mahdollinen kosteusvaurio vuokra-asunnossa

Tipsu

Muutin hiljattain vuokra-asunnosta pois. Nyt vuokranantaja väittä, että olen aiheuttanut kosteusvaurion ikkunan alapuolella olevaan karmii, koska olen kuivattanut pyykkiä sisällä ja minulla on akvaario. Kuulemma järjestyssäännöissä lukee, että pyykkiä ei saa kuivattaa sisällä, paitsi kylppärissä. Vuokranantaja on nähnyt, kun minulla on ollut pyykkiä kuivumassa, eikä ole puhunut mitään. Muuttaessani asuntoon ei vuokranantaja tai välittäjä puhuneet mitään kiellosta. Enkä saanut järjestyssääntöjä, eikä kukaan näyttänyt minulle kellarissa sijaitsevaa pyykikuivaushuonetta.Voinko vuokranantaja vaatia minulta koko ikkunan karmin uusimista vai onko heilläkin tässä asiassa, joku vastuu?? Järjestyssäännöt eivät myöskää ole rappukäytävässä.

11

1797

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaakko-Einari

Taitaa olla ikkuna ja karmi taloyhtiön omaisuutta. Ei kannata huolestua, ja voit kysyä asiaa taloyhtiön isänöisijältä.

• tuottamus

Akvaarion vuotaessa vuokralainen joutuu korvaamaan kaikki vahingot. Kotivakuutus voi olla joskus hyödyllinen akvaarion lisävaruste.

Käsittääkseni pyykin kuivattaminen olo- tai makuuhuoneessa on jo lähtökohtaisesti kiellettyä, koska tilat on tarkoitettu normaaliin asumiseen - ei pyykkituvaksi, joten vuokralaisen korvattavaksi koituvat myös tämäntyyppisen toiminnan aiheuttamat vauriot, oli kuivattamiskiellosta sitten mainittu taloyhtiön järjestyssäännöissä tai ei.

• tipsu

En ole ikinä kuullut, että olisi pyykinkuivaus olkkarissa/makkarissa kielletty. Eikä kukaan mun tuttukaan ole ja kaikki he kuivattavat sisätiloissa, jos ei kylppäriin mahu. Kesällä tietekin ulkona ja parvekkeella mahdollisuuskien mukaan. Tiedän kyllä, että vuokralainen on vastuussa aiheuttamastaa vahingosta. Kysyin nyt tässä sitä, että mikä on vuokranantajan ja välittäjän vastuu kertoa tälläsistä asioista...

• on karmiin
        tipsu kirjoitti:

En ole ikinä kuullut, että olisi pyykinkuivaus olkkarissa/makkarissa kielletty. Eikä kukaan mun tuttukaan ole ja kaikki he kuivattavat sisätiloissa, jos ei kylppäriin mahu. Kesällä tietekin ulkona ja parvekkeella mahdollisuuskien mukaan. Tiedän kyllä, että vuokralainen on vastuussa aiheuttamastaa vahingosta. Kysyin nyt tässä sitä, että mikä on vuokranantajan ja välittäjän vastuu kertoa tälläsistä asioista...

mennyt ? jos ei akvaariosta, eihän syy ole Sinun, oletko pitänyt pyykkiä niin että ottanut karmiin kiinni ?
        Ei pyykinkuivauksesta sisätiloista aiheudu vahinkoja. Siitä on kymmenien vuosien kokemus.
        Minulle kuukausi sitten vuokranantaja sanoi kuivattaneensa pyykit olohuoneessa, niin teen minäkin kun kylppärissä ei kuivu. JOS missään ei ole kieltoa ettei pyykkiä saa kuivata sisällä, se on silloin sallittua, on aivan normaalia asumiseen liittyvää.
        Tietenkin, JOS pystytään todistamaan pyykin aiheuttaneen vahinkoja, on vuokralainen vastuussa vahingoista. Pitääkin olla tarkkana.

• Tipsu
        on karmiin kirjoitti:

mennyt ? jos ei akvaariosta, eihän syy ole Sinun, oletko pitänyt pyykkiä niin että ottanut karmiin kiinni ?
        Ei pyykinkuivauksesta sisätiloista aiheudu vahinkoja. Siitä on kymmenien vuosien kokemus.
        Minulle kuukausi sitten vuokranantaja sanoi kuivattaneensa pyykit olohuoneessa, niin teen minäkin kun kylppärissä ei kuivu. JOS missään ei ole kieltoa ettei pyykkiä saa kuivata sisällä, se on silloin sallittua, on aivan normaalia asumiseen liittyvää.
        Tietenkin, JOS pystytään todistamaan pyykin aiheuttaneen vahinkoja, on vuokralainen vastuussa vahingoista. Pitääkin olla tarkkana.

Ikkuna on joskus mennyt huuruu, kun oli joku syysmyrsky...Mulla on ollut kaihtimet ikkunan edessä, niin on voinut vaikka useamminkin olla huurussa...

• tuottamus
        tipsu kirjoitti:

Nykyisen järjestyslain mukaan taloyhtiöllä pitää olla järjestyssäännöt ja ne ovat juridisesti asukkaita sitovia.

Vuokralaisen velvollisuutena on noudattaa taloyhtiön järjestysmääräyksiä, joten taitaa jäädä viimekädessä vuokralaisen selonottovelvollisuuden piikkiin ainakin siinä tapauksessa että kuivatuskiellosta on ollut määräys säännöissä jo asuntoon muutettaessa. Ja vaikea se on näyttää toteen, ettei ole ollut mahdollisuutta perehtyä järjestyssääntöihin.

Vuokralaisen velvollisuus korvata kosteusvaurio ei tietenkään määräydy pelkästään sen perusteella, etta huoneistossa on kuivatettu pyykkiä järjestysmääräysten vastaisesti, vaan on ensin näytettävä toteen, että pyykin kuivattaminen on todennäköinen vaurion syy, eikä se ole siis johtunut jostakin muusta tekijästä.

Yleensä ylimääräisen veden poistamiseen riittää pyykin linkoaminen, jolloin kuivatettaessa vesi ei valu pitkin lattioita ja siten mitään kosteusvaurioita ei pääse edes syntymään.

• syysmyrsky,
        Tipsu kirjoitti:

Ikkuna on joskus mennyt huuruu, kun oli joku syysmyrsky...Mulla on ollut kaihtimet ikkunan edessä, niin on voinut vaikka useamminkin olla huurussa...

Vesi pääsee melko pienistäkin rei`istä, eikä tartte olla syysmyrskynkään, tuollainen karmin lahoaminen kannattaa riitauttaa, jos ei muuten asiaa pysty sopimaan.

• tipsu
        tuottamus kirjoitti:

Nykyisen järjestyslain mukaan taloyhtiöllä pitää olla järjestyssäännöt ja ne ovat juridisesti asukkaita sitovia.

Vuokralaisen velvollisuutena on noudattaa taloyhtiön järjestysmääräyksiä, joten taitaa jäädä viimekädessä vuokralaisen selonottovelvollisuuden piikkiin ainakin siinä tapauksessa että kuivatuskiellosta on ollut määräys säännöissä jo asuntoon muutettaessa. Ja vaikea se on näyttää toteen, ettei ole ollut mahdollisuutta perehtyä järjestyssääntöihin.

Vuokralaisen velvollisuus korvata kosteusvaurio ei tietenkään määräydy pelkästään sen perusteella, etta huoneistossa on kuivatettu pyykkiä järjestysmääräysten vastaisesti, vaan on ensin näytettävä toteen, että pyykin kuivattaminen on todennäköinen vaurion syy, eikä se ole siis johtunut jostakin muusta tekijästä.

Yleensä ylimääräisen veden poistamiseen riittää pyykin linkoaminen, jolloin kuivatettaessa vesi ei valu pitkin lattioita ja siten mitään kosteusvaurioita ei pääse edes syntymään.

Mulla on suhteellisen uusi pesukone, joka linkoaa pyykin hyvin. Ei jää vesi valumaan lattioille. Ne vaatteet, joita ei ole saanut lingota, olen kuivattanut kylpyhuoneessa.

• tuottamus
        tipsu kirjoitti:

Mulla on suhteellisen uusi pesukone, joka linkoaa pyykin hyvin. Ei jää vesi valumaan lattioille. Ne vaatteet, joita ei ole saanut lingota, olen kuivattanut kylpyhuoneessa.

Laissa asuinhuoneistojen vuokrauksessa on 2 luvun 25 pykälässä säädetty vuokralaisen vastuusta asuinhuoneiston vahingoittumisesta.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481

Pykälässä mainittuna tahallisuutena voidaan pitää järjestysmääräysten vastaista toimintaa, erityisesti jos pyykinkuivattaminen on ollut jatkuvaa. Tietämättömyyteen järjestysmääräyksistä ei mielestäni auta vedota.

Samaisen pykäälän mukaan vuokralainen ei ole vastuussa tavanomaisesta huoneiston kulumisesta, jos muusta ei ole sovittu.

Ota nyt ainakin selvää isännöitsijältä, onko taloyhtiössä todettu esimerkiksi ikkunakarmien kunnon vaativan uusimista lähitulevaisuudessa, jotta et joudu taloyhtiön remontin maksumieheksi.

• korvaamaan

yhtään mitään. Vuokranantajasi yrittää vedättää sinua nyt oikein pahemman kerran.

Apua saat Asukasliitosta, Suomen Kuluttajliitosta tai Vuokralaisten keskusliitosta. Nykyään myös kuluttajaviranomaistenkin tehtäviin kuuluu vuokra-asiat.

• Max0

Lopulta kuitenkin olet itse löytänyt kuivaushuoneen.
      Aina ei kannata lähteä esittämään tietämätöntä, jos kuitenkin on jo tietoinen. Itsekin kuivatan pyykit missä sattuu ja ei koskaan ole mitään tuollaista tapahtunut. Luulenpa, että tuollainen vaurio on jo ollut ennen sinun muutettua edes koko asuntoon. Yleensä joillakin vuokran antajilla on tapana laskuttaa milloin mistäkin korjuuttamisesta. Kyllä minusta vuokran antaja olisi pitänyt huomauttaa pyykkien kuivatuspaikasta. Hän ei voi vedota siihen, että olet kuivannut pyykit olohuoneessa, vaikka ei ole itse maininnut asiasta mitään (Vaikka on nähnytkin). Vuokraaja yrittää ns. "vietellä" lakitermistön mukaan...niin, että hän on tiedostanut asian ja tiennyt pitkään ja ei ole puhunut sinulle, mutta yrittää maksatuttaa sinulle korjauskulut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      105
      8227
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      110
      5743
    3. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      55
      5211
    4. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      289
      5196
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      78
      3831
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      58
      3031
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      66
      2747
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2548
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2522
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      45
      2491
    Aihe