtoa ja tahtovat pysyä siinä tahdossa. Kiitän lämpimästi tästä avauksesta. Jumala siunatkoon Sinua ja monia lukijoita tämän aloituksen kautta.
Itselleni sattui tänä aamuna sellaista, mitä ei lienee itselleni satu tässä mitassa edes joka vuosi. Monen henkisesti raskaan taistelun päivän jälkeen heräsin ja mieleeni nousi elämäni varrella tapahtuneita asioita. Ne kulkivat mielessäni ja kun ajatelin Herran hyvyyttä ja armollisuutta kohdallani, niin valtava kiitosmieli täytti sisimpäni ja minä huomasin palvovani Herraa. Minä palvoin Häntä tässä varmassa tietoisuudessa, että Jeesus Kristus on sovittanut minut ristinpuulla ja on uskollinen Jumala, joka pitää liiton.
Minä, joka olen tomua ja tuhkaa, paljossa rikkonut ja kaikkea puuttuva, riemuitsen minun autuuteni Jumalassa. Ylistäkää kanssani Herraa.
Aurinkokin taivaalla näyttää hymyilevän noustessaan taivaan rannalta ylemmäs ja sydämeni laulun keskellä muistan sanat: "Mutta vanhuskasten polku on kuin aamurusko joka kirkastuu kirkastumistaan aina sydänpäivään saakka!"
Tiedän näitä rivejä kirjoittaessani, että kaikki eivät voi omakohtaisesti yhtyä ylistykseeni tänä aamuna. En minäkään eilen näin ylistänyt Herraa, mutta yhden neuvon annan ahdistetuille ja sidotuille sydämille. Katsokaa Herraan, joka on puolestanne kuollut, on syntienne sovitus ja noussut kuolleista. Ylistystä ei voi puristaa sisimmästään eikä suurinkaan hartaus tai ylistyslaulujen laulaminen saa sitä aikaan; niillä saadaan vain uskonnollista hartautta ja petollisia sielun tunnetiloja, ulkokohtaista Jumalan kiitosta. Mutta kun katsot Herraan ja näet Hänet sovintouhrinasi ja ylösnousseena, joka on mennyt kaikkeinpyhimpään ja rukoilee siellä puolestamme, niin kiitos ja ylistys kumpuaa sisältäsi. Ja vuolaasti virtaakin, että ihan ääneensä haluaa Häntä ylistää.
Jumala on uskollinen. Se tarkoittaa erityisesti sitä, että Jumala on luotettava, ehdottoman luotettava, ja pysyy antamiensa lupausten ja sanojensa takana. Hän on uskollinen Jumala, joka pitää liiton. Tässä varmuudessa hyvää sunnuntaipäivää kaikille palstalaisille.jukka.finland: "...Monen henkisesti raskaan taistelun päivän jälkeen...valtava kiitosmieli täytti sisimpäni ..."
----
"Synkeys nyt hajoaapi,
yöstä päivä valkenee.
Kun näin Jeesus voiton saapi,
taivas meille aukenee.
Herra Jeesus verellään
rauhan tuotti ristillään".
"Ei siis alla kiusausten
epäillä mun tarvitse,
eikä tiellä huokausten
epätoivo vallitse,
kun on täysi sovitus,
sielun turva, pelastus"
(Virsi 301:2,4).Tapio522 kirjoitti:
jukka.finland: "...Monen henkisesti raskaan taistelun päivän jälkeen...valtava kiitosmieli täytti sisimpäni ..."
----
"Synkeys nyt hajoaapi,
yöstä päivä valkenee.
Kun näin Jeesus voiton saapi,
taivas meille aukenee.
Herra Jeesus verellään
rauhan tuotti ristillään".
"Ei siis alla kiusausten
epäillä mun tarvitse,
eikä tiellä huokausten
epätoivo vallitse,
kun on täysi sovitus,
sielun turva, pelastus"
(Virsi 301:2,4).On tunnustettava, ja mielelläni tunnustan, että virsikirjassa on vallan hienoja ja opettavaisia virsiä. Myös Hengellisessä laulukirjassa, jota monet vapaat suunnat käsittääkseni käyttävät, on todella hyviä hengellisiä lauluja.
Itse en ole musiikki-ihminen siinä mielessä, että kuuntelisin usein musiikkia, en edes ns. hengellistä musiikkia, mutta autoillessani ja yksin ollessani usein laulelen hengellisiä lauluja ja virsiä, ja kyllä niistä monissa on alkuperäistä ja tuoretta sanomaa. Se kertoo, että ne ovat mitä erilaisimmissa olosuhteissa Hengen läsnäollessa syntyneitä lauluja, kuten psalmitkin.
Pidän tuosta tavastasi lainata virren sanoja teksteissäsi. Itselläni on samoja taipumuksia, mutta tunnen sanoituksia kovin vähän (johtuen kai siitä, että niin vähän itse kuuntelen musiikkia ja lainaamani laulut ovat kokouksista mieleen painuneita). Yksi rakkaimpia virsiäni on muistaakseni virsi 171 tai joka tapauksessa se virsi, jossa sanotaan, että "vihamies kuka oisi niin voimallinen, että voittaa hän vois tämän Herran jne". Toinen sen veroinen on näin alkava virsi "Ei mikään niin voi virvoittaa, en muusta iloani saa, ei autuutta saa suurempaa, kuin minkä Jeesus lahjoittaa".
Näillä sanoilla hyvää sunnuntaipäivän jatkoa.jukka.finland kirjoitti:
On tunnustettava, ja mielelläni tunnustan, että virsikirjassa on vallan hienoja ja opettavaisia virsiä. Myös Hengellisessä laulukirjassa, jota monet vapaat suunnat käsittääkseni käyttävät, on todella hyviä hengellisiä lauluja.
Itse en ole musiikki-ihminen siinä mielessä, että kuuntelisin usein musiikkia, en edes ns. hengellistä musiikkia, mutta autoillessani ja yksin ollessani usein laulelen hengellisiä lauluja ja virsiä, ja kyllä niistä monissa on alkuperäistä ja tuoretta sanomaa. Se kertoo, että ne ovat mitä erilaisimmissa olosuhteissa Hengen läsnäollessa syntyneitä lauluja, kuten psalmitkin.
Pidän tuosta tavastasi lainata virren sanoja teksteissäsi. Itselläni on samoja taipumuksia, mutta tunnen sanoituksia kovin vähän (johtuen kai siitä, että niin vähän itse kuuntelen musiikkia ja lainaamani laulut ovat kokouksista mieleen painuneita). Yksi rakkaimpia virsiäni on muistaakseni virsi 171 tai joka tapauksessa se virsi, jossa sanotaan, että "vihamies kuka oisi niin voimallinen, että voittaa hän vois tämän Herran jne". Toinen sen veroinen on näin alkava virsi "Ei mikään niin voi virvoittaa, en muusta iloani saa, ei autuutta saa suurempaa, kuin minkä Jeesus lahjoittaa".
Näillä sanoilla hyvää sunnuntaipäivän jatkoa.jukka.finland: "On tunnustettava, ja mielelläni tunnustan, että virsikirjassa on vallan hienoja ja opettavaisia virsiä...".
---
Nuoruudessani väheksyin vanhoja virsi.
Mutta, kun ikää on karttunut, olen yhä enemmän alkanut arvostammaan niitä.
"Siperia on opettanut".
Kun luemme tämän päivän lukua eteenpäin, niin meitä kehoitetaan:
"..täyttykää Hengellä, puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle" (Ef. 18,19).
--
Viktor Klimenko kertoo kokemuksistaan hengellisestä musiikista eräässä lehtikirjoituksessaan.
”Ennen uskoontuloani en koskaan päässyt sisälle lauluihin, joissa aiheena oli Golgatan risti, Jeesuksen veri ja hänen kuolemansa. Siinä oli mielestäni jotain ristiriitaista iloisen pelastussanoman kanssa.
Mutta pelastumiseni jälkeen ymmärsin.
Säveltäjät ovat miltei aina pukeneet sen aiheiset laulut tummaan ja surumieliseen musiikkiasuun aivan päinvastoin kuin ”ylityslauluissa”.
Eräässä kokouksessa oli hyvin riemullinen henki. Tuntui melkein ristiriitaiselta laulaa Golgata-aiheisia lauluja. Tein sen kuitenkin.
Silloin koin jotain ennen kokematonta. Vaikka lauloin ”surullista” veren evankeliumia, alkoi sydämestäni pulputa voimakasta iloa. Se oli uutta.
Aikaisemmin en edes voinut ajatella, että surulliset laulut voisivat tuottaa iloa sielussani.
Tämän jälkeen vertasin tietysti duurivoittoisten ylistyslaulujen antamaa iloa uuteen ilooni.
En aluksi huomannut suurtakaan eroa. Sieluni riemuitsi samalla tavalla.
Erään ylistyskokouksen jälkeen se sitten selvisi. Olin kuin ”iloöljyllä” tankattu sinä iltana.
Mutta muutaman päivän päästä muistellesani ihanaa hengellistä kokemustani, aloin kokea kummallista tyhjyyttä.
Sananlaksu sanoo: ”Nauraessakin voi sydän kärsiä ja ilon lopuksi tulee murhe” (Snl. 14:13).
Tämä ilmiö pani minut miettimään, mitä ilo on? Onko olemassa erilaisia iloja?
On! Se riemu, jonka sain näennäisen surullisista ristin lauluista, ei tuottanut jälkeen päin ”hengellisiä vieroitusoireita”, vaan pysyvän ilon, jota sanoisin mieluummin rauhaksi. Rauhan osuus ilossa aiheutti kasvavaa riemua sammuvan sijasta. Tämän täytyy olla sen ilon, jota maailma ei voi tarjota (Joh. 14:27); pysyvä ilo ja rauha.
Ilmestyskirjan uuden virren (Ilm. 5:9-10, 12-14) salaisuus on selvinnyt minulle:
täydellinen ilo on teurastetun Karitsan veressä. Tämä löytö on avannut minulle uuden ilon kanavan.
HALLELUJA! (Viktor Klimenko).
---
Virsi 307
1.Kiitos olkoon Jumalalle, Karitsalle, olen armoliitossa!
Minut kallisti hän osti, minut nosti kadotuksen kuopasta.
6.Siell` on kirkas lasimeri, pyhä veri kiitosvirtenämme on.
Siellä aina Jumalalle, Karitsalle ylitys soi loputon.- sinulta loppui
Tapio522 kirjoitti:
jukka.finland: "On tunnustettava, ja mielelläni tunnustan, että virsikirjassa on vallan hienoja ja opettavaisia virsiä...".
---
Nuoruudessani väheksyin vanhoja virsi.
Mutta, kun ikää on karttunut, olen yhä enemmän alkanut arvostammaan niitä.
"Siperia on opettanut".
Kun luemme tämän päivän lukua eteenpäin, niin meitä kehoitetaan:
"..täyttykää Hengellä, puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle" (Ef. 18,19).
--
Viktor Klimenko kertoo kokemuksistaan hengellisestä musiikista eräässä lehtikirjoituksessaan.
”Ennen uskoontuloani en koskaan päässyt sisälle lauluihin, joissa aiheena oli Golgatan risti, Jeesuksen veri ja hänen kuolemansa. Siinä oli mielestäni jotain ristiriitaista iloisen pelastussanoman kanssa.
Mutta pelastumiseni jälkeen ymmärsin.
Säveltäjät ovat miltei aina pukeneet sen aiheiset laulut tummaan ja surumieliseen musiikkiasuun aivan päinvastoin kuin ”ylityslauluissa”.
Eräässä kokouksessa oli hyvin riemullinen henki. Tuntui melkein ristiriitaiselta laulaa Golgata-aiheisia lauluja. Tein sen kuitenkin.
Silloin koin jotain ennen kokematonta. Vaikka lauloin ”surullista” veren evankeliumia, alkoi sydämestäni pulputa voimakasta iloa. Se oli uutta.
Aikaisemmin en edes voinut ajatella, että surulliset laulut voisivat tuottaa iloa sielussani.
Tämän jälkeen vertasin tietysti duurivoittoisten ylistyslaulujen antamaa iloa uuteen ilooni.
En aluksi huomannut suurtakaan eroa. Sieluni riemuitsi samalla tavalla.
Erään ylistyskokouksen jälkeen se sitten selvisi. Olin kuin ”iloöljyllä” tankattu sinä iltana.
Mutta muutaman päivän päästä muistellesani ihanaa hengellistä kokemustani, aloin kokea kummallista tyhjyyttä.
Sananlaksu sanoo: ”Nauraessakin voi sydän kärsiä ja ilon lopuksi tulee murhe” (Snl. 14:13).
Tämä ilmiö pani minut miettimään, mitä ilo on? Onko olemassa erilaisia iloja?
On! Se riemu, jonka sain näennäisen surullisista ristin lauluista, ei tuottanut jälkeen päin ”hengellisiä vieroitusoireita”, vaan pysyvän ilon, jota sanoisin mieluummin rauhaksi. Rauhan osuus ilossa aiheutti kasvavaa riemua sammuvan sijasta. Tämän täytyy olla sen ilon, jota maailma ei voi tarjota (Joh. 14:27); pysyvä ilo ja rauha.
Ilmestyskirjan uuden virren (Ilm. 5:9-10, 12-14) salaisuus on selvinnyt minulle:
täydellinen ilo on teurastetun Karitsan veressä. Tämä löytö on avannut minulle uuden ilon kanavan.
HALLELUJA! (Viktor Klimenko).
---
Virsi 307
1.Kiitos olkoon Jumalalle, Karitsalle, olen armoliitossa!
Minut kallisti hän osti, minut nosti kadotuksen kuopasta.
6.Siell` on kirkas lasimeri, pyhä veri kiitosvirtenämme on.
Siellä aina Jumalalle, Karitsalle ylitys soi loputon.rakkaus totuuteen, kun tuolla ylhäällä tas puolustat
katolisen porttokirkon kehittämää lapsikastetta? sinulta loppui kirjoitti:
rakkaus totuuteen, kun tuolla ylhäällä tas puolustat
katolisen porttokirkon kehittämää lapsikastetta?Noinko nopeasti
Nimimerkki "sinulta loppui" rakkaus totuuteen,...
----
Oletko sama kirjoittaja, joka toisessa ketjussa nimimerkillä "rakkaudessa" kirjoitit: "Taidat olla kuin Troijan hevonen?
Joku jopa uskoi sinun vilpittömyyteesi".
---
Vastaappa rehellisesti!
Ovatko mielestäsi kaikki ne uskovat vilpillisiä, jotka pitäytyvät yhteen lapsena saamaansa kasteeseen?
Sittenhän meitä valehtelijoita ja eksytettyjä on "pilvin pimein".
Ettet vaan taas syyllisty 8. käskyn rikkomiseen?
---
Miksi muuten käytät aina eri nimimerkkiä?
Se antaa mielestäni epäluotettavan kuvan keskustelijasta.
Oikaise, jos olen väärässä.
Eikös sinunkin olisi parasta rekisteröityä.
Annat silloin rehdimmän kuvan itsestäsi ja sanomisillasi on silloin enemmän painoarvoa!
Ainakin minä annan arvoa sille, että on avoimesti sanojensa takana.
(puskastahuutelijoita ei pahemmin arvosteta!)- vilpittömyydestä
Tapio522 kirjoitti:
Noinko nopeasti
Nimimerkki "sinulta loppui" rakkaus totuuteen,...
----
Oletko sama kirjoittaja, joka toisessa ketjussa nimimerkillä "rakkaudessa" kirjoitit: "Taidat olla kuin Troijan hevonen?
Joku jopa uskoi sinun vilpittömyyteesi".
---
Vastaappa rehellisesti!
Ovatko mielestäsi kaikki ne uskovat vilpillisiä, jotka pitäytyvät yhteen lapsena saamaansa kasteeseen?
Sittenhän meitä valehtelijoita ja eksytettyjä on "pilvin pimein".
Ettet vaan taas syyllisty 8. käskyn rikkomiseen?
---
Miksi muuten käytät aina eri nimimerkkiä?
Se antaa mielestäni epäluotettavan kuvan keskustelijasta.
Oikaise, jos olen väärässä.
Eikös sinunkin olisi parasta rekisteröityä.
Annat silloin rehdimmän kuvan itsestäsi ja sanomisillasi on silloin enemmän painoarvoa!
Ainakin minä annan arvoa sille, että on avoimesti sanojensa takana.
(puskastahuutelijoita ei pahemmin arvosteta!)Minun mielestäni se ei ole vilpittömyyttä, jos
puhuu kauniita sanoja rakkaudessa vaeltamisesta,
ja toisella suulla yrittää helluntai-palstalla
puolustaa lapsikastetta.
Missä on se toisen kunnioittaminen?
Ev. lut palstalle sellainen sopii, mutta tällä
palstalla se synnyttää vain ristiriitoja ja väit-
telyä.
Jokainen saa olla tietysti mitä mieltä haluaa, mutta
jos pyrkii esiintymään opettajana ja salaa ujuttaa
lapsikasteoppia helluntailaisille, niin se vaan
osoittaa suhteellisuustajun puutetta.
Vai onko tarkoituksesi käännyttää helluntailaisia
lapsikasteopin kannalle? vilpittömyydestä kirjoitti:
Minun mielestäni se ei ole vilpittömyyttä, jos
puhuu kauniita sanoja rakkaudessa vaeltamisesta,
ja toisella suulla yrittää helluntai-palstalla
puolustaa lapsikastetta.
Missä on se toisen kunnioittaminen?
Ev. lut palstalle sellainen sopii, mutta tällä
palstalla se synnyttää vain ristiriitoja ja väit-
telyä.
Jokainen saa olla tietysti mitä mieltä haluaa, mutta
jos pyrkii esiintymään opettajana ja salaa ujuttaa
lapsikasteoppia helluntailaisille, niin se vaan
osoittaa suhteellisuustajun puutetta.
Vai onko tarkoituksesi käännyttää helluntailaisia
lapsikasteopin kannalle?Nim. "vilpittömyydestä": " salaa ujuttaa
lapsikasteoppia helluntailaisille,...".
---
En ole mielestäni salannut mitään, vaan avoimesti kertonut sen, minkä Sanasta näen oikeaksi.
Samaa avoimuutta toivon sinultakin, että avoimesti kerrot, mikä on uskovien kasteesi sisältö.
Vaikka sitä yhä uudelleen sinulta kysyttäisiinkin- ei siitä pitäisi loukkaantua!
Minä ainakin olisin iloinen, jos joku kysyy minulta kasteeni hengellistä sisältöä vaikka useamminkin. Ei siinä pitäisi olla mitään salattavaa ja hävettävää.
Meidän pitäisi muutenkin kysellä enemmän.
Näin rohkaisemme muitakin kyselemään ja etsimään totuutta "salatuimpaan saakka".
Ja käyttäisit myös samaa nimimerkkiä, niin tiedämme, kenen kanssa on keskusteluissa!- Vilpittömyydestä
Tapio522 kirjoitti:
Nim. "vilpittömyydestä": " salaa ujuttaa
lapsikasteoppia helluntailaisille,...".
---
En ole mielestäni salannut mitään, vaan avoimesti kertonut sen, minkä Sanasta näen oikeaksi.
Samaa avoimuutta toivon sinultakin, että avoimesti kerrot, mikä on uskovien kasteesi sisältö.
Vaikka sitä yhä uudelleen sinulta kysyttäisiinkin- ei siitä pitäisi loukkaantua!
Minä ainakin olisin iloinen, jos joku kysyy minulta kasteeni hengellistä sisältöä vaikka useamminkin. Ei siinä pitäisi olla mitään salattavaa ja hävettävää.
Meidän pitäisi muutenkin kysellä enemmän.
Näin rohkaisemme muitakin kyselemään ja etsimään totuutta "salatuimpaan saakka".
Ja käyttäisit myös samaa nimimerkkiä, niin tiedämme, kenen kanssa on keskusteluissa!jatkuvasti kyselet uskovien kasteen sisällöstä, vaikka se on selitetty sinulle jo useita kertoja?
Kun et halua ymmärtää sitä, niin ei se toistamalla
parane.
Minä en ole kiinnostunut vauvakasteen sisällöstä.
Vaikka sinä kopioitkin Lutherin keksimiä merkityksiä
vauvakasteelle, niin se ei muuta miksikään sitä tosiasiaa, että Raamattu EI TUNNE LAPSIKASTETTA.
Kukaan ei ole vielä kyennyt näyttämään yhtäkään
Raamatun kohtaa, jossa se olisi mainittu.
Olettamuksia, selityksiä ja kirkollista traditio-
ta, joten sen merkitys jäänee siihen nimen antamiseen ja siunaukseen.
- pyhien mietteitä
”Se hyvä, minkä ihminen salassa tekee, on arvokkain.”
”Vaatimattomuudella lisätään ylpeän ylpeyttä, mutta myös nöyrän nöyryyttä. Samoin myös epäilijän epäilys lisää uskovaisen uskoa. Harvat ovat ne jotka puhuvat nöyrästi nöyryydestä, siveästi siveydestä tai epäilyksellä epäilyksestä.”
”Me ihmiset olemme alituista valhetta, kaksipuolisuutta ja ristiinpuhumista! Me piiloittelemme itseämme ja teeskentelemme itsellemme.”
”Ihmisluonto on täynnä huikentelevaisuutta, ikävää ja levottomuutta.”
”Järjen viimeinen aste on se, että se tunnustaa löytyvän paljon asioita, joita meidän järkemme ei käsitä.”
”Rakkaus on vahvin voima maailmassa: se hallitsee koko maailmaa ruhtinaineen, sotajoukkoineen.”
”Ahnekin muuttuu anteliaaksi silloin kun hän rakastaa eikä muista ensinkään olleensa koskaan toisenlainen.”
”Jos tahdotte että teistä puhutaan hyvää, niin älkäät itse tehkö sitä!”
”Inhimillisiä esineitä täytyy meidän tuntea voidaksemme niitä rakastaa, mutta taivaallisia täytyy meidän rakastaa voidaksemme niitä tuntea.”
”Jos ihmiset aina tietäisivät mitä yksi puhuu toisesta, ei maailmassa löytyisi neljää hyvää ystävää!”
”Monelle on kirkko samaa kuin teaatteri ja hän kuuntelee saarnaa niinkuin hän kuuntelee lausuntoa näyttämöltä.”
”Ihmisellä ei muuta ole kuin alituisia tarpeita ja toivomuksia eikä hän muusta huoli kuin näiden tarpeiden ja toiveiden täyttämisestä.” - Sinäkin alat
vähitellen oppia raamatullisia perustotuuksia
ihmisen uudestisyntymisestä.
Kirjoitat:
”Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä” (Joh. 3:16)."
Kun vaellamme rakkaudessa, niin me rakastamme myös
Jumalan Sanaa, emmekä lisää siihen omia tulkintojamme, kuten sinulla on ollut tapana. Nyt jätit vauvakasteen pois pelastavana elementtinä.
Toivottavasti pysyt jatkossakin Jeesuksen viitoit-
tamalla tiellä ja uskot sydämestäsi siihen, mitä
kirjoiti: "Ettei yksikään joka Hänenn uskoo, huk-
kuisi."
Onnittelen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi483766Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4783755Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan303019Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!902180- 1551900
- 1051740
- 1301569
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541430Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401262Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71138