Mitä mieltä olette, eikö meidän Jeesuksen seuraajina pitäisi ottaa enemmän vastuuta ympäristöasioista, Isän luoman kauniin maailman säilyttämisestä entisellään? Juuri koskaan saarnoissa ei puhuta siitä, miten huonossa jamassa maapallon asiat tällä hetkellä ovat. Olisi hienoa, jos kristityt kantaisivat evankeliumin levittämisen lisäksi vastuuta myös ympäristötietoisuuden lisäämisestä ja eläisivät omalta osaltaan esimerkillistä elämää.
Tämä asia tuli mieleeni, kun eräs tuttavani kysyi minulta miksi kristityt eivät välitä maapallon tilasta, vaan ovat vain sitä mieltä että eiväthän he ole täällä enää kärsimässä kun heidät temmataan Jeesuksen luo vaivanajan alettua. Voihan se olla että maapallo tuhoutuu väistämättä ja onhan tämä tuho ennustettu Sanassa jo kauan sitten. Minulle tuli kuitenkin surullinen olo siitä, että ei-kristityille on jäänyt sellainen kuva, että me olisimme vain pelastuksesta ja tuonpuoleisesta kiinnostuneita emmekä niinkään tästä planeetasta, jonka Jumala on iloksemme luonut niin kauniiksi.
Ehkä olen sitten itse ollut huono esimerkki tässä suhteessa? En tiedä. Nyt vain puhutaan niin paljon ilmastonmuutoksesta ja muusta, minusta ainakin tuntuu pahalta että ihmiset tuhoavat ahneudessaan ja itsekkyydessään elämänmahdollisuutensa. Olen kyllä yrittänyt kierrättää, matkustaa mahdollisimman vähän, elää ilman autoa, ostaa vain sen mikä on välttämätöntä, mutta olisiko aika tehdä ehkä enemmänkin? Liittyä vaikkapa johonkin ympäristöjärjestöön?
Halusin vain tietää, koskettaako tämä asia teitä kristittyjä?
Huoli luomakunnasta?
14
396
Vastaukset
- Pentecostal.1
Raamatun mukaan piakkoin, joten miksi turhaan murehtia ympäristön tilasta?
- umpihetero
osaatko yhtään sanoa että ehditkö sinä sitä ennen mahdollisesti töihin? tuskin, sanon minä. sillä eiväthän pummit tee työtä...
- frihet
umpihetero kirjoitti:
osaatko yhtään sanoa että ehditkö sinä sitä ennen mahdollisesti töihin? tuskin, sanon minä. sillä eiväthän pummit tee työtä...
Eiköhän sinun olisi hyvä jo vaihteeksi kääntää leveä.
- sinua..
pässinpäätä. 2000 vuottako on piakkoin. Jos se on 2000 vuotta, se voi olla myös 3000 vuotta. Eli saastutus ym. on siis sinusta ok?
Perhostyttö, kiitos avauksestasi!
Jo vuosia on varoiteltu energiakriisistä. Uskovina tiedämme, että muutenkin vaikeat ajat ovat edessämme meidänkin maassamme.
Nyt jo on hyvä tehdä valmisteluja, etteivät ne tule yllätyksenä.
Miten sen tekisimme?
Tässä muutamia hajanaisia ajatuksia:
1) Omavaraisuuteen pyrkiminen.
Mitä vähemmän me olemme riippuvaisia maailman instituutioista, sitä vähemmän meihin vaikuttavat niihin yhä kovemmin iskevät vaikeudet.
Meillä on myös paremmat edellytykset olla avuksi niille, jotka eniten kärsivät näissä koettelemuksissa.
---Itse aion tehdä polttopuita ja lisätä puutarhaviljelyksiä.
Myös muita luonnonantimia voisin hyödyntää enemmän.
2)Kunnon kohottaminen
Tänään monet ihmiset syövät hyvin epäterveellisesti ja ovat ylipainoisia sekä liikkuvat vähän.
Tulevassa kriisissä moni voi jää työttömäksi. Jos ei ole pitänyt kunnostaan huolta ja jos on tehnyt pääasiassa vain aivotyötä, voi olla vaikeaa totuttautua ruumiilliseen työhön.
Fyysinen valmistautuminen ja kunnon ylläpito ovatkin tulevaisuutta ajatellen kullan arvoisia asioita.
---Itse olen lisännyt liikuntaa.
Myös olen tarkempi sen suhteen, mitä suuhuni laitan. "Terve sielu terveessä ruumiissa".
Ehkäpä pulaikana kansanterveys tulee jopa paranemaankin.
Kun omavaratalous lisääntyy, niin ravinnon laatukin paranee ja niin myös kansanterveys.
Supermarketithan (ja oikeastaan koko elintarviketeollisuus) kiinnittävät huomiota vain ruokaineiden makuihin, mukavuuteen, houkuttelevaan ulkonäköön ja hintaan.
Ravinnepitoisuudelle ruuassa ei anneta suurtakaan arvoa.
---Minulla on kotikäyttöinen viljamylly. Jauhan sillä vain kerralla tarvitsemani määrän jauhoja puurooni.
Näin saan terveellistä lisäaineetonta luomu-uutisjauhoa, jossa luonnolliset vitamiinit, kivennäisaineet, hivenaineet ja entsyymit ovat tallella. Puuron maku ja ravintoarvo ovat vertaansa vailla.
Kommentteja!Olipa erityisen huolellisesti ja asiallisesti tehty aloitus.
Oman käsitykseni mukaan ponnistelumme tämän kauniiksi ja puhtaaksi luodun maapallomme elinolosuhteiden säilyttämiseksi ovat kauan sitten menetetyt. Näkemykseni on fataali; ihminen on tuhonnut ympäristöään ja maapallon luonnonvaroja määrätietoisesti itsekkäiden ja taloudellisten tavoitteittensa saavuttamiseksi. Meriin on upotettu betonitynnyreissä ydinjätteitä, otsoonikerros ohenee, kasvihuoneilmiö etenee, eläinlajeja kuolee sukupuuttoon päivittäin jne.
Maapallon tila johtuu Jesajan ilmoituksen mukaan ihmisestä. "Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton. Sentähden kirous kalvaa maata, ja sen asukkaat syystänsä kärsivät; sentähden maan asukkaat kuumuudesta korventuvat, ja vähän jää ihmisiä jäljelle" (Jes. 24:5-6). Tätä saatumista emme voi pysäyttää, sillä uskovaisten joukko maailmanlaajuisesti tarkastellen on, kuten Jeesus sanoi, "piskuinen lauma".
Edellä sanomastani johtuu, että uskovaiset eivät "panosta paljoakaan" maapallon pelastamiseksi, koska se on hyödytöntä. Mikäli ihmiskunta voisi pelastaa maapallon saastumiselta, sodilta ja tuholta niin Jumalan Sanan ilmoitus osoittautuisi vääräksi. Sanansa Hän kuitenkin toteuttaa maan päällä ja se pelastus, joka kohtaa ihmisen lisäksi myös eläinkuntaa ja luontoa, tulee Jumalan voimasta yliluonnollista tietä Jeesuksen palatessa maapallolle. Se on oleva ihmeellinen päivä.
Itse en fataalisesta katsantokannastani huolimatta halua elää kuin "siat rapakossa", mutta en toisaalta taistele tuulimyllyjä vastaan. Tiedän, että huoli elinolosuhteittemme huononemisesta ja maapallon saastumisesta painavat raskaana monien ihmisten mieltä. En moiti heitä yrityksistä hidastaa saastumisprosessia omalla panoksellaan, mutta en näe pienintäkään onnistumisen mahdollisuutta.
Olen keskustellut joidenkin ihmisten kanssa näistä asioista ja heillä on yhä uskoa siihen, että tiedemiehet ja teknologia pelastaa maapallomme. Kuitenkin elämme jo ajassa, josta Jeesus sanoi näin: "Ja on oleva merkit auringossa ja kuussa ja tähdissä, ja ahdistus kansoilla maan päällä ja epätoivo, kun meri ja aallot pauhaavat. Ja ihmiset menehtyvät peljätessään ja odottaessaan sitä, mikä maanpiiriä kohtaa; sillä taivaitten voimat järkkyvät" (Lk. 21:25-26). Olen monasti miettinyt Jeesuksen sanoja "taivasten voimat järkkyvät" (kr. dynameis ton uranon saleuthesontai). Kreikassa sana "uranos" näyttää merkitsevän nykyisin sanakirjassa sekä taivasta että alkuainetta urania. Onko Jeesuksen sanoilla sitten yhteyttä päiviimme, kun olemme tulleet aikaan, jossa ihmiset pelkäävät mikä maanpiiriä kohtaa, kun uranien voimat järkkyvät. Jääköön jokaisen itsensä harkittavaksi.- Kiinnostunut!
Taivas = ουρανός, ουρανός , ουράνια, παράδεισος , ουράνια
Uraani = ουράνιο
Hmm. pieni ero siinä on, mutta juurisana ilmeisesti sama. Näin siis nykykreikaksi. Antiikin kreikasta en tiedä. Kirjaimet eivät liene kopioudu näytölle aivan näköisinään. j.f. "Olen monasti miettinyt Jeesuksen sanoja "taivasten voimat järkkyvät" (kr. dynameis ton uranon saleuthesontai). Kreikassa sana "uranos" näyttää merkitsevän nykyisin sanakirjassa sekä taivasta että alkuainetta urania".
---
2Pt 3:10 Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja ALKUAINEET kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat.
2Pt 3:12 teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja ALKUAINEET kuumuudesta sulavat!- Peku `
Maapallon tila johtuu kyllä ihmisistä ja pääasiassa juuri kristityistä suurimpina saastuttajina.
""Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton""
Lailla ja käskyillä ei ole merkitystä vaan sillä että kristityt tuhosivat luonnon ja tappoivat luonnonantimiin perustuvat uskonnot ihmisineen.
Kristityt tappoivat tai tuhosivat Amerikasta ja Afrikasta kaikki luonnonuskonnot jotka kunnioittivat luontoa eikä ottaneet maasta mitään ylimääräistä. Peku ` kirjoitti:
Maapallon tila johtuu kyllä ihmisistä ja pääasiassa juuri kristityistä suurimpina saastuttajina.
""Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton""
Lailla ja käskyillä ei ole merkitystä vaan sillä että kristityt tuhosivat luonnon ja tappoivat luonnonantimiin perustuvat uskonnot ihmisineen.
Kristityt tappoivat tai tuhosivat Amerikasta ja Afrikasta kaikki luonnonuskonnot jotka kunnioittivat luontoa eikä ottaneet maasta mitään ylimääräistä.Niin, se oli minun käsitys. Omasta mielestäni "lailla ja käskyillä" oli merkityksensä, sillä ne olisivat suojelleet sekä luontoa että ihmisiä ja varsinkin kristittyjä ahneudelta.
Kristinuskonnon varjolla on tehty hirmutöitä ja asiaintila jatkuu ja pahenee. Olen käsittänyt, että kommunistisissa valtioissa luonnon suojeleminen ja ihmisarvon kunnioitus ovat myös retuperällä ja maahan poljettuja.
Uskonnollisuus, vallanhalu ja rahanhimo; ne ovat varsinkin [muka] kristillisen läntisen maailman kolme perkeleellisintä pylväsrakennetta. Mitä siis "isä perkele" edellä, täynnä ahneutta, valhetta, vallanhimoa ja väkivaltaa, sitä "lapset" perässä.
Jatkoja. Poistun päätteeltä ehtoopalalle.Tapio522 kirjoitti:
j.f. "Olen monasti miettinyt Jeesuksen sanoja "taivasten voimat järkkyvät" (kr. dynameis ton uranon saleuthesontai). Kreikassa sana "uranos" näyttää merkitsevän nykyisin sanakirjassa sekä taivasta että alkuainetta urania".
---
2Pt 3:10 Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja ALKUAINEET kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat.
2Pt 3:12 teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja ALKUAINEET kuumuudesta sulavat!Pietari sanoo, että alkuaineet siis hajoavat kuumuudesta. Kuuma on tuli, kun uraani hajoaa ja siinä vapautuvat voimat ovat valtavia.
Ehkäpä tuo tulkintani taivasten voimista ei olekaan aivan metsässä.
Muuten, oli aika, jolloin tieteellinen fakta osasi kertoa, ettei alkuaineita voi hajoittaa. Luin jostain artikkelin siitä. Tämä olikin tieteellistä faktaa vielä 1900-luvun alussa. Itse en ole perustanut tieteiden varaan, koska elämäni aikana niin moni tieteellinen fakta on heittänyt häränpyllyä.
- Yes.
Suomea siunataan taas.
- Yes...
Suomea siunataan taas. Myös kasvukausi pitenee ja elinkeinoelämä ei voi riistää enää ihmisiä. Lämmityskulut pienenee, kilpailu euroopan kanssa tasapuoilistuu. Hieno juttu kaikenkaikkiaan. Turha pelotella sielunvihollisen valheilla ja kettutytttöjutuilla, ne on anarkiaa, siis syntiä.
enemän pitäisi kiinnitää huomiotta ympäristöön.itse laitan roskat roskikseen ja koitan lajitella roskat ja ruuanjätteet(lähinnä kahvinporot)kompostiin,mutta itsekin saan välillä kattoo peiliin.jos uskovainen roskaa ympäristöä,niin ei oikein heijasta hengenhedelmää.osallitutaan mekin roska päivässä kampanjaan.terveisin aki
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4093437Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3151571En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n851379- 1101377
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991338Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591296- 481199
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi811115Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa291007- 34913