Jeesus tuonelassa töissä

Tämä on se päivä, kun Jeesuksen ruumis oli kuolleena haudassa ja Hän itse tuonelassa saarnaamassa. Tuonela ei ole eikä ollut taivas – taivaaseenhan Jeesus nousi vasta helatorstaina (Apt 1:1-11).

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000021859563#22000000021859563

Kristillisen kirkon tunnusmerkki on se, että se hyväksyy ekumeeniset uskontunnustukset ja Raamatun kokonaisuudessaan. Nämä ovat Apostolinen uskontunnustus, Nikaian uskontunnustus ja Athanasioksen tunnustus.

Apostolinen uskontunnustus:

”Minä uskon Jumalaan,
Isään, Kaikkivaltiaaseen,
taivaan ja maan Luojaan,

ja Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan,
meidän Herraamme,
joka sikisi Pyhästä Hengestä,
syntyi neitsyt Mariasta,
kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
ASTUI ALAS TUONELAAN,
nousi kolmantena päivänä kuolleista,
astui ylös taivaisiin,
istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan,
oikealla puolella
ja on sieltä tuleva tuomitsemaan
eläviä ja kuolleita,

ja Pyhään Henkeen,
pyhän yhteisen seurakunnan,
pyhäin yhteyden,
syntien anteeksiantamisen,
ruumiin ylösnousemisen
ja iankaikkisen elämän.”

56

1320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poistaja_1

      Etkö saakaan toimia kuten haluat. Jumala vaikuttaa vielä totuutensa puolesta. Sinun valheitasi rajoitetaan!

      • En ole semmoinen raukka ja kostonhimoinen kuin adventistit ja liehittelijänsä, että poistattelisin toisten kirjoituksia, bannauttaisin heitä ja suljetuttaisin heidän galleriasivujaan.

        Se, että tuollaista teette minulle, ei tee teistä oikeassa olijoita, vaan puskista huutelevia ilkeitä pelkureita.


      • puskasta
        uskova_1 kirjoitti:

        En ole semmoinen raukka ja kostonhimoinen kuin adventistit ja liehittelijänsä, että poistattelisin toisten kirjoituksia, bannauttaisin heitä ja suljetuttaisin heidän galleriasivujaan.

        Se, että tuollaista teette minulle, ei tee teistä oikeassa olijoita, vaan puskista huutelevia ilkeitä pelkureita.

        huutelusi tiedossa!


      • että turha

        luulla etteivät ne Uskova yhden salassa amutut nuoletkin paljastuisi? Ja eivätpä taida kaikki ihan päivänvaloa kestää, mitä ihmiseen ja hänen uskonvapauteensa tulee, vai kuis on?


      • puskasta kirjoitti:

        huutelusi tiedossa!

        Tehän yritätte tehdä minusta puskasta huutelijan, kun poistatutitte avoimesti ilmoittamani nimen, osoitteen ja e-mailin.


      • että turha kirjoitti:

        luulla etteivät ne Uskova yhden salassa amutut nuoletkin paljastuisi? Ja eivätpä taida kaikki ihan päivänvaloa kestää, mitä ihmiseen ja hänen uskonvapauteensa tulee, vai kuis on?

        Ei ylläpidolla ole aikaa kirjoituksia lueskella. Poistavat ja bannaavat, kun pyyntöjä suurin määrin satelee.

        Tämä luokin epätasapainon, koska adventisteilla on tuo vaientamisen vuosisatainen perinne ja joka iikka on lähettämässä poistakaa-viestejä ylläpidolle. Kristityillä taas tuollaista nitistämisen ja vaientamisen kulttuuria ei ole, vaan he elävät Kristuksen vapaudessa avoimina ja antavat kaikkien kukkien kukkia muillakin.


      • kristittyjä,
        uskova_1 kirjoitti:

        Ei ylläpidolla ole aikaa kirjoituksia lueskella. Poistavat ja bannaavat, kun pyyntöjä suurin määrin satelee.

        Tämä luokin epätasapainon, koska adventisteilla on tuo vaientamisen vuosisatainen perinne ja joka iikka on lähettämässä poistakaa-viestejä ylläpidolle. Kristityillä taas tuollaista nitistämisen ja vaientamisen kulttuuria ei ole, vaan he elävät Kristuksen vapaudessa avoimina ja antavat kaikkien kukkien kukkia muillakin.

        mutta sinä itse olet pelkkä rienaaja.Sinulla ei oikeastaan ole mitään tekemistä täällä adventismi sivuilla. Sinusta hohtaa jo kauaksi sellanen jäinen kylmyys, että et voi olla edes uskossa.


      • antaa kaikkien kukkien kukk...
        uskova_1 kirjoitti:

        Ei ylläpidolla ole aikaa kirjoituksia lueskella. Poistavat ja bannaavat, kun pyyntöjä suurin määrin satelee.

        Tämä luokin epätasapainon, koska adventisteilla on tuo vaientamisen vuosisatainen perinne ja joka iikka on lähettämässä poistakaa-viestejä ylläpidolle. Kristityillä taas tuollaista nitistämisen ja vaientamisen kulttuuria ei ole, vaan he elävät Kristuksen vapaudessa avoimina ja antavat kaikkien kukkien kukkia muillakin.

        Tutkintapyyntö poliisille on sitten se viimeinen mahdollisuus jos katsoo uskonnonvapauttaan loukatun. Sama pätee myös herjaamiseen julkisella keskustelupalstalla.

        Adventistien kannattaa harkita tätäkin vaihtoehtoa jos eivät saa rauhassa harjoittaa uskontoaan.


      • pannauksesi,
        uskova_1 kirjoitti:

        http://209.85.129.104/search?q=cache:aZpqVpqSylEJ:galleria.suomi24.fi/uskova_1 Matinkatu 20 D 110&hl=fi&ct=clnk&cd=21&gl=fi

        ei tarvinnut kuin ensimäisen kirjoituksesi avata, niin näki miten törkeää tekstiä suollat.Oiken tekivät, kun tuollaisen räävääjän pannasivat. Olisi oikein että sinä pysyisit täältä poissa kokonaan. Me olemme adventisteja ja pysymmekin, sinun on turhaa täällä riehua. Mene omiesi tykö! Vai oletko saanut sinnekkin porttikiellon?


      • antaa kaikkien kukkien kukk... kirjoitti:

        Tutkintapyyntö poliisille on sitten se viimeinen mahdollisuus jos katsoo uskonnonvapauttaan loukatun. Sama pätee myös herjaamiseen julkisella keskustelupalstalla.

        Adventistien kannattaa harkita tätäkin vaihtoehtoa jos eivät saa rauhassa harjoittaa uskontoaan.

        Kuinka monta kertaa olet nähnyt minun sulkeneen adventtikirkon oven, ettei sinne pääse harjoittamaan uskontoa?


      • pannauksesi, kirjoitti:

        ei tarvinnut kuin ensimäisen kirjoituksesi avata, niin näki miten törkeää tekstiä suollat.Oiken tekivät, kun tuollaisen räävääjän pannasivat. Olisi oikein että sinä pysyisit täältä poissa kokonaan. Me olemme adventisteja ja pysymmekin, sinun on turhaa täällä riehua. Mene omiesi tykö! Vai oletko saanut sinnekkin porttikiellon?

        Eihän siinä ollut mitään törkeää, vain toteamuksia tosiasioista.


      • antaa kaikkien kukkien kukk...
        uskova_1 kirjoitti:

        Kuinka monta kertaa olet nähnyt minun sulkeneen adventtikirkon oven, ettei sinne pääse harjoittamaan uskontoa?

        Muistelepa miten kävi pilapiirtäjälle jonka piirros julkaistiin lehdessä. Aina ei tarvitse kirkon ovia naulata kiinni kun jo syyllistyy uskonnonvapauden loukkaamiseen.

        Kuinka kävi Hannu Salamalle? Hän vain kirjotti kirjan, ei sen kummempaa...


      • antaa kaikkien kukkien kukk... kirjoitti:

        Muistelepa miten kävi pilapiirtäjälle jonka piirros julkaistiin lehdessä. Aina ei tarvitse kirkon ovia naulata kiinni kun jo syyllistyy uskonnonvapauden loukkaamiseen.

        Kuinka kävi Hannu Salamalle? Hän vain kirjotti kirjan, ei sen kummempaa...

        Tuhlaat aikaasi ilkeään uhkailuun vuodesta toiseen, vaikka sinun pitäisi jo kiireesti itkeä syntejäsi ja alkaa etsiä Jeesusta.


      • antaa kaikkien kukkien kukk...
        uskova_1 kirjoitti:

        Tuhlaat aikaasi ilkeään uhkailuun vuodesta toiseen, vaikka sinun pitäisi jo kiireesti itkeä syntejäsi ja alkaa etsiä Jeesusta.

        Ensinnäkään en ole ollut tällä palstalla kuin hyvin vähän aikaa.

        Toisekseen en uhkaile, yritän vain kertoa, että tälläkin palstalla pitäisi pyrkiä noudattamaan Eniron asettamia sääntöjä.

        Sinun Jumalasi on niin ilkeämielinen otus, että pyrin pysymään mahdollisimman kaukana sellaisesta. Adventistienkaan Jumala ei ole minun Jumalani vaikkakin heidän Jumalansa ei sentään saa sadistista nautintoa ihmisten ikuisesta kiduttamisesta helvetissä.

        Mahtaako sinun Jumalasi rakentaa sen ikkunan sinne helvettiin jotta taivaspaikkalaiset saavat katsella nautinnollista kärsimysnäytelmää aina kun siltä tuntuu? Tuollainen teoriahan löytyy kun uskonnon historiaa hieman penkoo.


      • ole* * *
        pannauksesi, kirjoitti:

        ei tarvinnut kuin ensimäisen kirjoituksesi avata, niin näki miten törkeää tekstiä suollat.Oiken tekivät, kun tuollaisen räävääjän pannasivat. Olisi oikein että sinä pysyisit täältä poissa kokonaan. Me olemme adventisteja ja pysymmekin, sinun on turhaa täällä riehua. Mene omiesi tykö! Vai oletko saanut sinnekkin porttikiellon?

        Painavaa syytä puuttua uskova ykkösen kritiikkiin Adventtisanoman sisällöstä.
        Totuus kestää kaiken ravistelun, ja se mikä ei kestä, tuleekin joutua tarkistelun kohteeksi.
        Yksikään seurakunta ei ole selvinnyt puhtain paperein tulevaisuutta koskevissa ennustuksissaan, vaan on joutunut muuttamaan oppejaan, mikä onkin hyvä asia.
        Apostolit uskoivat Jeesuksen tulevan heidän omana aikanaan, ja kielsivät jopa ottamasta vaimoja lähestyvän ahdistuksen vuoksi.
        Jotkut odottivat Jeesuksen tulevan 2000 luvun täyttyessä ja menivät odottamaan Jeesuksen tuloa Öljymäelle.
        Vuosikymmeniä on laskettu milloin pelastettujen täysi luku on sisälle tullut ja ovat prosentteina laskeneet, kuinka monta prosenttia on vielä julistamatta pelastettujen täydestä määrästä.

        E.G. Whitellä oli paljon aikakauteensa sidottuja ennustuksia Jeesuksen tulemuksesta, ja hän halusi jouduttaa Jeesuksen tulemusta, mutta kun niin ei tapahtunut uskoi hän Jeesuksen tulon viivästyneen.

        Mitä tulee Jeesuksen pikaiseen takaisin tuloon, siitä kertoo Ilmestyskirja, pitkine seurakunnallisine muutoksineen ja vaiheineen aikakausien historiassa, joissa monet ovat pettyneet, ymmärtämättä mihin ja millaiseen aikaan heissä oleva Jumalan Henki viittaa.
        Kaikki ovat erehtyneet aikalaskelmissaan.


      • antaa kaikkien kukkien kukk...
        ole* * * kirjoitti:

        Painavaa syytä puuttua uskova ykkösen kritiikkiin Adventtisanoman sisällöstä.
        Totuus kestää kaiken ravistelun, ja se mikä ei kestä, tuleekin joutua tarkistelun kohteeksi.
        Yksikään seurakunta ei ole selvinnyt puhtain paperein tulevaisuutta koskevissa ennustuksissaan, vaan on joutunut muuttamaan oppejaan, mikä onkin hyvä asia.
        Apostolit uskoivat Jeesuksen tulevan heidän omana aikanaan, ja kielsivät jopa ottamasta vaimoja lähestyvän ahdistuksen vuoksi.
        Jotkut odottivat Jeesuksen tulevan 2000 luvun täyttyessä ja menivät odottamaan Jeesuksen tuloa Öljymäelle.
        Vuosikymmeniä on laskettu milloin pelastettujen täysi luku on sisälle tullut ja ovat prosentteina laskeneet, kuinka monta prosenttia on vielä julistamatta pelastettujen täydestä määrästä.

        E.G. Whitellä oli paljon aikakauteensa sidottuja ennustuksia Jeesuksen tulemuksesta, ja hän halusi jouduttaa Jeesuksen tulemusta, mutta kun niin ei tapahtunut uskoi hän Jeesuksen tulon viivästyneen.

        Mitä tulee Jeesuksen pikaiseen takaisin tuloon, siitä kertoo Ilmestyskirja, pitkine seurakunnallisine muutoksineen ja vaiheineen aikakausien historiassa, joissa monet ovat pettyneet, ymmärtämättä mihin ja millaiseen aikaan heissä oleva Jumalan Henki viittaa.
        Kaikki ovat erehtyneet aikalaskelmissaan.

        Tuskin adventisteja Uskova_1:n kritiikki edes kovin paljoa kiinnostaa. Täällä on paljon purevampaa ja osaavampaa kritiikkiä esitetty ihan muiden ihmisten taholta.

        Kysymys onkin siitä saako toisia keskustelijoita loukata ja saako adventismista puhua loukkaavaan sävyyn. Kritiikkiä pitää pystyä esittämään asialliseen sävyyn. Siitä kai tässä nyt on kysymys, ei mistään muusta.


      • antaa kaikkien kukkien kukk... kirjoitti:

        Ensinnäkään en ole ollut tällä palstalla kuin hyvin vähän aikaa.

        Toisekseen en uhkaile, yritän vain kertoa, että tälläkin palstalla pitäisi pyrkiä noudattamaan Eniron asettamia sääntöjä.

        Sinun Jumalasi on niin ilkeämielinen otus, että pyrin pysymään mahdollisimman kaukana sellaisesta. Adventistienkaan Jumala ei ole minun Jumalani vaikkakin heidän Jumalansa ei sentään saa sadistista nautintoa ihmisten ikuisesta kiduttamisesta helvetissä.

        Mahtaako sinun Jumalasi rakentaa sen ikkunan sinne helvettiin jotta taivaspaikkalaiset saavat katsella nautinnollista kärsimysnäytelmää aina kun siltä tuntuu? Tuollainen teoriahan löytyy kun uskonnon historiaa hieman penkoo.

        Raamatun Jumala on polttava tuli eikä sinulla ole mitään mahdollisuuksia olla nokkava Hänen edessään. Hän heittää sinut helvettiin, koska vihaa syntisyyttäsi.

        Mutta Hän pitää armollisesti sinua tänään hengissä, jotta sinulla olisi vielä mahdollisuus huutaa Häntä avuksi ja pelastua tuosta ansaitsemastasi ikuisesta rangaistuksesta. Haluatko huutaa Jeesusta avuksi, jotta Hän pelastaisi sinut?


      • Kidutus
        uskova_1 kirjoitti:

        Eihän siinä ollut mitään törkeää, vain toteamuksia tosiasioista.

        Tilaan itsensä: Tunteeko hän itsensä, niin lelvottomaksi, että han haluaa välttamättä päästä
        Helvettiin; Tunnetko itsesi todella Helvetin
        ansainneeksi. Olen pahoillani puolestasi. Onhan tämä sinun itsesi vapaehtoinen valita. Koeta keastää rangaistuksesi. Ole rohkea.


      • antaa kaikkien kukkien kukk... kirjoitti:

        Tuskin adventisteja Uskova_1:n kritiikki edes kovin paljoa kiinnostaa. Täällä on paljon purevampaa ja osaavampaa kritiikkiä esitetty ihan muiden ihmisten taholta.

        Kysymys onkin siitä saako toisia keskustelijoita loukata ja saako adventismista puhua loukkaavaan sävyyn. Kritiikkiä pitää pystyä esittämään asialliseen sävyyn. Siitä kai tässä nyt on kysymys, ei mistään muusta.

        Niin, pääasiani onkin se, että adventisteja tulee uskoon ja tuo tehtävä on tuottanut tuloksia. Siinä sivussa ovat monet karmahtaneet Ellen Whiten kautta tulleita harhaoppeja, mikä onkin toinen tavoitteeni.

        Jos vain arvostelisin, lepsusti tai purevasti, adventistien oppeja, niin ei kai minua niin vainottaisi. Raivoa nostattaa juuri tuo, että ihmisiä pelastuu.


      • antaa kaikkien kukkien kukk...
        uskova_1 kirjoitti:

        Raamatun Jumala on polttava tuli eikä sinulla ole mitään mahdollisuuksia olla nokkava Hänen edessään. Hän heittää sinut helvettiin, koska vihaa syntisyyttäsi.

        Mutta Hän pitää armollisesti sinua tänään hengissä, jotta sinulla olisi vielä mahdollisuus huutaa Häntä avuksi ja pelastua tuosta ansaitsemastasi ikuisesta rangaistuksesta. Haluatko huutaa Jeesusta avuksi, jotta Hän pelastaisi sinut?

        En todellakaan halua.


      • antaa kaikkien kukkien kukk... kirjoitti:

        En todellakaan halua.

        Omapa on valintasi.


      • sitten "Pilatus"
        antaa kaikkien kukkien kukk... kirjoitti:

        Tutkintapyyntö poliisille on sitten se viimeinen mahdollisuus jos katsoo uskonnonvapauttaan loukatun. Sama pätee myös herjaamiseen julkisella keskustelupalstalla.

        Adventistien kannattaa harkita tätäkin vaihtoehtoa jos eivät saa rauhassa harjoittaa uskontoaan.

        vielä tutkisivat noita "Uskova_1:n" kirjoituksia. "Kaifas ja Hannas" ovat tainneet niitä jo tutkiakin.


      • annu42
        uskova_1 kirjoitti:

        Niin, pääasiani onkin se, että adventisteja tulee uskoon ja tuo tehtävä on tuottanut tuloksia. Siinä sivussa ovat monet karmahtaneet Ellen Whiten kautta tulleita harhaoppeja, mikä onkin toinen tavoitteeni.

        Jos vain arvostelisin, lepsusti tai purevasti, adventistien oppeja, niin ei kai minua niin vainottaisi. Raivoa nostattaa juuri tuo, että ihmisiä pelastuu.

        vielä Jumalan Pyhä Henki tekee työtään ihmisissä. Ystävämme Maria, josta kerroin, kastettiin sapattina, ja hän liityi seurakuntaamme.

        Jumalan Pyhä Henki opetti häntä ymmärtämään Raamatun ilmoituksen pelastuksesta Jeesuksessa Kristuksessa. Tuon pelastuksen hän tahtoi ottaa uskossa vastaan. Hän ei hetkeäkään epäröinyt mitään asiaa, kun se Jumalan sanasta hänelle aukesi. Pyhä Henki oli paljon tehokkaampi opettaja kuin meistä kumpikaan, minä tai sinä. Joskus ihan "haukoin henkeäni" ihmetellessäni tapahtuneita asioita Marian kohdalla.

        Eivät auttaneet edes paholaisen yötä-päivää kestävät vastustelut, vaan Maria halusi liittyä taistelevaan seurakuntaan, joka vasta Jeesuksen tullessa on voittanut seurakunta. Hän taisteli pahaa vastaan ja Kristuksen avulla voitti. Voi sitä iloa, mikä loisti hänen kasvoiltaan kastehetken jälkeisessä juhlassa. Vanha ihminen oli haudattu kasteveteen, ja uusi luomus oli noussut esiin. Maran ata! Tule Herra Jeesus! Mariakin on valmiina ja odottaa tuloasi!


    • Huh huh

      Ja painoi vielä duunia SAPATTINA helvetissä!

      • sanot?

        Ef. 4:9-10: Mutta että hän astui ylös, mitä se on muuta kuin että hän oli astunut alaskin, maan alimpiin paikkoihin. Hän, joka on astunut alas, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi, TÄYTTÄÄKSEEN KAIKKI.


    • vai uskova_1 selityksiä?

      Autuas se joka uskoo siihen, että Jeesus Kristus kuoli, haudattiin ja että Jumala herätti hänet kolmantena päivänä kuolleista. Että hän kuolemallaan kuoli ja maksoi KOKO meidän syntivelkamme. Meidän velkamme KOKO hinnan, SAMAN hinnan minkä se ihminen joka ei ota armoa vastaan joutuu ITSE maksamaan.

      Jos et usko että Jumalan poika on maksanut syntiesi seuraukset silloin olet yhä syntiesi vanki ja saat itse maksaa niiden seuraukset.

      Synnin palkka on kuoleman.

      Se on oikeudenmukainen ja täysi hinta meidän synneistämme. Ei liian suuri, eikä liian pieni vaan oikea hinta jokaisen synneistä.

      ..................................................

      Näin sanoo Raamattu Jumalan henkeyttämä sana ja kukaan ei voi sanoa Jumalan sanaa vastaan ja samalla puhua totta.

      Ap. t. 10
      34 Pietari rupesi puhumaan. Hän sanoi: "Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä.

      35 Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.

      36 Hän lähetti Israelin kansalle sanansa, ilmoitti hyvän sanoman rauhasta, jonka Jeesus Kristus on tuonut -- hän, joka on kaikkien Herra.

      37 "Te tiedätte, mitä on tapahtunut ensin Galileassa ja sitten kaikkialla Juudeassa* sen jälkeen kun Johannes saarnasi ja kastoi.

      38 Te olette kuulleet Jeesuksesta, nasaretilaisesta, jonka Jumala voiteli Pyhällä Hengellä ja voimalla. Hän kulki ympäri maata, teki hyvää ja paransi kaikki jotka olivat joutuneet Paholaisen valtaan, sillä Jumala oli hänen kanssaan.

      39 Tämän me voimme vahvistaa todeksi, kaiken tämän, minkä hän teki Juudean maassa ja Jerusalemissa. Hänet he ripustivat ristinpuulle ja surmasivat,

      40 mutta Jumala herätti hänet KOLMANTENA PÄIVÄNÄ ja antoi hänen ilmestyä -- 41 ei kaikelle kansalle, vaan todistajille, jotka Jumala oli ennalta valinnut, meille, jotka söimme ja joimme hänen kanssaan sen jälkeen kun hän oli NOUSSUT KUOLLEISTA.

      Amen

      • Niin ja miten tuo liittyi siihen, että Jeesus oli saarnaamassa tuonelassa kuolemansa ja kuolleista nousemisensa välillä.


      • Eihän tuo liittynyt mitenkään Jeesuksen tuonelassa saarnaamassa käymiseen.

        Asiasta toiseen; oletko sinä Eepu joku nuori tyttö tai poika, kun äidilliset tunteet aina herää sinun juttujasi lukiessa?


      • eepu*
        uskova_1 kirjoitti:

        Eihän tuo liittynyt mitenkään Jeesuksen tuonelassa saarnaamassa käymiseen.

        Asiasta toiseen; oletko sinä Eepu joku nuori tyttö tai poika, kun äidilliset tunteet aina herää sinun juttujasi lukiessa?

        "jossa Hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville (sielunviholliselle ja noille pahoille ja tottelemattomille) hengille,”
        Katso:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000020518809#22000000020518809

        *
        Pietari vertaa 1.Piet.3:15-22 luvussa kahdeksan sielun pelastumista ARKISSA muinoisesta vedenpaisumuksesta nyt henkilökohtaiseen USKONMUKAISEN UPOTUSKASTEEN ottamiseen ja näin pelastumiseen nyt siinä todellisessa ”ARKISSA”; VAPAHTAJASSA MESSIAASSA iankaikkiseen Elämään.

        Seuraavassa selventävä selitys ko. -asialle:
        Hän, Kristus, on Voittanut kuoleman ja perkeleen vallan, Hän on meidän pelastuksen ”ARKKI”, jonka kautta me pelastumme, aivan niin kuin silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta, ja kaikki muut hukkuivat, ne, jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä.
        Tämän vertauskuvan mukaan ”VESI” (so. uskonmukainen upotuskaste) nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan ANTEEKSIANTAMUKSEN, hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Vapahtajan Kristuksen ylösnousemuksen kautta, jossa teidätkin tehdään ELÄVÄKSI yhdessä Hänen kanssaan HENGESSÄ, Hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut.


    • EIKÄ PARATIISISSÄ....

      Vaan Jeesus kuoli ja haudattiin,hauta ja tuonela ovat sama paikka.Pappi kuitenkin saarnasi sunnuntaina,ja sanoi että Jeesus sanoi ryövärille,että:Tänään sinä olet kanssani paratiisissä,sitten hetken päästä uskon tunnustus,jossa sanotaan,että astui alas tuonelaan.Niimpä,niin että monessa paikassa yhtä aikaa.Paratiisissä ja tuonelassa yhtä aikaa.Raamattu sanoo kuitenkin näin: Mutta nytpä KRISTUS ON NOUSSUT KUOLLEISTA,ESIKOISENA KUOLOON NUKKUNEISTA.Mutta jos Kristus ei ole HERÄTETTY,niin TEIDÄN USKONNE ON TURHA,ja te OLETTE VIELÄ SYNNEISSÄNNE.

      • tuonelaan

        Raamattu opettaa Jeesuksen astumisesta alas helvettiin, että kun Jeesus oli tullut eläväksi haudassaan, hän astui alas helvettiin ja näyttäytyi siellä kaikille vihollisilleen mahtavana pimeyden valtojen voittajana. Jeesus ei siis astunut sinne kärsimään, vaan osoittamaan voittonsa. Se oli valtava lain saarna, jolla hän riisui aseet vihollisiltaan ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi.   

        1 Piet. 3:18-19: Kristus ... kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä, jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille.   

        Ef. 4:9-10: Mutta että hän astui ylös, mitä se on muuta kuin että hän oli astunut alaskin, maan alimpiin paikkoihin. Hän, joka on astunut alas, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi, täyttääkseen kaikki.   

        Kol. 2:15: Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi. Hän sai heistä hänen kauttaan riemuvoiton.


      • Hauta on vain kolo maassa, kivirakennelma tai vaikka meri ja sinne laitetaan vain ruumis. Sielu lähtee ihmisestä kuollessa eikä sitä millään mihinkään hautaan ihmiskyvyin saa sullottua.

        Kuolema ei ylipäätäänkään ihmisellä ole koskaan olemattomuutta. Ruumis atomeinakin jatkaa jossain, kunnes se muutetaan hengelliseen ulottuvuuteen tempauksessa tai viimeiselle tuomiolle vedettäessä. Ja sielu taas jatkaa joko tuonelassa tai taivaassa olemistaan.

        Lopussahan haudat palavat, kun maa tuhotaan. Hautoja ei siis heitetä helvettiin, mutta tuonela kylläkin heitetään helvettiin "Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi." (Ilm 20:14)

        Onko adventistien mielestä hautausmaalla tuoneloita? Kaivaako ihmiskäsi hautausmaalle tuonelan? Tuoneloidenko kiviä saatanan palvojat käyvät kaatamassa?


      • HENKI
        uskova_1 kirjoitti:

        Hauta on vain kolo maassa, kivirakennelma tai vaikka meri ja sinne laitetaan vain ruumis. Sielu lähtee ihmisestä kuollessa eikä sitä millään mihinkään hautaan ihmiskyvyin saa sullottua.

        Kuolema ei ylipäätäänkään ihmisellä ole koskaan olemattomuutta. Ruumis atomeinakin jatkaa jossain, kunnes se muutetaan hengelliseen ulottuvuuteen tempauksessa tai viimeiselle tuomiolle vedettäessä. Ja sielu taas jatkaa joko tuonelassa tai taivaassa olemistaan.

        Lopussahan haudat palavat, kun maa tuhotaan. Hautoja ei siis heitetä helvettiin, mutta tuonela kylläkin heitetään helvettiin "Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi." (Ilm 20:14)

        Onko adventistien mielestä hautausmaalla tuoneloita? Kaivaako ihmiskäsi hautausmaalle tuonelan? Tuoneloidenko kiviä saatanan palvojat käyvät kaatamassa?

        PALJAA JUMALAN TYKÖ,JOKA ON SEN ANTANUTKIN
        JA TOMU PALAJAA MAAHAN,MISTÄ SE ON OTETTUKIN.KUOLEMATONTA SIELUA EI OLE,
        SE SIELU JOKA SYNTIÄ TEKEE,SEN ON KUOLTAVA.
        SIELU ON KOKONAISUUS EI MIKÄÄN ERILLINEN OSA IHMISTÄ.KUN JUMALA PUHALSI IHMISEN SIERAIMIIN ELÄMÄN HENGEN NIIN IHMISESTÄ TULI ELÄVÄ SIELU.KUN ESIM PUHUTTIIN KASTETUISTA,NIIN RAAMATTU SANOO ETTÄ NIIN MONTA SIELUA KASTETTIIN:ELI RUUMIS JA ELÄMÄN HENKI=ELÄVÄ SIELU


      • ramatussa
        tuonelaan kirjoitti:

        Raamattu opettaa Jeesuksen astumisesta alas helvettiin, että kun Jeesus oli tullut eläväksi haudassaan, hän astui alas helvettiin ja näyttäytyi siellä kaikille vihollisilleen mahtavana pimeyden valtojen voittajana. Jeesus ei siis astunut sinne kärsimään, vaan osoittamaan voittonsa. Se oli valtava lain saarna, jolla hän riisui aseet vihollisiltaan ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi.   

        1 Piet. 3:18-19: Kristus ... kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä, jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille.   

        Ef. 4:9-10: Mutta että hän astui ylös, mitä se on muuta kuin että hän oli astunut alaskin, maan alimpiin paikkoihin. Hän, joka on astunut alas, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi, täyttääkseen kaikki.   

        Kol. 2:15: Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi. Hän sai heistä hänen kauttaan riemuvoiton.

        sanotaan,että Jeesus astui alas tuonelaan?En ole huomioinut sellaista raamatun paikkaa,nyt mielenkiintoni heräsi,onhan se siinä meidän uskontunnustuksessa,mutta löytyykö myös raamatusta?Olen utelias ohikulkija.


      • sielut?
        HENKI kirjoitti:

        PALJAA JUMALAN TYKÖ,JOKA ON SEN ANTANUTKIN
        JA TOMU PALAJAA MAAHAN,MISTÄ SE ON OTETTUKIN.KUOLEMATONTA SIELUA EI OLE,
        SE SIELU JOKA SYNTIÄ TEKEE,SEN ON KUOLTAVA.
        SIELU ON KOKONAISUUS EI MIKÄÄN ERILLINEN OSA IHMISTÄ.KUN JUMALA PUHALSI IHMISEN SIERAIMIIN ELÄMÄN HENGEN NIIN IHMISESTÄ TULI ELÄVÄ SIELU.KUN ESIM PUHUTTIIN KASTETUISTA,NIIN RAAMATTU SANOO ETTÄ NIIN MONTA SIELUA KASTETTIIN:ELI RUUMIS JA ELÄMÄN HENKI=ELÄVÄ SIELU

        20:4   Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden SIELUT, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.


      • kokonaisia ihmisiä
        sielut? kirjoitti:

        20:4   Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden SIELUT, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.

        TÄSSÄ RAAMATUN PAIKASSA ON KYSYMYS KUOLLEISTA HERÄTETYISTÄ PYHISTÄ,ELI JEESUKSEN OMISTA.OTAPPA ALAJAKEET,SIITÄ ILMESTYSK:20:4 JA TARKASTELE TEKSTIÄ KOKONAISUUTENA.TÄSSÄ ON KYSYMYS YLÖSNOUSSEISTA,HENKILÖISTÄ,JOTKA VIRKOSIVAT ELOON JA HALLITSIVAT KRISTUKSEN KANSSA NE TUHANNEN VUOTTA.

        5jae.MUUT KUOLLEET EIVÄT VIRONNEET ELOON,ENNENKUIN NE TUHAT VUOTTA OLIVAT LOPPUUN KULUNEET.TÄMÄ ON ENSIMMÄINEN YLÖSNOUSEMUS.

        6jae.AUTUAS JA PYHÄ ON SE,JOLLA ON OSA ENSIMÄISESSÄ YLÖSNOUSEMUKSESSA,HEIHIN EI TOISELLA KUOLEMALLA OLE VALTAA.
        VAAN HE TULEVAT OLEMAAN JUMALAN JA KRISTUKSEN PAPPEJA JA HALLITSEVAT HÄNEN KANSSAAN NE TUHANNEN VUOTTA.


      • HENKI kirjoitti:

        PALJAA JUMALAN TYKÖ,JOKA ON SEN ANTANUTKIN
        JA TOMU PALAJAA MAAHAN,MISTÄ SE ON OTETTUKIN.KUOLEMATONTA SIELUA EI OLE,
        SE SIELU JOKA SYNTIÄ TEKEE,SEN ON KUOLTAVA.
        SIELU ON KOKONAISUUS EI MIKÄÄN ERILLINEN OSA IHMISTÄ.KUN JUMALA PUHALSI IHMISEN SIERAIMIIN ELÄMÄN HENGEN NIIN IHMISESTÄ TULI ELÄVÄ SIELU.KUN ESIM PUHUTTIIN KASTETUISTA,NIIN RAAMATTU SANOO ETTÄ NIIN MONTA SIELUA KASTETTIIN:ELI RUUMIS JA ELÄMÄN HENKI=ELÄVÄ SIELU

        Tuohan on Ellen Whiten möykkyoppia, jota ei ole
        Raamatussa.

        Raamatun mukaan ihminen koostuu kolmesta: ruumiista (soma), sielusta (psuche) ja hengestä (pneuma) (1 Tess 5:23, Heb 4:12). Näistä ruumis maatuu, mutta nostetaan sitten haudasta ja muuttuu ei-materiaaliseksi eli hengelliseen ulottuvuuteen kuuluvaksi, sielu on iankaikkinen ja henki on kuollut ja näivettynyt, mutta herää eloon Pyhän Hengen voimasta ihmisen tullessa uskoon eli uudestisyntyessä (Joh 3:6-7).

        "Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin." (Matt 10:28)

        Ajatus, että ihmisessä ei olisi erillistä ruumista ja sielua on täysin väärä, Raamatussa on monia kohtia, joissa kuollut on herätetty henkiin ja tällöin mainittu, että sielu/henki palaa ruumiiseen ja että ruumis ilman sielua on kuollut (1Kun 17:21-22, Luke 8:54-55, Jaak 2:26). Jeesus myös selkeästi toi esiin sielun ja ruumiin erillisyyden ja molempien helvettiin heittämisen (Matt 10:28). Samoin Paavali halusi jättää ruumiin ja mennä kotiin Jumalan luo, koska ruumiissa ollessaan uskovat ovat poissa Herrasta (2 Kor 5:6-8). Sieluista myös kerrotaan, kuinka ne ovat erillään ruumiista taivaassa ja täydessä ymmärryksessä (Ilm 6:9-11) eivät siis minään henkäyksinä. Tempauksen yhteydessä sanotaan kuinka ruumiit katoamattomiksi muuttuneina nousevat taivaaseen (1 Kor 15:51-52) ja kuinka taivaalliset ruumiit ovat erilaisia kuin maalliset ruumiit (1 Kor 15:40, 53-58). Stefanus näki taivaaseen ennen marttyyrikuolemaansa ja pyysi ottamaan henkensä taivaaseen (Apt 7: 55-60) tottahan hänen ruumiinsa jäi kivitettynä makaamaan, vaikka henki ja sielu lähti taivaaseen.


      • sielua!
        kokonaisia ihmisiä kirjoitti:

        TÄSSÄ RAAMATUN PAIKASSA ON KYSYMYS KUOLLEISTA HERÄTETYISTÄ PYHISTÄ,ELI JEESUKSEN OMISTA.OTAPPA ALAJAKEET,SIITÄ ILMESTYSK:20:4 JA TARKASTELE TEKSTIÄ KOKONAISUUTENA.TÄSSÄ ON KYSYMYS YLÖSNOUSSEISTA,HENKILÖISTÄ,JOTKA VIRKOSIVAT ELOON JA HALLITSIVAT KRISTUKSEN KANSSA NE TUHANNEN VUOTTA.

        5jae.MUUT KUOLLEET EIVÄT VIRONNEET ELOON,ENNENKUIN NE TUHAT VUOTTA OLIVAT LOPPUUN KULUNEET.TÄMÄ ON ENSIMMÄINEN YLÖSNOUSEMUS.

        6jae.AUTUAS JA PYHÄ ON SE,JOLLA ON OSA ENSIMÄISESSÄ YLÖSNOUSEMUKSESSA,HEIHIN EI TOISELLA KUOLEMALLA OLE VALTAA.
        VAAN HE TULEVAT OLEMAAN JUMALAN JA KRISTUKSEN PAPPEJA JA HALLITSEVAT HÄNEN KANSSAAN NE TUHANNEN VUOTTA.

        Ilmestyskirja:
        6:9 Ja kun Karitsa avasi viidennen sinetin, näin minä ALTTARIN ALLA NIIDEN SIELUT, jotka olivat surmatut Jumalan sanan tähden ja sen todistuksen tähden, joka heillä oli.

        Matteuksen evankeliumi:
        10:28 Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.

        12:20 Mutta Jumala sanoi hänelle: 'Sinä mieletön, tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta pois; kenelle sitten joutuu se, minkä sinä olet hankkinut?'

        1.Tessalonikalaiskirje:
        5:23 Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne JA sielunne JA ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.


      • annu42
        tuonelaan kirjoitti:

        Raamattu opettaa Jeesuksen astumisesta alas helvettiin, että kun Jeesus oli tullut eläväksi haudassaan, hän astui alas helvettiin ja näyttäytyi siellä kaikille vihollisilleen mahtavana pimeyden valtojen voittajana. Jeesus ei siis astunut sinne kärsimään, vaan osoittamaan voittonsa. Se oli valtava lain saarna, jolla hän riisui aseet vihollisiltaan ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi.   

        1 Piet. 3:18-19: Kristus ... kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä, jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille.   

        Ef. 4:9-10: Mutta että hän astui ylös, mitä se on muuta kuin että hän oli astunut alaskin, maan alimpiin paikkoihin. Hän, joka on astunut alas, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi, täyttääkseen kaikki.   

        Kol. 2:15: Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi. Hän sai heistä hänen kauttaan riemuvoiton.

        on katolisen kirkon lisäys uskontunnustukseen, koska he "tarvitsevat" helvettiä kiirastulioppinsa tueksi. Aneetkin tulivat siinä lisänä, että voitiin ostaa tie ulos tuosta "sammumattomasta" tulesta. Kilahdukset tohtori Eckin kirstuun olivat niin runsaita, että Pietarinkirkkoakin rakennettiin osaksi niiden rahojen turvin.
        Kannattaa tutkia historiaa...


      • Raamattua!
        annu42 kirjoitti:

        on katolisen kirkon lisäys uskontunnustukseen, koska he "tarvitsevat" helvettiä kiirastulioppinsa tueksi. Aneetkin tulivat siinä lisänä, että voitiin ostaa tie ulos tuosta "sammumattomasta" tulesta. Kilahdukset tohtori Eckin kirstuun olivat niin runsaita, että Pietarinkirkkoakin rakennettiin osaksi niiden rahojen turvin.
        Kannattaa tutkia historiaa...

        Ef. 4:9-10: Mutta että hän astui ylös, mitä se on muuta kuin että HÄN OLI ASTUNUT ALASKIN, maan alimpiin paikkoihin. Hän, joka on ASTUNUT ALAS, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi, TÄYTTÄÄKSEEN KAIKKI.


    • Sheep

      Mitä mieltä Uskova_1 olet siitä yleisestä väitteestä, että Jeesus meni kuolinpäivänään ryövärin kanssa paratiisiin? Tässä keskustelunavauksessa mainitsit helatorstain Jeesuksen taivaaseenastumispäivänä, mutta kumpaan tulkintaan loppulta uskot?

      • Sheep

        Vastailehan nyt kun olet paikallakin. Olisi mielenkiintoista keskustella aiheesta.


      • Aabrahamin helmaahan (tuonelan parempi puoli) kutsuttiin paratiisiksikin, mutta oliko tuo nyt niin paratiisillinen. Kahdessa muussa UT:n kohdassahan paratiisi nimitystä käytetään taivaasta (2 Kor 12:4 Ilm 2:7). Mutta ennen Jeesuksen ristinkuolemaa eivät uskossa kuolleet menneet taivaaseen, vaan Aabrahamin helmaan, joten se oli sitä parasta, mitä heille saattoi tapahtua, paratiisinsa.

        Tuossa nyt oltiin ristillä ja puhe oli tulevasta, joten Jeesus saattoi tarkoittaa ryövärille joko Aabrahamin helmaan menemistä, koska oli itse menossa tuonelaan saarnaamaan tai sitten taivasta.

        Voittohan tuli ristillä eikä tuonela enää voinut pitää vankejaan, joten Aabrahamin helman väki periaatteessa saattoi päästä taivaaseen koska tahansa heti ristin kuoleman jälkeen. Menikö ryöväri siis Jeesuksen kanssa ensin Aabrahamin helmaan vai menikö suoraan taivaaseen. Ja kävikö Jeesus tuonelan lisäksi myös taivaassa ruumiinsa haudassa olon aikana.

        Joka tapauksessa Jeesus oli ensimmäinen, joka nousi ruumiineen kuolleista ja nousi ruumiineen esikoisena taivaaseen helatorstaina, ruumiillisesti edeltäjuoksijana. Tuota ennen Hän ei käynyt ruumiineen taivaassa. Silti nuo ruumiittomat uskovat saattoivat jo olla siellä Häntä odottelemassa. Eli saattoivat nousta taivaaseen heti ristin kuoleman jälkeen, Jeesuksen noustessa haudasta tai jopa vasta helatorstaina.

        En lähtisi lyömään lukkoon mitään noista vaihtoehdoista.


      • Sheep
        uskova_1 kirjoitti:

        Aabrahamin helmaahan (tuonelan parempi puoli) kutsuttiin paratiisiksikin, mutta oliko tuo nyt niin paratiisillinen. Kahdessa muussa UT:n kohdassahan paratiisi nimitystä käytetään taivaasta (2 Kor 12:4 Ilm 2:7). Mutta ennen Jeesuksen ristinkuolemaa eivät uskossa kuolleet menneet taivaaseen, vaan Aabrahamin helmaan, joten se oli sitä parasta, mitä heille saattoi tapahtua, paratiisinsa.

        Tuossa nyt oltiin ristillä ja puhe oli tulevasta, joten Jeesus saattoi tarkoittaa ryövärille joko Aabrahamin helmaan menemistä, koska oli itse menossa tuonelaan saarnaamaan tai sitten taivasta.

        Voittohan tuli ristillä eikä tuonela enää voinut pitää vankejaan, joten Aabrahamin helman väki periaatteessa saattoi päästä taivaaseen koska tahansa heti ristin kuoleman jälkeen. Menikö ryöväri siis Jeesuksen kanssa ensin Aabrahamin helmaan vai menikö suoraan taivaaseen. Ja kävikö Jeesus tuonelan lisäksi myös taivaassa ruumiinsa haudassa olon aikana.

        Joka tapauksessa Jeesus oli ensimmäinen, joka nousi ruumiineen kuolleista ja nousi ruumiineen esikoisena taivaaseen helatorstaina, ruumiillisesti edeltäjuoksijana. Tuota ennen Hän ei käynyt ruumiineen taivaassa. Silti nuo ruumiittomat uskovat saattoivat jo olla siellä Häntä odottelemassa. Eli saattoivat nousta taivaaseen heti ristin kuoleman jälkeen, Jeesuksen noustessa haudasta tai jopa vasta helatorstaina.

        En lähtisi lyömään lukkoon mitään noista vaihtoehdoista.

        Eipä löytynyt niitä keskustelun aineksia tällä kertaa.


    • papisto selibaattiin

      ja vain miehet papeiksi...ja naiset neitsyeinä taivaaseen..?

      Siitä alkoi viinan kieltolaki ja seskin pitäminen syntinä...eli taivas ja helvetti vaihtoi paikkaa?

      terveisin Lucia ja Jesse vaan

    • Seraja-m55

      Tuonela on pelkkä hauta ja ihmissielun kuolemantila. Kaikkein omituisinta harhaa on tuo tuonelan jako kahteen osaan. En ole ennen tätä päivää edes kuullut moisesta omituisuudesta.

      Samoin se oli hauta ja kuolemantila Kristuksen kuolleelle sielulle.
      Mikäli Kristus ei olisi täysin eli myös sielultaan kuollut ristillä, niin me olisimme vielä synneissämme ja matkalla varmasti kohti kadotusta!

      Viittaat harhaopillasi eli Pietarinkirjeen väärinymmärtämiselläsi (mikä on tosin valitettavan yleistä) 1.Piet. 3:18-20 kohtaan.
      Siinä kuitenkin jakeessa 18 puhutaan Hengestä, jossa hänet herätettiin viikon 1. päivänä kuolemasta.

      Tässä samassa Hengessä, Pyhässä Hengessä hän kerran saarnasi. Jakeessa 20 annetaan tuon Kristuksen saarnaamisen tarkka aika, joka oli "MUINOIN...NOOAN PÄIVINÄ, SILLOIN KUN ARKKIA VALMISTETTIIN.
      Silloin Kristus saarnasi Pyhän Hengen kautta ja vielä Nooan kautta jopa 120 vuotta, jonka ajan Nooa sekä rakensi arkkia että saarnasi parannuksen saarnaa senajan suureen synninturmelukseen ajautuneelle ihmiskunnalle, jotka olivat todellakin vankeudessa tulevan globaalisen tulvan ja täystuhon alla ilman parannuksen tekoa.
      He kuitenkaan eivät tehneet parannusta ja hukkuivat kaikki paitsi ne 8 SIELUA eli Nooan perhekunta, vrt. 1. Piet. 3:20. (Huomaa, että on raamatullista käyttää sielu-nimitystä elävästä ihmisestä).

      Tämä vain osoittaa, että eräille omien ennakkokäsitystensä vallassa oleville myös Pietarinkirje on liian vaikeatajuinen.

      Jeesus siis kuoli ristillä ja herätettiin sunnuntaiaamuna kuolleista. Vain kuollut sielu voidaan herättää - ei valveilla olevaa sielua. Tämän ei luulisi olevan niin kovin vaikeata.

      Tästä syystä muuten me adventistit emme voi todellakaan yhtyä Apostolisen uskontunnustuksen tuonelakohtaan - kaikkeen muuhun siinä kuitenkin.
      Joten todellinen Raamattuun uskonsa perustava kristitty ei voi hyväksyä kaikkea ko. uskontunnustuksessa, väittää sitten eksytetty kristillinen maailma mitä tahansa ja enemmistö yleensä on historiassakin edustanut aina Jumalan tahdon vastaisuutta.

      • Hauta on hauta ja tuonela on tuonela.

        Sanot: "Kaikkein omituisinta harhaa on tuo tuonelan jako kahteen osaan. En ole ennen tätä päivää edes kuullut moisesta omituisuudesta."

        Etkö ollenkaan lue Raamattua:

        ”Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti. Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa. Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin. Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan. Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!' Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa. Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.' Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon - sillä minulla on viisi veljeä - todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan.' Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä.' Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen.' Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös.'" (Luuk 16:19-31)

        Nyt 7.4.2007 siis kuulit vihdoin ensimmäisen kerran tuonelan kahtia jaosta, joten nyt sinun ei sitten enää tarvitse uskoa, mitä väärä profeetta sinulle kirjoissaan saneli.


      • Totuudesta
        uskova_1 kirjoitti:

        Hauta on hauta ja tuonela on tuonela.

        Sanot: "Kaikkein omituisinta harhaa on tuo tuonelan jako kahteen osaan. En ole ennen tätä päivää edes kuullut moisesta omituisuudesta."

        Etkö ollenkaan lue Raamattua:

        ”Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti. Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa. Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin. Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan. Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!' Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa. Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.' Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon - sillä minulla on viisi veljeä - todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan.' Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä.' Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen.' Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös.'" (Luuk 16:19-31)

        Nyt 7.4.2007 siis kuulit vihdoin ensimmäisen kerran tuonelan kahtia jaosta, joten nyt sinun ei sitten enää tarvitse uskoa, mitä väärä profeetta sinulle kirjoissaan saneli.

        Et mitään tiedä: Väännät Raamatun ylösalaisin.
        Sotket aivan yksin kertaisen selvät asiat täysin sekaisin. Kuollut on kuollut ja kuollut nukkuu, siihen asti kunnes Jeesus on hänet viimeisenä päivänä herättävä.

        Olet jo kertonut ihan tarpeeksi näitä pakana legendoja. Sotket jopa Jeesuksen vertauksetkin
        tosiksi. Olet todella Harhojen Kunigatar. Koetat johtaa satuiluillasi Kristityt harhapoluille.
        Nyt ymmärrän täysin mikä henki sinua johtaa. Se
        ei varmasti ole pyhähenki!
        Eki Vaari


      • KUOLE...
        Totuudesta kirjoitti:

        Et mitään tiedä: Väännät Raamatun ylösalaisin.
        Sotket aivan yksin kertaisen selvät asiat täysin sekaisin. Kuollut on kuollut ja kuollut nukkuu, siihen asti kunnes Jeesus on hänet viimeisenä päivänä herättävä.

        Olet jo kertonut ihan tarpeeksi näitä pakana legendoja. Sotket jopa Jeesuksen vertauksetkin
        tosiksi. Olet todella Harhojen Kunigatar. Koetat johtaa satuiluillasi Kristityt harhapoluille.
        Nyt ymmärrän täysin mikä henki sinua johtaa. Se
        ei varmasti ole pyhähenki!
        Eki Vaari

        Paavalin toisen korintolaiskirjeen perikooppi (2 Kor 4:16-5:10) saattaa sisältää yhteyksiä platonistiseen dualistiseen (kaksijakoiseen) terminologiaan. Tähän johtopäätökseen päätyy ainakin TT Fredrik Lindgård väitöskirjassaan Appearance and Reality. Lindgård yrittää ymmärtää Paavalin ajatuskulkuja tekstin kontekstin näkökulmasta, päinvastoin kuin useimmat tutkijat jotka pitävät perikooppia dogmaattisena isyrjähyppynä eskatologiaan. Hän ei esittele dogmeja vaan puhuu sisäisistä motivaatioista, Paavalin halusta esiintyä uskottavana ja vilpittömänä apostolina. Kuolema-kysymyksen kannalta kiintoisa kohta on 2 Kor.5:6-8

        "...niin kauan kuin tämä ruumis on kotimme, olemme poissa Herran luota...vaikka haluaisimmekin muuttaa pois ruumiistamme, kotiin Herran luo".

        Toinen samankaltainen teksti on Paavalin sanat Fil.1:23

        "...Haluaisin lähteä täältä ja päästä Kristuksen luo, sillä se olisi kaikkein parasta. Teidän vuoksenne on kuitenkin parempi, että jään eloon".

        Nämä Paavalin tekstit tuovat uuden ja toisenlaisen näkökulman kysymykseen, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Molemmat tekstit on luontevasti tulkittavissa siten, että Paavali tarkoitti uskovaisen ihmisen pääsevän tästä maallisesta ruumiistaan kotiin Herran luo kuolemansa jälkeen.

        Lisäksi johanneslaisessa teologiassa on radikaali korostus: se, joka uskoo Jeesukseen ei kuole, vaan omistaa jo nyt ikuisen elämän ja on jo siirtynyt kuolemasta elämään, eikä uskova joudu tuomittavaksi. Ylösnousemuskin on tässä ja nyt koettavaa todellisuutta eikä vasta viimeisenä päivänä odotettavissa, vaikka toisaalta Johanneksen evankeliumiin sisältyy myös viimeisenä päivänä tapahtuvan ylösnousemuksen ja tekojen mukaan tapahtuvan tuomion odotus. Johanneksen evankeliumi ei kuitenkaan edusta mitään kreikkalaisperäistä dualistista ihmiskäsitystä (Joh.5:24;6:50-58;11:23-26). Vaikka Johanneksella Jeesus puhui kuolemasta "unena", ei johanneslaisen teologian valossa ole perusteltua olettaa, että kuollut uskova "raukeaa tyhjiin" ja menettää olemassa olonsa. Jeesushan nimen omaan korosti, että Häneen uskova ei kuolekaan, vaan elää vaikka olisi kuollut.

        "Jeesus sanoi: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, SAA ELÄÄ, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, IKINÄ KUOLE. Uskotko tämän?" (Joh.11:25-26)

        Myös Ilmestyskirjan teksti (6:9-11) on mahdollista tulkita siten, että uskossa kuolleiden ihmisten sielut ovat tietoisessa tilassa Jumalan luona. Toisaalta tulkintaa voisi kritisoida sanomalla, että teksti on apokalyptiikkaa (ilmestyskirjallisuutta), eikä sitä voi ymmärtää kirjaimellisesti kuten ei muitakaan apokalyptisiä vertauskuvallisia näkyjä. Tämän tekstin tulkintaan emme saa lopullista varmuutta.


      • Jeesuksen sanan
        KUOLE... kirjoitti:

        Paavalin toisen korintolaiskirjeen perikooppi (2 Kor 4:16-5:10) saattaa sisältää yhteyksiä platonistiseen dualistiseen (kaksijakoiseen) terminologiaan. Tähän johtopäätökseen päätyy ainakin TT Fredrik Lindgård väitöskirjassaan Appearance and Reality. Lindgård yrittää ymmärtää Paavalin ajatuskulkuja tekstin kontekstin näkökulmasta, päinvastoin kuin useimmat tutkijat jotka pitävät perikooppia dogmaattisena isyrjähyppynä eskatologiaan. Hän ei esittele dogmeja vaan puhuu sisäisistä motivaatioista, Paavalin halusta esiintyä uskottavana ja vilpittömänä apostolina. Kuolema-kysymyksen kannalta kiintoisa kohta on 2 Kor.5:6-8

        "...niin kauan kuin tämä ruumis on kotimme, olemme poissa Herran luota...vaikka haluaisimmekin muuttaa pois ruumiistamme, kotiin Herran luo".

        Toinen samankaltainen teksti on Paavalin sanat Fil.1:23

        "...Haluaisin lähteä täältä ja päästä Kristuksen luo, sillä se olisi kaikkein parasta. Teidän vuoksenne on kuitenkin parempi, että jään eloon".

        Nämä Paavalin tekstit tuovat uuden ja toisenlaisen näkökulman kysymykseen, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Molemmat tekstit on luontevasti tulkittavissa siten, että Paavali tarkoitti uskovaisen ihmisen pääsevän tästä maallisesta ruumiistaan kotiin Herran luo kuolemansa jälkeen.

        Lisäksi johanneslaisessa teologiassa on radikaali korostus: se, joka uskoo Jeesukseen ei kuole, vaan omistaa jo nyt ikuisen elämän ja on jo siirtynyt kuolemasta elämään, eikä uskova joudu tuomittavaksi. Ylösnousemuskin on tässä ja nyt koettavaa todellisuutta eikä vasta viimeisenä päivänä odotettavissa, vaikka toisaalta Johanneksen evankeliumiin sisältyy myös viimeisenä päivänä tapahtuvan ylösnousemuksen ja tekojen mukaan tapahtuvan tuomion odotus. Johanneksen evankeliumi ei kuitenkaan edusta mitään kreikkalaisperäistä dualistista ihmiskäsitystä (Joh.5:24;6:50-58;11:23-26). Vaikka Johanneksella Jeesus puhui kuolemasta "unena", ei johanneslaisen teologian valossa ole perusteltua olettaa, että kuollut uskova "raukeaa tyhjiin" ja menettää olemassa olonsa. Jeesushan nimen omaan korosti, että Häneen uskova ei kuolekaan, vaan elää vaikka olisi kuollut.

        "Jeesus sanoi: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, SAA ELÄÄ, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, IKINÄ KUOLE. Uskotko tämän?" (Joh.11:25-26)

        Myös Ilmestyskirjan teksti (6:9-11) on mahdollista tulkita siten, että uskossa kuolleiden ihmisten sielut ovat tietoisessa tilassa Jumalan luona. Toisaalta tulkintaa voisi kritisoida sanomalla, että teksti on apokalyptiikkaa (ilmestyskirjallisuutta), eikä sitä voi ymmärtää kirjaimellisesti kuten ei muitakaan apokalyptisiä vertauskuvallisia näkyjä. Tämän tekstin tulkintaan emme saa lopullista varmuutta.

        voi ymmärtää että Hän tarkoitti tuolla sanalla.
        Minä olen ylös nousemus ja elämä. Joka uskoo minuun saa elää vaikka KUOLEEKIN.
        Eikä yksikään joka elää ja uskoo minuun ikinä kuole.
        Minä ymmärrän taas sen niin että joka uskoo Jeesukseen hän elää Jumalan kirjoissa vaikka on kuollut, koska hänellä on ylösnousemus Jeesuksen tullessa.
        Eihän tuossa mainita muista kuin niistä kuolleista jotka ovat nukkuneet kuolon uneen uskossa Vapahtajaansa, ei siinä ole että uskomattomatkin olisivat aina elossa, koska heitä odottaa totinen kuolema.


      • sinnepäin
        Jeesuksen sanan kirjoitti:

        voi ymmärtää että Hän tarkoitti tuolla sanalla.
        Minä olen ylös nousemus ja elämä. Joka uskoo minuun saa elää vaikka KUOLEEKIN.
        Eikä yksikään joka elää ja uskoo minuun ikinä kuole.
        Minä ymmärrän taas sen niin että joka uskoo Jeesukseen hän elää Jumalan kirjoissa vaikka on kuollut, koska hänellä on ylösnousemus Jeesuksen tullessa.
        Eihän tuossa mainita muista kuin niistä kuolleista jotka ovat nukkuneet kuolon uneen uskossa Vapahtajaansa, ei siinä ole että uskomattomatkin olisivat aina elossa, koska heitä odottaa totinen kuolema.

        Tottakai Jeesus luuli, että kaikki uskovat häneen. Hän ei silloin vielä tienyt, että jotkut uskovat Miikaeliin.


      • tuolla
        sinnepäin kirjoitti:

        Tottakai Jeesus luuli, että kaikki uskovat häneen. Hän ei silloin vielä tienyt, että jotkut uskovat Miikaeliin.

        Mikaelilla tarkoitat kirjoitinko minä hänestä mitään, taidat olla vai riidan haastaja ei muuta uskoa olekkaan vai miten?


      • Seraja-m55
        uskova_1 kirjoitti:

        Hauta on hauta ja tuonela on tuonela.

        Sanot: "Kaikkein omituisinta harhaa on tuo tuonelan jako kahteen osaan. En ole ennen tätä päivää edes kuullut moisesta omituisuudesta."

        Etkö ollenkaan lue Raamattua:

        ”Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti. Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa. Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin. Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan. Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!' Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa. Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.' Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon - sillä minulla on viisi veljeä - todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan.' Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä.' Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen.' Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös.'" (Luuk 16:19-31)

        Nyt 7.4.2007 siis kuulit vihdoin ensimmäisen kerran tuonelan kahtia jaosta, joten nyt sinun ei sitten enää tarvitse uskoa, mitä väärä profeetta sinulle kirjoissaan saneli.

        Mikään vertauskuva ei todellakaan kelpaa tukemaan mitään oppikysymystä eli Raamatun totuutta.

        Jeesuksella oli jumalallinen opettamisen armolahja, jossa toimii periaate, että opetettava perusasia voidaan tuoda esiin siten kärjistetyllä muotoilulla, että muut oheistotuudet voivat joustaa eli tulla esiin epätodellisessa muodossa.

        Niin tässäkin "Rikkaan miehen ja Lasaruksen" vertauksessa pääasia oli se, että ei kuoleman jälkeen välttämättä rikas pääse kokemaan pelastuksen rikkautta vaan jopa useimmiten rikkaat menettävät pelastuksen ja useimmiten köyhät löytävät sen.

        Kyllä minä olen lukenut tuon vertauksen parikymmentä kertaa ainakin, mutta ymmärrän sen esittämälläni tavalla Raamatun kokonaisilmoituksen huomioiden.
        Ikävää vain että sinä ja suuri osa kristityistä tulkitsee nuo raamatullisen sielun kuoleman todistavat kohdat oman harhaoppisen ennakkoasenteensa mukaan vastoin sitä, mitä niissä kirjaimellisesti lukee kuten Saarnaajan kirjan 9:5,6,10 ja Hesekielin 18:4 tai Ps. 33:19 /89:48,49 jne.....


    • eepu*

      Katso:
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000025287048

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4146
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      184
      2459
    3. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1607
    4. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1177
    5. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      23
      1157
    6. Toivoisin etten jännittäisi

      niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      902
    7. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      894
    8. Junan kylkeen autolla

      Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä
      Pyhäjärvi
      74
      863
    9. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      104
      860
    10. Oletko päättänyt

      Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa
      Ikävä
      72
      810
    Aihe