Diabeteksen oireet (?)

outoja_oireita

Kyselen ja ihmettelen tämmöistä asiaa:

Olen kärsinyt jo vähän pidemmän aikaa oudoista oireista:
1) Mulla on toisinaan pientä huimausta ja huimausta esiintyy eniten silloin, kun olen rasittanut itseäni jollain tavalla.
2) Joskus lievänkin rasituksen aikana tulee hirveä janon tunne ja on pakko saada juomista.
3) Toisinaan on pakko virtsata usein.

Noin 5 viikkoa sitten koin aika kauhean kokemuksen. Mulle tuli todella huono olo keskellä kaupunkia, kun olin hoitamassa asioita. En meinannut jaksaa kävellä minnekään ja jouduin soittamaan kuskin itselleni. Oloni oli todella heikko ja vapisin kauttaaltani. Samalla tuli hirveä janon tunne ja suuta kuivasi tosi pahasti.

Lääkäri epäili flunssaa, mutta kun oireet eivät ole parantuneet, niin ihmettelen, että voisivatko nämä oireet olla puhkeavan diabeteksen oireita?

Pitäisikö soittaa lääkäriin ja tiedustella diabeteksen testaamista?

30

49136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että välttämättä siitä kyse

      Ei noi mun mielestä kuulosta mitenkään välttämättä diabeteksen oireilta.

      Kuinka paljon vettä juot normaalisti? Kyllä minullekin tulee joskus jo 10 minuutin lenkkeilyn jälkeen jano, jos olen juonut aiemmin liian vähän. Se ei sinällään ole mitenkään outoa. Huimaus voi liittyä pikemminkin verenpaineeseen, tai yksinkertaisesti nestehukkaan (johon janokin liittyy tottakai). Huimaus voi liittyä myös siihen, että aivoihin ei riitä happea...itse olen joskus saanut kovaa treenatessa "kevytpäisen" olon ja se johtuu siitä, että hapenottokyky on sen verran kehno rasitukseen nähden, että aivoihin ei kulkeudu tarpeeksi happea.

      Alkavan kakkostyypin diabeteksen oireita ovat yleensä vyötärölihavuus, vaikeudet painonhallinnassa, väsymys, väsyminen ruokailun jälkeen, jne. Insuliiniresistenssistä kärsivät voivat myös kärsiä huonotuulisuuskohtauksista, jotka helpottavat syömällä jotain. Samoin heillä voi olla ilmavaivoja ja ongelmia ruoanimeytymisessä ja -sulatuksessa. Lisäksi joillain ihmisillä voi olla kovia makeanhimoja.

      Ykköstyypin diabeteshan sensijaan on pääasiallisesti periytyvää, onko suvussasi diabetesta?

      • Anonyymi

        Sokeritautia on myös hypoglykemia.
        Oireet viittaavat vahvasti alhaiseen verensokeriin.
        Voimaattomuus hyono olo, huimaus.

        Naapurini sairasti hypoglukemiaa, dignoosi tehtiin kun hän menetti tajuntansa, vieläpä rakennustelineille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sokeritautia on myös hypoglykemia.
        Oireet viittaavat vahvasti alhaiseen verensokeriin.
        Voimaattomuus hyono olo, huimaus.

        Naapurini sairasti hypoglukemiaa, dignoosi tehtiin kun hän menetti tajuntansa, vieläpä rakennustelineille.

        Hypoglykemiaa esiintyy "terveillä" ihmisillä, vaikka ei käyttäisi sokeritautilääkitystäkään.
        Se on perinnöllistä. Vaimoni isoäiti kuoli hypoglykemiaan, se tosin oli sekundäärinen syy.
        Primäärisyy oli matalan verensokeri aiheuttama huimaus ja siitä johtunut kaatuminen.


    • rasituksen jälkeinen jano

      eivät kyllä kuulu diabeteksen oireisiin.

      Myös viisi viikkoa sitten kokemasi huono olo menee ihan normaalin piikkiin. Olitko syönyt tai juonut mitään? Minkä ikäinen olet, tyttö vai poika?

      Toki kannattaa käydä terveyskeskuksessa tarkistamassa sokeriarvot, jos asia vaivaa.

      • outoja_oireita

        Kiitos kaikille vastauksista.

        Olen 34-vuotias mies. Kuntoilen säännöllisesti ja olen hyvässä kunnossa. Sydämessäkään ei pitäisi olla mitään vikaa (asia on tutkittu).

        Olin syönyt silloin ihan normaalisti, eikä verensokerin olisi pitänyt olla alhaalla. Mulle tuli mieleen, että olisivatko nämä diabeteksen oireita, mutta ilmeisesti ne eivät ole.

        Nämä oireet ovat todella inhottavia ja ne alkavat vähitellen stressaamaan. Lääkärissä käymisestä ei tunnu olevan mitään apua.

        Onko vinkkejä?


      • outoja_oireita
        outoja_oireita kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastauksista.

        Olen 34-vuotias mies. Kuntoilen säännöllisesti ja olen hyvässä kunnossa. Sydämessäkään ei pitäisi olla mitään vikaa (asia on tutkittu).

        Olin syönyt silloin ihan normaalisti, eikä verensokerin olisi pitänyt olla alhaalla. Mulle tuli mieleen, että olisivatko nämä diabeteksen oireita, mutta ilmeisesti ne eivät ole.

        Nämä oireet ovat todella inhottavia ja ne alkavat vähitellen stressaamaan. Lääkärissä käymisestä ei tunnu olevan mitään apua.

        Onko vinkkejä?

        Täytyy vielä mainita sen verran, että mulla on toisinaan ollut pieniä ilmavaivoja. Ne saattavat kuitenkin johtua ruokavaliosta ja hedelmistä yms.


    • johtua

      matalasta verensokerista? Kävääseppä kokeessa.

    • olisiko??

      Matalan verensokerin voi aiheuttaa:

      • ruokavalion noudattamattomuus – jos ei syö tarpeeksi tai muuttaa ruokailuaikoja
      • liika liikunta – suunnittelematon liikunta tai pitkäaikainen liikunta syömättä välipalaa
      • liika lääkitys tai lääkkeen ottoajan muutos
      • liika stressi
      • muiden lääkkeiden haittavaikutus
      • alkoholin käyttö ilman ruokailua.

      Matalan verensokerin oireita:

      • hikoilu
      • pahoinvointi
      • näkökyvyn muutokset
      • vapina
      • huulien nipistely
      • ärtyneisyys
      • tajunnanmenetys
      • kuuman tunne
      • nihkeä iho
      • hermostuneisuus
      • heikkous
      • nopea sydämensyke
      • nälän tunne
      • epäselvä puhe
      • väsymys
      • vaikeus ajatella

      Matalan verensokerin hoito

      Mitä tulisi tehdä, jos epäilee matalaa verensokeria?

      Verensokeri tulisi mitata, jos mahdollista. Mittaaminen on tärkeää kahdesta syystä:
      • Matala verensokeri ei välttämättä aiheuta oireita, joten on tärkeää mitata verensokeritaso usein.
      • Yksi oire ei välttämättä merkitse matalaa verensokeria. Siksi on tärkeää mitata verensokeri usein, jotta varmasti tietää, onko taso suositellulla vaihteluvälillä.

      Verensokeri on matala, jos se on alle 3,8 mmol/l. Verensokerin nopea laskeminen lyhyessä ajassa aiheuttaa matalan verensokerin oireita, vaikka verensokeri olisi yli alarajan.

      Jos verensokeri on alhainen tai jos sitä ei voi mitata, mutta on selvät oireet, on hoito aloitettava välittömästi.

      Miten matalaa verensokeria hoidetaan?

      Matala verensokeri tulisi hoitaa välittömästi, heti ensimmäisten oireiden ilmaannuttua.

      Ruoka-aineet, jotka sisältävät nopeasti imeytyvää sokeria, korjaavat yleensä matalan verensokerin tehokkaasti.

      Hyviä vaihtoehtoja, joista saa 20 g nopeasti imeytyvää sokeria, ovat mm:
      • 8 kpl glukoositabletteja
      • lasillinen tuoremehua
      • lasillinen sokeripitoista virvoitusjuomaa
      • 2 rlk hunajaa
      • kaksi omenaa tai 2 rkl rusinoita

      Odota 10-15 min, jotta nautittu sokeri ehtii imeytyä ja vaikuttaa.
      Näin pystyt paremmin välttämään hypoglykemian ylikorjaamista.

      Jos päivän säännölliset ateriat on jo syöty, mutta verensokeri vaikuttaa olevan silti alhaalla, on syytä syödä ylimääräinen välipala (esimerkiksi puolikas voileipä ja lasi maitoa) ennen nukkumaan menoa.

      Jotain edellä mainittua ruoka-ainetta, joka nostaa verensokeria nopeasti, on aina hyvä pitää mukana. Verensokeri voi laskea nopeasti, joten on syytä olla valmis korjaamaan se nopeasti.

      Jos matala verensokeri jää hoitamatta

      Hoitamattomana matala verensokeri voi aiheuttaa vakavia seuraamuksia. Se voi johtaa pyörtymiseen tai tajuttomuuteen. Tällöin puhutaan myös insuliinisokista.

      Henkilö, jolla on kouristuksia tai joka on tajuttomana, tarvitsee muiden apua. Glukagoniruiske on annettava pikaisesti. Glukagoni on reseptilääke, jonka yleensä lääkäri määrää. Diabeteshoitaja voi opettaa läheisille kuinka glukagonia annetaan ja missä tilanteessa sitä pitää antaa.

      Jos henkilö on tajuton, eikä glukagonia ole saatavilla, tulee soittaa hätänumeroon. Nopea apu on erittäin tärkeää.

      Diabetespotilaan on syytä pitää mukanaan diabetestunnusta, esimerkiksi ranneketta. Se kertoo muille miten toimia, jos henkilön käyttäytymien muuttuu poikkeavaksi tai jos hän menettää tajuntansa tilanteessa, jossa läheisiä tai ystäviä ei ole paikalla.

      Mikä aiheuttaa alhaisen verensokerin?

      Kun alhainen verensokeri on hoidettu, on syytä miettiä, mikä sen aiheutti.

      Seuraavat kysymykset voivat auttaa:

      Ruoka
      • Onko syöty suunnitellulla tavalla?
      • Myöhästyikö ateria tai välipala?
      • Jäikö ateria väliin?

      Liikunta
      • Onko harrastettu liikuntaa syömättä ateriaa tai välipalaa ennen sitä?
      • Onko ponnisteltu liian kauan syömättä välipalaa?
      • Onko harrastettu liikuntaa silloin, kun verensokeri oli liian alhainen?

      Lääkitys
      • Onko otettu enemmän insuliinia tai tabletteja kuin lääkäri on määrännyt?
      • Onko insuliinia tai tabletteja otettu aikataulusta myöhässä?

      Stressi
      •Onko stressiä normaalia enemmän?

      • asiaa, jos

        Niin, siis todella hyvää asiaa, jos kyseessä on diabeetikko, etenkin insuliinihoitoinen.

        Valitettavasti vaan kysyjällä ei ole diagnosoitu diabetesta, joten hyvä vastauksesi kohdistuu nyt kyllä vähän väärään kysymykseen.


      • tuo ole pelkästään diabeeti...
        asiaa, jos kirjoitti:

        Niin, siis todella hyvää asiaa, jos kyseessä on diabeetikko, etenkin insuliinihoitoinen.

        Valitettavasti vaan kysyjällä ei ole diagnosoitu diabetesta, joten hyvä vastauksesi kohdistuu nyt kyllä vähän väärään kysymykseen.

        Miten niin? Kyllä verensokeri voi laskea liikaa myös ei-diabeetikoille, esim. juuri rasituksen aikana. Minulla on käynyt monasti niin lenkkeilyn yhteydessä, eikä minullakaan ole diabetesta diagnosoitu.


      • jalat on

        Mikähän olisi mielestäsi syy siihen kun Lantuksen oton jälkeen tulee kova hikipuuska joka menee nopeasti ohi. Olen d2 ja otan ilalla 14 ky lantusta ja ip 2x metforem 500mg ja aamulla 1 metforem. Jos syön ennen pistämistä ei hikipuuskaa tule syön 20-30 hh ja jos en syö heräilen yöllä hikisenä ja jalkoja kouristaa ja joskus vatsalihaksia. Yöllä herätessä olen hiestä märkä mutta ihoni on kuitenkin viileä. En ole nyt mittaillut sokereita koska pelkään niiden olevan noussut tosi korkealle koska en ole päässyt juurikaan liikkumaan kolmen kuukauden sairasloman vuoksi (kova tulehdus nivelissä) Mitä minun tulisi tehdä kun tässä rohkaistun mittailemaan jos arvot pyörivät syömisen jälkeen yli kahdenkymmenen. En ole saanut neuvoa hoitajalta kauanko sitä korkeeta katsotaan ja hoituuko se levolla vai liikunnalla ja vedellä vai miten. Myös pari tuntia metforemin jälkeen tulee hiki ja nälkä. En kaipaa haukkuja vaan neuvoja. Stressi on sietämättömän kova kipujen vuoksi. Miten tuo niveltulehdus vaikuttaa mielestäsi sokereihin.


      • Pikkuvinkkejä
        jalat on kirjoitti:

        Mikähän olisi mielestäsi syy siihen kun Lantuksen oton jälkeen tulee kova hikipuuska joka menee nopeasti ohi. Olen d2 ja otan ilalla 14 ky lantusta ja ip 2x metforem 500mg ja aamulla 1 metforem. Jos syön ennen pistämistä ei hikipuuskaa tule syön 20-30 hh ja jos en syö heräilen yöllä hikisenä ja jalkoja kouristaa ja joskus vatsalihaksia. Yöllä herätessä olen hiestä märkä mutta ihoni on kuitenkin viileä. En ole nyt mittaillut sokereita koska pelkään niiden olevan noussut tosi korkealle koska en ole päässyt juurikaan liikkumaan kolmen kuukauden sairasloman vuoksi (kova tulehdus nivelissä) Mitä minun tulisi tehdä kun tässä rohkaistun mittailemaan jos arvot pyörivät syömisen jälkeen yli kahdenkymmenen. En ole saanut neuvoa hoitajalta kauanko sitä korkeeta katsotaan ja hoituuko se levolla vai liikunnalla ja vedellä vai miten. Myös pari tuntia metforemin jälkeen tulee hiki ja nälkä. En kaipaa haukkuja vaan neuvoja. Stressi on sietämättömän kova kipujen vuoksi. Miten tuo niveltulehdus vaikuttaa mielestäsi sokereihin.

        Nuo viisi vuotta sitten kirjoittaneet eivät ehkä vastaile kysymykseesi, mutta tuumailenpa hieman asiaa.

        Diabeteslääkityksesi on vielä melko kevyt joten lääkäri ei ole ilmeisesti todennut että se olisi kovin pahassa vaiheessa. Itselläni lääkityksenä on Metforem 5 x 500 mg, Januvia 100 mg ja Lantus 46 yksikköä, noilla saadaan pidettyä sokerit normaalina ja pitkäsokeri pikkuisen päälle 6%. Minulla lääkkeiden ottaminen ei aiheuta hikipuuskia. Minullakin on noita nivelvaivoja joten liikunta jää vähiin.

        Jos koet että saat outoja oireita, verensokeri pitää ehdottomasti mitata. Sitä ei saa jättää mittaamatta sen vuoksi että pelkää sen nousseen vaan nimenomaan mitata JOTTA näkee onko se noussut. Hoitohenkilökuntakin tarvitsee mittaustuloksia ja kotimittaukset pidemmältä ajalta antaa paremman pohjan lääkityksen säätöön. Yölliset hikipuuskat voi johtua muustakin, mutta ne voivat olla myös hypojen oireita ja silloin on ehdottomasti mitattava jotta näkee onko verensokeri syyllinen huonoon oloon. Itse noudatan tätä toimintatapaa, jos olossani tulee jotain poikkeavaa, mittaan heti verensokerin ja verenpaineen niin saa selvyyden onko vika siellä.

        Ensimmäinen toimenpide on tässä vaiheessa mitata ainakin joka aamu ennen aamiaista verensokeri. Sitten kannattaisi ottaa silloin tällöin lukemat ennen pääateriaa ja pari tuntia sen jälkeen jolloin näkee miten verensokeri laskee syönnin jälkeen. Lääkäriseurantaa varten pitäisi ottaa 2-3 päivänä mittaukset ennen aamiaista ja 2 h sen jälkeen, samoin lounaalla ja päivällisellä ja sitten vielä nukkumaan mennessä ja yöllä klo 4.00. Näillä mittaussarjoilla lääkäri pystyy arvioimaan melko tarkasti tarvittavan lääkityksen.


      • jalat on
        Pikkuvinkkejä kirjoitti:

        Nuo viisi vuotta sitten kirjoittaneet eivät ehkä vastaile kysymykseesi, mutta tuumailenpa hieman asiaa.

        Diabeteslääkityksesi on vielä melko kevyt joten lääkäri ei ole ilmeisesti todennut että se olisi kovin pahassa vaiheessa. Itselläni lääkityksenä on Metforem 5 x 500 mg, Januvia 100 mg ja Lantus 46 yksikköä, noilla saadaan pidettyä sokerit normaalina ja pitkäsokeri pikkuisen päälle 6%. Minulla lääkkeiden ottaminen ei aiheuta hikipuuskia. Minullakin on noita nivelvaivoja joten liikunta jää vähiin.

        Jos koet että saat outoja oireita, verensokeri pitää ehdottomasti mitata. Sitä ei saa jättää mittaamatta sen vuoksi että pelkää sen nousseen vaan nimenomaan mitata JOTTA näkee onko se noussut. Hoitohenkilökuntakin tarvitsee mittaustuloksia ja kotimittaukset pidemmältä ajalta antaa paremman pohjan lääkityksen säätöön. Yölliset hikipuuskat voi johtua muustakin, mutta ne voivat olla myös hypojen oireita ja silloin on ehdottomasti mitattava jotta näkee onko verensokeri syyllinen huonoon oloon. Itse noudatan tätä toimintatapaa, jos olossani tulee jotain poikkeavaa, mittaan heti verensokerin ja verenpaineen niin saa selvyyden onko vika siellä.

        Ensimmäinen toimenpide on tässä vaiheessa mitata ainakin joka aamu ennen aamiaista verensokeri. Sitten kannattaisi ottaa silloin tällöin lukemat ennen pääateriaa ja pari tuntia sen jälkeen jolloin näkee miten verensokeri laskee syönnin jälkeen. Lääkäriseurantaa varten pitäisi ottaa 2-3 päivänä mittaukset ennen aamiaista ja 2 h sen jälkeen, samoin lounaalla ja päivällisellä ja sitten vielä nukkumaan mennessä ja yöllä klo 4.00. Näillä mittaussarjoilla lääkäri pystyy arvioimaan melko tarkasti tarvittavan lääkityksen.

        Enpä huomannutkaan että tuo hyvä kirjoitus oli niin vanha hö. Yrittelen tänään mittailla. Mites tuo kova tulehdus vaikuttaako se sokereita nostavasti kysymys on nivelrikoista jotka ovat molemmissa polvissa ja isovarpaiden tyvinivelissä. En saa kivulta nukutuksi kunnolla. Jos kipu on kovaa lääkityksestä huolimatta ja yö tulee nukuttua pätkissä on aamuarvo korkeampi kuin hyvin nukutun yön jälkeen. Esim. yö hyvin aamu 6 yö huonosti aamuarvo 8. Nämä olen saanut useamman kerran tulokseksi.


      • Pikkuvinkkejä
        jalat on kirjoitti:

        Enpä huomannutkaan että tuo hyvä kirjoitus oli niin vanha hö. Yrittelen tänään mittailla. Mites tuo kova tulehdus vaikuttaako se sokereita nostavasti kysymys on nivelrikoista jotka ovat molemmissa polvissa ja isovarpaiden tyvinivelissä. En saa kivulta nukutuksi kunnolla. Jos kipu on kovaa lääkityksestä huolimatta ja yö tulee nukuttua pätkissä on aamuarvo korkeampi kuin hyvin nukutun yön jälkeen. Esim. yö hyvin aamu 6 yö huonosti aamuarvo 8. Nämä olen saanut useamman kerran tulokseksi.

        Olen itsekin nivelrikkoinen ja huomasin samaa sokeriarvojen heittoja kipujen ja huonosti nukuttujen öiden jälkeen. Polven tekonivelen asentamisen jälkeen kivut laantui ja tilanne tasaantui kipujen hävittyä.

        Eilen illalla kävi ensimmäisen kerran Lantuksen kanssa sellainen tapaus että epäilen insuliinin menneen aika suurelta osalta suoraan verenkiertoon. Piikityspaikasta tuli neulan poiston jälkeen verta, enkä pitänyt sitä kummempana kun samaa on sattunut ennenkin, tuloksena on ollut vain mustelma. Tällä kerrralla tulikin 40 minuutin kuluttua valtava hikipuuska ja huono olo. Verensokerit oli 2,5 vaikka olin juuri syönyt illalla iltapalaa. Sokerilla maustetulla colalla ja pienellä syömisellä sain verensokerin nousemaan lukemaan 5,9 jotta uskalsin mennä nukkumaan. Aamuarvo oli tänä aamuna 4,3. Tuollainen hikipuuska on ainakin minulla selvä hypoglykemian varoitus ja silloin on syytä heti mitata verensokeri. Pidän yleensä limua tai tuoremehua hätävarana, mutta pitänee ostaa Siripiriä hätävaraksi kun en yleensä juo limua niin sitä ei aina ole käden ulottuvilla.


      • hmm..

        Laskeeko stressi muka sokereita?!.


      • Anonyymi
        hmm.. kirjoitti:

        Laskeeko stressi muka sokereita?!.

        Ei van nostaa. Stressi on yksi niistä asioista, jotka nimenomaan nostaa verensokeria, koska ne stressihormonit toimivat tavallaan insuliinin vastavaikuttajahormoneina heikentäen sen vaikutusta.

        t. miksuh


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei van nostaa. Stressi on yksi niistä asioista, jotka nimenomaan nostaa verensokeria, koska ne stressihormonit toimivat tavallaan insuliinin vastavaikuttajahormoneina heikentäen sen vaikutusta.

        t. miksuh

        Jeps, korkea verensokeri auttoi selviämään kriiseistä kun energiaa riitti. Valitettavasti stressi on muuttunut lyhyistä jaksoista krooniseksi.


    • texa

      Mulla todettiin tyypin 2 diabetes vahingossa,muiden tutkimusten yhteydessä. Oireita ei ollut, väsymystä ehkä tavallista enemmän. Verensokerit huiteli tutkimuksissa lähempänä 30 ilman oireita. Elimistö oli lääkärin mukaan tottunut korkeisiin sokeriarvoihin niiden vähitellen kohotessa. Että tämmönen tapaus! Oireethan voivat olla kyllä moninaisia, tärkein pointti kuitenkin riskitekijät eli vyötärölihavuus, perintötekijät.

    • pilli

      Mulla on paniikkihäiriö ja olen siksi perehtynyt ns. psykosomaattisiin oireisiin aika paljon. Stressi voi aiheuttaa tuon tyyppistä oirehdintaa, ainakin huimaus ja tihetynyt virtsaamistarve voi johtua siitä, (mulla on myös tuo kova jano pienestäkin liikkumisesta) että elimistö on "kiihtyneessä" tilassa. Pitkään jatkunut stressi voi muuttua esim. ahdistus tai paniikki häiriöksi joten olisi hyvä levätä ja kuunnella itseään niin psykkisesti kuin fyysisestikin. Toki oireesi voivat olla puhtaasti fyysisiäkin ja lääkäriin kannattaa mennä, jos siltä tuntuu, mutta elimistö on kuitenkin aika monimutkainen kokonaisuus ja kaikkien pienten omituisten oireiden syyt ei välttämättä selviä.

    • sairaus

      .......väsyttää, janottaa ja kusettaa.Näin ne oireet ennenvanhaan opetettiin.Mielestäni paras tapa selvittää asia on hakeutua "sokerihoitajan" tai lääkärin vastaanotolle.

    • Minä vaan...

      epäiletkö D2 va D1 ???

    • knjin

      Pyydä ihmeessä labrakokeita, jos ei jo tehty? Laaja verenkuva, jos on jonkun hivenaineen tai suolojen tms. puutos.

      • Katso pvm

        Eiköhän ne labrakokeet ole otettu ja vastaus saatu yli neljä vuotta sitten koska aloittaja ei enää palannut tähän ketjuun.


      • ollapa oo
        Katso pvm kirjoitti:

        Eiköhän ne labrakokeet ole otettu ja vastaus saatu yli neljä vuotta sitten koska aloittaja ei enää palannut tähän ketjuun.

        Jännästi täällä suolessa nostetaan top-10 näitä vanhoja ketjuja! Sitten ei huomaa tietysti katsoa päivämäärää.

        Ihan hyvä huomio tuo knijin:ltä oli kyllä. Eihän sitä diabetestä ilman testejä voi havaita.


    • Ninnuli99

      Ei minun mielestä ole diabeteksen oireita,itsellä oli varmaan 3 viikkoa koko ajan hirveän huonoolo,jano ihan koko ajan samoin vessahätä...

      • Varokaa diabetestä

        Mulla todettiin 1 tyypin diabetes 3 viikkoa sitten ja pääsin juuri kotiin sairaalasta. Olen 11 vuotias poika pituus 165 cm ja painan hirvittävät 36 kiloa. Näin sairastuin diabetekseen: Kerran aamulla mä heräsin hirveeseen tunteeseen että nyt pitäis mennä äkkiä pisulle. Ja olin pöntöllä 1 minuutin jonka ajan pissasin koko ajan. Kun nousin pöntöltä, tuli hirveä janon tunne. Menin alas juomaan vettä. Sitten pyysin kaveriani ulos mutta heti kun kaverini oli saapunut meidän etuovelle, sanoin että kappas, pitää käydä juomassa vettä ja siitä suoraan 1 minuutin pissalle. Äitini veljen tyttärellä(nyt 7 vuotta)on diabetes ja äitini veli oli kertonut oireet äidilleni, mitä hänen tyttärensä oli kokenut ennen diabetekseen sairastumista, ja äiti huomasi heti, että nyt minussa oli jotakin vikana kun noin paljon janotti ja pissatti. Lähdimme seuraavana päivänä sairaalaan veriarvokokeisiin ja silä sitten otettiin kokeet ja veren väristäkin lääkäri huomasi jo, että minulla oli Diabetes. Olimme sairaalassa 3 viikkoa ja pääsimme kotiin, ja nyt olen tässä, entistäkin ehompana. Tosin tässä veren sokeria mittailen että ei sen kummempaa. Mutta kyllä toi diabetes on elämääni muuttanut aika lailla.


      • diabeetikko
        Varokaa diabetestä kirjoitti:

        Mulla todettiin 1 tyypin diabetes 3 viikkoa sitten ja pääsin juuri kotiin sairaalasta. Olen 11 vuotias poika pituus 165 cm ja painan hirvittävät 36 kiloa. Näin sairastuin diabetekseen: Kerran aamulla mä heräsin hirveeseen tunteeseen että nyt pitäis mennä äkkiä pisulle. Ja olin pöntöllä 1 minuutin jonka ajan pissasin koko ajan. Kun nousin pöntöltä, tuli hirveä janon tunne. Menin alas juomaan vettä. Sitten pyysin kaveriani ulos mutta heti kun kaverini oli saapunut meidän etuovelle, sanoin että kappas, pitää käydä juomassa vettä ja siitä suoraan 1 minuutin pissalle. Äitini veljen tyttärellä(nyt 7 vuotta)on diabetes ja äitini veli oli kertonut oireet äidilleni, mitä hänen tyttärensä oli kokenut ennen diabetekseen sairastumista, ja äiti huomasi heti, että nyt minussa oli jotakin vikana kun noin paljon janotti ja pissatti. Lähdimme seuraavana päivänä sairaalaan veriarvokokeisiin ja silä sitten otettiin kokeet ja veren väristäkin lääkäri huomasi jo, että minulla oli Diabetes. Olimme sairaalassa 3 viikkoa ja pääsimme kotiin, ja nyt olen tässä, entistäkin ehompana. Tosin tässä veren sokeria mittailen että ei sen kummempaa. Mutta kyllä toi diabetes on elämääni muuttanut aika lailla.

        Siis oliks sulla jo ketoasidoosi myrkytys suuri vai miksi v***ssa olit 3 vk sairaalassa vai migä oli ongelma?!


      • kts. pvm.
        diabeetikko kirjoitti:

        Siis oliks sulla jo ketoasidoosi myrkytys suuri vai miksi v***ssa olit 3 vk sairaalassa vai migä oli ongelma?!

        Mahtaakohan kyseinen nuori enää edes lukea tätä palstaa. Ei ainakaan luulisi odottavan vastausta yli vuoden.


    • SSPWKD2id

      Huimaus ei kuulu oireisiin? kyllä vaan muuten kuuluu. Ensin tuli minulla huimaus, sitten jano, sitten alko kusi lentää. tuo kaava kesti 6kk ja lekurissa pitkä sokeri oli 25 :) Mene mittaa sokerisi terveysasemalle :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe