Rukous ja lähetys (Kol. 4:2-6

RUKOUS JA LÄHETYS
Kol. 4:2-6

4:2 Olkaa kestäväiset rukouksessa ja siinä kiittäen valvokaa,
4:3 rukoillen samalla meidänkin edestämme, että Jumala avaisi meille sanan oven puhuaksemme Kristuksen salaisuutta, jonka tähden minä myös olen sidottuna,
4:4 että minä sen ilmoittaisin, niinkuin minun tulee puhua.
4:5 Vaelluksessanne olkaa viisaat ulkopuolella olevia kohtaan, ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä.
4:6 Olkoon puheenne aina suloista, suolalla höystettyä, ja tietäkää, kuinka teidän tulee itsekullekin vastata.
--
Paavali kehoittaa kestävään rukoukseen, valvomiseen ja kiitokseen.
Usein vain pyydämme rukouksissamme, mutta kiitos jää vähemmälle.

Paavali mainitsee yhdeksi rukousaiheeksi evankeliumin levittämisen.
Esirukous on kaikkein tärkein ja väkevin voima Paavalin evankeliumin työssä. Vain siten Jumala voi aikaansaada sen, että ihmisten sydämet avautuvat evankeliumin sanomalle.

Evankeliumin työssä vaaditaan viisautta ja taidollisuutta, ”tilannetajua”; on otettava vaarin ”oikeasta hetkestä” (5).

Asuessani Helsingin ”pahamaineisessa” Kallion kaupunginosassa parisenkymmentä vuotta meitä oli suuri joukko seurakuntalaisia (ev. lut), jotka halusimme olla mukana evankeliumin työssä. Teimme paljon kotikäyntityötä, jaoimme kymmeniätuhansia traktaatteja sekä hengellisiä lehtiä postiluukuista ja kaduilla. Pidimme seuroja seurakunnan työntekijöitten kanssa lauantaisin sekä kesätiistaisin ulkosalla Torkkelinmäellä. Myös Raamattu- ja rukouspiirejä vedimme maallikkovoimin. Ovien avauduttua 1980-luvulla Venäjälle (Silloinen Neuvostoliitto) kävimme Eestissä, Inkerinmaalla sekä Petroskoissa vieden sinnekin tuhansittain hengellistä kirjallisuutta ja Raamattuja sekä aineellista apua.
Kannatimme myös eri lähetystyöntekijöitä Israelissa, Hong Kongissa ja Japanissa.
Intoa oli paljon, mutta usein puuttui taidollisuutta. Ei aina otettu huomioon ”oikeata hetkeä” (5), hetkeä, jolloin ihmisten sydänten ovet ovat raollaan. Herra kuitenkin siunasi ja yhäkin siunaa työmme, missä olemmekaan, puutteistamme huolimatta.

Tärkeä asia lähetystehtävässämme, joka jää usein huomioimatta, on meidän jokapäiväinen käyttäytymisemme. Meidän on käyttäydyttävä oikein ja viisaasti ulkopuolella olevia kohtaan (5), ei hyökkäävästi vaan ystävällisesti. Varsinkin silloin meidän tulisi olla valmiita puhumaan, kun meiltä kysytään uskomme perusteita (6). Puheemme tulee olla ”suolalla höystettyä”. Jeesushan kehoittaa meitä olemaan maan suolana.
--
1. Menkää maitten ääriin asti! näin on käsky Kuninkaan. Joukkoaan hän itse johtaa taisteluunsa voittoisaan. Kerran vapahdettu maa kunnioittaa Karitsaa.

3. Menkää, seuraavathan teitä siunaukset ystäväin. Rukouksin mukananne hekin työssä ovat näin. Ystäviä Kristuksen johtaa Henki yhteinen.

4. Menkää työhön, vainiolla vilja on jo kypsynyt. Odottaa vain leikkaajaansa sato tähkään ehtinyt. Herra käskee kiiruhtaa. Lyhteet talteen korjatkaa.
(Virsi 426:1,3,4)

10

307

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...........

lääkärisi ottaa vastaan vaikeitakin tapauksia

• no tuota
        ..........: "lääkärisi ottaa vastaan vaikeitakin tapauksia ..."
        ---
        Niin ottaakin.
        Juuri eilen soitinkin lääkärilleni. Sairastan parantumatonta aivosairautta. Olen inhimillisesti katsoen toivoton tapaus, ellei ylilääkärimme auta ja paranna.

• tämä,
        Tapio522 kirjoitti:

no tuota
        ..........: "lääkärisi ottaa vastaan vaikeitakin tapauksia ..."
        ---
        Niin ottaakin.
        Juuri eilen soitinkin lääkärilleni. Sairastan parantumatonta aivosairautta. Olen inhimillisesti katsoen toivoton tapaus, ellei ylilääkärimme auta ja paranna.

sinulle sallittu sairaus puhkaissut sinusta erityisen hengellisenkanavan. Usein ihmisestä riisutaan kaikki, heistä, jotka Jeesus valitsee sotilaikseen.
        Itse koen, että kokemani sairaudet, joista sain Jeesuksen kautta parantua, muuttivat minut aivan erilaiseksi, mitä olin ennen niitä sairauksia.

• tämä, kirjoitti:

sinulle sallittu sairaus puhkaissut sinusta erityisen hengellisenkanavan. Usein ihmisestä riisutaan kaikki, heistä, jotka Jeesus valitsee sotilaikseen.
        Itse koen, että kokemani sairaudet, joista sain Jeesuksen kautta parantua, muuttivat minut aivan erilaiseksi, mitä olin ennen niitä sairauksia.

"Usein ihmisestä riisutaan kaikki, heistä, jotka Jeesus valitsee sotilaikseen".
        --
        Vaikea tätä on itse sanoa, aavistella voi.
        Usein ajatellaan, että sairaus on kirous.
        Itse ajattelen pikemmin, että se voi koitua siunaukseksi. Meitä riisutaan niin monella tapaa.

Paavaliakin riisuttiin. Hän joutui toteamaan:
        "Vielä tänäkin hetkenä me kärsimme sekä nälkää että janoa, olemme alasti, meitä piestään, ja me kuljemme kodittomina,
        me näemme vaivaa tehden työtä omin käsin. Meitä herjataan, mutta me siunaamme; meitä vainotaan, mutta me kestämme;
        meitä parjataan, mutta me puhumme leppeästi; meistä on tullut kuin mikäkin maailman tunkio, kaikkien hylkimiä, aina tähän päivään asti". (1. Kor. 4:11-14).

• tämä, kirjoitti:

" Olisko sinulle sallittu sairaus puhkaissut sinusta erityisen hengellisenkanavan".
        ---
        Jokainen voi itse arvioida, onko näin.

Kerrompa pari tapausta, jotka liittyvät aiheeseemme lähetys.

Olin Loppiaisena 6.1.07 Pusulan kirkossa. Pappi piti hyvän saarnan.
        Kiitos siitä hänelle.

Hän kehoitti itämaan tietäjien tavoin noudattamaan Jumalan Sanan kehoituksia; ei olemaan vain Jumalan Sanan kuulijoita, vaan myös sen tekijöitä.

Saarnan aikana huomasin, että pieni hämähäkki kutoi verkkoaan edessäni olevan penkin alapuolelle.
        Kuinkahan satuinkin juuri istumaan siihen paikkaan.
        Hämmästelin, koska tuskimpa kirkossa on kovinkaan paljon saalista saatavana.
        Olikohan se nyt valinnut sopivan paikan verkolleen?
        Mietin mielessäni, että jospa Jumalalla on jotain sanottavaa tämän tapahtuman kautta. Jumala usein puhuu tavalla taikka toisella, mutta me emme aina huomaa sitä.

Kotona tarkemmin asiaa pohdittuani, huomasin, että loppiaisenahan muistellaan pakanakansoja, joille joulun lapsi toi uuden valon ja onnen.
        Lähetystyö on suuri ja kallis asia, johon voimme kaikki osallistua. Meitäkin kirkossa kehoitettiin Jeesuksen käskyn mukaan (Luuk. 24:47) viemään evankeliumin sanomaa eteenpäin.
        ---
        Pusulan kirkon hämähäkin verkko oli vielä tyhjä saaliista ja voi olla, ettei sitä tulekkaan.
        Kuinka on meidän verkkojemme laita? (Kuinka käy meidän hankkeillemme?)
        Pysyvätköhän nekin tyhjinä ?
        ---
        Kun olin taas vähän loppiaisen jälkeen sunnuntain jumalanpalveluksessa samaisessa kirkossa, muistui mieleeni tämä hämähäkki. Ajattelin taas, ettei kirkossa ole mitään ”saalistettavaa” näin talviaikaan.
        Ei mennyt kauaakaan, kun pieni kärpänen aivan suhahtaen lensi korvalehdelleni. Pelästyin ja nopeasti pudistelin sen lattialle jalkojeni juureen, jossa se vielä vähänaikaa liikkui.

Halusiko Jumala näin osoittaa, ettei meidän pitäisi olla epäuskoisia, vaan uskossa viedä evankeliumin sanomaa eteenpäin ”kaduille ja aitovierille”.

• Jumala
        Tapio522 kirjoitti:

" Olisko sinulle sallittu sairaus puhkaissut sinusta erityisen hengellisenkanavan".
        ---
        Jokainen voi itse arvioida, onko näin.

Kerrompa pari tapausta, jotka liittyvät aiheeseemme lähetys.

Olin Loppiaisena 6.1.07 Pusulan kirkossa. Pappi piti hyvän saarnan.
        Kiitos siitä hänelle.

Hän kehoitti itämaan tietäjien tavoin noudattamaan Jumalan Sanan kehoituksia; ei olemaan vain Jumalan Sanan kuulijoita, vaan myös sen tekijöitä.

Saarnan aikana huomasin, että pieni hämähäkki kutoi verkkoaan edessäni olevan penkin alapuolelle.
        Kuinkahan satuinkin juuri istumaan siihen paikkaan.
        Hämmästelin, koska tuskimpa kirkossa on kovinkaan paljon saalista saatavana.
        Olikohan se nyt valinnut sopivan paikan verkolleen?
        Mietin mielessäni, että jospa Jumalalla on jotain sanottavaa tämän tapahtuman kautta. Jumala usein puhuu tavalla taikka toisella, mutta me emme aina huomaa sitä.

Kotona tarkemmin asiaa pohdittuani, huomasin, että loppiaisenahan muistellaan pakanakansoja, joille joulun lapsi toi uuden valon ja onnen.
        Lähetystyö on suuri ja kallis asia, johon voimme kaikki osallistua. Meitäkin kirkossa kehoitettiin Jeesuksen käskyn mukaan (Luuk. 24:47) viemään evankeliumin sanomaa eteenpäin.
        ---
        Pusulan kirkon hämähäkin verkko oli vielä tyhjä saaliista ja voi olla, ettei sitä tulekkaan.
        Kuinka on meidän verkkojemme laita? (Kuinka käy meidän hankkeillemme?)
        Pysyvätköhän nekin tyhjinä ?
        ---
        Kun olin taas vähän loppiaisen jälkeen sunnuntain jumalanpalveluksessa samaisessa kirkossa, muistui mieleeni tämä hämähäkki. Ajattelin taas, ettei kirkossa ole mitään ”saalistettavaa” näin talviaikaan.
        Ei mennyt kauaakaan, kun pieni kärpänen aivan suhahtaen lensi korvalehdelleni. Pelästyin ja nopeasti pudistelin sen lattialle jalkojeni juureen, jossa se vielä vähänaikaa liikkui.

Halusiko Jumala näin osoittaa, ettei meidän pitäisi olla epäuskoisia, vaan uskossa viedä evankeliumin sanomaa eteenpäin ”kaduille ja aitovierille”.

antoi sinulle varmasti puhuttelun tuon hämähäkin verkon ja kärpäsen kautta, sillä me saamme heittää verkkomme sinne, mistä kukaan ei usko saalista lähtevän. Juuri tuonne syntisten ja sairaiden ja ihmisten halveksimien luokse meidän tulee mennä kertomaan saatavissa olevasta ilosta.

• Jumala kirjoitti:

antoi sinulle varmasti puhuttelun tuon hämähäkin verkon ja kärpäsen kautta, sillä me saamme heittää verkkomme sinne, mistä kukaan ei usko saalista lähtevän. Juuri tuonne syntisten ja sairaiden ja ihmisten halveksimien luokse meidän tulee mennä kertomaan saatavissa olevasta ilosta.

"...me saamme heittää verkkomme sinne,mistä kukaan ei usko saalista lähtevän".
        ---
        Luukkaan kertomus siitä, kuinka Pietari sai suuren kalansaaliin, on puhutteleva.

Pietari noudatti Jeesuksen kehoitusta viedä verkkonsa syvälle tiettyyn paikkaan (Luuk. 5:1-11).
        Koko edellisen yön Pietari on yrittänyt saalista, mutta sai pettyneenä todeta , että kaikki vaivannäkö oli turhaa.
        Mutta kun hän noudatti Jeesuksen käskyä, niin saalis oli mahtava.

Hämmästyneelle Pietarille Jeesus sanoi: ”…tästedes sinä saat saaliiksi ihmisiä".

• Itse asiassa tuo aiheesta poikinut keskustelu oli hyvin puhuttelevaa.

JK. Sairaudestasi huolimatta (tai juuri siitä syystä) näytät tuntevan hyvin Jumalan Sanan ja en lakkaa ihmettelemästä noita poimintojasi virsikirjasta ja esimerkkejä elävästä elämästä! Eihän tästä pitkää aikaa ole, kun otit puutarhan hoidosta elävän ja puhuttelevan esimerkin uskovien jaettavaksi.

• j.f. kiitos palautteestasi.
        Olen aina etsiytynyt Raamattupiireihin jo lähes kolmen kymmenen vuoden ajan ja ollut myös paljon Sanan kuulossa muutenkin.
        Virsistä pidän erikoisesti.

Juuri aikaisemmista hyvästä palautteestasi johtuen olen rohjennut laittaa "päivän sanan" loppuun jonkun pätkän aiheeseen liittyvästä virrestä.
        ---
        Kolossalaiskirjeen viimeinen teksti on huomenna.
        Jatkanko jostain muusta kirjeestä ja millä tavalla?
        Yksi ehdotukseni olisi Gal. kirje (Muidenkin ehdotukset ovat tervetulleita!). Kerroit joskus hiljakkoin tutkineesi sitä. Voisimme yhdessä jakaa ajatuksia siitä pienissä jaksoissa kerrallaan.
        Voisiko tätä "päivän sanaa" tehdä jotenkin tiimityönä? Esim. "alustajia" voisi vuorotella.

• Tapio522 kirjoitti:

j.f. kiitos palautteestasi.
        Olen aina etsiytynyt Raamattupiireihin jo lähes kolmen kymmenen vuoden ajan ja ollut myös paljon Sanan kuulossa muutenkin.
        Virsistä pidän erikoisesti.

Juuri aikaisemmista hyvästä palautteestasi johtuen olen rohjennut laittaa "päivän sanan" loppuun jonkun pätkän aiheeseen liittyvästä virrestä.
        ---
        Kolossalaiskirjeen viimeinen teksti on huomenna.
        Jatkanko jostain muusta kirjeestä ja millä tavalla?
        Yksi ehdotukseni olisi Gal. kirje (Muidenkin ehdotukset ovat tervetulleita!). Kerroit joskus hiljakkoin tutkineesi sitä. Voisimme yhdessä jakaa ajatuksia siitä pienissä jaksoissa kerrallaan.
        Voisiko tätä "päivän sanaa" tehdä jotenkin tiimityönä? Esim. "alustajia" voisi vuorotella.

Pohdit kysellen
        >>Jatkanko jostain muusta kirjeestä ja millä tavalla?
        Yksi ehdotukseni olisi Gal. kirje

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      494
      3977
    2. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      48
      3816
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      3049
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      90
      2260
    5. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      158
      2068
    6. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      105
      1760
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      132
      1624
    8. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1460
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      42
      1308
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1208
    Aihe