korpelalaisuus

tiedonjanoinen

Voisko joku valaista minkä suunnan oppi oli ns.korpela-liike.Olen kuullut että siellä olis seuroissa jopa harrastettu yhdyntää.

14

7782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaa'a

      Hullulta kuulostaa. Itsekin olen jotain kuullut ja minuakin kiinnostaisi. Löytyisikö netistä jonkun hakujutun kautta. Koitetaanpas!

    • vakas@:M
    • Ihmisten mukana

      Tiettävästi vanhoillisuudessa, mutta itse korpela on eronnut siitä joten nimi ei oikein sovi tuolle liikkeelle kovin hyvin. Noita ilmiöitä tulee ja menee ja ihmiset puhuvat paljon ihan selvää paskaa. Samalla tavalla kuin edestä täytettävät pesukoneet.

      • el Bimbo

        Pohjasen Bengt on kirjoittanut romaanimuodossa ko liikkeestä. Mene kirjastoon ja etsi sieltä Pohjasen kirjoja. Pari liikkeestä kertovaa sieltä muitini mukaan löytyy. Pohjasen kirjoilla on vähän enemmän kaikupohjaa kuin vain pelkällä romaanilla, että hänen kotiseutuinsa oli korpelalaisuuden keskellä ja hänen suvustaan ainakin joitakin osallistui liikkeen toimintaan. Hänen kotoperällään oli myös paljon väkeä, joka kuului liikkeeseen. Olemme muuten väärän koiviun kautta sukua toisillemme ko jepen kanssa.

        On liikkeestä kirjoitettu muutama vakavasti otettava tutkimuskin, joiden esille kaivaminen ei ole minun asia. Pari kappaletta sellaista olen vuosien varrella lukenut. Moelmmat ovat ruotsinkielisiä teoksia.

        Korpelalaisuus tuli myöhemmin niin inhotuksi, että torjunnan vuoksi liikkeessä mukana olleet eivät mielellään puhuneet eivätkä muistelleet siinä kokemaansa. Samoin paikallisten ihmisten puheissa liike muuttui lähinnä muutamien hyvin värikkäiden juttujen lähtökohdaksi.

        Muistitietona siitä ei mitään kovin erikoista enää aikoihin ole talletettu. Kaikki todellinen ja asiallinen tieto on aikalaislähteissä ja suurelta osalta oikeudenkäyntipöytäkirjoissa.

        Muuten itse Toivo Korpela ei tosiasiassa tehnyt muuta kuin antoi nimensä liikkeelle. Hän toimi alueella vanhoilisten saarnaajana. Korpela lähti itse alueelta - Pohjois Ruotsista - pois ennen kuin liike villiintyi. Myös vanhoilisuus sanoutui irti liikkeen toiminnasta hyvin varhaisessa vaiheessa. Kannattaa lukea Kullervo Hulkon artikkeli ko tapahtumista. Siinä on muistaakseni lueteltu aivan oikeilla nimillä liikkeen hurjan kauden keskeiset toimijat.

        Toivo Korpela kuoli Ähtärissä yksinäisenä miehenä. Hän oli itse siinä vaiheessa erossa vanhoilisuudesta ja lukeutui lähinnä kirkon rivi jäseniin. Hänet on haudattu ko seurakunnan hautausmaahan.


      • El Bimbo
        el Bimbo kirjoitti:

        Pohjasen Bengt on kirjoittanut romaanimuodossa ko liikkeestä. Mene kirjastoon ja etsi sieltä Pohjasen kirjoja. Pari liikkeestä kertovaa sieltä muitini mukaan löytyy. Pohjasen kirjoilla on vähän enemmän kaikupohjaa kuin vain pelkällä romaanilla, että hänen kotiseutuinsa oli korpelalaisuuden keskellä ja hänen suvustaan ainakin joitakin osallistui liikkeen toimintaan. Hänen kotoperällään oli myös paljon väkeä, joka kuului liikkeeseen. Olemme muuten väärän koiviun kautta sukua toisillemme ko jepen kanssa.

        On liikkeestä kirjoitettu muutama vakavasti otettava tutkimuskin, joiden esille kaivaminen ei ole minun asia. Pari kappaletta sellaista olen vuosien varrella lukenut. Moelmmat ovat ruotsinkielisiä teoksia.

        Korpelalaisuus tuli myöhemmin niin inhotuksi, että torjunnan vuoksi liikkeessä mukana olleet eivät mielellään puhuneet eivätkä muistelleet siinä kokemaansa. Samoin paikallisten ihmisten puheissa liike muuttui lähinnä muutamien hyvin värikkäiden juttujen lähtökohdaksi.

        Muistitietona siitä ei mitään kovin erikoista enää aikoihin ole talletettu. Kaikki todellinen ja asiallinen tieto on aikalaislähteissä ja suurelta osalta oikeudenkäyntipöytäkirjoissa.

        Muuten itse Toivo Korpela ei tosiasiassa tehnyt muuta kuin antoi nimensä liikkeelle. Hän toimi alueella vanhoilisten saarnaajana. Korpela lähti itse alueelta - Pohjois Ruotsista - pois ennen kuin liike villiintyi. Myös vanhoilisuus sanoutui irti liikkeen toiminnasta hyvin varhaisessa vaiheessa. Kannattaa lukea Kullervo Hulkon artikkeli ko tapahtumista. Siinä on muistaakseni lueteltu aivan oikeilla nimillä liikkeen hurjan kauden keskeiset toimijat.

        Toivo Korpela kuoli Ähtärissä yksinäisenä miehenä. Hän oli itse siinä vaiheessa erossa vanhoilisuudesta ja lukeutui lähinnä kirkon rivi jäseniin. Hänet on haudattu ko seurakunnan hautausmaahan.

        Lindström Marika, Mattsson Laura, Pokela Antti (red.): Extremt Österbotten. Historicus r.f:s skriftserie vol. 14: Vanda 2000. 137 s.

        Ilpo Pursiaisen edellä mainitussa kirjassa olleen artikkelin aiheena on ähtäriläisen Toivo Korpelan vaikutus nk. korpelalaisuuden syntyyn Tornionjokilaaksossa 1920- ja 1930-lukujen vaihteessa.

        Pursiaisen artikkeli on tärkeä jo pelkästään aiheen esittelynä.

        Korpelalaisuus on edelleen hyvin puutteellisesti tutkittu uskonnollinen liike. Syynä on ollut aiheen arkaluonteisuus: Toivo Korpelan saarnamatkojen vaikutuksesta Peräpohjolaan syntynyt herätys kääntyi nopeasti räikeäksi uskonnolliseksi ääriliikkeeksi, joka lopulta tukahdutettiin viranomaistoimin. Syynä olivat Ruotsin alkoholi- ja siveyslainsäädännön törkeät rikkomukset.

        Intimiteetti- ja tietosuojamääräysten vuoksi aiheen käsittely on jäänyt taiteilijoille. Toistaiseksi ainoa liikkeestä julkaistu tutkimus on Lennart Lundmarkin Protest och Profetia (Lund 1985), jo vuosia sitten loppuunmyyty teos. (Ko teoksen olen lukenut. Se on aivan ok. Raittilan Pekka aikanaan ko teoksen arvioi Teologisessa aikakauskirjassa.)


        Pursiaisen artikkelit (toinen ilmestyi äskettäin teoksessa Beyond the Mainstream, Jeffrey Kaplan (ed.) SKS 2000) muuttavat myös käsitystä Korpelan vaikutuksesta liikkeen syntyyn.

        Pursiaisen tutkimuksissa Korpela näyttäytyy lähinnä saarnaintoisena seurapuhujana, joka ei hallinnut julistuksensa synnyttämää liikettä. Kyseessä on siis jonkinasteinen rehabilitointi, joka tuntuu uskottavalta ja on hyvin perusteltu.

        Pursiaisen juttu on aika tavalla uskottava. Edellä mainittu juttu on Sulevi Riukulehdon arvostelu: Ekstremismiä Pohjanmaalla -AGRICOLA sivuilla: http://www.utu.fi/agricola/nyt/arvos/tekstit/284.html.


      • El Bimbo
        el Bimbo kirjoitti:

        Pohjasen Bengt on kirjoittanut romaanimuodossa ko liikkeestä. Mene kirjastoon ja etsi sieltä Pohjasen kirjoja. Pari liikkeestä kertovaa sieltä muitini mukaan löytyy. Pohjasen kirjoilla on vähän enemmän kaikupohjaa kuin vain pelkällä romaanilla, että hänen kotiseutuinsa oli korpelalaisuuden keskellä ja hänen suvustaan ainakin joitakin osallistui liikkeen toimintaan. Hänen kotoperällään oli myös paljon väkeä, joka kuului liikkeeseen. Olemme muuten väärän koiviun kautta sukua toisillemme ko jepen kanssa.

        On liikkeestä kirjoitettu muutama vakavasti otettava tutkimuskin, joiden esille kaivaminen ei ole minun asia. Pari kappaletta sellaista olen vuosien varrella lukenut. Moelmmat ovat ruotsinkielisiä teoksia.

        Korpelalaisuus tuli myöhemmin niin inhotuksi, että torjunnan vuoksi liikkeessä mukana olleet eivät mielellään puhuneet eivätkä muistelleet siinä kokemaansa. Samoin paikallisten ihmisten puheissa liike muuttui lähinnä muutamien hyvin värikkäiden juttujen lähtökohdaksi.

        Muistitietona siitä ei mitään kovin erikoista enää aikoihin ole talletettu. Kaikki todellinen ja asiallinen tieto on aikalaislähteissä ja suurelta osalta oikeudenkäyntipöytäkirjoissa.

        Muuten itse Toivo Korpela ei tosiasiassa tehnyt muuta kuin antoi nimensä liikkeelle. Hän toimi alueella vanhoilisten saarnaajana. Korpela lähti itse alueelta - Pohjois Ruotsista - pois ennen kuin liike villiintyi. Myös vanhoilisuus sanoutui irti liikkeen toiminnasta hyvin varhaisessa vaiheessa. Kannattaa lukea Kullervo Hulkon artikkeli ko tapahtumista. Siinä on muistaakseni lueteltu aivan oikeilla nimillä liikkeen hurjan kauden keskeiset toimijat.

        Toivo Korpela kuoli Ähtärissä yksinäisenä miehenä. Hän oli itse siinä vaiheessa erossa vanhoilisuudesta ja lukeutui lähinnä kirkon rivi jäseniin. Hänet on haudattu ko seurakunnan hautausmaahan.

        Vähän jatkoa edelliseen...
        Lindström Marika, Mattsson Laura, Pokela Antti (red.): Extremt Österbotten. Historicus r.f:s skriftserie vol. 14: Vanda 2000. 137 s.

        Ilpo Pursiaisen edellä mainitussa kirjassa olleen artikkelin aiheena on ähtäriläisen Toivo Korpelan vaikutus nk. korpelalaisuuden syntyyn Tornionjokilaaksossa 1920- ja 1930-lukujen vaihteessa.

        Pursiaisen artikkeli on tärkeä jo pelkästään aiheen esittelynä.

        Korpelalaisuus on edelleen hyvin puutteellisesti tutkittu uskonnollinen liike. Syynä on ollut aiheen arkaluonteisuus: Toivo Korpelan saarnamatkojen vaikutuksesta Peräpohjolaan syntynyt herätys kääntyi nopeasti räikeäksi uskonnolliseksi ääriliikkeeksi, joka lopulta tukahdutettiin viranomaistoimin. Syynä olivat Ruotsin alkoholi- ja siveyslainsäädännön törkeät rikkomukset.

        Intimiteetti- ja tietosuojamääräysten vuoksi aiheen käsittely on jäänyt taiteilijoille. Toistaiseksi ainoa liikkeestä julkaistu tutkimus on Lennart Lundmarkin Protest och Profetia (Lund 1985), jo vuosia sitten loppuunmyyty teos. (Ko teoksen olen lukenut. Se on aivan ok. Raittilan Pekka aikanaan ko teoksen arvioi Teologisessa aikakauskirjassa.)


        Pursiaisen artikkelit (toinen ilmestyi äskettäin teoksessa Beyond the Mainstream, Jeffrey Kaplan (ed.) SKS 2000) muuttavat myös käsitystä Korpelan vaikutuksesta liikkeen syntyyn.

        Pursiaisen tutkimuksissa Korpela näyttäytyy lähinnä saarnaintoisena seurapuhujana, joka ei hallinnut julistuksensa synnyttämää liikettä. Kyseessä on siis jonkinasteinen rehabilitointi, joka tuntuu uskottavalta ja on hyvin perusteltu.

        Pursiaisen juttu on aika tavalla uskottava. Edellä mainittu juttu on Sulevi Riukulehdon arvostelu: Ekstremismiä Pohjanmaalla -AGRICOLA sivuilla: http://www.utu.fi/agricola/nyt/arvos/tekstit/284.html.


    • Linnin Tyra

      Hae kirjastosta Bengt Pohjasen kirjat: "Kristalli arkki" ja "Kolmen kyynärän jumalat." Ne valottavat Korpelaliikkeen taustoja.

    • lukenut

      Korpela oli alkuaan heräänäisnen, joka teki parannuksen laestadiolaisuuteen. Alkoi ilmeisesti omatoimisesti saarnamieheksi. Erosi opiltaan laestadiolaisuudesta ja eroittivat laestadiolaisesta seurakunnasta. Tanssivat seurojen jälkee alasti ladoissa. Oli siis erikoinen lahko, jolla oli samalaisia piiteitä kuin Ilmestyskirjan nikealaisilla, jotka Jeesus tuomitsi.
      Oikea kristitty välttää tuollaisia lahkoja!

      • herätysliikkeitä.riittää

        Teki ne muutakin. Seurojen sopivassa vaiheessa sammutettiin valot, riisuttiin liiat vaatteet, mentiin vällyjen alle ja kaikki nai kaikkia. Yksi osallinen kerran varasi hiilenpalan ja merkkasi sillä naitavansa. Valojen sytyttyä näki hiilimerkin äitillään. Homman nimi oli syntien anteeksiantaminen.
        Muutoinkin syntejä ahkerasti annettiin anteeksi. Oli erikseen sitä varten nainenkin, nimeä en muista. Oikein synnintunnossa käytiin navetan puolella jos ei naisia riittänyt.
        Homma kaatui siihen, kun osa vietiin mielisairaalaan, osa vankilaan alaikäisten nainnista ja osa järkiintyi.


    • Finden

      Peräaukkoja siveltiin veteen kastetulla pullasudilla ja toinen toistensa häpykarvoja kammattiin... :D
      Tulee mieleen elokuva "Maa on syntinen laulu"

    • Wikipediasta yleensä löytää kaiken tarvittavan. Tässä tapauksessa oikea hakusana on korpelalaisuus ja sen kun laittaa googleen niin tänne pääsee:

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Korpelalaisuus

      Myös Hannu Lauerman kirja Usko, toivo ja huijaus: Rohkaisusta johdattelun kautta psykoterroriin, kertoo korpelalaisuudesta ja monista muista kristinuskon jumalan sallimista ihmeellisistä lahkoista.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Usko,_toivo_ja_huijaus

      Lukuiloa.

    • Kerberos69

      Vieläköhän nykyään korpelalaisuus on häpeän aihe mukana olleiden jälkeläisten perheissä? On niin kovin vähäistä tieto aiheesta vaikka kyseessä on yksi erikoisimmista lahkoiksi muotoutuneista kirkon piirissä toimineista tai ainakin siellä syntyneistä uskonnollisista liikkeistä Suomessa.

      Kuinkahan entisen korpelalaiset onnistuivat pitämään mehukkaimmat yksityiskohdat mm. mahdollisista pyrkimyksistä ihmisuhreihin salassa? Jonkun mielestä tällaiset pitääkin salata mutta omasta mielestäni uskonnollisen vallankäytön ja sekoilun rumuus on hyvä esittää raadollisimmillaan, jotta ihmiset osaavat varoa pieniä yksittäisten saarnamiesten vetämiä kuppikuntia. Olivatkohan nämä ihmiset meänkielisiä ja yhteys Suomeen kovin vähäistä?

      http://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005166641.html

      Tuoreessa tietokirjassa entinen helluntailainen kertoo makaabareista manöövereistä kuolleiden herättämiseksi, mukana mm. myöhemmin miehistä anaalisesti kiinnostunut Markku Koivisto Nokia-missiosta. Kirjassa käsitellään kummallisimpia kotimaisia lahkoja kuten korpelalaisuutta, kartanolaisuutta, Patrick Tiaisen ainakin aikaisemmin vetämää kokkolalaista Uskon sanaa, Pirkko Jalovaaran satavia kultahippuja, diplomi-insinööri Tapani Koivuniemen rahantekokoneeksi kehitettyä kulttia sekä Maria Åkerblomin kulttia, jonka muistona Meilahdessa on vieläkin Åkerblomin huvilana tunnettu hänen asuntonsa, jossa hänellä oli ympäristön riemuksi elättinä vapaasti liikkuva leijona. Mikäli kiinnostaa, miten kummallisiin rituaaleihin ihmiset voidaan johdatella ja manipuloida, kirja on mielenkiintoista luettavaa. Helluntailaiset epäilemättä pitävät kirjoittajaa joko saatanana tai kommunistina, mikä lienee sama asia, mutta helluntailaisuus ei ollutkaan nyt aiheena.

      Vahva suomalainen rillumareiperinne on elänyt näissä lahkoissa rajuna, jos haluaa ottaa asiaan tällaisen näkökulman mutta sitä seurannut inhimillinen kärsimyys ja sukupolvia kestävä häpeä ovat näiden kulttien todelliset kasvot.

      Olisi mukava saada tällaisten "kristillisten" orgioinen seurauksena syntyneitä ihmisiä kertomaan elämästään ja omasta suhteestaasn "kristillisyyteen" aamu-TVhen tai vaikka Tuomas Embusken juttusille. Olen vilpitön sosiaalipornon ystävä. Makaaberit asiat kuten uskonnolliset liikkeet kiinnostavat.

    • Anonyymi

      Kyllä tämä liike voidaan herättää uudelleen henkiin, tässä hulluuden ja postcoronan ajassa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi mies

      En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      33
      4705
    2. Ripeyttä asiointiin

      Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      31
      2276
    3. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

      Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      1780
    4. Mietin aina vain

      Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      7
      1708
    5. Koska me nähdään

      Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      82
      1492
    6. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

      Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      140
      1392
    7. En tunne muita

      Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      1116
    8. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

      Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      231
      1060
    9. Olen vähän

      Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1024
    10. Ollaan kuin yö ja päivä

      Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.
      Ikävä
      71
      987
    Aihe