Lopputervehdykset (Kol. 4:7-18)

LOPPUKEHOTUKSET JA TERVEHDYKSET
Kol. 4:7-18.
---
4:16 Ja kun tämä kirje on luettu teille, niin toimittakaa, että se luetaan Laodikeankin seurakunnassa ja että myös te luette Laodikeasta tulevan kirjeen.
4:17 Ja sanokaa Arkippukselle: "Ota vaari virasta, jonka olet saanut Herrassa, että sen täysin toimitat".
4:18 Tervehdys minulta, Paavalilta, omakätisesti. Muistakaa minun kahleitani. Armo olkoon teidän kanssanne.
--
Paavali mainitsee kirjeensä lopussa lukuisia henkilöitä (7-15). Joukossa on monia Paavalin työtovereita sekä tavallisia seurakuntalaisia. Nimien joukosta voimme poimia Markuksen (Markuksen evankeliumin kirjoittaja) ja lääkäri Luukkaan (Luukkaan evankeliumin ja Apt. Tekojen kirjoittaja). Paavali mukaan lukien nämä kolme henkilöä ovat kirjoittaneet huomattavan osan Uudesta Testamentista.

Paavali kehoittaa lopussa luetuttamaan tämän kirjeen myös Laodikeankin seurakunnassa (16) ja sinne tuleva kirje taas Kolossassa. Tässä on ensimmäinen viittaus kehityksestä, mikä oli merkittävää vastaisia aikoja ajatellen. Apostolien kirjeitä luettiin Jumalanpalveluksissa. Myöhemmin, kun syntyi keskustelua, mitä oli luettava pyhien kirjoitusten joukkoon, tärkeimmäksi kriteeriksi muodostui se, mitä kirjettä oli varhaisimmista ajoista asti luettu jumalanpalveluksissa.

Lopuksi Paavali liittää kirjeeseen allekirjoituksen ”omakätisesti” (18). Hän ilmeisesti käytti kirjuria ja laittoi vain nimensä loppuun. Tervehdykseen hän liittää pienen pyynnön ”Muistakaa minun kahleitani”. Paavali kärsi kahlehdittuna olostaan.

Paavalin lähetystehtävä vaati vaivannäköä ja ponnisteluja, mutta ei omalla vaan Kristuksen voimalla.
Se oli julistusta, neuvomista ja opettamista . Se oli suostumista kovaan taisteluun toisten tähden jopa vangiksi joutumista. Paavali kuitenkin iloitsi, kun saa kärsiä ja olla ahdistuksissa Kristuksen ruumiin hyväksi. Paavalilla oli hyviä työtovereita, ”kanssapalvelijoita”, kuten lopputervehdyksistä näemme.
Nykykielellä sanottuna Paavali teki tiimityötä.

Nyt on meidän vuoromme nähdä vaivaa evankeliumin tähden.
Herra tässä meitä auttakoon.
--
1. Ajasta aikaan varjellut Herra on kirkkoamme, sanallaan meitä ohjannut kaikissa vaiheissamme, vieläkin tahtoo siunata kansaansa köyhää armolla, tarjota taivahan rauhaa.

2. Taivasten yltää taivaisiin kunnia kuninkaamme, kuitenkin halpaan temppeliin luoksemme Herran saamme. Siunaten armolahjoillaan Herra on seurakunnassaan kansansa keskellä täällä.
(Virsi 197:1).
--
Tätä virttä lauloimme joskus 80-luvulla Petroskoin luterilaisen seurakunnan Jumalanpalveluksessa. Olimme silloin seurakunnan vieraina.

Mieleeni on painunut seurakuntalaisten harras virrenveisuu jumalanpalveluksessa.

Kirkko oli joutunut elämään kovien paineitten alla.
Neuvostovallan aikana osa papeista oli vangittu ja teloitettu tai karkotettu Siperiaan. Kirkkorakennukset oli tuhottu tai otettu toisenlaiseen käyttöön. Seurakunta oli joutunut kokoontumaan salaa kodeissa ja hautuumailla ennenkuin saivat rakentaa oman kirkon.
(Monet seurakuntalaisista olivat Siperiaan karkotettuja, mutta jossain vaiheessa he olivat palanneet Neuvosto-Karjalaan. Entisille kotikonnuilleen Inkerinmaalle ei heitä huolittu.)
Niinpä hyvin ymmärsin, että virsi 197, oli mitä parhain virsi jumalanpalvelukseen.

Tein matkasta videon ja laitoin tämän virren veisuun myös siihen.
Eräässä pohjoisen koulussa näytettiin tämä video.
Opettaja vähän pelkäsi, miten oppilaat siihen suhtautuisivat (virrenveisuun hitaaseen tempoon ja hartauteen), mutta eipä heissä ollut moittimista.

27

588

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RitariOlevainen

"Nyt on meidän vuoromme nähdä vaivaa evankeliumin tähden.
      Herra tässä meitä auttakoon."

-Kirkko kuulemma lähetyskentillä kovin sekoittaa alkuasukasten mieliä, kun he vaan pikku valelulla TEKEE siellä opetuslapsia, ja mikään ei kuitenkaan muutu millään tavalla, ja vielä kirkon lähetit opettaa, että ei mitään tapoja ole tarvis muuttaa.
      Että täysin nimikritittyjä käänynnäisiä siellä vaan tehdään, ja se tosin vaikeuttaa oiekaa evankeliointia, joka johtaa ihmisen parannukseen ja uudestisyntymiseen! Tätä on aikaoinaan myös Mauri Viksten pitänyt hamillisena ilmiöä olleessaan afrikassa lähetyt työssä!

-No se siellä afrikassa, mutta entäs täällä kotisuomessa sitten? Miten kirkko evankeloi, ja ketä, kun se on jo kaikista lapsena TEHNYT opetuslapsia kastamalla vauvat uskovaisiksi?

-Ja kirkoissakin saarnat on ikäänkuin kirkkokansa olisi jo uskossa ja seurakunnassa, no niinhän he toisaalta ovatkin, kasteenarmonkautta??? Mikä harha!!!

• R.O.-No se siellä afrikassa, mutta entäs täällä kotisuomessa sitten? Miten kirkko evankelioi, ja ketä, kun se on jo kaikista lapsena TEHNYT opetuslapsia kastamalla vauvat uskovaisiksi?
        --
        Mihin mielestäsi kaste velvoittaa meitä?

• RitariOlevainen
        Tapio522 kirjoitti:

R.O.-No se siellä afrikassa, mutta entäs täällä kotisuomessa sitten? Miten kirkko evankelioi, ja ketä, kun se on jo kaikista lapsena TEHNYT opetuslapsia kastamalla vauvat uskovaisiksi?
        --
        Mihin mielestäsi kaste velvoittaa meitä?

kysymystäsi? kaste saadaan vasta sen jälkeen, kun on ensin kuultu evankeliumi, tultu uskoon, ja sitten vasta tulee kaste kuvaan, ja uskovaisena otetaan sitten kaste upottalaam ja senjälkeen liitytään seurakuntaan, eli Kristuksen ruumiiseen. En edelleenkään ymmärrä kysymystäsi, olihan kyse evankelioinnista, vastaa nyt sinäkin, äläkä aina esitä vastakysymystä jolla kierrät ettei tarvitse vastata kysymykseen?

• RitariOlevainen kirjoitti:

kysymystäsi? kaste saadaan vasta sen jälkeen, kun on ensin kuultu evankeliumi, tultu uskoon, ja sitten vasta tulee kaste kuvaan, ja uskovaisena otetaan sitten kaste upottalaam ja senjälkeen liitytään seurakuntaan, eli Kristuksen ruumiiseen. En edelleenkään ymmärrä kysymystäsi, olihan kyse evankelioinnista, vastaa nyt sinäkin, äläkä aina esitä vastakysymystä jolla kierrät ettei tarvitse vastata kysymykseen?

R.O. "En edelleenkään ymmärrä kysymystäsi, olihan kyse evankelioinnista...uskovaisena otetaan sitten kaste upottamalla..."
        ---
        Puhut aina omasta teosta (=lakia) kasteen suhteen ikäänkuin Jumalalla, Jeesuksella ja Pyhällä Hengellä (Matt. 28:19) ei olisi mitään tekemistä kasteessasi.

Lue Room. 6:1-14.
        Meidät kastetaan Jeesukseen Kristukseen (j.3), Hänen yhteyteensä, Hänen kuolemaansa!
        Kasteen sisältö on JEESUS (kaste on evankeliumia)ja se mitä Hän on puollestamme ristillä tehnyt.
        Kasteen sisältö ei siis ole MINÄ ja mitä MINÄ teen.

Room. 6:1-14 antaa myös vastauksen kysymykseeni, mihin kaste meitä velvoittaa.

• RitariOlevainen
        Tapio522 kirjoitti:

R.O. "En edelleenkään ymmärrä kysymystäsi, olihan kyse evankelioinnista...uskovaisena otetaan sitten kaste upottamalla..."
        ---
        Puhut aina omasta teosta (=lakia) kasteen suhteen ikäänkuin Jumalalla, Jeesuksella ja Pyhällä Hengellä (Matt. 28:19) ei olisi mitään tekemistä kasteessasi.

Lue Room. 6:1-14.
        Meidät kastetaan Jeesukseen Kristukseen (j.3), Hänen yhteyteensä, Hänen kuolemaansa!
        Kasteen sisältö on JEESUS (kaste on evankeliumia)ja se mitä Hän on puollestamme ristillä tehnyt.
        Kasteen sisältö ei siis ole MINÄ ja mitä MINÄ teen.

Room. 6:1-14 antaa myös vastauksen kysymykseeni, mihin kaste meitä velvoittaa.

mutta ei pelastavassa mielessä, ihminen voi pelastua ilman kastettakin, eikä ole olemassa kahden, tai usemmanlaisia evankeliumeita.
        -Ryöväri ristillä osoittaa kasteen tehottomaksi pelastukseen nähden. Niikuin ryövärikin pelastui, niin me pelastumme kaikki, sen Sanan perustella, mitä Pelasta sanoo, Jeesus sanoi pelastavat sanat ryövärille,"Tänä päivänä sinä olet minun kanssani paratiisissa"! kasteesta ei puhuta mitään.
        Samoin kun Jeesus keskusteli Nikodemuksen kanssa, Hän sanoi PELASTUKSEN sanat, "Joka ei synny uudesti ylhäältä, ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa." Sekä, " Joka ei synny vedestä ja Hengestä,...! Elämän vedestä ja Hnegestä, se on totuus, koska missään Jeesus ei puhu kasteesta Hänen puhuessaan uudestisyntymisestä, ei niin ainuttakaan kerta, Aivan kiikuin ei puhunut ryövärillekkään, kosk kaste ei omaa pelastavaa voimaa, sillä on oma paikkansa "evankeliumissa", mutta ei pelastavana elmenttinä, aina tulee usko kasteen edellä kohdattavaksi, ennenkuin voidaan kastaa. Raamattu osoittaa tämän hyvin selvästi.
        Nuo sinun teologien kehittämät lausumat, kuten,"kaste on evankeliumia" ja kaste "velvoittaa". Nuo on pelkkiä sanoja, ilman sisältö', koska ne on epäraamatulliset käsitykset, joita ei Raamattu tue!

Täyttikö Jeeus lakia, mennessään kasteelle? Siinä oli mukana koko kolmiyhteinen Jumala.
        Samoin kun kastetaan , kastetaan kastettavan oman suunsa tunnustuksen jälkeen hänet upottamalla kasteen HAUTAAN, Isän Pojan ja PYhän Hengen nimeen, siinä on mukana koko kolmiyhteinen Jumala, mutta itse pitää mennä, sillä sekin on USKON teko, ja ilman tekoja on usko kuollut!
        Lapsi ei tee mitään, hänet viedään ihmisten toimesta, ikään kuin juutalaiset lakia täyttäessään veivät poikalapset ympärileikattavaksi, täyttivät siis lainkaäkyn, samoin kirkko vie ikään kuin lainkäskyn pakottamana lapsen vastpoin tahtoaan kastettavaksi. Se jos mikä on LAKIA !

• Peku `
        RitariOlevainen kirjoitti:

mutta ei pelastavassa mielessä, ihminen voi pelastua ilman kastettakin, eikä ole olemassa kahden, tai usemmanlaisia evankeliumeita.
        -Ryöväri ristillä osoittaa kasteen tehottomaksi pelastukseen nähden. Niikuin ryövärikin pelastui, niin me pelastumme kaikki, sen Sanan perustella, mitä Pelasta sanoo, Jeesus sanoi pelastavat sanat ryövärille,"Tänä päivänä sinä olet minun kanssani paratiisissa"! kasteesta ei puhuta mitään.
        Samoin kun Jeesus keskusteli Nikodemuksen kanssa, Hän sanoi PELASTUKSEN sanat, "Joka ei synny uudesti ylhäältä, ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa." Sekä, " Joka ei synny vedestä ja Hengestä,...! Elämän vedestä ja Hnegestä, se on totuus, koska missään Jeesus ei puhu kasteesta Hänen puhuessaan uudestisyntymisestä, ei niin ainuttakaan kerta, Aivan kiikuin ei puhunut ryövärillekkään, kosk kaste ei omaa pelastavaa voimaa, sillä on oma paikkansa "evankeliumissa", mutta ei pelastavana elmenttinä, aina tulee usko kasteen edellä kohdattavaksi, ennenkuin voidaan kastaa. Raamattu osoittaa tämän hyvin selvästi.
        Nuo sinun teologien kehittämät lausumat, kuten,"kaste on evankeliumia" ja kaste "velvoittaa". Nuo on pelkkiä sanoja, ilman sisältö', koska ne on epäraamatulliset käsitykset, joita ei Raamattu tue!

Täyttikö Jeeus lakia, mennessään kasteelle? Siinä oli mukana koko kolmiyhteinen Jumala.
        Samoin kun kastetaan , kastetaan kastettavan oman suunsa tunnustuksen jälkeen hänet upottamalla kasteen HAUTAAN, Isän Pojan ja PYhän Hengen nimeen, siinä on mukana koko kolmiyhteinen Jumala, mutta itse pitää mennä, sillä sekin on USKON teko, ja ilman tekoja on usko kuollut!
        Lapsi ei tee mitään, hänet viedään ihmisten toimesta, ikään kuin juutalaiset lakia täyttäessään veivät poikalapset ympärileikattavaksi, täyttivät siis lainkaäkyn, samoin kirkko vie ikään kuin lainkäskyn pakottamana lapsen vastpoin tahtoaan kastettavaksi. Se jos mikä on LAKIA !

Kolmiyhteinen Jumala kyllä keksittiin kristityn kirkon toimesta paljon paljon myöhemmin.

• Sivusta seuraaja

Taipio22 on saanut käsitykseni mukaan vauvakasteen ja hänen kirjoituksensa ova evankeioivia ja niissä on aina mukana armo ja laupeus, vaikka opetukset olisivat kuinka vaativia ja herättäviä.

RitariOlevainen on luultavasti käynyt upotuskasteella, jota hän pitää oikean uskon edellytyksenä, mutta hänessä oleva henki ei yllä Tapani22 tasolle opetusten ollessa kyseessä ja usein hän kirjoitaa laupeudettomasti ja armottomasti, puhuessaan uskosta vielä osattomien kanssa.
      Se saa minut miettimään, että onko nöyryys luottaa yhteen kasteeseen, kuitenkin se oikea tie. Vauvakasteen saaneena Tapani22 ei ole turvautunut mihinkään omaan tekoon.

• Vauvakasteen saaneena Tapio522 ei ole turvautunut mihinkään omaan tekoon.
        ---
        Aivan!
        Kastekysymyksessä kohtalokkaalla tavalla sekoitetaan evankeliumi ja laki keskenään.

Puhutaan halveksivasti "kasteenarmosta" ja samalla korostetaan omaa kuuliaisuuden askelta ja omaa hurskautta.
        Kaikki on kuitenkin- mitä pelastumiseemme tulee- pelkkää lahjaa ja armoa, niin usko kuin kastekkin (Mark. 16:16).
        Ei meillä ole mitään ansioita tuotavana Herrallemme!

Kasteen sisällöstä pitäisi puhua enemmän.

• tuo
        Tapio522 kirjoitti:

Vauvakasteen saaneena Tapio522 ei ole turvautunut mihinkään omaan tekoon.
        ---
        Aivan!
        Kastekysymyksessä kohtalokkaalla tavalla sekoitetaan evankeliumi ja laki keskenään.

Puhutaan halveksivasti "kasteenarmosta" ja samalla korostetaan omaa kuuliaisuuden askelta ja omaa hurskautta.
        Kaikki on kuitenkin- mitä pelastumiseemme tulee- pelkkää lahjaa ja armoa, niin usko kuin kastekkin (Mark. 16:16).
        Ei meillä ole mitään ansioita tuotavana Herrallemme!

Kasteen sisällöstä pitäisi puhua enemmän.

vauvana saatu kaste harhauttaa jotkut kuvittelemaan, että sen kautta pelastuu, mutta niin se ei ole, vaan henkilö joka tekee uskon ratkaisun pääsee siihen liittoon, joka hänelle jo vauvana suotiin. He jotka, (vaikka ovatkin vauvana kastetut armoliittoon), eivät usko, eivät pelastu.

Kasteessa Jumala kirjaa jokaisen kasten saaneen kirjoihinsa nimeltä ja siksipä Jeesus kutsuu nimeltä omiaan. Moni tuhlaaja poika ja tyttö palaa kasteen armoliittoon sen jälkeen, kun Jeesus heille kutsun siihen antaa.

Sen paluun jälkeen he, jotka tekevät parannuksen ja tahtovat siinä elää saavat kasteen ylhäältä ja tässä kasteessa ihminen liitetään Kristuken ruumiin jäseneksi ja tämän kasteen saaneet ovat oikeutettuja saamaan armolahjat, jotka rakentavat seurakuntaa.

• on otettava
        tuo kirjoitti:

vauvana saatu kaste harhauttaa jotkut kuvittelemaan, että sen kautta pelastuu, mutta niin se ei ole, vaan henkilö joka tekee uskon ratkaisun pääsee siihen liittoon, joka hänelle jo vauvana suotiin. He jotka, (vaikka ovatkin vauvana kastetut armoliittoon), eivät usko, eivät pelastu.

Kasteessa Jumala kirjaa jokaisen kasten saaneen kirjoihinsa nimeltä ja siksipä Jeesus kutsuu nimeltä omiaan. Moni tuhlaaja poika ja tyttö palaa kasteen armoliittoon sen jälkeen, kun Jeesus heille kutsun siihen antaa.

Sen paluun jälkeen he, jotka tekevät parannuksen ja tahtovat siinä elää saavat kasteen ylhäältä ja tässä kasteessa ihminen liitetään Kristuken ruumiin jäseneksi ja tämän kasteen saaneet ovat oikeutettuja saamaan armolahjat, jotka rakentavat seurakuntaa.

todesta, että vesikasteen jälkeen tulee Hän, jonka kengänpaulojakaan vesikastajat eivät ole kelvollisia päästämään.

Luuk. 3:16
        niin Johannes vastasi kaikille sanoen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

• kutsutut!
        tuo kirjoitti:

Johannes 10
        1 "Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ei mene ovesta lammastarhaan, vaan nousee sinne muualta, se on varas ja ryöväri.
        2 Mutta joka menee ovesta sisälle, se on lammasten paimen.
        3 Hänelle ovenvartija avaa, ja lampaat kuulevat hänen ääntänsä; ja hän kutsuu omat lampaansa nimeltä ja vie heidät ulos.
        4 Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä.
        5 Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä."
        6 Tämän kuvauksen Jeesus puhui heille; mutta he eivät ymmärtäneet, mitä hänen puheensa tarkoitti.
        7 Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi.
        8 Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja ryöväreitä; mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet.
        9 Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.
        10 Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.

• kutsutut! kirjoitti:

Johannes 10
        1 "Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ei mene ovesta lammastarhaan, vaan nousee sinne muualta, se on varas ja ryöväri.
        2 Mutta joka menee ovesta sisälle, se on lammasten paimen.
        3 Hänelle ovenvartija avaa, ja lampaat kuulevat hänen ääntänsä; ja hän kutsuu omat lampaansa nimeltä ja vie heidät ulos.
        4 Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä.
        5 Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä."
        6 Tämän kuvauksen Jeesus puhui heille; mutta he eivät ymmärtäneet, mitä hänen puheensa tarkoitti.
        7 Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi.
        8 Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja ryöväreitä; mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet.
        9 Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.
        10 Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.

"Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu..." (Joh. 10:9).
        ---
        Ennen kirkoissa kasteallas sijoitettiinkin oven lähelle kuvaamaan sitä, että kaste on ovi seurakuntaan.

"...me olemme KAIKKI YHDESSÄ HENGESSÄ KASTETUT yhdeksi ruumiiksi..." (1. Kor. 12:13).

• sinussa
        Tapio522 kirjoitti:

"Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu..." (Joh. 10:9).
        ---
        Ennen kirkoissa kasteallas sijoitettiinkin oven lähelle kuvaamaan sitä, että kaste on ovi seurakuntaan.

"...me olemme KAIKKI YHDESSÄ HENGESSÄ KASTETUT yhdeksi ruumiiksi..." (1. Kor. 12:13).

viisauden ja luulen Jeesuksen kastaneen sinut Itseensä. Kysynkin sinulta, että oletko kokenut sen aikuisena, vai oletko ehkä lapsuudestasi lähtien uskonut?

• myös tekevä

Nimim " sivusta seuraaja" kiittää Tapion kirjoitustyyliä evankelioiviksi ja armoa koroittavaiksi ja
        moittii RO:ta liian laupeudettomaksi.

Eikö evankelioimisen pitäisi johtaa ihmisten kään-
        tymiseen ja uudestisyntymiseen?
        Tätä eivät Tapion kirjoitukset tee, vaan hän tuudittaa ihmiset väärään "kasteen armoon" tuolla lapsikastetta korostavalla opillaan.
        Toteutuu Jer 6:14
        "He parantavat minun kansani vamman kepeästi, sa-
        noen :rauha, rauha, vaikka rauhaa ei ole."

Onko se oikeata nöyryyttä, jos johtaa uskosta osattomia harhaan?
        Hän on kerran vastuussa Jumalan edessä siitä, että
        pasuuna ei ole antanut selvää ääntä.
        Hes 33:8 osoittaa selvästi, että ellemme varoita
        jumalattomia heidän synneistään ja väärästä ties-
        tään, niin Jumala vaatii kerran heidän verensä
        meidän kädestämme.
        Lihalliselle mielelle on mukavaa, kun ei tarvitse
        tehdä parannusta vaan saa jatkaa entistä synti-
        elämäänsä luottaen siihen, että kyllä se lapsena
        saatu kaste ja kirkon jäsenyys riittää.
        Tätähän Tapio yrittää opettaa meille helluntalai-
        sillekin.
        Eiköä Tapiollakin pitäisi jo hälytyskellot soida,
        kun hän seuraa suomalaisten yhä lisääntyvää ju-
        malatonta menoa???
        Mutta ei: kasteen armoa kasteen armon perään.

Ei Jeesus käskenyt opetuslapsia rauhoittamaan pa-
        kanoita sillä, että kyllä kaikki kastetut pääse-
        vät taivaaseen. Hän sanoi:
        Parannusta syntien anteeksisaamiseksi ON SAARNAT-
        TAVA KAIKILLE KANSOILLE. Sitten tulee loppu.
        Koska Tapio sekoittaa kasteen ja evankeljumin, niin hän ei ymmärrä tätä Jeesuksen käskyä.

• sinussa kirjoitti:

viisauden ja luulen Jeesuksen kastaneen sinut Itseensä. Kysynkin sinulta, että oletko kokenut sen aikuisena, vai oletko ehkä lapsuudestasi lähtien uskonut?

Olen kristityn kodin lapsi ja saanut kristillistä opetusta pienestä lähtien.
        Enemmän aloin tutkimaan Raamattua 70-luvulta yksin ja muitten uskovien kanssa yhdessä esim. kulloisenkin kotiseurakunnan eri raamattupiireissä.

Perheeni on "sekalaista seurakuntaa": äitini oli vanhoillislestadiolainen, veljeni on helluntailainen ja siskoni taas jehovantodistaja.
        Erilaiset uskonkäsitykset ovat tulleet varsin tutuiksi ja "törmäyskurssilla" on oltu monta kertaa.

Raamatun Sanan opetusta tarvitsemme enemmän seurakuntiimme .

• näköjään
        myös tekevä kirjoitti:

Nimim " sivusta seuraaja" kiittää Tapion kirjoitustyyliä evankelioiviksi ja armoa koroittavaiksi ja

Tätä eivät Tapion kirjoitukset tee, vaan hän tuudittaa ihmiset väärään "kasteen armoon" tuolla lapsikastetta korostavalla opillaan.

meidän kädestämme.
        sillekin.
        malatonta menoa???

Koska Tapio sekoittaa kasteen ja evankeljumin, niin hän ei ymmärrä tätä Jeesuksen käskyä.

lue Tapio522 tänne tuomia kirjoituksia. Kaikissa niissä opastetaan ihmistä parannuksen tekoon.

Ero Tapion ja RitariOlevaisen kirjoituksissa on ilmeinen. Tapio uskoo parannukseen, mutta Ritari uskoo, että ihminen pelastuu, vaikka ei eläkään Jumalan tahdossa ja hän kieltää teot, jotka Jumala synnyttää omissaan, eli armon ja laupeuden.
        Ritarin käsitys armosta on armoa alentava, Tapion käsitys armosta on armoa ylentävä, eli hän ei tee armoa halvaksi vaan opettaa parannuksen välttämättömyyttä ihmisen elämässä.

• myös tekevä kirjoitti:

meidän kädestämme.
        sillekin.
        malatonta menoa???

"....että kyllä se lapsena
        Tätähän Tapio yrittää opettaa meille helluntalaisillekin....
        Ei Jeesus käskenyt opetuslapsia rauhoittamaan pakanoita sillä, että kyllä kaikki kastetut pääsevät taivaaseen.
        ---
        Muistuttaisin sinua 8:sta käskystä!

Kaste ei ole hyödyksi kenellekkään, joka ei usko.
        En usko Kylliäiseen!
        On kadotus ja on taivas.

Raamattu opettaa:
        "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen" (Mark. 16:16).
        Kumpaakaan ei tule poissulkea; usko ja kaste!

• olet
        Tapio522 kirjoitti:

Olen kristityn kodin lapsi ja saanut kristillistä opetusta pienestä lähtien.
        Enemmän aloin tutkimaan Raamattua 70-luvulta yksin ja muitten uskovien kanssa yhdessä esim. kulloisenkin kotiseurakunnan eri raamattupiireissä.

Perheeni on "sekalaista seurakuntaa": äitini oli vanhoillislestadiolainen, veljeni on helluntailainen ja siskoni taas jehovantodistaja.
        Erilaiset uskonkäsitykset ovat tulleet varsin tutuiksi ja "törmäyskurssilla" on oltu monta kertaa.

Raamatun Sanan opetusta tarvitsemme enemmän seurakuntiimme .

saanut armon säilyttää lapsen uskosi, niin ehkä et ole saanut kokea erikseen sitä, miten Jeesus synnyttää omansa uudeksi ylhäältä vedestä ja Hengestä, vaan sinut on synnytetty jo uudeksi vesikasteen yhteydessä.

Minäkin olen lapsen uskon saanut säilyttää, mutta minä menin silti maailman mukana, eikä minulla ollut oikeaa opetusta, että vain Jeesus on ovi Jumalan valtakuntaan ja siksi Jeesus kutsui minut takaisin yhteyteensä ja kastoi minut Pyhällä Hengellä ja vedellä, eli uudesti synnytti minut.

Oletko ajatellut, että sinulla on armolahjoja, eli oletko huomannut niitä.

Itse sain oppia käyttämään kielilläpuhumisen lahjaa uudesti syntymisen yhteydessä, sillä Herran Henki täytti minut niin, että aivan itsestään aloin puhua kielillä.

Hiljalleen tietoisuuteeni avautui muitakin armolahjoja ja ne ovat seurakunnan rakentamisen takia käytössäni.

• olet kirjoitti:

saanut armon säilyttää lapsen uskosi, niin ehkä et ole saanut kokea erikseen sitä, miten Jeesus synnyttää omansa uudeksi ylhäältä vedestä ja Hengestä, vaan sinut on synnytetty jo uudeksi vesikasteen yhteydessä.

Minäkin olen lapsen uskon saanut säilyttää, mutta minä menin silti maailman mukana, eikä minulla ollut oikeaa opetusta, että vain Jeesus on ovi Jumalan valtakuntaan ja siksi Jeesus kutsui minut takaisin yhteyteensä ja kastoi minut Pyhällä Hengellä ja vedellä, eli uudesti synnytti minut.

Oletko ajatellut, että sinulla on armolahjoja, eli oletko huomannut niitä.

Itse sain oppia käyttämään kielilläpuhumisen lahjaa uudesti syntymisen yhteydessä, sillä Herran Henki täytti minut niin, että aivan itsestään aloin puhua kielillä.

Hiljalleen tietoisuuteeni avautui muitakin armolahjoja ja ne ovat seurakunnan rakentamisen takia käytössäni.

"Oletko ajatellut, että sinulla on armolahjoja, eli oletko huomannut niitä".
        ---
        Olet ehkä uusi tällä foorumilla.
        Armolahjoistahan oli puhetta täällä muutama viikko sitten.

Jos lähetät sähköpostia minulle, niin voin laittaa kaskusteluistamme enemmän tietoa sinulle.
        Minulla on osa niistä koneellani omissa tiedostoissani.
        os. [email protected]

• aivan,
        Tapio522 kirjoitti:

"Oletko ajatellut, että sinulla on armolahjoja, eli oletko huomannut niitä".
        ---
        Olet ehkä uusi tällä foorumilla.
        Armolahjoistahan oli puhetta täällä muutama viikko sitten.

Jos lähetät sähköpostia minulle, niin voin laittaa kaskusteluistamme enemmän tietoa sinulle.
        Minulla on osa niistä koneellani omissa tiedostoissani.
        os. [email protected]

uusi kävijä täälläkään palstalla, vaikka olenkin vierailija.
        Olen seurannut sinun kirjoituksiasi ja arvostan niitä kovasti.

En käytä tässä yhteydessä sähköpostia, vaan toivon, että opetukseksi muilekin, voin kirjoittaa aina avoimesti.

Jeesus on tehnyt elämästäni todistuksen.

• aivan, kirjoitti:

uusi kävijä täälläkään palstalla, vaikka olenkin vierailija.
        Olen seurannut sinun kirjoituksiasi ja arvostan niitä kovasti.

En käytä tässä yhteydessä sähköpostia, vaan toivon, että opetukseksi muilekin, voin kirjoittaa aina avoimesti.

Jeesus on tehnyt elämästäni todistuksen.

OK!

• yksi Tapion
        Tapio522 kirjoitti:

"....että kyllä se lapsena
        Tätähän Tapio yrittää opettaa meille helluntalaisillekin....
        Ei Jeesus käskenyt opetuslapsia rauhoittamaan pakanoita sillä, että kyllä kaikki kastetut pääsevät taivaaseen.
        ---
        Muistuttaisin sinua 8:sta käskystä!

Kaste ei ole hyödyksi kenellekkään, joka ei usko.
        En usko Kylliäiseen!
        On kadotus ja on taivas.

Raamattu opettaa:
        "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen" (Mark. 16:16).
        Kumpaakaan ei tule poissulkea; usko ja kaste!

kirjoitus, jossa hän kehoittaa tekemään parannuksen.
        Ei ole kysymys itsensä parantelusta vaan siitä,
        että synti sanotaan synniksi ja Paavalin tavoin
        saarnataan:" Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on
        sallinut, mutta nyt Hän tekee tiettäväksi, että
        kaikkien ihmisten kaikkialla ON TEHTÄVÄ PARANNUS."

Jos se pelastus kytketään aina kasteeseen, se ei ole
        Raamatun mukaista oppia. Paavali ei kastanut juuri
        ketään, vaan saarnasi evankeljumia.
        Ryöväri pelastui, vaikka häntä ei kastettu!

• Tapio kirjoittaa
        yksi Tapion kirjoitti:

niin, että niissä kehoitetaan elämään Jumalan Sanan mukaisesti, eli tekemään parannus lihantahdosta.

Itse myös ihmettelen monien intoa saarnata kasteesta ja vielä enemän sitä, että on joukko, joka uskoo kasteen pelastavan ja se "pelastava kaste" on osattava ottaa oikealla ajalla ja oikeassa muodossa.

Usko pelastaa, sillä se muuttaa ihmisen ja sen kautta ihminen saa Pyhän Hengen kasteen.

Arvossa on pidettävä myös vesikaste, sillä se on Jumalan tahto meihin nähden ja koska kunnioitamme Hänen tahtoaan, haluamme vesikasteen itsellemme, joko vauvana, tai aikuisena, jos vauvakastetta ei ole saanut.

• vierähti
        Tapio522 kirjoitti:

OK!

muutamia tunteja leipätyön parissa, mutta nyt palasin linjoille ja haluan kertoa, että en ole nähnyt tuota kirjoitteluasi armolahjoista ja siksi pyydän, jos mahdollista olisi saada osoite siihen kirjoitukseen. Kiitos.

• yksi Tapion kirjoitti:

"Näytäppäs edes yksi Tapion kirjoitus, jossa hän kehoittaa tekemään parannuksen.
        saarnataan: "ON TEHTÄVÄ PARANNUS".
        ---
        Ei ole kauaakaan seuraavasta kirjoituksestani, jonka laitoin sen tälle palstalle tätä Kol. kirjettä tutkiessamme.
        Laitan sen kertaukseksi vielä tähän.
        ---
        Tuhlaajapoika (Lk. 15:11-32)
        Jeesus kertoo Lk. 15:ssa luvussa paljon vertauksia. Kaikissa näissä vertauksissa on kysymys ihmisen tärkeimmästä asiasta: suhteesta Jumalaan.

Rippikoulussa opimme: Jumalan ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tunteminen ja Jumalan lapseksi pääseminen on elämämme kallein asia. Ilman Jumalaa olemme eksyksissä.

Tuhlaajapojan isä rakasti poikaansa niin paljon, että odotti tämän paluuta kotiin joka päivä. Isä ei unohtanut koskaan eksyksissä olevaa lastaan.
        Kun poika vihdoin palasi synnin teiltä, niin Isä jo kaukaa näki hänet ja armahti häntä, juoksi häntä vastaan ja lankesi hänen kaulaansa ja suuteli häntä hellästi (j.20). Hän ei syytellyt poikaansa.

Tänäänkin moni ihminen elää suruttomana ilman yhteyttä Jumalaan ja Jumalan Sanaan. Hän on rauhaton ja hengellisesti kuollut. Maailman houkutusten keskellä hän saattaa menettää omaisuutensa (j. 13), ihmissuhteensa ja terveytensä. Mikään ei tunnu onnistuvan.

Tuhlaajapojan tavoin hänen on tehtävä parannus synneistään, ”mentävä itseensä” (j. 17-19), tunnustettava syntinsä (j.21) ja otettava vastaan Jumalan armo ja lahjavanhurskaus (j.22).
        ---
        Virsi 370:
        1) Ah, tiesi usko haltuun Herran ja turvaa Isään rakkaaseen. Hän auttaa nyt ja kruunaa kerran myös sinut taivaan autuuteen. Ken tiensä uskoo Herralle, ei rakenna se hiekalle

4) Hän aina meille lohdutuksen tuo oikealla hetkellä. Hän kuulee hartaan kaipauksen ja pysyy meitä lähellä. Hän ehtii kyllä auttamaan, yllättää meidät armollaan.

• vierähti kirjoitti:

muutamia tunteja leipätyön parissa, mutta nyt palasin linjoille ja haluan kertoa, että en ole nähnyt tuota kirjoitteluasi armolahjoista ja siksi pyydän, jos mahdollista olisi saada osoite siihen kirjoitukseen. Kiitos.

"... pyydän, jos mahdollista olisi saada osoite siihen kirjoitukseen. Kiitos".
        ----
        Löysin pari ketjua joissa on keskustelua armolahjoista.

1. Parantamisen lahjat:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000217&posting=22000000024327429

2. Viisauden ja tiedon sanat:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000217&posting=22000000024283262

• lahjoista.
        Tapio522 kirjoitti:

"... pyydän, jos mahdollista olisi saada osoite siihen kirjoitukseen. Kiitos".
        ----
        Löysin pari ketjua joissa on keskustelua armolahjoista.

1. Parantamisen lahjat:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000217&posting=22000000024327429

2. Viisauden ja tiedon sanat:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000217&posting=22000000024283262

Luin noista armolahjoista kertovia kirjoituksiasi, mutta olen vielä tälle päivälle sen verran kiireinen, että en kerkeä täysin syventymään ketjuihin.

Pikkasen minulle syntyi kuva, kuin et täydestä sydämestäsi kykenisi uskomaan ihmeparantumisiin ja toivoisit niistä parantumisista olevan todisteita.
        Muistathan miten Jeesuksen kaikkia tekoja epäilivät epäuskoiset ja vaikka näkivät sokeana syntyneen saaneen näön, niin sitä enemmän kiivailivat Jeesusta vastaan ja olivat kateuden sumentamia ja valmiita tappamaan Hänet heti.

Itse olen ihminen, joka olen kokenut ihmeparanemiset ja toisinaan niistä täälläkin kertonut ja tiedän, että vain he, joilla on kyky nöyrtyä lapsenmieliseen uskoon, kykenevät ne uskomaan.
        En tiedä, miten lääkärit ovat ne itselleen selittäneet, mutta minulle he ovat sanoneet paranemisiani ihmeiksi, joita he eivät osaa selittää.

Jumalan salaisuudet pysyvät maailmalta salassa ja vaikka maailma näkee edessään selvät todisteet, ei se kykene uskomaan.
        Sinä olet uskossa ja sinun tulee ehdottomasti uskoa Jeesuksen elävyyteen ja voimaan parantaa jokainen omansa, sillä kun sinä sen uskot, voit olla itse ihmeiden näkijä ja jopa tekijä.

Jumala ei tule maailmalle sen kummepia merkkejä antamaan, kuin ennenkään. He, jotka eivät halua uskoa, saavat olla uskomatta ja he, jotka tahtovat uskoa, saavat uskonlahjan.

Armolahjat ovat nyt loppuseurakunnassa käytössä kaikkine lupauksineen, jotka Raamattu Ilmoittaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3444
    2. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      18
      2678
    3. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      388
      2624
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      82
      1787
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      86
      1425
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1210
    7. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      71
      1026
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      75
      995
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      28
      819
    10. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      68
      811
    Aihe