Miten helluntailaiset suhtautuvat avioliittoon?

turha nainen

Miten helluntailaiset suhtautuvat avioliittoon? Onko se pyhä toimitus vai peräti sakramentti vai jonkinlainen tila kahden ihmisen välillä? Miksi täydellinen ja pelastuksen ansaitseva mies haluaisi ikinä liittyä syntiseen ja jo alusta tuomittuun ja kadotettuun naiseen? Eikö kyseessä ole saatanan juoni ihmiskuntaa vastaan, perkeleen yritys vietellä jumalan palvelujat turmioon? Avioliitoissa ei koskaan ole rakkautta eikä järjestystä, eikä ainakaan mitään järkeä. Miksi sellaista tulisi edes ajatella saati sitten suosia?

12

440

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ammattiapua

Täältä sitä ei saa.Sulla on joku kova trauma miesten kanssa. Hae ammattiapua!

• turha nainen

Ei ole traumaa. Olen vain väsynyt puolustamaan itseäni uskontojen edessä ja ponnistelemaan asemani puolesta ihmisenä. Eikä taaskaan mikään kelpaa: kun olen valmis myöntämään, että miehet ovat ylempiarvoisia ja Jumalan suosikkeja, niin ongelma onkin edelleen minulla. Miksi?

• ===

Kahden ihmisen välinen avioliitto on pyhä.

Sakramentti se ei ole, mutta ilman avioliiton pyhyyttä ei olisi ihmiskuntaa, joten se kaiksesta synnistä ja muusta.

• turha nainen

Kerro ja perustele, mitä tarkoitat pyhällä ja miksi kahden ihmisen välinen liitto olisi sellainen. Miksi ihmiskuntaa tulisi pitää yllä?

• Peku `

Avioliitto on miehen ehdoilla tehty ja siihen liittyvät alkuperäiset määräykset on nykylainsäädännön vastaisia.

1.Korinttolaiskirje:
      11:3 Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää.

Tuolta voi lukea tuon sovinismin selkeämmim siitäkin huolimatta että sivusto on kirkon.
      http://www.luterilainen.com/index.php?option=com_content&task=view&id=658&Itemid=274

• turha nainen

Siis jälleen esimerkki ja todennus siitä, että miehelle kuuluvat nautinnot, naiselle velvollisuudet ja orjuus. Miksi siis ylläpidetään avioliittoa? Mitä jumalallista ja oikeata siinä on?

• minä uskon
        turha nainen kirjoitti:

Siis jälleen esimerkki ja todennus siitä, että miehelle kuuluvat nautinnot, naiselle velvollisuudet ja orjuus. Miksi siis ylläpidetään avioliittoa? Mitä jumalallista ja oikeata siinä on?

että Jumala ei katso että mies on sen suurempi arvoinen kuin nainen, se on tärkein että he ovat Jumalalle jättäytyneitä, niin arvo asema on sama, he ovat niinkuin Raamattu sanoo Jumalan omia poikia tyttäriä.

• turha nainen
        minä uskon kirjoitti:

että Jumala ei katso että mies on sen suurempi arvoinen kuin nainen, se on tärkein että he ovat Jumalalle jättäytyneitä, niin arvo asema on sama, he ovat niinkuin Raamattu sanoo Jumalan omia poikia tyttäriä.

Eikö olekin usko ihana asia? Oletkohan ainoa maan päällä joka uskoo noin? No miksei Jumala sitten pidä huolta omistaan, niin että muutkin uskoisivat ja toimisivat uskonsa mukaan? Jos on jokin tasa-arvo ja samanvertaisuus olemassa, miksi se ei näy? Tai missä se näkyy?

• Peku `
        minä uskon kirjoitti:

Niin sinä et katso mutta Jumala raamatun mukaan katsoo miehem olevan suurempi.

• Pakanain Huuto

että raamattu on naisia alentava kirja. Ihan kuin koraaninkin. Miesten valtaa miesten maailmassa.

ISÄ-POIKA-PYHÄHENKI
      miksei
      ÄITI-TYTÄR-PYHÄHENKI

Herran enkeli, herra Virtanen. Naisen asema muotoutuu yhä miehen kautta arvoaseman kautta.

Mutta niin se vaan menee, että miehet olisivat hukassa ilman naista.

Näkeehän sen jo muslimimaissa (maat eivät kehity) koska kansasta puolet (naiset) ovat lukittu ovien taakse.

• Kadun*Nainen

en ole hellari, mutta perusteita, mitä odottaisin hellarien kunnioittavan:

Raamatussa Eeva luotiin Adamille vaimoksi, koska kaveri oli niin yksinäinen ja siinä samalla luotiin myös avioliitto, minkä mitäisi olla Pyhä ja koskematon, siis eliniän kestävä. Tämän olettaisi tarkoittavan että naisen asema olisi tasavertainen, koska mies ei tullut toimeen ilman naista, eikä tule vielä tänäänkään

Käytännössä nainen on miehen tasaveroinen kumppani, muuten kuin fyysisessä voimassa ja tuskinpa Adamkaan olisi selvinnyt ilman Edamia siinä tehtävässä minkä Jumala hänelle määräsi. Kyse on siis myös naisen kunniatehtävästä täydentää miestä

Valitettavasti asia ei ole ainakaan tällä palstalla aika-ajoin esitetynlainen.

• VAIMOT JA AVIOMIEHET
        Ef.5:21-33
        --
        5:21 Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.
        5:22 Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niinkuin Herralle;
        5:23 sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja.
        5:24 Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset.
        5:25 Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
        5:26 että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
        5:27 saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.
        5:28 Samalla tavoin tulee myös miesten rakastaa vaimojansa niinkuin omia ruumiitaan; joka rakastaa vaimoansa, hän rakastaa itseänsä.
        5:29 Sillä eihän kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa, vaan hän ravitsee ja vaalii sitä, niinkuin Kristuskin seurakuntaa,
        5:30 sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.
        5:31 "Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."
        5:32 Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.
        5:33 Mutta myös teistä kukin kohdaltaan rakastakoon vaimoaan niinkuin itseänsä; mutta vaimo kunnioittakoon miestänsä.
        ---
        Paavali soveltaa alamaisuusteemaansa kolmeen asiaan; avioliittoon ja seurakuntaan sekä lasten suhteessa vanhempiinsa (Ef. 6:1-4), isäntien suhteessa palvelijoihinsa(Ef. 6:5-9).
        Avioliitossa on tietty järjestys: Mies on vaimon pää, niin kuin Kristus on seurakunnan pää.(j. 23).
        Tällainen ajattelu tuntuu monista vanhanaikaiselta ja naista kohtaan syrjivältä ja loukkaavalta, jossa mies käyttää vaimoaan omiin itsekkäisiin tarkoitusperiinsä. Kyse on kuitenkin aivan muusta.

Miehen ja naisen suhde avioliitossa vastaa Kristuksen ja hänen kirkkonsa välistä yhteyttä. ”Päällikkyys” merkitsee suurta ja vastuullista palvelutehtävää.
        Miehen on rakastettava vaimoaan, niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaansa antamalla itsensä alttiiksi sen edestä (25), ”että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta” (26).
        Kristus pyhittää ja puhdistaa seurakuntaansa käyttäen välineenä kastetta (1. Kor.6:11) ja sanaa. Jotka siis ovat kastetut ja uskovat sanan, he ovat totisesti puhtaat ja pyhät, vaikka maailman ja omastakin mielestään voi näyttää toisin.

Vaimo puolestaan alistuu vapaaehtoisesti tähän Jumalan järjestykseen. Kysymyksessä on työnjako. Kumpikaan ei ole toistaan parempi tai alempiarvoinen, vaan molemmat tukevat ja täydentävät toinen toisiaan, Aviopari muodostaa yhden kokonaisuuden; ”Niin he eivät enää ole kaksi, vaan yksi liha”(31).

”Tämä salaisuus on suuri” (32). Se on mysteeri, yli ymmärryksemme käyvä asia: on kaksi ihmistä, joiden välille Jumala on luonut näkymättömän yhteyden. Me olemme taas yhtä ruumista Kristuksen kanssa.
        Molemmissa tapauksessa on kyse suuresta salaisuudesta. Niinpä lausummekin: ”Minä uskon...Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden...”.
        --
        1. On Kristus kirkon Herra, sen luoja ainoa, hän Hengen sille antaa vedellä, sanalla. Maan alhoista sen etsi hän morsiamekseen ja osti kuolemallaan iäksi itselleen.

3. Ja vaikka maailmassa on kirkko vieras niin, häväisty, haavoitettu, revitty uuvuksiin, sen pyhät vartiossa kuitenkin odottaa, yön valta milloin päättyy ja aamu aukeaa.
        (Virsi 164:1,3)
        ----

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      95
      3839
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      47
      3215
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      100
      2827
    4. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      136
      2510
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      57
      2460
    6. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2398
    7. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2387
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      21
      2334
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      23
      2326
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2090
    Aihe