Ensimmäinen toiminimen veroilmoitus

uusi yrittäjä

Perustin viime syksynä oman toiminimen (yksityinen elinkeinonharjoittaja), ja nyt on ensimmäisen veroilmotuksen aika. Yrityksen toiminta on hyvin pienimuotoista, tilikaudella oli tuloja reilu tuhat euroa ja menoja hieman vähemmän.

Mutta mitenkäs tätä veroilmoitusta pitäisi täyttää? Tuloille löytyi heti sopiva kohta. Menoillekin luulin löytäneeni kohdan "Ostot ja varastojen muutokset", mutta sitten minua alettiin informoida poistoista ja ties mistä.

Tilikauden kaikki menot olivat uusien työssä käytettävien välineiden hankintoja. Näiden suurin kertasumma oli n. 600 euroa ja yhteensä näistä aiheutui menoja vajaa tuhat euroa. Voiko nämä vain merkitä yhteenlaskettuna kohtaan "ostot ja varastojen muutokset"?

Tilikaudella on myös yksi pienimuotoinen immateriaalipalvelu hankittu, tämän varmaan voi laittaa suoraan ulkopuolisiin palveluihin.

Seuraava ongelma syntyy tuloksen jäädessä positiiviseksi. Olen käsittänyt, että nuo rahat olisivat toiminimellä toimiessa suoraan henkilökohtaisessa käytössäni. Pitääkö tämä merkitä johonkin jotenkin?

Tällä hetkellä kirjanpidon virkaa toimittaa Excel-taulukko, johon on merkitty kaikki tulot ja menot.

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen, jos nyt saisi tätä pientä yritystoimintaa alkuun.

5

1191

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jäljillä

..vähäarvoiset työvälineet voi laittaa suoraan ostoihin, jos taas kyseessä on pitkäkestoinen ja arvokas tavara, esim. tietokone, joudut laittamaan se kulupuolelle poistojen muodossa, eli kerralla et voi merkitä sitä kuluihin vain maksimin vahvistetun poistoprosentin verran kerrallaan, esim. 1000 euron laitteesta eka vuonna kuluihin merkitään 25% poisto 250 eeroa, seuraavana vuonna 25% poisto siitä jäljellejääneestä osasta on 187,50 , seuraavana vuonna 140,63 ja niin edelleen.

Elinkeinonharjoittajan veroilmoitus tehdään omille lomakkeilleen - hae verotoimistosta - ja sitten kun jotakin puhdasta tuloa on jäänyt, se tulo lisätään muihin ansiotuloihisi viran puolesta varmaan nykyään. Näet sen sitten siinä "selvitys verotuksesta" verolipussa, erikseen kohdasssa elinkeinotoiminnan tulot vai mikä sen nyt onkaan... Jos et ole maksanut mitään erillisiä ennakoita, tulee sinulle sitten vahvistetun verotuksen jälkeen jäännösverolappu, siis yrittäjätuloosi kohdistuu aivan samanlainen tuloveron marginaali kuin palkkatuloonkin.

-oy-

• Veero Eero

Eikö kannettavan saa jo poistaa kerralla, kun ei ne kestä vuottakaan? Näin olen kuullut.

• oikeilla jäljillä?

Itselläni on menossa myös ensimmäinen toiminimen veroilmoituksen täyttö. Tuloja ensimmäiseltä vuodelta oli n.500 euroa. Ostoja kertyi n.100e ja tässä kaikki.

Kysymys:

Elinkeinotoiminnan tulos on siis se n.400 euroa. En maksanut mitään veroja (sos, eläke..) viimevuoden aikana, joten jäännösverolappu tulee siis automaattisesti jossain vaiheessa loppuvuotta ja hoidan ne silloin?

• uusi yrittäjä

Entäs tuo viimeisen sivun varallisuuslaskelma, pitääkö sinne täyttää jotain? Vähennän siis kaikki hankinnat kerralla.

• ihmettelijä--

tätä olen myös miettinyt, tietääkö kukaan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      93
      1851
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      113
      961
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe