Mitä uskovien tulee varoa kaikkein eniten? Jeesuksen vastaus:
”Ennen kaikkea kavahtakaa fariseusten hapatusta, se on: ulkokultaisuutta.” Luuk 12:1
Ulkokultaisuus tarkoittaa pintakiiltoa, tekopyhyyttä ja roolin vetämistä. Nykyfariseus haluaa näyttää kaikkien silmissä kunnon kristityiltä. Hän ei kuitenkaan vedä aivan samaa tekopyhyyden roolia kuin raamatulliset esikuvansa, sillä hän on ottanut oppia tästä vertauksesta:
”Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niin kuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niin kuin tuo publikaani. Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.' Mutta publikaani seisoi taempana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen.' Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään.” Luuk 18:11-14
Vertauksen fariseus tekee sen virheen, että hän pitää itseään muita parempana. Jokainen omaan hurskauteensa luottava kristitty pyrkii tietenkin välttämään tämän virheen. Miten hän toimii?
Nykyfariseus rakentaa pintakiillon alentamalla itsensä: Hän esiintyy vaatimattomuuden, nöyryyden ja vähäpätöisyyden valepuvussa. Hänen mielestään oikeita kristittyjä yhdistää ennen kaikkea itsensä väheksyntä ja voimattomuus oman/yhteisen syntisyyden edessä. Tästä vähäpätöisyyttä, mitättömyyttä ja syntisyyttä korostavasta esiintymistavastaan hän on sydämessään kuitenkin hyvin ylpeä. Hänkin ajattelee salaa sydämessään, että hän tietää ja osaa kristillisyyden salat paremmin kuin muut.
Tämä ylpeys omasta paremmuudesta näkyy siinä, että hän halveksii sydämessään niitä uskovia, jotka eivät käyttäydy itseään väheksyen. Hän tuohtuu erityisesti sellaisesta, että joku sanoo elävänsä ja toimivansa tietoisesti Jumalan johdatuksessa. Hänen on mahdoton hyväksyä, että kukaan voisi nykyaikana perustellusti puhua näin:
”Olkaa minun seuraajiani, niin kuin minä olen Kristuksen seuraaja.” 1 Kor 11:1
”Sillä meidän kerskauksemme on tämä: meidän omantuntomme todistus siitä, että me maailmassa ja varsinkin teidän luonanne olemme vaeltaneet Jumalan pyhyydessä ja puhtaudessa, emme lihallisessa viisaudessa, vaan Jumalan armossa.” 2 Kor 1:12
”Tämmöinen luottamus meillä on Kristuksen kautta Jumalaan; ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikään kuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta,” 2 Kor 3:4-5
Salattu ylpeys – farisealaisuus tänään
5
246
Vastaukset
- sören
nykyfariseus on niin ovela, että huijaa jos mahdollista valittujakin. Tämän hän tekee muka olemalla oikeialla tavalla nöyrä, ja olemalla kaikille kaikkea, mutta väärästä syystä: ei siksi että ihmiset tulisvat uskoon, vaan siksi että ihmiset rakastaisivat häntä.
Tällainen ihminen on todella hankala erottaa aidosta pyhän hengen täyttämästä uskovasta, hän kun osaa esittää hyvää niin uskottavasti että hyvä todella näyttää tulevan Jumalalta. Hän toimii niinkuin ei tietäisi mitä oikea käsi tekee, vaikka tietää tismalleen miten vasen ja oikea käsi ja kaikkien muidenkin kädet toimivat, koska tietämällä tämän hän saa kaikki uskomaan itseensä.
Tällaisen nykyfariseuksen on todella vaikea nöyrtyä ottamaan vastaan pelastus lahjana ja kuolla itselleen: koska hän rakastaa itseään yli kaiken ja käyttää toisia häikäilemättä hyväkseen.
Mutta onneksi Jumalalle mikään ei ole mahdotonta.Jos joku on nöyrä siitä syystä, että muut tulisivat uskoon, hän on edelleen väärästä syystä nöyrä.
Toisaalta noita vanhan mallin mukaisia fariseuksia, jotka estoitta ja ja mitä ilmeisimmin ilman Jumalan suositusta mainostavat itseään Jumalan valituiksi äänitorviksi, löytyy aika paljon edelleen.
Heidät on kuitenkin helpompi havaita fariseuksiksi, sillä he eivät kainostele ylpeillä tiedoillaan ja asemallaan.- Matti E Simonaho
Tuomaan Evankeliumi
39. Jeesus sanoi, "Fariseukset ja kirjanoppineet ovat ottaneet tiedon avaimet ja piilottaneet ne. He eivät ole astuneet sisälle eivätkä anna kenenkään muunkaan tehdä niin. Olkaa te ovelia kuin käärmeet ja yksinkertaisia kuin kyyhkyset."
" Uskonto perustuu vieraan Mielen- ja Sielunlaadun seuraamiseen - edellyttäen että vieraalla yleensä on Sielu. Uskomista lukuunottamatta - kukaan ei ole oppinut mitään 1000 vuoteen. Uskomisen oppi perustuu Valtakunnan Lain rikkomiseen, Mieleen perustuviin tulkintoihin ja harhaan johtamiseen. Historioitsijat kertoo Suomen kansan historian teorioiden kautta, jotka he todistavat valheeksi toisella keksimällään valheella. Meidän täytyy yhdessä ja itse löytää avaimet koska meitä on opetettu Mielen mukaan, eikä Sielun. "
http://kivi.suomalaiset.org
Ilmestyskirja 13:14
Niillä tunnusteoilla, joita sillä on valta tehdä ensimmäisen pedon nimissä, se johtaa harhaan kaikki maan asukkaat, niin että saa heidät tekemään patsaan sen pedon kunniaksi, jota on isketty miekalla mutta joka on vironnut henkiin.
Ilmestyskirja 13:15
Se on saanut vallan antaa pedon kuvalle hengen, niin että kuva jopa kykenee puhumaan, ja se on myös saanut vallan tappaa kaikki, jotka eivät kumarra pedon kuvaa.
Ilmestyskirja 13:16
Se pakottaa kaikki, pienet ja suuret, rikkaat ja köyhät, vapaat ja orjat, ottamaan oikeaan käteensä tai otsaansa merkin.
Ilmestyskirja 13:17
Kenenkään ei ole lupa ostaa eikä myydä mitään, ellei hänellä ole tätä merkkiä, joka on pedon nimi tai sen nimen luku.
Peto johtaa harhaan ja saa ihmiset tekemään kuvan Jeesuksesta ristillä - Hänestä jota oli isketty miekella mutta joka virkosi. Jeesus on "peto" koska kuvat Jumalasta ja Valtakunnasta on pedosta (pedon aikaansaannoksia) ja harhaanjohtavia. Kaikki kuvat jumalasta ja Valtakunnasta on IO käskyn mukaan kiellettyjä. Pedon kuva "sai hengen ja puhui" siten, että se pukeutui kaapuun jossa on sen merkki, teskentelee olevansa Jeesus, ja käski kaikki tapettavaksi jotka ei sitä usko.
On vain 1 uskonto jossa on tämä rituaali:
Se ottaa lapsen vanhemmilta,
se piirtää merkkinsä lapsen otsaan,
ristimisen jälkeen se ojenta lapsen vanhemmille,
ja antaa vanhemmille kynttilän, tiedotteen, todistuksen,
jossa on sen merkki, nimi, numero ja yhteystiedot,
ja sen jälkeen kaikesta mitä lapsi ostaa tai myy,
se ottaa oman osansa.Näytät vastaavan jokaiseen viestiini tavalla, joka ei mitenkaan kosketa esittämääni ydinasiaa. Oletko ehkä kyllästynyt omaan yksinäiseen maailmaasi ja kaipaat, että ryhtyisin neuvomaan sinua?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 666421
- 715848
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise1365125- 624045
- 143905
- 383329
- 723110
- 642967
- 802742
- 492037