miten valitsit ikonisi?

Miten ja mistä sait/osatit ikonisi. Katselin että eräässä kirkossa myytii ja maksoivat n 240 euroa. Siunaako pappi se vai voiko sitä käytää ilman siunausta. Miten valita ikonin esittäjä. Omalla nimipäivä pyhälläni ei ole tietääkseni omaa ikonia. Voiko ikoniksi ottaa ihan ketäesittävän ikonin tahansa? Minun mieltäni lähinnä ovat perinteiset Kristus ja Jumalan synnyttäjä, Mikael... Minulla on muutamia Jumalan synnyttäjän ikoni...
Ilmoita


28 Vastausta

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.


jolla ei ole ikoniakaan? kerropa tarkemmin.
5 VASTAUSTA:
Jos sitä ei ole valmiina saatavissa, sen voi maalauttaa ikonimaalarilla. Luultavasti ap tarkoittaa, että sitä ei saa valmiina mistään pyhäinkuvia myyvästä liikkeestä tai kirkkojen varastoista.
löytyy ikoni kirjoitti:
Jos sitä ei ole valmiina saatavissa, sen voi maalauttaa ikonimaalarilla. Luultavasti ap tarkoittaa, että sitä ei saa valmiina mistään pyhäinkuvia myyvästä liikkeestä tai kirkkojen varastoista.
valmista ikonia, tiedän että hänestä kyllä on. Eli siis Pyhittäjä Maria Egyptiläisen. Hänen tarinansa on erittäin rakas minulle.Onko ikonin käsinmaalaus kovinkin vaikeaa, koska minulla ei ole kovin hyviä taitoja sellaiseen.
ole löytänyt kirjoitti:
valmista ikonia, tiedän että hänestä kyllä on. Eli siis Pyhittäjä Maria Egyptiläisen. Hänen tarinansa on erittäin rakas minulle.Onko ikonin käsinmaalaus kovinkin vaikeaa, koska minulla ei ole kovin hyviä taitoja sellaiseen.
Muistelen nähneeni ainakin näyttelyissä Helsingissä muutamia kauniita Suomessa maalattuja Pyhittäjä Maria Egyptiläisen ikoneja. Etsimällä löytää ja kysellä voi esim. Lampukasta tai Uuden Valamon myymälästä, sillä tavalla voisi saada yhteyden johonkin aihetta maalanneeseen ikonimaalariin. Esim. suoraan kaupanhyllyltä useimpia ikoneja on turha odottaa löytävänsä.
ole löytänyt kirjoitti:
valmista ikonia, tiedän että hänestä kyllä on. Eli siis Pyhittäjä Maria Egyptiläisen. Hänen tarinansa on erittäin rakas minulle.Onko ikonin käsinmaalaus kovinkin vaikeaa, koska minulla ei ole kovin hyviä taitoja sellaiseen.
Maila MÄkinen on maalannut Maria Egyptiläisen ikonin, Tampereen kirkon kaupassa on ainakin ollut kortteja tästä ikonista.
ikoniharrastaja kirjoitti:
Maila MÄkinen on maalannut Maria Egyptiläisen ikonin, Tampereen kirkon kaupassa on ainakin ollut kortteja tästä ikonista.
Maria Egyptiläisen ikonin. tekijää en muista, mutta kannattaa kysellä.
+Lisää kommentti
Olen ostanut suurimman osan ikoneistani Kreikan pyhiinvaellusmatkoilta. Halpoja käsinmaalattuja löytyy Pietarista Sofronin kaupasta (jos kirjoitin nimen oikein..?)
8 VASTAUSTA:
Sanotaan, että nimi pyhittää ikonin, mutta yleinen hyvä tapa on viedä ikoni kirkkoon siunattavaksi. Suositeltavaa on, että ikoni viedään esim. vigiliaan ja pappi siunaa sen. Se jätetään kirkkoon pyhälle pöydälle yöksi ja aamulla liturgian jälkeen pappi antaa sen takaisin.
muutaman ikonin maalannut kirjoitti:
Sanotaan, että nimi pyhittää ikonin, mutta yleinen hyvä tapa on viedä ikoni kirkkoon siunattavaksi. Suositeltavaa on, että ikoni viedään esim. vigiliaan ja pappi siunaa sen. Se jätetään kirkkoon pyhälle pöydälle yöksi ja aamulla liturgian jälkeen pappi antaa sen takaisin.
Mitäpä jos vie ikonin vasta aamulla niin onko se vähemmän pyhittynyt kuin että se olisi yön alttarissa???

Eli eiköhän se riitä kun vie ikonin liturgiaan jossa se pyhitetään tai sittn aivan sama että missä se pyhitetään pyhällä vedellä kunhan se pyhitetään oli liturgia tai ei.
pyhittäminen kirjoitti:
Mitäpä jos vie ikonin vasta aamulla niin onko se vähemmän pyhittynyt kuin että se olisi yön alttarissa???

Eli eiköhän se riitä kun vie ikonin liturgiaan jossa se pyhitetään tai sittn aivan sama että missä se pyhitetään pyhällä vedellä kunhan se pyhitetään oli liturgia tai ei.
Onko tiedossa jotakin havaintoa sen puolesta, että enemmän siunattu ikoni toimii paremmin rukouksen välikappaleena kuin vähemmän siunattu?
kyseliäs kirjoitti:
Onko tiedossa jotakin havaintoa sen puolesta, että enemmän siunattu ikoni toimii paremmin rukouksen välikappaleena kuin vähemmän siunattu?
kukaan ortodoksi ei ajattele noi, mitähän nyt oikein mahdat tarkoittaa
kyseliäs kirjoitti:
Onko tiedossa jotakin havaintoa sen puolesta, että enemmän siunattu ikoni toimii paremmin rukouksen välikappaleena kuin vähemmän siunattu?
rukoillaan jatkuvasti.
ortodoksi ei kirjoitti:
kukaan ortodoksi ei ajattele noi, mitähän nyt oikein mahdat tarkoittaa
Ensin keskustellaan jostain asiasta ihan asiallisesti, niin jo täytyy jonkun heittää näsäviisas kommentti.
Eli kuten aiemmin vastasin. nimi pyhittää ikonin. Se mitä sanoin sen siunauttamisesta, on tapa, joka monelle on tärkeä, (eli ikonin kirkkoon vieminen). Se miten sen haluaa hoitaa on jokaisen henkilökohtainen asia.
kyseliäs kirjoitti:
Onko tiedossa jotakin havaintoa sen puolesta, että enemmän siunattu ikoni toimii paremmin rukouksen välikappaleena kuin vähemmän siunattu?
ei ole tapaa siunauttaa ikoneja. Se on meidän tapamme täällä.
marina68 kirjoitti:
ei ole tapaa siunauttaa ikoneja. Se on meidän tapamme täällä.
siunaus ei koskaan pahenna ketään, se on aina vain hyväksi, on sitten kysymyksessä ihminen tai ikoni!
+Lisää kommentti
Olen saanut niitä lahjaksi, joskus ostanut matkoillani esim kirkoista tai luostareiden matkamuistomyymälöistä, joitakin olen "pelastanut" esim kirpputoreilta. Omistan vain yhden maalatun ikonin, Kristuksen kuvan, muut ovat painokuvia.

Pääikonina ikoninurkassa on useimmilla ortodokseilla Kristus-ikoni, joskus taas Jumalansynnyttäjää ja Kristus-lasta esittävä ikoni. Pyhien ikonit ryhmitellään siihen ympärille. Omaan nurkkaansa voi laittaa ketä pyhää hyvänsä esittävän ikonin. Juhlapäivänä voi panna esille ko juhlan ikonin, ja sitten ottaa sen pois, kun juhla on ohi.

Minulla on pää ikonina Kristus Pantokrator, joka on ylinnä, ns Golgata-ryhmä, samanlainen kuin kirkossa, mutta pienempi, useita Jumalanäidin ikoneita ja yksi Kristus-lasta esittävä ikoni ns Kristus Immanuel, suojeluspyhäni kuva, Valamon pyhittäjäisät, Pyhä Nikolaos, Serafim Sarovilainen, Johannes Kronstadtilainen ja Pyhä Keisariperhe.
11 VASTAUSTA:
...on kai vaan venäläisten itsensä kanonisoima. Ei kai yleisesti hyväksytty juttu.
... kirjoitti:
...on kai vaan venäläisten itsensä kanonisoima. Ei kai yleisesti hyväksytty juttu.
mittään? Ortotoksinen paekalliskirkko se on Venäjän kirkkokii. Sua sitä keisariperhettä suomalaenenkii kunnijoittoo, ei myö siitä huonommiks tulla.
... kirjoitti:
...on kai vaan venäläisten itsensä kanonisoima. Ei kai yleisesti hyväksytty juttu.
"...on kai vaan venäläisten itsensä kanonisoima. Ei kai yleisesti hyväksytty juttu."

Muistopäivä ja tekstit ovat yhtäläisesti käytössä vaikkapa Konstantinopolin alaisilla Amerikan kreikkalaisilla. Ks. http://www.goarch.org/en/chapel/saints.asp?contentid=108 .

Siinä olet oikeassa, että Suomessa entisen hallitsijamme ja hänen kanssakärsijöidensä muistopäivän ottamista kalenteriin lienee syystä tai toisesta tahallisesti vitkuteltu, Konstantinopolin ns. "äitikirkollemme" kintaalla viitaten.
... kirjoitti:
...on kai vaan venäläisten itsensä kanonisoima. Ei kai yleisesti hyväksytty juttu.
Kanonisointi on aina voimassa kaikkialla paikalliskirkosta riippumatta, eikä jokainen paikalliskirkko kanonisoi kaikkia pyhiä erikeen, vaan riittää, että yksi paikalliskirkko on kanonisoinut. Mutta koska kanonisoituja pyhiä on niin paljon (joskus kuulemani lukumäärä oli muutama sata tuhatta), eivät kaikki pyhät mitenkään mahdu jokaisen paikalliskirkon kalenteriin, ja siksi jokainen paikalliskirkko valitsee kalenteriinsa sellaisia pyhiä, jotka siellä sattuvat olemaan tunnetuimpia.
theoforos. kirjoitti:
Kanonisointi on aina voimassa kaikkialla paikalliskirkosta riippumatta, eikä jokainen paikalliskirkko kanonisoi kaikkia pyhiä erikeen, vaan riittää, että yksi paikalliskirkko on kanonisoinut. Mutta koska kanonisoituja pyhiä on niin paljon (joskus kuulemani lukumäärä oli muutama sata tuhatta), eivät kaikki pyhät mitenkään mahdu jokaisen paikalliskirkon kalenteriin, ja siksi jokainen paikalliskirkko valitsee kalenteriinsa sellaisia pyhiä, jotka siellä sattuvat olemaan tunnetuimpia.
...mutta kysyisin vielä tästä keisariperheestä. Onko heistä dokumentoituja ihmetekoja tms. joita kai vaaditaan, että joku/jotkut kanonisoidaan. Vai onko tämä kriteeri vain katolisella puolella? Onko keisariperheen kanonisointi perustunut marttyyriuteen?

(Toivon tähän asiallisia vastauksia, etten taas saisi nenilleni ja loukkaannu)
... kirjoitti:
...mutta kysyisin vielä tästä keisariperheestä. Onko heistä dokumentoituja ihmetekoja tms. joita kai vaaditaan, että joku/jotkut kanonisoidaan. Vai onko tämä kriteeri vain katolisella puolella? Onko keisariperheen kanonisointi perustunut marttyyriuteen?

(Toivon tähän asiallisia vastauksia, etten taas saisi nenilleni ja loukkaannu)
Venäjän kirkon piispainkokouksen lausuntoa tästä asiasta, mutta itselleni tämän perheen kohtalo edustaa kaikkien Venäjän uusmarttyyrien kohtaloa. He ikään kuin edustavat koko kansaansa ja sen kärsimystietä. Venäjän uusmarttyyreitä on hyvin paljon, joten en tietysti voi kaikkien ikoneita panna seinälleni.

Kurjaa, jos palstamme on saanut sen maineen, ettei täällä enää vastata asiallisesti kysymyksiin!
... kirjoitti:
...mutta kysyisin vielä tästä keisariperheestä. Onko heistä dokumentoituja ihmetekoja tms. joita kai vaaditaan, että joku/jotkut kanonisoidaan. Vai onko tämä kriteeri vain katolisella puolella? Onko keisariperheen kanonisointi perustunut marttyyriuteen?

(Toivon tähän asiallisia vastauksia, etten taas saisi nenilleni ja loukkaannu)
En nyt uskalla ihan 100% varmaksi sanoa, mutta kyllä minun ymmärtääkseni myös ortodoksisessa kirkossa edellytetään, että kanonisoitujen esirukouksien kautta olisi tapahtunut ihmeitä. Noiden keisariperheen jäsentenkin osalta siis pitäisi niin olla, mutta en muista kuulleeni mitään konkreettisia kertomuksia sellaisista.

Keisariperheen jäseniä kutsutaan slaaviksi nimellä страстотерпеч (strastoterpetsh) eikä мученик (mutshenik), eli jonkinlainen ero tehdään joihinkin selvästi uskonsa tähden surmattuihin, mutta en tiedä, onko suomalaisessa kielenkäytössä tuollaista erottelua. Ehkä molempia ryhmiä kutsutaan suomeksi kuitenkin marttyyreiksi?
theoforos. kirjoitti:
En nyt uskalla ihan 100% varmaksi sanoa, mutta kyllä minun ymmärtääkseni myös ortodoksisessa kirkossa edellytetään, että kanonisoitujen esirukouksien kautta olisi tapahtunut ihmeitä. Noiden keisariperheen jäsentenkin osalta siis pitäisi niin olla, mutta en muista kuulleeni mitään konkreettisia kertomuksia sellaisista.

Keisariperheen jäseniä kutsutaan slaaviksi nimellä страстотерпеч (strastoterpetsh) eikä мученик (mutshenik), eli jonkinlainen ero tehdään joihinkin selvästi uskonsa tähden surmattuihin, mutta en tiedä, onko suomalaisessa kielenkäytössä tuollaista erottelua. Ehkä molempia ryhmiä kutsutaan suomeksi kuitenkin marttyyreiksi?
Keisariperhe on kanonisoitu uusmarttyyreina (новомученники), joilla tarkoitetaan 1900-luvulla neuvostovallan aikana uskonsa vuoksi vainottuja ortodokseja.
uusmarttyyreja kirjoitti:
Keisariperhe on kanonisoitu uusmarttyyreina (новомученники), joilla tarkoitetaan 1900-luvulla neuvostovallan aikana uskonsa vuoksi vainottuja ortodokseja.
Käsittääkseni Venäjän ulkomaankirkko eli ROCOR, joka kanonisoi heidät ensimmäisenä 1980-luvulla ja joka tähän asti on toiminut erillään kanonisista ortodoksisista kirkoista mutta on yhdistymässä ihan näinä päivinä takaisin Moskovan patriarkaattiin, kanonisoi heidät nimenomaan marttyyreina eli мученик, mutta kun Moskovan patriarkaatti kanonisoi heidät vuonna 2000, se kanonisoikin heidät nimellä страстотерпеч. En tiedä, onko ongelmaa ratkaistu nyt kun kyseiset kirkot ovat yhdistymässä, eli kumman kirkon akatistoksia yms. aletaan käyttää jatkossa vai jatkuuko erilainen käytäntö kirkon eri osissa.
... kirjoitti:
...mutta kysyisin vielä tästä keisariperheestä. Onko heistä dokumentoituja ihmetekoja tms. joita kai vaaditaan, että joku/jotkut kanonisoidaan. Vai onko tämä kriteeri vain katolisella puolella? Onko keisariperheen kanonisointi perustunut marttyyriuteen?

(Toivon tähän asiallisia vastauksia, etten taas saisi nenilleni ja loukkaannu)
Tämä selvensi asiaa.

Minulle kävi nimittäin taannoin niin, että ostin ikonin, joka oli mielestäni kaunis. Kotona tavasin nimiä ja totesin ikonin henkilöiden olevan keisariperhe. Sitten kuulin ikonimaalausopettajan pitämällä luennolla (yleisötilaisuus), että keisariperhettä ei ole kanonisoitu, mutta Venäjällä heidät maalataan ikoneihin pyhiksi. Tästä pahastuneena laitoin ikonin kaappiin, jossa se on vieläkin.

Nyt voin ottaa sen kaapista ja pitää ikonipöydällä hyvillä mielin. Kiitos!
... kirjoitti:
Tämä selvensi asiaa.

Minulle kävi nimittäin taannoin niin, että ostin ikonin, joka oli mielestäni kaunis. Kotona tavasin nimiä ja totesin ikonin henkilöiden olevan keisariperhe. Sitten kuulin ikonimaalausopettajan pitämällä luennolla (yleisötilaisuus), että keisariperhettä ei ole kanonisoitu, mutta Venäjällä heidät maalataan ikoneihin pyhiksi. Tästä pahastuneena laitoin ikonin kaappiin, jossa se on vieläkin.

Nyt voin ottaa sen kaapista ja pitää ikonipöydällä hyvillä mielin. Kiitos!
Se tapahtui varmaankin ennen vuotta 2000, jolloin Moskovan patriarkaatti kanonisoi heidät? Se ajankohta sopisi hyvin kuvaan. Sitä ennenhän mikään meidän kanssamme yhteydessä ollut ortodoksinen kirkko ei ollut kanonisoinut heitä, mutta siitä huolimatta heitä kunnioitettiin yleisesti Venäjälläkin pyhinä.
+Lisää kommentti
Pidän ikoneista joissa on riisa. Vaatii sepän taitoja riisan tekeminen.

Esim.luostareissamme niitä löytyy.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

miten valitsit ikonisi?

Miten ja mistä sait/osatit ikonisi. Katselin että eräässä kirkossa myytii ja maksoivat n 240 euroa. Siunaako pappi se vai voiko sitä käytää ilman siunausta. Miten valita ikonin esittäjä. Omalla nimipäivä pyhälläni ei ole tietääkseni omaa ikonia. Voiko ikoniksi ottaa ihan ketäesittävän ikonin tahansa? Minun mieltäni lähinnä ovat perinteiset Kristus ja Jumalan synnyttäjä, Mikael... Minulla on muutamia Jumalan synnyttäjän ikoni...

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta