Nyt se tapahtui, että kuljettajan puoleinen polttimo meni pimeeksi.19300km se kesti. No ei muuta kuin vaihtamaan sitä. Muovisen suojakuvun irroitus oli tosi työläs, kun sekä sulakerasia että lampunsäädin otti vastaan, mutta lähti se irti kuitenkin. Sen jälkeen ei enään johdon liittimen eikä polttimon irroitus ollutkaan niin hankala kuin sitä on väitetty, mutta uuden polttimon paikalleen laitto oli vain sen vuoksi hankala ettei nähnyt onko polttimo oikeassa asennossa vai ei, mutta menihän se sinne kuitenkin. Muovisen suojakuvun takaisin laitto ei sitten enään onnistunutkaan. Pitää kai ottaa sulakerasia irti jos saisi sen takaisin tuupattua paikalleen.
Nyt herää kysymys. Miksi ei sulakerasiaa ole voitu laittaa 10-15mm taakse päin? Miksi suojakupu on niin isokokoinen? Miksi sen pitää olla yhteinen lähivalon ja "sumuvalonpaikan" kanssa? Jos se olisi pienempi ei ongelmia.
Samantien ostin kaksi poltinta ja päätin kokeilla myös "repsikan" puolelta. Ja sieltä voi vain todeta ettei yhteenkään autoon ole vaihtotyö ollut yhtään sen helpompaa kuin puntoon. Vaihtoon meni aikaa vain n.3min.
Ajovalo polttimon vaihto Puntoon
19
10761
Vastaukset
- mika
polttimoa vaihdettaessa pitää ottaa umpio irti. se on kolmella pultilla kiini ja tulee sen verran eteen päin että suojakuvun saa hyvin paikalleen.
- jo vain
Oikeanpuoleinen vaihtuu helposti mutta vasten lamppu hankalampi. Tässä video 1min http://www.youtube.com/watch?v=QACUwCmzTAw
- Valeo
Polttimon vaihto ei enää ole ongelma uudemmissa
Punto-malleissa.Ainakin syksystä 2002 Suomessa
myytävissä Puntoissa on järjestystä konehuoneessa
muutettu siten,että lampunvaihto onnistuu ilman
ongelmia,tilaa on riittävästi.Aiemmin homma oli
tosi vaikeaa.- arto
Ainakin keväällä 2002 käyttöön otetussa Puntossa on vielä kuljettajan puoleisen lampun vaihto tosi hankalaa. Tai ei lampun vaihto vaan se lampun muovisuojuksen pois ottaminen ja takaisin laitto on vaikeaa.
- Marea-mies
arto kirjoitti:
Ainakin keväällä 2002 käyttöön otetussa Puntossa on vielä kuljettajan puoleisen lampun vaihto tosi hankalaa. Tai ei lampun vaihto vaan se lampun muovisuojuksen pois ottaminen ja takaisin laitto on vaikeaa.
Tossa puskuri tv-ohjelmassahan oli ollu toi Ford Mondeo. Itse en ohjelmaa nähnyt, mutta kaverit kertoi, siinä oli pitäny kanssa umpio irrottaa ennen ku lampun sai vaihdettua kunnolla.
Herää kysymys, että siihenkö autonvalmistajat pyrkii, että omistaja ei saa helpointakaan hommaa tehtyä ilman merkkihuollon apua. Eiköhän niillä työt riitä vaikeimmissakin asioissa. Itselläni ei ainakaan ole aikaa ajaa huoltoon tommosten asioiden takia, ennemmin ostan semmosen auton jossa voi jotain tehdä vielä itsekkin. - Valeo
arto kirjoitti:
Ainakin keväällä 2002 käyttöön otetussa Puntossa on vielä kuljettajan puoleisen lampun vaihto tosi hankalaa. Tai ei lampun vaihto vaan se lampun muovisuojuksen pois ottaminen ja takaisin laitto on vaikeaa.
Parannettu muutos konehuoneen järjestelyihin
Fiat Puntoissa on siis tehty loppukesällä 2002
Suomessa myytyihin Puntoihin.Minulla oli 1/2000
mallin Punto ja kesäkuulla 2002 Italiassa
tehdyssä Puntossa on lampunvaihto molemmille
puolille eteen tosi helppoa .Esim. akun koko on
mitoiltaan paljon pienempi ja muutenkin tilaa
on hyvin poistaa muovisuojus ja vaihtaa polttimo. - Esa
Valeo kirjoitti:
Parannettu muutos konehuoneen järjestelyihin
Fiat Puntoissa on siis tehty loppukesällä 2002
Suomessa myytyihin Puntoihin.Minulla oli 1/2000
mallin Punto ja kesäkuulla 2002 Italiassa
tehdyssä Puntossa on lampunvaihto molemmille
puolille eteen tosi helppoa .Esim. akun koko on
mitoiltaan paljon pienempi ja muutenkin tilaa
on hyvin poistaa muovisuojus ja vaihtaa polttimo.Mitä tarkoitti Italiassa 2002 tehty?
Eikö kaikki fiatit tehdä italiassa?
Jos auto oli italiassa käytössä oleva siinä voi olla pienempi akku koska siellä ei juuri ole talvea ja pienemmänkin akun tehot riittää. - Valeo
Esa kirjoitti:
Mitä tarkoitti Italiassa 2002 tehty?
Eikö kaikki fiatit tehdä italiassa?
Jos auto oli italiassa käytössä oleva siinä voi olla pienempi akku koska siellä ei juuri ole talvea ja pienemmänkin akun tehot riittää.Oma reilut 1/2 vuotta vanha Puntoni on ostettu
Suomesta viime Syksynä,mutta se on tehty kesä-
kuussa 2002(kontrollilappuja päivämäärineen on
lukemattomissa paikoissa eri puolilla autoa)
Kiinnitin huomiota autoon tehtyihin muutoksiin,
koska edellinen pirssini oli samanlainen uuden
mallikerran Punto vuodenvaihteesta 1999/2000.
Ensimmäinä pisti silmiini muutokset,jotka
helpottivat ajovalopolttimon vaihtoa vasemmalle
eteen(kuskin pukilta katsoen) Tosiaan akun
ulkomitat olivat huomattavasti pienemmät kuin
aiemmin ja muutakin "viilausta"järjestelyissä
oli tehty,joten polttimon vaihto käy nyt hetkessä.
Samanlaista normaalia tuotekehittelyä on
uudemmissa Puntoissa useassakin yksityiskohdassa. - arto
Valeo kirjoitti:
Oma reilut 1/2 vuotta vanha Puntoni on ostettu
Suomesta viime Syksynä,mutta se on tehty kesä-
kuussa 2002(kontrollilappuja päivämäärineen on
lukemattomissa paikoissa eri puolilla autoa)
Kiinnitin huomiota autoon tehtyihin muutoksiin,
koska edellinen pirssini oli samanlainen uuden
mallikerran Punto vuodenvaihteesta 1999/2000.
Ensimmäinä pisti silmiini muutokset,jotka
helpottivat ajovalopolttimon vaihtoa vasemmalle
eteen(kuskin pukilta katsoen) Tosiaan akun
ulkomitat olivat huomattavasti pienemmät kuin
aiemmin ja muutakin "viilausta"järjestelyissä
oli tehty,joten polttimon vaihto käy nyt hetkessä.
Samanlaista normaalia tuotekehittelyä on
uudemmissa Puntoissa useassakin yksityiskohdassa.Vai onko vain se, että minusta näyttää noin?
- Valeo
arto kirjoitti:
Vai onko vain se, että minusta näyttää noin?
Aukaissut kopan ja hyvin mahtuu.
- arto
Valeo kirjoitti:
Aukaissut kopan ja hyvin mahtuu.
Kopan aukaisu ei ihan riitä, sillä pitää myös kokeilla. Kyllä minullakin teoriassa näyttää onnistuvan ihan ok. mutta käytännössä ei.
- Valeo
arto kirjoitti:
Kopan aukaisu ei ihan riitä, sillä pitää myös kokeilla. Kyllä minullakin teoriassa näyttää onnistuvan ihan ok. mutta käytännössä ei.
Arto on sitkeä kaveri.Piti käydä pihalla ja ottaa
polttimo pois ja panna takaisin.Meni noin 2
minuuttia. - arto
Valeo kirjoitti:
Arto on sitkeä kaveri.Piti käydä pihalla ja ottaa
polttimo pois ja panna takaisin.Meni noin 2
minuuttia.Joo joo mutta itsellänikin se näyttää kevään 2002 mallissa erittäin helpolta mutta käytännössä ei.
Mutta hyvä jos se on nyt saatu korjattua.
- Erkko45
Jep, umpio pitää ottaa irti, että sen saa eteenpäin. Muuten on mahdotonta, vaihdoin äsken ekan kerran muijan 2000 Puntoon lampun, lisäksi lamppua kiinnipitävä jousi oli sikatiukassa, no jotenkin lampun nyt sinne sain ja palaakin, kun ei kai sillä väliä ole, miten päin se siellä Puntossa on?
- a.autoilija
Viime vuosituhannen Punton polttimo hankala vaihtaa.Onnistuu,jos on sellaiset pitkät ja terävät kynnet että tarpeen vaatiessa kiipeää vaikka petäjään.
- TarvittavaVaruste
Tarvitset gynekologin kourat.
- FIAT60
LEIKKAA PUSKURISTA LAMPUN ALTA MUOVIA POIS VAIKKA "JIG-SAHALLA" N 24mm.
EI NÄY ULOS.. MUTTA NYT KUN IRROITAT UMPION KOLME RUUVIA NIIN SAATKIN ENTISEN N:20mm LISÄÄ TAAKSE LIKI 5cm TILAA...
PUSKURIN "MUOVI" TÄYTYY KYLLÄKIN OTTAA IRTI MUTTA JATKOSSA ON PIKKUISEN HELPOMPAA TUO POLTTIMOIDEN VAIHTO... - FIAT60
.. SIIS PUSKURIN IRROITUS KORISTA TARVII TEHDÄ VAIN YHDEN KERRAN....
- Heikkiheppi
Ei helvete sentään. Laittakaa paukkulangalla umpio kiinni niin et tarvitse edes ruuvimeisseliä. Helvete.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.52452- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46919- 60882