riviväli

tosialoittelija

Apuva

Opettelen html:ää ja mulla on seuraavanlainen tehtävä: piti kirjoittaa tietty teksti näyttämään esimerkin mukaiselta kappalelta käyttämällä pelkästään ja -tageja. Siinä on siis tosiaan vain otsikko ja leipäteksti kappalevaihtoineen.
Kaikki onnistui muuten okei, mutta miksi ihmeessä tekstini riviväli on valtava?

6

3850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • trolliolli

      No pistähän koodia tulemaan, niin katsotaan. Pelkällä html:llä ei tietääkseni pysty edes riviväliä muuttamaan, joten jotain vikaa siellä täytyy olla. Vai oletko käyttänyt myös css:sää?

    • otsikkoa?

      Joo, hyvä olisi nähdä koodi. Mutta iso riviväli voi johtua siitä, että sulla on kaksi allekkaista riviä molemmat .

      Mutta ei riviväliä voi määrittää ilman css:ää.

    • Kyse ei varmaankaan ole rivivälistä typografisessa mielessä (se voidaan asettaa CSS:ssä line-height-ominaisuudella) vaan siitä, että h3-elementin oletusarvoinen alamarginaali ja p-elementin oletusarvoinen ylämarginaali luovat tyhjää tilaa elementtien väliin. Tarkemmin sanoen tilan määrän määrää näistä marginaaleista suurempi (ei niiden summa!).

      HTML:llä et ylipäänsä voi vaikuttaa reunuksiin, jos käytettävät elementit on annettu.

      Jos tehtävässä on kyse itse asiassa CSS:n käytöstä, niin sitten pitää vain tietää, miltä se esimerkki näyttää. Jos esimerkiksi halutaan, ettei h3:n ja p:n välissä ole yhtään tyhjää (paitsi siitä rivivälistä johtuva...), niin:


      h3 { margin-bottom: 0; }
      p { margin-top: 0;
      margin-bottom: 1em; }


      Tuo kyllä sitten myös vaikuttaa kappaleiden yllä ja alla olevaan tyhjään tilaan muutenkin: kappaleiden väliin tulee vähän vähemmän tilaa kuin oletusarvoisesti eikä kappaleen edelle tule lainkaan tilaa, ellei jokin muu (esim. otsikon alamarginaali) sitä aiheuta.

      • tosialoittelija

        Huomenta ja kiitos vastauksista!

        Sen verran jo tajusin itse, että olin laittanut kappaleenvaihdot rivien loppuihin, koska halusin että vastauksessani rivi vaihtuu samassa kohdassa kuin mallissa. Siis isot rivivälit johtuivat tuosta...
        mutta edelleen jää kysymys, että onko noilla tageilla edes mahdollista saada rivi vaihtumaan samassa kohdassa kuin mallissa? Alla ensin annettu tehtävä ja sitten minun vastaukseni :)

        Kirjoita alla oleva teksti html-koodilla, jotta se näyttäisi samalta kuin tässä alla. Käytettävissä ovat vain HTML-koodit ja .

        Eksosomaattinen oppiminen
        Fyysisten ja kielellisten välineitten avulla ihminen voi ylittää itsensä. Vuorovaikutuksemme kyseisten välineiden kanssa on keskeistä oppimisen kannalta. Yhdessä nämä erilaiset välineet muodostavat osan kulttuurisista voimavaroistamme. Jo pikainen silmäys omaan asuntoomme osoittaa kuinka tärkeäksi erilaiset fyysiset välineet ovat tulleet erilaisten toimintojen ylläpidossa ja erilaisten ongelmien ratkaisuissa. Elämme autojen, puhelinten, CD-soittimien, mikroaaltouunien, televisioiden, kahvinkeittimien ja tietokoneiden maailmassa. (Säljö 2001, 72.) Nämä kaikki em. välineet sijaitsevat oman kehomme ulkopuolella, ne ovat siis eksosomaattisia.

        Oppimisen suhteen onkin kysyttävä, että onko tekniikka ihmisen sisä- vai ulkopuolella? Toinen yhtä keskeinen kysymys on, että onko oppiminen aina samanlaista? Tekniikan kehittyessä meidän kommunikointimme on muuttunut, samalla tavalla myös oppiminen on muuntunut. Oppiminen eilen ja tänään eivät siis ole täysin samanlaisia tapahtumia. Onkin hyvä luoda katsaus taaksepäin, ja tarkastella sitä kuinka ihmiset ennen kommunikoivat ja oppivat. Yksi olennainen ero eilispäivän ja nykypäivän välillä on siinä, että aina ei ole ollut instituutiota nimeltä koulu. Kuitenkin myös ennen ihmiset kommunikoivat ja oppivat.

        ja minun:

        Eksosomaattinen oppiminen

        Fyysisten ja kielellisten välineitten avulla ihminen
        voi ylittää itsensä. Vuorovaikutuksemme kyseisten välineiden kanssa on
        keskeistä oppimisen kannalta. Yhdessä nämä erilaiset välineet muodostavat osan
        kulttuurisista voimavaroistamme. Jo pikainen silmäys omaan asuntoomme
        osoittaa kuinka tärkeäksi erilaiset fyysiset välineet ovat tulleet
        erilaisten toimintojen ylläpidossa ja erilaisten ongelmien ratkaisuissa.
        Elämme autojen, puhelinten, CD-soittimien, mikroaaltouunien,
        televisioiden, kahvinkeittimien ja tietokoneiden maailmassa. (Säljö 2001,
        72.) Nämä kaikki em. välineet sijaitsevat oman kehomme ulkopuolella,
        ne ovat siis eksosomaattisia.Oppimisen suhteen
        onkin kysyttävä, että onko tekniikka ihmisen sisä- vai ulkopuolella?
        Toinen yhtä keskeinen kysymys on, että onko oppiminen aina samanlaista?
        Tekniikan kehittyessä meidän kommunikointimme on muuttunut,
        samalla tavalla myös oppiminen on muuntunut. Oppiminen eilen ja
        tänään eivät siis ole täysin samanlaisia tapahtumia.
        Onkin hyvä luoda katsaus taaksepäin, ja tarkastella sitä kuinka ihmiset ennen kommunikoivat
        ja oppivat. Yksi olennainen ero eilispäivän ja nykypäivän välillä on siinä, että aina ei ole ollut instituutiota
        nimeltä koulu. Kuitenkin myös ennen ihmiset kommunikoivat ja oppivat.


      • cooder '82
        tosialoittelija kirjoitti:

        Huomenta ja kiitos vastauksista!

        Sen verran jo tajusin itse, että olin laittanut kappaleenvaihdot rivien loppuihin, koska halusin että vastauksessani rivi vaihtuu samassa kohdassa kuin mallissa. Siis isot rivivälit johtuivat tuosta...
        mutta edelleen jää kysymys, että onko noilla tageilla edes mahdollista saada rivi vaihtumaan samassa kohdassa kuin mallissa? Alla ensin annettu tehtävä ja sitten minun vastaukseni :)

        Kirjoita alla oleva teksti html-koodilla, jotta se näyttäisi samalta kuin tässä alla. Käytettävissä ovat vain HTML-koodit ja .

        Eksosomaattinen oppiminen
        Fyysisten ja kielellisten välineitten avulla ihminen voi ylittää itsensä. Vuorovaikutuksemme kyseisten välineiden kanssa on keskeistä oppimisen kannalta. Yhdessä nämä erilaiset välineet muodostavat osan kulttuurisista voimavaroistamme. Jo pikainen silmäys omaan asuntoomme osoittaa kuinka tärkeäksi erilaiset fyysiset välineet ovat tulleet erilaisten toimintojen ylläpidossa ja erilaisten ongelmien ratkaisuissa. Elämme autojen, puhelinten, CD-soittimien, mikroaaltouunien, televisioiden, kahvinkeittimien ja tietokoneiden maailmassa. (Säljö 2001, 72.) Nämä kaikki em. välineet sijaitsevat oman kehomme ulkopuolella, ne ovat siis eksosomaattisia.

        Oppimisen suhteen onkin kysyttävä, että onko tekniikka ihmisen sisä- vai ulkopuolella? Toinen yhtä keskeinen kysymys on, että onko oppiminen aina samanlaista? Tekniikan kehittyessä meidän kommunikointimme on muuttunut, samalla tavalla myös oppiminen on muuntunut. Oppiminen eilen ja tänään eivät siis ole täysin samanlaisia tapahtumia. Onkin hyvä luoda katsaus taaksepäin, ja tarkastella sitä kuinka ihmiset ennen kommunikoivat ja oppivat. Yksi olennainen ero eilispäivän ja nykypäivän välillä on siinä, että aina ei ole ollut instituutiota nimeltä koulu. Kuitenkin myös ennen ihmiset kommunikoivat ja oppivat.

        ja minun:

        Eksosomaattinen oppiminen

        Fyysisten ja kielellisten välineitten avulla ihminen
        voi ylittää itsensä. Vuorovaikutuksemme kyseisten välineiden kanssa on
        keskeistä oppimisen kannalta. Yhdessä nämä erilaiset välineet muodostavat osan
        kulttuurisista voimavaroistamme. Jo pikainen silmäys omaan asuntoomme
        osoittaa kuinka tärkeäksi erilaiset fyysiset välineet ovat tulleet
        erilaisten toimintojen ylläpidossa ja erilaisten ongelmien ratkaisuissa.
        Elämme autojen, puhelinten, CD-soittimien, mikroaaltouunien,
        televisioiden, kahvinkeittimien ja tietokoneiden maailmassa. (Säljö 2001,
        72.) Nämä kaikki em. välineet sijaitsevat oman kehomme ulkopuolella,
        ne ovat siis eksosomaattisia.Oppimisen suhteen
        onkin kysyttävä, että onko tekniikka ihmisen sisä- vai ulkopuolella?
        Toinen yhtä keskeinen kysymys on, että onko oppiminen aina samanlaista?
        Tekniikan kehittyessä meidän kommunikointimme on muuttunut,
        samalla tavalla myös oppiminen on muuntunut. Oppiminen eilen ja
        tänään eivät siis ole täysin samanlaisia tapahtumia.
        Onkin hyvä luoda katsaus taaksepäin, ja tarkastella sitä kuinka ihmiset ennen kommunikoivat
        ja oppivat. Yksi olennainen ero eilispäivän ja nykypäivän välillä on siinä, että aina ei ole ollut instituutiota
        nimeltä koulu. Kuitenkin myös ennen ihmiset kommunikoivat ja oppivat.

        a) Ei ole mitään syytä saada riviä vaihtumaan jossain tietyssä kohdassa, oli kyseessä harjoitus tai oikea kotisivu.

        b) Otsikon alta pois tagit. Ei tarvitse eikä pidä tunkea kappaletageja paikkaan, jossa ei ole tekstiä.

        c) Viimeisen kappaleen alussa on lopetustagi kun pitäisi olla aloitustagi .

        Vielä on sanottava, että on hienoa, että yrität opetella html-kieltä, etkä tyydy tekemään sivuja surkeilla editoreilla. Jatka vain, harjoitus tekee mestarin! :)


      • tosialoittelija kirjoitti:

        Huomenta ja kiitos vastauksista!

        Sen verran jo tajusin itse, että olin laittanut kappaleenvaihdot rivien loppuihin, koska halusin että vastauksessani rivi vaihtuu samassa kohdassa kuin mallissa. Siis isot rivivälit johtuivat tuosta...
        mutta edelleen jää kysymys, että onko noilla tageilla edes mahdollista saada rivi vaihtumaan samassa kohdassa kuin mallissa? Alla ensin annettu tehtävä ja sitten minun vastaukseni :)

        Kirjoita alla oleva teksti html-koodilla, jotta se näyttäisi samalta kuin tässä alla. Käytettävissä ovat vain HTML-koodit ja .

        Eksosomaattinen oppiminen
        Fyysisten ja kielellisten välineitten avulla ihminen voi ylittää itsensä. Vuorovaikutuksemme kyseisten välineiden kanssa on keskeistä oppimisen kannalta. Yhdessä nämä erilaiset välineet muodostavat osan kulttuurisista voimavaroistamme. Jo pikainen silmäys omaan asuntoomme osoittaa kuinka tärkeäksi erilaiset fyysiset välineet ovat tulleet erilaisten toimintojen ylläpidossa ja erilaisten ongelmien ratkaisuissa. Elämme autojen, puhelinten, CD-soittimien, mikroaaltouunien, televisioiden, kahvinkeittimien ja tietokoneiden maailmassa. (Säljö 2001, 72.) Nämä kaikki em. välineet sijaitsevat oman kehomme ulkopuolella, ne ovat siis eksosomaattisia.

        Oppimisen suhteen onkin kysyttävä, että onko tekniikka ihmisen sisä- vai ulkopuolella? Toinen yhtä keskeinen kysymys on, että onko oppiminen aina samanlaista? Tekniikan kehittyessä meidän kommunikointimme on muuttunut, samalla tavalla myös oppiminen on muuntunut. Oppiminen eilen ja tänään eivät siis ole täysin samanlaisia tapahtumia. Onkin hyvä luoda katsaus taaksepäin, ja tarkastella sitä kuinka ihmiset ennen kommunikoivat ja oppivat. Yksi olennainen ero eilispäivän ja nykypäivän välillä on siinä, että aina ei ole ollut instituutiota nimeltä koulu. Kuitenkin myös ennen ihmiset kommunikoivat ja oppivat.

        ja minun:

        Eksosomaattinen oppiminen

        Fyysisten ja kielellisten välineitten avulla ihminen
        voi ylittää itsensä. Vuorovaikutuksemme kyseisten välineiden kanssa on
        keskeistä oppimisen kannalta. Yhdessä nämä erilaiset välineet muodostavat osan
        kulttuurisista voimavaroistamme. Jo pikainen silmäys omaan asuntoomme
        osoittaa kuinka tärkeäksi erilaiset fyysiset välineet ovat tulleet
        erilaisten toimintojen ylläpidossa ja erilaisten ongelmien ratkaisuissa.
        Elämme autojen, puhelinten, CD-soittimien, mikroaaltouunien,
        televisioiden, kahvinkeittimien ja tietokoneiden maailmassa. (Säljö 2001,
        72.) Nämä kaikki em. välineet sijaitsevat oman kehomme ulkopuolella,
        ne ovat siis eksosomaattisia.Oppimisen suhteen
        onkin kysyttävä, että onko tekniikka ihmisen sisä- vai ulkopuolella?
        Toinen yhtä keskeinen kysymys on, että onko oppiminen aina samanlaista?
        Tekniikan kehittyessä meidän kommunikointimme on muuttunut,
        samalla tavalla myös oppiminen on muuntunut. Oppiminen eilen ja
        tänään eivät siis ole täysin samanlaisia tapahtumia.
        Onkin hyvä luoda katsaus taaksepäin, ja tarkastella sitä kuinka ihmiset ennen kommunikoivat
        ja oppivat. Yksi olennainen ero eilispäivän ja nykypäivän välillä on siinä, että aina ei ole ollut instituutiota
        nimeltä koulu. Kuitenkin myös ennen ihmiset kommunikoivat ja oppivat.

        Tuskinpa tarkoituksena on ollut, että rivinvaihdot olisivat juuri niin kuin esimerkissä. Eihän siinä olisi mieltä, eikä se edes onnistuisi annetuilla tageilla. Pikemminkin tarkoitetaan yleistä esitystapaa. Epäselväksi jää, missä muodossa malli on esitetty - pelkkänä tekstinä? Vai näkyykö otsikko isommalla fontilla?

        Sen verran voit antaa palautetta opettajallesi, että tehtävä on väärin asetettu, koska HTML:llä ei voi eikä ole tarkoitus määrätä, miltä sivu _näyttää_. Voisit myös mainita, että esimerkkitekstit saisivat olla kohtuullisen kunnollista suomea eikä esimerkiksi sellaista, jossa epäsuoran kysymyslauseen lopussa on kysymysmerkki.

        Jos opettajasi on tarkoittanut, että "Eksosomaattinen oppiminen" on omalla rivillään otsikkona välittömästi ennen seuraavaa tekstiä, niin sitten opettajasi on vähän enemmänkin harhateillä. Tuollaisen tietysti saisi CSS:llä aikaan kuten mainitsin, mutta nythän harjoitellaan HTML:ää. Otsikon ja kappaleen välistä tyhjää tilaa ei HTML:n keinoin saa pois, jos otsikko ja kappale asianmukaisesti merkataan otsikoiksi.

        Sinun merkkaukseksi on oikein, kunhan

        jätetään pois ja ilmeinen kirjoitusvirhe

        korjataan poistamalla jälkimmäinen vinoviiva:


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      78
      9317
    2. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      90
      5947
    3. Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen

      "Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu
      Maailman menoa
      104
      5785
    4. Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueita

      näin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään
      Maailman menoa
      39
      4057
    5. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      48
      3995
    6. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

      sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      78
      3832
    7. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

      mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      49
      3679
    8. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      113
      3070
    9. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      58
      2885
    10. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

      SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      98
      2859
    Aihe