Rasismia työhönotossa?

Ajatellaanpas, että Suomessa etniseen ryhmään A kuuluva henkilö a palkkaa pitzeriaansa työntekijöitä. Missä tilanteessa kyse on rasismista?

1) kaikki palkatut kuuluvat A-ryhmään?
2) vain jos A tarkoittaa etnistä suomalaisuutta ja palkatut ovat A-ryhmää.

11

1153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pekka Ponteva

      Nykymääritelmän mukaan rasismi voi kohdistua ainoastaan vähemmistöihin, ei kantaväestöön.

    • Työnantaja saa ottaa kenet tahansa töihin, mutta yksi rajoitus on: ketään ei saa syrjiä esim. rodun tai johonkin etniseen ryhmään kuulumisen perusteella.

      • -karvapää-

        Ketä sinä syrjit rodun tai etnisen ryhmän perusteella? Oletko sitä mieltä että rotuja yleensä on?


      • -karvapää- kirjoitti:

        Ketä sinä syrjit rodun tai etnisen ryhmän perusteella? Oletko sitä mieltä että rotuja yleensä on?

        Tietenkään en syrji ketään.

        Rotuja, onko vai eikö... Biologisessa mielessä ei ole, mutta käytännön kielessä termi voi olla käyttökelpoinen.


      • -karvapää-
        Erasmus kirjoitti:

        Tietenkään en syrji ketään.

        Rotuja, onko vai eikö... Biologisessa mielessä ei ole, mutta käytännön kielessä termi voi olla käyttökelpoinen.

        Oletko varma etteivät tietyt rodut syrji sinua?


      • -karvapää- kirjoitti:

        Oletko varma etteivät tietyt rodut syrji sinua?

        Mutta käytännön kokemusta syrjimisestä ei ole.


      • tuohon nähden
        Erasmus kirjoitti:

        Mutta käytännön kokemusta syrjimisestä ei ole.

        asiasta tietäväsi?


      • tuohon nähden kirjoitti:

        asiasta tietäväsi?

        niin mistä väitin tietäväni?


      • rasistin silmissä, ei muute...
        -karvapää- kirjoitti:

        Ketä sinä syrjit rodun tai etnisen ryhmän perusteella? Oletko sitä mieltä että rotuja yleensä on?

        näin


      • -karvapaä-
        Erasmus kirjoitti:

        Mutta käytännön kokemusta syrjimisestä ei ole.

        sinulla käytännön kokemusta muiden syrjimisestä?...


      • ihmeellistä
        -karvapää- kirjoitti:

        Ketä sinä syrjit rodun tai etnisen ryhmän perusteella? Oletko sitä mieltä että rotuja yleensä on?

        Onko tuo joku uusi mantra nyt "rotuja ei ole", mitä ihmeen soopaa tuo on?

        Koirarotujakaan ei siis ole olemassa? Onko sinun mielestäsi jotenkin huono asia että on esim. koirarodut?

        Jos yleensä suhtautuu ihmisiin ihmisinä, niin se että toinen on muun ROTUINEN ei merkitse paskan haileeta, vain joillekin ihme kuvanpalvojille asialla on merkitystä, tähän mennessä ihmisessä, kuin myöskin muissa eläimissä on lajin sisäistä vaihtelua siinä määrin että on järkevää käyttää termiä "rotu".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      577
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      537
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      48
      503
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe