Rasismia työhönotossa?

Ajatellaanpas, että Suomessa etniseen ryhmään A kuuluva henkilö a palkkaa pitzeriaansa työntekijöitä. Missä tilanteessa kyse on rasismista?

1) kaikki palkatut kuuluvat A-ryhmään?
2) vain jos A tarkoittaa etnistä suomalaisuutta ja palkatut ovat A-ryhmää.

11

1153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pekka Ponteva

      Nykymääritelmän mukaan rasismi voi kohdistua ainoastaan vähemmistöihin, ei kantaväestöön.

    • Työnantaja saa ottaa kenet tahansa töihin, mutta yksi rajoitus on: ketään ei saa syrjiä esim. rodun tai johonkin etniseen ryhmään kuulumisen perusteella.

      • -karvapää-

        Ketä sinä syrjit rodun tai etnisen ryhmän perusteella? Oletko sitä mieltä että rotuja yleensä on?


      • -karvapää- kirjoitti:

        Ketä sinä syrjit rodun tai etnisen ryhmän perusteella? Oletko sitä mieltä että rotuja yleensä on?

        Tietenkään en syrji ketään.

        Rotuja, onko vai eikö... Biologisessa mielessä ei ole, mutta käytännön kielessä termi voi olla käyttökelpoinen.


      • -karvapää-
        Erasmus kirjoitti:

        Tietenkään en syrji ketään.

        Rotuja, onko vai eikö... Biologisessa mielessä ei ole, mutta käytännön kielessä termi voi olla käyttökelpoinen.

        Oletko varma etteivät tietyt rodut syrji sinua?


      • -karvapää- kirjoitti:

        Oletko varma etteivät tietyt rodut syrji sinua?

        Mutta käytännön kokemusta syrjimisestä ei ole.


      • tuohon nähden
        Erasmus kirjoitti:

        Mutta käytännön kokemusta syrjimisestä ei ole.

        asiasta tietäväsi?


      • tuohon nähden kirjoitti:

        asiasta tietäväsi?

        niin mistä väitin tietäväni?


      • rasistin silmissä, ei muute...
        -karvapää- kirjoitti:

        Ketä sinä syrjit rodun tai etnisen ryhmän perusteella? Oletko sitä mieltä että rotuja yleensä on?

        näin


      • -karvapaä-
        Erasmus kirjoitti:

        Mutta käytännön kokemusta syrjimisestä ei ole.

        sinulla käytännön kokemusta muiden syrjimisestä?...


      • ihmeellistä
        -karvapää- kirjoitti:

        Ketä sinä syrjit rodun tai etnisen ryhmän perusteella? Oletko sitä mieltä että rotuja yleensä on?

        Onko tuo joku uusi mantra nyt "rotuja ei ole", mitä ihmeen soopaa tuo on?

        Koirarotujakaan ei siis ole olemassa? Onko sinun mielestäsi jotenkin huono asia että on esim. koirarodut?

        Jos yleensä suhtautuu ihmisiin ihmisinä, niin se että toinen on muun ROTUINEN ei merkitse paskan haileeta, vain joillekin ihme kuvanpalvojille asialla on merkitystä, tähän mennessä ihmisessä, kuin myöskin muissa eläimissä on lajin sisäistä vaihtelua siinä määrin että on järkevää käyttää termiä "rotu".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      690
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe