missä yksityisyyden raja

kaikki(en) pitää tietää

Taas yksi nolo tilanne tässä muutenkin aina ahdistavassa elämässä. Hakiessani lasta kotiin lapseni hoitaja puhui lapseen kohdistuvista kehityshäiriöepäilyistään talonsa pihaväen kuullen selkeästi ja kirkkaasti pitkän aikaa. On hyvä, että osataan epäillä alle kolmivuotiaalla olevan kehityshäiriön ja puhutaan siitä vanhemman kanssa. Nyt tiedämme olla enemmän tarkkaavaisina itsekin. Mutta kun siinä oli koolla muitakin aikuisia jotka kuulivat kaiken mitä halusivat jos halusivat. Mitä mieltä muut tästä, kun hoitaja ystävällisesti tivasi useita kertoja että olenko huomannut itse lapseni (autistisia) oireita? En kehdannut mainita mieleeni juontuvaa sanaa autismi muiden kuullen koska oireet johon hän viittasi on osa autistista käytöstä muiden kehityshäiröiden muassa. Olen täysjärkinen oppinut ihminen ja ymmärrän yhdelläkin sanomisella jos johonkin asiaan pitää kiinnittää huomiota. En kehtaa sanoa suoraan hoitajalle että loukkaannuin moisesta hokemisesta vaikka kyse onkin aivan pienestä lapsesta. Toivottavasti ei lapsi itse paljoa ymmärtänyt mistä puhuimme. Sorri vaan että olen niin herkkänahkainen ja ylpeä.

Ja on nähtävästi tullut aukko sivistykseeni josta nyt kuulin; nykyään kehityshäiriöihin pystytään puuttumaan jo alle kaksivuotiaiden kohdalla. Mitä kokemuksia tai tíetoa on muilla asiasta? Taasko pitää ryhtyä täyttämään yhtä sivistysaukkoa, jos vaikka lapsellani onkin jokin huomiota vaativa kehityshäiriö?

5

974

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • järkikin

      Mitä sitä täältä kyselemään. Ei ole edes mielipideasia. Sen kun teet valituksen asioidenne kailottamisesta.

    • hoitajalle

      heillä on VAITIOLOVELVOLLISUUS eli lapsesi aioita ei saa päästää MITÄÄN KAUTTA ulkopuolisille!

    • ???

      jos minulle kävisi noin, kyllä tekisin Välittömästi valituksen ylemmälle taholle. en ole valittajaihmisiä, mutta tuossa menee raja. Hoitaja on vaitiolovelvollinen, kuten lääkärit ja sairaanhoitajatkin. He tietävät sen itse vallan hyvin.
      Viis veisaa siitä mitä hoitaja ajattelee, sinun henkilökohtaisista asioistasi on puhuttu ulkopuolisten henkilöiden kuullen. Hoitaja on todellakin rikkonut vaitiolovelvollisuuttaan.
      Kerro hoitajalle olevasi loukkaantunut ja ilmoita, että haluat keskustella tuollaisista asioista kahden kesken. Voit vielä huomauttaa vaitiolovelvollisuudesta, jotta hän tietää sinun tietävän. Kenties puheet ulkopuolisille loppuvat.
      Minä kyllä loukkaantuisin tuosta todella. Asia on sama, kuin jos sinun lääkärisi asuisi samassa talossa kanssasi ja kuulisit hänen kailottavan potilastietojasi pitkin pihoja.
      Turhasta et loukkaantunut. Älä jätä asiaa tuohon, jotta hän ymmärtää toimia vastaisuudessa toisin.

    • saa sanoa

      ja pitääkin, hoitaja toimi asiattomasti.

      • Tämä on sitä

        jälkihoitoa, mitä täällä on esitetty. Siis se että tehdään hoitajan käytöksestä valitus. Sikäli olen asiasta samaa mieltä että hoitaja toimi asiattomasti ja tökerösti.

        Mutta mutta. Olen myös sitä mieltä että tilanteita ei pitäisi päästää siihen pisteeseen että tarvitaan jälkihoitoa, vaan epäkohtiin pitäisi puuttua heti alkuvaiheessa. Tuossa aloittajan kertomassa tilanteessa voi ihan hyvin tehdä niin, että sanoo jämäkästi jo hoitajan ensimmäiseen kysymykseen että kyllä, olen huomannut ja onkohan täällä paikkaa jossa voisimme puhua asiasta luottamuksellisesti sillä nämä asiat eivät ole mitään hiekkalaatikkokeskusteluja.

        Tiedän kyllä että tilanne ei ole helppo, varsinkin jos koko homma tulee niin sanotusti puun takaa eli hoitaja alkaa vaan yhtäkkiä yllättäen hölöttämään jostain arkaluontoisesta asiasta. Ja varsinkin jos vanhempi on luonteeltaan kiltti ja haluaa välttää hankalia tilanteita. Nähtävästi meidän vanhempien vaan pitäisi joissakin tilanteissa ottaa komento omiin käsiin kun muilla osapuolilla ei arvostelukyky riitä.

        No nih, tulipa tästä vuodatus. En tarkoittanut tölväistä alkuperäistä tai moittia hänen toimintaansa. Olet nimittäin aivan oikealla asialla, hoitaja toimi tökerösti!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 166
      4616
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      118
      4207
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2770
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1615
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe