Kesänopeusrajoitukset

Vapaus Liberaali

Nämä kesänopeusrajoitukset ovat aivan älyttömiä, hyvällä kelillä voisi ihan hyvin ajaa niin lujaa kuin uskaltaa. Kaikki nopeusrajoitukset pois rajoittamasta ihmisen vapauksia ja kovennetaan rangaistuksia jos jotain sattuu!!!

8

1513

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että...

      kyllähän kesällä moottoriteillä voisi 140 km/h olla.

      • Vapaus Liberaali

        tai jos sulla on joku vanha auto niin sitten se on jo liikaakin. Mutta jos ajan iskän Audilla niin toi 140 ei tunnu viellä missään. Nopeusrajoitukset pitäi ainakin alkuun olla autokohtaisia ja siirtymäkauden jälkeen vapaita. Varmasti lisäisi urheiluautojen myyntiä jos niitä sais käyttää niinkuin ne on oikeasti tarkoitettu.

        Katottokaa vaikka minkälaisia koslia Suomessa on verrattuna Saksaan, vähänkö hävettää kun joku ulkomaalainen tulee tänne ja näkee. Tolla olis ihan kansantaloudellinenkin merkityts kun ihmiset tahtos lisää rahaa, että vois ostaa jotain.


      • jugi
        Vapaus Liberaali kirjoitti:

        tai jos sulla on joku vanha auto niin sitten se on jo liikaakin. Mutta jos ajan iskän Audilla niin toi 140 ei tunnu viellä missään. Nopeusrajoitukset pitäi ainakin alkuun olla autokohtaisia ja siirtymäkauden jälkeen vapaita. Varmasti lisäisi urheiluautojen myyntiä jos niitä sais käyttää niinkuin ne on oikeasti tarkoitettu.

        Katottokaa vaikka minkälaisia koslia Suomessa on verrattuna Saksaan, vähänkö hävettää kun joku ulkomaalainen tulee tänne ja näkee. Tolla olis ihan kansantaloudellinenkin merkityts kun ihmiset tahtos lisää rahaa, että vois ostaa jotain.

        Uskaltaakohan edes verrata Viron autoihin ?


      • Vastuullista vapautta?
        Vapaus Liberaali kirjoitti:

        tai jos sulla on joku vanha auto niin sitten se on jo liikaakin. Mutta jos ajan iskän Audilla niin toi 140 ei tunnu viellä missään. Nopeusrajoitukset pitäi ainakin alkuun olla autokohtaisia ja siirtymäkauden jälkeen vapaita. Varmasti lisäisi urheiluautojen myyntiä jos niitä sais käyttää niinkuin ne on oikeasti tarkoitettu.

        Katottokaa vaikka minkälaisia koslia Suomessa on verrattuna Saksaan, vähänkö hävettää kun joku ulkomaalainen tulee tänne ja näkee. Tolla olis ihan kansantaloudellinenkin merkityts kun ihmiset tahtos lisää rahaa, että vois ostaa jotain.

        Jossain moottoriteillä voisi olla 140 rajoituksia, ja useat 80 rajotukset voitaisiin nostaa sataan ja sadan rajoitukset sataankahteenkymppiin.

        Ei ole mitään järkeä siinä että nopeusrajoitukset olisi autokohtaisia.

        Mutta tottahan on se, että autoista tulee/on tullut yhä turvallisempia ja tehokkaampia, ja yhä useampia nuo 80 nopeusrajoitukset lähinnä turhauttavat. Siinä tulee oikeasti vaarallisia ohitustilanteita. Nopeusrajoitukset tulisi suhteuttaa teiden kunnon ja profiilin, sekä kaistojen mukaan, kuten tähänkin asti mutta hieman löysemmin. Taajamien nopeusrajoituksia ei tulisi muuttaa, ainakaan suuremmiksi.


    • anarkonda

      Ikävä kyllä, meillä tiet ovat kollektiivisessa omistuksessa, joten teillä on "demokraattisesti" päätetyt nopeusrajoitukset.

      Lähtökohtaisesti omistaja päättää omaisuudestaan, myöskin teiden suhteen. Vaikka omistaja laittaisi moottoritiellensä 10 km/h rajoituksen, niin se ei rajoita muiden vapauksia. Jos käyttäjät eivät ole siihen tyytyväisiä, niin he voivat vain valita toisen reitin ja/tai antaa asiakaspalautetta.

      Vapautesi ei edes kasva siitä, vaikka voisit määrätä tien omistajan sallimaan sinulle vapaat nopeudet. Vapautesi loppuvat liberaalin vapauskäsityksen mukaan siihen rajaan, mistä toisen vapaudet eli tässä tapauksessa omistusoikeus alkaa.

      Vapaassa markkinataloudessa tien omistaja kilpailee käyttäjistä laatimalla juuri sellaiset säännöt tiellensä, joilla se maksimoi tien tuoton. Jos tiellä on liian vaarallista, niin käyttäjät valitsevat toisen, turvallisemman tien. Jos taas tiellä on liiotellun turvallisuuden takia esim. liian alhaiset rajoitukset, niin käyttäjät etsivät taas parempaa vaihtoehtoa.

      Vapaa markkinatalous löytää ennemmin tai myöhemmin parhaan ratkaisun.

      • Vapaus Liberaali

        Et muistannut sitä, että minä omistan ainakin pienen osan tiestä. Olen maksannut kauheasti veroa ja niillä on rakennettu teitä.

        Joten koska olen Liberaali voin itse päättää millaisen nopeusrajoituksen omalle osuudelleni tiestä laitan.

        Tiesittekö muuten ettei poliisiautoon tarvitse mennä istumaan jos ei tahdo? Eivät voi pakottaa :)


      • anarkonda
        Vapaus Liberaali kirjoitti:

        Et muistannut sitä, että minä omistan ainakin pienen osan tiestä. Olen maksannut kauheasti veroa ja niillä on rakennettu teitä.

        Joten koska olen Liberaali voin itse päättää millaisen nopeusrajoituksen omalle osuudelleni tiestä laitan.

        Tiesittekö muuten ettei poliisiautoon tarvitse mennä istumaan jos ei tahdo? Eivät voi pakottaa :)

        ja kerro meillekin mihin sen laitat. Kyllä minä sen muistin, mutta miten aiot todistaa omistusoikeutesi juuri sille tietylle tienpätkälle?

        En tiennyt, mutta sen tiesin, ettei noin vain tarvitse avata poliisille peräkonttia.


    • patrol

      Vaatimuksesi vapaista nopeuksista kieltää uhrittoman rikoksen oikeutuksen. Tämä tarkoitaa sitä, ettei rikosta tapahdu, mikäli "ylinopeudella" ei ole uhria. Pelkkä ylinopeus ei ole rikos, vaan se muuttuu rikokseksi vasta sitten, kun siitä seuraa onnettomuus.

      Samalla periaatteella myös rattijuoppous olisi sallittua.

      Tämä lähestymistapa on ongelmallista sellaisessa käyttäytymisessä, joka aiheuttaa vaaraa ulkopuolisille. Lienee itsestään selvää, että onnettomuusriski ja loukkaantumisriski kasvaa vauhdin tai humalatilan kasvaessa. Eli mitä suurempaa nopeutta ajat, sitä suuremman vaaran aiheutat toisille tien käyttäjille. Mainitsemillasi kovemmilla rangaistuksilla yritetään kompensoida kasvanutta riskiä ja toisaalta hillitä riskikäyttäytymistä.

      Ongelmana on myös se, että vain harvalla syyllisellä on varaa maksaa suuria korvauksia. Suuret korvaukset eivät varmasti lohduta ketään, jos niitä ei saa. Suurimman riskikäyttäytyjien ryhmän muodostavat nuoret kuumapäiset ja näyttämishaluiset nuoret miehet, joilla ei ole realistista käsitystä omista kyvyistään ja jotka eivät osaa vielä tunnistaa riskejä erilaisissa liikennetilanteissa.

      Parhaiten uhrittomien rikosten olemattomuus sopii, asioihin, jotka eivät aiheuta vaaraa ulkopuolisille. Sellaisia ovat esimerkiksi kypärättömyys ja turvavyöttömyys.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      58
      5060
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      54
      4572
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      122
      4499
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      296
      1707
    5. 89
      1371
    6. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      79
      1334
    7. Sulla on mies

      Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      228
      1308
    8. 306
      1015
    9. Kadutko mitään?

      Minä kadun ikävässä kirjoittamista, mutta en saa sitä tekemättömäksi.
      Sinkut
      199
      940
    10. Pääsit koskettamaan

      Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      50
      840
    Aihe