Meidän uskomme saa olla (päästä) sillä tasolla että voimme levätä Jeesuksen voitossa.
1.Joh.5: 4. sillä kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman; ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, meidän uskomme. 5. Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?
Joskus meille saattaa tulla sellaisia epäilyksiä kuin opetuslapsille tuli. Kun Jeesus oli ristiinnaulittu ja ylösnoussut mutta ei ollut vielä ilmestynyt opetuslapsille. He sanoivat seuraavasti.
Joh.21:3. Simon Pietari sanoi heille: "Minä menen kalaan." He sanoivat hänelle: "Me lähdemme myös sinun kanssasi."
Meillekin voi tulla ajatus että olis hyvä palata entiseen elämään, mutta se on kiusaus tai epäusko joka niin sanoo.
Kun Jeesus sitten jälleen ilmestyy meille tavalla tai toisella niin voimme sanoa opetuslasten tavoin.
Joh.21:7. "Se on Herra."
Olemme voitajia.
13
334
Vastaukset
- RitariOlevainen
olenkin kokoajan kaivannut tälle palstalle.
-Koska Sanan sisältää niin monia eri uskoon liittyviä huomioita, ne on siellä Sanan sisällä ja yhteydessä sanojen keskinäisessä yhteydessä, Sanan rikkautta.
Avauksesi on parhaasta päästä pitkiin aikoihin, koska tuo ajatus löytyi Sanan piiristä, eikä ollut oman ajatusmaailman tuottamaa, vaan PH kautta oivallettua hengellistä viisautta. Hyä, oikein hyvä!- aloitus..
... tai sinun kaunopuheinen ja ylistävä vastauksesi sopii netti- ym keskusteluista annettuun yleisohjeeseen ?
** ..olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta. ** - RitariOlevainen
aloitus.. kirjoitti:
... tai sinun kaunopuheinen ja ylistävä vastauksesi sopii netti- ym keskusteluista annettuun yleisohjeeseen ?
** ..olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta. **Jumalan sana ei voi koskaan olla pahasta!
-On on ja ei ei -keskutelu menee sitten rataa eipäs juupas, juupas eipäs ;D
-Sitäkö tarkoitit? - mitään..
RitariOlevainen kirjoitti:
Jumalan sana ei voi koskaan olla pahasta!
-On on ja ei ei -keskutelu menee sitten rataa eipäs juupas, juupas eipäs ;D
-Sitäkö tarkoitit?>> -On on ja ei ei -keskutelu menee sitten rataa eipäs juupas, juupas eipäs ;D
-Sitäkö tarkoitit? >>
... erityistä tarkoittanut, ihmettelin vain miten ajattelevat ne jotka pyrkivät Raamattua monisanaisesti, ja oman tulkintansa erinomaisuutta korostaen, selittämään ?
Mitä tarkoittaa ohje ?
** olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta. **
Luin juuri aamulla ko. Raamatun kohtaa (Joh. 21. lukua).
Lankeemuksensa jälkeen Pietari lähti kalaan seitsemän muun opetuslapsen kanssa Tiberiaan järvelle (Joh. 21). Koko yön he kalastivat, mutta eivät saaneet mitään.
Sitten Ylösnoussut Jeesus ilmestyy heille rannalla. Opetuslapset eivät heti tunnistaneet häntä. Jeesus antaa ohjeita, mihin verkot pitää laskea. Kalansaalis onkin muhkea. Samalla Pietari tunnistaakin Jeesuksen.
Jeesus kysyi kolme kertaa (Pietari oli aikaisemmin kolme kertaa kieltänyt Jeesuksen)Pietarilta: ”Rakastatko sinä minua”. Ja kolme kertaa Pietari myönsi rakastavansa.
Jeesus antaa Pietarille tehtävän: ”Ruoki minun karitsoitani.” (15), ”Kaitse minun lampaitani” (16), ”Ruoki minun lampaitani” (17).
Kaitsijan tehtävä on vastuullinen ja jalo virka, kuten toisaalla kerrotuista lammaspaimen- ja kukkovertauksista olemme lukeneet (Joh. 10:1-16).
Niin kuin paimen ja kukko huolehtivat siitä, että lauma saa ruokansa ajallaan ja oikeasta paikasta, niin seurakunnan kaitsijankin tulee viedä laumansa ”Sanan laitumille”.
Hänen tulee valvoa, ettei kukaan joudu harhapoluille.
Hyvä paimen saa myös vastarakkautta lampailtaan.
Vaikka Pietari oli omilla teillään kalassa, Jeesus ei jättänyt häntä vaan rakasti loppuun asti.
Samoin Hän rakastaa meitäkin, vaikka usein olemme eksyksissä.
--
1. Kaitse, Jeesus, paimen hyvä, laumassasi minua.
Eksyvä ja erehtyvä olen ilman sinua.
Luonasi saan turvan parhaan, auta, etten koskaan harhaan
läheltäsi joutuisi, laumastasi luopuisi.
2. Hyvä paimen lampaitansa sydämestään rakastaa.
Paimen myöskin omiltansa rakkautta saa.
Hoida, Herra, laumassasi minuakin omanasi.
Minä tahdon sinua rakastaa ja kuunnella.
3. Lammas seuraa paimentansa, paimen kaitsee lammastaan.
Jeesus läsnäolollansa turvan antaa laumassaan.
Milloin peto uhkaa niellä, apuasi älä kiellä.
Paimensauva kohota vaara kauas karkota.- sinultakin..
... samaa asiaa kuin Ritarilta, teillä kun molemmilla on taipumusta olla varsin monisanaisia Raamatun tulkinnoissannne.
Mitä tarkoittaa ohje ?
** olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta. ** sinultakin.. kirjoitti:
... samaa asiaa kuin Ritarilta, teillä kun molemmilla on taipumusta olla varsin monisanaisia Raamatun tulkinnoissannne.
Mitä tarkoittaa ohje ?
** olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta. **1Tim. 1:15 "Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin".
Lue Ilm. 22:18,19!- siksi..
Tapio522 kirjoitti:
1Tim. 1:15 "Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin".
Lue Ilm. 22:18,19!>> Varma on se sana.. >>
... onkin annettu neuvo niille, jotka haluavat sanaa selittää ?
** olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta. ** sinultakin.. kirjoitti:
... samaa asiaa kuin Ritarilta, teillä kun molemmilla on taipumusta olla varsin monisanaisia Raamatun tulkinnoissannne.
Mitä tarkoittaa ohje ?
** olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta. **... samaa asiaa kuin Ritarilta, teillä kun molemmilla on taipumusta olla varsin monisanaisia Raamatun tulkinnoissannne.
---
Aiheellinen toteamus.
Raamattua tutkiessamme monet käsitteet ja tavat ovat meille outoja.
Esim. miten sinä selittäisit Jeesuksen puheen hyvästä paimenesta ja lammaslaumasta (Joh. 10:1-18).
Eikö siinä tarvita sen ajan paimenen työn tuntemusta, ennen kuin vertaus avautuu meille.
Jos Jeesus eläisi tänään maan päällä, tässä ajassa, hän käyttäisi vertauksissaan tähän aikaan sopivia esimerkkejä.- vertaukset..
Tapio522 kirjoitti:
... samaa asiaa kuin Ritarilta, teillä kun molemmilla on taipumusta olla varsin monisanaisia Raamatun tulkinnoissannne.
---
Aiheellinen toteamus.
Raamattua tutkiessamme monet käsitteet ja tavat ovat meille outoja.
Esim. miten sinä selittäisit Jeesuksen puheen hyvästä paimenesta ja lammaslaumasta (Joh. 10:1-18).
Eikö siinä tarvita sen ajan paimenen työn tuntemusta, ennen kuin vertaus avautuu meille.
Jos Jeesus eläisi tänään maan päällä, tässä ajassa, hän käyttäisi vertauksissaan tähän aikaan sopivia esimerkkejä.>> Eikö siinä tarvita sen ajan paimenen työn tuntemusta, ennen kuin vertaus avautuu meille. >>
... on tarkoitettu jokaisen lukijan tai kuulijan itsensä ymmärrettäviksi, omien kokemuksiensa, tietojensa ja taitojensa pohjalta ?
Ehkä ei kaavamaisesti, kaikki samalla, jonkun sulavakielisen sananselittäjän oikeaksi julistamalla tai uskonsodan voittajaosapuolen määräämällä tavalla ?
** olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta. ** vertaukset.. kirjoitti:
>> Eikö siinä tarvita sen ajan paimenen työn tuntemusta, ennen kuin vertaus avautuu meille. >>
... on tarkoitettu jokaisen lukijan tai kuulijan itsensä ymmärrettäviksi, omien kokemuksiensa, tietojensa ja taitojensa pohjalta ?
Ehkä ei kaavamaisesti, kaikki samalla, jonkun sulavakielisen sananselittäjän oikeaksi julistamalla tai uskonsodan voittajaosapuolen määräämällä tavalla ?
** olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta. **** olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta. **
---
Kannattaa ottaa asiayhteys (konteksti) huomioon.
Tämä jae on katkelma Jeesuksen Vuorisaarnasta (Matt. 5-7. luvut).
Kyse on vannomisesta (Matt. 5:33-37.
Jeesus kieltää vannomisen (5:34).
Kun Jeesus kieltää vannomasta, tarkoittaa se sellaista valaa, jolla yritetään lisätä uskottavuutta.
Esivallan vaatima vala ei kuulu tähän yhteyteen.
Valan vannominen ei itsessään ole väärin.
Uudessa Testamentissä esiintyy valoja ja juhlallisia vakuutuksia usein:
Esim. Paavalilla; Gal. 1:20, Fil. 1:8. Paavali vannottaa myös Timoteusta; 2. Tim. 4:1.
...
Jeesus ei mainitse vannomista Jumalan kautta.
Kirjanoppineet olivat alentaneet valan arvoa selittämällä, että monenmoiset muut vannomistavat olivat muka vähemmän sitovia. kuin Jumalan kautta vannominen (vrt. Matt. 23:16-22).
Vai miten sinä selittäisit ko. jakeen ottamalla huomioon asiayhteys?- on hyvä..
Tapio522 kirjoitti:
** olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta. **
---
Kannattaa ottaa asiayhteys (konteksti) huomioon.
Tämä jae on katkelma Jeesuksen Vuorisaarnasta (Matt. 5-7. luvut).
Kyse on vannomisesta (Matt. 5:33-37.
Jeesus kieltää vannomisen (5:34).
Kun Jeesus kieltää vannomasta, tarkoittaa se sellaista valaa, jolla yritetään lisätä uskottavuutta.
Esivallan vaatima vala ei kuulu tähän yhteyteen.
Valan vannominen ei itsessään ole väärin.
Uudessa Testamentissä esiintyy valoja ja juhlallisia vakuutuksia usein:
Esim. Paavalilla; Gal. 1:20, Fil. 1:8. Paavali vannottaa myös Timoteusta; 2. Tim. 4:1.
...
Jeesus ei mainitse vannomista Jumalan kautta.
Kirjanoppineet olivat alentaneet valan arvoa selittämällä, että monenmoiset muut vannomistavat olivat muka vähemmän sitovia. kuin Jumalan kautta vannominen (vrt. Matt. 23:16-22).
Vai miten sinä selittäisit ko. jakeen ottamalla huomioon asiayhteys?>> Kyse on vannomisesta >>
>> Vai miten sinä selittäisit ko. jakeen ottamalla huomioon asiayhteys? >>
... huomautus sinulta.
Mikä sitten lienee 'vannomista' Mat.5'n hengessä ?
AinoaOikeaUsko, oman pelastusvarmuuden esiintuominen ja käyttäminen argumenttina ihmisiä eroteltaessa ja tuomitessa (tietenkin aina 'en minä tuomitse vaan Jumala' lisäyksellä) ? on hyvä.. kirjoitti:
>> Kyse on vannomisesta >>
>> Vai miten sinä selittäisit ko. jakeen ottamalla huomioon asiayhteys? >>
... huomautus sinulta.
Mikä sitten lienee 'vannomista' Mat.5'n hengessä ?
AinoaOikeaUsko, oman pelastusvarmuuden esiintuominen ja käyttäminen argumenttina ihmisiä eroteltaessa ja tuomitessa (tietenkin aina 'en minä tuomitse vaan Jumala' lisäyksellä) ?(tietenkin aina 'en minä tuomitse vaan Jumala' lisäyksellä)
---
Olet oivaltanut jotain oleellista....
Jeesuksen Vuorisaarnan opetukset olivat suunnattu paljossa farisealaisten ulkokultaisuutta vastaan.
Tämän päivän "tosiuskovaisuudessa" on samoja piirteitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2131413- 961266
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan31057Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle15971Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9918Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86890Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.59828- 32820
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest37758Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii44744