14v.adhd yökastelija

Pojan vanhemmat

Hei meillä on 14v.adhd poika jolla lähes kokoikä on ollu yö ja epäsäännöllistä kastelua.Poika haluaa pitää päivisin ja öisin vaippaa.Koulussa on onneksi ymmärretty pojan ongelma ja annettu käydä silloinkin vessassa kun pojalla on tullut vahinko alle,vaikka kokeiden aikana.Poikaa hävettä tietysti kamalasti tämä kastelu asia,mutta kun oikein mitkään lääkkeet eivät kunnolla auta.Että onko muilla adhd;stä kärsivillä tämmöistä kastelu ongelmaa?????

15

3665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adhd-lapsen

      vanhempi, mutta olen työni kautta törmännyt sensomotorisen kuntoutuksen menetelmään, missä tämän kaltaisten ongelmien nähdään johtuvan varhaisten, eli primitiivirefleksien, päälle jäämisestä.

      Tässä kuntoutusmuodossa pyritään saamaan näiden primitiivirefleksien vaikutus pois ja motoriikka tahdonalaiseksi.

      Kuntoutuspaikkoja on Loviisassa, Lapinlahdella ja Helsingissä. Tyyris kuntoutusmuoto, mutta jotkut kunnat antavat maksusitoomuksia, kelalta saa korvauksen, jos menty lääkärin lähetteellä ja jotkut vakuutusyhtiöt korvaavat.

      Keskustelupalstoilta löytyy joitain kokemuksia tästä menetelmästä. Netistä löytyy hakusanalla sensomotorinen kuntoutus. Myös ADHD-liiton tai ADHD-keskuksen sivuilla taisi olla jotain tästä kuntoutusmenetelmästä.

    • Nimetön

      Tunnen 5 vuotiaan adhd pojan, joka jatkuvasti näpelöi pippeliään (että onpi ihan kipeänä) ja "vetää käteen" melkoista tahtia katsoessaan esim. filmiä eikä häpeile, vaikka katsojia olisi ympärillä kuinka. Jos sanotaan, että laita pippeli piiloon, tai harakka nappaa, niin nauraa vaan ja jatkaa. Kova on stondis ja poika nauttii silmin nähden, naama punasena inisee. Aloittaa hommat jo heti aamusta ja saattaa tökkiä vaikka sohvaankin. Hävettävää. Äitinsä ei ole reagoinut. Tekeekö oikein ? Tämä poika ei ole ollut ikinä päiväkodissa, vaan äidin hoidossa (kaksi nuorempaa siskoa, jotka aivan stressi lapsia). Isänsä lyö, on alkoholisti, narsku jne. Vanhempien välillä ei muuta kuin huutoa ja hampaiden kiristelyä. Poika käy hoidoissa. Lapset eivät kukaan nuku päikkäreitä, nuorin alle 3 v. Kun tämä nukahtaa, adhd, hakkaa hereille jne. Ei säännöllisiä ruoka-aikoja, ei terveellistä evästä, ei ruokatapoja, ei siisteyskasvatusta. Itse pukevat (pieninkin kerran pukenut 3 vaippaa ja pikkarit itsekseen, minä huomasin, äiti ei). Äiti yrittää jaksaa, luulen että kohta pimahtaa. Kaikki nukkuvat samassa läjässä yöunet. Kun yksi nukahtaa, niin toiset herättää tahallaan. Nukkumaan menosessio kestää yleensä n. 1,5 tuntia. Eivät kukaan usko äitiään, huutavat ja rääkyvät koko päivän kilpaa koko porukka. Nousevat jo ennen klo 7 ja nukkumaan n. klo 22. Kesällä kuulemma nukkuvat n. 6 tuntia, kun elävät auringon mukaan. Vaatteita vaihdetaan koko päivän ja kaikki vaatteet viskotaan pitkin ja poikin. Syöntiaikana käydään nappaamasa jotain pöydästä ja karkuun ja piiloon ja välillä käydään leikkimässä tai syömässä olohuoneen pöydällä ja taas ruokapöytään. Äiti huutaa naama punaisena. Kaikki saavat raivareita, ja tahtovat tehdä päänsä mukaan, olisko muutkin adhd ? Isän puolelta siskon kolme lasta sairaista ja isän sisko täysi deeku. Olen hoitanut paljon lapsia, ikinä en ole nähnyt vastaavaa. Äiti aloittaa työt klo 7 kesällä ja kaikki lapset hoitopaikkaan eri osastoille. Pitää lähteä kotoa jo tuntia ennen, ja sitä ennen penskat hoitoon. Matka käy omalla autolla. Lapset eivät istu vöissä, huutavat ja rääkyvät, irrottavat vyöt ja hyppivät autossa. Tuntuu, että perhe on sterssipesue ja onkin. Luulen, ettei äidin työhomma onnistu, ei jaksa edes fyysisesti. Luulen vielä että hoitopaikoissa äiti joutuu luokalle, miksi lapset ovat kuin sikoja ja häiriökäyttäytymistä on näinkin paljon kaikilla lapsila. Poikahan (onneksi) siis käy hoidossa. Äiti ei voi katsoa tv:ä, ei lukea lehtiä, hätäselti voi tehdä jotain ruokaa ja tiskata/siivota (?), koska lapset vievät oikeasti koko ajan. Keksivät kaikkea että äiti vaan huomioisi heitä. JOS joskus äidillä olisi aikaa katsoa esim. vähän tölsää, ukkonsa sammuttaa tv:n ja tarvittaessa katkaisee virrankin, ei voi katsoa, kun äidin on oltava lasten kanssa 100 % ! TV:stä saa huonoja vaikutteita. Töihin ei saisi mennä. Mies ei siis hoida lapsia. Äiti ei pääse edes kauppaan yksin eikä tietty yhtään mihinkään. Hyvä että pääsi nuorimmaista synnyttämään. Koko päivän siis yhtä kaaosta ja huutoa aamusta iltaan. Äidillä ei möskään asuinpaikkakunnalla yhtään tukihenkilöä! On saanut "lastenhoitoapua" mannerheinin lastensuojeluliitosta sillä seuraamuksella, että sieltä oli tullut (lasten ja perhetaustoja kyselemättä!!) n. 19 tyttö, joka oli pahoinpidelyt lapset, verta oli tullut ja nuorempi tajuton. Äiti vienyt lääkäriin joka väittänyt äidin pahoinpidelleen. KAMALAA !! Toinen tapaus oli että joku vanha nainen oli tullut, joka jättänyt aurinkoon vaunuun muorimmaisen ja kaksi muuta valtoimenaan ajotien vieressä parkkipaikalla hillumassa. Hoitaja sisällä lehtiä lukemassa !Naapuri oli puuttunut tilanteeseen. Mitää oikeaa apua omaan jaksamisenna ja yhtään mihinkään tämä äiti ei pyynnöistä huolimatta ole saanut, koska ei esim. ei ole alkoholisti, MUTTA lasten sukulainen, joka on deeku saa lapsensa päivähoitoon, jotta "jaksaa" (juoda!). MITÄ TÄMÄ ON ??! Haluan auttaa tätä äitiä lapsineen, mutta en keksi, mihin äiti voisi ottaa yhteyttä. Äiti itse EI SIIS saa yhtää vapaata hetkeä lapsista, miehensä kieltää kaiken sosiaalisen elämän (narksuille tavallista), VAIKKA itse saisi jostain hoitajankin, siis ammattihoitajan. Äiti pääsi ent. kotipaikkakunnalle, koska oli pakko hoitaa siellä asioita ja tuttaville 1,5 viikoksi ! T: Sukulainen

      • niin varma

        että kyseessä on pelkästään adhd. Psyykkisesti sairaita ovat koko porukka. Ja sinä voit kyllä tehdä tuolla perusteella jo ilmoituksen lastensuojeluun. Huostaanoton paikka ihan täysillä.

        Vastasit vähän outoon kohtaan, kun tämän ketjun aloittaja kyseli neuvoja poikansa kasteluongelmaan. Kasteluongelmat eivät johdu yleensä psyykkisistä syistä vaan niiden taustalla on fyysisiä ja fysiologisia syitä.


      • Nimetön
        niin varma kirjoitti:

        että kyseessä on pelkästään adhd. Psyykkisesti sairaita ovat koko porukka. Ja sinä voit kyllä tehdä tuolla perusteella jo ilmoituksen lastensuojeluun. Huostaanoton paikka ihan täysillä.

        Vastasit vähän outoon kohtaan, kun tämän ketjun aloittaja kyseli neuvoja poikansa kasteluongelmaan. Kasteluongelmat eivät johdu yleensä psyykkisistä syistä vaan niiden taustalla on fyysisiä ja fysiologisia syitä.

        Tätä olenkin pähkäillyt. Naisen tunnen jo lapsuudestaan lähtien. Isänsä ei koskaan läsnä, äiti ja veli kuolivat viinaan, sisko afasia lapsi ja toinen sisko hoitokodissa 5 vuotiaan tasolla ja ikä 45 v. Tämä tytär otti vastuun nuorimmista sisaristaan. Hänelle kodin malli on, mitä on, täyttä sotkua, ei jalan sijaa missään, likaista ja paskaista. Kulkivat rääsyissä (kuten omansa nyt). Hän turvautuu minuun kun muita ei ole. Nainen vaikuttaa henkisesti ihan fiksulta, mutta taustan ja olosuhteet huomioiden, hän on "ehkä luovuttanut yrittämisen" ja sairastunutkin henkisesti. Säälittävää. Arvaan, että vielä vaikeampaa tulee olemaan, kun menee (yrittää) töihin ja myöhemmin tosi kamalaa, kun lapset lähentelevät alkavaa murkkuikää. Äitiään pitävät kynnysmattona jo nyt. Niin, en ilennyt kysäisiä, onko pojalla fysiologista vikaa, kun paskoo housuunsa. Ajatella vielä, näemme tosi harvoin, MUTTA lapset puhuttelivat meitä isovnahemmikseen ja kiljuivat perään (kun lähdin postille omaan pihaan) ja tahtoivat aina syliin ja automatkalla hirmuinen meteli, kun ei voinut istua minun sylissä etupenkillä. Lapset ovat kauniita ja suloisia. Välillä todella hellyttäviäkin. Osaavat puhua ja ymmärtävät asioita, pienet jo tunnistavat värit jne. MUTTA: se hirveä rauhattomuus, ja huuto. En käsitä, miksi asiat pitää huutaa, kiljua ja rääkyä ja joka ikisestä asiasta keskenään tapella. Esim. syömään julkiselle paikalle kuulemma mahdoton mennä. Mäkkrillä salamavauhtia onnistuu hikiseen. Itselläni on lapsenlapsia, jotka esim. ohjeideni mukaan täyttävät pizzaa, leipovat pipareita, torttuja, askartelevat, tiskaavat ja auttavat muutenkin kotiaskareissa, tottelevat ja istuvat ruokapöydässä ja syävät siististi ja siivovat jälkensä. Muuten nämä veitikat ovat todella vilkkaita ja puheliaita. Nukkumaan mennään ihan tavallisesti ja kesälläkin nukutettiin kaikki penskat päiväunille. Huone pimeäksi ja hiljaisesti köllittiin, ei mitään huutoa. Ruoka-ajat ovat ja syövät hyvin. Karkkeja/limsaa en osta. Mehua (sokeriton tai hedelmäsokeri) ja jääteloöä joskus. Semmoinen mummo. Pääsisäisenä tulevat nyt kolmeksi yötä. Askarrellaan, ja jos ilmat suo, niin mökille, ei pilkille kuitenkaan uskalla, uimahallissa käynti onnistuu hyvin. Näiden kanssa en uskaltannut edes ajatella, kun äitinsä ehdotti. Pahinta, kun en voi tehdä mitään. Toivo on siinä, että päiväkodista käsin ammatti-ihmiset alkavat "hoiaa" jotenkin koko perhettä. Ajatella vielä, että äidillä tämmöinen tausta ja taakka ja miehestä ei ole kuin lyömään ja huutamaan ja huoraamaan. Sairaasti vahtii kyllä avokkeensa. Vaimnoke odottaa, että ukko juo itsensä hautaan, että pääsee eroon. Tässäkö oli tämän naisen elämä ! No, jokainen on oman onnensa seppä ja tiensä valinnut. Kaikesta huolimatta ovemme on aina heille auki.


      • Nimetön
        niin varma kirjoitti:

        että kyseessä on pelkästään adhd. Psyykkisesti sairaita ovat koko porukka. Ja sinä voit kyllä tehdä tuolla perusteella jo ilmoituksen lastensuojeluun. Huostaanoton paikka ihan täysillä.

        Vastasit vähän outoon kohtaan, kun tämän ketjun aloittaja kyseli neuvoja poikansa kasteluongelmaan. Kasteluongelmat eivät johdu yleensä psyykkisistä syistä vaan niiden taustalla on fyysisiä ja fysiologisia syitä.

        kuuluuko tuo jatkuva "runkkaminen" adhd -ilmiöön ? Toisella poikalapsella, jolla adhd en ole vastaavaa nähnyt ja hoitanut olen todella paljon. Muut lapset myös kaivelevat alapäätään ja tuovat sormensa, ja sanovat "haistele"! Vaikuttaa TODELLA pahalta. MIKÄÄN lasten käytöksestä ei viittaa tasapainoisuuteen. Voi, että harmittaa. Äitinsä ajaa satoja kilometrejä, parhaillaankin tien päällä ja aikkaa kuluu n.7-8 tuntia matkaan, kun normaalisti samaan matkaan n. 5 tuntia. Lapset siis riehuvat autossa ilman vöitä eivätkä edes nuku (kuten tavan penskat). Turvaistuimet sentään ovat jokaisella. Pienin sanoi kerran, että "nukuttaa, kohta taas veli helättää, ei taa nukkua!", siis automatkalla.


      • Nimetön
        niin varma kirjoitti:

        että kyseessä on pelkästään adhd. Psyykkisesti sairaita ovat koko porukka. Ja sinä voit kyllä tehdä tuolla perusteella jo ilmoituksen lastensuojeluun. Huostaanoton paikka ihan täysillä.

        Vastasit vähän outoon kohtaan, kun tämän ketjun aloittaja kyseli neuvoja poikansa kasteluongelmaan. Kasteluongelmat eivät johdu yleensä psyykkisistä syistä vaan niiden taustalla on fyysisiä ja fysiologisia syitä.

        lisääkin: lasten äiti siis uhkailee, ellette ole kiltisti, niin poliisi nappaa, viedään vankilaan, kasvatuslaitokseen, haen piiskan, no penskat nauravat vaan....tai äiti lahjoo: jos olette kiltisti, niin pääsette sinne ja sinne, ellette, niin otan ehkä vain yhden teistä mukaan jne. TAI PAHINTA: KIRISTÄÄ (viimeinen keino) "Haluatteko Matin luo (isänsä), vai oletteko kiltisti?"! Siis, koska lapset pelkäävät isäänsä, uhataan/kiritsetään lasetn omalla isällä, jos hyvinkin tulisi hetki hiljista (siis minuuteista on kysymys). Kaikkea sitä ihminen näkee ja kokee kun vanhaksi elää ! Mitäs mieltä.

        Antakaahan joku ihminen jonkinlainen neuvo, jonka voin delegoida äidille ennen lopullista luhistumista.


      • adhd:n
        Nimetön kirjoitti:

        kuuluuko tuo jatkuva "runkkaminen" adhd -ilmiöön ? Toisella poikalapsella, jolla adhd en ole vastaavaa nähnyt ja hoitanut olen todella paljon. Muut lapset myös kaivelevat alapäätään ja tuovat sormensa, ja sanovat "haistele"! Vaikuttaa TODELLA pahalta. MIKÄÄN lasten käytöksestä ei viittaa tasapainoisuuteen. Voi, että harmittaa. Äitinsä ajaa satoja kilometrejä, parhaillaankin tien päällä ja aikkaa kuluu n.7-8 tuntia matkaan, kun normaalisti samaan matkaan n. 5 tuntia. Lapset siis riehuvat autossa ilman vöitä eivätkä edes nuku (kuten tavan penskat). Turvaistuimet sentään ovat jokaisella. Pienin sanoi kerran, että "nukuttaa, kohta taas veli helättää, ei taa nukkua!", siis automatkalla.

        oirekuvaan runkkaaminen. Ihan ne lapset on kyllä psyykkisesti häiriintyneitä. Adhd ei ole psykiatrinen sairaus vaan neurologinen. Siinä on huima ero.

        Ylivilkkautta saa kyllä aikaan rajattomalla kasvatuksella ja sairaalla kotiympäristöllä.


      • korjaus edelliseen
        adhd:n kirjoitti:

        oirekuvaan runkkaaminen. Ihan ne lapset on kyllä psyykkisesti häiriintyneitä. Adhd ei ole psykiatrinen sairaus vaan neurologinen. Siinä on huima ero.

        Ylivilkkautta saa kyllä aikaan rajattomalla kasvatuksella ja sairaalla kotiympäristöllä.

        Adhd ei ole sairaus vaan siinä aivot toimivat neurologisesti eri tavalla, kuin tavalliset aivot. Ei ole sairaus siis ollenkaan.

        Kuvailemasi lapset ovat psyykkisesti todella häiriintyneitä ja sinuna kyllä ottaisin yhteyttä kuntasi lastensuojeluun. Se on jokaisen aikuisen velvollisuus tilanteessa, jossa näkee aivan räikeää lasten laiminlyöntiä. Tuossa on siitä kyse aivan rankasti.


      • mummo 50 v.
        korjaus edelliseen kirjoitti:

        Adhd ei ole sairaus vaan siinä aivot toimivat neurologisesti eri tavalla, kuin tavalliset aivot. Ei ole sairaus siis ollenkaan.

        Kuvailemasi lapset ovat psyykkisesti todella häiriintyneitä ja sinuna kyllä ottaisin yhteyttä kuntasi lastensuojeluun. Se on jokaisen aikuisen velvollisuus tilanteessa, jossa näkee aivan räikeää lasten laiminlyöntiä. Tuossa on siitä kyse aivan rankasti.

        koko päivän asiaa. Äiti ajaa nyt n. 500 km, ja ajanut jo klo 10.00 lähtien ja perille vielä 200 km !! Lpaset hypivät autossa ilman vöitä valtoimenaan, varsinkin pienin, jopa äidin selkään ajaessa, kolme kertaa ollut kolaritilanne jo lähellä. Heränneet joka iikka klo 7.30 eikä unen häivää koko aikana, syöneet rankalaisia, cocista ja jotain imelää kuulemma. Kauhulla pelkään pääsevätkö ikinä perille. Luulen että päiväkoti keskuussa hoitaa asian siten kuin pitää. Ainakin näin uskon ja luulen. Psyykkisesti häiriintyneitä koko joukko. Meidän lapsenlapset pienintä myöten muistuttvat heti, ELLEI vyötä ole laitettu, kun istuu penkissä (vaikka ajettas mökkitiellä isomuorin luo 200 metriä !), no mehän laitetaan ja matka sujuu ilman huutoja. Untakin tulee, jopa 7 vuotiaalle. Siis koko homma on kiinni vanhemmista. KIITOS PALJON KOMMNENTEISTA.


      • pohdit
        mummo 50 v. kirjoitti:

        koko päivän asiaa. Äiti ajaa nyt n. 500 km, ja ajanut jo klo 10.00 lähtien ja perille vielä 200 km !! Lpaset hypivät autossa ilman vöitä valtoimenaan, varsinkin pienin, jopa äidin selkään ajaessa, kolme kertaa ollut kolaritilanne jo lähellä. Heränneet joka iikka klo 7.30 eikä unen häivää koko aikana, syöneet rankalaisia, cocista ja jotain imelää kuulemma. Kauhulla pelkään pääsevätkö ikinä perille. Luulen että päiväkoti keskuussa hoitaa asian siten kuin pitää. Ainakin näin uskon ja luulen. Psyykkisesti häiriintyneitä koko joukko. Meidän lapsenlapset pienintä myöten muistuttvat heti, ELLEI vyötä ole laitettu, kun istuu penkissä (vaikka ajettas mökkitiellä isomuorin luo 200 metriä !), no mehän laitetaan ja matka sujuu ilman huutoja. Untakin tulee, jopa 7 vuotiaalle. Siis koko homma on kiinni vanhemmista. KIITOS PALJON KOMMNENTEISTA.

        Mutta sen lisäksi, mitä päiväkoti tekee, sinun huolesi lapsiin liittyen olisi ihan tärkeää tuoda esiin. Ei päiväkodissa nähdä, minkälaiset ne kotiolot on ihan oikeasti. Tosin ehkä nuo lapset ovat jo lastensuojelun tiedossa. Mutta kumma, jos eivät tee mitään?


      • otan kantaa-
        pohdit kirjoitti:

        Mutta sen lisäksi, mitä päiväkoti tekee, sinun huolesi lapsiin liittyen olisi ihan tärkeää tuoda esiin. Ei päiväkodissa nähdä, minkälaiset ne kotiolot on ihan oikeasti. Tosin ehkä nuo lapset ovat jo lastensuojelun tiedossa. Mutta kumma, jos eivät tee mitään?

        etkö sinä muka huomaa kuinka paljon tuolla kirjoittajalla itsellään heittää päästä?
        Tuollainen voisi itse ilmottautua kallonkutistajalle

        Lues nyt uudelleen sen jutut ajatuksella, mistä se ton kaiken muka tietää? Taitaa kirjoitella ihan omasta päästään lämpimikseen

        -No, minuun ei tollanen juttu ainakaan putoo täysipäisen kirjoittamaksi.


      • Nimetön
        otan kantaa- kirjoitti:

        etkö sinä muka huomaa kuinka paljon tuolla kirjoittajalla itsellään heittää päästä?
        Tuollainen voisi itse ilmottautua kallonkutistajalle

        Lues nyt uudelleen sen jutut ajatuksella, mistä se ton kaiken muka tietää? Taitaa kirjoitella ihan omasta päästään lämpimikseen

        -No, minuun ei tollanen juttu ainakaan putoo täysipäisen kirjoittamaksi.

        Olen ollut itse läsnä ja tuntenut perheen äidin jo lapsuudesta lähtien ja olen ollut paljon tekemisissä ja nähnyt ihan itse! En sentään ole sokea. T: Mummo 50 v.

        Parhaillaan hoidossa 2 lapsenlasta. Rajat on ja rakkautta, ei huutoa ja hillumista ja lähdetään ajelemaan mökille ja lapset vöissä. Joskus elämä on todella aivan uskomatonta, eikä sitä, mitä kerrotaan ja miltä näyttää. No, naapurit olivat tehneet jo ajat sitten ilmoituksen sossuun, kuulin äidltä jälkeenpäin, mutta hommaan ei tullut korjautsa. Äidin mielestä perättömän. Sanoin, että haasta oikeuteen kunnian- loukkauksesta jos perätön, äiti oli ihan hiljaa. Mittäpä se kertoo. Mitäpä asia mulle kuuluu, kunhan herättelen ihmisä karuun ja kylmään maailamaan sieltä vaaleanpunaisen ruusuisten silmälasien takaa. Hyvää jatkoa kaikille ja mukavaa Pääsiäistä !! Kylmö keli täällä Itä-rajalla.


    • Nimetön

      kertomatta, että adhd pojan 5 v. asiasta, että hänellä oli aina paskaa housussa koko viikon ajan kun kyläili sukulaispesueessa. Jokailtainen pyllynpesu ja housunvaihto. Miksi äiti ei maininnut asiaa ? Miniän pojalla adhd, jonka äiti kielsi. Raskas hoidettava ja ihan jatkuvasti. Miniä juoppo ja Narsku. Kylä tiedän, miten vaikea tilanne voipi olla. Tärkeää olisikin ilmoittaa/kertoa hoitajalle (olipa kuka hyvänsä), lasten tilanne, että osaa suhtautua oikein lapsiin, eikä salata tilannetta. Se ei ole kenenkään, etu, ei varsinkaan lapsen. Ei ole häpeä. Häpeä on, ellei aleta hoitaa ja piilotellaan asiaa ja valehdellaan.

    • Iivarin äiti

      Iivarilla (11v) on yökastelua,mut nykyään peti ei ole useinkaan märkä, mut yökkäreitä menee 1-2 per yö. Päivisin myös kastelee alushousunsa, ei malta lähteä ajoissa pissalle. Minirinsuihke auttaa jonkin verran, kun vahtii iltajuomista.
      Poika käy sensomotorisessa kuntoutuksessa, siellä puhuimme yökastelusta.Iivarilla ei kastelu ole helpottanut, mutta kuntoutus on vielä kesken.Itse ole sensomotorisen kuntoutuksen kannattaja.

      • kokemuksiasi

        vähän tarkemmin. Miten kauan Iivari on käynyt sensomotorisessa kuntoutuksessa?

        Jos pidät sitä kuntoutusmuotoa hyvänä pojallesi, niin miksi? Onko siitä ollut jotain muuta apua?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2603
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2400
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2071
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1470
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1423
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe