Alipainoinen

lapsi?

Tyttäreni täyttää kuukauden päästä 13v. Hän on 157cm pitkä ja painaa 37,5kg. Hän on joutunut käymään kouluterveydenhoitajalla säännöllisesti punnituksessa. On kuulemma aivan liian laiha. Tänään koululääkäri sanoi hänelle, että "jos painaisit vähänkin vähemmän, niin joutuisit sairaalahoitoon". Tyttäreni otti tämän aika raskaasti. Lääkäri kehoitti myös syömään pullaa, jotta paino nousisi! Myös kouluterveydenhoitaja on kehottanut syömään ns. roskaruokaa. Tyttö on kuitenkin terve ja hyväkuntoinen. Mitä mieltä olette. Onko hän liian laiha, jotta tällainen toistuva seuranta on tarpeen?

16

3460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liian laiha

      kyllä tuossa on paikka ihan vakavaan puuttumiseen.
      Jos ei vanhemmat sitä tajua, niin hyvä että edes ammattilaiset (terveydenhoitajat/lääkärit)

      Nuoret sairastuvat anoreksiaan ja siitä ei itseasiassa parane, niinkuin ei alkoholismistakaan.

      Mutta "kuiville" voi päästä, ja normaaliin elämään asianmukaisella opastuksella.

      Itse olen seurannut anoreettisen ihmisen elämää läheltä (työkaveri) jolla ei ollut elämä kuin vuoristorataa sitten vanhempanakaan.
      Kaikki lähimmäiset joutuivat kyttäämään että söi jotain. Ja aviomies parka. Ainainen huoli.

      Hyvä juttu jos näihin saa(isi) apua nuorella iällä, kun vielä kehityskin on kesken.

    • epäilemään ettei

      seuranta olisi tarpeen...? Ihannoitko Sinäkin nälkiintyneen näköisiä ihmisiä. = eli, onko hän saanut tuon nälkiintymisen ihanteen sinun ihanteistasi?
      Oletko syyllinen lapsesi sairastumiseen?
      Kannustatko häntä laihuuteen?

    • poikamme on

      on 12 vuotias, hän on 143 cm pitkä ja painaa 29,5 kg. paino kulkee kouluterveydenhoitajan mukaan tasaista -15 linjaa. poika on pieniluinen, terve ja liikunnallinen. neuvolassa aikoinaan terv.hoitaja käski9 minun lisätä ruokaöljyä valmiisiin aterioihin. hyi olkoon, arvatkaa lisäsinkö. tulisi itse syömään jos moinen maistuu. minusta tuo olisi vienyt vain ruokahalun ällöttävyydellään. ruokakermaa kyllä laitan laatikkoruokiin.

    • mamaliini

      Minun tyttöni täyttää kesällä 13v. ja on 164cm pitkä ja painaa 43 kg. Terveydenhoitaja oli hänetkin laittanut syyniin ja valistukseen syömisen tärkeydestä. Se ärsytti tyttöä, koska hän syö 5 ateriaa päivässä ja ihan hyvin.
      Tyttö on terve ja ei mikään anorektikko. Miehenikin on 182cm pitkä ja painaa 65kg, että olisiko suku vika tuo hoikkuus.
      Kaikki laihat eivät ole sairaita. Ja nimeenomaan terveelle lapselle tälläinen painostus kyllä voi oikeasti aiheuttaa syömishäiriön ja mitä se tekee itsetunnolle kun kuulee olevansa liian laiha murrosiän kynnyksellä.
      Mieheni meni käymään terveydenhoitajan luona selvittämässä geenejään ja tyttö sai rauhan.

      • ...

        Samaa ajattelin itsekin, että tällainen tarkkaileminen saattaa terveessä tytössä aiheuttaa syömishäiriöitä alitajuntaisesti. Tyttäreni syö hyvin, mutta paino ei vain nouse.


      • mamaliini
        ... kirjoitti:

        Samaa ajattelin itsekin, että tällainen tarkkaileminen saattaa terveessä tytössä aiheuttaa syömishäiriöitä alitajuntaisesti. Tyttäreni syö hyvin, mutta paino ei vain nouse.

        Tietenkin itsekin tarkkailen tyttöä ja katson, että syö. Ja kun lapsi ottaa ruokaa lisääkin niin minkäs laihuudelle teet.
        Meillä ei syödä sipsejä ja karkkeja ja muutenkin teen tavallista kotiruokaa. Enkä suostu epäterveellistä syöttämään painon takia terveelle lapselle.
        Karkkipäivä on kerran viikossa.
        Kyllähän nuorella tytöllä siitäkin tietää syömisen olevan kunnossa jos kuukautiset tulevat ajallaan. Tytöllä ne ovat jo säännölliset ja hyvin on kehittynyt muutenkin.
        Onhan sitä nykyään kaikenlaista syömisjuttua, mutta ei sitä kaikilla ole.
        Eikös tvssä se Bettina S. valittanut kun häntä on aina epäilty anorektikoksi laihuuden perusteella.


      • omppu
        ... kirjoitti:

        Samaa ajattelin itsekin, että tällainen tarkkaileminen saattaa terveessä tytössä aiheuttaa syömishäiriöitä alitajuntaisesti. Tyttäreni syö hyvin, mutta paino ei vain nouse.

        ravinteet eivät imeydy kunnolla.Ei ole kovin ammattitaitoista LÄÄKÄRILTÄ ja TERKKARILTA kehottaa syömään pulla ja muuta moskaa jotka eivät SISÄLLÄ MITÄÄN KASVAVAN LAPSEN ELIMISTÖN TARVTSEMIA RAVINTEITA.Suosittelen aloe vera gel-juomaa.Se poistaa suolistosta kuona-aineet,jonka jälkeen ravinteet alkavat imeytyä ja luiden ympärille muodostuu LIHASTA!Se on hyväksi myös vatsalle,limakalvoille ja iholle.Se on luonnollinen lisäravinne.Sis.75 ihmisen tarvitsemaa ravintoainetta,mm.aminohappoja,entsyymejä,mineraaleja,vitamiineja(ei k ja D vitamineja).Saa jälleenmyyjiltä,katso googlesta.
        Toki kannattaa myös muuhun ravintoon kiinnittää huomiota ja antaa lapselle,terveellistä ravintoa:kala,liha,kasvkset,hapanmaitotuotteet,täysjyvävilja,unohtamatta tärkeitä rasvahappoja kuten,mantelit,pähkinät ja siemenet ym.Enekset ja roskaruuat kannattaa unohtaa.


    • mape

      ei roskaruokaan ohjaaminen ole oikea ratkaisu lainkaan tai muuten epäterveelliseen ateriointiin.

      Ruokapäiväkirja nyt olisi se eka asia eli pitäisi tarkistaa sen avulla että lapsi syö kunnolla. Jos syö niin kulutus on isompaa kuin saanti tai kyse on perimästä tms asiasta. Joss yö vähän niin määrää pitää lisätä vähitellen tai väliaterioita esim hedelmää tms sinne ruokailujen väliin. Kaloreja kyllä kertyy kun niitä alkaa popsia ihan tavallisena ruokana, jokainen laihduttaja sen tietää..

      Roskaruokaan ja epäterveelliseen ravintoon ohjaaminen on kyllä kaikkein tyhmintä mitä olen kuullut! Ei rasva ja sokeri ole se tie vaan muut kuten hiilihydraatit jne.

      Seuranta on kyllä tarpeen varsinkin jos on mahdollisuus ettei kotona oteta asiaa tarpeeksi vakavasti tai on viitteitä syömishäiriöön tai muita viitteitä sille alttiudesta. Kaikellahan on tarkoitus turvata tytön hyvinvointi. Tuosta painosta ei kamalasti voi tippua kun on painoluokassa jonka nimi on nälkiintynyt.. Samalla aliravitsemus aiheuttaa monia sivuvaikutuksia joista voi jäädä elinikäisiä vaivoja.

      Kannattaa muuten pyytää vaikka ottamaan tytöstä verikokeet ravitsemustilasta. Niitä ei oteta mielellään, mutta ne kertovat sen syökö tyttä tarpeeksi kaikkea vai onko puutteita ravinnon saannissa. Se päiväkirja kuitenkin ensin ja rehellisesti.

    • olin

      samanpituinen ja samanpainoinen samanikäisenä... Ja kuulin olevani laiha! Myös minulle suositeltiin roskaruokaa, ja minähän söin... Painoa ei edelleenkään ole paljon, mutta terveeellisiä ruokailutottumuksia olen joutunut aikuisena opettelemaan... kolesterolit kun tahtoo olla aika korkeat! Älä kiinnitä asiaan liikaa huomiota! Toki voi olla paikoillaan tarkistaa mahd. imeytymishäiriöt. Antakaa tytön olla sellainen kuin on!

      • ...

        Itse olen tyytyväinen tytön olotilaan, mutta miten saisin terveydenhoitajan uskomaan? Tytön ei ole kiva juosta koko ajan punnituksessa. Onneksi kohta tulee kesäloma...


    • kuin paha ylipaino

      Hoikkuus ei ole vakava asia, se ei altista monille sairauksille kuten esim. ylipaino. Tyttäresi painoindeksi on 15, se on liian vähän, mutta vielä tuon ikäisillä lapsilla seurataan painoa painokäyristä eikä siis painoindeksin mukaan. Tärkeää siis on kasvaako lapsen paino pituuskasvun kanssa suhteessa hyvää tahtia. Jos paino vaikka lähtee laskuun kuin lehmänhäntä, niin silloin on syytä huolestua. Itsekin voit lapsesi kasvukäyriä käydä kouluterkkarilla/lääkärillä katsomassa.
      Jos lapsi syö mielestäsi hyvin ja tuo syömishäiriövaihtoehto sekä mahdolliset painon tippumista aiheuttavat sairaudet (esim. hypertyreoosi) on suljettu pois, voit mielestäni sanoa terveydenhoitajalle että noin tiheät painokontrollit eivät ole tarpeen.
      On kuitenkin muistettava, että kasvuikäiselle hyvä ravintoa on tärkeää ja aliravitsemus voi hidastaa kasvua ja kehitystä - eli näissä asioissa on syytä olla tarkkana! Kunhan ei ihan hullutuksiin mennä. :)

      • äiskäx2

        Meidän pian 11v. täyttävä poika on ollut hoikka ikänsä. Poika on 151cm pitkä ja painaa 29.5kg. Jos laskee painoindeksin samalla tavalla kuin aikuisilla nin se on 12.9.
        Mut jos oikeen muistan niin lapsillahan ei painoindeksiä niin lasketa. Pojan oma painokäyrä on ollut aina saman verran miinuksen puolella.
        Poika on terve ja energiaa piisaa vaik muille jakaa, joten meistä ei ole syytä huoleen.
        Aikanaan neuvolassa jo sanoivat, et poika tulee tuskin koskaan olemaan painossa ihannekäyrillä.


    • Anonyymi

      Minulle itselleni on tuota samaa soopaa syötetty vaikka olen ihan normipainoinen eli oon sii 14v tyttö pituus 165cm ja paino 47kg ja mun iskä on kans aika hoikka ja melkei kaikki sisaruksetkin on hoikkii ja itteki aloin miettii et onks mul muka syömishäiriö oireita mutku ei vaa oo nälkä nii ei tee miel syödä vanhempien kaa juteltu ja he ovat mun kaa samaa mieltä lääkärit yms kehottanu kans niin sanottuu roskaruokaa syömää eli jotai ruokii jos on paljo rasvoi ja kaloreita et vois lääkärit vähä paremmin kattoo ihmisen taustoi enne diagnooseja ja ehkä kamalinta ässä on se että näytän hoikemmalta ku mitä painan nii siitä johtuen lerran ilma et terveyden hoitaja katto mun painon nii alko kyselee et onks mul syömisen kaa ongelmii ja et syönkö säännöllisesti ja alko puhuu et oon alipainonen johon vastaain et eihä se ees kattonu mun painoo johon hän vastaa että ei hänen arvi kyllähän sen näkee muutenki johon olin vaa sillee et joo kiitos nyt riittää mä häivyn ku ei ees viittitä painoo kattoo ja aletaa jo puhuu syömishäiriöstä

    • Anonyymi

      Itse olen 172cm ja painan 45kg. Pitääkö huolestua?

    • Anonyymi

      Meidän lapsemme on myös alipainoinen... 12,5v, 175cm ja 46kg. Hänellä on alkanut menkat jo vuosi sitten ja ”tissejä” ja ”persettä” hänellä ei vieläkään ole? Terveydenhoitaja epäilee syömishäiriötä, mutta minä kiellän sen!

    • Anonyymi

      Tiiän et oon myöhäs, mut herranjestas ihmiset herätkää! Anoreksia on sun mielessä, eikä voi automaattisesti tuomita anorektikoksi painon perusteella. Joo, tiiän, alottajan lapsen paino on alhainen, mutta itsekkin oon aina ollu lapsena helvetin laiha, ihan samalla tavalla kuin äiti ja mummokin olivat. Jos sä et haluu laihtuu, oot laiha, yrität nostaa painoo ja oot terve mieleltäs etkä yritä väkisin laihduttaa, nii et oo anorektikko vaikka laiha olisitkin. Jokasen keho on omanlainen, esim itselläni on aina ollut niin, että paino ei nouse vaikka paljon söisikin. Jotkut kehot on vaan sellasia!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1809
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      76
      1592
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe