Ajovalo polttimon vaihto Puntoon

arto

Nyt se tapahtui, että kuljettajan puoleinen polttimo meni pimeeksi.19300km se kesti. No ei muuta kuin vaihtamaan sitä. Muovisen suojakuvun irroitus oli tosi työläs, kun sekä sulakerasia että lampunsäädin otti vastaan, mutta lähti se irti kuitenkin. Sen jälkeen ei enään johdon liittimen eikä polttimon irroitus ollutkaan niin hankala kuin sitä on väitetty, mutta uuden polttimon paikalleen laitto oli vain sen vuoksi hankala ettei nähnyt onko polttimo oikeassa asennossa vai ei, mutta menihän se sinne kuitenkin. Muovisen suojakuvun takaisin laitto ei sitten enään onnistunutkaan. Pitää kai ottaa sulakerasia irti jos saisi sen takaisin tuupattua paikalleen.

Nyt herää kysymys. Miksi ei sulakerasiaa ole voitu laittaa 10-15mm taakse päin? Miksi suojakupu on niin isokokoinen? Miksi sen pitää olla yhteinen lähivalon ja "sumuvalonpaikan" kanssa? Jos se olisi pienempi ei ongelmia.

Samantien ostin kaksi poltinta ja päätin kokeilla myös "repsikan" puolelta. Ja sieltä voi vain todeta ettei yhteenkään autoon ole vaihtotyö ollut yhtään sen helpompaa kuin puntoon. Vaihtoon meni aikaa vain n.3min.

19

11056

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mika

      polttimoa vaihdettaessa pitää ottaa umpio irti. se on kolmella pultilla kiini ja tulee sen verran eteen päin että suojakuvun saa hyvin paikalleen.

    • Valeo

      Polttimon vaihto ei enää ole ongelma uudemmissa
      Punto-malleissa.Ainakin syksystä 2002 Suomessa
      myytävissä Puntoissa on järjestystä konehuoneessa
      muutettu siten,että lampunvaihto onnistuu ilman
      ongelmia,tilaa on riittävästi.Aiemmin homma oli
      tosi vaikeaa.

      • arto

        Ainakin keväällä 2002 käyttöön otetussa Puntossa on vielä kuljettajan puoleisen lampun vaihto tosi hankalaa. Tai ei lampun vaihto vaan se lampun muovisuojuksen pois ottaminen ja takaisin laitto on vaikeaa.


      • Marea-mies
        arto kirjoitti:

        Ainakin keväällä 2002 käyttöön otetussa Puntossa on vielä kuljettajan puoleisen lampun vaihto tosi hankalaa. Tai ei lampun vaihto vaan se lampun muovisuojuksen pois ottaminen ja takaisin laitto on vaikeaa.

        Tossa puskuri tv-ohjelmassahan oli ollu toi Ford Mondeo. Itse en ohjelmaa nähnyt, mutta kaverit kertoi, siinä oli pitäny kanssa umpio irrottaa ennen ku lampun sai vaihdettua kunnolla.
        Herää kysymys, että siihenkö autonvalmistajat pyrkii, että omistaja ei saa helpointakaan hommaa tehtyä ilman merkkihuollon apua. Eiköhän niillä työt riitä vaikeimmissakin asioissa. Itselläni ei ainakaan ole aikaa ajaa huoltoon tommosten asioiden takia, ennemmin ostan semmosen auton jossa voi jotain tehdä vielä itsekkin.


      • Valeo
        arto kirjoitti:

        Ainakin keväällä 2002 käyttöön otetussa Puntossa on vielä kuljettajan puoleisen lampun vaihto tosi hankalaa. Tai ei lampun vaihto vaan se lampun muovisuojuksen pois ottaminen ja takaisin laitto on vaikeaa.

        Parannettu muutos konehuoneen järjestelyihin
        Fiat Puntoissa on siis tehty loppukesällä 2002
        Suomessa myytyihin Puntoihin.Minulla oli 1/2000
        mallin Punto ja kesäkuulla 2002 Italiassa
        tehdyssä Puntossa on lampunvaihto molemmille
        puolille eteen tosi helppoa .Esim. akun koko on
        mitoiltaan paljon pienempi ja muutenkin tilaa
        on hyvin poistaa muovisuojus ja vaihtaa polttimo.


      • Esa
        Valeo kirjoitti:

        Parannettu muutos konehuoneen järjestelyihin
        Fiat Puntoissa on siis tehty loppukesällä 2002
        Suomessa myytyihin Puntoihin.Minulla oli 1/2000
        mallin Punto ja kesäkuulla 2002 Italiassa
        tehdyssä Puntossa on lampunvaihto molemmille
        puolille eteen tosi helppoa .Esim. akun koko on
        mitoiltaan paljon pienempi ja muutenkin tilaa
        on hyvin poistaa muovisuojus ja vaihtaa polttimo.

        Mitä tarkoitti Italiassa 2002 tehty?
        Eikö kaikki fiatit tehdä italiassa?

        Jos auto oli italiassa käytössä oleva siinä voi olla pienempi akku koska siellä ei juuri ole talvea ja pienemmänkin akun tehot riittää.


      • Valeo
        Esa kirjoitti:

        Mitä tarkoitti Italiassa 2002 tehty?
        Eikö kaikki fiatit tehdä italiassa?

        Jos auto oli italiassa käytössä oleva siinä voi olla pienempi akku koska siellä ei juuri ole talvea ja pienemmänkin akun tehot riittää.

        Oma reilut 1/2 vuotta vanha Puntoni on ostettu
        Suomesta viime Syksynä,mutta se on tehty kesä-
        kuussa 2002(kontrollilappuja päivämäärineen on
        lukemattomissa paikoissa eri puolilla autoa)
        Kiinnitin huomiota autoon tehtyihin muutoksiin,
        koska edellinen pirssini oli samanlainen uuden
        mallikerran Punto vuodenvaihteesta 1999/2000.
        Ensimmäinä pisti silmiini muutokset,jotka
        helpottivat ajovalopolttimon vaihtoa vasemmalle
        eteen(kuskin pukilta katsoen) Tosiaan akun
        ulkomitat olivat huomattavasti pienemmät kuin
        aiemmin ja muutakin "viilausta"järjestelyissä
        oli tehty,joten polttimon vaihto käy nyt hetkessä.
        Samanlaista normaalia tuotekehittelyä on
        uudemmissa Puntoissa useassakin yksityiskohdassa.


      • arto
        Valeo kirjoitti:

        Oma reilut 1/2 vuotta vanha Puntoni on ostettu
        Suomesta viime Syksynä,mutta se on tehty kesä-
        kuussa 2002(kontrollilappuja päivämäärineen on
        lukemattomissa paikoissa eri puolilla autoa)
        Kiinnitin huomiota autoon tehtyihin muutoksiin,
        koska edellinen pirssini oli samanlainen uuden
        mallikerran Punto vuodenvaihteesta 1999/2000.
        Ensimmäinä pisti silmiini muutokset,jotka
        helpottivat ajovalopolttimon vaihtoa vasemmalle
        eteen(kuskin pukilta katsoen) Tosiaan akun
        ulkomitat olivat huomattavasti pienemmät kuin
        aiemmin ja muutakin "viilausta"järjestelyissä
        oli tehty,joten polttimon vaihto käy nyt hetkessä.
        Samanlaista normaalia tuotekehittelyä on
        uudemmissa Puntoissa useassakin yksityiskohdassa.

        Vai onko vain se, että minusta näyttää noin?


      • Valeo
        arto kirjoitti:

        Vai onko vain se, että minusta näyttää noin?

        Aukaissut kopan ja hyvin mahtuu.


      • arto
        Valeo kirjoitti:

        Aukaissut kopan ja hyvin mahtuu.

        Kopan aukaisu ei ihan riitä, sillä pitää myös kokeilla. Kyllä minullakin teoriassa näyttää onnistuvan ihan ok. mutta käytännössä ei.


      • Valeo
        arto kirjoitti:

        Kopan aukaisu ei ihan riitä, sillä pitää myös kokeilla. Kyllä minullakin teoriassa näyttää onnistuvan ihan ok. mutta käytännössä ei.

        Arto on sitkeä kaveri.Piti käydä pihalla ja ottaa
        polttimo pois ja panna takaisin.Meni noin 2
        minuuttia.


      • arto
        Valeo kirjoitti:

        Arto on sitkeä kaveri.Piti käydä pihalla ja ottaa
        polttimo pois ja panna takaisin.Meni noin 2
        minuuttia.

        Joo joo mutta itsellänikin se näyttää kevään 2002 mallissa erittäin helpolta mutta käytännössä ei.

        Mutta hyvä jos se on nyt saatu korjattua.


    • Erkko45

      Jep, umpio pitää ottaa irti, että sen saa eteenpäin. Muuten on mahdotonta, vaihdoin äsken ekan kerran muijan 2000 Puntoon lampun, lisäksi lamppua kiinnipitävä jousi oli sikatiukassa, no jotenkin lampun nyt sinne sain ja palaakin, kun ei kai sillä väliä ole, miten päin se siellä Puntossa on?

    • a.autoilija

      Viime vuosituhannen Punton polttimo hankala vaihtaa.Onnistuu,jos on sellaiset pitkät ja terävät kynnet että tarpeen vaatiessa kiipeää vaikka petäjään.

      • TarvittavaVaruste

        Tarvitset gynekologin kourat.


      • FIAT60

        LEIKKAA PUSKURISTA LAMPUN ALTA MUOVIA POIS VAIKKA "JIG-SAHALLA" N 24mm.
        EI NÄY ULOS.. MUTTA NYT KUN IRROITAT UMPION KOLME RUUVIA NIIN SAATKIN ENTISEN N:20mm LISÄÄ TAAKSE LIKI 5cm TILAA...

        PUSKURIN "MUOVI" TÄYTYY KYLLÄKIN OTTAA IRTI MUTTA JATKOSSA ON PIKKUISEN HELPOMPAA TUO POLTTIMOIDEN VAIHTO...


      • FIAT60

        .. SIIS PUSKURIN IRROITUS KORISTA TARVII TEHDÄ VAIN YHDEN KERRAN....


    • Heikkiheppi

      Ei helvete sentään. Laittakaa paukkulangalla umpio kiinni niin et tarvitse edes ruuvimeisseliä. Helvete.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      143
      3129
    2. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      8
      1727
    3. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      222
      1384
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1201
    5. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1181
    6. 37
      1051
    7. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1032
    8. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      987
    9. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      964
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      38
      918
    Aihe