asbergerikään

ei oikeuta_huorittelemaan

Sanokaa mitä sanotte. Meilläkin on asbergeri lapsi (17v) kotona. Ja kuri se on silti, silmille ei tulla.

Minusta tuollaisessa tapauksessa pitäisi saada nostaa oikeusjuttu kunnianloukkauksesta, kunnia se on opettajallakin.

Häpeämättömiä ovat vanhemmat jotka vielä nostavat huorittelevan lapsensa puolesta oikeusjutun kun joku häntä vaivautuu kasvattamaan, eli tekemään sen mitä vanhemmat eivät itse ole tehneet.

47

3994

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cheetah.grrr

Minulla on 10 vuotias asperger-poika. Hänkään ei tule silmille. Raivokohtauksia tulee, mutta vain kotona. Koulussa tulee muut oireet vahvemmin esille. MUTTA jokainen asperger-lapsi on myös erilainen. Vaikka sinulla ja minulla on sellainen asperger-lapsi kuin on, niin meistä ei kukaan kai ihan tarkkaan tiedä, kuinka hyvin tuon kyseisen asperger-lapsen vanhemmat ovat kasvatustyönsä tehneet. Ja kun vielä kaiken lisäksi kyse on usein perinnöllisistä tekijöistä, niin hyvin on hyvin todennäköistä, että vanhemmista jompi kumpi voi stressaavassa tilanteessa, jossa kokee epäoikeudenmukaisuutta, syyllistyä ala-arvoiseen käytökseen. Tunteet voi kuumentua puolin ja toisin.

Kyseisen lapsen vanhemmista tuntuu varmasti todella kurjalta se, että heidän on leimattu huonoiksi kasvattajiksi. Itse olen omien lapsieni kautta ainakin oppinut sen, että omassa työssäni luokanopettajana en ensimmäisenä osoita vanhempia ja syyllistä heitä.

Itse ymmärrän myös hyvin tuota opettajaa. On harmi, että asiaa pitää puida oikeudessa asti, mutta toisaalta toivottavasti tämä edes hieman saisi joitain kunnallispolitikkoja miettimään, miten niitä asioita pitäisi hoitaa.

Mutta lehtikirjoitusten perusteella ei kyllä kannattaisi alkaa haukkumaan vieraita ihmisiä. Luulisi sinunkin erityislapsen vanhempana hieman ymmärtävän, että asiat eivät aina ole sitä, miltä näyttää.

• ???

Sinunko mielestäsi on hyväksyttävää, että jonkun lapsen Asperger-oireyhtymään kuuluu "huorittelu" ja tavaroiden paiskominen luokkatilassa? Se on HUONOA KÄYTÖSTÄ. Ja kyllä tosiasia on se, että vanhemmat ovat ensisijaisesti vastuullisia lapsensa käytöksestä tai käytöstapojen puutteesta. Kukapa muukaan?

• mitenhän on
        ??? kirjoitti:

Sinunko mielestäsi on hyväksyttävää, että jonkun lapsen Asperger-oireyhtymään kuuluu "huorittelu" ja tavaroiden paiskominen luokkatilassa? Se on HUONOA KÄYTÖSTÄ. Ja kyllä tosiasia on se, että vanhemmat ovat ensisijaisesti vastuullisia lapsensa käytöksestä tai käytöstapojen puutteesta. Kukapa muukaan?

Vaikken tapausta tunne, niin käy vaan mielessä että onkohan siinä nyt diagnoosi mennyt oikein. Huorittelu ja tavaroiden paiskominen voi selittyä paremmin jollain muulla kuin aspergerilla. Toisaalta ehkä lapsella on joku akuutimpi kriisi jota oireilee ja se, että on lisäksi asperger, ei ole koko selitys... Alkuperäiselle kirjoittajalle on sanottava, että ei kuulosta KÄYTÖSTAPA asialta tuo, tyyliin "ollaanpas kohteliaita". Ja jos tuo onkin aspergerlapsi, niin mitä auttaisi puuttua tilanteeseen asenteella, että opetetaanpas nyt vähän kohteliaita käytöstapoja?? Luulisi todella, että jos sinulla itsellä on aspergerlapsi, niin ymmärtäisit asiaa vähän laajemmin.

• cheetah.grrr
        ??? kirjoitti:

Minun mielestäni huorittelu ei ole koskaan hyväksyttävää. Mutta valitettavasti sellaista käytöstä kohtaa. Ja käytös voi johtua monista eri syistä.

Asperger-lapsi voi muuten oireilla luokkatilanteessa juuri tuolla tavalla, jos hänellä ei ole ollut riittäviä tukitoimia. Silloin asperger-oireiyhtymä saa rinnalleen toki jo muita diagnooseja, mutta syy ei todellakaan ole välttämättä kasvatuksen puutteesta. Olen pahoillani, jos joku ei voi tätä asiaa ymmärtää.

Hyvää jatkoa!

• huorittelua!

Ja silloin on huonosti kasvatettu jos huorittelee, siinä ei ole mitään epäselvää!

• ???
        cheetah.grrr kirjoitti:

Minun mielestäni huorittelu ei ole koskaan hyväksyttävää. Mutta valitettavasti sellaista käytöstä kohtaa. Ja käytös voi johtua monista eri syistä.

Asperger-lapsi voi muuten oireilla luokkatilanteessa juuri tuolla tavalla, jos hänellä ei ole ollut riittäviä tukitoimia. Silloin asperger-oireiyhtymä saa rinnalleen toki jo muita diagnooseja, mutta syy ei todellakaan ole välttämättä kasvatuksen puutteesta. Olen pahoillani, jos joku ei voi tätä asiaa ymmärtää.

Hyvää jatkoa!

saako Asperger-lapsi huoritella ja paiskoa tavaroita? Pitääkö meidän vaan "ymmärtää", koska hänellä on sairaus?

Miksi 50 vuotta sitten eivät "Asperger-lapset" huoritelleet opettajiaan? SIKSI, KOSKA HEILLE OLI OPETETTU KÄYTÖSTAVAT JA TUOLLAISTA KÄYTÖSTÄ PIDETTIIN TÄYSIN SOPIMATTOMANA! EIKÄ HEIDÄN SOPIMATONTA KÄYSTÖSTÄÄN MYÖSKÄÄN "YMMÄRRETTY", KOSKA HÄNELLÄ ON SELLAINEN SAIRAUS, MIKÄ PISTÄÄ KIROILEMAAN! Kyseisellä lapsella voi vallan mainiosti olla Asperger, mutta sen lisäksi myös varsin brutaalit käytöstavat, jotka vaatisivat paljonkin ohjantaa!

Olen aivan varma, että näiden huorittelevien lasten kotona asuu vanhempia, jotka eivät yksinkertaisesti viitsi nähdä vaivaa kitkeäkseen sikamaiset käytöstavat pois!

• eivät..
        ??? kirjoitti:

saako Asperger-lapsi huoritella ja paiskoa tavaroita? Pitääkö meidän vaan "ymmärtää", koska hänellä on sairaus?

Miksi 50 vuotta sitten eivät "Asperger-lapset" huoritelleet opettajiaan? SIKSI, KOSKA HEILLE OLI OPETETTU KÄYTÖSTAVAT JA TUOLLAISTA KÄYTÖSTÄ PIDETTIIN TÄYSIN SOPIMATTOMANA! EIKÄ HEIDÄN SOPIMATONTA KÄYSTÖSTÄÄN MYÖSKÄÄN "YMMÄRRETTY", KOSKA HÄNELLÄ ON SELLAINEN SAIRAUS, MIKÄ PISTÄÄ KIROILEMAAN! Kyseisellä lapsella voi vallan mainiosti olla Asperger, mutta sen lisäksi myös varsin brutaalit käytöstavat, jotka vaatisivat paljonkin ohjantaa!

Olen aivan varma, että näiden huorittelevien lasten kotona asuu vanhempia, jotka eivät yksinkertaisesti viitsi nähdä vaivaa kitkeäkseen sikamaiset käytöstavat pois!

..normaalitkaan lapset huoritelleet opettajia/vanhempiaan tai haukkuneet toisiaan homoiksi. 2007 joka toinen sana on homo tai v*ttu tai vastaava yhdeksällä kakaralla kymmenestä.

• ymmärtävän
        cheetah.grrr kirjoitti:

Hyvää jatkoa!

itsekkään. Huorittelulla ja asbergerillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, silkka tekosyy.

Kuulut vedätettävien luokkaan jos toista uskot, ja samalla todella sääliksi käyt.

Asbergerissä oireet ovat sellaisia ettei potilas niille mitään voi, mutta huorittelu ei todellakaan kuulu niihin. Kas sille voi, ja se on vapaa-valintainen juttu. Ei se lapsi muitakaan ihmisiä huorittele. Ja pikkuhiljaa toki oppii ettei kannata huoritella ketään tai turpaan tulee.

Selvä ero on oireella ja sitten opitulla vedätyksellä.

• Jos Asp. on
        ??? kirjoitti:

tosiaankin neurologinen, perimään liittyvä sairaus, niin miten nämä käytöshäiriöiset hirviöt ovat nyt vasta 90-luvulla putkahtaneet esiin.

Eivät ne geenit muutamassa vuosikymmenessä (eivätkä edes sadoissa vuosissa) muutu yhtään miksikään. Juupa juu, nyt on yhtäkkiä tupsahtanut huorittelugeeni ihmisen DNA:han..

Kun ei osata kasvattaa, niin ei osata.. so simple.

• idiootit
        ymmärtävän kirjoitti:

itsekkään. Huorittelulla ja asbergerillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, silkka tekosyy.

Kuulut vedätettävien luokkaan jos toista uskot, ja samalla todella sääliksi käyt.

Asbergerissä oireet ovat sellaisia ettei potilas niille mitään voi, mutta huorittelu ei todellakaan kuulu niihin. Kas sille voi, ja se on vapaa-valintainen juttu. Ei se lapsi muitakaan ihmisiä huorittele. Ja pikkuhiljaa toki oppii ettei kannata huoritella ketään tai turpaan tulee.

oppia edes kyseisen oireyhtymän kirjoitusasu, kun siitä niin kovasti täällä väittelette.

Jostain syystä tuntuu vakuuttavammilta puheenvuorot, jossa edes tiedetään, mistä puhutaan...

Mutta kanssasi olen joka tapauksessa tismalleen samaa mieltä.

• puppua!
        eivät.. kirjoitti:

..normaalitkaan lapset huoritelleet opettajia/vanhempiaan tai haukkuneet toisiaan homoiksi. 2007 joka toinen sana on homo tai v*ttu tai vastaava yhdeksällä kakaralla kymmenestä.

Ei ainakaan täällä meidän asuinalueellamme ole näin. Mutta jos jossain somalislummissa asut, niin en siitä osaa sanoa.

Ihan potaskaa, että nuoriso käyttäytyisi mitenkään sen huonommin kuin ennenkään, päinvastoin.

• samaa mieltä....!!!!
        idiootit kirjoitti:

oppia edes kyseisen oireyhtymän kirjoitusasu, kun siitä niin kovasti täällä väittelette.

Jostain syystä tuntuu vakuuttavammilta puheenvuorot, jossa edes tiedetään, mistä puhutaan...

Mutta kanssasi olen joka tapauksessa tismalleen samaa mieltä.

hahahahhhh, vakuuttavaltahan se kuulostaa!

• vastaus..
        Jos Asp. on kirjoitti:

tosiaankin neurologinen, perimään liittyvä sairaus, niin miten nämä käytöshäiriöiset hirviöt ovat nyt vasta 90-luvulla putkahtaneet esiin.

Eivät ne geenit muutamassa vuosikymmenessä (eivätkä edes sadoissa vuosissa) muutu yhtään miksikään. Juupa juu, nyt on yhtäkkiä tupsahtanut huorittelugeeni ihmisen DNA:han..

Kun ei osata kasvattaa, niin ei osata.. so simple.

"miten nämä käytöshäiriöiset hirviöt ovat nyt vasta 90-luvulla putkahtaneet esiin."

Koska vielä 60- ja 70-luvulla heidät suljettiin laitoksiin ja asiat salattiin.

Te, jotka ette asioista tiedä. Minulla on ns. hyväkäytöksinen AS-lapsi, lievä tapaus. Hän on saanut naapuruston nimenomaan ihastumaan ylikorrektilla käytöksellään. Ongelmia ei ulkopuolinen näe. Koulussakaan ei tuollaisia raivareita ollut. Mutta hän on kolmevuotiaasta asti puhunut monotonisella äänellä, kuin lukisi kirjaa. Niitä kirjoja hän lukikin kolmevuotiaana. Sen lisäksi hän ei osannut lainkaan juosta tai hypätä kolmevuotiaana - sellaista ei voi kasvatuksella saada aikaan. Hermostumista on aiheuttanut mm. hienomotorinen kömpelyys. Hermostumistilanteet ovat olleet yllättäviä, esimerkiksi kun reittiä kirjastoon on jouduttu tietyöntakia muuttamaan.

Juuri sinun kaltaisellasi ei olisi taitoa aspergerlasta kasvattaa. Omalle lapselleni olisi takuulla 50-luvun systemaattinen koulu sopinut, missä pysytään samalla turvallisella alueella koko ajan ja sama lukujärjestys koko vuoden. Sen sijaan nykykoulu on ihan liian levoton kaikkine retkineen, ryhmätöineen yms.

Aspergereja on ollut aina. Appenikin oli omituinen ja tehnyt lapsena kaikkia kolttosia, mutta silloin oli vallalla koko kylä kasvattaa meininki. Näistä entisajan erityislapsista on hirmuinen osa alkoholiparantoloissa ja mielisairaaloissa - jos heitä olisi hoidettu lapsena, hyvin moni olisi työkykyisiä. Meidän aspergerillamme on kykyjä, joita ei monella nt-lapsella ole, ei neroutta, vaan erikoisuuksia: Kykeni parivuotiaana kasaamaan parinsadan palapelin nurinpäin yms tai muistamaan pitkiä satukirjoja sanasta sanaan ulkoa. Ennen tätä pidettiin neroutena ja "nerojen" annettiin ollakin hiukan erikoisia, mutta kuten tuolla toisaalla sanottiin, tämä on vain kyky oppia asioita ulkoa. Omalta luokaltani yksi tämäntyyppinen eristynyt "nerona" pidetty on kuollut alkoholin käyttöön. Nyt vasta tajuan, kuinka samankaltainen hän oli lapseni kanssa.

• sekavaksi
        vastaus.. kirjoitti:

"miten nämä käytöshäiriöiset hirviöt ovat nyt vasta 90-luvulla putkahtaneet esiin."

Te, jotka ette asioista tiedä. Minulla on ns. hyväkäytöksinen AS-lapsi, lievä tapaus. Hän on saanut naapuruston nimenomaan ihastumaan ylikorrektilla käytöksellään. Ongelmia ei ulkopuolinen näe. Koulussakaan ei tuollaisia raivareita ollut. Mutta hän on kolmevuotiaasta asti puhunut monotonisella äänellä, kuin lukisi kirjaa. Niitä kirjoja hän lukikin kolmevuotiaana. Sen lisäksi hän ei osannut lainkaan juosta tai hypätä kolmevuotiaana - sellaista ei voi kasvatuksella saada aikaan. Hermostumista on aiheuttanut mm. hienomotorinen kömpelyys. Hermostumistilanteet ovat olleet yllättäviä, esimerkiksi kun reittiä kirjastoon on jouduttu tietyöntakia muuttamaan.

Juuri sinun kaltaisellasi ei olisi taitoa aspergerlasta kasvattaa. Omalle lapselleni olisi takuulla 50-luvun systemaattinen koulu sopinut, missä pysytään samalla turvallisella alueella koko ajan ja sama lukujärjestys koko vuoden. Sen sijaan nykykoulu on ihan liian levoton kaikkine retkineen, ryhmätöineen yms.

Aspergereja on ollut aina. Appenikin oli omituinen ja tehnyt lapsena kaikkia kolttosia, mutta silloin oli vallalla koko kylä kasvattaa meininki. Näistä entisajan erityislapsista on hirmuinen osa alkoholiparantoloissa ja mielisairaaloissa - jos heitä olisi hoidettu lapsena, hyvin moni olisi työkykyisiä. Meidän aspergerillamme on kykyjä, joita ei monella nt-lapsella ole, ei neroutta, vaan erikoisuuksia: Kykeni parivuotiaana kasaamaan parinsadan palapelin nurinpäin yms tai muistamaan pitkiä satukirjoja sanasta sanaan ulkoa. Ennen tätä pidettiin neroutena ja "nerojen" annettiin ollakin hiukan erikoisia, mutta kuten tuolla toisaalla sanottiin, tämä on vain kyky oppia asioita ulkoa. Omalta luokaltani yksi tämäntyyppinen eristynyt "nerona" pidetty on kuollut alkoholin käyttöön. Nyt vasta tajuan, kuinka samankaltainen hän oli lapseni kanssa.

Äskeinen juttuni on vähän sekava. Lapseni siis pajatti kirjoja ulkoa kaksivuotiaan ja luki niitä itse kolmevuotiaana. N. nelivuotiaana ymmärsi selvästi lukemansa. Siinä ei ole ihmeellistä, pidän itseäni normaalina ja olen oppinut lukemaan nelivuotiaana, enkä ole mikään tavallista tallaajaa kummempi minäkään.

Oma lapseni olisi selvinnyt takuulla ilman diagnoosia, mutta sitä tarvitsi päiväkoti. Lapsella ei ollut ryhmätyökykyjä. Toiset mm. eivät osanneet asioita tarpeeksi ja hän hermostui. Hänen hermostumisensa eivät ole ollet mitään tavaran heittelyä tai nimittelyä vaan raivareita ilman aggressioita, kuitenkin tavallista kiukuttelua voimakkaampia - kotona pärjäsin hyvin, päiväkoti ei. Ongelmia on tuottanut myös hitaus tai väärän väärinen vaate. Motorinen liikkuminen on edelleen kömpelöä. Tiedän pari tapausta, jotka eivät kykene luistelemaan tai ajamaan pyörällä ollenkaan, eikä sitä voi kasvatuksella estää. Ennen, esim. 50-luvulla, ei välttämättä ollut kaikilla polkupyöriä ja luistimia, joten tällaisiin ei osattu kiinnittää huomioita. Puolisonikaan, 43, ei ole koskaan luistellut.

• on..
        samaa mieltä....!!!! kirjoitti:

hahahahhhh, vakuuttavaltahan se kuulostaa!

Mielestäni on täysin toisarvoista jonkun vierasperäisen sanan kirjoitusasu. Kirjoitusvirheisiin puuttuminen kuulostaa ihan lukiolaiselta.

• se on..
        on.. kirjoitti:

Mielestäni on täysin toisarvoista jonkun vierasperäisen sanan kirjoitusasu. Kirjoitusvirheisiin puuttuminen kuulostaa ihan lukiolaiselta.

..että haukutaan toisten kasvatus ja sitten itse käyttäydytään netissä huonosti. Hyvin kasvatettu käyttäytyy hyvin myös nimettömänä verkossa. Ei aikuisellakaan ole oikeutta huonoon käytökseen, edes nimettömänä.

• Nykyään on
        vastaus.. kirjoitti:

huomattavasti suurempi osa lapsista laitoshoidossa kuin esim. 60-luvulla. Määrä on noin kaksikymmenkertaistunut.

Miten tämä sopii teoriaasi, että ENNEN tapaukset lakaistiin laitoksiin?

Minun teoriani on, että ennen suvaittiin erilaisuutta ilman, että tarvittiin joka asiaan jokin kielellisesti vierasperäinen kirjainyhdistelmä. Jotkut nyt olivat tyhmempiä (kielletty sana), kömpelömpiä, hitaampia jne. ihan luonnostaan.

Nykyäänhän ei lapsen tarvitse kuin kaatua pyörällä, niin jo on laaja-alainen neurologinen häiriö meneillään... DFGY. Odotetaan taas viisi vuotta, niin eiköhän ole uudet "syndroomat" taas keksitty.

• ytimessä
        Nykyään on kirjoitti:

huomattavasti suurempi osa lapsista laitoshoidossa kuin esim. 60-luvulla. Määrä on noin kaksikymmenkertaistunut.

Miten tämä sopii teoriaasi, että ENNEN tapaukset lakaistiin laitoksiin?

Minun teoriani on, että ennen suvaittiin erilaisuutta ilman, että tarvittiin joka asiaan jokin kielellisesti vierasperäinen kirjainyhdistelmä. Jotkut nyt olivat tyhmempiä (kielletty sana), kömpelömpiä, hitaampia jne. ihan luonnostaan.

Nykyäänhän ei lapsen tarvitse kuin kaatua pyörällä, niin jo on laaja-alainen neurologinen häiriö meneillään... DFGY. Odotetaan taas viisi vuotta, niin eiköhän ole uudet "syndroomat" taas keksitty.

Kyllä, ennen suvaittiin erilaisuutta mutta myös ei suvaittu. Tyhmäksi leimaaminen oli hyvin yleistä. Mutta väitetään, että hyvin suuri osa vankiloiden ja mielisairaaloiden asukeista on hoitamattomia tapauksia. Neurologiseen diagnoosiin ei riitä pelkkä käytöshäiriö, vaan yleensä siinä on kehitysviivettä tai vaikeuksia joillain alueilla mukana: puheessa, motoriikassa, sosiaalisuudessa, joskus näissä kaikissa.

Saan viestistäsi rivien välistä, että tarkoitat laitoksella psykiatrista hoitoa - minä kuitenkaan en. Niissä on paljon eri syistä psyykkisesti oireileiva lähtökohdiltaan terveitä lapsia ja nuoria, erityislapsia myös, mutta se on heille usein väärä paikka! Aikuisia autisteja yms. sekä vaikeita että lieviäkin tapauksia on esim. kehitysvammaisten hoitolaitoksissa tai suojatyöpaikoissa - näistä moni olisi työkykyinen, jos olisi lapsena hoidettu. Se lapsena hoitaminen ei tarkoita survomista 30 oppilaan luokkaan ilman tukitoimia. Ennenhän oli niin, että kaupungeissa ja kirkonkylillä oli todella suuria luokkia - ja niissä oli todella paljon ongelmatapauksia. Sen sijaan maalta tuli "kiltit" lapset pienestä koulusta. Muistan itse, kuinka minut kirkonkyläläisenä siirrettiin levottomien "kylän lasten" ryhmästä kilttien maalaislasten ryhmään, kun en hiljaisena pärjännyt niiden ongelmalasten kanssa. Minun luokallani oli ekaluokalla montakin sellaista, joita ei nykykoulussa laitettaisi tavalliseen luokkaan. Meitä oli n. 30. Heitä sanottiin selän takana hulluiksi, tyhmiksi yms. Opettajat "pärjäsivät" pahimpien kanssa jättämällä heidät luokalleen toisen opettajan hoiviin. Kaksi tällaista tapausta muistan.

• cheetah.grrr
        ??? kirjoitti:

En ymmärrä, miksi täällä ei osata lukea vastauksia! Huorittelu ja tarvaroiden paiskominen ei ole hyväksyttävää. Mutta niitä asioita ei kaikilta lapsilta kitketä vain kasvattamalla. Tarvitaan muitakin asioita tueksi.

Tietenkin tiedän, että on paljon vanhempia, jotka eivät kykene kasvattamaan, mutta useimmiten näihin vanhempiin törmää niiden lasten kanssa, joilla ei ole neurologista sairautta. Perään kuulutan sitä, että ei oltaisi suoralta kädeltä tuomitsemassa vanhempia, koska sivullinen ei voi tietää asioiden oikeaa laitaa.

Kyseinen lapsi tarvitsee todella ohjantaa, mutta sinä et todellakaan voi tietää, kuinka paljon häntä kotona ohjataan ja kasvatetaan. Koulun riittävät tukitoimet ja resurssit ovat tässä tapauksessa ERITTÄIN tärkeät. En minäkään tiedä, vaikka kyseisen oppilaan vanhemmat olisivat täysin voimattomia kasvattajia, mutta en voi sitä todellakaan tietää!

Et taida kovin paljon olla perehtynyt asperger-ihmisiin. Elän tätä elämääni erityislasten ja erityismiehen kanssa ja kyllä näen joka päivä niitä tuomitsevia katseita, vaikka mielestäni meidän lapset osaavat kaikesta huolimatta käyttäytyä. Mutta monet kokevat silti, että lapsemme ongelmat johtuvat kasvatuksesta. Olen siksi oppinut ymmärtämään paremmin perheitä, jotka painivat näiden samojen asioiden kanssa. Siinä ei paljon lohduta, että kumma että 50 vuotta sitten ei ollut muka samanlaisia ongelmia. Meillä tämä menee suvussa, ja kyllä meillä on ainakin 100 vuoden ajalta näyttöä, että ongelmia on ollut!

• cheetah.grrr
        ymmärtävän kirjoitti:

Säästä säälisi.

En elä tätä elämääni uskomisen varassa. Mutta täällä palstalla näyttää pyörivän kaikenlaisia mututuntemuksia ja uskomuksia. Yritin hieman valaista, että lapsen käytöksen taustalla ei aina ole huono kasvatus. Jos todella väität, että kaikki asperger-lapset voivat raivokohtauksen tullessa hillitä kielenkäyttönsä, niin elät itse uskomuksen ja luulon varassa. Sinua ei käy sääliksi. Minua käy sääliksi kaikki väärinymmärretyt lapset. Jos luulet, että annan asperger-oppilaiden tai oman asperger-lapsen vedättää, niin se on vain sinun luulosi. Yleensä opettajia syytetään siitä, etteivät he ymmärrä näitä lapsia.. Mutta täällä siis ollaan sitä mieltä yleisesti, että kurilla kaikki ongelmat hoituu.

• lainattua tekstiä
        cheetah.grrr kirjoitti:

Säästä säälisi.

En elä tätä elämääni uskomisen varassa. Mutta täällä palstalla näyttää pyörivän kaikenlaisia mututuntemuksia ja uskomuksia. Yritin hieman valaista, että lapsen käytöksen taustalla ei aina ole huono kasvatus. Jos todella väität, että kaikki asperger-lapset voivat raivokohtauksen tullessa hillitä kielenkäyttönsä, niin elät itse uskomuksen ja luulon varassa. Sinua ei käy sääliksi. Minua käy sääliksi kaikki väärinymmärretyt lapset. Jos luulet, että annan asperger-oppilaiden tai oman asperger-lapsen vedättää, niin se on vain sinun luulosi. Yleensä opettajia syytetään siitä, etteivät he ymmärrä näitä lapsia.. Mutta täällä siis ollaan sitä mieltä yleisesti, että kurilla kaikki ongelmat hoituu.

Sain tämän tekstin (laajemman) tutulta opintoihini liittyen. Valitettavasti en viitsinyt kirjoittaa sitä kokonaan, enkä myöskään nyt muista kenen tekstiä tämä oli, mutta aiheeseen sopivia argumentteja!

..."Mikään temperamentti ei oikeuta ihmistä tekemään mitä haluaa ja rikkomaan yhteisön sääntöjä. Joskus saattaa olla vaikea hillitä itseään, mutta kenelläkään ei tule olla erityisoikeuskia sen taikia, että hänellä on räiskyvä temperamentti..."

Kaikenlaisilla temperamenteilla varustetuille ihmisille voidaan asettaa noudatettavaksi samat yheiskunnan ja sosiaalisen vuorivaikutuksen säännöt, mutta kasvatus, joilla tämä päämärä saavutetaan tulee räätälöidä jokaiselle lapselle yksilöllisesti sopivaksi...

...temperamentti ei määrää sitä, millainen lapsesta tulee, mutta temperamentti määrää keinot, siis asettaa erityisvaatimuksia sille, miten lasta tulee kohdella...

... Huono yhteensopivuus ympäristön ja temperamentin välillä voidaan siis aikaansaada sekä äärimmäisillä vaatimuksilla että yhtä hyvin myös vaatimusten puutteella...

...Temperamentiltaan vaikeasta lapsesta tulee helpoimmin perheen tyranni. Vanhemmat haluavat välttää konflikteja, tuntevat itsensä avuttomiksi, haluavat rauhoittaa talon, eivätkä halua aina tuottaa lapselle pahaa mieltä....

...Temperamentti ei ole sellainen luonnonvoima, jonka mukaan asiat tulisi järjestää. Viime kädessä ihminen ohjaa temperamenttiaan eikä temperamentti häntä...

...Minkäänlaisella temperamentilla varustettu lapsi ei saa häiritä tunnilla muiden työrauhaa...

...Mikään temperamentti ei selitä huonoa ja sopimatonta käytöstä....

• cheetah.grrr
        lainattua tekstiä kirjoitti:

Sain tämän tekstin (laajemman) tutulta opintoihini liittyen. Valitettavasti en viitsinyt kirjoittaa sitä kokonaan, enkä myöskään nyt muista kenen tekstiä tämä oli, mutta aiheeseen sopivia argumentteja!

..."Mikään temperamentti ei oikeuta ihmistä tekemään mitä haluaa ja rikkomaan yhteisön sääntöjä. Joskus saattaa olla vaikea hillitä itseään, mutta kenelläkään ei tule olla erityisoikeuskia sen taikia, että hänellä on räiskyvä temperamentti..."

Kaikenlaisilla temperamenteilla varustetuille ihmisille voidaan asettaa noudatettavaksi samat yheiskunnan ja sosiaalisen vuorivaikutuksen säännöt, mutta kasvatus, joilla tämä päämärä saavutetaan tulee räätälöidä jokaiselle lapselle yksilöllisesti sopivaksi...

...temperamentti ei määrää sitä, millainen lapsesta tulee, mutta temperamentti määrää keinot, siis asettaa erityisvaatimuksia sille, miten lasta tulee kohdella...

... Huono yhteensopivuus ympäristön ja temperamentin välillä voidaan siis aikaansaada sekä äärimmäisillä vaatimuksilla että yhtä hyvin myös vaatimusten puutteella...

...Temperamentiltaan vaikeasta lapsesta tulee helpoimmin perheen tyranni. Vanhemmat haluavat välttää konflikteja, tuntevat itsensä avuttomiksi, haluavat rauhoittaa talon, eivätkä halua aina tuottaa lapselle pahaa mieltä....

...Temperamentti ei ole sellainen luonnonvoima, jonka mukaan asiat tulisi järjestää. Viime kädessä ihminen ohjaa temperamenttiaan eikä temperamentti häntä...

...Minkäänlaisella temperamentilla varustettu lapsi ei saa häiritä tunnilla muiden työrauhaa...

...Mikään temperamentti ei selitä huonoa ja sopimatonta käytöstä....

Hyvää tekstiä!

Mutta nyt ei puhuttu vain tempperamentista.

Ja kysymys oli siitä, että onko huorittelevalle ja pulpetteja heittelevälle asperger-oppilaalle tarjottu (ja räätälöity) sopivanlainen oppimisympäristö riitävine tukitoimineen. Ei auta vaikka vanhemmat kuinka kasvattaisivat, jos koulun olosuhteet ahdistavat lasta.

Ja vink vink: Asiantuntijatkin ymmärtävät tämän!

• sääliäni
        cheetah.grrr kirjoitti:

Säästä säälisi.

Ihan pysyn sanojeni takana. Vaikka opettaja ihminen lienetkin, et sitä asiaa osaa realistisesti hyväksyä että jopa neurologisestikin häiriintynyt lapsi kyllä osaa käyttäytyä, jos on saanut kasvatuksen kotonaan.

Toki, sama lapsi oppii vedättämään jos ei sitä kasvatusta saa. Ja tämä on kyllä ihan lääkärien/ja ammattilaisten tieto asiasta, (jonka sain lääkäreiltä kun esim, omaa lastani aikoinani tutkittiin) Se vähensi vedättäminen meillä minimiin. Taudin oireita ei tietenkään poistanut, mutta opetti ymmärtämään niitä.

Minun käy sääliksi Sinua, siksi, että työssäsi olisi hyötyä Sinulle, että lapsille joita opetat, jos näkökantasi olisivat realistiset, eivätkä provosoituisi juuri siihen sääliin jonka tuot tuossa selvästi esille, -"säälin väärin ymmärrettyjä lapsia" -hitot he sinun sääliäsi kaipaa, vaan sitä ymmärrystä, kannustusta, rajoja, ja kannustavaa positiivistä mieltä. Sääli on sairautta. (Sitäpaitsi, koska syvä itsesääli osaltaan kuuluu myös todella usean as-lapsen oireisiin, hänelle se on suoranaista myrkkyä)

Loppulauseessasi, kun siis kirjoitit MINULLE, alennuit jo yleistämään täysin asioiden vierestä:
        "Täällä siis ollaan sitä mieltä yleisesti, että kurilla kaikki ongelmat hoituu"

- Kertaakaan en ole kirjoittanut noin, enkä edes lähelle. Luet kuin piru raamattua, ja siksi Sinua on vaikea uskoa opettajaksi sinällään.

• cheetah.grrr
        sääliäni kirjoitti:

Ihan pysyn sanojeni takana. Vaikka opettaja ihminen lienetkin, et sitä asiaa osaa realistisesti hyväksyä että jopa neurologisestikin häiriintynyt lapsi kyllä osaa käyttäytyä, jos on saanut kasvatuksen kotonaan.

Toki, sama lapsi oppii vedättämään jos ei sitä kasvatusta saa. Ja tämä on kyllä ihan lääkärien/ja ammattilaisten tieto asiasta, (jonka sain lääkäreiltä kun esim, omaa lastani aikoinani tutkittiin) Se vähensi vedättäminen meillä minimiin. Taudin oireita ei tietenkään poistanut, mutta opetti ymmärtämään niitä.

Minun käy sääliksi Sinua, siksi, että työssäsi olisi hyötyä Sinulle, että lapsille joita opetat, jos näkökantasi olisivat realistiset, eivätkä provosoituisi juuri siihen sääliin jonka tuot tuossa selvästi esille, -"säälin väärin ymmärrettyjä lapsia" -hitot he sinun sääliäsi kaipaa, vaan sitä ymmärrystä, kannustusta, rajoja, ja kannustavaa positiivistä mieltä. Sääli on sairautta. (Sitäpaitsi, koska syvä itsesääli osaltaan kuuluu myös todella usean as-lapsen oireisiin, hänelle se on suoranaista myrkkyä)

Loppulauseessasi, kun siis kirjoitit MINULLE, alennuit jo yleistämään täysin asioiden vierestä:
        "Täällä siis ollaan sitä mieltä yleisesti, että kurilla kaikki ongelmat hoituu"

- Kertaakaan en ole kirjoittanut noin, enkä edes lähelle. Luet kuin piru raamattua, ja siksi Sinua on vaikea uskoa opettajaksi sinällään.

Tuota noin niin.. Vaikkei se minulta ole pois, vaikka luulet minusta, mitä haluat, niin voin lohduttaa sinua säälissäsi: Olen työni osaava opettaja. Osaamistani lisää vankka erityislapsi-tietotaito, jota olen hankkinut koulutuksen ja oman elämänkokemukseni myötä.

On vähän vaikea tietää tarkkaan, mikä on sinun kirjoittamaasi tekstiä, koska et käytä samaa nimimerkkiä.

Tiesitkö, että samalla kun on tiukan kurin omaava opettaja as-lapselle, täytyy myös ymmärtää as-lasta.

Ja tiesit varmaan myös, että on monia erilaisia neurologisia häiriöitä. Tiedän, että jokaisella lapsella on se tietty piste johon asti vanhemmat/opettajat voivat päästä lujalla kasvatustyöllään. Taitava ope/vanhempi ei anna lapsen vedättää.

Minäkin seison sanojeni takana. Ehkemme ole kuitenkaan niin kaukana mielipiteissämme. Olet ehkä käsittänyt ajatukseni väärin. Minä säälin niitä lapsia, jotka ovat täysin väärinymmärrettyjä. Tiedätkö, että kohtaan heitä työssäni. Arvaa, miltä tuntuu nähdä, kuin kolleegat "lyövät" omaa päätään seinään.. Itse perään kuulutit juuri ymmärrystä, kannustusta, rajoja. Olen samaa mieltä.

Uskon vahvasti, että ymmärrys johdonmukainen/jämäkkä kasvatus = hyvä tulos. Ei se tarkoita, että hyväksyy huonon käytöksen.

Käden puristus :)

• Sivustaseuraaja

Hyvin sanottu. Mutta eihän KOSKAAN vika voi olla omassa lapsessa tai itsessä kasvattajana. Vika on AINA koulussa, päivähoitajissa tai järjestelmässä.

• aspergerilta

Minusta on vähän väärin, että aspergerlapset leimataan. Yksistään aspergerin vuoksi ei noin tehdä, vaan taustalla on jotain muuta tai voimakkaita aistiyliherkkyyksiä tms. Muistakaa, että yliopistojen hajamieliset professorit ovat monesti niitä aspergerlapsia. He ovat saaneet käydä koulunsa vanhan ajan struktroidussa koulussa ja älyköille on sallittu omituisuuksia. Mielestäni nykyään tehdään väärin, että ne ominaisuudet, joista ei ole ympäristölle haittaa, yritetään kitkeä tasapäistämisen nimissä pois.

• oppinut lapsesi

syndrooman nimeäkään näiden vuosien aikana?

Mikähän siinä on, että usein näiden uusdiagnosoitujen lapsien vanhemmat vaikuttavat järjestään heikkolahjaisilta?

Jos lapsella on näitä muotidiagnooseja kuten dysfasia, asperger, ADHD jne., sitä varmemmin vanhemmat vaikuttavat vähä-älyisiltä.

Oletteko huomanneet saman?

• päinvastoin..

Aspergerin ja autismin kirjon sairauksia esiintyy paljon suvuissa, joissa on normaalia enemmän poikkeuksellista lahjakkuutta. Nimenomaan autismin kirjon lapsien vanhemmat ovat useinkin korkeasti koulutettuja. Itse tosin vaikutat ehkä hiukan yksinkertaiselta.

• vain Sinun älynlahjasi

loistavat poissaolollaan!

• ei tee ihmisestä
        päinvastoin.. kirjoitti:

Aspergerin ja autismin kirjon sairauksia esiintyy paljon suvuissa, joissa on normaalia enemmän poikkeuksellista lahjakkuutta. Nimenomaan autismin kirjon lapsien vanhemmat ovat useinkin korkeasti koulutettuja. Itse tosin vaikutat ehkä hiukan yksinkertaiselta.

välttämättä fiksua, vaan sydämen sivistys. Se on sellanen sivistys, jota ei oppikirjoista välttämättä löydy.

• lahjakkuus
        päinvastoin.. kirjoitti:

eivät liity toisiinsa millään tavoin. Nämä autistithan ovat esim. erikoistuneet ulkoa oppimiseen. Tässäkin naapurissa yksi "lahjakkuus" osaa koko valtakunnan julkisen liikenteen aikataulut ulkoa. Upeaaaaaa!!!! Tosin netti ajaa saman asian.

Tyypillistä idealisoida oma kyvyttömyytensä kasvattaa lapsista normaaleja kansalaisia höpöttämällä "poikkeuksellisesta lahjakkuudesta tai koulutuksesta".

Onhan se mahtavaa, kun kotona räyhää vastenmielinen hirviö, kuvitella sen johtuvan poikkeuksellisen hienosta suvusta...heh, heh, anna mun nauraa....

• nauraa!!!
        lahjakkuus kirjoitti:

eivät liity toisiinsa millään tavoin. Nämä autistithan ovat esim. erikoistuneet ulkoa oppimiseen. Tässäkin naapurissa yksi "lahjakkuus" osaa koko valtakunnan julkisen liikenteen aikataulut ulkoa. Upeaaaaaa!!!! Tosin netti ajaa saman asian.

Tyypillistä idealisoida oma kyvyttömyytensä kasvattaa lapsista normaaleja kansalaisia höpöttämällä "poikkeuksellisesta lahjakkuudesta tai koulutuksesta".

Onhan se mahtavaa, kun kotona räyhää vastenmielinen hirviö, kuvitella sen johtuvan poikkeuksellisen hienosta suvusta...heh, heh, anna mun nauraa....

Mutta kerronpa sen että silloin kun tälläisen lapsen "kapea alainen lahjakkuus" ymmärretään suunnata muuhun kuin julkisen liikenteen aikatauluihin, hänpä pystyy oppimaan myöskin lukemattoman määrän todella hyödyllistä tietoa. Ja on Sinuakin fiksumpi. Sori vaan, otit esimerkkisi juuri sieltä missä saatu opetus on ollut todella ymmärtämätöntä ja heikkoa laadultaan. Jos itsekkin olisit saanut sinulle sopimatonta opetusta, mitä sinusta olisi tullut?

• mitään opittua
        nauraa!!! kirjoitti:

Mutta kerronpa sen että silloin kun tälläisen lapsen "kapea alainen lahjakkuus" ymmärretään suunnata muuhun kuin julkisen liikenteen aikatauluihin, hänpä pystyy oppimaan myöskin lukemattoman määrän todella hyödyllistä tietoa. Ja on Sinuakin fiksumpi. Sori vaan, otit esimerkkisi juuri sieltä missä saatu opetus on ollut todella ymmärtämätöntä ja heikkoa laadultaan. Jos itsekkin olisit saanut sinulle sopimatonta opetusta, mitä sinusta olisi tullut?

tietoa, jota pölöttää kuin gramofoni (nyk. DVD).

Fiksuus on kykyä sopeutua tilanteisiin ja oppia elämän kannalta relevantteja taitoja. Se on aivan yksi lysti, mitä joku autisti tietää tai osaa, kun ei missään sosiaalisessa tilanteessa pysty mitään hyödyntämään.

Aidosti fiksu lapsi osaa ammnetaa myös "sopimattomasta" opetuksesta tarpeeksi tullakseen normaaliksi.

Se nyt on vain näköjään niin palkitsevaa kuvitella vammainen lapsensa joksikin neroksi.

Joka ikisellä normiälyisellä on kapasiteetti oppia jokin aikataululitania ulkoa, mutta kas, useimmilla resurssit menevät johonkin hieman hyödyllisempään.

• ole kovin..
        mitään opittua kirjoitti:

tietoa, jota pölöttää kuin gramofoni (nyk. DVD).

Fiksuus on kykyä sopeutua tilanteisiin ja oppia elämän kannalta relevantteja taitoja. Se on aivan yksi lysti, mitä joku autisti tietää tai osaa, kun ei missään sosiaalisessa tilanteessa pysty mitään hyödyntämään.

Aidosti fiksu lapsi osaa ammnetaa myös "sopimattomasta" opetuksesta tarpeeksi tullakseen normaaliksi.

Se nyt on vain näköjään niin palkitsevaa kuvitella vammainen lapsensa joksikin neroksi.

Joka ikisellä normiälyisellä on kapasiteetti oppia jokin aikataululitania ulkoa, mutta kas, useimmilla resurssit menevät johonkin hieman hyödyllisempään.

No sinä et ainakaan osaa luetun ymmärtämistä. Kirjoitin, että autismin kirjon sairauksia esiintyy paljon suvuissa, joissa on myös poikkeuksellista lahjakkuutta. Eli rautalangasta, jospa riittäisi ymmärryksesi: Samassa suvussa saattaa olla neroprofessori A ja vaikeasti kehitysvammainen autisti B. Tiedän tällaisen tapauksen. A ja B siis eivät ole sama henkilö. Ymmärsistköhän nyt?

Mutta jollain keksijöillähän väitetään olleen asperger piirteitäkin. Maailman kuuluisin autisti on Temple Grand, osaa vähän muutakin kuin pajattaa ulkoa asioita.

• samassa suvussa
        ole kovin.. kirjoitti:

No sinä et ainakaan osaa luetun ymmärtämistä. Kirjoitin, että autismin kirjon sairauksia esiintyy paljon suvuissa, joissa on myös poikkeuksellista lahjakkuutta. Eli rautalangasta, jospa riittäisi ymmärryksesi: Samassa suvussa saattaa olla neroprofessori A ja vaikeasti kehitysvammainen autisti B. Tiedän tällaisen tapauksen. A ja B siis eivät ole sama henkilö. Ymmärsistköhän nyt?

Mutta jollain keksijöillähän väitetään olleen asperger piirteitäkin. Maailman kuuluisin autisti on Temple Grand, osaa vähän muutakin kuin pajattaa ulkoa asioita.

nyt yleensäkin on ihmisiä laidasta laitaan.

Esim. meidän suvussamme on huippulahjakkuuksia musiikin saralta ja yksi lapsistani on totaalisen sävelkorvaton. Niin että ihan pahaa tekee meikäläisen kuunnella. Yksi on tumma kuin mustalainen ja yksi taas Jukolan Jussi vitivalkoisine hapsineen. Yksi kirjoitti seitsemän ällää ja yhdellä on down.. so what?

Autistin/aspergerin -vanhemmat vain minusta useammin kuin muut yrittävät idealisoida selkeän vamman joksikin neroudeksi tai ainakin lahjakkuudeksi. Kyllä jokaisen suvusta nyt löytyy ihmisiä joka lähtöön. Ihan turha sillä perustella.

Ja jos joku autisti-tyyppi nyt saattaisikin olla joku kapea-alainen "nero", niin häntä kohden on tuhat vähälahjaista autistia. Mutta uskotelkaa te vain mitä tahansa itsellenne, eihän se meiltä muilta ole pois.

• pois ottaa?
        samassa suvussa kirjoitti:

nyt yleensäkin on ihmisiä laidasta laitaan.

Esim. meidän suvussamme on huippulahjakkuuksia musiikin saralta ja yksi lapsistani on totaalisen sävelkorvaton. Niin että ihan pahaa tekee meikäläisen kuunnella. Yksi on tumma kuin mustalainen ja yksi taas Jukolan Jussi vitivalkoisine hapsineen. Yksi kirjoitti seitsemän ällää ja yhdellä on down.. so what?

Autistin/aspergerin -vanhemmat vain minusta useammin kuin muut yrittävät idealisoida selkeän vamman joksikin neroudeksi tai ainakin lahjakkuudeksi. Kyllä jokaisen suvusta nyt löytyy ihmisiä joka lähtöön. Ihan turha sillä perustella.

Ja jos joku autisti-tyyppi nyt saattaisikin olla joku kapea-alainen "nero", niin häntä kohden on tuhat vähälahjaista autistia. Mutta uskotelkaa te vain mitä tahansa itsellenne, eihän se meiltä muilta ole pois.

kun ei ole mitään näköjään annettukkaan?
        Tyhjästä on paha nyhjästä.

• oppimishäiriöinen veitikka
        pois ottaa? kirjoitti:

kun ei ole mitään näköjään annettukkaan?
        Tyhjästä on paha nyhjästä.

siellä yrittää olla nokkela?

Opettele nyt ensimmäiseksi kirjoittamaan, sinä näppärä kauppaopiston kasvatti! Täti opettaa: kaan- kään -päätteet eivät vaadi mitään ylimääräistä konsonanttia.

Katsos, jopa Suomessa jotkut asiat ääntyvät eri tavoin kuin kirjoitetaan.

Mutta ai niin, sinullahan tietysti on lukihäiriö, dysleksia, dysfasia tms. Ja lapsesi on tietysti autistinen nero.

• -opettaja
        oppimishäiriöinen veitikka kirjoitti:

siellä yrittää olla nokkela?

Opettele nyt ensimmäiseksi kirjoittamaan, sinä näppärä kauppaopiston kasvatti! Täti opettaa: kaan- kään -päätteet eivät vaadi mitään ylimääräistä konsonanttia.

Katsos, jopa Suomessa jotkut asiat ääntyvät eri tavoin kuin kirjoitetaan.

Mutta ai niin, sinullahan tietysti on lukihäiriö, dysleksia, dysfasia tms. Ja lapsesi on tietysti autistinen nero.

Kirjaimilla vaikka kikkailisit kuinka, ei aivokapasiteettisi riitä sanallisesti lahjakasta lyömään älykkyydessä siitä huolimatta.

Pelkällä parin rivin kirjoitustaidolla ei aplodeja ansaitse, kun sisältö on täyttä roskaa. Tuskin tätä itse tajuat, -kauhalla on turha vaatia, kun lusikalla on näemmä annettu.

PS. nimimerkkisi oli kyllä ihan kohdallaan!

• osaa manipuloida

vanhempiaan taitavasti. Oppii alisuoriutujaksi, jos häneltä ei vaadita sitä mihin hän pystyy oikeasti.

Asbergerin "piikkiin" on niin helppo laittaa kaikki käyttäytymishäiriöt.

Meille lääkäri näytti mistä pystyy erottamaan vedätyksen ja oikean as--oireen.

Lapsi ei oikeastikaan pysty, edes halutessaan jotain juttua tekemään jos on as-oire.

Ja halutessaan takulla pystyy olemaan huorittelematta. Näin on tosi.

• tsaidu

Meillä on poika jolla on diagnosoitu adhd ja epätyypillinen autismi.Tästä autismin kirjosta eniten löytyy AS oireita.Mutta,meidän poika ON kohtelias,avulias ja huomaavainen.Koulussa.Mutta kotona ne ikävät oireet sitten hyppää silmille.Tiukalla kasvatuksella ja kurilla poika saadaan pidettyä "kurissa".Ei fyysisesti.Huomattiin sopeutumisvalmennuskurssilla sellanen asia että poika alko sen kurssin jälkeen "hyppiä silmille",kiroilee,uhittelee ja olee tosi hankala niin kotona kuin koulussa.Mutta sielläpä ohjaajat ja vetäjät olivatkin jo LIIAN ymmärtäväisiä poikien kommervenkkejä kohtaan.Me ollaan alusta asti kasvetettu poika niinku muutki lapset.Sama kuri ja säänöt on kaikille meijän tenaville.(5) Vaatimustasoki on sama kuin muilla mutta pojan kanssa asioiden eteen tehdään vähän enemmän töitä.Ja toki lapsikatraan ainoona poikana äidin ihana silmäterä saa joitain asioita joskus vähä anteeksikin. ;o)
      Myös koulussa pojalla on samat säännöt kuin muilla.Joskus alemmilla luokilla huomasin ettei poika joutunut jälki-istuntoon yhtä herkästi kuin muut pojat."Kiitos diagnoosin".;o)Otin kouluun yhteyttä ja sanoin etta kyllä pojan voi laittaa jälkkäriin siinä missä muutkin jos syytä on.Ja olihan niitä syitä!Mutta ihmeellisesti istuminen "opetti".Nyt vitosella ei o ollu istumista ja muutenki koulu sujuu mallikkaasti.Nyt kun sen SoVan jälkeen on päästy taas omaan kasvatustyyliimme takaisin.
      Kuri se olla pitää,diagnooseista huolimatta!!

• kasvatettu

Meilläkin on autistipiirteinen muksu. On kasvatettu kymmenkertainen määrä perheen terveeseen lapseen nähden, mutta ilmeisesti olisi pitänyt kasvattaa kaksikymmenkertaisesti, kun en vieläkään osaa ennakoida, mistä raivokohtauksia saattaa tulla. Niin huono kasvattaja olen ollut, että aivosähkökäyrässäkin näkyy poikkeamia. Te vanhemmat, jotka tiedätte tarkkaan, että kyse on kasvatuksesta, voitteko kertoa, mitä tein väärin aivojen kehitykseen? Alkoholia en ole käyttänyt juuri koskaan enkä tupakkaa ikinä maistanut, joten siitä ette selitystä löydy.

Huono äiti olen, kun sain syömään itse vasta viisivuotiaana. Huono äiti olen, kun en saa syömään niitä ruokia, mitä meillä yleensä syödään, vaan kaiken ruuan pitää olla "mautonta". Siinä asiassa olen onnistunut kasvattaja, sillä lapseni ei syö lainkaan makeaa tai ns. roskaruokaa. Olen myös onnistunut kasvattamaan hänestä erinomaisen keskittyjän ja hyvinä päivinä hän voi olla hiljaa omissa oloissaan tuntikausia, enkö olekin hyvä kasvattaja?

Olen ihan oikeasti miettinyt mitä tein väärin, söinkö vääriä ruokia tms. Kyllä - olen tuominnut itseni huonoksi äidiksi, kiitos että vahvistatte sitä kanssani. En tiedä mitä olen tehnyt terveen lapsen kanssa oikein, ehkä naapurimme ovat kasvattaneet hänet? Myös autistilapseni peruskäytös on hyvää, mutta ne raivarit ovat pelottavia. Samoin epäsosiaalisuus, en ole keksinyt keinoja sitä parantaa. Naapurit ja te paremmin tietävät äidit olette varmaan kasvattaneet nuoremmastani sosiaalisen terveen lapsen, minähän en osaa kasvattaa.

• essei

Mahtavaa huomata, että sinunlaisia järkipäisiä erityislasten vanhempia on olemassa, jotka eivät piiloudu diagnoosien taakse, vaan osaavat VAATIA ja käyttää maalaisjärkeä kasvatuksessaan!

Tuo asenne tulee näkymään lapsessasi positiivisesti!

• tämän pojan OMIA

mielipiteitä kasvatuksestaan, masentuneisuudestaan, vai onko hän kokenut kasvatuksensa oikeudenkukaiseksi ja kannustavaksi. Minkä ikäinen poika on? Käynyt jo armeijan? Ja kuinkapa selviää aikuis-iällä kun kukaan ei ole perään katsomassa?

• tsaidu
        tämän pojan OMIA kirjoitti:

mielipiteitä kasvatuksestaan, masentuneisuudestaan, vai onko hän kokenut kasvatuksensa oikeudenkukaiseksi ja kannustavaksi. Minkä ikäinen poika on? Käynyt jo armeijan? Ja kuinkapa selviää aikuis-iällä kun kukaan ei ole perään katsomassa?

Siis tarkoitatko minun poikani mielipidettä?Kysytkö sinä jokaisesta asiasta lapsiltasi mielipidettä?!?
        Väitänpä (varovaisesti)että poikani tulee pärjäämään "maailmalla" paremmin kuin ne lapset jotka ovat saaneet kasvaa "pellolla".Poikani on 11v.ja onnellisempi on kun on kunnon rajat ja säännöt,eikä ole masentuneisuutta.Mistä se nyt tuli?
        Ja sinä "huono äiti"...en todellakaan tarkoittanut "kehuskella" omalla lapsen kasvatuksellani,mutta MEILLÄ toimii parhaiten tälläinen "peli".Rajat,säännöt ja rutkasti paikalla oloa ja rakkautta!!

• luuraaja

selittää, miksi tuollainen lapsi on tavallisessa luokassa?

• yhteiskunnan vika

ihan samoin kuin kaikkinainen terveydenhuollon retuperällä oleminen Suomen maassa.

Se tässä hävettääkin, moni joka on tänne pakolaisena tullut on päässyt sanomaan että heillä kotimaassaan on terveydenhuolto toiminut paremmin, enkä oikeastaan edes epäile. (esim. kaikki groatian lähiseudut)

Mukamas on hoitotakuu, oikeasti ei ole, (vertaa esim, helsingin hammalääkäri hoitoja)

Ja omakohtaisesti kahdesti viimevuonna leikattuna voin kertoa ettei mitään hoitotakuuta ole olemassakaan.

• ...........

Kyllä aikuinen ihminen voi nousta haukkumisen yläpuolelle.
      Lyömistä ei pidä suvaita. Ilmeisesti tilanne on ollut ongelmallinen jo pitkään ja siihen olisi pitänyt puuttua jo ajat sitten. Tunnen sympatiaa myös opettajaa kohtaan, mutta kyllä jämpti on niin, että aikuinen ihminen hoiti tilanteen huonosti, jos lyömään meni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe