Seitsemänkymmentä viikkoa
Dan.9:24 VKR
Kuten olemme jo aikaisemmin todenneet, Danielin kirjan 7.luvun tuomio ja 8.luvun pyhäkön puhdistaminen ovat sama tapahtuma 1260 vuoden ajanjakson jälkeen.
Toiseksi, Dan.8 päättyi näkyyn 2300 päivästä, jota ei selitetty. Dan.9 jatkaa siitä, mihin 8.luku päättyi, ja Gabriel antaa puuttuvan selityksen. Dan.8 ja 9 muodostavat siis yhden kokonaisuuden: näyn ja sen osittaisen selityksen (8.luku) ja selityksen loppuosan (9.luku).
70 vuosiviikkoa
on säädetty jostakin pidemmästä ajanjaksosta. Miten voimme tulla tällaiseen johtopäätökseen?
Alkutekstissä oleva verbi ”chatchak” merkitsee leikata irti. Sanaa ei esiinny muualla Raamatussa.
Tämän mukaan 70 viikkoa on leikattu irti jostakin pitemmästä aikajaksosta. Ja meillä on tiedossa pitempi aikajakso, 2300 vuotta. Molemmat aikaennustukset koskevat läheisesti pyhäkköä. Juutalaiset rakentavat maallisen pyhäkön, mutta eivät ymmärrä sen merkitystä ja surmaavat Messiaan 70 profeetallisen viikon lopulla, ja Kristuksen taivaallisen pyhäkköpalveluksen tallaaminen jatkuu 2300 profeetallisen päivän loppuun, jolloin pyhäkkö asetetaan jälleen kunniaansa.
70 viikkoa on jaettu kolmeen osaan. Dan. 9:
25 Ja tiedä ja käsitä: siitä ajasta, jolloin tuli se sana, että Jerusalem on jälleen rakennettava, voideltuun, ruhtinaaseen, asti, on kuluva seitsemän vuosiviikkoa; ja kuusikymmentäkaksi vuosiviikkoa, niin se jälleen rakennetaan toreinensa ja vallihautoinensa, mutta keskellä ahtaita aikoja.
26 Ja kuudenkymmenen kahden vuosiviikon mentyä tuhotaan voideltu, eikä häneltä jää ketään. Ja kaupungin ja pyhäkön hävittää hyökkäävän ruhtinaan väki, mutta hän itse saa loppunsa tulvassa. Ja loppuun asti on oleva sota: hävitys on säädetty.
27 Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse."
70 vuosiviikon osat ovat siis: 7 viikkoa 62 viikkoa 1 viikko.
Ensimmäisen 49 vuoden aikana rakennettaisiin Jerusalem. Siitä Messiaaseen olisi kuluva 434 vuotta.
Viimeisen 7 vuoden aikana tultiin Messias surmaamaan, ja siitä uusi liitto oli alkava. Nämä kolme osaa 49 434 7 tekevät 490 vuotta.
Ennustuksen lähtökohta on Jerusalemin rakentamisesta annettu määräys. Esra 6:
14 Niin juutalaisten vanhimmat rakensivat, ja työ onnistui heille profeetta Haggain ja Sakarjan, Iddon pojan, ennustuksen tukemana. Ja he saivat sen valmiiksi Israelin Jumalan käskyn ja Kooreksen, Daarejaveksen ja Artahsastan, Persian kuninkaan, käskyn mukaan.
Käsky on ajoitettavissa vuoden 457 eKr syksyyn Esran 7.luvun perusteella. Rakentamisesta annettin kolme käskyä. Koores 538 eKr, Darius vahvisti sen 519 eKr ja lopullisen käskyn antoi Artakserkses hallituksensa 7. vuotena 457 eKr.
Esra lukee nämä kolme käskyä yhdeksi käskyksi, joten viimeinen niistä muodostaa käskyjen täyttymyksen ja oikean lähtökohdan. Muussa tapauksessa aikaennustus ei täsmää ja se olisi silloin turha! Esran 4.luku kertoo myös myöhemmistä tapahtumista kuin 7.luku. Jos uskomme että Jeesus on profetian ”voideltu ruhtinas” tämä selitys sopii ennustukseen täydellisesti. Toisin sanoen Jeesus on tämän profetian takaaja.
Viimeisen vuosiviikon tapahtumat
Dan 9:27 Mutta hän monelle liiton vahvistaa yhdessä viikossa. Ja puolessa viikossa lakkauttaa uhrin ja ruokauhrin. Ja siipien tykönä seisoo hävityksen julmuus. Ja on päätetty, että se loppuan asti pitää hävitetty oleman. (Biblia 1776)
Viimeisen vuosiviikon aikana Kristus vahvistaa liiton monille. Luuk. 22:20. uusi liitto vahvistettiin ensin juutalaisille.
Mitä tapahtui puolessa vuosiviikossa? ”Ja kuudenkymmenen kahden vuosiviikon mentyä tuhotaan voideltu”. Kristus surmattiin ja kuolemallaan hän lakkautti uhrijärjestelmän joka viittasi häneen. Tämä tapahtui viimeisen vuosiviikon keskellä, kolme ja puoli vuotta kasteen (voideltu) jälkeen. Jeesuksen julkinen toiminta alkoi syksyllä 27 jKr (483) ja ristinkuolema oli kolme ja puoli vuotta sen jälkeen keväällä 31 jKr (486 ja puoli).
Koko aikamäärä 490 päättyy vuoteen 34 jKr. Mitä silloin tapahtuu? Juutalaiset sinetöivät kieltävän asenteensa evankeliumiin kivittämällä Stefanuksen ja vainoamalla Kristuksen seuraajia. Evankeliumia alettiin julistaa nyt pakanoille, ja juutalaiset lakkasivat olemasta Jumalan omaisuuskansana hengellisen Israelin astuessa sen tilalle.
Israelin kansalle säädetty 490 vuotta päättyi siis 34 jKr ja tämä oli leikattu 2300 vuodesta.
70 kertaa 7
3
160
Vastaukset
- kerrotaan?
"Evankeliumia alettiin julistaa nyt pakanoille, ja juutalaiset lakkasivat olemasta Jumalan omaisuuskansana hengellisen Israelin astuessa sen tilalle."
Esitteletkö vielä Raamatun kohdat, missä näin kerrotaan? - timokarppi
Ovatko ne lait väistyneet, jotka määräävät yön ja päivän? Joko "voidaan mitata taivaat ylhäällä" "ja tutkia maan perustukset alhaalla"?
Jer.31:35. Näin sanoo Herra, joka on pannut auringon valaisemaan päivää, kuun ja tähdet lakiensa mukaan valaisemaan yötä, hän, joka liikuttaa meren, niin että sen aallot pauhaavat - Herra Sebaot on hänen nimensä:
36. Jos väistyvät nämä lait minun kasvojeni edestä, silloin myös lakkaavat Israelin jälkeläiset olemasta kansa minun kasvojeni edessä ainiaan.
37. Näin sanoo Herra: Jos voidaan mitata taivaat ylhäällä ja tutkia maan perustukset alhaalla, silloin vasta minä hylkään Israelin jälkeläiset kaikki, kaiken sen tähden, mitä he ovat tehneet, sanoo Herra.
Ja mitä sanoo Paavali?:
Room.11:1. Minä sanon siis: ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa? Pois se! Sillä olenhan minäkin israelilainen, Aabrahamin siementä, Benjaminin sukukuntaa.
2. Ei Jumala ole hyljännyt kansaansa, jonka hän on edeltätuntenut. Vai ettekö tiedä, mitä Raamattu sanoo kertomuksessa Eliaasta, kuinka hän Jumalan edessä syyttää Israelia:
3. "Herra, he ovat tappaneet sinun profeettasi ja hajottaneet sinun alttarisi, ja minä yksin olen jäänyt jäljelle, ja he väijyvät minun henkeäni"?
4. Mutta mitä sanoo hänelle Jumalan vastaus? "Minä olen jättänyt itselleni seitsemäntuhatta miestä, jotka eivät ole notkistaneet polvea Baalille."
5. Samoin on nyt tänäkin aikana olemassa jäännös armon valinnan mukaan. EVANKELIUMIN TUNNUS - 70 X 7
Luulin, että tuo otsake "70 kertaa 7" olisi viitannut evankeliumiin. Mutta olisihan se pitänyt arvata, että kolme-mustaa-enkeliä viihtyy yhä juutalaisten vanhoissa liitoissa - jotka on korvattu Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Uudella Testamentilla. Suuri ennustus Jeesuksesta on jo toteutunut, elämme uutta aikaa.
70 x 7 on evankeliumin tunnus, sillä elämä rakentuu anteeksisaamiselle ja antamiselle. Danielin vuosiviikot edistävät vain turhaa tutkistelua ja niitä oppeja joudutaan aika ajoin muuttamaan, kun petytään laskuvirheisiin.
Noita enkeleitä ja pastoria, joka edesauttoi Ellenin keskuksen vihkiäisiä, ei tunnu evankeliumi edes kiinnostavan. Mutta adventistien olisi syytä buuata alas koko keskus, sillä se symboloi "meidän veljiemme syyttäjän" valhevaltaa.
MATT 18:21-22 (21-35) :
21 Silloin Pietari meni hänen tykönsä ja sanoi hänelle: "Herra, kuinka monta kertaa minun on annettava anteeksi veljelleni, joka rikkoo minua vastaan? Ihanko seitsemän kertaa?"
22 Jeesus vastasi hänelle: "Minä sanon sinulle: ei seitsemän kertaa, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän.
LOPUSSA KATSOTAAN TEKOMME MATT 18:32-35 :
32 Silloin hänen herransa kutsui hänet eteensä ja sanoi hänelle: 'Sinä paha palvelija! Minä annoin sinulle anteeksi kaiken sen velan, koska sitä minulta pyysit;
33 eikö sinunkin olisi pitänyt armahtaa kanssapalvelijaasi, niinkuin minäkin sinua armahdin?'
34 Ja hänen herransa vihastui ja antoi hänet vanginvartijan käsiin, kunnes hän maksaisi kaiken, minkä oli hänelle velkaa.
35 Näin myös minun taivaallinen Isäni tekee teille, ellette anna kukin veljellenne sydämestänne anteeksi."
Totuus on armoton lainvaatijalle, mutta riemuvoitto 70x7 mukaisen laupiaan sydämen omaavalle, Jaak 2:12-13.
--------------------------------------
ENTÄ NE DANIELIN VUOSIVIIKOT ? - TOTUUS DAN 9:24:stä :
Dan 9:24 Seitsemänkymmentä viikkoa on säädetty sinun kansallesi ja pyhälle kaupungillesi; silloin luopumus päättyy, ja synti sinetillä lukitaan, ja pahat teot sovitetaan, ja iankaikkinen vanhurskaus tuodaan, ja näky ja profeetta sinetillä vahvistetaan, ja kaikkeinpyhin voidellaan.
Jeesus paljastaa Matt 24-25. luvuissa Danielin (Daavidin ja Abigailin poika) kirjan salaisuuksia. Pakkosiirtolaisuudessa Jumala näytti Danielille lohduttavia näkyjä juutalaisten tulevaisuudesta. Jeesus kehottaa JUUTALAISIA HUOMIOIMAAN erityisesti pedon valtaan nousun - sillä petohan pyrkii alistamaan Israelin ja hallitsemaan Jerusalemista käsin:
Matt. 24:15 "Kun siis näette pyhään paikkaan pystytettynä turmion iljetyksen, josta profeetta Daniel on puhunut -- huomatkoon lukija tämän! -- [24:15-28: Mark. 13:14-23; Luuk. 17:20-25,31,37, 21:20-24 : Dan. 11:31, 12:11; 1. Makk. 1:54, 6:7]
Ja Jeesus kehottaa juutalaisia silloin pakenemaan vuorille turvaan, jj. 16-28. Uskotellaan antikristuksen olevan Messias ja tämä tekee ihmeitäkin.
Tähän kolmen-enkelin alussa mainitsema Dan 9:24 viittaa, kuten muutama muukin raamatunkohta. Se on Danielin, Hesekielin ja Ilmestyskirjan tärkein opetus juutalaisille, kuten Jeesus antaakin ymmärtää.
Siitä loppurytäkästä selviää kolmannes israelilaisista. He katsovat kaikki Kristukseen ja siksi Raamattu muutamassa kohdassa mainitsee kaiken israelin pelastuvan. Ellenin aikoihin (1844) ei ymmärretty vielä exodusta, joka alkoi 1948, vaan oli helppo uskoa ja uskotella adventistien tai jehovalaisten tai mormonien olevan uusi israel.
Nyt tiedetään, että Israel on Israel ja on äärimmäisen tärkeää olla Israelin puolella eikä pedon.
_AnttiVKantola_
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad961605- 541083
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että4151017- 166952
- 57782
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän126752- 51688
- 78675
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38655- 57651