En aio antaa karkkia

lapselleni

Poika on vasta 5 kk:tta joten ei tosiaan ihan vielä ajankohtainen juttu, mutta näin olen funtsinut. Ihmetyttää, kun tuttavaperheissä n 3-vuotiaat lapset syövät karkkia. Olenko mä vaan autuaan tietämätön asioista, vai eikö äiti muka voi vielä tuossa vaiheessa vaikuttaa siihen, mitä lapsi saa syödä ja mitä ei? Eikö lapsi kannata pitää karkeista erossa niin kauan kuin mahdollista? Eikö ole mahdollista, että lapsi söisi karkkia vasta kouluikäisenä?

Sitten on tietty synttärit ym. Näissä lapsi voi mielestäni syödä karkkia, mutta silloin se olisikin vain harvinaista herkkua. Sitten kun lapsi ymmärtää, että muutkin syövät karkkia, otetaan käyttöön karkkipäivät, jotka voidaan myös perua huonon käytöksen takia.

53

2723

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mimmuli10

      Minun lapseni on puolitoista vuotias ja vielä ollaan ilman karkkia ja mehua.Tavoitteena,että tämä kesä mentäisiin ilman mehua...Karkkia en vielä ole antanut kun ei vielä ymmärrä.

      Vaikka välillä syödään karkkia niin että pikkuinen näkee niin ei kyllä pyydä.Leipää ei voi syödä rauhassa...

      Olen päättänyt että karkkia saa sitten kun huomaan,että hän sitä rupee vaatimaan.En rupea sillä lastani kiusaamaan.Mutta en kyllä opeta sitä syömään.

      Vanhempi lapsi oli jotain kolme kun rupesi karkkia popsimaan.

      Minusta puolitoista vuotias on ainakin vielä liian pieni karkkiin.Vielä löytyy muita maisteltavia juttuja ja katseltavia asioita.

      Ja karkkia vielä varmasti saa!!!

    • hemaroidi

      Nythän oli kyse ihan eri ikäisistä, mutta mieleeni vaan tuli lapsuudenystävä, jolle annettiin vielä kouluikäisenäkin vain auringonkukan siemeniä makean sijaan. Varasti sitten kaupasta karkkia ja mähki niitä kuin leipää.

    • periaate

      Vanhemmat, jotka ajattelevat lapsensa parasta, eivät anna lapselle karkkia. Kammottava jo ajatuksenakin alkaa antaa karkkia jo vuoden ikäiselle, joka varmasti ei tiedä siitä mitään ellei vanhemmat opeta.
      Oma lapseni sai karkkia ekan kerran ekaluokkalaisena, koska oppi sen koulussa muilta lapsilta, mitä ne on. Hyvin pärjäsi siihen saakka ilmankin ja olipa helppoa kulkea kaupassa kun lapsi ei nostanut meteliä aina karkkihyllyn edessä.
      Lapsen hampaita on suojattava liialta sokerilta jo heti kun niitä alkaa tulla, koska maitohampaitten kunto vaikuttaa myös pysyvien hampaiden kuntoon.
      Omilla lapsillani ei vielä nyt lähellä 30 ikävuotta ole reikiä hampaissa ja ainakin osaksi katson sen myös omaksi ansiokseni.

      Eli olet ehdottomasti oikealla tiellä kun et opeta lapsellesi karkinsyöntiä ! Hienoa !

      • reiättömyys

        Jos joku on syönyt enemmän karkkia kuin minä, niin epäilen, eikä ole elämän kuuna päivänä ollut ainoatakaan reikää hampaissa, 4-kybää kohti mennään. Enkä ole lapsena pessyt hampaita kuin vedellä enkä aina edes joka päivä.

        Hammaskiille on se, joka joko estää tai tekee reikiä. Kun kiille on kunnossa, siihen ei pysty mikään. Se on sit taas syljen mineraalipitoisuudesta kiinni, kuinka kovaa tai haurasta kiille on. Siihen ei tahnat vaikuta, vaikka tosin heikkokiilteinen voi sillä pesulla hieman hidastaa sitä reikiintymistä, mutta ei suinkaan estää. Näin sanoi mulle hammaslääkäri.


      • opimme ?
        reiättömyys kirjoitti:

        Jos joku on syönyt enemmän karkkia kuin minä, niin epäilen, eikä ole elämän kuuna päivänä ollut ainoatakaan reikää hampaissa, 4-kybää kohti mennään. Enkä ole lapsena pessyt hampaita kuin vedellä enkä aina edes joka päivä.

        Hammaskiille on se, joka joko estää tai tekee reikiä. Kun kiille on kunnossa, siihen ei pysty mikään. Se on sit taas syljen mineraalipitoisuudesta kiinni, kuinka kovaa tai haurasta kiille on. Siihen ei tahnat vaikuta, vaikka tosin heikkokiilteinen voi sillä pesulla hieman hidastaa sitä reikiintymistä, mutta ei suinkaan estää. Näin sanoi mulle hammaslääkäri.

        On aivan sama pesetkö hampaita ja syötkö karkkeja ja muuta makeaa, reikiä joko tulee tai ei tule, kivestä ja eritteistä riippuen.
        Jep ! Minun hammaslääkärini taas sanoi että olen vaikuttanut siihen että lapsillani ei ole reikiä hampaissa, koska en ole opettanut heitä makealle ja olen opettanut heidät hoitamaan ja pesemään hampaansa.
        Muta ne minä siitä mitalia ole vailla, en toki siksi sanonut. Olenhan saanut siitä mitä parhaimman palkkion, eli lapsilleni ehjät hampaat, mitä muuta voisi äiti toivoa ;)


      • Anonyymi

        Onneksi olen saanut syödä karkkia pienestä pitäen, enkä ole ollut sinun hoivissasi. Nykyään minulla on kerran viikossa lauantaina karkkipäivä ja saan syödä niin paljon karkkia kuin haluan. Aluksi tietysti söin ihan liikaa, mutta nykyään ole oppinut rajoittamaan karkinsyöntiä. Syön siis esim. 30 karkkia karkkipäivänä. Kaikilta, etenkään pikkulapsilta tämä ei tietenkään onnistu, ja heidän karkinsyöntiä täytyy rajoittaa. Karkinsyönniatä voisi tehdä rajoittamatonta vaikka kolmos- tai nelosluokalla. Lapsi oppii sitten itse rajoittamaan joskus viitosella tai kuutosella. Vaikka olen elänyt rajoittamattomalla karkinsyönnillä, en ole lihava. Johtuu varmaan siitä, että liikun paljon, eikä geeneissäni ole alttiutta lihavuudelle.

        Kaverillani on rajoitettu karkinsyönti: he saavat syödä 90g viikossa. Kumpikaan heistä, 11v ja 10v eivät osaa rajoittaa karkinsyöntiään niin ollenkaan. Molemmat hotkivat karkkia synttäreillä ja käyvät salaa kaupassa. Ovat ikäisekseen aika painavia, mikä kumminkin johtuu pituudesta eikä läskistä. 11v ei osaa rajoittaa karkinsyöntiään, kun minä osasin jo hänen ikäisenä. Vielä vähemmän osaa 10v, vaikka sen ikäisenä aloin rajoittamaan jo vähäsen.

        Jos lapsi ei opi rajoittamaan karkinsyöntiään, niin mitäköhän mahtaa tapahtua? Varmaan lihoaa! Lapsena sentään energiankulutus on isompi ja se ylimääräinenkin käytetään kasvuun, ellei sitä ole ihan liikaa. Lapsena on muutenkin paras aika oppia rajoittamaan karkinsyöntiä, sillä kun rajoittamisen oppii jo lapsena siitä tulee tapa. Kannatan siis rajoittamatonta karkinsyöntiä, ainakin osalle lapsista.


    • pipo kiristää

      Meillä kävi pääsiäisenä niin, että kummi antoi 1.5v pojalleni suklaamunan kysymättä meiltä vanhemmilta lupaa. Huutohan siitä tuli kun ilkeänä äitinä otin sen pois ja sanoin että ei ainakaan ennen ruokaa suklaamunaa syödä. Poika muutenkin tosi huono syömään ruokaa.

      • kurinpalautusta

        Kummin ei tarvitse olla pitelemässä lastasi hammaslääkärintuolissa alla kolmivuotiaana kun lapsi huutaa tuskaansa kun reikiä paikataan.

        Vanhammat jotka opettavat lapsensa jo hyvin pienestä makealle ja karkille, eivät varmasti kykene ajattelemaan napaansa pidemmälle. Vai eivätkö he välitä mitä lapsi joutuu sen takia kärsimään sitten myöhemmässä vaiheessa kun niitä reikiä alkaa ilmestyä ja jo maitohampaatkinhan on paikattava jos meinaa purukalustoa kunnossapitää.
        Kaipa heistä on vain hauska kehua kavereille miten meidän jesse 1 v jo osaa syödä karkkia.


      • Anonyymi
        kurinpalautusta kirjoitti:

        Kummin ei tarvitse olla pitelemässä lastasi hammaslääkärintuolissa alla kolmivuotiaana kun lapsi huutaa tuskaansa kun reikiä paikataan.

        Vanhammat jotka opettavat lapsensa jo hyvin pienestä makealle ja karkille, eivät varmasti kykene ajattelemaan napaansa pidemmälle. Vai eivätkö he välitä mitä lapsi joutuu sen takia kärsimään sitten myöhemmässä vaiheessa kun niitä reikiä alkaa ilmestyä ja jo maitohampaatkinhan on paikattava jos meinaa purukalustoa kunnossapitää.
        Kaipa heistä on vain hauska kehua kavereille miten meidän jesse 1 v jo osaa syödä karkkia.

        Eivät ne hampaat karkinsyönnistä pilalle mene, jos putsaa hampaat hyvin syönnin jälkeen. Sitten on vielä niitä, joidenka hampaat rei'ittyvät, vaikka mitä tehtäisiin. Jotkut taas voivat elää harjaamatta hampaitaan ollenkaan ja syöden karkkia ilman reiän reikää. Nyt yleisesti ottaen kuitenkin purkka suuhun sokerin jälkeen, niin hyvin menee. Etenkin kun harjaa vielä hampaansa aamuin illoin. Karkin rajoittaminen hampaiden kunnon kannalta on miltei aina turhaa.


    • muistaa

      kertoa myös isovanhemmille ja muillekin, jotka lapsesi kanssa viettävät aikaa ja joiden luona on vaikkapa hoidossa, ettei hänelle saa antaa karkkia. Meillä ainakin on ollut mummojen kanssa lähes mahdotonta toteuttaa karkitonta elämää=). Täytyy myöntää, että annoin itse periksi siinä asiassa, on kait sitä pahempiakin asioita, kun jos melki kolmevuotias syö mummolassa vähän karkkia...
      Hyvä päätös tuo karkittomuus kyllä on!!! Taisin itse olla vaan laiska, kun en jaksanut pitää omaa päätäni tässä asiassa... Meillä aina makean syömisen jälkeen koetetaan muistaa pestä hampaat, tai ainakin syödä xylitolipurkkaa...

    • kaikille.....

      pienten lasten vanehmmille tuollaista ajattelua.
      Lapsi ei tiedä makeaa vaatia jos vanhemmat eivät sitä lapselle opeta.
      Mummin sydän itkee joka kerran kun näkee äitinsä antavan lapselle herkkuja, sokerimehuja ja karkkeja ja lapsi on vasta vähän yli vuoden !
      Kumpa vanhemmat osaisi ajatella niin pitkälle, mitä sitten kun niitä reikiä tulee ja lapsi on istutettava hammaslääkärin tuoliin paikattavaksi.
      Ymmärtääkö äiti silloin, että on itse siihen syyllinen ja tunnustaako sen, katuuko yhtään että opetti lapsen makealle ja ennenkaikkea karkille jo pienestä pitäen.
      Olispa mummilla edes jossain asiassa sananvaltaa ja lupa antaa neuvoja. Säilyisi lapsen hampaat ehjänä.

    • mutta ne muut....

      Itse en aio lapselleni karkkia/mehua/limsaa tarjota.

      Ja voin ÄITINÄ todellakin vaikuttaa siihen, mitä lapseni syö, mutta milläpä takoisin tämän ajatuksen muiden sukulaisten/kummien päähän? Puhe, keskustelu ei auta. Kysymättä kaivetaan kahvipöydässä suklaakeksit, joita sitten lapselle syötetään ja naureskellaan päälle "kato nyt kun hyvin maistuu, kotona et saakaan mitään näin hyvää". Ja ihan yhtälailla innoissaan lapsi kiljuu "nam, nam", kun saa maistella leipää tai maissinaksuja...

      Itse en ole syönyt karkkia ennen kuin 5-vuotiaana. Alkuun karkkia ei annettu, mutta koskaan sitä ei kielletty vaan selitettiin, että se on epäterveellistä ja hampaille vahingoksi, jolloin itse päätin olla sitä syömättä. Olen nyt 30, eikä minulla ole koskaan ollut yhtään reikää hampaissani.

    • vallassa

      Totta on, että äidit siitä yleensä päättävät, mitä lapsi syö. Jos äiti haluaa antaa lapselle karkkia jo pienestä alkaen, kukapa asialle mitään voi.
      Äitejä ei näissäkään asioissa ole hyvä mennä neuvomaan, he kun muutenkin tietävät kaiken parhaiten eivätkä neuvoja kestä.
      Olen ollut näkemässä kun äiti antaa sokerimehuja ja karamelliä vuoden ikäiselle lapselle ja välipalana on makeat keksit.
      Voi vain kuvitella mitä parin vuoden päästä lapsi saa kokea. Kammottavaa pelkoa ja kipua hammaslääkärin tuolissa ja äiti saa olla siinä lasta pitelemässä ja rauhoittamassa lasta kestämään sen tuskan.
      Haluaisinpa tietää, ymmärtääkö äiti silloin, että ihan itse on sen tuskan lapsellensa tahallisesti aiheuttanut.

    • koska

      kiinteiden aloittamisen myötä lapsi kiinnostuu syömisestä ja ainakin meillä se alkoi vaatia maistiaisia, kun vaan näki jonkun syövän jotakin. Eihän se tietenkään ymmärrä, mitä syö eikä lapselle kaikkea voi antaa, mutta kauanko jaksaa sitä huutoa joka asiasta nostaa, jos se on yhdestä suupalasta kiinni, tuleeko sitä vai ei. Meillä ainakin se huuto nousi vaikka sipulille, kun sitä salaattin leikkasi. Kahviakin annoin teelusikasta maistella, niin eipä ole pyytänyt toista kertaa.

      Kyllä meillä tietää reilun vuoden ikäinen, mitä karkki on, mutta ei se sitä kerjätä osaa, jos ei näe jollakin olevan. Mutta sama sit, jos on vaikka rusinoita tai pottuja, niin samaa se haluaa, mitä muillakin on.

      • se onkin

        ei se sitä tiedä kerjätä jos sitä ei hänelle anneta eli näytetä.
        Jos ei kestä sitä huutoa millä lapsi sitä makeaa kerjää niin mitenkähän käy sen huudon kanssa joka on siellä hammaslääkärikäynnillä edessä kun porat alkaa vinkua ja piikit pistellä. Selitäppäs sitä sitten vaikkapa 3 vuotiaalle, miksi käy kipeää.
        Eli täysin vanhempien vallassa.
        Jos karkit ja makeat on aina esillä ja niitä aikuiset lasten nähden syö, niin kyllä lapset niitä oppivat kerjäämään. Vuosikkaalle kyllä voi tehdä jekun ja antaa kaapista jotain muuta pientä suuhun kuin sen karkin tai keksin. Vaikka valkopippurin laitat karkkipussiin ja annat sen. Ei kaipaa sen jälkeen namuja.


      • etteikö
        se onkin kirjoitti:

        ei se sitä tiedä kerjätä jos sitä ei hänelle anneta eli näytetä.
        Jos ei kestä sitä huutoa millä lapsi sitä makeaa kerjää niin mitenkähän käy sen huudon kanssa joka on siellä hammaslääkärikäynnillä edessä kun porat alkaa vinkua ja piikit pistellä. Selitäppäs sitä sitten vaikkapa 3 vuotiaalle, miksi käy kipeää.
        Eli täysin vanhempien vallassa.
        Jos karkit ja makeat on aina esillä ja niitä aikuiset lasten nähden syö, niin kyllä lapset niitä oppivat kerjäämään. Vuosikkaalle kyllä voi tehdä jekun ja antaa kaapista jotain muuta pientä suuhun kuin sen karkin tai keksin. Vaikka valkopippurin laitat karkkipussiin ja annat sen. Ei kaipaa sen jälkeen namuja.

        olisi aikuisen päätettävissä, mutta kun lapsi näkee kurkkua, tomaattia, perunaa, salaattia, leipää, kahvia, vettä, maitoa... ja kaikesta nousee se iso huuto, niin onko se sen huudon arvoista? Enemmän kuin se, että antaako lapsen jotakin MAISTAA, merkitystä on sillä päivittäisellä ruokavaliolla.

        Tuskinpa kukaan vanhempikaan herkuttelee pitkin päivää ja päivästä toiseen. Ei meillä ainakaan. Että jos lapsi kerran kesässä saa maistella jäätelöä tai palan suklaata, niin sillä ei vielä makutottumuksia opeteta eikä ruokavaliota romuteta. Enemmän se tekee hallaa se jokapäiväinen sokerijogurttien tarjoilu, jota täällä monet äidit tuntuu tekevän. Meillä ei maustettuja jogurtteja syödä ollenkaan. Enkä todellakaan ole niin julma, että antaisin lapselleni valkopippuria pureskeltavaksi!


    • tarja 2

      tiukka ollut tässä asiassa.
      En kuitenkaan ole antamalla antanut lapsille pienenä karkkia,sitten kun itse hokaavat niin pieninä maistiaisina on annettu.
      Tietysti mitä pienemmästä on kysymys niin mahdollisuuksien mukaan me isommat olemme häneltä salassa vähän yrittäneet sitten syödä.
      Olen myöskin huomannut että nyt isompana kun se on ollut kuitenkin tavallaan saatavilla eikä "tabu" niin meidän lapset eivät hirveästi syö karkkia vaikka sitä saavatkin.
      Tuttavaperheissä missä karkkipäivät ja muut kiellot on käytössä melko tiukkanakin niin nehän syövät sitten kun saavat niin kuin se maailmasta loppuisi.Ja se on sitten myöskin aina mielessä heillä.Meillä onnistuu ja on aina onnistunut karkkihyllyn ohitus kaupoissakin ilman tivolia.

      • hammastus

        Joo, kyllä kohtuudella voi antaa mitä vaan. Ja jos reikiintymistä kovasti pelkää niin lastahan ei saisi edes pussata. Karies tarttuu jos omassa suussa on reikiä. Pitää lapsella mielestäni nautintojakin olla ja kivahan se on joskus herkutella.


      • vaaraa
        hammastus kirjoitti:

        Joo, kyllä kohtuudella voi antaa mitä vaan. Ja jos reikiintymistä kovasti pelkää niin lastahan ei saisi edes pussata. Karies tarttuu jos omassa suussa on reikiä. Pitää lapsella mielestäni nautintojakin olla ja kivahan se on joskus herkutella.

        ehkäistään juuri sillä, että odottavien äitien hampaat hoidetaan kuntoon.
        Viimeistään siinä vaiheessa pitäisi äitien osata myös ajatella sitä, että tahtovatko he lapsensa siihen samaan rääkkiin, eli hammaslääkärintuoliin kestämään ne piikit ja porat ;(


      • hammastus
        vaaraa kirjoitti:

        ehkäistään juuri sillä, että odottavien äitien hampaat hoidetaan kuntoon.
        Viimeistään siinä vaiheessa pitäisi äitien osata myös ajatella sitä, että tahtovatko he lapsensa siihen samaan rääkkiin, eli hammaslääkärintuoliin kestämään ne piikit ja porat ;(

        niinpä. Valitettavasti millään hammashoidolla ei vaan kariesbakteeria saa poistettua.


      • tarja 2
        hammastus kirjoitti:

        niinpä. Valitettavasti millään hammashoidolla ei vaan kariesbakteeria saa poistettua.

        meillä nuorimmalle on tehty se bakteeritutkimus ja hällä oli se ihan puhdas,ja reikiä ei ole kellään kolmesta...on pussattu ja namisteltu kuitenkin...


      • hammastus
        tarja 2 kirjoitti:

        meillä nuorimmalle on tehty se bakteeritutkimus ja hällä oli se ihan puhdas,ja reikiä ei ole kellään kolmesta...on pussattu ja namisteltu kuitenkin...

        Minä en pusuttelua lopettais vaikka mikä ois. Kyllä rakkailleen pitää voida hellyyttä antaa. Eikai kaiken tarvitsekaan olla kliinisen järkevää.


      • vauvaa....
        hammastus kirjoitti:

        Minä en pusuttelua lopettais vaikka mikä ois. Kyllä rakkailleen pitää voida hellyyttä antaa. Eikai kaiken tarvitsekaan olla kliinisen järkevää.

        ja ihan pientä lasta suulle pusutella muutenkaan, senhän kaikki ymmärtää. Siinä voi tarttua muutkin pöpöt kuten huuliherpes.


      • hammastus
        vauvaa.... kirjoitti:

        ja ihan pientä lasta suulle pusutella muutenkaan, senhän kaikki ymmärtää. Siinä voi tarttua muutkin pöpöt kuten huuliherpes.

        Kyllä minä ainakin pusuttelin. Ei ole herpestä. Ja jostain myöhemmin vois saada kuitenkin. Ei vauvat niin särkyviä ole etteivät rakkautta kestäisi. Vastustuskyky kasvaa kun saa vähän pöpöjäkin. Sitä paitsi vauva saa imetyksestäkin pöpöjä eikä sitäkään ole kielletty.


      • Puhu vain
        vaaraa kirjoitti:

        ehkäistään juuri sillä, että odottavien äitien hampaat hoidetaan kuntoon.
        Viimeistään siinä vaiheessa pitäisi äitien osata myös ajatella sitä, että tahtovatko he lapsensa siihen samaan rääkkiin, eli hammaslääkärintuoliin kestämään ne piikit ja porat ;(

        omasta puolestasi. Minun hampaissa ei ole koskaan ollut mitään vikaa, vaikka sokeria olen syönytkin. En edes tiedä, miltä piikit ja porat tuntuu.


      • olemassa..
        vauvaa.... kirjoitti:

        ja ihan pientä lasta suulle pusutella muutenkaan, senhän kaikki ymmärtää. Siinä voi tarttua muutkin pöpöt kuten huuliherpes.

        ainakin. Kaikilla se ei vain koskaan puhkea rakkulavaiheeseen, että voi se lapsi sen herpeksen saada ilman imutteluakin ja tuskin nyt kukaan rakkulavaiheinen pusutteleekaan lastaan.


      • sofie77
        vaaraa kirjoitti:

        ehkäistään juuri sillä, että odottavien äitien hampaat hoidetaan kuntoon.
        Viimeistään siinä vaiheessa pitäisi äitien osata myös ajatella sitä, että tahtovatko he lapsensa siihen samaan rääkkiin, eli hammaslääkärintuoliin kestämään ne piikit ja porat ;(

        sanottiin neuvolassa kun tuli puhetta että sinne hammaslääkäriin odotusaikana kun kerran ilmaseks pääsee.. ..terkkari totes vaan et millä vuosikymmenellä sää asut.. ..eli niin ne äitien hampaat hoidetaan tampereella..


      • Hammastus
        olemassa.. kirjoitti:

        ainakin. Kaikilla se ei vain koskaan puhkea rakkulavaiheeseen, että voi se lapsi sen herpeksen saada ilman imutteluakin ja tuskin nyt kukaan rakkulavaiheinen pusutteleekaan lastaan.

        Ei se ole ku 98% suomen väestöstä veressä :)


      • hamppilääkäriin
        sofie77 kirjoitti:

        sanottiin neuvolassa kun tuli puhetta että sinne hammaslääkäriin odotusaikana kun kerran ilmaseks pääsee.. ..terkkari totes vaan et millä vuosikymmenellä sää asut.. ..eli niin ne äitien hampaat hoidetaan tampereella..

        että lapsi ehti syntyä ennen kuin sai sen raskauden alussa tilatun tarkastuksen!


    • Pariton Isä

      Minulla tyttö piirun päälle 2½ ja aitinsä luona kyllä on karkkipäivät ja muutakin herkkua mutta minä en noista karkkipäivistä perusta. Joten lapsella (vuoroviikkohuoltajuus) on sitten ilmeisesti karkkipäivä joka toinen viikko.
      Viimeaikoina hän on alkanut kaupassa vaatia karkkia mutta unohtaa sen äkkiä kun tietää etten minä moista osta kuin äärimmäisen harvoin.

      Myöskään keksejä ja vastaavia luonani ei ole ja hyvin lapsi on tähän tyytynyt. Luonani hän haluaa mieluummin porkkanaa tai ruisleipää jos tekee mieli välipalaa.

    • Samaa mieltä

      SAATANA. Mun 3v poika ei syö karkkia! Se on yks niin saatanan varma asia, ja se on aivan turha tulla tuputtaa sille mitään. Se on meijän päätös ja teidän PITÄÄ kunnioittaa sitä!

      • teillä

        sit tuo saatana on sitä enemmän käytössä!


    • kaikkia

      mielipiteitänne lukea, mutta meillä näin: esikoiselle ei kotona annettu mitään herkkuja (ei edes mehua) ennen kuin 1v. synttäreillä. Mummot ja isomummot kyllä yrittivät tuputtaa pullaa ja keksiä ja korppuja ja kaikkea makeaa jo ennen sitä. Kerroin kyllä mielipiteeni asiasta. Aina, kun silmä vältti niin lapsella oli jotain herkkuja. Mutta kotona niitä ei sitten juuri tippunut.

      Nyt neiti on 5v. Meillä on ollut n. vuoden ajan karkkipäivä, mutta meidän tyttö ei oikeastaan piittaa karkeista. Karkkipäivänä saa itse valita mitä karkkia haluaa, mutta 90% hän valitsee ennemmin lastenlehden, missä tulee jotain tilpehööripikkuleluja/koruja mukana.

      Toisen lapsen kanssa ehdoton linja ei ole pysynyt. 1v. on erittäin perso makealle. En ole enää jaksanut jatkuvaa kieltämistä, kun isosiskokin antaa sitten mielellään omistaan. Mutta onneksi on se karkkipäiväperiaate, ettei sitten mässätä joka päivä. Mehusta 1v ei välitä enkä sitä tarjoakaan. Sitten, kun osaa itse pyytää niin annan.

      Tuosta hammasasiasta on pakko sanoa sen verran, että kyllä se on aika paljon perimästä kiinni millaisen kaluston saa. Mä en itse ole kauhean innokas pesemään hampaita, syön kyllä karkkia enemmän kuin sen kerran viikossa, mutta reikiä ei ole ollut 20 vuoteen. Lapset olen sen sijaan opettanut vauvasta asti hampaiden pesuun joka päivä. Mutta sitten mieheni, joka on ihan fanaattinen hampaidenhoitaja, joutuu käymään joka vuosi hammaslääkärissä. Joskus jopa kaksi kertaa vuodessa. Hän ei juurikaan koske karkkeihin eikä mihinkään herkkuihin, mutta siitä huolimatta kalusto on aika huonossa kunnossa. Että ei se aina ole kiinni siitä, paljonko sitä karkkia vetää!

      Kohtuus kaikessa sanon minä!

      Se on hyvä, että vanhemmilla on periaatteita. Aina vain lapsiaan ei pysty kahlitsemaan omien periaatteidensa mukaisesti. Aina on sukulaisia, ystäviä ja tuttavia, jotka eivät tiedä tai eivät noudata vanhempien antamia neuvoja ja ohjeita. Lapsiaan ei pysty vahtimaan joka sekunti. Ja vaikka saisikin kaikki aikuiset aisoihin karkkiasiasta niin sitten on muut lapset. Nehän niitä karkkeja myös antavat, pudottavat, kadottavat, jättävät pöydille, lattialle ja joka paikkaan. Karkeilta ei voi suojautua loppuelämää. Ne tulee vastaan jossain vaiheessa.

    • EI KARKKIA!

      Kyllä lapset oppivat jossain vaiheessa karkkia syömään opettamattakin!

      Olet järkilinjalla, kun et annan lapsillesi karkkeja.

      Eikä lapset osaa sitä pyytää, mitä eivät ole tottuneet saamaan!

      Karkkien syönti ei ole pakollista missään elämän vaiheessa, joten pidä linjasi, äläkä opeta lapsiasi niihin!!!

    • nimimato

      Meillä poika on relun vuoden ikäinen ja ite kans pidin ehdotonta linjaa kaikissa karkeissa,pullissa ja mehuissa. vierailemme kuitenkin useamman kerran viikossa mieheni isovanhempien luona ja vaikka olemme heitä kieltäneet,aina he ovat tarjoamassa jotain makeaa kun silmämme välttävät. tosi törkeetä! nyt olen höllännyt kantaani sillä,että karkkia ei saada syödä eikä mehua juoda,mutta kahvipöydässä saa puolikkaan kuivakakun palasen tai yhden piparin. en jaksanut enää kuunnella sitä vanhusten voivottelua,että "kylläpäs äiti on julma kun ei pienelle mitään hyvää anna". on kyllä monta kertaa tehny mieli vetästä turpaan :) jos ollaan peräkkäisinä päivinä siellä käyty ni sit oon kyllä tosi kiukkusen näkösenä todennut että "ei joka päivä makeaa".

    • liinaliina

      niin, lapsesi on vasta 5kk. Silloin on helppo arvostella toisten tekemisiä. Mutta kyllä teillekin (niinkuin meille muillekin) tulee se aika, jolloin lapsi tajuaa asioita, lapsi haluaa kokeilla asioita ja ennenkaikkea lapsi apinoi muita lapsia ja haluaa samaa kuin hekin.

      Voithan tietty eristää itsenne muusta maailmasta. Mutta mitä jos hölläisit vähän. Ja karkit/herkut tulisivat kuvaan hillitysti ja kontrolloidusti?

      Missään tapauksessa vielä ei ole herkkujen aika. Meillä lapsi sai ensimmäisen herkkunsa (muumikeksin) n. vuoden ikäisenä lastenjuhlissa. Siihen asti oli tyytynyt natustamaan maissinaksuja, mutta sitten alkoi haluta samaa kuin muutkin.

      Nyt lapsi on yli 2vuotta. Vieläkään meillä ei osteta karkkia. Herkkuja/karkkia on yleensä kyläilyreissuilla kahvipöydässä. Saa ottaa mitä haluaa, myös mehua. Käytössä on myös xylitol-pastillit ja purkat ja hampaat pestään aamuin illoin.

      Mielestäni on tosi tärkeää, ettei ne herkut ole mikään kamala asia, vaan vanhempien tulee opettaa niiden järkevä käyttö. Näin niistä ei muodostu mitään ongelmaa (toivoakseni).

      • on parasta

        olla antamatta karkkia nin kauan, kuin se vaan on mahdollista.

        Mitä sitten, jos lapsi alkaa huutaa karkkien perään?
        Hänelle voi antaa jotain, mistä hän pitää. Pääasia on, että hän saa jotain tilalle.

        Ei tarvitse eristäytyä mitenkään, mutta tietenkään esim. kouluiässä tai lapsenollessa vaikkapa kaverinsa synttäreille ei välttämättä voida estää lapsen karkinsaantia.

        Kuitenkin mitä pitemmälle pääsee ilman karkkeja, sen parempi!!


    • sofie77

      ei karkkia.. ..poika kaks ja 7kk, ainoat herkut on reippauspalkintona laku (on joo karkkia..) eli tilanteet esim. lääkärin jälkeen tai jotain muuta missä pitää olla nätisti ja kuunnella neuvoja ja keskittyä.. toinen on suklaa mitä jokus on saanu maistella.
      mutta kaikki muu on viel tuiki tuntematonta aikuisten juttuja.. mehut yms, joskus pillimehua tai tuore mehua, limpsaa hampurilaisten tai sauna juomana..
      hampaiden pesu 2x päivä.
      itelläni tosi huonot hampaat ja paljon sitä mutans bakteeria, mut poitsulla sitä ei ollu ollenkaan. taas tuttava perheessä toisin päin et äidillä ei oo mut tyttärellä on..

    • Jihuuu

      Itse ihmettelen myös kun tuttujen 1-2 vuotiaat syövät niin keksejä sun muita ihan välipaloinakin :O

      Vielä ihmeellisempää on se, että suurin osa ihmisistä tuomitsee näitä karkitonta linjaa suosivia ihmisiä. Eihän se ole lapselta mitenkään pois, päinvastoin, karkki ei ole mitään ruokaa jota ihminen tarvitsisi.

      1v. synttäreillään typy saa maistaa täytekakkua ja kuten sanoit, juhlat yms. Mutta en näe mitään syytä että pitäisi alkaa hänelle syötävää sieltä karkkihyllyiltä ostaa. Eli niin kauan kun hän ei itse kauppaan osaa kävellä ja mennä nameja ostamaan, niin kauan voimme olla hänelle niitä ostamatta. Ehkä hän ei niitä isompana ostakaan, kun niihin ei pienenä opeteta.

      En näe syytä edes pitää viikottaista (yleensähän se taitaa olla kerran viikossa) karkkipäivää. Ja jos herkutellaan, niin leivotaan vaikka kakku :P

      Neiti 7kk ja kyllä, alkaa olla ajankohtaista kun pitää mummolle tämä asia varmuuden vuoksi sanoa, kun tulevat kylään..

      • akka39

        Teet sitten sokerittomia kakkuja :)


    • Monilapsinen

      Ei meilläkään esikoinen kovin aikaisin ole herkkuja saanut. Alle 2-vuotiaana taisi ainoa karkki olla pieni pala suklaata pari kertaa. Seuraavat lapset ovatkin sitten jo paljon aiemmin oppineet karkin ja muun perään. Meillä on nytkin erittäin omista oikeuksistaan kiinni pitävä taapero. En ymmärrä miten häneltä voisi kieltää karkit. Jos siskot, jo ihan kouluikäisiäkin, syövät vieressä jotain, on minun mielestäni kohtuutonta antaa toisen huutaa vieressä ja jättää ilman. Kohtuus pidetään isommillekin, mutta täysin ilman on mahdotonta pienintä jättää. Sitä paitsi kyllä ne lapset oppivat niitä karkkeja syömään synttäreillä, päiväkodissa ja muualla missä ei vanhemmat aina ole paikalla.

      Niin kauan kuin herkkuja voi ihan luonnollisesti vältellä, se on mielestäni ihan ok, mutta jos mennään asian suhteen jotenkin neuroottisiksi, ollaan kyllä hakoteillä. Lapsi yleensä haluaa eniten sitä, mitä häneltä eniten yritetään kieltää, varsinkin tällaista mukavaa asiaa. Eikä se myöhemmän elämän herkkujen syönti mitenkään riipu lapsuudesta, ihan yhtä hyvin ne joilta on herkut kielletty kuin ne, jotka ovat niitä runsaasti saaneet, voivat myöhemmin olla hyvinkin persoja makealla. Oman kokemuksen mukaan herkut merkitsevät vähiten niille aikuisille, joiden lapsuudessa asiasta ei ole tehty mitään juttua. Herkkuja on vähän väliä ollut, niitä on syöty, mutta niistä ei ole sen kummemmin tehty asiaa suuntaan tai toiseen.

      • Hammastus

        Ihan oikeassa olet. Ei se "kasvatusjäykkyys" toimi kun on useampia lapsia. Itse sain lapsena paljon karkkia. Nyt aikuisena en pidä mistään makeasta ollenkaan. Eli turha sitäkään on murehtia että lapsena opetetaan vääristyneet makutottumukset.


      • liinaliina

        Ja niin samaa mieltä.

        Niin kauan kuin luonnollisesti voi vältellä, niin hyvä. Sitten kun asia tulee ajankohtaiseksi, niin opetellaan sitten herkuttelemaan järkevästi, esim ajoittaa herkuttelut ruokailujen yhteyteen ja vähentää näin happohyökkäysten määrää.

        Mitään neurooseja asiasta on turha kehittää, hyvässä lykyssä (tai siis huonossa) sillä voi vaikutta vääristyneesti lapsen käsitykseen syömisestä.

        Ja ennenkaikkea: aikuisen esimerkki on se tärkein, joten kaikki lähtee siitä mitä ja miten mamit itse kotona syö.


    • erehdyttävä

      aiot sitten kuitenkin antaa sitä... Tähän vaikuttaa se onko lapsella isompia sisaruksia. Itse onnistuin pitämään esikoisen aika pitkään karkittomana, mutta kuopuksen kanssa se ei tule onnistumaan, koska näkee sitä mässytystä kotona ja pakkohan sille on antaa, ei sen itkua kukaan kestä katsoa, on niin säälittävä.

      • Pariton Isä

        ..isommille sisaruksille karkkeja. Eiväthän ne pienet nimittäin näe esikoisen mässytystä jollei esikoinen mässytä karkkia.


      • järkeilyä
        Pariton Isä kirjoitti:

        ..isommille sisaruksille karkkeja. Eiväthän ne pienet nimittäin näe esikoisen mässytystä jollei esikoinen mässytä karkkia.

        mun mielestä isommat sisarukset voi laittaa syömää niitä karkkipäivämakeisia toisee huoneesee tai ulos..tarviiko niitä nuorimmaisen silmien edes mässyttää..

        ite olen hirveän perso makeelle..yritän välttää itekki niitä syömästä, mutta nytkin kaapissa on fatserin sininen levy josta murran palan ku karkkihammasta kolottaa..mutta vain silloin ku yksivuotiaani nukkuu..en syö hänen edessään..

        me yritetään syödä samaan aikaan ku pikku ukko on keksiny et äitin välipala ruisleipää on kiva kerjätä..eipä siit leivästä sit paljoo minulle jääkkään =D

        oon antanu sillo tällö sokerittomia keksejä ja mummolas mässyttää vesrinkuloita..pullaa minä en itekkää syö enkä kyl keksejäkää kauheesti..hedelmäsoseet ja ruisleipä on niit parhaimpii välipaloja joista ukko tykkää..
        muutenki syödään sokerittomia jugurtteja jne..mä ku yritän nyt saada tän kropan vihdoin kuntoo ku imetys ynnä muut on loppunu..(liikuntaa liikuntaa ja terveellistä ruokaa)pitäs ite vaa päästä karkkihyllyiltä tyhjin käsin ohi =D

        ensviikol ois ukol 1-v synttärit..teen semmosen nallepuh kakun jos on aprikoosisosettapäällä ja sokerittomia juttuja sisällä..aikuisille on sit tarjotta suklaakakkua..limpsaa ostan kyl isommille lapsille koska mun poika ei viel tajua et muut juo erillaista ku mitä hänellä on pullossa(maitoo)..

        hyvät pääsiäiset kaikille..elkee mässyttäkö liikaa suklia ja muistakaa se purkka =D(mä en pääsisästä vietä..en jaksa..eikä oo varaa koristeisiin ynnä muihin..ensvuonna on pakko ku poika on sen ikänen et tajuuki et on vähä erillainen vkl)


      • Tittelituure
        järkeilyä kirjoitti:

        mun mielestä isommat sisarukset voi laittaa syömää niitä karkkipäivämakeisia toisee huoneesee tai ulos..tarviiko niitä nuorimmaisen silmien edes mässyttää..

        ite olen hirveän perso makeelle..yritän välttää itekki niitä syömästä, mutta nytkin kaapissa on fatserin sininen levy josta murran palan ku karkkihammasta kolottaa..mutta vain silloin ku yksivuotiaani nukkuu..en syö hänen edessään..

        me yritetään syödä samaan aikaan ku pikku ukko on keksiny et äitin välipala ruisleipää on kiva kerjätä..eipä siit leivästä sit paljoo minulle jääkkään =D

        oon antanu sillo tällö sokerittomia keksejä ja mummolas mässyttää vesrinkuloita..pullaa minä en itekkää syö enkä kyl keksejäkää kauheesti..hedelmäsoseet ja ruisleipä on niit parhaimpii välipaloja joista ukko tykkää..
        muutenki syödään sokerittomia jugurtteja jne..mä ku yritän nyt saada tän kropan vihdoin kuntoo ku imetys ynnä muut on loppunu..(liikuntaa liikuntaa ja terveellistä ruokaa)pitäs ite vaa päästä karkkihyllyiltä tyhjin käsin ohi =D

        ensviikol ois ukol 1-v synttärit..teen semmosen nallepuh kakun jos on aprikoosisosettapäällä ja sokerittomia juttuja sisällä..aikuisille on sit tarjotta suklaakakkua..limpsaa ostan kyl isommille lapsille koska mun poika ei viel tajua et muut juo erillaista ku mitä hänellä on pullossa(maitoo)..

        hyvät pääsiäiset kaikille..elkee mässyttäkö liikaa suklia ja muistakaa se purkka =D(mä en pääsisästä vietä..en jaksa..eikä oo varaa koristeisiin ynnä muihin..ensvuonna on pakko ku poika on sen ikänen et tajuuki et on vähä erillainen vkl)

        Vai ulos tai toiseen huoneeseen sisarukset? Meillä ei ole karkkipäivää eikä tule. Meillä lisääntyisi karkin syönti ihan hirveästi, jos joka viikko syötäisiin karkkia. Silloin kun meillä jostain syystä on karkkia, sitä herkutellaan keittiössä ruuan jälkeen tai välipalaksi. En todellakaan laita isoja lapsia salaa syömään mihinkään toiseen huoneeseen, silloin karkista vasta tulisi kummallinen kielletty hedelmä. Sitä paitsi yritämme elää ihan yhdessä perheenä. Lasten ei tarvitse mennä salaa mihinkään syömään tai tekemään mitään muutakaan salaa. Niin ja taapero varmaan arvaisi, että jotain jännää tapahtuu ja huutaisi oven takana omaa osaansa. Meinaatko, että laittaisin vieraiden lapsetkin synttäreillä tms. johonkin huoneeseen salaa syömään herkkuja?


      • edellinen
        Tittelituure kirjoitti:

        Vai ulos tai toiseen huoneeseen sisarukset? Meillä ei ole karkkipäivää eikä tule. Meillä lisääntyisi karkin syönti ihan hirveästi, jos joka viikko syötäisiin karkkia. Silloin kun meillä jostain syystä on karkkia, sitä herkutellaan keittiössä ruuan jälkeen tai välipalaksi. En todellakaan laita isoja lapsia salaa syömään mihinkään toiseen huoneeseen, silloin karkista vasta tulisi kummallinen kielletty hedelmä. Sitä paitsi yritämme elää ihan yhdessä perheenä. Lasten ei tarvitse mennä salaa mihinkään syömään tai tekemään mitään muutakaan salaa. Niin ja taapero varmaan arvaisi, että jotain jännää tapahtuu ja huutaisi oven takana omaa osaansa. Meinaatko, että laittaisin vieraiden lapsetkin synttäreillä tms. johonkin huoneeseen salaa syömään herkkuja?

        että jäikö aivot taas narikkaa ku tuohtumuksissas kirjotit..en mä sitä noin tarkottanu mut piut paut välitit..kuha sait moksottaa...

        tuoki riippuu nii minkäikäsii muksuja on talos..et antaako karkkii vai eikö..onko viikkorahaa vai eikö..

        vedit siis pultit ihan tyhjänpäiväsestä..

        täs ei nyt ollu kyse mistää juhlapäivistä jne.vaan kyse oli normaalista arjesta..tästä asiasta voi olla niin montaa mieltä ku on ihmisiiki..mut kyl minä ainaki laittasin isommat muksut pihalle syömää karkkisa enkä antas kuopuksen nähe syödä..vai oisko kiva ku joku 1-v riehus sokerihumalassa? jos siis lähetään tälle radikaalille linjalle niinkuin sinäkin..minä yritän venyttää sitä karkin ja herkkujen antamista nii pitkää kuin suinkin voin..ainoo kunnon herkku mitä syödään ehkä kerran kuussa on jäätelö..ja sitäkin vaa muutama lusikallinen.. ja ihan selvennykses minulla on vaan yksi yhden vuoden ikäinen lapsi..mut teoriassa jos ois isompii sisaruksii ni ulos vaa syömää herkkusa..minä en sitä huutoo kuuntelis mikä tulis ku isommat mässyttää herkkuja ja pienemmälle ei voi antaa ettei tuu sokerihumalaan.
        ja ihan vaa muistutukses..tämä asia riippuu niin siitä minkä ikäsii muksuja on talossa..ja juhlapäivät erikseen..
        siispä lue tarkkaan mitä kirjotat takasin ettet anna itsestäsi ylireagoivaa kuvaa..


      • huuhaata
        edellinen kirjoitti:

        että jäikö aivot taas narikkaa ku tuohtumuksissas kirjotit..en mä sitä noin tarkottanu mut piut paut välitit..kuha sait moksottaa...

        tuoki riippuu nii minkäikäsii muksuja on talos..et antaako karkkii vai eikö..onko viikkorahaa vai eikö..

        vedit siis pultit ihan tyhjänpäiväsestä..

        täs ei nyt ollu kyse mistää juhlapäivistä jne.vaan kyse oli normaalista arjesta..tästä asiasta voi olla niin montaa mieltä ku on ihmisiiki..mut kyl minä ainaki laittasin isommat muksut pihalle syömää karkkisa enkä antas kuopuksen nähe syödä..vai oisko kiva ku joku 1-v riehus sokerihumalassa? jos siis lähetään tälle radikaalille linjalle niinkuin sinäkin..minä yritän venyttää sitä karkin ja herkkujen antamista nii pitkää kuin suinkin voin..ainoo kunnon herkku mitä syödään ehkä kerran kuussa on jäätelö..ja sitäkin vaa muutama lusikallinen.. ja ihan selvennykses minulla on vaan yksi yhden vuoden ikäinen lapsi..mut teoriassa jos ois isompii sisaruksii ni ulos vaa syömää herkkusa..minä en sitä huutoo kuuntelis mikä tulis ku isommat mässyttää herkkuja ja pienemmälle ei voi antaa ettei tuu sokerihumalaan.
        ja ihan vaa muistutukses..tämä asia riippuu niin siitä minkä ikäsii muksuja on talossa..ja juhlapäivät erikseen..
        siispä lue tarkkaan mitä kirjotat takasin ettet anna itsestäsi ylireagoivaa kuvaa..

        Sokerihumalaa ei ole olemassa. Ellei lapsella ole diabetes, haima polttaa insuliinilla ylimääräiset sokerit. Näin sanoi mulle lääkäri. Sokeri on elimistölle vain yksi hiilihydraatti niinkuin esim. ruis. Ei siitä mitään humalaa tule.


    • reikäpäätön

      Hei suhteuttakaa vähän. Tuola kasvatuspalstan yhellä jutulla vanhemmat hyväksyy lapsen läpsimisen ja risulla hakkaamisen. Pieni juttu tuo karkin syönti ja reiät siihen nähden. Sitä paitsi hedelmäsoseistakin tulee reikiä jos niikseen tulee...

      • laiheliinit

        Meillä semmonen tilanne, että 1,5 v poitsu tosi huono syömään ja alipainoinen. Neuvolassakin neuvottiin jo käyttämään runsaanpuoleisesti sokeria ja rasvaa kun ei mikään muu ole auttanut. Aivot tarvitsevat niitä kun ruokahalua ei normaalisti ole.


    • kikka

      Moi! Olen tässä syönyt pussillisen lakuja lukiessani tätä ketjua ;-) Mun mielestä hyvältä kuulostaa sun ajattelu! Varsinkin esikoisen kanssa noita karkkeja voi välttää melkosen pitkään. Kyllä se oppii niitä myöhemmin syömään, ei pelkoa :-)!

      Sitten kun ajankohtaiseksi tulee, xylitol-tuotteet on hyviä ja hammaspesut tietty. Itelläni on about joka hampaassa paikka (vaikka on pesty jne.) ja miehelläni kahdessa. Toivonkin meidän lasten perivän isän hammasluun/syljen tai mikä niitä reikiä sitten aiheuttaakaan.

      Nyt kun esikoinen käy jo ite kaupassa, meillä (tai ei lapsella, vaan MULLA)onkin ongelmana se, että miten pysyn kärryillä karkin syömisessä?! Pitääkin varmaan laittaa omaksi alotukseksi tonne...

      Mutta hyvä siellä! Pidä ihmeessä kiinni "karkittomuudesta" niin kauan kun mahdollista! :-)

    • 4:n äiti

      Jos kotona ei kukaan syö karkkia, niin varmasti onnistuukin karkittomuus aika pitkäänkin. Ja lapselle voi opettaa kotona tavan, että karkit kuuluvat juhlatilanteisiin, kuten synttäreihin, jouluun jne. ja muulloin niitä ei syödä. Mutta se vaatii sitä, että vanhemmatkaan eivät syö karkkia kuin näissä ko. juhlatilanteissa.

      Meillä se ei onnistunut, koska mieheni jöi jatkuvasti karkkia. Nyt olen saanut hänet rajoittamaan lasten tietoon tulevan karkinsyönnin viikonlopuille. Paitsi että viime viikonloppuna olimme koko perhe karkkilakossa, ja perustelimme sen lapsille sillä että pääsiäisenä syödään kuitenkin paljon karkkia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      160
      6765
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4027
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2045
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1989
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1829
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1573
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1558
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1535
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe