Lomakkeen roskaposti

suoja

Miten estäisi HTML -kielellä tehtyyn palautelomakkeeseen lähetetyt automaattispammit?

Minulla on myös "Nimi" -sarake, ja palaute ei lähde ellei sitä täytä, mutta se ei estä postin tuloa - näköjään.

Olen yrittänyt kaikenlaisia koodeja, esivalittuja painonappeja yms...
olisiko jokin hyvä ja toimiva koodi, joka estäisi automaatin toiminnan.
Joskus näkee esim. tietyn numerosarjan tai laskutehtävän ratkaisemista ja merkkaamista toiseen ruutuun, mutta nuo eivät kai ole toteutettavissa HTML -kielellä??

Käytän ammattilaisesti FrontPagea, joten osaamiseni ei kovinpitkälle ylety, mutta....

9

634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • as-keetti

      "Joskus näkee esim. tietyn numerosarjan tai laskutehtävän ratkaisemista ja merkkaamista..."

      Tuo on yleensä toteutettu siten, että näytetään
      sivulla kuva jostain numero/kirjainsarjasta joka
      sitten pitää kirjoittaa lomakkeelle sille varattuun
      kenttään. Jos menee väärin, niin palaute ei lähde.
      Kuva siksi, että spammirobotit eivät (toistaiseksi)
      selviä tehtävästä.

      En ole tuollaista toteuttanut, mutta eiköhän tuollaisen
      pienellä miettimisellä tee aloitelijakin.
      Jos viikon välein vaikka vaihtaa tehtävää niin luulisi että saa melko rauhassa olla.

    • Käyttäjän häiritseminen ja jopa halventaminen kaikenlaisilla ns. captcha-viritelmillä on väärä tie. Ks. ”Todistapa itsesi ihmiseksi”, http://mikropc.net/kolumni/index.jsp?id=j293

      Jos roskaa tulee häiritsevässä määrin, hanki sopiva roskapostinsuodatin. Senhän saatat joka tapauksessa tarvita ihan www-sivuista riippumattakin ja varsinkin jos ilmoitat meiliosoitteesi sivuillasi, kuten tulisi jos haluaa käyttää nettiä fiksusti.

      Jossain välissä voisit myös harkita, tarvitaanko palautelomaketta lainkaan. Montako oikeaa palautetta olet saanut, ja monikohan lähettäjä olisi voinut yhtä hyvin tai paremmin käyttää meiliohjelmaansa?

      • as-keetti

        pitkälti samaa mieltä Jukan kanssa mutta...

        "Hyväksymmekö todella sen, että muutamien
        häiriköiden ja heidän robottiensa takia joudumme
        kohta joka käänteessä kummallisilla tavoilla
        todistamaan olevamme ihmisiä?"

        Mikä on muu realistinen vaihtoehto?
        Pahaa pelkään ettei oikein muuta tietä ole.
        Pään hakkaaminen muuriin alkaa sattua...


      • as-keetti kirjoitti:

        pitkälti samaa mieltä Jukan kanssa mutta...

        "Hyväksymmekö todella sen, että muutamien
        häiriköiden ja heidän robottiensa takia joudumme
        kohta joka käänteessä kummallisilla tavoilla
        todistamaan olevamme ihmisiä?"

        Mikä on muu realistinen vaihtoehto?
        Pahaa pelkään ettei oikein muuta tietä ole.
        Pään hakkaaminen muuriin alkaa sattua...

        Jos roskaa tulee muutama viesti päivässä, siitä ei tarvitse eikä kannata välittää. Jos sitä tulee enemmän ja se häiritsee, suodata se pois. On vahingollista ruveta rakentelemaan esteitä muille ihmisille sitä varten, että _jokin_ mahdollisesti roskaa aiheuttava lähde tuottaisi vähemmän roskaa, kun _muut_ lähteet kuitenkin tuottavat sitä.


      • mvnet
        Yucca kirjoitti:

        Jos roskaa tulee muutama viesti päivässä, siitä ei tarvitse eikä kannata välittää. Jos sitä tulee enemmän ja se häiritsee, suodata se pois. On vahingollista ruveta rakentelemaan esteitä muille ihmisille sitä varten, että _jokin_ mahdollisesti roskaa aiheuttava lähde tuottaisi vähemmän roskaa, kun _muut_ lähteet kuitenkin tuottavat sitä.

        Totta on, että kaikenlaisen ylimääräisen teettämistä käyttäjillä pitää välttää, mutta joskus noita jonkinlaisia spämmiestoja on lähes pakko käyttää. Esim. blogeissa, jos on kommentointimahdollisuus, on miltei pakko käyttää jotain ennaltaehkäisevää menetelmää, jos ei halua käyttäjien selailevan kommentteja, joista 99% on spämmiä. Kommenttien poistaminen käsin on aika työlästä. Palautelomakkeessa tosin viestit menee suorana sähköpostiin ja ne on aika helppo tosiaan suodattaa spämmifilttereillä.


    • suoja

      Kiitos vastanneille - löysin ratkaisun jo, melkein vahingossa.

      Liian hätäinen olin ollut, siellähän FrontPagen taulukonasetuksissa on vaihtoehtoja viestin pituudelle yms..

      Fonttikoot ja muut meikkaukset olin löytänyt, olin vaan ohittanut tekstin rajoituskoot merkityksettöminä...

      Pitäis aina ensin kunnolla tutkia eikä vain hutkia menemään.

      • suoja

        Hukkaan näyttää menneen hikoilut ja lomakkeen hienosäädöt.
        Vaikka kuinka olen rajoittanut merkkien pituutta, onnistuvat nuo spämveijarit ohittamaan ainakin nämä yksinkertaiser HTML -koodit, ja pitkää skeidaa lykkää vaan. Taitavat vaan naureskella amatöörien yrityksille...


      • mvnet
        suoja kirjoitti:

        Hukkaan näyttää menneen hikoilut ja lomakkeen hienosäädöt.
        Vaikka kuinka olen rajoittanut merkkien pituutta, onnistuvat nuo spämveijarit ohittamaan ainakin nämä yksinkertaiser HTML -koodit, ja pitkää skeidaa lykkää vaan. Taitavat vaan naureskella amatöörien yrityksille...

        JavaScriptillä ja HTML:llä ei noista spämmiviesteistä eroon pääse. JavaScriptin voi ottaa pois päältä. Ainut tapa on käyttää jotain palvelinpuolen tekniikoita kuten PHP:tä.

        Itse käytän hyvin yksinkertaista menetelmää palautelomakkeissani ja muissa kommentointi -lomakkeissa. Lisään lomakkeeseen yhden kentän, johon käyttäjän täytyy laskea hyvin yksinkertainen pluslaskun tulos (tyyliin 12 4 = ?). Omassa palautelomakkeessani ja blogissani spämmiviestien tulo tyssäsi kuin seinään (kirjoitin tästä enemmän omista kokemuksistani blogissani: http://www.mvnet.fi/blogi/index.php?title=spammia_spammia_spammia&more=1&c=1&tb=1&pb=1 ). Itse en pidä tuota laskutoimituksen tekemistä käyttäjän kannalta kovin ärsyttävänä. Hieman ylimääräistä työtä se teettää käyttäjälle, mutta ei pitäisi olla ylivoimaista. Ja jos joku ei osaa laskea, tuskin hänellä muutenkaan on kovin järkevää sanottavaa. Varmasti spämmerit voisivat tehdä suht helposti systeemin, joka osaa tuohon laskea oikean tuloksen, mutta jos sivusto ei ole mikään huippusuosittu, niin tuskin spämmereillä on tällaiseen resursseja. Esim. PHPBB-keskustelupalstasoftassa on suht helppo päästä eroon spämmistä vain hieman muuttamalla rekisteröitymislomakkeen kenttiä (muuttaa nimiä tai lisää pari kenttää), jolloin spämmibotit ovat usein ihmeissään kun lomake ei enää noudatakaan sitä tuttua rakennetta.

        Itsekin suosittelen kuitenkin kiertämään nuo captha-menetelmän kaukaa - ainakin ne, missä pitää yrittää tihrustaa kuvista merkkejä. Eihän niistä tunnu monessa paikkaa enää itsekään saavan selvää :) . Mutta jotkut captha-menetelmät ovat oikeasti jopa hauskoja. Esim. PHPBB-keskustelupalstan alkuperäinen captha-menetelmä ei estä spämmiä, mutta PHPBB:seen on saatavilla hauska lisäosa, jossa pitää valita, mitkä kuvista ovat eläimiä (tästäkin kirjoitin omista kokemuksistani blogissani: http://www.mvnet.fi/blogi/index.php?title=spammerit_pois_keskustelupalstoilta&more=1&c=1&tb=1&pb=1 ).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1686
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1401
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1222
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1096
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      859
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      190
      748
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      93
      727
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe