Ensimmäinen toiminimen veroilmoitus

uusi yrittäjä

Perustin viime syksynä oman toiminimen (yksityinen elinkeinonharjoittaja), ja nyt on ensimmäisen veroilmotuksen aika. Yrityksen toiminta on hyvin pienimuotoista, tilikaudella oli tuloja reilu tuhat euroa ja menoja hieman vähemmän.

Mutta mitenkäs tätä veroilmoitusta pitäisi täyttää? Tuloille löytyi heti sopiva kohta. Menoillekin luulin löytäneeni kohdan "Ostot ja varastojen muutokset", mutta sitten minua alettiin informoida poistoista ja ties mistä.

Tilikauden kaikki menot olivat uusien työssä käytettävien välineiden hankintoja. Näiden suurin kertasumma oli n. 600 euroa ja yhteensä näistä aiheutui menoja vajaa tuhat euroa. Voiko nämä vain merkitä yhteenlaskettuna kohtaan "ostot ja varastojen muutokset"?

Tilikaudella on myös yksi pienimuotoinen immateriaalipalvelu hankittu, tämän varmaan voi laittaa suoraan ulkopuolisiin palveluihin.

Seuraava ongelma syntyy tuloksen jäädessä positiiviseksi. Olen käsittänyt, että nuo rahat olisivat toiminimellä toimiessa suoraan henkilökohtaisessa käytössäni. Pitääkö tämä merkitä johonkin jotenkin?

Tällä hetkellä kirjanpidon virkaa toimittaa Excel-taulukko, johon on merkitty kaikki tulot ja menot.

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen, jos nyt saisi tätä pientä yritystoimintaa alkuun.

5

1189

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jäljillä

..vähäarvoiset työvälineet voi laittaa suoraan ostoihin, jos taas kyseessä on pitkäkestoinen ja arvokas tavara, esim. tietokone, joudut laittamaan se kulupuolelle poistojen muodossa, eli kerralla et voi merkitä sitä kuluihin vain maksimin vahvistetun poistoprosentin verran kerrallaan, esim. 1000 euron laitteesta eka vuonna kuluihin merkitään 25% poisto 250 eeroa, seuraavana vuonna 25% poisto siitä jäljellejääneestä osasta on 187,50 , seuraavana vuonna 140,63 ja niin edelleen.

Elinkeinonharjoittajan veroilmoitus tehdään omille lomakkeilleen - hae verotoimistosta - ja sitten kun jotakin puhdasta tuloa on jäänyt, se tulo lisätään muihin ansiotuloihisi viran puolesta varmaan nykyään. Näet sen sitten siinä "selvitys verotuksesta" verolipussa, erikseen kohdasssa elinkeinotoiminnan tulot vai mikä sen nyt onkaan... Jos et ole maksanut mitään erillisiä ennakoita, tulee sinulle sitten vahvistetun verotuksen jälkeen jäännösverolappu, siis yrittäjätuloosi kohdistuu aivan samanlainen tuloveron marginaali kuin palkkatuloonkin.

-oy-

• Veero Eero

Eikö kannettavan saa jo poistaa kerralla, kun ei ne kestä vuottakaan? Näin olen kuullut.

• oikeilla jäljillä?

Itselläni on menossa myös ensimmäinen toiminimen veroilmoituksen täyttö. Tuloja ensimmäiseltä vuodelta oli n.500 euroa. Ostoja kertyi n.100e ja tässä kaikki.

Kysymys:

Elinkeinotoiminnan tulos on siis se n.400 euroa. En maksanut mitään veroja (sos, eläke..) viimevuoden aikana, joten jäännösverolappu tulee siis automaattisesti jossain vaiheessa loppuvuotta ja hoidan ne silloin?

• uusi yrittäjä

Entäs tuo viimeisen sivun varallisuuslaskelma, pitääkö sinne täyttää jotain? Vähennän siis kaikki hankinnat kerralla.

• ihmettelijä--

tätä olen myös miettinyt, tietääkö kukaan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      91
      1661
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1273
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      183
      1254
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      952
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      833
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      822
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe