EI OLE TOISTA EVANKELIUMIA
Gal. 1:6-10
---
1:6 Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,
1:7 joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.
1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
1:9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.
1:10 Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.
--
Näissä jakeissa Paavali ”räjähtää”
Paavali aloittaa yleensä kirjeensä kiitoksella eikä unohda puhua siitä, miten paljon iloa hänellä on ollut niistä, joille hän kirjoittaa.
Galatalaisten suhteen on tilanne toisin; hänellä ei ole mitään syytä iloita.
Paavali näkee galatalaisten uskovien tilanteen vakavuuden; seurakuntiin ollaan levittämässä toisenlaista evankeliumia (j. 6).
Luopumus on leviämässä eikä aikaa ole hukattavissa. Hämmennyksen aikaansaajat kulkevat omalla asiallaan (j.7).
Paavali uhkaa kirouksella hämmennyksen aikaansaajia (8,9).
Galatian kristityt eivät ole palanneet takaisin pakanuuteen. Kysymys ei ole myöskään moraalisista rikkeistä, vaan he pitävät itseään edelleen hyvinä, jopa parempina, kristittyinä; he ovat ankarimpia itseään kohtaan ja vaativat itseltään enemmän.
Tämä on galatalaiskirjeen varsinainen sanoma. Se käsittelee ongelmaa, joka on kaikkina aikoina yhtä ajankohtainen.
Galatiaan oli tullut ankaria lainopettajia, jotka olivat tahtoneet parannella evankeliumia. Pelastukselle asetettiin uusia ehtoja, joiden ytimenä oli, että ihmisen piti tehdä jotakin.
Kyseessä on siis lakihenkinen uskonto, joka vetoaa ihmisen luontaiseen uskonnollisuuteen.
--
1. Mä elän laupeudesta ja armonantimista. En ansainnut mä autuutta, se tuotiin taivahista. Tää lohdutus on ainoa: mä elän laupeudesta.
2. Sua, Jeesus kiitän ainian, kun hädästä mun nostit, joit vihan maljan katkeran ja verelläs mun ostit. On autuuteni sinussa: mä elän laupeudesta. (Virsi 275:1,2)
Toinen evankeliumi, Gal. 1:6-10
43
780
Vastaukset
Aloitit eilen Galattalaiskirjeen käsittelyn, mutta en sairauteni tähden ole jaksanut siihen juuri nyt paneutua. Lähetin kyllä viestiä sähköpostiisi; tulikohan perille?
Huomenta vaan!
Kyllä tuli....ja vastasinkin siihen!
Toipumisia ja voimia sinulle!
"Hän aina meille lohdutuksen tuo oikealla hetkellä.
Hän kuulee hartaan kaipauksen ja pysyy meitä lähellä.
Hän ehtii kyllä auttamaan, yllättää meidät ARMOLLAAN".
(virsi 370:4)
--
PS.
Tarkistin, olinko lähettänyt viestin sinulle ja kyllä se on lähetetty. S-posti lienee vielä "matkalla"!
- rajaa missään
Ilmeisesti uskovaisten pahuudella ei ole raajaa koska murhaaja Paavalin sana on niin palvon käytössä. Murhaajan, joka huolehti siitä, että Jeesuksen seuraajien muistitietoina ollut Jumalan Sanan menetettiin ja tilalle saimme sarvipään väärennetyn ja jatkuvasti muuttuvan raamatun.
Ilmeisesti yksi saatanallisuuden tunnus on, että Paavalin teksteillä herkutellaan.- paavalin kohdanneen
Jeesuksen ja häneltä sai uuden nimensä (Paavali).
Jumal on elävä ainaiseen ja hänkö ei olisi pysäyttänyt paavalia.
Mutta Jumala Jeesuksessa antoi paavalille tehtäväksi
ilosanoman tuonnin meille tärkeän tärkeännä tehtävänä.
Meidän tulee kiittää paavalia, sillä hän oli uskollinen tehtävän antajalle.
Me olemme murhaajia, kun luulemme Jumalan Hengellä
kootun raamatun sammuttajana palvelevamme Jumalaa.
Jo kaukaa 66 on kirjoitettuna luku ja raamattuumme
Herra jäsensi tarkoin saman, jotta me pakanat
vahvistettuna ymmärtäisimme ilosanoman koskevan meitäkin.
Paavalikin luuli palvelevansa Jumalaa
kunnes kohtasi Herramme Jeesuksen.
- ON MONILLE
niin ylivoimaisen vaikea ja se tulee lukea alusta loppuun Pyhän Hengen johdattaman, jotta se aukeaa totuudellisesti.
Galatalaiskirje tulee siis lukea kirjeenä alusta loppuun, jotta sen sanoma avautuu. Paavali varoittaa siinä kirjeessä heitä, jotka uudestaan ovat palaamassa laintekoihin, eli ympärileikkauksiin ja vaarin ottamiseen ajoista, pysymään siinä evankeliumissa, missä näitä laintekoja ei tarvita, eli YKSIN JEESUKSESSA.
Valheveljet eivät siedä Paavalin opettamaan vapautta, vaan jopa pakottavat kristittyjä ympärileikkauttamaan itsensä. Tätä vastaan Paavali taistelee.
Moni käsittää Galatalaiskirjeen niin, että ihmisen ei tarvitse tehdä mitään tekoja, vaan usko Jeesukseen riittää. Niin se onkin, mutta on erotettava se, että usko JEESUKSEEN VAIKUTTAA tekoja ja on muistettava, ETTÄ HEDELMISTÄ MEIDÄT TUNNETAAN.
Galatalaiskirje 5
22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
23 Sellaista vastaan ei ole laki.
24 Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
Gal. 2:3
Mutta ei edes seuralaistani Tiitusta, joka oli kreikkalainen, pakotettu ympärileikkauttamaan itseänsä.
Gal. 6:12
Kaikki, jotka pyrkivät lihassa olemaan mieliksi, ne pakottavat teitä ympärileikkauttamaan itsenne vain siksi, ettei heitä Kristuksen ristin tähden vainottaisi.
Gal. 6:13
Eiväthän nekään, jotka ympärileikkauttavat itsensä, itse noudata lakia, vaan he tahtovat teitä ympärileikkauttamaan itsenne saadakseen kerskata teidän lihastanne.
Gal.2
13 ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin juutalaiset, niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin.
14 Mutta kun minä näin, etteivät he vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden mukaan, sanoin minä Keefaalle kaikkien kuullen: "Jos sinä, joka olet juutalainen, noudatat pakanain tapoja etkä juutalaisten, miksi sinä pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja?"
15 Me olemme luonnostamme juutalaisia, emmekä pakanasyntisiä;
16 mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
17 Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
Galatalaiskirje 4
10 Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista."GALATALAISKIRJE
ON MONILLE niin ylivoimaisen vaikea ja se tulee lukea alusta loppuun Pyhän Hengen johdattamana, jotta se aukeaa totuudellisesti".
---
Aivan!
Näin yhdessä tutkien sen merkitys avautunee paremmin ja pikkuhiljaa...tätä rukoilkaamme.
(Tarkoituksena on edetä pienissä pätkissä kerrallaan j.H.s.)
Yritäppä olla mukana rukouksi ja muutenkin... ja te muutkin!
- OLI TEKOJA
Gal. 2:10
Meidän oli vain muistaminen köyhiä, ja juuri sitä minä olenkin ahkeroinut tehdä.
Vaikka Paavali oli valittu julistamaan Jeesuksen ristintyötä pakanoille, ei hän asettunut asemaan, jossa häntä olisi pitänyt muistaa avustuksilla, vaan hän oli aina altis muistamaan vähäosaisia ja antoi omastaan jakaen heille jotka tarvitsivat.
Missä on tämän päivän julistajat, jotka täyttävät rakkaudenlakia ja armahtavat köyhää ja kurjaa, tehden näiden osan helpommaksi rakkaudellaan.
Ottakaa Paavalista mallia ja ottakaa mallia ennen kaikkea Jeesuksesta, joka oli aina särjettyjen ja osattomien ystävä.Vuorisaarnassaan Jeesus opettaa hyvien tekojen välttämättömyyttä uskovan elämässä (Matt. 5:16)
Ei tunnu uskottavalta, jos suullamme väitämme tuntevamme Jumalan, mutta teoillamme kiellämme hänet.
Koko ajan meidän tulee kuitenkin muistaa, ettemme pelastu hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta.
Viimeisellä tuomiolla (Matt. 25:31-46) vanhurskaat ihmettelevät, kun Jeesus luettelee esimerkkejä hyvistä teoista oikealla puolella oleville (Matt.25:35-36):
'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?
'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
Huomattava seikka on siis, että vanhurskaat eivät edes tiedä tehneensä näitä hyviä tekoja, jotka ovat olleet Jumalan silmissä arvokkaita.
Teot, joiden perusteella vanhurskauden siunaustuomio julistetaan, ovat kaukana kaikesta ansiouskonnollisuudesta.- muistuttaa
Tapio522 kirjoitti:
Vuorisaarnassaan Jeesus opettaa hyvien tekojen välttämättömyyttä uskovan elämässä (Matt. 5:16)
Ei tunnu uskottavalta, jos suullamme väitämme tuntevamme Jumalan, mutta teoillamme kiellämme hänet.
Koko ajan meidän tulee kuitenkin muistaa, ettemme pelastu hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta.
Viimeisellä tuomiolla (Matt. 25:31-46) vanhurskaat ihmettelevät, kun Jeesus luettelee esimerkkejä hyvistä teoista oikealla puolella oleville (Matt.25:35-36):
'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?
'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
Huomattava seikka on siis, että vanhurskaat eivät edes tiedä tehneensä näitä hyviä tekoja, jotka ovat olleet Jumalan silmissä arvokkaita.
Teot, joiden perusteella vanhurskauden siunaustuomio julistetaan, ovat kaukana kaikesta ansiouskonnollisuudesta.heitä, joille Galatalaiskirjeen sanoma on ollut eksytyksen lähde, että Paavali ei tarkoita lainalaisuudella, uskossa elämistä, eli hyviä tekoja, jotka usko meihin aivan väkisinkin synnyttää, koska elämme Jumalan Hengessä.
Olet varmasti tavannut täällä oppia, joissa kaikki, mitä teoiksi nimitetään, saa tuomion ja nämä tuomitsijat vetoavat juuri tähän Galatalaiskirjeeseen.
Olen rukouksessa, jotta tämä kirje avautuisi heillekin, jotka ovat eksyneet sen takia, että tämän kirjeen sanoman ovat vääristäjät ottaneet käyttöönsä ja vääristäneet sen niin, että moni luulee, että he ovat oikeassa olevia.
Galatalaiskirjeen kanssa tulee opetuksen ollessa kyseessä, olla erittäin tarkka, jotta hekin, jotka eivät vielä ole päässet koko totuuden tuntemiseen, saisivat siihen päästä. muistuttaa kirjoitti:
heitä, joille Galatalaiskirjeen sanoma on ollut eksytyksen lähde, että Paavali ei tarkoita lainalaisuudella, uskossa elämistä, eli hyviä tekoja, jotka usko meihin aivan väkisinkin synnyttää, koska elämme Jumalan Hengessä.
Olet varmasti tavannut täällä oppia, joissa kaikki, mitä teoiksi nimitetään, saa tuomion ja nämä tuomitsijat vetoavat juuri tähän Galatalaiskirjeeseen.
Olen rukouksessa, jotta tämä kirje avautuisi heillekin, jotka ovat eksyneet sen takia, että tämän kirjeen sanoman ovat vääristäjät ottaneet käyttöönsä ja vääristäneet sen niin, että moni luulee, että he ovat oikeassa olevia.
Galatalaiskirjeen kanssa tulee opetuksen ollessa kyseessä, olla erittäin tarkka, jotta hekin, jotka eivät vielä ole päässet koko totuuden tuntemiseen, saisivat siihen päästä.Edellisessä aloituksessani toteaa M@k3: "3. Taivaaseen pääsee pitämällä käskyt, eli ei siis uskolla tai armolla".
----
Laitan saman viestin tähänkin jaksoon, kun se helposti jää pimentoon toisella sivulla.
Ko. olevassa kohdassa (Matt. 19. luku) rikas nuorukainen kysyy Jeesukselta, mitä hyvää hänen pitäisi tehdä saadakseen iankaikkisen elämän (jae 16).
Tämä sama kysymys on mielessä monilla tänäänkin; pitääkö minun omilla hyvillä teoillani ansaita pelastus ja Jumalan mielisuosio, Hänen hyväksyntäsä.
Jeesus vastaa tähän: "Pidä käskyt" (17).
Luther selittää Matt. 19:18 näin:
" Ensiksikin on huomattava, ettei ole olemassa mitään muita hyviä tekoja kuin ne, joita Jumala käskee tehdä kuten ei myöskään ole olemassa mitään muuta syntiä kuin se, minkä Jumala on kieltänyt.
Kuka siis haluaa päästä selvyyteen hyvistä teoista ja tehdä niitä, ei tarvitse enempää kuin Jumalan käskyt. Sanoohan itse Kristuskin: »Jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt» (Matt. 19:17).
Ja kun nuorukainen vielä kysyy, mitä hänen tulisi tehdä tullakseen autuaaksi, ei Kristus opeta hänelle muuta kuin kymmenen käskyä (Matt. 19:18).
Tämän mukaisesti meidän tulee oppia tarkoin erottamaan ne hyvät työt, joita Jumalan käskyt vaativat eikä luottaa omien näennäisten tekojemme paljouteen tahi ihmisten säätämän lain ja tavan mielivaltaan. Tällaista tosin yhä tapahtuu ja on aina tapahtunut, koska halveksimme sokeudessamme Jumalan käskyjä.
Pyhien esimerkeistä ovat hyödyllisempiä ne, joissa kerrotaan enemmän uskosta kuin teoista ja ihmeistä, koska usko on tärkeämpi ja välttämätön tekojen ohessa, mutta tekoja voidaan useammin tehdä ilman uskoa.
Kristus näet (Matt. 24) ennustaa tulevan sellaisia, jotka tarjoavat ihmeitä ja merkkejä harhauttaakseen, mikäli mahdollista, myös valittuja.
Ei mihinkään tekoihin tai ihmeisiin ole luottamista, elleivät ne ole uskon kannalta vakuuttavia ja sitä tukevia.
Siispä me erotamme hyvät työt uskosta kuten sisäisen vanhurskauden ulkonaisesta, mutta kuitenkin niin, että sisäinen vanhurskaus on varsinainen runko ja juuri, jonka täytyy tuottaa hedelminä hyviä tekoja.
Ulkonainen vanhurskaus on siis ikään kuin todistus sisäisen vanhurskauden olemassaolosta, certificatio eli varmistus — kuten Pietari sanoo — siitä, että sisäinen vanhurskaus on todella olemassa.
Se, jolla ei ole sisäistä vanhurskautta, ei siis tee myöskään ulkonaisia tekoja. Päinvastoin: ellei ole olemassa ulkonaisia merkkejä ja todistuksia, en voi olla myöskään varma sisäisen vanhurskauden olemassaolosta, vaan joudun itse samoin kuin muut helposti petetyksi.
Mutta jos voin nähdä ja tuntea antavani mielelläni lähimmäiselleni anteeksi, voin siitä päätellä ja ajatella näin: hyviä tekoja en tosin luonnostani tee, mutta kuitenkin tunnen itseni Jumalan armosta toiseksi kuin aikaisemmin" (Luther).- TEOT
Tapio522 kirjoitti:
Edellisessä aloituksessani toteaa M@k3: "3. Taivaaseen pääsee pitämällä käskyt, eli ei siis uskolla tai armolla".
----
Laitan saman viestin tähänkin jaksoon, kun se helposti jää pimentoon toisella sivulla.
Ko. olevassa kohdassa (Matt. 19. luku) rikas nuorukainen kysyy Jeesukselta, mitä hyvää hänen pitäisi tehdä saadakseen iankaikkisen elämän (jae 16).
Tämä sama kysymys on mielessä monilla tänäänkin; pitääkö minun omilla hyvillä teoillani ansaita pelastus ja Jumalan mielisuosio, Hänen hyväksyntäsä.
Jeesus vastaa tähän: "Pidä käskyt" (17).
Luther selittää Matt. 19:18 näin:
" Ensiksikin on huomattava, ettei ole olemassa mitään muita hyviä tekoja kuin ne, joita Jumala käskee tehdä kuten ei myöskään ole olemassa mitään muuta syntiä kuin se, minkä Jumala on kieltänyt.
Kuka siis haluaa päästä selvyyteen hyvistä teoista ja tehdä niitä, ei tarvitse enempää kuin Jumalan käskyt. Sanoohan itse Kristuskin: »Jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt» (Matt. 19:17).
Ja kun nuorukainen vielä kysyy, mitä hänen tulisi tehdä tullakseen autuaaksi, ei Kristus opeta hänelle muuta kuin kymmenen käskyä (Matt. 19:18).
Tämän mukaisesti meidän tulee oppia tarkoin erottamaan ne hyvät työt, joita Jumalan käskyt vaativat eikä luottaa omien näennäisten tekojemme paljouteen tahi ihmisten säätämän lain ja tavan mielivaltaan. Tällaista tosin yhä tapahtuu ja on aina tapahtunut, koska halveksimme sokeudessamme Jumalan käskyjä.
Pyhien esimerkeistä ovat hyödyllisempiä ne, joissa kerrotaan enemmän uskosta kuin teoista ja ihmeistä, koska usko on tärkeämpi ja välttämätön tekojen ohessa, mutta tekoja voidaan useammin tehdä ilman uskoa.
Kristus näet (Matt. 24) ennustaa tulevan sellaisia, jotka tarjoavat ihmeitä ja merkkejä harhauttaakseen, mikäli mahdollista, myös valittuja.
Ei mihinkään tekoihin tai ihmeisiin ole luottamista, elleivät ne ole uskon kannalta vakuuttavia ja sitä tukevia.
Siispä me erotamme hyvät työt uskosta kuten sisäisen vanhurskauden ulkonaisesta, mutta kuitenkin niin, että sisäinen vanhurskaus on varsinainen runko ja juuri, jonka täytyy tuottaa hedelminä hyviä tekoja.
Ulkonainen vanhurskaus on siis ikään kuin todistus sisäisen vanhurskauden olemassaolosta, certificatio eli varmistus — kuten Pietari sanoo — siitä, että sisäinen vanhurskaus on todella olemassa.
Se, jolla ei ole sisäistä vanhurskautta, ei siis tee myöskään ulkonaisia tekoja. Päinvastoin: ellei ole olemassa ulkonaisia merkkejä ja todistuksia, en voi olla myöskään varma sisäisen vanhurskauden olemassaolosta, vaan joudun itse samoin kuin muut helposti petetyksi.
Mutta jos voin nähdä ja tuntea antavani mielelläni lähimmäiselleni anteeksi, voin siitä päätellä ja ajatella näin: hyviä tekoja en tosin luonnostani tee, mutta kuitenkin tunnen itseni Jumalan armosta toiseksi kuin aikaisemmin" (Luther).tarkoittaa koko asennemaailmaa, jonka Jeesus uudistaa omiltaan. Ei se tarkoita sitä, että kun sinä käyt antamassa köyhälle roposen, olet tehnyt Jumalan teon, vaan se, että sinä kaikessa elät Kristuksen tavoin, eli kaikki ajatuksesi ja tekosi kohdistuu Jumalalle ja siksi sinä ilossa annat antteksi, jaat omastasi, rakastat lähimmäistä, kuin itseäsi ja Jumalaa yli kaiken, eli ajatusmaailmasi on Jeesuksen armon tähden tullut Hänen kaltaisuuteensa, eli puhtaaksi saastasta.
Ei teot tarkoita vain niitä tekoja, jotka näkyvät ulkopuolisenkin silmään, vaan niitä tekoja, jotka ovat sisimmässämme, eli asennemaailmassamme.
Koska olen armosta pelastettu ja suuret syntini Jeesuksen ristintyön kautta anteeksi saanut, voisinko olla elämättä Hänen tahdossaa, armossa ja laupeudessa. Se olisi mahdotonta, sillä olenhan sen jälkeen, kun Jeesus minut uudeksi synnytti, elänyt Hänen Hengessään, jonka sain, kun Hän kastoi minut ylhäältä tulevalla Vedellä ja Hengellä.
Uudesti syntyneenkin liha on vielä voimissaan, vaikka se on Jeesuksen kanssa ristiin naulittu, mutta se voima ei riitä meitä viemään harhaan, sillä me emme usko enää lihantahtoa, vaan uskomme Jeesusta ja elämme Hänen kanssaan yhteisessä Hengessä ja siksi meillä on voima elää rakkaudenlaissa.
Mitä pitemmälle sinä kasvat Jeesuksen yhteydessä, sitä varmempaa on, että sinä elät Jumalan Sanan kuuliaisuudessa, et lihantahdossa, joka on jo tuomittu ikuiseen ristin häpeään, koska Jumala, joka syntyi lihassa, näytti meidän lihallemme, että vain Jumala kykenee lihallisuudestamme voiton saamaan, eli pelastamaan jokaisen lihasta syntyneen Henkeen. NIIN SUURI ON ARMO. - tämä,
TEOT kirjoitti:
tarkoittaa koko asennemaailmaa, jonka Jeesus uudistaa omiltaan. Ei se tarkoita sitä, että kun sinä käyt antamassa köyhälle roposen, olet tehnyt Jumalan teon, vaan se, että sinä kaikessa elät Kristuksen tavoin, eli kaikki ajatuksesi ja tekosi kohdistuu Jumalalle ja siksi sinä ilossa annat antteksi, jaat omastasi, rakastat lähimmäistä, kuin itseäsi ja Jumalaa yli kaiken, eli ajatusmaailmasi on Jeesuksen armon tähden tullut Hänen kaltaisuuteensa, eli puhtaaksi saastasta.
Ei teot tarkoita vain niitä tekoja, jotka näkyvät ulkopuolisenkin silmään, vaan niitä tekoja, jotka ovat sisimmässämme, eli asennemaailmassamme.
Koska olen armosta pelastettu ja suuret syntini Jeesuksen ristintyön kautta anteeksi saanut, voisinko olla elämättä Hänen tahdossaa, armossa ja laupeudessa. Se olisi mahdotonta, sillä olenhan sen jälkeen, kun Jeesus minut uudeksi synnytti, elänyt Hänen Hengessään, jonka sain, kun Hän kastoi minut ylhäältä tulevalla Vedellä ja Hengellä.
Uudesti syntyneenkin liha on vielä voimissaan, vaikka se on Jeesuksen kanssa ristiin naulittu, mutta se voima ei riitä meitä viemään harhaan, sillä me emme usko enää lihantahtoa, vaan uskomme Jeesusta ja elämme Hänen kanssaan yhteisessä Hengessä ja siksi meillä on voima elää rakkaudenlaissa.
Mitä pitemmälle sinä kasvat Jeesuksen yhteydessä, sitä varmempaa on, että sinä elät Jumalan Sanan kuuliaisuudessa, et lihantahdossa, joka on jo tuomittu ikuiseen ristin häpeään, koska Jumala, joka syntyi lihassa, näytti meidän lihallemme, että vain Jumala kykenee lihallisuudestamme voiton saamaan, eli pelastamaan jokaisen lihasta syntyneen Henkeen. NIIN SUURI ON ARMO.vielä, että vaikka Jeesus syntyi ihmisen kautta, eli lihallisuuden kautta, ei liha voinut Häneen tuoda henkeään, sillä lihallisuus ei Häntä koskettanut, vaan Hän siksi Pyhästä Hengestä, neitsyt Marian kautta.
- Amos7
ja heille voitte tehdä hyvää aina kun tahdotte.
Kukas näin sanoi? - niin,
Amos7 kirjoitti:
ja heille voitte tehdä hyvää aina kun tahdotte.
Kukas näin sanoi?sanoo ja tahtoo sillä korottaa, että usko on tärkein ja sillä Hän tahtoo sanoa, että uskovainen saa uuden luonteen ja on tarvittaessa valmis auttamaan köyhää ja kurjaa.
Ei mikään teko ratkaise pelastumistamme, vaan uudesti syntyminen, eli Jumalan tahtoon syntyminen ja se uudesti syntymisen yhteydessä luonteemme tulee uudeksi, eli armahdamme ja olemme laupeita, eli elämme samassa Hengessä, kuin Jeesus.
Ymmärrätkö, että hedelmä, mikä meissä ennen näkyi, ei enää näy meissä, sillä uusi hedelmä on meissä kasvun saanut uskon kautta Jeesukseen. - HYVÄT TEOT
Tapio522 kirjoitti:
Edellisessä aloituksessani toteaa M@k3: "3. Taivaaseen pääsee pitämällä käskyt, eli ei siis uskolla tai armolla".
----
Laitan saman viestin tähänkin jaksoon, kun se helposti jää pimentoon toisella sivulla.
Ko. olevassa kohdassa (Matt. 19. luku) rikas nuorukainen kysyy Jeesukselta, mitä hyvää hänen pitäisi tehdä saadakseen iankaikkisen elämän (jae 16).
Tämä sama kysymys on mielessä monilla tänäänkin; pitääkö minun omilla hyvillä teoillani ansaita pelastus ja Jumalan mielisuosio, Hänen hyväksyntäsä.
Jeesus vastaa tähän: "Pidä käskyt" (17).
Luther selittää Matt. 19:18 näin:
" Ensiksikin on huomattava, ettei ole olemassa mitään muita hyviä tekoja kuin ne, joita Jumala käskee tehdä kuten ei myöskään ole olemassa mitään muuta syntiä kuin se, minkä Jumala on kieltänyt.
Kuka siis haluaa päästä selvyyteen hyvistä teoista ja tehdä niitä, ei tarvitse enempää kuin Jumalan käskyt. Sanoohan itse Kristuskin: »Jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt» (Matt. 19:17).
Ja kun nuorukainen vielä kysyy, mitä hänen tulisi tehdä tullakseen autuaaksi, ei Kristus opeta hänelle muuta kuin kymmenen käskyä (Matt. 19:18).
Tämän mukaisesti meidän tulee oppia tarkoin erottamaan ne hyvät työt, joita Jumalan käskyt vaativat eikä luottaa omien näennäisten tekojemme paljouteen tahi ihmisten säätämän lain ja tavan mielivaltaan. Tällaista tosin yhä tapahtuu ja on aina tapahtunut, koska halveksimme sokeudessamme Jumalan käskyjä.
Pyhien esimerkeistä ovat hyödyllisempiä ne, joissa kerrotaan enemmän uskosta kuin teoista ja ihmeistä, koska usko on tärkeämpi ja välttämätön tekojen ohessa, mutta tekoja voidaan useammin tehdä ilman uskoa.
Kristus näet (Matt. 24) ennustaa tulevan sellaisia, jotka tarjoavat ihmeitä ja merkkejä harhauttaakseen, mikäli mahdollista, myös valittuja.
Ei mihinkään tekoihin tai ihmeisiin ole luottamista, elleivät ne ole uskon kannalta vakuuttavia ja sitä tukevia.
Siispä me erotamme hyvät työt uskosta kuten sisäisen vanhurskauden ulkonaisesta, mutta kuitenkin niin, että sisäinen vanhurskaus on varsinainen runko ja juuri, jonka täytyy tuottaa hedelminä hyviä tekoja.
Ulkonainen vanhurskaus on siis ikään kuin todistus sisäisen vanhurskauden olemassaolosta, certificatio eli varmistus — kuten Pietari sanoo — siitä, että sisäinen vanhurskaus on todella olemassa.
Se, jolla ei ole sisäistä vanhurskautta, ei siis tee myöskään ulkonaisia tekoja. Päinvastoin: ellei ole olemassa ulkonaisia merkkejä ja todistuksia, en voi olla myöskään varma sisäisen vanhurskauden olemassaolosta, vaan joudun itse samoin kuin muut helposti petetyksi.
Mutta jos voin nähdä ja tuntea antavani mielelläni lähimmäiselleni anteeksi, voin siitä päätellä ja ajatella näin: hyviä tekoja en tosin luonnostani tee, mutta kuitenkin tunnen itseni Jumalan armosta toiseksi kuin aikaisemmin" (Luther).Vinkki Tapiolle,
seuraavissa kahdessa (1 ja 2) tapauksessa sinulta tahtoo jäädä vastaus kokonaan antamatta tai sitten vastauksesi on 'asian vierestä' kaarteleva tynkä:
1
kun joku kirjoittaa sinulle liian kohti käyvän viestin esim. kastekysymyksestä,
2
kun joku toinen (sinulle tuntematon esim. nikillä) kirjoittaa ytimekkäämmän ja 'hengellisemmän' viestin kuin sinä.
Reilusti kehottaisin, kommentoihan edellä olevaa viestiä, jonka kirjoittaja on HYVÄT ja aihe TEOT.
Iloitkaa yhdessä totuuden kanssa! - RitariOlevainen
TEOT kirjoitti:
tarkoittaa koko asennemaailmaa, jonka Jeesus uudistaa omiltaan. Ei se tarkoita sitä, että kun sinä käyt antamassa köyhälle roposen, olet tehnyt Jumalan teon, vaan se, että sinä kaikessa elät Kristuksen tavoin, eli kaikki ajatuksesi ja tekosi kohdistuu Jumalalle ja siksi sinä ilossa annat antteksi, jaat omastasi, rakastat lähimmäistä, kuin itseäsi ja Jumalaa yli kaiken, eli ajatusmaailmasi on Jeesuksen armon tähden tullut Hänen kaltaisuuteensa, eli puhtaaksi saastasta.
Ei teot tarkoita vain niitä tekoja, jotka näkyvät ulkopuolisenkin silmään, vaan niitä tekoja, jotka ovat sisimmässämme, eli asennemaailmassamme.
Koska olen armosta pelastettu ja suuret syntini Jeesuksen ristintyön kautta anteeksi saanut, voisinko olla elämättä Hänen tahdossaa, armossa ja laupeudessa. Se olisi mahdotonta, sillä olenhan sen jälkeen, kun Jeesus minut uudeksi synnytti, elänyt Hänen Hengessään, jonka sain, kun Hän kastoi minut ylhäältä tulevalla Vedellä ja Hengellä.
Uudesti syntyneenkin liha on vielä voimissaan, vaikka se on Jeesuksen kanssa ristiin naulittu, mutta se voima ei riitä meitä viemään harhaan, sillä me emme usko enää lihantahtoa, vaan uskomme Jeesusta ja elämme Hänen kanssaan yhteisessä Hengessä ja siksi meillä on voima elää rakkaudenlaissa.
Mitä pitemmälle sinä kasvat Jeesuksen yhteydessä, sitä varmempaa on, että sinä elät Jumalan Sanan kuuliaisuudessa, et lihantahdossa, joka on jo tuomittu ikuiseen ristin häpeään, koska Jumala, joka syntyi lihassa, näytti meidän lihallemme, että vain Jumala kykenee lihallisuudestamme voiton saamaan, eli pelastamaan jokaisen lihasta syntyneen Henkeen. NIIN SUURI ON ARMO.ajatus virhe?
"joka on jo tuomittu ikuiseen ristin häpeään,"
Ei risti voi olla "häpeän" paikka uskovalle, vaan voiman lähde!
"Sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen menevät, mutta meille, jotka uskomme, se on Jumalan voima."
-Eikä Paavalikaantahtonut tuntea Kristusta, muuta kuin ristiin naulittuna, risti ole Paavalille kaikki kaikessa, hän oli Ristiinnaulitun todistaja, hän halusi elää ristin häpeää kantaen, ja Jeesuskin kutsuu ottamaan ritin ja sen tuoman häpeän.
-Juuri siitähän Galattlaisetkin halusivat pois, ristin tuomasta häpeästä ja palata takaisin omiin hyviin tekoihin, samalla kuitenkin pitäen Jeesuksen synnin sovittajana, mutta vain teoriassa, ei julkisella tunnustamisella.
-Siksi pieterinkin käytti kastetta juutalaisten kohdalla pelastumisen ehtona, koska siinä piti julkisesti tunnustautua Krisuksen ristin kantajaksi.
Viisaat ja ovelat juutalaiset haluvivat kyllä uskoa Jeesukseen, mutta eivät halunneet ottaa ristin häpeää kantaakseen, ja tämä on kastetta ajatellen tärkeää ymmärtää, kun Pietari sanoo, ja nimenomaan JUUTALAISILLE, "ottakka kaste, niin saatte syntinne anteeksi, tätä ei ole pakanoille sanottu koskaan, Pietari oli pääasiallisesti juutalaisten apostoli, Paavali oli taas pakanoiden apostoli.
-Opetus Pierarin kasteelle pakottamisessa on siis annettu juutalaisille, eikä heillekkään niin, että kaste itsessään palastaisi, vaan aina hän saarnasi ensin parannuksen tarpellisuutta,.
-Niinpä juutalaiset kysyivätkin, "Miehet veljet, mitä meidän pitää tekemän? Mitäs Pietari vastasi, TEHKÄÄ parannus, ja uskokaa evankeliumi, ja antakaa kastaa itsenne Jeesuksen nimeen, niin te saatte syntinne anteeksi, ja saatte Pyhä Hengen lahjan." Tämä saarna ja muut vastaavat mitä Pietari piti juutalaislle, oli nimenomaan heille, ei pakanoille!
-"Pakanoille ei pidä paneman muuta kuormaa, kuin että karttavat haureutta, lihaa josta veri ei ole laskettu ja verta, niin heille käy hyvin."
Juutalaiset olivat aivan eriasemassa pelastukeseen nähden, kuin pakanat, vaikka Kristuksessa ei ole juutalaista eikä kreikkalaista, ei orjaa ei vapaata, kaikki ovat yhtä Kristuksessa.
-Siitä huolimatta juutalaisia piti kohdella "ankarammin", jos mielivät lähteä tosissaan seuraamaan Jeesusta Hänen ristinsä häpeää kantaen!
Risti on siis Jeesuksen opetuslapsen kunnia, ei häpeä! - ajatusvirhettä
RitariOlevainen kirjoitti:
ajatus virhe?
"joka on jo tuomittu ikuiseen ristin häpeään,"
Ei risti voi olla "häpeän" paikka uskovalle, vaan voiman lähde!
"Sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen menevät, mutta meille, jotka uskomme, se on Jumalan voima."
-Eikä Paavalikaantahtonut tuntea Kristusta, muuta kuin ristiin naulittuna, risti ole Paavalille kaikki kaikessa, hän oli Ristiinnaulitun todistaja, hän halusi elää ristin häpeää kantaen, ja Jeesuskin kutsuu ottamaan ritin ja sen tuoman häpeän.
-Juuri siitähän Galattlaisetkin halusivat pois, ristin tuomasta häpeästä ja palata takaisin omiin hyviin tekoihin, samalla kuitenkin pitäen Jeesuksen synnin sovittajana, mutta vain teoriassa, ei julkisella tunnustamisella.
-Siksi pieterinkin käytti kastetta juutalaisten kohdalla pelastumisen ehtona, koska siinä piti julkisesti tunnustautua Krisuksen ristin kantajaksi.
Viisaat ja ovelat juutalaiset haluvivat kyllä uskoa Jeesukseen, mutta eivät halunneet ottaa ristin häpeää kantaakseen, ja tämä on kastetta ajatellen tärkeää ymmärtää, kun Pietari sanoo, ja nimenomaan JUUTALAISILLE, "ottakka kaste, niin saatte syntinne anteeksi, tätä ei ole pakanoille sanottu koskaan, Pietari oli pääasiallisesti juutalaisten apostoli, Paavali oli taas pakanoiden apostoli.
-Opetus Pierarin kasteelle pakottamisessa on siis annettu juutalaisille, eikä heillekkään niin, että kaste itsessään palastaisi, vaan aina hän saarnasi ensin parannuksen tarpellisuutta,.
-Niinpä juutalaiset kysyivätkin, "Miehet veljet, mitä meidän pitää tekemän? Mitäs Pietari vastasi, TEHKÄÄ parannus, ja uskokaa evankeliumi, ja antakaa kastaa itsenne Jeesuksen nimeen, niin te saatte syntinne anteeksi, ja saatte Pyhä Hengen lahjan." Tämä saarna ja muut vastaavat mitä Pietari piti juutalaislle, oli nimenomaan heille, ei pakanoille!
-"Pakanoille ei pidä paneman muuta kuormaa, kuin että karttavat haureutta, lihaa josta veri ei ole laskettu ja verta, niin heille käy hyvin."
Juutalaiset olivat aivan eriasemassa pelastukeseen nähden, kuin pakanat, vaikka Kristuksessa ei ole juutalaista eikä kreikkalaista, ei orjaa ei vapaata, kaikki ovat yhtä Kristuksessa.
-Siitä huolimatta juutalaisia piti kohdella "ankarammin", jos mielivät lähteä tosissaan seuraamaan Jeesusta Hänen ristinsä häpeää kantaen!
Risti on siis Jeesuksen opetuslapsen kunnia, ei häpeä!"Mitä pitemmälle sinä kasvat Jeesuksen yhteydessä, sitä varmempaa on, että sinä elät Jumalan Sanan kuuliaisuudessa, et lihantahdossa, joka on jo tuomittu ikuiseen ristin häpeään, koska Jumala, joka syntyi lihassa, näytti meidän lihallemme, että vain Jumala kykenee lihallisuudestamme voiton saamaan, eli pelastamaan jokaisen lihasta syntyneen Henkeen. NIIN SUURI ON ARMO. "
Tuossa katkelmassa kirjoittajalle ei tullut ajatusvirhetta.
Meidän lihamme on ristiinnaulittu Jeesuksen kanssa ja kärsinyt ikuisen ristin häpeän - kuten kirjoittaja tuossa tuo hyvin esiin.
Meidän lihamme ei siis enään elä - vaan Kristus - joka on Henki - elää meissä.
Lihassa emme voi tehdä hyviä tekoja muuta kuin kuolleita hyviä tekoja jotka Jumala on jo kironnut lain tekoina. Meissä asuva fariseus pyrkii ihmisten silmissä olemaan edelleen "hyvä" ja saamaan kiitosta lähimmäisiltään.
Mutta se joka hyvää salassa tekee niin hän tekee sen Jumalalle jolta myös sitten kiitosta odottaa.
Aina nämä hyvän hengen teot Kristuksessa ei tapahdu salassa - kyllä se aito usko joskus myös esiintunkee ihmisestä silläkin tavalla että muut sen toteaa ja huomaa, mutta he kiittävätkin näistä teoista sitten Jumalaa - ei tätä ihmistä. - tämä,
RitariOlevainen kirjoitti:
ajatus virhe?
"joka on jo tuomittu ikuiseen ristin häpeään,"
Ei risti voi olla "häpeän" paikka uskovalle, vaan voiman lähde!
"Sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen menevät, mutta meille, jotka uskomme, se on Jumalan voima."
-Eikä Paavalikaantahtonut tuntea Kristusta, muuta kuin ristiin naulittuna, risti ole Paavalille kaikki kaikessa, hän oli Ristiinnaulitun todistaja, hän halusi elää ristin häpeää kantaen, ja Jeesuskin kutsuu ottamaan ritin ja sen tuoman häpeän.
-Juuri siitähän Galattlaisetkin halusivat pois, ristin tuomasta häpeästä ja palata takaisin omiin hyviin tekoihin, samalla kuitenkin pitäen Jeesuksen synnin sovittajana, mutta vain teoriassa, ei julkisella tunnustamisella.
-Siksi pieterinkin käytti kastetta juutalaisten kohdalla pelastumisen ehtona, koska siinä piti julkisesti tunnustautua Krisuksen ristin kantajaksi.
Viisaat ja ovelat juutalaiset haluvivat kyllä uskoa Jeesukseen, mutta eivät halunneet ottaa ristin häpeää kantaakseen, ja tämä on kastetta ajatellen tärkeää ymmärtää, kun Pietari sanoo, ja nimenomaan JUUTALAISILLE, "ottakka kaste, niin saatte syntinne anteeksi, tätä ei ole pakanoille sanottu koskaan, Pietari oli pääasiallisesti juutalaisten apostoli, Paavali oli taas pakanoiden apostoli.
-Opetus Pierarin kasteelle pakottamisessa on siis annettu juutalaisille, eikä heillekkään niin, että kaste itsessään palastaisi, vaan aina hän saarnasi ensin parannuksen tarpellisuutta,.
-Niinpä juutalaiset kysyivätkin, "Miehet veljet, mitä meidän pitää tekemän? Mitäs Pietari vastasi, TEHKÄÄ parannus, ja uskokaa evankeliumi, ja antakaa kastaa itsenne Jeesuksen nimeen, niin te saatte syntinne anteeksi, ja saatte Pyhä Hengen lahjan." Tämä saarna ja muut vastaavat mitä Pietari piti juutalaislle, oli nimenomaan heille, ei pakanoille!
-"Pakanoille ei pidä paneman muuta kuormaa, kuin että karttavat haureutta, lihaa josta veri ei ole laskettu ja verta, niin heille käy hyvin."
Juutalaiset olivat aivan eriasemassa pelastukeseen nähden, kuin pakanat, vaikka Kristuksessa ei ole juutalaista eikä kreikkalaista, ei orjaa ei vapaata, kaikki ovat yhtä Kristuksessa.
-Siitä huolimatta juutalaisia piti kohdella "ankarammin", jos mielivät lähteä tosissaan seuraamaan Jeesusta Hänen ristinsä häpeää kantaen!
Risti on siis Jeesuksen opetuslapsen kunnia, ei häpeä!Raamatun ilmoitus sinulle ristinhäpeän, johon lihantahto, joka kaikessa taistelee Jumalan tahtoa vastaan, on Jeesuksen voiton tähden tuomittu. Emme enää elä lihantahdossa, vaan Jeesus elää meissä ja me Hänessä, Hänen Hengessään.
Kolossalaiskirje 2
10 ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,
11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.
15 Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun. - RitariOlevainen
ajatusvirhettä kirjoitti:
"Mitä pitemmälle sinä kasvat Jeesuksen yhteydessä, sitä varmempaa on, että sinä elät Jumalan Sanan kuuliaisuudessa, et lihantahdossa, joka on jo tuomittu ikuiseen ristin häpeään, koska Jumala, joka syntyi lihassa, näytti meidän lihallemme, että vain Jumala kykenee lihallisuudestamme voiton saamaan, eli pelastamaan jokaisen lihasta syntyneen Henkeen. NIIN SUURI ON ARMO. "
Tuossa katkelmassa kirjoittajalle ei tullut ajatusvirhetta.
Meidän lihamme on ristiinnaulittu Jeesuksen kanssa ja kärsinyt ikuisen ristin häpeän - kuten kirjoittaja tuossa tuo hyvin esiin.
Meidän lihamme ei siis enään elä - vaan Kristus - joka on Henki - elää meissä.
Lihassa emme voi tehdä hyviä tekoja muuta kuin kuolleita hyviä tekoja jotka Jumala on jo kironnut lain tekoina. Meissä asuva fariseus pyrkii ihmisten silmissä olemaan edelleen "hyvä" ja saamaan kiitosta lähimmäisiltään.
Mutta se joka hyvää salassa tekee niin hän tekee sen Jumalalle jolta myös sitten kiitosta odottaa.
Aina nämä hyvän hengen teot Kristuksessa ei tapahdu salassa - kyllä se aito usko joskus myös esiintunkee ihmisestä silläkin tavalla että muut sen toteaa ja huomaa, mutta he kiittävätkin näistä teoista sitten Jumalaa - ei tätä ihmistä.Eikä varsinkaan "ristin häpeää", koska liha on kuollut Kristuksen kanssa, mitä kuolleen tarvitsee hävetä?
-Mitäs häpeää Jeesuksen liha sitten kärsii? Hänen lihassaan ei ollut mitään hävettävää, vaan häpeä tulee rististä uskovan osaksi, koska se on häpean ja pilkan ja kaiken kirouksen paikka, Jeesus oli ristillä ja kärsi ristin häpeästa välittämättä.
- Niinpä meidänkin tulee kantaa ristin häpeää, joka tulee rististä, ei meidän lihasta, koska liha on naulittu ristiin ja kuollut.
-Eikä liha ja veri peri taivasten valtakuntaa, vaan koko ruummiimme muutetaan, ja saamme kairastetun ruumiin, lihallinen ruumiimme lakkaa olemasta, koska olemme hengellinen kirastetussa ruumiissamme. - turhan puhuminen
RitariOlevainen kirjoitti:
Eikä varsinkaan "ristin häpeää", koska liha on kuollut Kristuksen kanssa, mitä kuolleen tarvitsee hävetä?
-Mitäs häpeää Jeesuksen liha sitten kärsii? Hänen lihassaan ei ollut mitään hävettävää, vaan häpeä tulee rististä uskovan osaksi, koska se on häpean ja pilkan ja kaiken kirouksen paikka, Jeesus oli ristillä ja kärsi ristin häpeästa välittämättä.
- Niinpä meidänkin tulee kantaa ristin häpeää, joka tulee rististä, ei meidän lihasta, koska liha on naulittu ristiin ja kuollut.
-Eikä liha ja veri peri taivasten valtakuntaa, vaan koko ruummiimme muutetaan, ja saamme kairastetun ruumiin, lihallinen ruumiimme lakkaa olemasta, koska olemme hengellinen kirastetussa ruumiissamme."Eikä varsinkaan "ristin häpeää", koska liha on kuollut Kristuksen kanssa, mitä kuolleen tarvitsee hävetä? "
Liha kuoli koska ei koskaan kykene Jumalan tahtoa noudattamaan - ei tästä asiasta nyt mihinkään päästä. Ja tämä on se häpeä - lihalle. - kerran!
RitariOlevainen kirjoitti:
Eikä varsinkaan "ristin häpeää", koska liha on kuollut Kristuksen kanssa, mitä kuolleen tarvitsee hävetä?
-Mitäs häpeää Jeesuksen liha sitten kärsii? Hänen lihassaan ei ollut mitään hävettävää, vaan häpeä tulee rististä uskovan osaksi, koska se on häpean ja pilkan ja kaiken kirouksen paikka, Jeesus oli ristillä ja kärsi ristin häpeästa välittämättä.
- Niinpä meidänkin tulee kantaa ristin häpeää, joka tulee rististä, ei meidän lihasta, koska liha on naulittu ristiin ja kuollut.
-Eikä liha ja veri peri taivasten valtakuntaa, vaan koko ruummiimme muutetaan, ja saamme kairastetun ruumiin, lihallinen ruumiimme lakkaa olemasta, koska olemme hengellinen kirastetussa ruumiissamme.Eipä kannattaisi saivarrella, vielä vähemmän potkia tutkainta vastaan.
Kyllä meidän lihamme -vaikka kuollut ja ristiinnaulittu oliskin- pyrkii nousemaan kuolleista. Joku vanha saarnamies on nimenomaan maininnut lihansa olevan 'niin raamatullinen että se nousee ylös kolmantena päivänä'!
Liha todella pyrkii nousemaan ylös aivan kuin korkki nousee pintaan. Siitä syystä ilmaisu ristin häpeästä on aivan paikallaan ja avuksi meille, että ymmärtäisimme mistä on kysymys. Raamatussa käytetään sanaa >kuolettakaa< maalliset jäsenenne. Maallisten jäsenten, siis lihan kuolettamista joutuu tekemään useamman kerran, harvoilla se kertalaakista onnistuu..!
Ritarin liha lienee samaa lajia kuin muidenkin. Noin lempeästi sanottuna, tulikos se toisen vaimonkin ottaminen eteen lihan ja vanhan aatun, maallisten jäsenten, liiallisen heräämisen seurauksena. - tahansa
RitariOlevainen kirjoitti:
Eikä varsinkaan "ristin häpeää", koska liha on kuollut Kristuksen kanssa, mitä kuolleen tarvitsee hävetä?
-Mitäs häpeää Jeesuksen liha sitten kärsii? Hänen lihassaan ei ollut mitään hävettävää, vaan häpeä tulee rististä uskovan osaksi, koska se on häpean ja pilkan ja kaiken kirouksen paikka, Jeesus oli ristillä ja kärsi ristin häpeästa välittämättä.
- Niinpä meidänkin tulee kantaa ristin häpeää, joka tulee rististä, ei meidän lihasta, koska liha on naulittu ristiin ja kuollut.
-Eikä liha ja veri peri taivasten valtakuntaa, vaan koko ruummiimme muutetaan, ja saamme kairastetun ruumiin, lihallinen ruumiimme lakkaa olemasta, koska olemme hengellinen kirastetussa ruumiissamme.jää lihaan, jää ikuiseen häpeään ja kärsimykseen, sillä ihminen ei voi itseään pelastaa, vaan yskin Jeesus, jonka kanssa niiden ihmisten lihallisuus on ristiin naulittu, jotka uskovat Häneen.
Käsitätkö sinä, että jokainen, joka uskoo, syntyy uudeksi Hengestä ja näin Jeesuksen kärsimä ristin kuolema, lihantahdon ristiin naulitsemisineen, tulee VOITOKSI, heille, jotka uskovat.
Vaikka lihantahto on ristiin naulittu, ei se ole sinustakaan vielä kuollut, vaan houkuttaa sinua lihantekoihin, mutta mitä enemmän Jeesus saa sijaa sinussa, sitä vähemmän lihantahto kykenee hallitsemaan sinua.
Tässä tulemme siihen joka hetkisessä parannuksessa elämiseen, sillä mitä enemmän sinä uskollisesti seuraat Jeesusta, eli kuulet Hänen tahtoaan, sitä enemmän Kristus saa sinussa tilaa.
Monet eksyvät, koska he uskovat olevansa sillä hetkellä valmiita, kun he Jeesukseen uskovat. Siitä alkaa vasta kilvoitus ja Hengessä kasvaminen.
"Mies ei voi uudesti syntyä, ellei hän ole valmis jokahetkiseen parannukseen."
1. Kor. 15:50
Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.
Gal. 5:17
Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
Hepr. 2:14
Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi, että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on: perkeleen,
1. Piet. 1:24
Sillä: "kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee, - että meidän
RitariOlevainen kirjoitti:
Eikä varsinkaan "ristin häpeää", koska liha on kuollut Kristuksen kanssa, mitä kuolleen tarvitsee hävetä?
-Mitäs häpeää Jeesuksen liha sitten kärsii? Hänen lihassaan ei ollut mitään hävettävää, vaan häpeä tulee rististä uskovan osaksi, koska se on häpean ja pilkan ja kaiken kirouksen paikka, Jeesus oli ristillä ja kärsi ristin häpeästa välittämättä.
- Niinpä meidänkin tulee kantaa ristin häpeää, joka tulee rististä, ei meidän lihasta, koska liha on naulittu ristiin ja kuollut.
-Eikä liha ja veri peri taivasten valtakuntaa, vaan koko ruummiimme muutetaan, ja saamme kairastetun ruumiin, lihallinen ruumiimme lakkaa olemasta, koska olemme hengellinen kirastetussa ruumiissamme.tulee kasvaa täysi-ikäisiksi.
Efesolaiskirje 4
1 Niin kehoitan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin saamanne kutsumuksen arvo vaatii,
2 kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa
3 ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä:
4 yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.
7 Mutta itsekullekin meistä on armo annettu Kristuksen lahjan mitan mukaan.
8 Sentähden on sanottu: "Hän astui ylös korkeuteen, hän otti vankeja saaliikseen, hän antoi lahjoja ihmisille".
9 Mutta että hän astui ylös, mitä se on muuta, kuin että hän oli astunut alaskin, maan alimpiin paikkoihin?
10 Hän, joka on astunut alas, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi, täyttääkseen kaikki.
11 Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,
12 tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
13 kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,
14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;
15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,
16 josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.
17 Sen minä siis sanon ja varoitan Herrassa: älkää enää vaeltako, niinkuin pakanat vaeltavat mielensä turhuudessa,
18 nuo, jotka, pimentyneinä ymmärrykseltään ja vieraantuneina Jumalan elämästä heissä olevan tietämättömyyden tähden ja sydämensä paatumuksen tähden,
19 ovat päästäneet tuntonsa turtumaan ja heittäytyneet irstauden valtaan, harjoittamaan kaikkinaista saastaisuutta, ahneudessa.
20 Mutta näin te ette ole oppineet Kristusta tuntemaan,
21 jos muutoin olette hänestä kuulleet ja hänessä opetusta saaneet, niinkuin totuus on Jeesuksessa:
22 että teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten,
23 ja uudistua mielenne hengeltä
24 ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen.
25 Pankaa sentähden pois valhe ja puhukaa totta, kukin lähimmäisensä kanssa, sillä me olemme toinen toisemme jäseniä.
26 "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö." Älkää antako auringon laskea vihanne yli,
27 Älkääkä antako perkeleelle sijaa.
28 Joka on varastanut, älköön enää varastako, vaan tehköön ennemmin työtä ja toimittakoon käsillään sitä, mikä hyvää on, että hänellä olisi, mitä antaa tarvitsevalle.
29 Mikään rietas puhe älköön suustanne lähtekö, vaan ainoastaan sellainen, mikä on rakentavaista ja tarpeellista ja on mieluista niille, jotka kuulevat.
30 Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.
31 Kaikki katkeruus ja kiivastus ja viha ja huuto ja herjaus, kaikki pahuus olkoon kaukana teistä.
32 Olkaa sen sijaan toisianne kohtaan ystävällisiä, hyväsydämisiä, anteeksiantavaisia toinen toisellenne, niinkuin Jumalakin on Kristuksessa teille anteeksi antanut. - RitariOlevainen
turhan puhuminen kirjoitti:
"Eikä varsinkaan "ristin häpeää", koska liha on kuollut Kristuksen kanssa, mitä kuolleen tarvitsee hävetä? "
Liha kuoli koska ei koskaan kykene Jumalan tahtoa noudattamaan - ei tästä asiasta nyt mihinkään päästä. Ja tämä on se häpeä - lihalle.ei ristin häpeää, se on uskovan etuoikeus, kantaa ristiä ja sen tuomaa häpeää Kristuksen tähden, liha on naulittu ristiin, ja kuollut! Mitä kuollut tarvitsee enää hävetä? Tuskin kukaan hautausmailla lpeevistä mitään häpeää tuntee?
- RitariOlevainen
kerran! kirjoitti:
Eipä kannattaisi saivarrella, vielä vähemmän potkia tutkainta vastaan.
Kyllä meidän lihamme -vaikka kuollut ja ristiinnaulittu oliskin- pyrkii nousemaan kuolleista. Joku vanha saarnamies on nimenomaan maininnut lihansa olevan 'niin raamatullinen että se nousee ylös kolmantena päivänä'!
Liha todella pyrkii nousemaan ylös aivan kuin korkki nousee pintaan. Siitä syystä ilmaisu ristin häpeästä on aivan paikallaan ja avuksi meille, että ymmärtäisimme mistä on kysymys. Raamatussa käytetään sanaa >kuolettakaa< maalliset jäsenenne. Maallisten jäsenten, siis lihan kuolettamista joutuu tekemään useamman kerran, harvoilla se kertalaakista onnistuu..!
Ritarin liha lienee samaa lajia kuin muidenkin. Noin lempeästi sanottuna, tulikos se toisen vaimonkin ottaminen eteen lihan ja vanhan aatun, maallisten jäsenten, liiallisen heräämisen seurauksena.aivan samaa mieltä, olenkin vain sitä mieltä tässä ollut, että ristinhäpeää ei kärsi liha, elävä taikka kuollut.
-Ristin häpeää kantaa uskovainen Kristuksen ristin myötä, ei liha, elävä eikä kuollut, siksi uskovoienkin pitäisi mennä ulokpuolelle leirin ristin häpeää kantaen, joka on kunnia asia kristitylle.
-Aatun kohtalo n varma, sen paikka on ristillä, kuollut Jeesuksen kanssa, ja haudattu kasteessa upottamalla ja sieltä noussut uutena ylösnousemus voimassa! Ja elää Hengen voimasta Hengellä kuolettaen lihan himot. - RitariOlevainen
tahansa kirjoitti:
jää lihaan, jää ikuiseen häpeään ja kärsimykseen, sillä ihminen ei voi itseään pelastaa, vaan yskin Jeesus, jonka kanssa niiden ihmisten lihallisuus on ristiin naulittu, jotka uskovat Häneen.
Käsitätkö sinä, että jokainen, joka uskoo, syntyy uudeksi Hengestä ja näin Jeesuksen kärsimä ristin kuolema, lihantahdon ristiin naulitsemisineen, tulee VOITOKSI, heille, jotka uskovat.
Vaikka lihantahto on ristiin naulittu, ei se ole sinustakaan vielä kuollut, vaan houkuttaa sinua lihantekoihin, mutta mitä enemmän Jeesus saa sijaa sinussa, sitä vähemmän lihantahto kykenee hallitsemaan sinua.
Tässä tulemme siihen joka hetkisessä parannuksessa elämiseen, sillä mitä enemmän sinä uskollisesti seuraat Jeesusta, eli kuulet Hänen tahtoaan, sitä enemmän Kristus saa sinussa tilaa.
Monet eksyvät, koska he uskovat olevansa sillä hetkellä valmiita, kun he Jeesukseen uskovat. Siitä alkaa vasta kilvoitus ja Hengessä kasvaminen.
"Mies ei voi uudesti syntyä, ellei hän ole valmis jokahetkiseen parannukseen."
1. Kor. 15:50
Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.
Gal. 5:17
Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
Hepr. 2:14
Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi, että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on: perkeleen,
1. Piet. 1:24
Sillä: "kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee,Olenkin vaan ollut tässä sitä mieltä, että liha ei kärsi mitään ristin häpeää, risti on voiton paikka, se on kunnian paikka, se on Sankarin paikka, siellä maksettiin syntivelkamme, viimeistä piirtoa myöten, siksi meidänkin tulisi ottaa risti joka päivä kantaaksemme, ja myöskin ristin häpeän Kristuksen tähden.
- RitariOlevainen
että meidän kirjoitti:
tulee kasvaa täysi-ikäisiksi.
Efesolaiskirje 4
1 Niin kehoitan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin saamanne kutsumuksen arvo vaatii,
2 kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa
3 ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä:
4 yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.
7 Mutta itsekullekin meistä on armo annettu Kristuksen lahjan mitan mukaan.
8 Sentähden on sanottu: "Hän astui ylös korkeuteen, hän otti vankeja saaliikseen, hän antoi lahjoja ihmisille".
9 Mutta että hän astui ylös, mitä se on muuta, kuin että hän oli astunut alaskin, maan alimpiin paikkoihin?
10 Hän, joka on astunut alas, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi, täyttääkseen kaikki.
11 Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,
12 tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
13 kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,
14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;
15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,
16 josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.
17 Sen minä siis sanon ja varoitan Herrassa: älkää enää vaeltako, niinkuin pakanat vaeltavat mielensä turhuudessa,
18 nuo, jotka, pimentyneinä ymmärrykseltään ja vieraantuneina Jumalan elämästä heissä olevan tietämättömyyden tähden ja sydämensä paatumuksen tähden,
19 ovat päästäneet tuntonsa turtumaan ja heittäytyneet irstauden valtaan, harjoittamaan kaikkinaista saastaisuutta, ahneudessa.
20 Mutta näin te ette ole oppineet Kristusta tuntemaan,
21 jos muutoin olette hänestä kuulleet ja hänessä opetusta saaneet, niinkuin totuus on Jeesuksessa:
22 että teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten,
23 ja uudistua mielenne hengeltä
24 ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen.
25 Pankaa sentähden pois valhe ja puhukaa totta, kukin lähimmäisensä kanssa, sillä me olemme toinen toisemme jäseniä.
26 "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö." Älkää antako auringon laskea vihanne yli,
27 Älkääkä antako perkeleelle sijaa.
28 Joka on varastanut, älköön enää varastako, vaan tehköön ennemmin työtä ja toimittakoon käsillään sitä, mikä hyvää on, että hänellä olisi, mitä antaa tarvitsevalle.
29 Mikään rietas puhe älköön suustanne lähtekö, vaan ainoastaan sellainen, mikä on rakentavaista ja tarpeellista ja on mieluista niille, jotka kuulevat.
30 Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.
31 Kaikki katkeruus ja kiivastus ja viha ja huuto ja herjaus, kaikki pahuus olkoon kaukana teistä.
32 Olkaa sen sijaan toisianne kohtaan ystävällisiä, hyväsydämisiä, anteeksiantavaisia toinen toisellenne, niinkuin Jumalakin on Kristuksessa teille anteeksi antanut.Paavalin kanssa ja kiitän Jumalaa Paavalin hyvistä opetuskirjeistä.
Paavali rakasti ristiä ja halusi tuntea Jeesuksen, ja Hänet juuri ristiin-naulittuna, risti oli Paavalin voima, eikä häpeä, ja niin on minukin voimani ristin työssä ja armossa, muuta minulla ei olekkaan, Kuin että ottaa vastaan Jumalan armo lahjavanhurskautena, siinä on koko minun pelastumiseni ja Jumalalle kelpaamiseni perusta, Jeesuksen Kristuksen risti! - RitariOlevainen
tämä, kirjoitti:
Raamatun ilmoitus sinulle ristinhäpeän, johon lihantahto, joka kaikessa taistelee Jumalan tahtoa vastaan, on Jeesuksen voiton tähden tuomittu. Emme enää elä lihantahdossa, vaan Jeesus elää meissä ja me Hänessä, Hänen Hengessään.
Kolossalaiskirje 2
10 ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,
11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.
15 Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.aina sydänpäivään asti.
Ristin kautta saan voimaa, risti kantaa heikonkin taivaan valtakuntaan, risti on voiton merkki, se on Kristuksen risti, se näkyy kerrran koko maailmalle Kristuksen, Jumalan Karistsan voitonmerkkinä, risti olkoon valonamme tiellämme, ristin tie vie kotiin, ei häpeään ! - sinä
RitariOlevainen kirjoitti:
aina sydänpäivään asti.
Ristin kautta saan voimaa, risti kantaa heikonkin taivaan valtakuntaan, risti on voiton merkki, se on Kristuksen risti, se näkyy kerrran koko maailmalle Kristuksen, Jumalan Karistsan voitonmerkkinä, risti olkoon valonamme tiellämme, ristin tie vie kotiin, ei häpeään !sekoitat ristinvoiton ja ristin häpeän toisiinsa, eli mutkistat Jumalan suoria teitä.
Meille, jotka uskomme risti on VOITTO, mutta heille, jotka eivät usko, se tuo ikuisen häpeän, sillä he eivät uskoneet Jumalan Pojan perimään voittoon.
Kolossalaiskirje 2
15 Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.
Missä Jeesus sai voiton ja miten?
Eikö juuri ristillä ja eikö juuri ristin työ tuonut Hänelle oikeuden riisua aseet hallituksilta ja valloilta, eli saatanalta, joka toimii lihan kautta. Eikö juuri meidän, jotka synnymme uudeksi Hengestä, liha ole ristiin naulittu.
Eikö Jeesuksen VOITTO tuonut häpeän Jumalan vastustajille.
Fil. 3:18
Sillä monet, joista usein olen sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon, vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina;
Hepr. 12:2
silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen, joka hänelle tarjona olevan ilon sijasta kärsi ristin, häpeästä välittämättä, ja istui Jumalan valtaistuimen oikealle puolelle. - ja tuotit pettymyksen
RitariOlevainen kirjoitti:
Paavalin kanssa ja kiitän Jumalaa Paavalin hyvistä opetuskirjeistä.
Paavali rakasti ristiä ja halusi tuntea Jeesuksen, ja Hänet juuri ristiin-naulittuna, risti oli Paavalin voima, eikä häpeä, ja niin on minukin voimani ristin työssä ja armossa, muuta minulla ei olekkaan, Kuin että ottaa vastaan Jumalan armo lahjavanhurskautena, siinä on koko minun pelastumiseni ja Jumalalle kelpaamiseni perusta, Jeesuksen Kristuksen risti!Paljastuit Ritari turhan jankuttajaksi ja tuotit kyllä pettymyksen ja viestejäsi ei kannata enää lukea, sillä oletan ettet aiokaan tehdä parannusta tuosta turhan puhumisestasi jostain häpeästä ja jatkossakin viilaat pilkkuja viilaamisen ilosta. Hyvä ketju ja aloitus meni pilalle.
- RitariOlevainen
sinä kirjoitti:
sekoitat ristinvoiton ja ristin häpeän toisiinsa, eli mutkistat Jumalan suoria teitä.
Meille, jotka uskomme risti on VOITTO, mutta heille, jotka eivät usko, se tuo ikuisen häpeän, sillä he eivät uskoneet Jumalan Pojan perimään voittoon.
Kolossalaiskirje 2
15 Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.
Missä Jeesus sai voiton ja miten?
Eikö juuri ristillä ja eikö juuri ristin työ tuonut Hänelle oikeuden riisua aseet hallituksilta ja valloilta, eli saatanalta, joka toimii lihan kautta. Eikö juuri meidän, jotka synnymme uudeksi Hengestä, liha ole ristiin naulittu.
Eikö Jeesuksen VOITTO tuonut häpeän Jumalan vastustajille.
Fil. 3:18
Sillä monet, joista usein olen sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon, vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina;
Hepr. 12:2
silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen, joka hänelle tarjona olevan ilon sijasta kärsi ristin, häpeästä välittämättä, ja istui Jumalan valtaistuimen oikealle puolelle.Risti on voiton merkki, sitähän olen tässä kokoajan tolkuttanutkin, oli vaan niin kumma ilmaisu, "lihan ristin häpeä! En oo ennen moista kuullut kenenkään sanovan, ja olen sentään lukenut ja kuunnellut helluntaisaarnoja yli 50 vuotta, siinä se!
Tottakai jokainen joka ei usko Jeesukseen Kristukseen, joutuu häpeään,viimeisellä tuomiolla, ja taas, ei kukaan joka uskoo Herraan Jeesukseen, joudu häpeään.
"Ei siis ole mitään kadotustuomiota niillä, jotka Jeesuksessa Kristuksessa ovat." Roo 8:1." - Peku `
RitariOlevainen kirjoitti:
Risti on voiton merkki, sitähän olen tässä kokoajan tolkuttanutkin, oli vaan niin kumma ilmaisu, "lihan ristin häpeä! En oo ennen moista kuullut kenenkään sanovan, ja olen sentään lukenut ja kuunnellut helluntaisaarnoja yli 50 vuotta, siinä se!
Tottakai jokainen joka ei usko Jeesukseen Kristukseen, joutuu häpeään,viimeisellä tuomiolla, ja taas, ei kukaan joka uskoo Herraan Jeesukseen, joudu häpeään.
"Ei siis ole mitään kadotustuomiota niillä, jotka Jeesuksessa Kristuksessa ovat." Roo 8:1."Ritari huomasi kyllä olevansa väärässä mutta kantti ei kestä myöntää erehdystä.
Jo aiemmin viikolla Ritari väitti Jeesukse tulevan uudelleen salaa ja hiljaa kuin varas ja antoi vielä raamatunkohdankin luettavaksi.
Kyseisessä raamatunkohdassa kuitenkin kerrottiin päinvastaista eli raamatun mukaan Jeesus tulee meteliä pitäen torvien soidessa. sinä kirjoitti:
sekoitat ristinvoiton ja ristin häpeän toisiinsa, eli mutkistat Jumalan suoria teitä.
Meille, jotka uskomme risti on VOITTO, mutta heille, jotka eivät usko, se tuo ikuisen häpeän, sillä he eivät uskoneet Jumalan Pojan perimään voittoon.
Kolossalaiskirje 2
15 Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.
Missä Jeesus sai voiton ja miten?
Eikö juuri ristillä ja eikö juuri ristin työ tuonut Hänelle oikeuden riisua aseet hallituksilta ja valloilta, eli saatanalta, joka toimii lihan kautta. Eikö juuri meidän, jotka synnymme uudeksi Hengestä, liha ole ristiin naulittu.
Eikö Jeesuksen VOITTO tuonut häpeän Jumalan vastustajille.
Fil. 3:18
Sillä monet, joista usein olen sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon, vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina;
Hepr. 12:2
silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen, joka hänelle tarjona olevan ilon sijasta kärsi ristin, häpeästä välittämättä, ja istui Jumalan valtaistuimen oikealle puolelle.Juutalaisten yleisin uhrieläin oli lammas. Uhraamalla Jumalalle pyrittiin vapautumaan syyllisyydestä ja sovittamaan välejä Jumalan kanssa.
Jeesusta kuvataan usein karitsana, jolla on voitonlippu mukanaan.
Kun Jeesus kuoli ristillä, Hän voitti synnin. Jeesus oli näin täydellinen uhri Jumalalle ihmisten synneistä ja siten muut uhrit tulivat tarpeettomiksi.
”Auta, ettei saatana pääse meidän keskellemme.
Enkeleittes joukolla saarra meidän huonehemme.
RISTIN LIPUN nostaissamme varmaan kerran
VOITON saamme".
(Virsi 202:7- KALLIIN UHRIN
Tapio522 kirjoitti:
Juutalaisten yleisin uhrieläin oli lammas. Uhraamalla Jumalalle pyrittiin vapautumaan syyllisyydestä ja sovittamaan välejä Jumalan kanssa.
Jeesusta kuvataan usein karitsana, jolla on voitonlippu mukanaan.
Kun Jeesus kuoli ristillä, Hän voitti synnin. Jeesus oli näin täydellinen uhri Jumalalle ihmisten synneistä ja siten muut uhrit tulivat tarpeettomiksi.
”Auta, ettei saatana pääse meidän keskellemme.
Enkeleittes joukolla saarra meidän huonehemme.
RISTIN LIPUN nostaissamme varmaan kerran
VOITON saamme".
(Virsi 202:7kautta me saamme luvatun Hengen.
1. Kor. 15:50
Mutta minä sanon, rakkaat veljet, ei liha ja veri taida Jumalan valtakuntaa periä, ja ei turmeltu pidä turmelematointa perimän
Galatalaiskirje 3
10 Sillä niin monta, jotka lain töissä riippuvat, ovat kirouksen alla; sillä kirjoitettu on: kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikissa mitä lakiraamatussa kirjoitettu on, että hän niitä tekis.
11 Mutta ettei kenkään vanhurskaaksi tule Jumalan edessä lain kautta, se on tiettävä; sillä vanhurskaan pitää elämän uskosta.
12 Mutta laki ei ole uskosta, vaan ihminen, joka ne tekee, hän elää niissä.
13 Mutta Kristus on meitä lunastanut lain kirouksesta, koska hän tuli kiroukseksi meidän edestämme; sillä kirjoitettu on: kirottu on jokainen, joka puussa riippuu,
14 Että Abrahamin siunaus pitäis pakanain ylitse Jesuksessa Kristuksessa tuleman, ja me niin saisimme uskon kautta sen luvatun Hengen.
- Amos7
Itse luin juuri herätessä Gal.1 lukua ja tämä oli kuin vahvistus. Vaikka hyvässä aloituksessa ei pysty kuin pintasilpaisemaan, ettei se venyisi pitkäksi, toit hyvin esille asian ytimen.
Lisää samanlaisia niin ollaan oikeilla jäljillä! - Peku `
murhaaja ja tuhopolttaja.
Paavalin kirjeet on suurimmaksi osaksi myöhemmin hänen nimiinsä tehtyjä väärennöksiä.
Kirje galatalaisille on mahdollisesti aito ja hän hyökkää siinä vomakkaasti Jumalaa vastaan.- galatalaisille
on oikein ymmärrettynä, eli Pyhän Hengen avaamana, yksi helmi, sillä niin suuresti siinä näkyy USKO, eikä se anna sijaa ihmisen omille teoille, vaikka monet käsittävät tämän nytkin, näin kirjoitettuna täysin väärin.
On kokonaan eri asia USKON vaikuttamat teot ja niistäkin Paavali tässä samaisessa kirjeessä opettaa.
Lue tämä ketju, niin ehkäpä galatalaisille kirjoitettu kirje jo sinulle osittain aukeaa, mutta muista, että ilman Jeesusta ja Hänen Henkeään, sen on mahdoton aueta.
Siksi pyydä Jeesus mukaasi, kun luet kirjettä galatalaisille.
- pelkkä* * *
Kuuleminen riittää, armosta ilman Lain tekoja, joka kumpuaa uskosta Laittomuuteen?.
Siinähän se ero juuri onkin uskovien välillä, toinen uskoo pelkkään armoon, ja toisilla Laki ja armo kulkevat käsi kädessä.
Laki on hyvä, pyhä ja evankelinen, koita jo viimein käsittää, mihin armo perustuu.
Se perustuu Lain täyttämiseen sinun puolestasi Kristuksessa, eikä pelkkään kuulemiseen. Paavali toteaa Gal. 1:10 ”Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan?”
Lutherin selityksiä tähän jakeeseen:
”Sallittakoon minunkin kerskumatta todeta, etten opetuksillani kerjää kiitosta ihmisiltä.
Mehän opetamme, että kaikki ihmiset ovat jumalattomia.
Me tuomitsemme kelvottomaksi vapaan ratkaisuvallan, ihmisen kyvykkyyden, viisauden, vanhurskauden, kaiken oma-aloitteisen uskonnollisuuden ynnä kaiken, mikä maailmassa on parasta.
Me väitämme, ettei meissä ihmisissä ole mitään, mikä auttaisi ansaitsemaan armon ja anteeksiannon, ja julistamme, että armo tulee osaksemme pelkästään Jumalan sulasta, yksinomaisesta laupeudesta.
Ei tällaista saarnata ihmisten eikä maailman mieliksi. Eihän maailmaa mikään ärsytä sen äkäisempään ja katkerampaan kiukkuun kuin se, että sen viisaus, vanhurskaus, uskonnollisuus ja kyvykkyys kirotaan….
Eiväthän he ollenkaan tahtoisi kuulla, millaisia he todella ovat; he haluaisivat itseään kehuttavan viisaiksi, vanhurskaiksi ja pyhiksi.” (Luther).- selitä jaetta
Luther ei kyllä tuossa mitenkään selitä ko. jaetta, vaan purkaa kiukkuaan. On sopimatonta, että tuodaan jonkun entisen Jumalan palvelijan kiukunpurkauksia - ei ole sopivaa näin häpäistä Lutheria.
- toivo
Jatka vain Tapio522 Paavalin kirjeiden referointia, aloitussarjasi aihepiiri on tärkeä ja mielenkiintoinen.
Ystävällisenä toivomuksena aiheiden käsittelytapaasi se, että vähentäisit Lutherin postillojen tms. suoraa siteeraamista. Niiden liikatarjonnasta saa puu-ukkomaisen ja monotonisen vaikutelman. Kovin kaukana ei ole Kim Il Sung -tyyppinen kovettunut liturgia.
Samoin kannattaisi ottaa eloisampi ja aidompi ote vastauksiisi. Niistä on saanut sellaisen luutuneen kuvan, että 'tämä mies ei liikahda mihinkään, ei edes totuuden edessä'.
Leppoisasti todetaan vielä, että vaikea sitä on kenenkään tyyliänsä muuttaa. Kuten sanonta kuuluu, 'pantteri ei pääse pilkuistaan'. Mutta vähän jos yritettäisiin kumminkin...
Hyvää kevään jatkoa joka tapauksessa!Toinen ääni kelloon ;)
toivoo nimimerkki "toivo" ja jatkaa:
"Samoin kannattaisi ottaa eloisampi ja aidompi ote vastauksiisi. Niistä on saanut sellaisen luutuneen kuvan, että 'tämä mies ei liikahda mihinkään, ei edes totuuden edessä'".
---
Kiitos palautteestasi!
Niinpä...eikö me jokainen voida omalta kohdaltamme tuoda eloisuutta tähän Gal. kirjeen tutkisteluumme.
Luther on minun mielestäni eräs parhaimmista Raamatun selittäjistä, joten kyllä tulevaisuudessakin haluan siteerata häntä. Tämä ei tietystikkään kaikkia miellytä.
Eikä kai mikään estä, vaikka sinä aloittaisit vastaavan toisen tutkisteluketjun toisesta Raamatun kirjeestä, esim. vaikka jostain evankeliumista.- better hope
Tapio522 kirjoitti:
Toinen ääni kelloon ;)
toivoo nimimerkki "toivo" ja jatkaa:
"Samoin kannattaisi ottaa eloisampi ja aidompi ote vastauksiisi. Niistä on saanut sellaisen luutuneen kuvan, että 'tämä mies ei liikahda mihinkään, ei edes totuuden edessä'".
---
Kiitos palautteestasi!
Niinpä...eikö me jokainen voida omalta kohdaltamme tuoda eloisuutta tähän Gal. kirjeen tutkisteluumme.
Luther on minun mielestäni eräs parhaimmista Raamatun selittäjistä, joten kyllä tulevaisuudessakin haluan siteerata häntä. Tämä ei tietystikkään kaikkia miellytä.
Eikä kai mikään estä, vaikka sinä aloittaisit vastaavan toisen tutkisteluketjun toisesta Raamatun kirjeestä, esim. vaikka jostain evankeliumista.Tästä on hyvä jatkaa..!
En epäillyt tosissani, ettetkö olisi 'oikea israelilainen', vilpitön kilvoittelija.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1058737
- 936700
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon636469Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme345241Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo634437- 553491
- 503355
- 513072
- 562912
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per512886