Ilokseni huomaan, että täällä on sentään jotain opittu. Tapani Kansaa ei sentään pidetä upeana oopperalaulajana. Pitkään on elänyt hokema: Tapsa olisi päässyt oopperaan, mutta valitsi viihteen. Täysin järjetön väite vailla mitään faktaa.
Lied ei tarkoita todellakaan laulelmaa, laajassa merkityksessä se kattaa laulun eri lajit vanhimmasta kirkkolaulusta taidelauluun. Nykyisessä merkityksessä se on saksankielinen lyyrinen laulusävellysmuoto. Eli joku Isoisän olkihattu ei ole lied. Miksi muuten viihdemusiikki jaetaan moniin gategorioihin? Laulaja on monipuolinen kun laulaa iskelmää, poppia countrya jne. Samaa viihdemusiikkia ne on eikä vaadi valtavaa monipuolisuutta. Toiseksi taidelaulajaa moititaan yksipuoliseksi, koska hän laulaa "vain" klassista. Kuitenkin asiansa osaava taidelaulaja hallitsee koko valtavan taidemusiikin kirjon gregoriaanisesta laulusta eri maiden liedmusiikin kautta erityyppisten oopperoihin laulamiseen nykysäveltäjiin saakka. Sehän se valtavaa monipuolisuutta onkin. Luulen vain että täällä ei osata ja pystytä kuulemaan asioita.
Ajatellaan esim. Jorma Hynnistä joka hallitsee taidemusiikin eri tyylit täysin suvereenisti ja laulaa esim. tangoja ylivoimaiseen tapaansa.
Kaikki kunnia Tapani Kansalle joka on nykyisen Idolsroskan ja muun heikkotasoisen viihteen rinnalla osaava kaveri. Kuitenkin Kansan hehkuttamista Suomen monipuolisimmaksi on aika yliampuvaa.
Monipuolisuus?
14
832
Vastaukset
- OK.
Kaikki kunnia myös Jorma Hynniselle. Hän on eittämättä upea ja arvostettu oopperalaulaja ja on varmasti mestari alallaan, mutta ei hänen äänensä ja klassinen laulutyylinsä kovin luontevasti mielestäni tangoihin taivu. Tapsalta tangot taittuu huomattavasti luonnikkaammin ja luontevamman kuuloisesti.
Monipuolisuudesta puheenollen Tapani laulaa sitäpaitsi paljon muutakin, kuin sitä mainitsemaasi "Isoisän olkihattua". Ei esim. Tapsan laulamat : Sibelius, Schubert, Merikanto, Viita, Schumann yms. mitään iskelmää ja poppia ole. Edellä mainitut biisit eivät varmastikkaan taitu kovinkaan monelta muulta iskelmälaulajalta tai popparilta.
Ja vastaavasti taas tuskin Hynniseltä, Ryhäseltä, Salmiselta, Sirkiältä, Pohjoselta tms. opperalaulajalta taittuu kovinkaan uskottavasti esim. Elviksen rock- biisit, mutta Tapanilta sujuu mallikkaasti myös ne.- särkynyt sydän
Sen Tapani on ainakin tehnyt, että on madaltanut ainakin minun kynnystäni, tutustua klassiseen musiikkiin.
Se kumpi on parempi ja monipuolisempi Kansa vai Hynninen on toisarvoinen asia.Molemmilla on ansionsa. - Gilla*
särkynyt sydän kirjoitti:
Sen Tapani on ainakin tehnyt, että on madaltanut ainakin minun kynnystäni, tutustua klassiseen musiikkiin.
Se kumpi on parempi ja monipuolisempi Kansa vai Hynninen on toisarvoinen asia.Molemmilla on ansionsa.Samoin on minun laitani.
Eli ei oopperamusiikin ystävien ainakaan pidä Tapsaa mollata siitä, että hän laulaa myös ns. vakavampaa musiikkiakin. Minusta Tapsa on tehnyt ja tekee vain palveluksen klassisellemusiikille laulamalla myös ko.lauluja ja tehden samalla tunnetuksi viihdemusiikinystävillekkin sitä puolta musiikista, sekä on myös innostanut tutustumaan ns.taidemusiikkiin yleisemminkin.
Jorma Hynnisestä sen verran ,että epäilemättä hänkin on monipuolinen tulkitsija. Varmasti ainakin ne klassisenmusiikin eri tyylilajit luonnistuvat häneltä hyvin.
Mun mielestä Tapani Kansa on paljon enemmän, kuin "vain" iskelmälaulaja.
Tapsan lauluohjelmistonsa skaala on tavattoman laaja. Kevyenmusiikin lisäksi Tapsan ohjelmistossa teemasta, tilanteesta ja konsertista riippuen sisältää myös esimerkiksi: Leevi Madetojaa, Jean Sibeliusta, Georg Malmstenia, Tapio Rautavaaraa, Toivo Kuulaa, Schuberttia, Schumannia, Eino Leinoa, Oskar Merikantoa, Lauri Viitaa, Chopinia...
Ei ihan kenen tahansa muun iskelmälaulajan konserteissa ole mahdollisuus kuulla edellä mainittujen säveltäjien ja/tai sanoittajien lauluja.
( Vertailunvuoksi voisin todeta ,että nythän Kari Tapio sanoi yhdessä haastattelussa ,että hänen uusimmalla levyllä oleva " Kuin taivaisiin" on ehdottomasti vaativin laulu, jonka hän on koskaan esittänyt/levyttänyt.
Joopa joo... jos ja kun se ehkä hieman tavallista keskiverto balladia haastavampi "Kuin taivaisiin" on todella Kari Tapion VAATIVIN koskaan laulama laulu, niin eipä hänen reperttuaarinsa kovin vaativia lauluja sitten tosiaankaan sisällä.)
Jorma Hynninen on huippuluokan laulaja, sehän on selviö, koska hän suurta mainetta ja kunniaa isoilla oopperaestradeilla maailmallakin niittänyt, mutta mun mielestä tangoihin hänen äänensä on jotenkin liian oopperamainen. Samoin, kuin Matti Salmisen tulkinnat Georg Malmstenin lauluista on aika kamalan kuuloisia... mun korviini ainakin.- Jaude
Moni viihdemusiikin ammattilaisista, esim. Markku Johansson pitää valtavasti Jorma Hynnisen laulamista tangoista. Minä en kuule niissä mitään oopperamaista, mitä se ikiinä onkaan. Jorma Hynninen sanoo, että ei ole olemassa lied tai oopperalaulua, ne yhdistyvät molemmissa.
Tapani Kansan ongelma saksalaisessa lied laulussa on se, että hän osaa lausua saksaa, eikä hän ymmärrä mitä laulaa. Samoin se äänen hallinta lauluissa, joissa täytyy laulaa hiljaa on aika kehnoa. En väittäisi häntä liedlaulajaksi. - pinsio
justiina aina sitä klabbiakaan kritisoi.
- typerää
Todella typerää että viitsit sotkea Karin kaikkiin sepostuksiisi. Eikö sun yksinkertaiseen kaaliisi ikinä uppoa se, että vaikka Karin ääni ei sun korvissasi kuulostakaan hyvältä niin meitä muita on todella paljon joiden mielestä Kari pesee sun Tapsukkas mennen tullen. Ei mua edes kiinnosta mitkään Madetojat ja Schubertit, Malmstenista puhumattakaan(jota viimeksi mainittua musiikkia en voi sietää)ja jos ja kun joskus sellaista haluan kuulla niin siihen löytyy sellaisen musiikin oikeasti taitavia artisteja, eikä mitään T. Kansan kaltaista pikku räpeltäjää. Muuten, se sun Tapsas voiskin ruveta räppäriksi, siinä kun ei tartte osata laulaa ja sanatkin on sellaista siansaksaa että niistä ei muutenkaan saa selvää, pääasia että sanaa tulee niin että räkä lentää. Okei, nyt sorrun samaan kuin sä mutta kun ottaa pattiin tuo sun iänikuinen veisusi.
typerää kirjoitti:
Todella typerää että viitsit sotkea Karin kaikkiin sepostuksiisi. Eikö sun yksinkertaiseen kaaliisi ikinä uppoa se, että vaikka Karin ääni ei sun korvissasi kuulostakaan hyvältä niin meitä muita on todella paljon joiden mielestä Kari pesee sun Tapsukkas mennen tullen. Ei mua edes kiinnosta mitkään Madetojat ja Schubertit, Malmstenista puhumattakaan(jota viimeksi mainittua musiikkia en voi sietää)ja jos ja kun joskus sellaista haluan kuulla niin siihen löytyy sellaisen musiikin oikeasti taitavia artisteja, eikä mitään T. Kansan kaltaista pikku räpeltäjää. Muuten, se sun Tapsas voiskin ruveta räppäriksi, siinä kun ei tartte osata laulaa ja sanatkin on sellaista siansaksaa että niistä ei muutenkaan saa selvää, pääasia että sanaa tulee niin että räkä lentää. Okei, nyt sorrun samaan kuin sä mutta kun ottaa pattiin tuo sun iänikuinen veisusi.
Aika pienestä te pultit vedätte... No, näköjään se oli vikatikki ottaa Kari Tapio mukaan tähän juttuun,
mutta et sä ainakaan tunnu tuossa piikittelyssä ja takaisin kuittailussa toiseks jäävän... jos saan tässä noin niinkuin sivumennensanoen huomauttaa ;)- Kaunos
Justiinax kirjoitti:
Aika pienestä te pultit vedätte... No, näköjään se oli vikatikki ottaa Kari Tapio mukaan tähän juttuun,
mutta et sä ainakaan tunnu tuossa piikittelyssä ja takaisin kuittailussa toiseks jäävän... jos saan tässä noin niinkuin sivumennensanoen huomauttaa ;)Tapani Kansaa ei voi sanoa liedin hallitsijaksi.
- Gilla*
Kaunos kirjoitti:
Tapani Kansaa ei voi sanoa liedin hallitsijaksi.
Minusta Tapani kyllä hallitsee liedin hienosti. Tuskinpa vaan hän edes laulaisi lauluja, joita ei hallitsisi.
Mitä tulee tuohon aikaisemmin esitettyyn väitteeseen, että Tapani ei hallitsisi hiljaa laulamista, niin siitä olen myöskin hieman erimieltä. Kyllä esim. tuo Pinsion mainitsema upea ja kaunis " Elämäni laulukirja" on oivallinen esimerkki siitä ,että Tapanilta luonnistuu herkästi laulaminenkin sykähdyttävästi. Ei aina tarvitse ns. täydellä volyymilla laulaa - Hmmm_
typerää kirjoitti:
Aika paha ;-D Sinullla on näköjään periaate: Kun kerran aletaan pottuileen, niin pottuillaan sitten takaisin oikein kunnolla ;-)
Minusta Kari Tapio ja Tapani Kansa sekä Jorma Hynninen ovat kaikki erinomaisia, hommansa osaavia, taitavia laulajia ja tulkitsijoita. - Vain muutama
Gilla* kirjoitti:
Minusta Tapani kyllä hallitsee liedin hienosti. Tuskinpa vaan hän edes laulaisi lauluja, joita ei hallitsisi.
Mitä tulee tuohon aikaisemmin esitettyyn väitteeseen, että Tapani ei hallitsisi hiljaa laulamista, niin siitä olen myöskin hieman erimieltä. Kyllä esim. tuo Pinsion mainitsema upea ja kaunis " Elämäni laulukirja" on oivallinen esimerkki siitä ,että Tapanilta luonnistuu herkästi laulaminenkin sykähdyttävästi. Ei aina tarvitse ns. täydellä volyymilla laulaaTässä esimerkkejä lauluista, joissa Tapani Kansan äänenmuodostus pettää: Akselin ja Elinan häävalssi, Kultaniityt, Anniina, Elokuu. Vain muutama mainitakseni.
- ole...
Hmmm_ kirjoitti:
Aika paha ;-D Sinullla on näköjään periaate: Kun kerran aletaan pottuileen, niin pottuillaan sitten takaisin oikein kunnolla ;-)
Minusta Kari Tapio ja Tapani Kansa sekä Jorma Hynninen ovat kaikki erinomaisia, hommansa osaavia, taitavia laulajia ja tulkitsijoita.Se ei ole tosiaankaan mun periaatteni mut otti nyt vaan kunnolla pattiin tuo Justiinaxin ainainen Karin haukkuminen joka käänteessä. Ja mitä tuohon viimeiseen lauseeseesi tulee niin olen myös sitä mieltä että kaikki kukat kukkikoon mutta Justiinaxkin voisi muistaa tuon.
ole... kirjoitti:
Se ei ole tosiaankaan mun periaatteni mut otti nyt vaan kunnolla pattiin tuo Justiinaxin ainainen Karin haukkuminen joka käänteessä. Ja mitä tuohon viimeiseen lauseeseesi tulee niin olen myös sitä mieltä että kaikki kukat kukkikoon mutta Justiinaxkin voisi muistaa tuon.
Tokihan kaikki kukat saa kukkia ja Kari saa laulaa ja häntä saa kuunnella ne jotka Karista diggaa, mutta mä en siitä hyypiöstä tykkää ja sillä hyvä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi viesti häneltä ja ottaisin takaisin
Mutta ei sitä tule. Ja ehkä parempi niin, tein jo valintani. En saanut häneltä tarpeeksi, kaikki muu meni minun edelle j724942Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all582595Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔622170- 741380
Helena Ahti-Hallberg laukoo suorat sanat - Tämä voi olla ongelma uudella TTK kaudella: "Jos on..."
Helena Ahti-Hallberg - tuo upea ja vaativa TTK-tuomari! Tanssii Tähtien Kanssa suosikkiohjelma starttaa syksyn iloksi ja221230- 771193
- 421143
Ihmisen todellinen tarkoitus, dharma on tehdä tietoinen valinta toimia muiden hyväksi.
Tällä polulla ei ole tappioita eikä häviöitä. Vaikka ihminen ei pääsisi tällä polulla loppuun asti, hän ei menetä mitä4171034- 781018
- 64838