Salattu ylpeys – farisealaisuus tänään

Mitä uskovien tulee varoa kaikkein eniten? Jeesuksen vastaus:

”Ennen kaikkea kavahtakaa fariseusten hapatusta, se on: ulkokultaisuutta.” Luuk 12:1

Ulkokultaisuus tarkoittaa pintakiiltoa, tekopyhyyttä ja roolin vetämistä. Nykyfariseus haluaa näyttää kaikkien silmissä kunnon kristityiltä. Hän ei kuitenkaan vedä aivan samaa tekopyhyyden roolia kuin raamatulliset esikuvansa, sillä hän on ottanut oppia tästä vertauksesta:

”Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niin kuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niin kuin tuo publikaani. Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.' Mutta publikaani seisoi taempana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen.' Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään.” Luuk 18:11-14

Vertauksen fariseus tekee sen virheen, että hän pitää itseään muita parempana. Jokainen omaan hurskauteensa luottava kristitty pyrkii tietenkin välttämään tämän virheen. Miten hän toimii?

Nykyfariseus rakentaa pintakiillon alentamalla itsensä: Hän esiintyy vaatimattomuuden, nöyryyden ja vähäpätöisyyden valepuvussa. Hänen mielestään oikeita kristittyjä yhdistää ennen kaikkea itsensä väheksyntä ja voimattomuus oman/yhteisen syntisyyden edessä. Tästä vähäpätöisyyttä, mitättömyyttä ja syntisyyttä korostavasta esiintymistavastaan hän on sydämessään kuitenkin hyvin ylpeä. Hänkin ajattelee salaa sydämessään, että hän tietää ja osaa kristillisyyden salat paremmin kuin muut.

Tämä ylpeys omasta paremmuudesta näkyy siinä, että hän halveksii sydämessään niitä uskovia, jotka eivät käyttäydy itseään väheksyen. Hän tuohtuu erityisesti sellaisesta, että joku sanoo elävänsä ja toimivansa tietoisesti Jumalan johdatuksessa. Hänen on mahdoton hyväksyä, että kukaan voisi nykyaikana perustellusti puhua näin:

”Olkaa minun seuraajiani, niin kuin minä olen Kristuksen seuraaja.” 1 Kor 11:1

”Sillä meidän kerskauksemme on tämä: meidän omantuntomme todistus siitä, että me maailmassa ja varsinkin teidän luonanne olemme vaeltaneet Jumalan pyhyydessä ja puhtaudessa, emme lihallisessa viisaudessa, vaan Jumalan armossa.” 2 Kor 1:12

”Tämmöinen luottamus meillä on Kristuksen kautta Jumalaan; ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikään kuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta,” 2 Kor 3:4-5

5

339

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sören

nykyfariseus on niin ovela, että huijaa jos mahdollista valittujakin. Tämän hän tekee muka olemalla oikeialla tavalla nöyrä, ja olemalla kaikille kaikkea, mutta väärästä syystä: ei siksi että ihmiset tulisvat uskoon, vaan siksi että ihmiset rakastaisivat häntä.

Tällainen ihminen on todella hankala erottaa aidosta pyhän hengen täyttämästä uskovasta, hän kun osaa esittää hyvää niin uskottavasti että hyvä todella näyttää tulevan Jumalalta. Hän toimii niinkuin ei tietäisi mitä oikea käsi tekee, vaikka tietää tismalleen miten vasen ja oikea käsi ja kaikkien muidenkin kädet toimivat, koska tietämällä tämän hän saa kaikki uskomaan itseensä.

Tällaisen nykyfariseuksen on todella vaikea nöyrtyä ottamaan vastaan pelastus lahjana ja kuolla itselleen: koska hän rakastaa itseään yli kaiken ja käyttää toisia häikäilemättä hyväkseen.

Mutta onneksi Jumalalle mikään ei ole mahdotonta.

• Jos joku on nöyrä siitä syystä, että muut tulisivat uskoon, hän on edelleen väärästä syystä nöyrä.

• Toisaalta noita vanhan mallin mukaisia fariseuksia, jotka estoitta ja ja mitä ilmeisimmin ilman Jumalan suositusta mainostavat itseään Jumalan valituiksi äänitorviksi, löytyy aika paljon edelleen.

Heidät on kuitenkin helpompi havaita fariseuksiksi, sillä he eivät kainostele ylpeillä tiedoillaan ja asemallaan.

• Matti E Simonaho

Tuomaan Evankeliumi
      39. Jeesus sanoi, "Fariseukset ja kirjanoppineet ovat ottaneet tiedon avaimet ja piilottaneet ne. He eivät ole astuneet sisälle eivätkä anna kenenkään muunkaan tehdä niin. Olkaa te ovelia kuin käärmeet ja yksinkertaisia kuin kyyhkyset."

" Uskonto perustuu vieraan Mielen- ja Sielunlaadun seuraamiseen - edellyttäen että vieraalla yleensä on Sielu. Uskomista lukuunottamatta - kukaan ei ole oppinut mitään 1000 vuoteen. Uskomisen oppi perustuu Valtakunnan Lain rikkomiseen, Mieleen perustuviin tulkintoihin ja harhaan johtamiseen. Historioitsijat kertoo Suomen kansan historian teorioiden kautta, jotka he todistavat valheeksi toisella keksimällään valheella. Meidän täytyy yhdessä ja itse löytää avaimet koska meitä on opetettu Mielen mukaan, eikä Sielun. "

http://kivi.suomalaiset.org

Ilmestyskirja 13:14
      Niillä tunnusteoilla, joita sillä on valta tehdä ensimmäisen pedon nimissä, se johtaa harhaan kaikki maan asukkaat, niin että saa heidät tekemään patsaan sen pedon kunniaksi, jota on isketty miekalla mutta joka on vironnut henkiin.

Ilmestyskirja 13:15
      Se on saanut vallan antaa pedon kuvalle hengen, niin että kuva jopa kykenee puhumaan, ja se on myös saanut vallan tappaa kaikki, jotka eivät kumarra pedon kuvaa.

Ilmestyskirja 13:16
      Se pakottaa kaikki, pienet ja suuret, rikkaat ja köyhät, vapaat ja orjat, ottamaan oikeaan käteensä tai otsaansa merkin.

Ilmestyskirja 13:17
      Kenenkään ei ole lupa ostaa eikä myydä mitään, ellei hänellä ole tätä merkkiä, joka on pedon nimi tai sen nimen luku.

Peto johtaa harhaan ja saa ihmiset tekemään kuvan Jeesuksesta ristillä - Hänestä jota oli isketty miekella mutta joka virkosi. Jeesus on "peto" koska kuvat Jumalasta ja Valtakunnasta on pedosta (pedon aikaansaannoksia) ja harhaanjohtavia. Kaikki kuvat jumalasta ja Valtakunnasta on IO käskyn mukaan kiellettyjä. Pedon kuva "sai hengen ja puhui" siten, että se pukeutui kaapuun jossa on sen merkki, teskentelee olevansa Jeesus, ja käski kaikki tapettavaksi jotka ei sitä usko.

On vain 1 uskonto jossa on tämä rituaali:

Se ottaa lapsen vanhemmilta,
      se piirtää merkkinsä lapsen otsaan,
      ristimisen jälkeen se ojenta lapsen vanhemmille,
      ja antaa vanhemmille kynttilän, tiedotteen, todistuksen,
      jossa on sen merkki, nimi, numero ja yhteystiedot,
      ja sen jälkeen kaikesta mitä lapsi ostaa tai myy,
      se ottaa oman osansa.

• Näytät vastaavan jokaiseen viestiini tavalla, joka ei mitenkaan kosketa esittämääni ydinasiaa. Oletko ehkä kyllästynyt omaan yksinäiseen maailmaasi ja kaipaat, että ryhtyisin neuvomaan sinua?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se syksy on sitten alkanut

Esimerkiksi tänään sataa aamusta iltaan, ja nytkin.
      Maailman menoa
      73
      1203
    2. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      103
      1191
    3. Kuhmolainen opettaja tuomittu vainoamisesta

https://yle.fi/a/74-20248184 ”Kuusikymppinen kuhmolaisnainen piinasi naapureitaan lähes kahdeksan vuoden ajan. Nainen
      Kuhmo
      24
      1055
    4. Olet nainen ollut vaikein rasti

Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔
      Ikävä
      75
      1046
    5. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      24
      1008
    6. Anteeksi J-mies

Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t
      Ikävä
      126
      920
    7. Elämäni biisi -paljastus: Tänä lauantaina 26.9. nämä julkkikset istahtavat sinisille sohville!

Katsotko Elämäni biisiä? Elämäni biisi on monen suomalaisen suosikki. Vieraslista lauantaina 26.9. tarjoilee vieraita m
      Tv-sarjat
      6
      888
    8. Vähän pitää

Kiusia ja näyttää
      Ikävä
      131
      860
    9. Riittääkö mahkut

Kaivattuusi 🤭.
      Ikävä
      58
      815
    10. Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle

Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke
      Hyrynsalmi
      27
      801
    11. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      46
      711
    12. Koska Martina viettää aikaansa lapsiensa kanssa

Äiti vaan juoksee miehen perässä Tallinnassa, Lontoossa, Turussa. Kyllä oli kätilö oikeassa, kun sanoi, että ei olisi ka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      147
      707
    13. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      45
      696
    14. Mihin Asiakirjat ovat voineet kunnasta kadota???

LUE kuinka verorahoja haaskattiin Yle: Ähtärin pandalaskelmat salattiin ja hukattiin - Satakunnan Kansa https://share.
      Ähtäri
      71
      691
    15. Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen

Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok
      Sinkut
      132
      672
    16. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      19
      647
    17. Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen

Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast
      Ähtäri
      50
      642
    18. Pahkalassa tapahtuu

Mitäs on tapahtunut yöllä pahkalan kerrostaloilla.oli poliisia ja ambulanssia taas vaihteeksi
      Parkano
      12
      629
    19. Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille

Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.
      Ikävä
      80
      622
    20. Jos tullaan toisiamme vastaan, niin

pitäiskö pysähtyä ja onnitella?
      Ikävä
      48
      614
    Aihe