miten valitsit ikonisi?

sssd

Miten ja mistä sait/osatit ikonisi. Katselin että eräässä kirkossa myytii ja maksoivat n 240 euroa. Siunaako pappi se vai voiko sitä käytää ilman siunausta. Miten valita ikonin esittäjä. Omalla nimipäivä pyhälläni ei ole tietääkseni omaa ikonia. Voiko ikoniksi ottaa ihan ketäesittävän ikonin tahansa? Minun mieltäni lähinnä ovat perinteiset Kristus ja Jumalan synnyttäjä, Mikael... Minulla on muutamia Jumalan synnyttäjän ikoni...

29

2188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyhä mahtaa olla

      jolla ei ole ikoniakaan? kerropa tarkemmin.

      • löytyy ikoni

        Jos sitä ei ole valmiina saatavissa, sen voi maalauttaa ikonimaalarilla. Luultavasti ap tarkoittaa, että sitä ei saa valmiina mistään pyhäinkuvia myyvästä liikkeestä tai kirkkojen varastoista.


      • ole löytänyt
        löytyy ikoni kirjoitti:

        Jos sitä ei ole valmiina saatavissa, sen voi maalauttaa ikonimaalarilla. Luultavasti ap tarkoittaa, että sitä ei saa valmiina mistään pyhäinkuvia myyvästä liikkeestä tai kirkkojen varastoista.

        valmista ikonia, tiedän että hänestä kyllä on. Eli siis Pyhittäjä Maria Egyptiläisen. Hänen tarinansa on erittäin rakas minulle.Onko ikonin käsinmaalaus kovinkin vaikeaa, koska minulla ei ole kovin hyviä taitoja sellaiseen.


      • useitakin
        ole löytänyt kirjoitti:

        valmista ikonia, tiedän että hänestä kyllä on. Eli siis Pyhittäjä Maria Egyptiläisen. Hänen tarinansa on erittäin rakas minulle.Onko ikonin käsinmaalaus kovinkin vaikeaa, koska minulla ei ole kovin hyviä taitoja sellaiseen.

        Muistelen nähneeni ainakin näyttelyissä Helsingissä muutamia kauniita Suomessa maalattuja Pyhittäjä Maria Egyptiläisen ikoneja. Etsimällä löytää ja kysellä voi esim. Lampukasta tai Uuden Valamon myymälästä, sillä tavalla voisi saada yhteyden johonkin aihetta maalanneeseen ikonimaalariin. Esim. suoraan kaupanhyllyltä useimpia ikoneja on turha odottaa löytävänsä.


      • ikoniharrastaja
        ole löytänyt kirjoitti:

        valmista ikonia, tiedän että hänestä kyllä on. Eli siis Pyhittäjä Maria Egyptiläisen. Hänen tarinansa on erittäin rakas minulle.Onko ikonin käsinmaalaus kovinkin vaikeaa, koska minulla ei ole kovin hyviä taitoja sellaiseen.

        Maila MÄkinen on maalannut Maria Egyptiläisen ikonin, Tampereen kirkon kaupassa on ainakin ollut kortteja tästä ikonista.


      • Turun ikoninäyttelyssä
        ikoniharrastaja kirjoitti:

        Maila MÄkinen on maalannut Maria Egyptiläisen ikonin, Tampereen kirkon kaupassa on ainakin ollut kortteja tästä ikonista.

        Maria Egyptiläisen ikonin. tekijää en muista, mutta kannattaa kysellä.


    • marina68

      Olen ostanut suurimman osan ikoneistani Kreikan pyhiinvaellusmatkoilta. Halpoja käsinmaalattuja löytyy Pietarista Sofronin kaupasta (jos kirjoitin nimen oikein..?)

      • muutaman ikonin maalannut

        Sanotaan, että nimi pyhittää ikonin, mutta yleinen hyvä tapa on viedä ikoni kirkkoon siunattavaksi. Suositeltavaa on, että ikoni viedään esim. vigiliaan ja pappi siunaa sen. Se jätetään kirkkoon pyhälle pöydälle yöksi ja aamulla liturgian jälkeen pappi antaa sen takaisin.


      • pyhittäminen
        muutaman ikonin maalannut kirjoitti:

        Sanotaan, että nimi pyhittää ikonin, mutta yleinen hyvä tapa on viedä ikoni kirkkoon siunattavaksi. Suositeltavaa on, että ikoni viedään esim. vigiliaan ja pappi siunaa sen. Se jätetään kirkkoon pyhälle pöydälle yöksi ja aamulla liturgian jälkeen pappi antaa sen takaisin.

        Mitäpä jos vie ikonin vasta aamulla niin onko se vähemmän pyhittynyt kuin että se olisi yön alttarissa???

        Eli eiköhän se riitä kun vie ikonin liturgiaan jossa se pyhitetään tai sittn aivan sama että missä se pyhitetään pyhällä vedellä kunhan se pyhitetään oli liturgia tai ei.


      • kyseliäs
        pyhittäminen kirjoitti:

        Mitäpä jos vie ikonin vasta aamulla niin onko se vähemmän pyhittynyt kuin että se olisi yön alttarissa???

        Eli eiköhän se riitä kun vie ikonin liturgiaan jossa se pyhitetään tai sittn aivan sama että missä se pyhitetään pyhällä vedellä kunhan se pyhitetään oli liturgia tai ei.

        Onko tiedossa jotakin havaintoa sen puolesta, että enemmän siunattu ikoni toimii paremmin rukouksen välikappaleena kuin vähemmän siunattu?


      • ortodoksi ei
        kyseliäs kirjoitti:

        Onko tiedossa jotakin havaintoa sen puolesta, että enemmän siunattu ikoni toimii paremmin rukouksen välikappaleena kuin vähemmän siunattu?

        kukaan ortodoksi ei ajattele noi, mitähän nyt oikein mahdat tarkoittaa


      • kun sen edessä
        kyseliäs kirjoitti:

        Onko tiedossa jotakin havaintoa sen puolesta, että enemmän siunattu ikoni toimii paremmin rukouksen välikappaleena kuin vähemmän siunattu?

        rukoillaan jatkuvasti.


      • että jos
        ortodoksi ei kirjoitti:

        kukaan ortodoksi ei ajattele noi, mitähän nyt oikein mahdat tarkoittaa

        Ensin keskustellaan jostain asiasta ihan asiallisesti, niin jo täytyy jonkun heittää näsäviisas kommentti.
        Eli kuten aiemmin vastasin. nimi pyhittää ikonin. Se mitä sanoin sen siunauttamisesta, on tapa, joka monelle on tärkeä, (eli ikonin kirkkoon vieminen). Se miten sen haluaa hoitaa on jokaisen henkilökohtainen asia.


      • marina68
        kyseliäs kirjoitti:

        Onko tiedossa jotakin havaintoa sen puolesta, että enemmän siunattu ikoni toimii paremmin rukouksen välikappaleena kuin vähemmän siunattu?

        ei ole tapaa siunauttaa ikoneja. Se on meidän tapamme täällä.


      • siunauksen tahtova
        marina68 kirjoitti:

        ei ole tapaa siunauttaa ikoneja. Se on meidän tapamme täällä.

        siunaus ei koskaan pahenna ketään, se on aina vain hyväksi, on sitten kysymyksessä ihminen tai ikoni!


    • valinneet minut

      Olen saanut niitä lahjaksi, joskus ostanut matkoillani esim kirkoista tai luostareiden matkamuistomyymälöistä, joitakin olen "pelastanut" esim kirpputoreilta. Omistan vain yhden maalatun ikonin, Kristuksen kuvan, muut ovat painokuvia.

      Pääikonina ikoninurkassa on useimmilla ortodokseilla Kristus-ikoni, joskus taas Jumalansynnyttäjää ja Kristus-lasta esittävä ikoni. Pyhien ikonit ryhmitellään siihen ympärille. Omaan nurkkaansa voi laittaa ketä pyhää hyvänsä esittävän ikonin. Juhlapäivänä voi panna esille ko juhlan ikonin, ja sitten ottaa sen pois, kun juhla on ohi.

      Minulla on pää ikonina Kristus Pantokrator, joka on ylinnä, ns Golgata-ryhmä, samanlainen kuin kirkossa, mutta pienempi, useita Jumalanäidin ikoneita ja yksi Kristus-lasta esittävä ikoni ns Kristus Immanuel, suojeluspyhäni kuva, Valamon pyhittäjäisät, Pyhä Nikolaos, Serafim Sarovilainen, Johannes Kronstadtilainen ja Pyhä Keisariperhe.

      • ...

        ...on kai vaan venäläisten itsensä kanonisoima. Ei kai yleisesti hyväksytty juttu.


      • T. Ollo
        ... kirjoitti:

        ...on kai vaan venäläisten itsensä kanonisoima. Ei kai yleisesti hyväksytty juttu.

        mittään? Ortotoksinen paekalliskirkko se on Venäjän kirkkokii. Sua sitä keisariperhettä suomalaenenkii kunnijoittoo, ei myö siitä huonommiks tulla.


      • sivusilmin
        ... kirjoitti:

        ...on kai vaan venäläisten itsensä kanonisoima. Ei kai yleisesti hyväksytty juttu.

        "...on kai vaan venäläisten itsensä kanonisoima. Ei kai yleisesti hyväksytty juttu."

        Muistopäivä ja tekstit ovat yhtäläisesti käytössä vaikkapa Konstantinopolin alaisilla Amerikan kreikkalaisilla. Ks. http://www.goarch.org/en/chapel/saints.asp?contentid=108 .

        Siinä olet oikeassa, että Suomessa entisen hallitsijamme ja hänen kanssakärsijöidensä muistopäivän ottamista kalenteriin lienee syystä tai toisesta tahallisesti vitkuteltu, Konstantinopolin ns. "äitikirkollemme" kintaalla viitaten.


      • theoforos.
        ... kirjoitti:

        ...on kai vaan venäläisten itsensä kanonisoima. Ei kai yleisesti hyväksytty juttu.

        Kanonisointi on aina voimassa kaikkialla paikalliskirkosta riippumatta, eikä jokainen paikalliskirkko kanonisoi kaikkia pyhiä erikeen, vaan riittää, että yksi paikalliskirkko on kanonisoinut. Mutta koska kanonisoituja pyhiä on niin paljon (joskus kuulemani lukumäärä oli muutama sata tuhatta), eivät kaikki pyhät mitenkään mahdu jokaisen paikalliskirkon kalenteriin, ja siksi jokainen paikalliskirkko valitsee kalenteriinsa sellaisia pyhiä, jotka siellä sattuvat olemaan tunnetuimpia.


      • ...
        theoforos. kirjoitti:

        Kanonisointi on aina voimassa kaikkialla paikalliskirkosta riippumatta, eikä jokainen paikalliskirkko kanonisoi kaikkia pyhiä erikeen, vaan riittää, että yksi paikalliskirkko on kanonisoinut. Mutta koska kanonisoituja pyhiä on niin paljon (joskus kuulemani lukumäärä oli muutama sata tuhatta), eivät kaikki pyhät mitenkään mahdu jokaisen paikalliskirkon kalenteriin, ja siksi jokainen paikalliskirkko valitsee kalenteriinsa sellaisia pyhiä, jotka siellä sattuvat olemaan tunnetuimpia.

        ...mutta kysyisin vielä tästä keisariperheestä. Onko heistä dokumentoituja ihmetekoja tms. joita kai vaaditaan, että joku/jotkut kanonisoidaan. Vai onko tämä kriteeri vain katolisella puolella? Onko keisariperheen kanonisointi perustunut marttyyriuteen?

        (Toivon tähän asiallisia vastauksia, etten taas saisi nenilleni ja loukkaannu)


      • ikonin omistaja
        ... kirjoitti:

        ...mutta kysyisin vielä tästä keisariperheestä. Onko heistä dokumentoituja ihmetekoja tms. joita kai vaaditaan, että joku/jotkut kanonisoidaan. Vai onko tämä kriteeri vain katolisella puolella? Onko keisariperheen kanonisointi perustunut marttyyriuteen?

        (Toivon tähän asiallisia vastauksia, etten taas saisi nenilleni ja loukkaannu)

        Venäjän kirkon piispainkokouksen lausuntoa tästä asiasta, mutta itselleni tämän perheen kohtalo edustaa kaikkien Venäjän uusmarttyyrien kohtaloa. He ikään kuin edustavat koko kansaansa ja sen kärsimystietä. Venäjän uusmarttyyreitä on hyvin paljon, joten en tietysti voi kaikkien ikoneita panna seinälleni.

        Kurjaa, jos palstamme on saanut sen maineen, ettei täällä enää vastata asiallisesti kysymyksiin!


      • theoforos.
        ... kirjoitti:

        ...mutta kysyisin vielä tästä keisariperheestä. Onko heistä dokumentoituja ihmetekoja tms. joita kai vaaditaan, että joku/jotkut kanonisoidaan. Vai onko tämä kriteeri vain katolisella puolella? Onko keisariperheen kanonisointi perustunut marttyyriuteen?

        (Toivon tähän asiallisia vastauksia, etten taas saisi nenilleni ja loukkaannu)

        En nyt uskalla ihan 100% varmaksi sanoa, mutta kyllä minun ymmärtääkseni myös ortodoksisessa kirkossa edellytetään, että kanonisoitujen esirukouksien kautta olisi tapahtunut ihmeitä. Noiden keisariperheen jäsentenkin osalta siis pitäisi niin olla, mutta en muista kuulleeni mitään konkreettisia kertomuksia sellaisista.

        Keisariperheen jäseniä kutsutaan slaaviksi nimellä страстотерпеч (strastoterpetsh) eikä мученик (mutshenik), eli jonkinlainen ero tehdään joihinkin selvästi uskonsa tähden surmattuihin, mutta en tiedä, onko suomalaisessa kielenkäytössä tuollaista erottelua. Ehkä molempia ryhmiä kutsutaan suomeksi kuitenkin marttyyreiksi?


      • uusmarttyyreja
        theoforos. kirjoitti:

        En nyt uskalla ihan 100% varmaksi sanoa, mutta kyllä minun ymmärtääkseni myös ortodoksisessa kirkossa edellytetään, että kanonisoitujen esirukouksien kautta olisi tapahtunut ihmeitä. Noiden keisariperheen jäsentenkin osalta siis pitäisi niin olla, mutta en muista kuulleeni mitään konkreettisia kertomuksia sellaisista.

        Keisariperheen jäseniä kutsutaan slaaviksi nimellä страстотерпеч (strastoterpetsh) eikä мученик (mutshenik), eli jonkinlainen ero tehdään joihinkin selvästi uskonsa tähden surmattuihin, mutta en tiedä, onko suomalaisessa kielenkäytössä tuollaista erottelua. Ehkä molempia ryhmiä kutsutaan suomeksi kuitenkin marttyyreiksi?

        Keisariperhe on kanonisoitu uusmarttyyreina (новомученники), joilla tarkoitetaan 1900-luvulla neuvostovallan aikana uskonsa vuoksi vainottuja ortodokseja.


      • theoforos.
        uusmarttyyreja kirjoitti:

        Keisariperhe on kanonisoitu uusmarttyyreina (новомученники), joilla tarkoitetaan 1900-luvulla neuvostovallan aikana uskonsa vuoksi vainottuja ortodokseja.

        Käsittääkseni Venäjän ulkomaankirkko eli ROCOR, joka kanonisoi heidät ensimmäisenä 1980-luvulla ja joka tähän asti on toiminut erillään kanonisista ortodoksisista kirkoista mutta on yhdistymässä ihan näinä päivinä takaisin Moskovan patriarkaattiin, kanonisoi heidät nimenomaan marttyyreina eli мученик, mutta kun Moskovan patriarkaatti kanonisoi heidät vuonna 2000, se kanonisoikin heidät nimellä страстотерпеч. En tiedä, onko ongelmaa ratkaistu nyt kun kyseiset kirkot ovat yhdistymässä, eli kumman kirkon akatistoksia yms. aletaan käyttää jatkossa vai jatkuuko erilainen käytäntö kirkon eri osissa.


      • ...
        ... kirjoitti:

        ...mutta kysyisin vielä tästä keisariperheestä. Onko heistä dokumentoituja ihmetekoja tms. joita kai vaaditaan, että joku/jotkut kanonisoidaan. Vai onko tämä kriteeri vain katolisella puolella? Onko keisariperheen kanonisointi perustunut marttyyriuteen?

        (Toivon tähän asiallisia vastauksia, etten taas saisi nenilleni ja loukkaannu)

        Tämä selvensi asiaa.

        Minulle kävi nimittäin taannoin niin, että ostin ikonin, joka oli mielestäni kaunis. Kotona tavasin nimiä ja totesin ikonin henkilöiden olevan keisariperhe. Sitten kuulin ikonimaalausopettajan pitämällä luennolla (yleisötilaisuus), että keisariperhettä ei ole kanonisoitu, mutta Venäjällä heidät maalataan ikoneihin pyhiksi. Tästä pahastuneena laitoin ikonin kaappiin, jossa se on vieläkin.

        Nyt voin ottaa sen kaapista ja pitää ikonipöydällä hyvillä mielin. Kiitos!


      • theoforos.
        ... kirjoitti:

        Tämä selvensi asiaa.

        Minulle kävi nimittäin taannoin niin, että ostin ikonin, joka oli mielestäni kaunis. Kotona tavasin nimiä ja totesin ikonin henkilöiden olevan keisariperhe. Sitten kuulin ikonimaalausopettajan pitämällä luennolla (yleisötilaisuus), että keisariperhettä ei ole kanonisoitu, mutta Venäjällä heidät maalataan ikoneihin pyhiksi. Tästä pahastuneena laitoin ikonin kaappiin, jossa se on vieläkin.

        Nyt voin ottaa sen kaapista ja pitää ikonipöydällä hyvillä mielin. Kiitos!

        Se tapahtui varmaankin ennen vuotta 2000, jolloin Moskovan patriarkaatti kanonisoi heidät? Se ajankohta sopisi hyvin kuvaan. Sitä ennenhän mikään meidän kanssamme yhteydessä ollut ortodoksinen kirkko ei ollut kanonisoinut heitä, mutta siitä huolimatta heitä kunnioitettiin yleisesti Venäjälläkin pyhinä.


    • Anonyymi

      Pidän ikoneista joissa on riisa. Vaatii sepän taitoja riisan tekeminen.

      Esim.luostareissamme niitä löytyy.

    • Anonyymi

      Minulla on Jeesus ikoni, joka näyttää liikkuvan ja puhuvan, ja hänen kasvonsa muuttuvat eri ihmisten kasvoiksi kaukaisesta menneisyydestäkin, kuin hänessä olisivat kaikki ne ihmiset, jotka häntä uskovat, ja puhuneet hänen sanojaan.
      Kummallinen asia tässä on se, että tiedän osin millaisesta henkilöstä on kyse. Eräs viiksekäs mies oli amerikkalainen ratsuväen sotilas, joka oli puhunut evankeliumia, ja oli uskova, Marian kasvotkin olen nähnyt, myös jonkun kaukana korvessa asuvan mutta joka oli vakuuttunut asiasta, sekä jonkun vanhan venäläisen pyhän naisen kasvot, hän tosin ei ollut näkevä, surmattujen kristittyjen kasvoja, sekä kuolleiden ihmisten ruumiiden kasvoja, mutta ymmärsin asian niin, että kaikki menehtyneetkin ovat Jeesuksen tiedossa, ja hänellä oli valta päättää näistä asioista - kuolleet eivät ole "kuolleita".

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe