Ammattina käsikirjoittaja

Innokas kirjoittelija

Olen miettinyt jo jonkin aikaa, että olisiko käsikirjoittajantyö minulle se oikea. Minulla on vilkas mielikuvitus ja tykkään ajatella mielessäni erilaisia tarinoita. Kirjailijan ammatti taas ei kiinnosta, jotenkin minulla on se kuva, että se kai kuitenkin vaatii enemmän paikan kuvausta yms.? Tietysti käsikirjoituksiinkin kuvataan mahdollisesti minkälaisessa paikassa ollaan ja minkälaiset vaatteet roolihahmoilla on päällänsä, mutta kuitenkin.

Minkälainen ammatti tämä on? Onko käsikirjoittajat pelkkiä tarinan vääntäjiä vai osallistuvatko he myös itse elokuvan kuvaamiseen? Kuuluuko työhön paljolti yksin olemista kotona ja kirjoittamista vai pitääkö ensin käydä varmistamassa sopiiko käsikirjoitus jollekin ohjaajalle vai miten nämä jutut toimivat?

Olen myös ajatellut muuttavani ulkomaille ja matkustavani maailmalla, koska puhun monia kieliä ja tahtoisin myös pitää yllä kielitaitoani. Voiko käsikirjoituksia tehdä myös muissa maissa? Tietysti skriptin tekeminen on vaikeaa jos ei tunne kulttuuria eikä ole asunut siellä, mutta jos jonkun peruselokuvapätkän aikoo tehdä, niin se ei periaatteessa haittaa?

Missä voi opiskella käsikirjoittajaksi? Minkälaista opiskelu on ja miten pitkään se kestää? Jos opiskelen Suomessa, onko mahdollista opiskelun yhteydessä opiskella ulkomailla?

15

8081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enya777

      Käsikirjoittaja kirjoittaa käsärin ikäänkuin näytelmämuotoon, siis kohtaukset ja repliikit. Kamerakulmat sun muut miettii sitten kuvausryhmä. Yleensä käsikirjoittaja ei ole enää kuvausvaiheessa mukana, mutta joskus joutuu siinä vaiheessa kirjoittamaan uusiksi kohtauksia kuvaustilanteiden ja budjetin mukaan. Pitkälti hän siis istuu kotona ja kirjoittaa, sekä tekee taustatutkimusta (joka voi olla hyvinkin vaihtelevaa, esim. äskettäin YLEllä menneen pakolaiskeskus-TVdraaman käsikirjoittaja pestautui oikeaan pakolaiskeskukseen vapaaehtoisavustajaksi siinä vaiheessa kun ideoi käsäriä - hän siis teki normaalia pakolaiskeskusduunia.

      Käsikirjoitusta voi opiskella TAIKssa. www.uiah.fi Opiskeluaikana TAIklla käy ulkomaan guruja vetämässä lyhytkursseja ja itse voi mennä sellaisille ulkomaille esim. kesällä muutamaksi viikoksi.

      Käsäreitä voi toki kirjoittaa missä vain minne saa sähköt ja tietokonenettiyhteydet vedettyä. Jos tarkoitat ulkomaisille tuotantoyhtiöille kirjoittamista, niin se on hiukan kinkkisempi juttu. Opiskelin itse USAssa ja suoritin pari käsikirjoituskurssia yliopistollani. Huomasin, että on p-leen vaikeaa kirjoittaa luontevaa dialogia vieraalla kielellä. Sain eka-luonnoksestani kritiikkiä mm. että perheenjäsenten välinen keskustelu oli liian rough. No, olin kuvitellut miten suomalainen perhe keskustelee, mutta sama ei tietenkään päde amerikkalaiseen perheeseen. Minun on vaikea uskoa, että saisin aikaiseksi käsäriä, jonka saisin myytyä Hollywoodiin tai USAlaisille Tv-kanaville, vaikka asuin maassa 5,5 vuotta. Eli lähtökohta on se, että suomeksi kirjoitetaan ja suomalaisille tuotantoyhtiöille.

      • ...

        hyviä pointteja, mutta sevverran nussin pilkkua vääinkäsitysten välttämiseksi, että kässäriä EI kirjoiteta näytelmämuotoon. mikäli siis puhutaan elokuva- tai tv -käsikirjoituksesta.

        näytelmän kirjoitusmuoto poikkeaa aika paljon kuvattavaksi tarkoitetun käsiksen muodosta.


      • enya777
        ... kirjoitti:

        hyviä pointteja, mutta sevverran nussin pilkkua vääinkäsitysten välttämiseksi, että kässäriä EI kirjoiteta näytelmämuotoon. mikäli siis puhutaan elokuva- tai tv -käsikirjoituksesta.

        näytelmän kirjoitusmuoto poikkeaa aika paljon kuvattavaksi tarkoitetun käsiksen muodosta.

        Tiedän tämän. Tarkoitin vain, että verrattuna romaaniin tai esseeseen elokuvakäsäri muistuttaa hieman teatterinäytelmäkässäriä.


      • ja näytelmäelokuvia.
        enya777 kirjoitti:

        Tiedän tämän. Tarkoitin vain, että verrattuna romaaniin tai esseeseen elokuvakäsäri muistuttaa hieman teatterinäytelmäkässäriä.

        Puhutaan myös näytelmäelokuvakäsikirjoituksista, (joissa dialogia runsaasti).
        Turun taideakatemiassa on elokuvakäsikirjoituslinja. Aika vaikea tosin päästä sinne sisään, mutta mikäli käsikset kiinnostaa niin melkein se on käsisopetuksen tasokkuutta ajatellen se eka mihin kuulemma kannattaa pyrkiä. Eli hyvä maine on sieltä tulleilta käsiskirjoittajilta.


      • ???
        ja näytelmäelokuvia. kirjoitti:

        Puhutaan myös näytelmäelokuvakäsikirjoituksista, (joissa dialogia runsaasti).
        Turun taideakatemiassa on elokuvakäsikirjoituslinja. Aika vaikea tosin päästä sinne sisään, mutta mikäli käsikset kiinnostaa niin melkein se on käsisopetuksen tasokkuutta ajatellen se eka mihin kuulemma kannattaa pyrkiä. Eli hyvä maine on sieltä tulleilta käsiskirjoittajilta.

        kävin tuolla taideakatemian sivuilla ja siellä sanotaan näin (koulutusohjelmien kohdalla): "Elokuva

        Elokuvan suuntautumisvaihtoehdossa opiskellaan nykyaikaisten välineiden avulla asioiden ja tunnetilojen kertomista liikkuvan kuvan sekä äänikerronnan keinoin. Opiskelija perehtyy tv-tuotannon, dokumentin ja fiktion tekemiseen.

        Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma antaa mahdollisuuden syventyä elokuvan ammatteihin: käsikirjoittamiseen, ohjaukseen, kuvaukseen, leikkaukseen tai äänisuunnitteluun. Valmistuneet elokuvailmaisun medianomit työskentelevät elokuva-, televisio- ja av-tuotannoissa."

        melkein siis väittäisin, että taik on ainut, jossa voi opiskella pääaineena käsikirjoittamista. korkeakoulutasolla siis.


      • just.
        ??? kirjoitti:

        kävin tuolla taideakatemian sivuilla ja siellä sanotaan näin (koulutusohjelmien kohdalla): "Elokuva

        Elokuvan suuntautumisvaihtoehdossa opiskellaan nykyaikaisten välineiden avulla asioiden ja tunnetilojen kertomista liikkuvan kuvan sekä äänikerronnan keinoin. Opiskelija perehtyy tv-tuotannon, dokumentin ja fiktion tekemiseen.

        Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma antaa mahdollisuuden syventyä elokuvan ammatteihin: käsikirjoittamiseen, ohjaukseen, kuvaukseen, leikkaukseen tai äänisuunnitteluun. Valmistuneet elokuvailmaisun medianomit työskentelevät elokuva-, televisio- ja av-tuotannoissa."

        melkein siis väittäisin, että taik on ainut, jossa voi opiskella pääaineena käsikirjoittamista. korkeakoulutasolla siis.

        Henkilökohtainen opintosuunnitelma antaa mahdollisuuden syventyä elokuvakäsikirjoittamiseen. Korkeakoulutasolla. Elikkä se on ammattikorkeakoulu toi turun taideakatemia.


      • juu...
        just. kirjoitti:

        Henkilökohtainen opintosuunnitelma antaa mahdollisuuden syventyä elokuvakäsikirjoittamiseen. Korkeakoulutasolla. Elikkä se on ammattikorkeakoulu toi turun taideakatemia.

        mie en ala väittelemään, mutta ite oon joskus joutunu sitä joidenkin kanssa tekemään, kun oon sanonut, että ammattikorkeakoulut ja korkeakoulut on samantasosia.

        ei kuulemma ole. en tiä.

        medianomiksi ilmeisesti turusta valmistuu?

        elokuvataiteen maisteri vs. medianomi...

        vaikka eihä sitä titteleillä töitä tehä.


      • pois
        juu... kirjoitti:

        mie en ala väittelemään, mutta ite oon joskus joutunu sitä joidenkin kanssa tekemään, kun oon sanonut, että ammattikorkeakoulut ja korkeakoulut on samantasosia.

        ei kuulemma ole. en tiä.

        medianomiksi ilmeisesti turusta valmistuu?

        elokuvataiteen maisteri vs. medianomi...

        vaikka eihä sitä titteleillä töitä tehä.

        Eihän sitä tosiaan titteleillä töitä tehdä, mutta jos ei mitään muuta infoa ihmisestä ole kuin koulutus, niin kyllä se Taik ammattipiireissä taitaa vähän pidemmän korren vetää mielikuvatasolla.

        Onhan sitä viimeisen 10 vuoden aikana perusteltu pitkin maita ja mantuja vaikka mitä kouluja, ja Suomenmaan vihonviimeinenkin opisto on jo varmaan ylentänyt itsensä ammatti"korkeakouluksi", ja kaikissa noissa vakuutetaan opintojen valmistavan ammattiin (suomeksi= media-alan työttömäksi)

        Mutta ei koiraa karvoihin katsominen. Loppupeleissä opiskelupaikalla ei ole mitään merkitystä, oma osaaminen ratkaisee. Siitä tämä on mukava ala.


      • ...
        pois kirjoitti:

        Eihän sitä tosiaan titteleillä töitä tehdä, mutta jos ei mitään muuta infoa ihmisestä ole kuin koulutus, niin kyllä se Taik ammattipiireissä taitaa vähän pidemmän korren vetää mielikuvatasolla.

        Onhan sitä viimeisen 10 vuoden aikana perusteltu pitkin maita ja mantuja vaikka mitä kouluja, ja Suomenmaan vihonviimeinenkin opisto on jo varmaan ylentänyt itsensä ammatti"korkeakouluksi", ja kaikissa noissa vakuutetaan opintojen valmistavan ammattiin (suomeksi= media-alan työttömäksi)

        Mutta ei koiraa karvoihin katsominen. Loppupeleissä opiskelupaikalla ei ole mitään merkitystä, oma osaaminen ratkaisee. Siitä tämä on mukava ala.

        you got mi point.


      • Nimimerkki on pakollinen

        Hei, missä olet opiskellut Usassa käsikirjoittamista ja kuinka sinne hait?
        Haluaisin myös tietää kuinka tärkeänä kielitaitoa siellä pidettiin ja oliko samassa koulussa myös ohjaajiksi, kuvaajiksi, liekkaajiksi ja näyttelijöiksi opiskelijoita?

        Kuinka paljon lukukausi maksusi olivat ja oliko erimaan kansalaisuus ongelma?
        Olisiko helpompaa esimerkiksi hankkia ensin kansalaisuus ja sitten vasta opiskella?


    • kirjoita ja parsi

      Hei.

      Täällä Ikaalisissa alkaa syksyllä 2009 käsikirjoitusvalmennus, joka voisi sopia myös sinulle.

      Lähiopetusta on 2-3 viikon välein perjantai ja lauantai, joten opinnot on helppo suorittaa myös esim. normaalin työssäkäynnin lomassa. Valmennus kestää noin vuoden, ja valmennuksen aikana kukin opsikelijat työstää omaa käsikirjoitusideaansa valmiiksi.

      Käy lukemassa lisää ja laita hakemus tulemaan!

      http://aikkari.lpkky.fi/artisti/kirjoita_ja_parsi.html

      • kelmee

        Leffoissa - ja esim. mainoksia tehdessä, käsikirjoittaja kirjoittaa kyllä alkuperäisen dialogin ja kässäristä toki käy ilmi, millaisessa miljöössä milloinkin ollaan jne, mutta ohjaajalla on yleensä aikamoinen valta muuttaa tekstiäkin, mutta erityisesti miljöötä - jos hän näin parhaaksi katsoo. Ohjaaja päättää myös puvustuksesta, sekä kuvakäsikirjoituksesta ja käy kuvaajan kanssa läpi kuvasuunnitelman, jonka mukaan kuvat/kohtaukset kuvataan - käsikirjoittajalla ei liene enää siinä vaiheessa valtaa sekaantua koko hommaan. Joskus käykin niin, etteivät käsikirjoittajat enää tunnista omaa näkemystään valmiista työstä, että muut tekijät ns. "raiskaavat" tekstin. Käsikirjoittajan asema ei Suomessa ole kovinkaan kummoinen - paitsi muutamalla parhaalla, joille lähes ainostaan riittää töitä ja jotka ovat arvostettuja. Mainostoimistoissa mainonnansuunnittelijat ( ex copywriterit ) kirjoittavat mainoskäsikirjoituksia, mutta siitä työstä et ilmeisesti ollut niinkään kiinnostunut?


    • TAMK Virrat
    • Voisiko joku auttaa mua hieman koulutehtävässä ? Mun pitäisi kirjottaa käsikirjoittajan ammatista pieni kirjoitelma, mutta en tiedä juurikaan ammatista mitään. Eli saisinko vinkkejä näihin kysymyksiin?
      -missä ja kenen kanssa käsikirjottaja työskentelee
      -minkälaiset työajat
      -kuvaus ammatin eettisistä vaatimuksista

    • MAIKKARILLE

      OIS KIVA OLLA KÄSIKIRJOITTAJANA VAIK MTVEELLÄ

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe